سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۷ - Oct 26, 2004
پليس در جستجوي مردي با صورت سوخته
004797.jpg
گروه حوادث: دستور ويژه داديار دادسراي جنايي تهران براي شناسايي و دستگيري مردي كه صورت نيمه سوخته دارد صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده زماني در دستور كار ويژه پليس آگاهي تهران قرار گرفت كه دو روز پيش ماموران كلانتري ۱۰۹ بهارستان زماني كه قصد سركشي به يك سفره خانه سنتي را در خيابان شهدا داشتند با داد و فرياد يك دختر جوان در سفره خانه روبه رو شدند.
اين دختر جوان كه فرناز نام داشت و ۱۹ ساله بود با ديدن ماموران كلانتري در سفره خانه در حالي كه بسيار وحشت زده بود، شروع به داد و فرياد كرد و از آنان درخواست كمك كرد.
پس از اينكه دختر جوان به همراه چهار پسر به كلانتري ۱۰۹ انتقال يافتند، تحت بازجويي مقدماتي قرار گرفتند. دختر جوان در نخستين بازجويي ها مدعي شد كه توسط اين چند جوان، به انگيزه نامعلوم ربوده شده است. وي گفت: حدود ساعت ۱۹ بود كه من به همراه يكي از دوستانم براي خريد به خيابان بهارستان آمديم. پس از ديدن چند مغازه هنوز به ميدان شهدا نرسيده بوديم كه ناگهان چند جوان دور ما حلقه زدند و شروع به آزار و اذيت كردند. اما چون ما به آنان اعتنا نمي كرديم. آنها با چاقو شروع به تهديد ما كردند.
در حالي كه ما به شدت ترسيده بوديم و قصد فرار از چنگ آنان را داشتيم، ناگهان سه جوان كه راكب دو دستگاه موتور سيكلت بودند، به طرف ما آمدند و قصد كمك به ما را داشتند. همان لحظه دوستم توانست از فرصت استفاده كند و از چنگ آنان بگريزد اما من كه هيچ راه فراري نداشتم سوار موتور يكي از آنها شدم و آنان مرا از معركه نجات دادند. اما پس از طي مسافتي، متوجه شدم كه راكبان موتورسيكلت نيز از همدستان آنها بوده اند.
در حالي كه بسيار ترسيده بودم از آنان خواستم تا مرا رها كنند اما سرنشينان موتورسيكلت مرا به محله خلوتي بردند و به اين چند مرد تحويل دادند. آنها نيز با تهديد از من خواستند تا با آنها به سفره خانه سنتي بروم.
وي در ادامه افزود: وقتي وارد سفره خانه شديم، متوجه شديم همه مشتريان سفره خانه مرد هستند به همين خاطر از ترس جانم هيچ چيزي نگفتم تا اينكه ماموران كلانتري وارد شدند.
ماموران با توجه به اظهارات دختر جوان پرونده اي را در اين زمينه تشكيل دادند و صبح ديروز تمامي متهمان به همراه دختر جوان در مقابل داديار شهرياري حضور يافتند و به دفاع از خود پرداختند. متهمان در اظهارات خود منكر ادعاهاي دختر جوان شدند. و در بازجويي عنوان كردند، اين دختر به تمايل خود سوار موتور ما شد و تمام اظهاراتش دروغ است. او به ما گفت كه پدرش جواهر ساز است و در قيطريه زندگي مي كنند.
قاضي پرونده نيز با توجه به اظهارات ضد و نقيض جوانان، دو طرف دعوا را با قرار وثيقه آزاد كرد و با دستوري ويژه، از كارآگاهان اداره آگاهي تهران خواست، تا مردي را كه صورتي نيمه سوخته داشته و ظاهراً سركردگي اين شبكه را داشت، شناسايي و دستگير كنند.

سارقان مسلح حين سرقت بازداشت شدند
گروه حوادث: دو مرد تبعه افغانستان كه اقدام به سرقت مسلحانه از يك منزل مسكوني كرده بودند بازداشت شدند.
شامگاه روز بيست و هفتم آبان  ماه سال جاري دو مرد تبعه افغانستان با نقابهاي تيره رنگ بر چهره وارد خانه اي ويلايي واقع در منطقه قيطريه تهران شدند. صاحب خانه به همراه همسر و فرزندانش خانه را به قصد رفتن به يك مهماني ترك كرده  بودند. مردان افغان به خوبي از شرايط خانه با اطلاع بودند زيرا مدتي به عنوان كارگر در آن خانه ويلايي كار مي كردند. مردان نقابدار وارد خانه شدند. سارقان تمام نقاط خانه را كه امكان وجود اموال با ارزش و يا وجوهات نقدي در آن بود مورد جستجو قرار دادند ولي اثري از اموال قيمتي نبود.
سارقان نقابدار وقتي متوجه شدند نمي توانند از خانه مذكور سرقت مناسبي انجام دهند به قصد خروج از خانه به سمت در حركت كردند. به محض اينكه در ورودي را گشودند چهره مالك خانه و زن و فرزند وي مقابلشان نمايان شد. مالكان خانه شروع به داد و فرياد كردند. سارقان نقابدار كلت كمري را كه به همراه داشتند به سوي آنان نشانه گرفتند و با تهديد به قتل آنها را مجبور به سكوت كردند. سارقان بعد از آن كه صاحب خانه و خانواده اش را به سمت اتاق نشيمن بردند و با تهديد همان اسلحه تمامي طلا و جواهر زن صاحب خانه را كه در محلي محفوظ شده بود با نشانه هايي كه صاحب خانه از ترس مرگ خانواده اش به آنان داد برداشته و وجوهات نقدي را كه همراه صاحب خانه نيز بود به سرقت بردند.
سارقان مسلح با خيالي آسوده در حال انجام سرقت خود بودند غافل از اين كه همسايه ها با شنيدن سر و صداي ايجاد شده با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ تماس گرفته و با هماهنگي هاي سريعي كه صورت گرفته بود مأموران كلانتري ۱۰۱ تجريش خود را به محل رسانده و خانه را مورد محاصره خود قرار داده بودند.
سارقان براي اين كه بتوانند از محل بگريزند به سمت زيرزمين خانه رفتند. مأموران كه سارقان را در محاصره خود ديده بودند با اقدامات پليسي وارد حياط منزل شدند و طي يك عمليات غافلگيرانه سارقان مسلح را با تمامي اموال مسروقه بازداشت كردند.
متهمان كه احمد و گلبدين نام داشتند براي تحقيقات بيشتر به اداره آگاهي مركز انتقال يافتند. دو متهم در جريان تحقيقات به بزه انتسابي خود اعتراف صريح كردند.
رسيدگي قضايي براي اين پرونده در شعبه پنج دادياري مطرح شد، ظرف مدت شش روز تمام تحقيقات تكميلي از متهمان صورت گرفت و قرار مجرميت از سوي قاضي قندي زاده صادر شد. كيفرخواست نيز از سوي دلداري- داديار اظهارنظر- صادر و به دادگاه عمومي جزايي ارسال شد. متهمان در حال حاضر در زندان به سر مي برند.

چهار نوجوان زورگير در دادگاه:
فقط مي خواستيم ماجراجويي كنيم
ايسنا: قاضي دادگاه اطفال و نوجوانان دادگستري شهرستان اسلامشهر، پرونده  زورگيري ۴ نوجوان را تشريح كرد.
حميدرضا حشتمي  اظهار داشت: «حسين.الف» ۱۷ ساله و «رحيم. ش» ۱۶ ساله از اهالي لرستان با تحريك و تشويق محمد و حميد دو نوجوان ۱۵ و۱۷ ساله با ايجاد مزاحمت براي مردم و حتي همسالان خود به خفت گيري همراه با تهديد و سرقت اموال آنها اقدام مي كردند.
قاضي اين پرونده با بيان اين كه متهمان بعد از زورگيري از محل متواري مي شدند، افزود: به دنبال افشاي محل اختفاي اين نوجوانان، آنها توسط ماموران دستگير شدند و در اولين مرحله  بازجويي به سرقت اقرار و از اين موضوع نيز ابراز پشيماني كردند.
وي همچنين با اشاره به رضايت يكي از شكات، از رسيدگي به پرونده  اين ۴ نوجوان و محكوميت هر يك از آنان به ۱ سال حبس تعليقي خبر داد.
حشمتي انگيزه و علت اين سرقت ها را ماجراجويي و تشويق و تحريك دوستان ناباب عنوان كرد و افزود: خانواده ها بايد بر روابط دوستي فرزندانشان و رفت و آمدهاي آنها كنترل بيشتري داشته باشند.

سرقت در لباس بيمار
گروه حوادث: زني كه با همكاري خواهرزاده اش با طرح نقشه اي از پيش طراحي شده اقدام به زورگيري و سرقت از مردي كرده بودند با پيگيري  هاي كارآگاهان اداره آگاهي تهران به دام افتادند.
به گزارش خبرنگار ما، شامگاه ۳۱ شهريورماه مرد جواني در حالي كه بسيار وحشتزده بود و ظاهر آشفته اي داشت به مأموران انتظامي شهرستان ملارد مراجعه كرد و مدعي شد كه توسط دو زن و مرد مورد سرقت و زورگيري قرار گرفته است.
اين مرد در اظهاراتش به مأموران گفت: حدود ساعت ۲۱ بود كه از ميدان آزادي به مقصد اكباتان در حركت بودم كه ناگهان در بريدگي به سمت اكباتان يك زن و پسر جوان خود را به طرف ماشينم انداختند . آنان بسيار پريشان احوال بودند و پسر جوان از من درخواست كرد تا مادرش را كه بيمار است به اكباتان برسانم. همان موقع زن و پسر سوار خودرو پرايدم شدند و همگي به طرف اكباتان حركت كرديم. هنوز مسافتي را طي نكرده بوديم كه ناگهان پسر جوان كه جلو نشسته بود اسلحه كمري را از جيبش خارج كرد و شروع به تهديد من كرد.
وي در ادامه افزود: در ابتدا چون تصور مي كردم اسلحه قلابي است با پسر جوان درگير شدم اما همان لحظه پسر جوان تيري را به طرف داشبورد شليك كرد. من كه از اين موضوع بسيار وحشتزده شده بودم گفتم هرچه بخواهند به آنان مي دهم اما به من آزاري نرسانند. همان لحظه بود كه زن از من خواست تا به طرف جاده انحرافي حركت كنم. زماني كه به مكان خلوتي رسيديم دو جوان با تهديد اسلحه از من خواستند كه به داخل صندوق عقب بروم سپس دست، پا و دهانم را با چسب بستند و مرا در صندوق عقب خودرو ام حبس كردند. پس از طي مسافت طولاني حدود ۶ ساعت من متوجه شدم كه خودرو متوقف شد و سارقان از محل متواري شدند.
پس از گذشت ساعتي من توانستم دستانم را باز كنم و با تلاش بسيار از صندوق عقب بيرون آمدم و متوجه شدم سارقان مبلغ ۳۰۰ هزار تومان پول نقد به همراه گوشي تلفن همراهم را به سرقت برده و از محل متواري شده اند. پس از اينكه مقداري حالم بهتر شد، خود را به جاده اصلي رساندم و از طريق رهگذران دريافتم كه نزديكي ملارد هستم.
با طرح شكايت مرد ۴۷ ساله، مأموران با توجه به حساسيت موضوع پرونده اي را در اين زمينه تشكيل دادند و پس از انتقال پرونده به دايره يكم اداره آگاهي تهران، تيمي از كارآگاهان مأمور رسيدگي به پرونده شدند.
مأموران آگاهي در بررسي هاي مقدماتي خود و با انجام چهره نگاري و رديابي گوشي تلفن همراه شاكي توانستند محل اختفاي زن و مرد جوان را حوالي فرديس در منطقه شهرك ناز شناسايي كنند. بنابراين محل مورد نظر حدود ۲۴ ساعت تحت تعقيب و مراقبت نامحسوس قرار گرفت و كارآگاهان توانستند در يك عمليات ضربتي دو متهم اصلي را دستگير كنند. همچنين در مخفيگاه آنان تعداد ۱۰ تير فشنگ و نوار چسب نيز كشف شد.
دو متهم اصلي كه اعظم و مهدي نام داشتند پس از دستگيري بلافاصله به سرقت و زورگيري اعتراف كردند.
اعظم در نخستين بازجويي ها عنوان كرد: به خاطر مشكلات مالي كه داشتيم با مهدي (خواهرزاده ام) دست به سرقت زديم. در ابتدا با همكاري يكي از همشهريانم كه اهل نهاوند بود و سامان نام داشت اسلحه اي را خريداري كردم و سپس با صحنه سازي دست به سرقت زديم. بعداز آن نيز اسلحه را به فردي به نام رضا فروختيم.
كارآگاهان با توجه به اظهارات اعظم، با گذاردن يك قرار صوري توانستند رضا را در منطقه دماوند شناسايي و او را دستگير نمايند. متهمان هم اكنون با دستور داديار سليماني در بازداشت به سر مي برند تا تحقيقات تكميلي درخصوص آنان صورت گيرد.

تصادف پسر ۱۲ ساله با ۲۵ خودرو
004833.jpg
گروه حوادث: پسر ۱۲ساله اي كه بدون اجازه پدرش براي تفريح سوار خودرو وي شده بود، پس از برخورد با ۲۵ خودرو مدل بالا ميليون ها ريال خسارت به بار آورد.
به گزارش خبرنگار ما، اين حادثه ساعت ۲۰/۵ عصر روز يكشنبه در خيابان انديشه ۲ به وقوع پيوست.
يكي از شاهدان حادثه درباره وقوع حادثه به خبرنگار ما گفت: حدود ساعت ۳۰/۵ عصر بود. من بعد از كار روزانه و براي افطاري به خانه خواهرم مي رفتم كه در خيابان انديشه ناگهان متوجه شدم نوجوان ۱۲ ساله اي پشت خودرو پرايدي نشسته است و در حالي كه كاملاً كنترل خود را از دست داده بود در حال رانندگي در خيابان بود.
اين مرد در ادامه افزود: خودرو پرايد كاملاً خلاص شده بود و پسر بچه نمي توانست آن را كنترل كند. اين در حالي بود كه نوجوان ۱۲ ساله با تعداد ۲۵ خودرو مدل بالا پرايد، پژو، سمند، پژو ،۲۰۶ ماكسيما و پيكان كه در خيابان انديشه پارك بود برخورد كرد و به آنان خسارت هاي ميليوني وارد كرد.
وي كه به شدت عصباني شده بود بيان داشت: خانواده پسر ۱۲ ساله پس از اين كه خودرو در برخورد با ديوار يك منزل مسكوني متوقف شد. در حالي كه از زنده بودن فرزندشان خوشحال بودند، حتي يك عذرخواهي ساده نيز از خسارت ديدگان نكردند.
از طرفي دائماً روبه صاحبان خودرو مي گفتند: خدا را شكر، همه اينها فداي سر فرزندمان كه سالم مانده است.
آخرين اخبار در خصوص اين واقعه حاكي است، ماموران انتظامي راهنمايي و رانندگي با حضور در محل حادثه، به بررسي صحنه تصادف پرداختند و خسارت وارده به خودروها را بالغ بر ۵۰ ميليون ريال برآورده كردند. اين در حالي است كه پسر نوجوان پس از انتقال به كلانتري تحت بازجويي قرار گرفت و پرونده اي نيز در اين زمينه تشكيل شده است.

دختر جوان در دادگاه خانواده
۵۸ سال انتظار براي گرفتن مهريه
گروه حوادث-دختر ۲۶ساله اي حاضر است براي دريافت كامل مهريه اش ۵۸سال صبر كند.
فاطمه از اين اتاق به آن اتاق مي رفت و برگه ها را مهر مي كرد. خواهرش نشسته بود تا او حكم مهريه اش را بگيرد.
مريم مي گويد: خواهرم يك سال از محمد شوهرش بزرگتر بود. آنها همديگر را خيلي دوست داشتند و اصرارهاي خانواده ما و آنها براي اين كه اختلاف سني كار دستشان مي دهد به نتيجه اي نرسيد. خيلي زود به هم گره خوردند ولي فقط چهار ماه توانستند با هم زندگي كنند و بعد در راهروهايدادگاه به دنبال طلاق افتادند.
همه چيز با دخالت هاي مادر محمد شروع شد و البته فاطمه هم احساس بزرگي مي كرد. فكر مي كرد بايد حرف اول و آخر را در تصميم گيري ها او بزند. چهار ماه زندگي مشتركشان تبديل به اين شد كه چهار سال دنبال طلاق باشند.
خواهرم مي خواست زندگي كند درخواست طلاق نداد و مهريه اش را به اجرا گذاشت. تازگي ها محمد رفته و يك زن ديگر گرفته است و مجبور است خواهرم را طلاق دهد. دادگاه بنا به درخواست مرد براي طلاق ۷۰ سكه به عنوان پيش قسط و ماهي يك عدد سكه را تا پايان ۷۰۰ سكه مهريه خواهرم در نظر گرفت. اعتراض محمد به اين حكم، باعث شد پيش قسط ۵ عدد سكه و ماهي يك سكه شود و معلوم نيست چه زماني تمام شود.
فاطمه با پذيرفتن رأي دادگاه، حاضر است براي دريافت كامل مهريه اش ۵۸سال صبر كند. اما قطعاً حكم طلاق او زودتر اجرا خواهد شد.

طرح پاكسازي نقاط آلوده و جرم خيز شيراز
ايسنا- سرهنگ پاسدار طباطبايي معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي فارس از آغاز مجدد طرح پاكسازي نقاط آلوده و جرم خيز شيراز خبر داد.
وي اعلام كرد: مأموران فرماندهي انتظامي شهرستان شيراز در ادامه طرح پاكسازي نقاط آلوده و جرم خيز اين شهر ظرف ۴۸ ساعت گذشته تعداد ۹۹ معتاد و ۳۳ مزاحم را دستگير و تعداد ۸۹ دستگاه موتورسيكلت و ۵۲ دستگاه خودرو متخلف و مزاحم را توقيف كرده اند.وي اضافه كرد: در اين طرح تعداد ۲۳ تن به دليل عدم رعايت حجاب و جريحه دار كردن عفت عمومي و يك تن نيز به جرم روزه خواري دستگير شده است.
گزارش معاون اجتماعي و ارشاد فرماندهي انتظامي استان فارس مي افزايد: در اين مدت بيش از ۳۲ كيلوگرم انواع مواد مخدر در شهرستانهاي بوانات، فسا و مرودشت كشف شده است.
وي گفت: بر اين اساس تعداد ۴ تن دستگير، سه خودرو توقيف و تعداد ۷ عدد خشاب كلاش، ۳۲ تير فشنگ اسلحه كمري و يك عدد وافور كشف شده است.

در فاجعه پاكدشت قصور خاصي متوجه مسئولان قضايي نيست
گروه حوادث: جابجايي صورت گرفته در دستگاه قضايي پس از حادثه پاكدشت به دليل همدردي با خانواده هاي قربانيان اين حادثه صورت گرفته است و تصور و تقصير خاصي متوجه مسئولان قضايي آنجا نيست.
عبدالعلي ميركوهي با اشاره به اين كه در پرونده پاكدشت كوتاهي دستگاه قضايي كمتر از ديگر مراجع بوده است افزود: اگر جرمي صورت گرفته بود دادسراي انتظامي قضات بايد اعلام جرم مي كرد. هنوز در اين ارتباط پرونده اي تشكيل نشده است. قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران در ادامه با اشاره به اين كه پرونده پاكدشت هم اكنون در مرحله تجديد نظر خواهي است گفت: به زودي اين پرونده به ديوان عالي كشور ارسال خواهد شد. از طرف متهم رديف اول پرونده به رأي صادره اعتراض شده است. هر چند كه اعتراضش به دليل اقرار صريحش در دادگاه صحيح نيست اما ازآنجا كه طبق قانون متهم و يا شاكي مي توانند به رأي اعتراض كنند مراحل قانوني در حال اجرا است.
وي كه در حاشيه ملاقات يك هفته در ميان مسئولان دادگستري تهران سخن مي گفت، در مورد اهم موضوعات مطرح شده در اين ملاقات ها گفت: عده اي در اين جلسات براي گرفتن مرخصي از زندان مي آيند كه با ۹۵ درصد از اين درخواست ها موافقت مي شود. تعداد ديگري از اين افراد براي گرفتن مشاوره و راهنمايي به اينجا مراجعه مي كنند تعداد ديگري نيز نسبت به اطاله دادرسي اعتراض دارند كه با پيگيري هاي صورت گرفته، مراجع مربوطه بيشتر دقت مي كنند. عده اي نيز براي اعتراض به احكام صادره قطعي در محاكم به اينجا مراجعه مي كنند و ما تا آنجا كه قانون اجازه دهد كمكشان مي كنيم. بيش از ۵۰ درصد از مراجعان نتيجه مثبت عايدشان مي شود.
عبدالعلي ميركوهي در پاسخ به سؤالي در مورد آسيب شناسي در جلسات ملاقات مردمي گفت: بهترين اقدام براي آسيب شناسي دستگاه قضايي اين است كه آسيب ها را شناسايي و زمينه سوء استفاده از آن را از بين ببريم. به عنوان نمونه از زماني كه دايره ابلاغ در دستگاه قضايي فعال شده است زمينه سوء استفاده از برگه هاي ابلاغ كم شده است به طوري كه تا حدود ۸۰ درصد وضعيت ابلاغ ها بهبود يافته است.
قائم مقام رئيس كل دادگستري استان تهران در مورد جلوگيري از اعمال نفوذ قضات در پرونده ها گفت: قوه قضائيه بايد واحدهاي نظارت خود را فعالتر كند. به تازگي در دادگستري تهران هيأتي از قضات براي بازرسي همه جانبه دادسراها و دادگاه ها تشكيل شده است.
در جلسه اين هفته ، مسئولان دادگستري استان تهران با ۳۰ نفر از كساني كه در روند رسيدگي به پرونده شان دچار مشكل شده اند ملاقات داشتند.

حذف پليس قضايي به مصلحت جامعه نبود
ايلنا: حذف و انحلال پليس قضايي به مصلحت جامعه دستگاه قضايي نبود.
محمد اسلامي، رئيس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران، گفت: بعد از احياي دادسراها، تشكيل مجدد پليس قضايي به عنوان يك ضرورت بايد در دستور كار قرار گيرد: زيرا دادسراها بدون در اختيار داشتن يك نيروي قوي و كارآمد، نمي توانند انتظارات به حق جامعه را برآورده كنند.
وي افزود: در حال حاضر، بيش از ۲۰ نهاد به عنوان ضابط قضايي در قانون به رسميت شناخته شده اند و تعداد ضابطين عملاً نظارت بر آنها را غيرممكن مي سازد.
اسلامي، با تأكيد بر اين كه عملكرد ضابطين بايد تحت نظارت و تعليمات مقام قضايي باشد، تصريح كرد: با توجه به گستردگي حوزه عملكرد ضابطين، بحث نظارت و تعليم يك امر اجتناب ناپذير است.
به گفته وي، يكي از مشكلات قوه قضاييه در عدم دستيابي به اهداف توسعه قضايي، در اختيار نداشتن ضابطان مستقل است، كه احياي پليس قضايي اين مشكل را برطرف مي كند.
رئيس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومي تهران، با اشاره بر اين كه احياي پليس قضايي مانند سابق خالي از اشكال نيست، افزود: مجموعه پليس قضايي، در زمان فعاليت قبلي با مشكلات و موانع زيادي روبه رو بود و انتظار مي رود، بعد از گذشت چند سال و تحولات صورت گرفته در خصوص تشكيلات پليس قضايي در دنيا اين دستاوردها مورد توجه قرار گيرد.
وي خاطرنشان كرد: وظيفه پليس قضايي، كشف جرم، بازجويي مقدماتي، حفظ آثار و دلايل جرم و جلوگيري از فرار و مخفي كردن متهم و ابلاغ اوراق و اجراي تصميمات قضايي است.
اسلامي گفت: با توجه به توقف تربيت پليس قضايي كه در دانشكده علوم قضايي صورت مي گرفت، در فراخوان اوليه براي تشكيل پليس قضايي، بايد توجه ويژه اي به رشته حقوق، معطوف شود.

شكايت مصدومان شيميايي در دادسراي كاركنان دولت
ايسنا- شكايت تعدادي از مصدومان شيميايي جنگ تحميلي در شعبه  ۵ بازپرسي دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها بررسي مي شود.
تعدادي از مصدومان شيميايي جنگ تحميلي در خصوص جنايات جنگي صدام شكايتي را به دادسراي كاركنان دولت و رسانه ها ارائه كردند و اين شكايت در اين دادسرا از سوي بازپرس قاسمي تحت رسيدگي است.
بازپرس اين پرونده هم اكنون در حال تحقيق از شكات و جمع آوري ادله قضايي است تا پس از تصميم مسئولان مربوطه در خصوص چگونگي طرح موضوع در دادگاه تشكيل شده در عراق، اقدامات مقتضي درباره  اين شكايت ها انجام شود.

حادثه در جهان
بازداشت يك معلم
گروه حوادث: زد و خورد معلم يكي از دبستان هاي ايالت جورجياي آمريكا با مادر يكي از دانش آموزان، معلم را روانه زندان و مادر عصباني را راهي بيمارستان كرد.
دادستان اين پرونده ،كاترينا روكر ۳۰ ساله را به اتهام ضرب و شتم مادري كه قصد داشت كيف دخترش را از سطل زباله كلاس بردارد متهم كرده است. وي همچنين متهم است كه بي توجه به حضور ۱۹ دانش آموز در كلاس با مضروب درگير شده است.
طبق گفته بازرس پرونده، مضروب كه سورلا آميكا نام دارد روز حادثه جهت تحويل يك يادداشت به مدرسه محل تحصيل دخترش مي رود. زماني كه سورلا قصد داشت يادداشت را به دخترش برساند دختر وي به او اطلاع مي دهد كه كاترينا كيف وي را درون سطل آشغال كلاس انداخته است. سورلا كه از شنيدن اين خبر عصباني شده بود با ورود به كلاس قصد برداشتن كيف دختر ۹ ساله اش از درون سطل آشغال را داشت كه با مقاومت كاترينا روبه رو شد. زماني كه سورلا كيف را از سطل خارج مي كند كاترينا به وسيله يكي از صندلي هاي كلاس ضربه سختي به سر وي وارد مي كند. وي پس از آن كه سورلا بي هوش بر روي زمين مي افتد با مشت و لگد به شدت وي را مجروح مي كند.
به گفته ديگر دانش آموزان كاترينا حتي دختر سورلا را كه قصد داشت مانع از كتك خوردن مادرش شود نيز به شدت مضروب كرده و با گرفتن موهاي سورلا در مشتش وي را كشان كشان به خارج از كلاس مي برد. به گفته بازرس پرونده سرانجام مدير مدرسه به كمك ساير دبيران موفق به جدا كردن كاترينا از سورلا مي شوند.
كاترينا در اولين بازجويي ضمن انكار زد و خورد شديد با سورلا ادعا كرد كه تنها جهت دفاع از خود به وي حمله كرده است. پزشكان وضعيت سورلا را رو به بهبود اعلام كرده اند.
قرار است دادگاه رسيدگي به اتهامات كاترينا ظرف هفته آينده برگزار شود.
۴۹ پس لرزه در ژاپن
004794.jpg
گروه حوادث: ۴۹ پس لرزه پرقدرت سبب شد مردم ژاپن شب را در پناهگاهها بگذرانند. آمار تلفات زلزله ۸/۶ ريشتري در ژاپن به ۲۴ نفر رسيده است.
روزنامه آساهي شيمبون نوشت: خانواده هاي ژاپني هيچ كاري نمي توانند انجام دهند. آنها تنها صداي گريه يك كودك ۱۲ ساله را مي شنيدند كه از زير آوار كمك مي خواست اما اين كودك به همراه پدر بزرگ ۶۴ ساله اش در زير آوار جان باخت.
مقامات دولتي اعلام كردند كه دست كم ۱۲۵۱ تن در ايالت نيگانا مجروح شده اند و ۹۷ هزار و ۸۰۰ نفر از مردم نيز خانه هايشان را ترك كرده اند.
پايان دادگاه جنجالي در ونزوئلا
گروه حوادث: حكم دادگاهي در كاراكاس ونزوئلا مبني بر تبرئه مردي كه متهم به شكنجه و تجاوز مكرر به يك زن بود خشم و اعتراض حاميان حقوق بشر، وكلا و دادستان هاي ونزوئلايي را برانگيخت. قاضي اين دادگاه جنجالي با توجه به عدم كفايت مدارك موجود و سخنان ضد و نقيض ليندا لوئيزا ،متهم لوئيس كارر را از اتهامات آدم ربايي، تجاوز و تلاش براي قتل تبرئه كرد.
ليندا لوئيزا ۲۱ ساله كه در اعتراض به روند رسيدگي به شكايتش از لوئيس، سيزده روز اعتصاب غذا كرده بود پس از صدور حكم برائت متهم در حالي كه به شدت عصبي بود اعلام كرد كه قطعاً نسبت به حكم صادره اعتراض خواهد كرد. ليندا سه سال پيش اولين شكايت خود از لوئيس را تسليم دادگاه عالي كاراكاس كرده بود. ليندا كه آثار شكنجه طولاني بر روي بدن وي كاملاً مشهود است در اين خصوص گفت: قطعاً در برابر اين حكم سكوت نخواهم كرد. اين پرونده نيز با گذر زمان روي عدالت را به خود خواهد ديد.
دادستان هاي عالي رتبه ونزوئلا پس از صدور حكم فوق اعلام كردند كه طي نامه اي به دادگستري كل خواهان اخراج قاضي اين پرونده از سيستم قضايي ونزوئلا شده اند. قاضي پرونده در طول جلسات دادگاه بدون وجود مدارك مستدل، ليندا و پدرش را متهم به عضويت در گروه هاي فساد كاراكاس كرد.
برخي احزاب سياسي ونزوئلا در اعتراض به حكم صادره از مردم خواستند كه در اعتراض به اين حكم به خيابان ها بريزند. لوئيس كه پسر يكي از روساي سابق دانشگاه كاراكاس است ادعا كرد كه آثار شكنجه موجود بر روي بدن ليندا از چهار سال پيش و زماني كه وي يك روسپي بوده وجود داشته است.
پرونده ليندا از زمان تحويل به دادگاه در سال ۲۰۰۱ تاكنون ۲۹ بار به جريان افتاد و ۵۹ قاضي در مورد آن اظهار نظراتي متفاوتي كرده اند. به گفته كارشناسان زمان طولاني رسيدگي به اين پرونده حاكي از ضعف سيستم قضايي ونزوئلا در برقراري عدالت است.
عامل قتل هاي مهد كودك پكن به دام افتاد
پكن- پليس پكن مردي را كه هفته گذشته يك معلم و يك كودك پنج ساله را در مهدكودك به قتل رسانده بود دستگير كرد.
به گزارش سايت «چايناديلي» پليس پكن روز گذشته اعلام كرد كه فردي به نام «فوهي كونگ» را به اتهام قتل مربي و كودكي كه هفته پيش در يك مهدكودك روي داد دستگير كرده است. پليس مي گويد اين فرد به قتل اين دو نفر اعتراف كرده است.
براساس اين گزارش، بازجويي ها از «فوهي كونگ» نشان مي دهد او به قصد سرقت وارد مهدكودك شده بود كه در اين حال يك مربي و يك كودك پنج ساله او را مي بينند ونيز مجبور مي شود آنها را بكشد.
پليس پكن همچنين گفت: جسد كودك پنج ساله در حالي كه جراحت عميقي نداشت در ماشين لباسشويي مهدكودك كشف شد، اما مأموران جسد مربي را وقتي پيدا كردند او به شدت مجروح شده بود.
به گفته پليس، «فوهي» در بازجويي ها تنگدستي و فقر را علت سرقت و قتل اظهار كرده است.
لازم به ذكر است آمار قتل در مهدكودك ها و مدارس چين رو به افزايش است. ماه پيش نيز يك معلم مدرسه ابتدايي چهار دانش آموزش را كشته و ۱۲ نفر ديگر را زخمي كرد.

شماره تماس گروه حوادث:۲۰۵۳۱۱۷

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |