سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۷ - Oct 26, 2004
بازديد نمايندگان مجلس از تأسيسات هسته اي اصفهان
تقارن علم و تعهد
004857.jpg
اعضاي كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته (يكشنبه) از مجموعه تاسيسات فرآوري اورانيوم (UCF) اصفهان بازديد كردند.
در ابتداي اين بازديد يك روزه، مهندس منصور حبشي زاده، رئيس مركز تحقيقات سوخت هسته اي اصفهان به ارايه توضيح مختصري از فعاليت هاي انجام شده و در حال انجام در مجموعه UCF اصفهان پرداخت.
وي در تشريح بخش هاي مختلف مجموعه UCF اصفهان، گفت: اين مجموعه عمدتا موسسه اي تحقيقاتي با دپارتمان هاي مختلف است؛ ما در اين مجموعه دو راكتور در حال كار داريم كه يكي راكتور «صفر قدرت» و ديگري راكتوري مينياتوري است، به اضافه مجموعه آزمايشگاه هاي تحقيقاتي و در كنار آنها، تاسيسات طرح ملي UCF، فرآوري اورانيوم، طرح توليد زيركونيوم و طرح توليد ميله هاي سوخت نيز در اين محدوده انجام مي شود.
سپس دكتر قنادي، معاون گروه سوخت هسته اي سازمان انرژي اتمي و مسئول فعاليت هاي مربوط به چرخه سوخت اين سازمان اظهار داشت: ما در كشورمان همانند ساير كشورها، چرخه سوخت را با اكتشاف اورانيوم در مناطق مختلف آغاز نموديم؛ اصولا در برخي نقاط دنيا چون برزيل، استراليا و كانادا، اورانيوم با مقادير بالا وجود دارد و بقيه كشورها نيز كم و بيش از اين معادن بهره دارند كه ايران از آن دسته كشورهايي است كه هر چند منابع غني اورانيوم در سطح بالا ندارد، ولي براي رفع نيازمان به ميزان كافي از اين منابع در اختيار داريم.
وي ادامه داد: در حال حاضر در يك سوم كشور در حال اكتشاف هستيم و معادن ما در حال فعاليتند كه از جمله اين مناطق اكتشافي مي توان به معدن اورانيوم ساغند، معدن اورانيوم خوشوني و مناطق ناريگان و زريگان اشاره نمود؛ عمدتا اين مناطق در نقاط مركزي ايران واقع شده اند؛ در برخي كشورها چون ايران، اورانيوم در مناطق عميق زمين وجود دارد، به عنوان مثال اورانيوم ساغند در حدود عمق ۳۸۰ متري قرار دارد.
معاون سوخت هسته اي سازمان انرژي اتمي همچنين گفت: بر اساس برنامه ريزي اي كه انجام گرفته اميدواريم در اوايل سال ۸۴بتوانيم از اين معادن اورانيوم بهره برداري كنيم؛ برنامه ريزي ما بر اين است كه سالانه حدود ۱۲۰ هزارتن سنگ را از معدن خوشوني استخراج نماييم و اين اورانيوم ها را در كارخانه اي در اردكان به كيك زرد تبديل خواهيم كرد؛ كه طبق برنامه  ۵۰ تن كيك زرد از اين كارخانه استخراج خواهد شد و پس از انجام برخي امور ديگر به كارخانه UCF انتقال داده مي شوند. وي ادامه داد: كارخانه UCF، عبارتست از تبديل كيك زرد و تركيبات ديگر اورانيوم كه در واقع پايان خط تبديل تركيبات اورانيوم است. وي افزود: در حال حاضر كارخانه UCF در  ۷۰ درصد اجرايي توليدات اورانيوم را انجام مي دهد و ما توانستيم عليرغم تمام محدوديت ها در مدتي كمتر از چهار سال اين پروژه  را راه اندازي نماييم.
مهندس بهروز ساماني، مجري طرح UCF اصفهان، ضمن بيان تاريخچه اي مختصر از اين طرح، جزيياتي از مجموعه فرآوري اورانيوم اصفهان را براي حاضران تشريح نمود. وي در خصوص اهميت طرح UCF گفت: اهميت اين طرح مركزيت در چرخه سوخت است؛ اين نخستين طرح بزرگ ملي معاونت سوخت سازمان انرژي هسته اي است.
اين طرح مانند پلي ميان صنايع بالادست و پايين دست چرخه سوخت عمل مي كند؛ بومي بودن اين طرح و بهره گيري از حداكثر امكانات داخلي ديگر ويژگي مهم اين طرح است؛ ايجاد دانش فني انحصاري با تكيه بر فناوري هاي داخلي و ايجاد اشتغال  براي بيش از  ۱۰۰۰متخصص رشته هاي مختلف نيز از ديگر نكات مثبت اين طرح است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به همراه پرسنل مجموعه  UCF اصفهان، به بازديد از بخش هايي از اين مجموعه پرداختند. بازديد از بخش ZPP (توليد فلز زيركونيوم)، بخش دوم ديدار نمايندگان مجلس از اين مجموعه بود.
مهندس منصور حبشي زاده، رئيس مركز تحقيقات سوخت هسته اي اصفهان در تشريح و توضيح بخش توليد فلز زيركونيوم مجموعه اصفهان گفت: هدف اصلي اين بخش تأمين ميله هاي انتقال سوخت اورانيوم براي نيروگاه هاست.
وي ادامه داد: در اين بخش ما قابليت توليد فلز تيتانيوم كه فلزي بسيار مفيد است را نيز پيدا كرده ايم و اين از نكات برجسته اين بخش است؛ قابل ذكر است كه خود فلز زيركونيوم نيز تنها در امور هسته اي كاربرد ندارد و نقشي كليدي در مواردي چون ساخت وسايل جراحي و هواپيماسازي ايفا مي نمايد.
پس از بازديد حجت الاسلام ابوترابي فرد، ضمن ارزيابي مثبت از ديدار كميسيون انرژي مجلس از مجموعه فرآوري اورانيوم اصفهان و توليد زيركونيوم گفت: در اين مكان ما شاهد تقارن تعهد و علم با يكديگر بوديم كه در خدمت اهداف متعالي گرفته شده بودند.
حسين آفريده، عضو كميسيون انرژي مجلس نيز با اشاره به پيشرفت چشم گير فعاليت ها در مجموعه اصفهان اظهار داشت: بايد بدون توجه به تهديدات دشمنان، به فعاليت هاي علمي مان ادامه دهيم.
كمال دانشيار، رئيس كميسون انرژي و خوش چهره، نماينده مجلس شوراي اسلامي ضمن تشكر از دست اندركاران اين طرح، براي پيشرفت هر چه بيشتر چنين طرح هايي در كشور اظهار اميدواري كردند.
همچنين الياس نادران عضو كميسيون انرژي مجلس پس از بازديد از سايت UCF اصفهان به خبرگزاري فارس گفت: بر اساس خودباوري كه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري در جوانان ما ايجاد كردند، هيچ كشوري حق محروم كردن ما از دانش هسته اي را ندارد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين سايت در مدت كمتر از چهار سال از وضعيت پيشرفت ۱۰ درصد به نقطه عملياتي رسيده و از فروردين امسال فاز عملياتي آن شروع شد.
وي افزود: در بازديد از اين سايت مجموعه اي از ايمان، اراده، خودباوري، ايثار و تلاش همه جانبه اي از متخصصين برجسته دانشگاهي و فارغ التحصيلان جواني كه با انگيزه تمام به طور شبانه روزي مشغول فعاليت بودند، مشاهده مي شود. وي تأكيد كرد: آژانس بين المللي انرژي اتمي چاره اي ندارد جز آن كه حق ايران را بپذيرد و هيچ مانع و تحريمي نمي تواند از فعاليت هسته اي كه ايران انجام داده، جلوگيري كند.
نماينده مردم دشتي و تنگستان در گفتگو با فارس:
نمايندگان مجلس به ادامه فعاليت هسته اي تاكيد دارند
سيدعبدالمجيد شجاع هم به خبرگزاري فارس گفت: نمايندگان مجلس به ادامه فعاليت هسته اي تاكيد دارند .انسان وقتي دستاوردهاي متخصصين و جوانان ايران در عرصه فناوري هسته اي را مي بيند احساس غرور مي كند و بايد خدا را شكر كرد و اين موفقيت را به آقا امام زمان(عج) و مقام معظم رهبري تبريك گفت. وي پيشرفت ايران در دانش هسته اي را بومي دانست و اظهار داشت: دشمنان از دانش هسته اي ايران حيرت زده شده و به همين دليل جمهوري اسلامي ايران را تحت فشار مي گذارند. شجاع اضافه كرد: دنيا مي فهمد كه در جمهوري اسلامي ايران مغزها و متفكراني وجود دارد كه به فكر پيشرفت نظام، انقلاب و شهدا هستند.
حاجي بابايي : رئيس و دادستان ديوان محاسبات
بايد تخصص لازم را دارا باشند
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتخاب رئيس و دادستان ديوان محاسبات در روزهاي آينده توسط مجلس گفت: رئيس و دادستان ديوان محاسبات بايد تخصص لازم را دارا باشند.
حميدرضا حاجي بابايي با بيان اين كه رئيس و دادستان ديوان محاسبات كشور در اجراي اصل ۵۴ و ۵۵ قانون اساسي توسط مجلس شوراي اسلامي انتخاب مي شوند، گفت: تصويب بودجه ساليانه كشور در مجلس شوراي اسلامي و فرستادن آن براي دستگاه اجرايي و عملياتي اجرايي اين بودجه در دستگاهها، يك فرايندي است كه نتيجه اين عمل بايد توسط مجلس شوراي اسلامي انجام گيرد كه مجلس نيز توسط ديوان محاسبات اين كار را انجام مي دهد.
حاجي بابايي دارا بودن تخصص لازم، استقامت و پايداري در پيگيري امور در ديوان محاسبات را از ويژگيهاي ضروري رئيس و دادستان ديوان محاسبات كشور ذكر كرد و اظهار داشت: اگر اشخاصي كه اين مسئوليتها را دارا هستند، داراي اين خصوصيات باشند در كار خود كمتر با مشكل مواجه بوده و در مقابل مقاومت دستگاهها بر مشكلات فائق مي شوند.

سخنگوي دولت :ما در چارچوب توافق تهران مذاكره مي كنيم
دولت - خبرنگار همشهري: عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت ديروز در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران گفت: هنوز پاسخ رسمي ايران به پيشنهادهاي اتحاديه اروپا مشخص نشده اما به محض روشن شدن آن اعلام خواهد شد.
رمضان زاده برحق ايران در استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي تأكيد كرد و تنها راه به نتيجه رسيدن پرونده ايران را در ادامه مذاكره و گفتگو دانست. رمضان زاده همچنين خبر مربوط به تنظيم بودجه جنگي از سوي دولت را رد كرد و گفت: اين مسئله اصلاً در دولت مطرح نشده است.وي همچنين بحث خروج از ان پي تي را نيز از نظر دولت كاملاً منتفي دانست. عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در جلسه ديروز به كليه پرسش هاي خبرنگاران كه علاوه بر مسائل هسته اي ايران شامل رابطه دولت با مجلس، انتخابات آينده رياست جمهوري و اطلاع رساني دولت بود پاسخ داد.
ايران بر استفاده از
سوخت هسته اي خود اصرار دارد
مذاكرات اخير اتحاديه اروپا و آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران و پيشنهاداتي كه گفته مي شود از سوي اروپا به ايران در رابطه با ضرورت توقف كامل غني سازي اورانيوم شده است به محور اصلي سئوالات خبرنگاران تبديل شد.
رمضان زاده در پاسخ به پرسشي در خصوص تمهيدات ايران براي پاسخ به پيشنهادهاي اروپا گفت: ما در عين احترام به نگراني هاي بين المللي از گسترش سلاح هاي هسته اي در جهان موظف هستيم تا از حق خود كوتاه نياييم.سخنگوي دولت به كشورهاي اروپايي توصيه كرد كه با ايران از در تهديد وارد نشوند زيرا كارساز نيست.
وي گفت كه ايران آماده مذاكره منطقي و عقلاني است.سخنگوي دولت اضافه كرد: تعليق غني سازي امري داوطلبانه و در چارچوب مذاكرات ما با اروپايي ها بوده و صحبتي از توقف آن نبوده است.
رمضان زاده پيشنهاد اروپايي ها مبني بر توقف غني سازي را قابل قبول ندانست و گفت: ما در چارچوب توافق تهران مذاكره مي كنيم.
سخنگوي دولت در مورد علت فعال شدن ديپلمات هاي وزارت امور خارجه در مذاكرات هسته اي و غيبت حسن روحاني در اين مذاكرات گفت: كل مذاكرات غني سازي تحت نظارت و اشراف آقاي روحاني انجام مي شود و ايشان تشخيص مي دهند مذاكرات در چه سطحي شكل گيرد.
از شمارش رايانه اي آرا
استقبال مي كنيم
عبدالله رمضان زاده از اعلام آمادگي شوراي نگهبان براي شمارش رايانه اي آراي انتخابات آينده رياست جمهوري استقبال كرد و گفت: ما از هر امري كه به سرعت و دقت در شمارش آرا و بي شائبه شدن آن كمك كند استقبال مي كنيم.
باز هم رابطه دولت و مجلس
سخنگوي دولت در مورد درخواست يكي از نمايندگان براي فراخواندن رئيس جمهور به مجلس و نظر دولت درخصوص نحوه استفاده مجلس هفتم از اختيارات قانوني خود گفت: جدي نگيريد.وي افزود: بخشنامه بودجه سال ۸۴ روز چهارشنبه هفته جاري در دولت مطرح مي شود.
درباره اظهارات وزير اطلاعات راجع به اطلاع رساني دولت
عبدالله رمضان زاده در مورد اظهارات يونسي وزير اطلاعات مبني بر اين كه رابطه دولت و مردم مختل نشده است گفت: بحث من در مورد مختل شدن اطلاع رساني دولت به مردم بود كه از سوي رئيس جمهوري نيز تأييد شد. در حالي كه آقاي يونسي راجع به رابطه دولت و مردم اظهارنظر كردند.
سخنگوي دولت با اشاره به مذاكرات در حال انجام بين دولت و صدا و سيما گفت: شوراي نظارت بر صدا و سيما، شوراي اطلاع رساني دولت و نهاد رياست جمهوري گزارش هاي كاملي در مورد ميزان پخش اخبار دولت از شبكه هاي صدا و سيما تهيه كرده اند كه به برخي مقامات رسمي اعلام شده و خواهد شد.

ايران از بزرگترين نيروي بازدارندگي دفاعي برخوردار است
فارس: سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به تجربه هشت سال جنگ تحميلي عراق عليه ايران، خاطرنشان كرد: «ما امروز از بزرگترين نيروي بازدارندگي دفاعي برخورداريم و اين تجربه طولاني و سرشار از درس و عبرت باعث شده است كه در توانمندي نظامي به خود متكي باشيم.»
سردار مسعود جزائري در گفت وگو با روزنامه اماراتي الخليج كه در شماره روز گذشته اين روزنامه منتشر شد، تاكيد كرد: «ما دست به حمله بر ضد ديگران نخواهيم زد ولي پاسخ هر متجاوزي را خواهيم داد.»
جزائري در پاسخ به تهديدات رژيم صهيونيستي مبني بر حمله به تاسيسات هسته اي ايران و پاسخ ايران در قبال اين تهديدات گفت: اسراييل با همكاري و پشتيباني آمريكا در اجراي تهديدات خود عليه ايران جدي و مصمم است ولي، پاسخ ما بالاتر از تصور، كوبنده و دردناك خواهد بود.سخنگوي سپاه پاسداران در مورد مباحث پرونده هسته اي ايران گفت:« تعليق موقت عمليات غني سازي اورانيوم يك مساله داخلي است و اين بيانگر حسن نيت ايران است و اين اقدام بعد از حملات تبليغاتي گزنده و ديوانه وار بر ضد جمهوري اسلامي و برنامه هاي هسته اي از سوي رسانه هاي غربي و آمريكا صورت گرفته است.» وي حضور نيروهاي خارجي را در منطقه عامل بسياري از بحران ها و شعله ور شدن جنگ هاي منطقه اي دانست و گفت: «ايران بر اين باور است امنيت منطقه با خروج نيروهاي خارجي محقق مي شود.»
سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ايران در صدد گفت  وگو با آمريكا در خصوص برنامه هاي هسته اي خود است يا خير، گفت: «آمريكا همچنان از زبان تهديد و تطميع در روابط ديپلماتيك با ديگران استفاده مي كند و ما نمي توانيم به چنين گفت وگويي اعتماد كنيم.

اخبار انتخابات رياست جمهوري
غفوري فرد: با افراد مطرح ديدار مي كنيم
مهر: دكتر حسن غفوري فرد دبيركل جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي گفت: ما با هاشمي، احمدي نژاد، توكلي، ولايتي و لاريجاني ديدار مي كنيم اما با توجه به اين كه اين افراد هنوز رسماً تمايل خود به كانديداتوري رياست جمهوري را اعلام نكرده اند بايد صبر كنيم و با اعلام تمايل هر يك از آنها رسماً از وي حمايت كنيم.
رضايي: حضور شخصيت هاي شناخته شده ايجاد چالش مي كند
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: با وجود اينكه مطالعات و آمادگي هايي براي حضور در انتخابات رياست جمهوري آتي بوجود آورده ام، اما براي رياست جمهوري جيبي ندوخته ام.رضايي افزود: اگر مردم و نخبگان كه اولويت اول من هستند و بعد از آن جناح هاي سياسي، از من براي حضور در عرصه انتخابات دعوت كنند و چنين اتفاقي بيافتد، آن زمان ممكن است در مورد حضور در عرصه انتخابات فكر كنم.دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، حضور شخصيت هاي شناخته شده نظام در انتخاب رياست جمهوري را چالش آميز دانست و گفت: حضور اين افراد مي تواند نوعي چالش در انتخابات ايجاد كند.

اخبار كوتاه سياسي
رئيس جمهوري لبنان از حمايت هاي ايران قدرداني كرد
ايرنا: «اميل  لحود» رئيس  جمهوري  لبنان  از مقام هاي  جمهوري  اسلامي ايران  به  ويژه  سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  بخاطر حمايت  همه  جانبه  از آن كشور قدرداني كرد.
لحود ديروز در ديدار سيد محمد صدر مشاور رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  با وي  ضمن  اعلام  مراتب  تقدير و تشكر خود از توجه  و پشتيباني  ويژه دولت  و مردم  ايران  از لبنان  بر حمايت  متقابل  بيروت  از مواضع  سياسي  تهران تأكيد كرد.
بلر از ايران خواست با جامعه جهاني همكاري كند
ايرنا: نخست  وزير انگليس  روزگذشته از ايران  خواست  تا با جامعه  جهاني  دربرنامه  هسته اي  خود همكاري  كند و تصريح  كرد كه  دستيابي  ايران  به  جنگ افزار هسته اي  قابل  قبول  نيست . توني  بلر اين  مطلب  را در نشست  مطبوعاتي  ماهانه  خود با خبرنگاران داخلي  و خارجي  در پاسخ  به  پرسشهاي  آنان  مطرح  كرد. وي  در پاسخ  به  خبرنگار شبكه  بلومبرگ  كه  پرسيد باتوجه  به  اهميت نقش  ايران  از نظر توليد نفت  شما چگونه  مي خواهيد با مسئله  برنامه  هسته اي ايران  برخورد كنيد؟ گفت : ما مي توانيم  فشار كامل  را از طريق  نهادي  بين المللي  همچون  آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  وارد كنيم . نخست  وزير انگليس  در پاسخ  به  پرسش  يك  خبرنگار ديگر تأكيد كرد: هنوزكسي  صحبت  از حمله  نظامي به  ايران  و يا سوريه  نكرده  است . نخست  وزير انگليس  گفت : من  تصور نمي كنم  كه  كسي  از ادامه گفت  وگوها باايران  مايوس  شده  باشد.
۱‎/۸ميليون مهاجر افغاني به كشورشان بازگشته اند
ايرنا: سخنگوي  نمايندگي  كميسارياي  عالي  پناهندگان  سازمان  ملل  در ايران  گفت : از آغاز طرح  بازگشت  داوطلبانه  پناهندگان  افغان  در قالب  طرح  سه جانبه  تاكنون  يك ميليون  و ۸۶۰ هزار و ۱۰ نفر از آنان  از ايران  راهي  كشورشان  شده اند. دينا فرامرزي  ديروز در مشهد به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : صرفادر سال  ۲۰۰۴ ميلادي  ۴۴۰ هزار و ۴۴۰ پناهنده  افغان  ايران  را ترك  كرده اند. بر اساس  آمار وزارت  كشور ۵/ ۲ ميليون  مهاجر افغان  در طول  دو دهه  جنگ داخلي  افغانستان ، به  ايران  آمده اند.

عارف براي سومين بار از بازسازي در بم بازديد كرد
معاون  اول  رئيس  جمهور روز گذشته به منظور بازديد از شهرستان  زلزله زده  بم  وارد فرودگاه اين  شهر شد وازسوي  استاندار كرمان ، امام  جمعه و فرماندار بم  مورد استقبال  قرار گرفت .
محمدرضا عارف  را در اين  سفر يك  روزه  علي  عبدالعلي  زاده  وزير مسكن  و شهرسازي ، مسعود پزشكيان  وزير بهداشت  و درمان  و آموزش  پزشكي ، محمد سعيدي  كيارئيس  ستاد بازسازي  شهرستان  بم  و جمعي  از مسئولان  ذيربط همراهي  كردند.
معاون  رئيس  جمهوري  در سفر يك  روزه  خود ضمن  آگاهي  از آخرين  وضعيت  اسكان موقت  زلزله زدگان  و روند بازسازي  اين  منطقه  مسائل  ومشكلات  مردم  اين  شهرستان را از نزديك  مورد بررسي  قرار داد.

شركت فارغ التحصيلان نظام ترمي - واحدي در نظام سالي واحدي كنكور بلامانع است
گروه علمي و فرهنگي: ملاك تعيين منابع آزمون سراسري، فارغ التحصيلان دوره پيش دانشگاهي همان سال است.
به گزارش ايسنا، دفتر آزمون سازي سازمان سنجش آموزش كشور با اعلام اين خبر، افزود: هر ساله از ميان ۳۰ تا ۳۵ كتاب اعلام شده براي هر گروه آزمايشي، در ۲ يا ۳ كتاب تغييراتي ايجاد مي شود كه فارغ التحصيلان سنوات قبل براي شركت در كنكور بايد اين كتابها را مطالعه كنند كه امسال در كتاب شيمي دوره پيش دانشگاهي تغييرات اساسي ايجاد شده و فارغ التحصيلان سنوات قبل براي شركت در آزمون سراسري سال ۸۴ بايد كتاب جديد چاپ ۸۳ را مطالعه كنند.
براساس اعلام سازمان سنجش، حذفيات منابع آزمون سراسري سال ۸۴ پس از هماهنگي با وزارت آموزش و پرورش بزودي اعلام خواهد شد، بنابراين در آزمون سال ۸۴ تنها از قسمتهايي سئوال طرح نمي شود كه از سوي وزارت آموزش و پرورش حذف شود، در غير اين صورت از كل كتاب سئوال طرح خواهد شد.

مشكلات توزيع رايگان شير در مدارس تهران رفع شد
شير رايگان، با رفع مشكلات توزيع از ابتداي مهر ماه، بر اساس اعلام وزارت جهاد كشاورزي از ديروز در كليه مدارس ابتدايي شهر تهران توزيع  شد.
تبريزي، كارشناس مسئول بهداشت و تغذيه آموزش و پرورش شهر تهران در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام اين خبر گفت: توزيع شير در سه منطقه ،۱۳ ۵ و ۹ آموزش و پرورش شهر تهران به جهت مشكلات ناشي از حجم كاري و توان كارخانه ها از ابتداي مهر ماه سال جاري صورت نگرفت كه از ديروز با رفع مشكلات، شير رايگان در اين مناطق نيز توزيع شد.
وي ادامه داد: بعلاوه در مناطق ۸ و ۴ تهران و در تعدادي ديگر از مدارس ابتدايي مناطق شهر تهران نيز شير رايگان توزيع نشده بود كه با اعلام آمادگي كارخانه ها اين مشكل از ديروز برطرف  شد.
تبريزي با تاكيد بر اين كه طرح توزيع شير در مدارس ابتدايي آزمايشي است، گفت: مسلما پوشش طرحي به اين عظمت در بار ترافيكي تهران و توزيع بين ۶۰۰ هزار دانش آموز و يكهزار و۷۶ مدرسه ابتدايي پروژه اي بسيار دشوار خواهد بود.

فراخوان وزير بهداشت به مجلس در مورد تخلف در آزمون دستياري پزشكي
گروه اجتماعي: رئيس كميته تحقيق و تفحص مجلس در مورد آزمون دستياري پزشكي گفت: وزير بهداشت براي روشن شدن بحث تخلف در آزمون دستياري پزشكي هفته آينده به صحن علني مجلس احضار مي  شود.
دكتر عوض حيدرپور در گفت و گو با ايلنا گفت: از آنجا كه دستور كاري مجلس براي اين هفته مكتوب شده است، كشيده شدن بحث آزمون مذكور به صحن علني مجلس به هفته آتي موكول شد.وي ادامه داد: از آنجا كه نمايندگان سئوال كننده از وزير بهداشت در برابر پاسخ هاي وي قانع نشده اند، قرار شد اين موضوع به صحن مجلس كشيده شود.
حيدرپور با انتقاد از عدم همكاري وزارت بهداشت در ارايه اطلاعات موردنظر كميته تفحص ادامه داد: متاسفانه در طي مراحل تحقيق، وزارت بهداشت همواره به ارايه برخي اطلاعات نامربوط و تكراري اصرار ورزيد و از ارايه اطلاعات مورد نياز طفره رفت.
وي افزود: بحث تخلفات در آزمون دستياري رشته هاي پزشكي حول دو محور اصلي است، يكي خريد و فروش سئوالات پيش از برگزاري آزمون و اشكالات و تخلفات كه كميته تحقيق در روند بررسي به آنها دسترسي يافته است.
رئيس كميته تحقيق و تفحص مجلس در مورد آزمون دستياري پزشكي افزود: بحث خريد و فروش سئوالات روند قضايي خود را طي خواهد كرد و در مورد تخلفات كشف شده توسط كميته نيز موضوع در صحن بررسي خواهد شد و تصميم نهايي اعلام مي شود.
دبير شوراي تخصصي پزشكي استعفا داد
گزارش ديگري در همين زمينه حاكي است به دنبال شدت گرفتن موضوع تخلف در آزمون دستياري پزشكي دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي وزارت بهداشت استعفا داده است.
عباس جندقي معاون امور مجلس اين وزارتخانه در گفتگو با فارس ضمن اعلام اين مطلب افزود: مسعود ناصري پور از دو هفته پيش استعفاي خود را تقديم وزير بهداشت و درمان كرده ولي هنوز وزير در مورد تاييد يا رد اين استعفا نظري نداده است. وي گفت: در مورد دلايل استعفا، اطلاعات كافي ندارم اما به نظر مي رسد خستگي از كار، عامل استعفاي دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي است با اين حال هنوز استعفاي ايشان قطعيت ندارد و نظر وزير در اين مورد تعيين كننده است.
جندقي در مورد تخلفات آزمون دستياري توضيح داد: كميته پيگيري آزمون دستياري اطلاعاتي در مورد اين آزمون درخواست كرده بود كه براي آنها تهيه كرديم و يكي دو مورد ديگر از اطلاعات نيز مورد درخواست آنهاست كه دستور داده ايم تهيه كنند و در اختيار آنان قرار دهند.
وي گفت: اين حق مجلس است كه از ما اطلاعات بخواهد، مجلس مي تواند بر همه كارهاي ما نظارت كند و ما نيز موظفيم به آنان پاسخ دهيم اما در مورد آزمون دستياري، هنوز هيچ مدرك مستندي كه دال بر لو رفتن سئوالات يا تقلب در آن باشد به دست نيامده است.
معاون امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ادامه داد: پرونده لو رفتن سئوالات آزمون دستياري در دادستاني تهران همچنان مفتوح است ولي هنوز مدرك محكمه پسندي كه دال بر لو رفتن سئوالات باشد به دست نيامده است.
وي افزود: نمي توان گفت آزمون دستياري بدون هيچ گونه اشكالي برگزار شده است و طبيعتا در هر كاري يكسري اشكالات وجود دارد اما هنوز كسي نتوانسته است ثابت كند، كسي از طراحان سئوال با بيرون ارتباط داشته يا بخشي از سئوالات فروخته شده است.
جندقي گفت: وزارت بهداشت در هر زمينه كه لازم باشد با مجلس و قوه قضاييه همكاري مي كند و در صورتي كه وجود تقلب در اين آزمون ثابت شود خود مجموعه، اشد مجازات را براي متخلفان در نظر مي گيرد. وي افزود: مجلس مي تواند علاوه بر نظارت بر نحوه برگزاري آزمون دستياري، تغييرات ساختاري دبيرخانه شوراي پزشكي و تخصصي براي اصلاح امور و نظارت دقيقتر بر ريز مراحل آزمون را تصويب كند و اين از اختيارات مجلس است.

با دستور رئيس قوه قضائيه
دو شعبه قضايي به زودي آغاز به كار خواهد كرد
ايرنا: با دستور رئيس قوه قضائيه دو شعبه قضايي يكي در خصوص حقوق شهروندي و ديگري شعبه ويژه مبارزه با قاچاق كالا و ارز به زودي آغاز به كار خواهند كرد.
رئيس  قوه  قضائيه  در جلسه  مسئولان  عالي  قضائي  دستور داد كه  شعب  ويژه اي براي  رسيدگي  به  حقوق  شهروندي  تشكيل  شود.
آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي ديروز در اين  جلسه  با اشاره به بخشنامه  حقوق  شهروندي  تأكيد كرد:اين  بخشنامه  كه به صورت  قانون  درآمده لازم الاجراست  و تخلف  از آن پيگرد قانوني دارد.
آيت الله  شاهرودي  در بخش  ديگر سخنان  خود نظارت  بر كار ضابطان  دستگاه قضائي  از طريق  ايجاد يك  روش  دقيق  و مستمر نظارتي  را مورد تأكيد قرار دادو گفت : دادستاني  و دادسراها بايد بخش  نظارتي  خود را براي  نظارت  بر ضابطين قضائي ، زندان ها، كلانتري ها و پاسگاههاي  انتظامي بيشتر فعال  كنند تا بانظارت  دقيق  جلوي  برخي  از مشكلات  گرفته  شود.
وي  همچنين  بر ضرورت  بازنگري  لوايح  و قوانين  مربوط به  اختيارات ضابطين  قضائي  به ويژه  در جرايم  معمولي  تأكيد كرد.
همچنين نخستين  مجتمع  قضائي  ويژه  مبارزه  با قاچاق  كالا و ارز در راستاي اقدامات  قضائي  در مبارزه  با قاچاق  كالا به زودي  درتهران  آغاز به كار مي كند.
حجت الاسلام  زرگر نماينده  ويژه  قوه  قضائيه  در ستاد مبارزه  با قاچاق كالا و ارز گفت: به منظور تسريع  در صدور احكام  و ايجاد وحدت رويه  قضائي ، هماهنگي هاي  لازم  با ساير بخشهاي  قوه  قضائيه  نيز به عمل  آمده است .
دراين  جلسه  سردار عبداللهي  جانشين  فرماندهي  نيروي  انتظامي كشور آخرين اقدام  ناجا را در خصوص  كنترل  مرزها و گلوگاههاي  ايست  وبازرسي  ناجا ارائه داد.
در گزارش  ناجا همچنين  به  كشف  حجم  قابل  توجهي  از قاچاق  كالاهاي  مختلف اشاره  شده  و تمامي موارد ضمن  تشكيل  پرونده  براي  صدور حكم  به  قوه  قضائيه ارسال  شده  است .
دراين  جلسه  مطرح  شد كه  باتوجه  به  اقدام هاي  كميته  مبادي  ورودي  وخروجي  كالا طي  ۱۰ روز آينده  طرح  كنترل  نامحسوس  مسيرهاي  ترانزيت  كالا درمسيرهاي  ترانزيتي  به  اجرا در خواهد آمد.
در جلسه  مورد نظر همچنين  مصوب  شد تا هر كاميون  ترانزيت  كه  خارج  ازمسير راه  ابلاغي  گمركات  كشور تردد نمايد، توسط نيروي  انتظامي متوقف  خواهدشد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |