سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۷ - Oct 26, 2004
دعاي روز يازدهم ماه مبارك رمضان
اَلّلهُِمَّ حَبِِِِِِّب اِلَيَّ فيه الاحسانَ وَ كَرّه الَيَّ فيهِ الفُسُوقَ والعصيان و حرّم عَلَيَّ فيه السَّخَطَ وَالنّيرانَ بعَونكَ
ياغِياثَ المُستَغيثينَ.
اي خدا در اين روز احسان و نيكويي را محبوب من و فسق و معاصي را ناپسند من قرار ده و در اين روز خشم و آتش قهرت را به من حرام گردان به ياري خود اي فرياد رس فريادخواهان.
امروز با حافظ
كه هم ناديده مي بيني و هم ننوشته مي خواني
هوا خواه توام جانا و مي دانم كه مي داني
نبيند چشم نابينا، خصوص اسرار پنهاني
ملامتگو چه دريابد ميان عاشق و معشوق
بهارستان
مي شكفند و...
نگاه مي كنيم و...
فرو مي ريزند و...
اوجيما اونيتسو _ ترجمه زويا پيرزاد

عبدالعلي دستغيب:
فرايند جهاني شدن در ادبيات ما شتاب گرفته است
يك  منتقد، مترجم  و پژوهشگر ادبي  مي گويد: ادبيات  ما در پنجاه  سال  اخير شتاب  خوبي  در سمت  جهاني  شدن  يافته  و تلاش  نويسندگان  و شاعران ايراني  مثبت  و ارزنده  بوده  است .
عبدالعلي  دستغيب  در گفت  و گو با ستاد خبري  همايش  هنر و جهاني  شدن با بيان  اين كه ، در اين  پنجاه  سال ، تعداد رمان  ها و تجربيات  شعري بسيار بيشتر شده  است ، تصريح  كرد: در اين  مقطع  زماني ، تعداد زيادي از رمان  هاي  بزرگ  خارجي  به  فارسي  ترجمه  شده  و كيفيت  ترجمه  نيز افزايش  يافته  است .
وي  با اشاره  به  اين كه ، هم  اكنون  صاحب  حدود۵۰ رمان  قابل  توجه  و۵۰ دفتر شعر ارزشمند هستيم ، افزود: اين  آثار را مي توان  به  زبان هاي  ديگر ارائه  داد تا خوانندگان  خارجي  هم  براي  آنها منزلتي  قائل  شوند.
مؤلف  كتاب  از حافظ تا گوته  يادآور شد: اين  آثار كه نمونه هايي  از آنها مثل  بوف  كور هدايت ، چشم  هايش  بزرگ علوي  و سووشون  سيمين  دانشور به  زبان هاي  ديگر ترجمه  شده ، براي  آنها كه  به  ادبيات  خاور زمين  دلبستگي  دارند، قابل  توجه  بوده  است .
دستغيب  با بيان  اين كه  هنوز به  آن مرحله  نرسيده ايم  كه  رمان  و شعري  از ايران  ترجمه  شود و مورد اقبال  عامه  جهانيان  قرار بگيرد، تصريح كرد: ساختار و طرح  بيشتر رمان  هاي  ما از نمونه  هاي  خارجي  گرفته  شده است  و تفكري  كه  بتواند سبك  رمان  ايراني  را معين  كند، هنوز شكل  نگرفته  است .
وي  افزود: حتي  اگر يك  نفر هم  از ايران  نوبل  ببرد، دليل  براين نخواهد بود كه  ادبيات  ما جهاني  شده  است ، چنانچه  نجيب  محفوظ از مصر، نوبل  ادبيات  برد، اما رمان  نويسي  مصر قابل  مقايسه  با ادبيات اروپا نيست .
وي  با اشاره  به  اين كه  جهان  در پي  يكنواخت  كردن  است  و تكنيك  بسياري  از آداب  و رسوم  را از بين  برده  است ، گفت : از اين  رو در چنين  شرايطي ، مشتركات  مهم  است .
وي  همايش  هنر و جهاني  شدن  را تأثيرگذار دانست  و گفت : اين  همايش  ها بايد محلي  براي  گفت  و شنود باشند.

در حاشيه برگزاري جشنواره هنري قرآن
هنرهاي مفهومي و ارائه بهتر مفاهيم قرآني
با نگاهي به آثار نمايشگاه جشنواره هنري قرآن كريم، مشخص مي شود كه آثار هنرهاي مفهومي بهتر از بقيه آثار توانايي انتقال مفاهيم قرآني را دارند.
اصغر كفشچيان مقدم در گفت وگو با خبرگزاري مهر، ضمن بيان مطالب بالا گفت: بايد دانست كه اصولا هنرها براي ايجاد يك ارتباط بين هنرمند و مخاطب بوجود آمده اند.
هنرهاي مفهومي نيز به دليل بوجود آمدن زمينه هاي لازم براي برقراري انواع جديد ارتباطات هنري كه نقل و انتقال داده ها بواسطه آنها سهل تر صورت مي گيرد بوجود آمده اند.
وي تاكيد كرد: تا مدتها پس از آن كه كاندينسكي شيوه نقاشي تجريدي را به جهانيان معرفي كرد، بحث هايي در مورد اين كه اصولا آيا نقاشي قادر به انتقال مفاهيم معنوي است يا خير در محافل هنري مطرح بوده است.
اين هنرمند در ادامه سخنان خود گفت: هنرهاي جديد به دنبال نياز به شكستن قالب هاي رايج هنر نقاشي و مجسمه سازي بوجود آمده است و هرجا قالبهاي رايج دراين هنرها جوابگوي نيازهاي بياني هنرمندان نيست به خوبي ازعهده كاربرمي آيد.
كفشچيان مقدم در ادامه سخنان خود گفت: با وجود آن كه براي برپايي جشنواره هنري قرآن كريم تنها يك ماه فرصت بود طرح هاي ارائه شده هنرمندان مفهومي ايراني از كيفيت بسيار بالايي برخوردارند وخود را بسيار موفق تر از آثار نقاشي و يا ديگر گونه هاي هنري نشان مي دهند.
وي در پايان سخنان خود گفت: بايد توجه داشت كه قرآن درياي عميقي از معارف و مفاهيم است كه تا كنون تنها گوشه اي از آنها براي ما مشخص شده است.

يك فيلمساز ايراني با ۴ فيلم در جشنواره آمستردام
«مازيار بهاري» مستندساز ايراني با چهار فيلم در جشنواره بين المللي فيلم هاي مستند «آمستردام» هلند شركت مي كند.
اين جشنواره كه از معتبرترين رويدادهاي حوزه سينماي مستند جهان به شمار مي رود، آذرماه در هلند برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، اين فيلم ها به سفارش شبكه چهار تلويزيون انگلستان در عراق ساخته شده است.
«مازيار بهاري» هم اكنون سرگرم ساخت فيلمي درباره كشتارهاي قومي «بروندي» در شرق آفريقاست.

۶ فيلم جديد، عيد فطر اكران مي شود
پنج  فيلم  ايراني  و يك  فيلم  خارجي  روز عيد فطر در سينماهاي  پايتخت  روي پرده  مي رود.
«كامران  قدكچيان» رئيس  شوراي  صنفي  نمايش  روز دوشنبه  به  خبرنگار گروه فرهنگي  ايرنا گفت : فيلم هاي «خوابگاه  دختران» ساخته «محمدحسين  لطفي» ، «جاي  ديگر» از «مهدي  كرم پور» و «دختري  از آسمان» ساخته «پرويز شيخ  طادي» روز عيد فطر در سينماهاي  تهران  اكران  مي شود.
فيلم هاي «دوئل» ساخته «احمدرضا درويش» و «بله  برون» به  كارگرداني «داودموثقي» پيشتر در جدول  نمايش  عيد فطر گنجانده  شده  بود.به  گفته  قدكچيان ، فيلم «توازن» محصول  سينماي  آمريكا همچنين  در روز عيدفطر در سينماي «ايران» به  نمايش  درمي آيد.شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  خانه  سينمامتشكل  از نمايندگان  اتحاديه تهيه كنندگان و انجمن  سينماداران ، برنامه  اكران  سينماها را تنظيم مي كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
سردرد پس از مطالعه و كاهش شنوايي
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه سردرد پس از خواندن كتاب و يا روزنامه نتيجه چيست و او پاسخ داده است: از ماهيچه گردن است كه به مدت طولاني در يك جهت نگه داشته شده است. وي در پاسخ به سئوالي ديگر كه كاهش شنوايي همراه با سرگيجه چه هشداري مي دهد، پاسخ داده است: از تورم و عفونت گوش داخلي حكايت مي كند.

برگي از تاريخ
كناره گيري مشيرالدوله
۲۶ اكتبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۶۳ صليب سرخ جهاني تأسيس شد. در سال ۱۹۰۵ اتحاديه سوئد و نروژ منحل شد. در سال ۱۹۱۵ (۱۲۹۶ هجري خورشيدي) برغم اعلام بي طرفي در قبال جنگ قدرت هاي اروپايي، واحدهاي ارتش روسيه وارد بندر انزلي شدند و به سوي تهران به حركت در آمدند و دو هفته بعد، پس از تصرف قزوين خود را به كرج رسانيدند. در سال ۱۹۴۱دولت آمريكا براي نخستين بار باوند پس انداز (اوراق بهادار دولتي) به جريان گذارد تا مردم همانند بانك بتوانند با خريد اين اوراق از سود سرمايه خود استفاده ببرند. اين باوند ها همچنان رايج است. در سال ۱۹۴۷ مهاراجه  جامو و كشمير ميان پيوستن به هند و يا پاكستان، هند را انتخاب كرد و از همان روز مسئله كشمير كه اكثر مردم آن مسلمان هستند به وجود آمده و باعث چند جنگ كوچك و بزرگ ميان هند و پاكستان شده كه از كانون هاي بحران در جهان است. در سال ۱۹۷۱ مجمع عمومي سازمان ملل ۲۲ سال پس از تأسيس جمهوري توده اي چين رأي دادكه كرسي چين كه در اختيار جزيره تايوان بود به صاحب اصلي آن داده شود و ۱۵ نوامبر همين سال نمايندگان چين طي مراسمي اين كرسي را اشغال كردند. در سال ۱۹۷۹ «كيم جائه كيو» رئيس سازمان اطلاعات و امنيت كره جنوبي در جريان ملاقات خود با «پارك چونگ هي» رئيس جمهوري اين كشور با شليك گلوله او و سپس محافظ وي را كشت، عملي كه سابقه نداشت.
اينك برگ امروز: سه هفته اول آبان سال ۱۲۹۹ خورشيدي (اكتبر۱۹۲۰) انگليسي ها در ايران يكه تاز ميدان شده بودند و كوشش تمام داشتند كه مالك الرقاب وطن ما شوند. انگليسي ها با تلقين قطعي بودن قرارداد سال ۱۹۱۹ معروف به قرارداد وثوق الدوله به مقامات دولتي ايران، عملاً مفاد آن را به اجرا گذارده بودند و تأكيد بر قطعي بودنش داشتند از جمله از مشيرالدوله رئيس الوزراء و احمدشاه مصراً مي خواستند كه ژنرال روسي فرمانده قزاقخانه را كه ديگر ارتباطي هم با روسيه نداشت و حقوق بگير دولت ايران شده بود بركنار و از ايران اخراج كنند تا امور مالي و تداركاتي نيروي قزاق، طبق قرار داد، در دست مأموران انگليسي قرار گيرد. احمد شاه نافرماني احتمالي قزاق ها را بهانه مي آورد و مشيرالدوله هم حاضر به قبول اصرار انگليسي ها نبود. پس از آخرين ديدار ژنرال آيرونسايد با مشيرالدوله كه درآن، اين موضوع با فشار بيشتري مطرح شد، مشيرالدوله كناره گيري از نخست وزيري را ترجيح داد و ۴ آبان استعفاء كرد. احمد شاه سپهدار را رئيس الوزراء كرد و وي ظرف چند روز ژنرال پالونيك استاروسلسكي و همه افسران روسي ديويزيون قزاق را بركنار كرد. با اخراج افسران روس راه بر تماس مستقيم ژنرال آيرونسايد با افسران ايراني نيروي قزاق هموار شد و وي دو روز پس از بركناري روس ها، يعني دهم آبان شخصاً به قزوين رفت و در آق بابا از نيروهاي قزاق ديدار كرد و با ژنرال رضاخان ميرپنج (سرتيپ) آشنا شد و... پس از اين ديدار، طولي نكشيد كه وزير خارجه انگلستان، اين بار با دست پر و از موضع قدرت از ايران خواست كه قرارداد وثوق الدوله ايراد ندارد و آن را به اجرا در آورد و اگر هم احياناً در راه اجراي آن اشكالي مي بيند آن را برطرف سازد.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
ناتو مي خواهد در پايگاه هاي سابق شوروي اسلحه اتمي مستقر كند
در هشتاد و هفتمين سالگرد انقلاب بلشويكي روسيه و هشتاد سال پس از تقسيم امپراتوري روسيه بر پايه مليت هايش به ۱۵ جمهوري، ۱۵ سال پس از انحلال پيمان ورشو و ۱۳ سال بعد از فروپاشي شوروي و يك هفته پيش از انتخابات آمريكا صداي اعتراض مقامات مسكو كه اتحاديه آتلانتيك شمالي (ناتو) مي خواهد در پايگاه هاي نظامي سابق شوروي در ليتواني اسلحه از جمله سلاح هسته اي انبار كند و آنها را براي استفاده نظامي اش آماده سازد بلند شد. قرار بود كه هر گونه اعتراضي پس از انتخابات آمريكا صورت گيرد. يك ژنرال هوايي روسيه در اين زمينه گفت: در مذاكرات سال هاي ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ با غرب قرار بود كه پس از انحلال پيمان ورشو، ناتو هم از صورت نظامي خارج و به صورت يك پيمان سياسي درآيد. ما پيمان ورشو را منحل كرديم ولي غربي ها نه تنها ناتو را غير نظامي نكردند بلكه آن را تا اعماق شوروي سابق گسترش دادند و اينك مي خواهند در دو پايگاه «سيائوليايي» و «تارتو» در ساحل بالتيك كه با پول مردم شوروي ساخته شده اند و ده ها سال مركز استقرار بمب افكن هاي شوروي بودند اسلحه مستقر كنند. اگر روسيه را دوست خود و جنگ سرد را پايان يافته مي دانند، استقرار اسلحه در مرزهاي روسيه براي چيست؟ اين اقدام به صلح خدمت نمي كند و با واكنش شديد مردم روسيه رو به رو خواهد شد و تاريخ نشان داده است كه همين واكنش ها، ورق را به حالت اول باز مي گرداند. مارشال ژوكف فاتح برلن كه توسط خروشچف بازنشسته شد گفته بود كه سازش غرب با مسكو تا زماني كه داراي سلاح اتمي و موشك است امكان پذير نخواهد بود و ما نبايد خودمان را فريب دهيم. خروشچف اين اظهار ژوكف را مخالف سياست خود مبني بر همزيستي مسالمت آميز با غرب ديد و او را بازنشسته كرد.
تفسير «اندي روني» درباره بودجه نظامي ۴۴۷ ميليارد دلاري آمريكا
«اندي روني» مفسر كهنسال شبكه سي. بي. اس آمريكا يكشنبه شب در تفسيري كه در پايان مجله تلويزيوني «۶۰ دقيقه» پخش شد گفت كه بيشتر بودجه نظامي ۴۴۷ ميليارد دلاري آمريكا صرف خريد بمب افكن هاي يك ميليارد دلاري و زيردريايي هاي يك ميليارد و ششصد ميليون دلاري و تانك هاي سه ميليون دلاري مي شود كه پس از چند سال از رده خارج مي شوند و به صورت اشياء قراضه و اوراق در مي آيند (وي سپس بياباني را پر از هواپيماهاي نظامي از رده خارج شده و رودخانه اي را مملو از كشتي هاي جنگي بازنشسته نشان داد تا اظهاراتش را اثبات كرده باشد). روني با اين تفسير خواست نشان دهد كه با اين بودجه سنگين، دريافتي نظاميان هنوز كافي نيست و كمپاني هاي سازنده اسلحه تا اين حد در دولت آمريكا اعمال نفوذ مي كنند. پخش اين تفسير ظاهراً در تكميل مصاحبه قبلي همين شبكه با خانواده نظاميان در سن دياگو بود كه از كمي دريافتي ماهانه شكوه كرده بودند. ژنرال آيزنهاور رئيس جمهوري اسبق آمريكا با اين كه يك نظامي بود در آخرين ماه هاي زمامداريش گفته بود: نگراني من از اين است كه اگر كمپاني هاي سازنده اسلحه قدرت بيشتري بگيرند نفوذشان در دولت بيشتر شود و همه امور از مسير و روال عادي و درست خارج گردد.
راه تازه و گران به دست آوردن واكسن سرما خوردگي
آمريكايي ها نگران از كمبود واكسن سرماخوردگي در اين كشور رنج سفر به شهر سياتل و آنجا يك سفر دريايي يك روزه را تحمل مي كنند تا واكسن ضد سرماخوردگي به آنان تزريق شود. اين واكسن به كساني كه بليت گران گشت با كشتي تفريحي متعلق به يك شركت كانادايي را خريداري كنند تزريق مي شود. اين كشتي مسافران را روي درياچه ويكتوريا كه بين آمريكا و كانادا (در منطقه شمال غربي) قرار گرفته است گردش مي دهد. تزريق واكسن در اين كشتي رايگان است. در شهر ونكوور كانادا هم از ديروز يك كلينيك داير شده كه با دريافت ۱۲ دلار از هر آمريكايي به او واكسن ضد سرماخوردگي تزريق مي كند ولي مسافرت از يك ايالت جنوبي آمريكا به ونكوور كانادا هزينه سنگيني دارد. برخي از مفسران نوشته اند كارخانه هاي واكسن سازي آمريكا به اين سبب از توليد واكسن دست كشيده اند كه مردم تحت فشار حاضر باشند براي سال هاي بعد آن را گرانتر بخرند.

نگارستان
ويكتور وازارلي
004875.jpg
«لانت دوم» - ۱۹۶۶ / ساخت روي تخته چندلا، ۸۰ در۸۰ سانتي متر‎/ موزه لودويك / كلگن
ويكتور وازارلي پرتاثيرترين استاد قلمرو هنر اوپتيكال است. هرچند كه نقاشي هاي اوليه او به سنت كلي هنر عيني تعلق دارد، ولي از دهه ۱۹۴۰ به بعد بيشترين نيروي خود را صرف هنر اوپتيكال و نظريات مربوط به ادراك بصري كرده است.
آنچه در نقاشي هاي وازارلي به چشم مي خورد، استفاده از تدابير گوناگون براي آفرينش توهم حركت و دگرديسي در چارچوب سازمان بندي انتزاعي است.او كارهاي خود را به مقولات نظام مندي تقسيم مي كند كه در آنها به كاوش جنبه هايي متفاوت از هنر و توهم مي پردازد.
هنر وازارلي در خدمت توصيف و بيان با عظمت قرار گرفته و از اين رهگذر توانسته ديوار نگاره ها، ديوارهاي سراميك و ساختارهاي شيشه اي به مقياس بزرگ را به وجود آورد. آنچه او «انكسار» هاي خود مي نامد، دربرگيرنده تاثيرات شيشه يا آيينه اي همراه با تصويرهاي دائم التغيير است.

برگزيده هاي انيميشن در سينما تك
فيلم هاي  برجسته  جشنواره هاي  جهاني  انيميشن  هفتم  آبان  ماه  در سينما تك موزه  هنرهاي  معاصر تهران  به  نمايش  در مي آيد.
به گزارش  ايرنا، در اين  برنامه  كه  به  مناسبت  گراميداشت  روز جهاني  انيميشن  برپا مي شود، بخش  نمايش  فيلم هاي  انيميشن  برتر جهان  به  همراه  سخنراني  آيدين  آغداشلو و توران  ميرهادي  گنجانده  شده است .
برپايي  كارگاه هاي  آموزشي  انيميشن  سنتي  خميري  و نرم افزارهاي  انيميشن  رايانه اي  ديگر برنامه هاي  اين  رويداد هنري  دو روزه  را تشكيل  مي دهد. نشست  تخصصي «انيميشن  امروز» با حضور كارگردانان  نسل  دوم  و سوم  حوزه  سينماي  انيميشن  در حاشيه  اين  برنامه  برگزار مي شود.
برنامه  گراميداشت  روز جهاني  انيميشن  با همكاري  انجمن  سينمايي  فيلمسازان  انيميشن  (آسيفا) برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
رهگذران به انتخابش اعتماد داشتند و هنگامي كه از ميان آن همه كاغذ و پاكت يكي را به دست آنها مي داد مي پذيرفتند و خوشحال مي شدند. اما او تا آخر نفهميد داخل پاكت ها چيست. فقط مي دانست هر بار پاكتي را بيرون مي كشد، پيرمرد آن را مي گيرد و مشتي ارزن برايش مي ريزد.
عليرضا پوراميد

گشتي در دنياي خبرها
نگهبانان شجاع
هنگ كنگ: يك باشگاه گلف در هنگ كنگ چند نگهبان استخدام كرده است تا در تاريكي شب از زمين هاي گلف محافظت كنند.از چند شب پيش در حدود ۲۰ گراز وحشي كه هريك حداقل ۱۸۰ كيلوگرم وزن دارند وارد زمين هاي گلف شده و به تخريب چمن ها مي پردازند. درصورتي كه اين روند تداوم داشته باشد، باشگاه موردنظر در آينده اي نزديك تعطيل خواهد شد.باتوجه به ممنوع بودن شكار اين حيوانات، مسئولان باشگاه گلف مجبور شدند چند نگهبان شجاع استخدام كنند تا گرازهاي وحشي را فراري دهند.
نظرسنجي از سارقان منزل
لندن: اخيرا پليس انگليس يك نظرسنجي از سارقان منزل در اين كشور به عمل آورد كه نتايج آن بسيار جالب است.
* اغلب سارقان منزل احتمال دستگيري خود را پس از ارتكاب جرم، يك درصد برآورد مي كنند.
* ۲۵ درصد سارقان، سرقت از منازل را كار آساني مي دانند.
* ۷۰ درصد سارقان، صاحبان منازل را به دليل رعايت نكردن نكات ايمني مقصر ازدست دادن اموالشان معرفي مي كنند!
كتاب تاريخ پراشتباه
بروكسل: يكي از كتاب هاي تاريخ اتحاديه اروپا كه در مدارس اين قاره تدريس مي شود حاوي نقاط ضعف متعددي است.در اين كتاب به جنگ هايي كه در اين قاره رخ داده (ازجمله جنگ جهاني اول) اشاره نشده است.همچنين تاريخ عصر ويكتوريا و يا اعدام چارلز اول به اشتباه درج شده كه خشم مورخان اروپايي را برانگيخته است.
تاكنون ۱۰ هزار جلد از اين كتاب منتشر و در مدارس سراسر اروپا توزيع شده است.
زباله داني يا بيمارستان
ليدز: دو روز پيش يك خانم ۵۸ ساله براي عيادت يكي از بستگانش به بخش شماره ۶۹ بيمارستان سنت جيمز شهر ليدز انگليس مراجعه كرد. اما وي پس از ورود به بخش شوكه شد چون كف بخش مملو از زباله، سرنگ هاي استفاده شده، مو، باقي مانده غذا و حتي ادرار بيماران بود.وي كه با اين صحنه تاسف بار مواجه شده بود به پرستاران بخش مراجعه كرد كه آنها چند كيسه پلاستيكي در اختيارش قرار دادند تا به جمع آوري زباله ها بپردازد.ازقضا اين خانم به نظافت بخش پرداخت اما پس از پايان كار خود نزد رييس بيمارستان رفت و به وي شكايت كرد. درحال حاضر موضوع سهل انگاري مسئولان اين بخش از بيمارستان درحال بررسي است.
عوامل آزردگي رانندگان
لندن: به نظر شما چه عواملي بيشتر باعث عصبانيت و كلافگي رانندگان مي شود؟
براساس نتايج يك نظرسنجي انجام شده در لندن اين عوامل براي رانندگان رنج آور هستند:
۱ _ كارگراني كه عمليات عمراني در خيابان ها انجام مي دهند ۲۲ درصد
۲ _ پاركبان ها ۲۱ درصد
۳ _ بد دهني رانندگاني ديگر ۱۰ درصد
۴ _ صداي بلند پخش اتومبيل رانندگان جوان ۱۰ درصد
۵ _ توقف نامناسب اتومبيل هاي ديگر ۹ درصد
۶ _ دست اندازها و چاله هاي خيابان ۸ درصد
رسوايي خواننده
نيويورك: اشلي سيمپسون خواننده مشهور غربي در جريان يكي از كنسرت هايش رسوا شد.شنبه شب در كنسرت اين خواننده اتفاق عجيبي رخ داد كه شايد وي تا سال ها نتواند اين حادثه تلخ را فراموش كند.درحالي كه او ميكروفن را دور از دهانش گرفته بود ناگهاني صداي آوازخواندن وي از بلندگوها پخش شد اما پس از چند ثانيه، كارگردان كنسرت صداي خواننده را قطع كرد.سيمپسون كه شوكه شده بود، چاره اي جز ترك صحنه نديد. به هرحال مشخص شد كه اين خواننده در جريان كنسرت هاي خود تنها لب مي زند و صداي ضبط شده وي از طريق بلندگوها پخش مي شود.البته كارگردان كنسرت، اشكال در رايانه را علت بروز اين رسوايي اعلام كرده است.
آراي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها
واشنگتن: در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا، نامزدهاي انتخاباتي نبايد از آراي پدربزرگ ها و مادربزرگ ها غافل شوند.باتوجه به اينكه ۷۰ ميليون نفر پدربزرگ و مادربزرگ در انتخابات امسال حق راي دارند نامزدهاي انتخاباتي بسيار مايل هستند تا بدانند اين افراد به كدام گرايش سياسي راي خواهند داد.به همين دليل قرار است انجمن پدربزرگ ها و مادربزرگ ها امروز يك جلسه مطبوعاتي برگزار كند كه در آن اعلام خواهد شد چند درصد اين افراد به جورج بوش و چند درصد به جان كري راي خواهند داد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۵۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه خانواده: نمايشگاه نقاشي _ خط قاسم خدابخشي / تا ۱۷ آبان / نارمك، ميدان هلال احمر، خيابان گلستان، ضلع شمالي پارك فدك / تلفني: ۷۸۱۹۴۶۸
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي مرجان جعفري / تا ۷ آبان / خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو / تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
* نگارستان شاهد: نمايشگاه نقاشي جواد مدرسي و گروهي از هنرمندان / خيابان ولي عصر، تقاطع خيابان طالقاني / تلفن: ۶۹۶۹۶۲۶
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه گروهي كلاژ _ نقاشي / تا ۷ آبان / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه مهر: نمايشگاه نقاشي با موضوع «زن» مينا قويدل / تا ۱۴ آبان / بزرگراه نواب، خيابان كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب / تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷
* گالري مژده: نمايشگاه نقاشي هاي مذهبي ايران / ۸ تا ۱۳ آبان / سعادت آباد، علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ،۹۱ واحد يك / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲

گل و گياه
داوودي
004872.jpg
نام علمي: Chrysanthemum Cherry Chintz
خانواده: COMPOSITAE
واريته دائمي به بلندي۳/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. گلهاي قرمز رنگ آن اوايل پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد. جهت گلدهي بيشتر، شاخه ها را از ده سانتي متري سطح خاك دو بار در فصل رشد قطع كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در پاييز يا اوايل بهار و تهيه قلمه در اوايل يا اواسط زمستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |