سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۷ - Oct 26, 2004
دولت بايد براي تقويت شبكه حمل و نقل عمومي تهران تلاش كند
حمايت مجمع نمايندگان تهران در مجلس از پيشنهاد شهردار
004905.jpg
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: مجمع نمايندگان مردم در مجلس از پيشنهاد شهردار در خصوص حل معضل ترافيك اين كلان شهر حمايت خواهد كرد.
دكتر سيد علي رياض با اشاره به پيشنهاد شهردار تهران به دولت در خصوص استفاده از حساب ذخيره ارزي براي رفع معضل ترافيك تهران، در گفتگو با خبرگزاري مهر افزود: با توجه به اين موضوع كه شهردار تهران مرد عمل و كار بوده و از حداقل امكانات براي تامين آسايش و رفاه شهروندان بهره مي گيرد، به نظر مي رسد پيشنهاد قابل توجيهي براي مطرح شدن در دولت باشد.
عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي گفت: در صورتي كه اين پيشنهاد در قالب يك لايحه قابل اجرا و پخته از سوي دولت به صحن مجلس فرستاده شود، مورد موافقت نمايندگان قرار خواهد گرفت.
رياض در ارتباط با اينكه اگر دولت با پيشنهاد شهردار تهران مخالفت كرده و به نوعي با مشكلاتي برخورد كند، مجلس چگونه از پيشنهاد شهردار حمايت خواهد كرد، اظهار داشت: چنانچه با چنين مشكلي برخورد كند، پيشنهاد شهردار تهران از طريق مجمع نمايندگان مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي دنبال و بررسي مي شود.

به دنبال اظهارات معاونان وزير كشور و سازمان محيط زيست عنوان شد:
چمران: ابطال مصوبه مونوريل را پيگيري مي كنيم
رييس شوراي اسلامي شهر تهران از پيگيري ابطال مصوبه مونوريل و برنامه ريزي براي اجراي اين طرح از سوي شهرداري خبر داد.
مهندس مهدي چمران با اشاره به اظهارات معاون عمراني وزير كشور مبني بر عدم مخالفت وزارت كشور و همچنين موافقت سازمان محيط زيست با احداث مونوريل براي شهر تهران، به خبرگزاري مهر گفت: در حال بررسي موضوع هستيم تا برنامه اي را تنظيم كرده و براي آنها ارسال كنيم.
وي همچنين در ارتباط با اظهار نظر رييس شوراي عالي استانها در خصوص غيرقانوني بودن جايگاه شوراي كلان شهر، افزود: برگزاري جلسات مشورتي نياز به تعريف قانوني ندارد.
رييس شوراي شهر تهران گفت: اگر ايشان گفته برگزاري اين جلسات غير قانوني است، مستندات قانوني بياورد.زيرا ما معتقديم تشكيل نشست هاي دوستانه و تبادل نظر، خلاف قانون محسوب نمي شود. چمران افزود: اساس كار شوراها بر اين اصل استوار است كه از نظرات و تجربه هاي يكديگر استفاده كنند و به همين منظور مي بايست جلسات مشورتي را داشته باشند و اين موضوع منع قانوني ندارد.

مروري بر يك رويداد زيست محيطي در تهران
زندگي چنارهاي خيابان ولي عصر در بيم و اميد
004848.jpg
گروه شهري: درختان دو سوي خيابان ولي عصر كه بيش از ۷۰ سال از عمر آنان مي گذرد، از شاخص هاي مهم زيبايي و از عوامل موثر پالايش هواي پايتخت در مسيري طولاني از راه آهن تا ميدان تجريش به شمار مي آيند. از آغاز آلودگي هواي تهران، اين درختان نيز در سراشيبي آسيب ديدگي قرار گرفتند، اما در دو دهه اخير، به دليل نفوذ فاضلاب به نهرها و پوسيدگي ريشه، روند نابودي چنارها شتاب گرفته است.
گزارش خبري حاضر ضمن بررسي علل بروز اين مشكل زيست محيطي، راههاي برون رفت از اين معضل را نيز ارائه كرده است.
سالانه ۳ درصد از مجموع كل درختان چنار دو طرف خيابان ولي عصر در معرض تخريب قرار دارند كه در صورت تداوم اين روند ظرف ۲۰ سال آينده اثري از چناران سرسبز خيابان ولي عصر نخواهد بود.
براساس نتايج به دست آمده از واحد پژوهش سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران از سال ۱۳۷۲ تاكنون حدود ۲۰ درصد از كل درختان چنار موجود در خيابان ولي عصر از بين رفته اند به طور ي كه در منطقه يك به ازاي هر ۲۰/۳ متر، در منطقه ۳ به ازاي هر ۲۰/۴ متر، در منطقه ۶ به ازاي هر ۵۰/۵ متر و در منطقه ۱۱ به ازاي هر ۲۰/۱۳ متر يك اصله درخت سالم وجود دارد.
اين گزارش مي افزايد: درحال حاضر از مجموع ۸۹۴۸ اصله درخت چنار موجود ۲ درصد خشك و پوسيده، ۹درصد بيمار و ۸۸ درصد سالم قلمداد شده اند.به گزارش خبرنگار ما، با توجه به اهتمام شوراي اسلامي شهر تهران در حفظ و نگهداري درختان چنار اين خيابان مقرر شده است مناطق ۱۱ و ۶ و ۳ و ۱ كار اصلاح تاج درختان، كاهش تراكم، كوددهي و شخم زني، جلوگيري از ورود فاضلاب به داخل نهرها، مبارزه با آفات و بيماريها، تعديل شيب مسير نهرهاي دو طرف خيابان ولي عصر و آزادسازي بن درختان از سيمان و آسفالت را به مرحله اجرا درآورند.به اعتقاد كارشناسان، ديرزيستي بيولوژيك درختان چنار خيابان ولي عصر كه دستكم ۶۰ سال از عمر آنها مي گذرد در شرايط طبيعي و زيستگاه اصلي خود ۱۵۰ سال است اما شرايط نامناسب زيستي مي تواند در سن ديرزيستي بيولوژيك درختان اثرگذاشته و عمر آنها را كوتاه كند.

تقاضاي ۲۰۰ محله تهران براي ايجاد بازار
روز ميوه و تره بار
گروه شهري: مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران از استقبال گسترده شهروندان تهراني براي ايجاد بازار روز در محله هاي خود خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، محمد صلاحي با اشاره به عرضه انواع محصولات كشاورزي و فرآورده هاي لبني در بازارهاي ثابت و سيار شهرداري تهران، گفت: با توجه به اين كه در ماه مبارك رمضان مصرف محصولات لبني به ويژه شير و مواد پروتئيني همچون مرغ و تخم مرغ بيشتر است، شهرداري عرضه كافي اين محصولات را در دستور كار خود قرار داده است.
وي افزود: در حال حاضر شير يارانه اي كه در ماههاي گذشته در يك نوبت صبح توزيع مي شد، در ماه مبارك رمضان در دو نوبت صبح و عصر عرضه مي شود.
صلاحي با تأكيد بر رعايت نرخ محصولات توزيعي در بازارهاي روز شهرداري تهران، گفت: تلاش كرده ايم عرضه ميوه و تره بار، محصولات لبني و پروتئيني را با حداقل افزايش قيمت و برخي محصولات نيز با قيمت پايين تر توزيع شود.
مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران افزود: در بين كالاهايي كه در اين ماه عرضه مي شود، توزيع خرما با قيمت بسيار مناسب توسط اتحاديه فروشندگان به حدي بود كه سبب توزيع بيشتر اين محصول در بازارهاي ثابت و سيار گرديده است.
وي گفت: عرضه مطلوب محصولات و قيمت مناسب آنها در بازارهاي روز وابسته به شهرداري باعث شده تاكنون ۲۰۰ تقاضا از محله هاي مختلف شهر تهران براي ايجاد بازار روز به دست ما برسد.

گسل ناشناخته زلزله در تهران وجود ندارد
مدير عامل  شركت  اطلاعات  جغرافيايي  شهرداري  تهران  گفت : گسل  ناشناخته اي  در تهران  وجود ندارد و نقشه هاي  كنوني  گسل  زلزله  كاملا دقيق  است .
محمد معيني  در گفت وگو با ايرنا  افزود: نقشه هاي  كنوني  گسل هاي  زلزله  تهران  براساس  آخرين  اطلاعات  رسمي تهيه  شده  است  و اشكالي  از لحاظ فني  و مهندسي  ندارد.
وي  با رد امكان  وجود گسل هاي  جديد زلزله  در تهران  گفت : تمامي  گسل هاي  زلزله  در تهران  شناسايي  شده  است .
به  گفته  وي ، نقشه  كنوني  گسل هاي  زلزله  با استفاده  از اطلاعات  مهندسان  ژاپني  كه  با ابزارهاي  دقيق  گسل ها را شناسايي  كرده اند تهيه  شده  و از هر لحاظ قابل  اعتماد است .
معيني  با اشاره  به  اين كه  گاهي  شهروندان  تهراني  از اين  نقشه ها براي ساخت  و سازها استفاده  مي كنند، تصريح  كرد: هنوز اطلاعات  دقيقي  در مورد چگونگي  ساخت  و ساز روي  گسل ها وجود ندارد و شهروندان  نبايد براي  مقاومت  ساختمان هاي  خود به  نقشه ها اكتفا كنند.
چندي  پيش  رئيس  مركز پيشگيري  و مديريت  بحران  شهر تهران  گفته  بود: به دليل  ساختار توپوگرافي  شهر تهران ، بسياري  از خطوط گسل هاي  زلزله  در شهر نامشخص  است  و در هر نقطه اي  از شهر مي تواند گسل  زلزله  وجود داشته  باشد.

روزي ۱۶۰۰ موتورسيكلت براي تهران
روزانه ۱۶۰۰ دستگاه موتورسيكلت وارد خيابان هاي تهران مي شود.به گزارش قلم سبز ايران، با احتساب خودروهاي سواري و موتورسيكلت تعداد وسايل نقليه اي كه هر روز وارد خيابان هاي تهران مي شود به ۲۸۰۰ دستگاه مي رسد.۱۶۰۰ دستگاه از اين وسايط موتورسيكلت و ۱۴۰۰ دستگاه خودرو است اين درحالي است كه بزرگراه ها و خيابان ها كشش پاسخگويي به خودروها و وسايط نقليه فعلي را ندارند.

بهر ه برداري از پل عابر مكانيزه
004854.jpg
گروه شهري: مدير عامل سازمان زيباسازي شهرداري تهران گفت: در ايام دهه مبارك فجر امسال از سه تا پنج پل عابر پياده مكانيزه (پله برقي) در نقاط مختلف شهر تهران بهره برداري مي شود. ابوالقاسم وحدتي اصل با اعلام اين خبر افزود: تاكنون برنامه ريزي هاي لازم براي بهره برداري از سه پل هوايي مكانيزه در تجريش، منطقه ۱۲ و ترمينال غرب صورت گرفته؛ اما درصدد هستيم كه دو پله برقي ديگر را هم در اين مدت احداث كنيم تا در ايام دهه فجر مورد بهره برداري قرار گيرد. هر پل عابر از چهار پله برقي تشكيل مي شود و در نتيجه هزينه خريد اين پله ها، ساخت عرشه پل و نگهداري آن رقم بالايي را به خود اختصاص مي دهد.

تردد ۷/۲ ميليون خودرو در تهران
004845.jpg
۷/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران تردد مي كنند.به گزارش قلم سبز ايران، آخرين آمارهاي ارايه شده از سوي سازمان هاي متولي تدوين سياست هاي حمل ونقل حاكي از آن است كه بيش از ۲ ميليون و ۷۰۰ هزار خودرو در تهران تردد مي كند.به اين ترتيب بخش اعظم خودروهاي كشور در تهران تردد مي كنند.
روزانه ۱۴۰۰ خودروي جديد وارد چرخه حمل ونقل تهران مي شود. ساعت اوج ترافيك در تهران طي سال هاي اخير با افزايش ظرفيت توليد خودرو به شدت افزايش يافته است.مهمترين علت افزايش مشكلات ترافيكي ورود خودروهاي جديد بدون برنامه ريزي براي خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل ونقل شهري است.

ركود بازار مسكن
004851.jpg
طولاني شدن ركود موجود در بازار مسكن طي سه  سال اخير بي سابقه بوده و عدم توجه و ارائه راهكاري مناسب از سوي دولت براي خارج شدن از اين بحران تامل برانگيز است.رئيس كميسيون شوراي شهر جامعه مهندسان شهرساز خواستار توجه دولت با توجه به حوزه نفوذ عملكرد بخش اقتصادي بازار مسكن شد و تاكيد كرد: متاسفانه تاكنون اين اجراي سياستهاي مقطعي از سوي بخشهاي متولي مسكن در كشور براي خروج از ركود بازار موجب طولاني و فراگير شدن اين مشكل شده است.وي گفت: اين در حالي است كه اجراي طرحهاي ناكارآمد اقتصادي دولت موجب هجوم سرمايه هاي سرگردان به بخش خودروسازي، تلفن همراه وبورس گرديده است.

نگاه
داوود كاظمي
004842.jpg
از اول آذر از تردد خودروهاي فرسوده جلوگيري مي شود

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |