سه شنبه ۵ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۷ - Oct 26, 2004
منشأ خشونت در ورزشگاهها
فرهنگ سازي در تماشاگران فوتبال
004893.jpg
خبرنگار همشهري: قربانيان خشونت هاي ورزشگاهها هميشه به فوتبال ارتباط پيدا كرده است و آنان را بيشتر نوجوانان و پير مردان تشكيل داده اند. شايد به گزاف نگفته باشيم كه هيچ ورزش ديگري با ضايعه  هاي مشابهي چنين سوگوار نشده است. آيا مي توان با صراحت گفت كه: فوتبال وخشونت پيوندهاي خاصي دارند؟ چرا در مسابقه بزرگ فوتبال داخلي تماشاگران دست به تخريب اتوبوسها، ميني بوسها و ديگر وسايل نقليه مي زنند. فرهنگ سازي در ورزش يكي از معدود فعاليت هايي است كه در جامعه ما ناديده گرفته شده است. شايد طرفداران فوتبال با اين اتهام عليه رايج ترين ورزش، مخالف باشند و مي گويند كه در جامعه امروز خشونت در همه جا وجود دارد و شكلهاي بسيار متنوع به خود مي گيرد: از كشتارهاي جنگي تا عوارض روزمره تبهكاري و جنايت. و ورزشگاهها را هم در امان نمي گذارد، زيرا كساني كه به آنجاها مي روند فراورده هاي همين جامعه اند.
اما بحث بر سر اين است كه چرا در رشته هاي ديگر ورزش اين اتفاقات به وقوع نمي پيوندد؟ دو و ميداني، شنا و حتي بسكتبال و واليبال هرگز با اين عارضه روبرو نيستند. شايد فوتبال خود منشاء خشونت نباشد، اما نوع احساسات و وابستگي هاي تيمي و حتي ناسيوناليستي به نوعي در فوتبال نشر پيدا كرده است كه گاه از مرز علاقه مندي فراتر رفته و منجر به درگيري مي شود.
اين همه پرچمهاي رنگين، هد  بندهاي متفاوت و لباسهاي رنگارنگ تيمها حاصل كدام برداشت اجتماعي از ورزش است.
روز جمعه گذشته براي چندمين بار پس از بازي دو تيم پرسپوليس و استقلال گروه يا بخشي از تماشاگران به اتوبوسهايي كه خود آنها را به مقصد مي رساند صدمه شديد وارد نمودند، خسارت ناشي از اين عكس العملها را چگونه مي توان به تماشاگراني نسبت داد كه اكثر آنها نوجوان و جوانند، براي اين قشر از تماشاگران فوتبال كه اتفاقاً از حاضرين هميشگي ورزشگاه ها به شمار مي آيند چه كرده ايم؟ سخن ما با بخش فرهنگي و اجتماعي سازمان ورزش است، با بخش فرهنگي فدراسيون فوتبال است. نمي گوييم تمام اين حركت ها را با كار فرهنگي مرتفع كنيم، اما در بخش روابط عمومي يا فرهنگي در فدراسيون مي توان رهنمودهايي را قبل از هر بازي بزرگ داد كه تماشاگران به نظم حاكم بر ورزشگاه عادت كنند و يا بعد از هر بازي اين فرهنگ را كسب كنند كه وسيله اي كه با آن به مقصد مي رسند از آن خود مردم و اين جامعه است و حفظ آن مي تواند نيازهاي آينده آنها را برطرف كند. تماشاگران مي توانند به بهترين شكل شادي خود را نشان دهند، صدهزار تماشاگر مي توانند به عنوان كُرغول آسا به هيجان بيايند. براي تيم مورد علاقه خود ابراز احساسات كنند، اما تعدي به حقوق ديگران، آسيب به اتوبوسها و ديگر وسايل از اين قاعده خارج است.
امروز در جمهوري فوتبال جهان اين اتفاقات كم رنگ تر شده است و اين وظيفه ما رسانه  ها، مسئولين و حتي گوينده ورزشگاه هاست كه با تكرار شعارها و هدايت تماشاگران آنها را به رفتار نيك تشويق كنند.
اين كوتاه از آن جهت آمد كه در هر مسابقه فوتبال اموال مردم بدست خود مردم (تماشاگران) اينگونه خسارت و آسيب نبيند.

ستاد رقابتهاي آسيايي دوحه و المپيك پكن تشكيل مي شود
نماينده ايران در IOC چه كسي مي شود؟
004902.jpg
گروه ورزشي: با آغاز به كار مسئولان جديد كميته ملي المپيك، ستاد مسابقات دوحه و پكن به زودي تشكيل مي شود.
روز گذشته در غياب مصطفي هاشمي طبا، بهرام افشارزاده از كميته ملي المپيك خداحافظي كرد و در ديداري كه با علي كفاشيان داشت به توجيه انجام امور براي وي پرداخت.
روز گذشته نيز دبير كل جديد كميته ملي المپيك به صورت رسمي كار خود را در اين كميته آغاز كرد، و رضا قراخانلو رئيس كميته ملي المپيك نيز از بعدازظهر ديروز كار خود را شروع كرد.
دكتر قراخانلو اظهار كرد: «ما براي اجراي كار بايد طي زمان بندي مناسب جلسات هيات اجرايي را تشكيل دهيم كه در اين ميان تشكيل ستاد مسابقات آسيايي دوحه ۲۰۰۶ و المپيك ۲۰۰۸ پكن رئوس اصلي كار ما را تشكيل مي دهد. در اين ستاد تغيير و تحولات زيادي نسبت به گذشته (ستاد آتن و دوحه) انجام مي شود و نبايد ستاد و نهادهاي موازي وجود داشته باشند. بايد از دوباره كاري جلوگيري كرد تا فدراسيون هاي ورزشي آزادانه و با آرامش به فعاليت خود ادامه دهند، چرا كه ستادها و ناظران موازي آرامش فدراسيون ها را به هم مي زنند.»
004899.jpg
علي كفاشيان دبير كل كميته ملي المپيك نيز تأكيد كرد: «مهم ترين فعاليت ما برنامه ريزي براي مسابقات قطر و پكن است كه بايد با برنامه ريزي لازم، نظارت و اجراي دقيقي در امور داشته باشيم. در همين راستا بايد برنامه ريزي فوري براي مسابقات فوق انجام شود و جلسه اي را با حضور مهرعليزاده و قراخانلو برگزار خواهيم كرد.»وي با بيان اين كه كار خود را در كميته آغاز كرده، برگزاري مجامع فدراسيون هاي ورزشي را از ديگر رئوس كار خود اعلام كرده و مي گويد:«عليرغم اخبار منتشر شده، هنوز براي برگزاري مجامع هندبال، شنا و اسكي و چند فدراسيون ديگر تصميم خاصي نگرفته ايم و در خصوص فدراسيون هايي كه خودم سرپرستي آن را بر عهده دارم نيز بايد هر چه سريع تر اقدام كرد.اما نحوه عضويت ايران در كميته بين المللي المپيك مهم ترين مساله اي است كه مسئولان جديد هنوز به نظر مشخصي نرسيده اند.»
دبير كل كميته ملي المپيك مي گويد:«با توجه به عضويت مصطفي هاشمي طبا در IOC نمي دانم وضعيت كار چگونه مي شود؛ از اين پس بايد قوانين را بررسي كرد.»
در بخش ديگري، قراخانلو رئيس كميته ملي المپيك گفت: «داشتن نماينده IOC براي كشور ما اهميت بسزايي دارد. اما در خصوص چگونگي عضويت بايد جزييات كار را بررسي كرد. طبق قوانين IOC، افراد در نهايت بيشتر از هشت سال و آن هم يك بار نمي توانند در اين نهاد عضويت داشته باشند و در شرايط خاصي كه براي كشور ما بوجود آمده و در نوع عضويت، IOC بايد تصميم بگيرد. با توجه به عضويت مهندس هاشمي طبا و جدا شدن وي از كميته ملي المپيك به نظر مي رسد امكان استمرار عضويت وي در IOC زياد ساده نباشد. »

واليبال حذفي تهران
پاس در فينال، پيكان و برق در انتظار
004887.jpg
خبرنگار همشهري: رقابت هاي واليبال جام حذفي استان تهران با شناسايي پاس به عنوان يك پاي فينال، در انتظار يكي از دو تيم برق و پيكان است تا هرچه زودتر اين بازي ها را به پايان ببرد. يكشنبه شب پاس در مقابل پرسپوليس دوباره شكل گرفته به زحمت به پيروزي رسيد و خود را به فينال رساند. پاس با وجود به خدمت گرفتن چهره هاي شاخصي چون عباس قاسميان، فرهاد ظريف، افشين اوليايي و اكبر خداوردي و قراردادن آنها در كنار محمد شريعتي و مهدي بازارگرد هنوز شكل تيمي مناسب را پيدا نكرده است. پرسپوليس با وجود دير شكل گيري با همين بازيكنان فعلي هم مي توانست به جاي دسته يك، درليگ برتر هم حضور پيدا كند، اما فدراسيون ترجيح داد تا اين تيم بازگشت مجدد خود را به عرصه واليبال از ليگ يك شروع كند. با تعيين روز بازي برق و پيكان چهره فيناليست دوم هم مشخص خواهد شد.
پيكان براي آنكه حريف برق قهرمان دوره پيش در ديگر بازي نيمه نهايي شود، سايپا را از پيش رو برداشت. سايپا همانند ليگ برتر سه بر يك مغلوب پيكان شد. بازيكنان پيكان هم همانند پاس هنوز به نوع و روش كار پارك كاملاً خو نگرفته اند و پيكان واقعي را بايد در دور نهايي ليگ برتر ديد. خوشبختي پيكان در اين است كه اين تيم با داشتن دو تيم آماده در ميدان و روي نيمكت مشكل تيم هاي ديگر را ندارد.

فوتبال باشگاههاي آلمان
بايرن مونيخ ميزبان صدرنشين بوندس ليگا
004890.jpg
خبرنگار همشهري: آيا ولفسبورگ مي تواند امشب بايرن را شكست دهد تا همچنان در صدر جدول باقي بماند.
در آغاز هفته دهم رقابتهاي بوندس ليگا بايرن مونيخ در خانه به مصاف ولفسبورگ مي رود. هم اكنون ولفسبورگ با ۲۱ امتياز در صدر جدول و باعث بر هم خوردن معادلات اين فصل شده است.
اريگ گرتس سرمربي بلژيكي ولفسبورگ درباره اين ديدار مي گويد: بايرن مونيخ تيم قدرتمندي است كه در خانه كمتر شكست مي خورد. آنها در خط دفاعي دچار مشكل هستند كه ما از اين موضوع نهايت استفاده را خواهيم كرد.
در اين بازي فيليپس ماگات باز هم هاشميان را در تركيب اصلي قرار نداده است، پيزارو و ماكاي زوج خط حمله بايرن مونيخ در اين ديدار هستند. بايرن فصل پيش در هر دو بازي رفت و برگشت موفق به شكست ولفسبورگ شده بود.
بايرن مونيخ در حال حاضر با ۱۷ امتياز در مكان سوم قرار دارد. در ساير بازي هاي امشب تيم بروسيا دورتموند بعد از شكست روز شنبه مقابل هامبورگ در برلين ميهمان هرتابرلين است. اين دو تيم برخلاف سالهاي گذشته در اين فصل سير نزولي داشته اند و اكنون در جدول رده بندي در همسايگي يكديگر قرار دارند. هامبورگ با ۹ و دورتموند با ۸ امتياز در انتهاي جدول روي خط قرمز قرار دارند.
تيم بروسيا مونشن گلادباخ نيز با بهترين گلزن اين فصل بوندس ليگا اليورنويل به مصاف بوخوم مي رود و در بازي ديگري هانوفر هم در خانه ميزبان كايزرسلاترن است. رقابتهاي هفته دهم فردا نيز در آلمان پيگيري مي شود كه در مهمترين بازي اشتوتگارت به مصاف تيم وردر برمن قهرمان فصل پيش مي رود.
تيم ماينز ميزبان رستوك است. لوركوزن با آرمينيا بيلفلد ديدار مي كند. نورمبرگ برابر شالكه و هامبورگ مقابل فرايبورگ صف آرايي مي كنند.

خبرهايي از كشتي
شرايط انتخاب تيم هاي ملي كشتي اعلام شد
004896.jpg
گروه ورزشي: رئيس فدراسيون كشتي شرايط انتخاب تيم هاي ملي را در كليه رده هاي سني اعلام كرد.
محمدرضا طالقاني در اين زمينه اظهار داشت: در نظر داريم رقابت هاي انتخابي تيم هاي ملي كشتي را در آينده براساس ضوابط تدوين شده و قانونمند برگزار كنيم. اين اقدام مستلزم همكاري كليه قهرمانان، مربيان و دست اندركاران خواهد بود. به اين ترتيب غير از نفرات اعزامي به مسابقات المپيك، جهاني و آسيايي كه در دو مرحله اول و دوم شركت نخواهند كرد، كليه كشتي گيران به منظور عضويت در تيم هاي ملي بايد در دو مرحله از سه مرحله از رقابت ها (قهرماني كشور، مرحله دوم و مرحله نهايي) شركت كنند.وي گفت: نفراتي كه به هر دليل نتوانند مراحل تعيين شده را پشت سر بگذارند از پوشيدن پيراهن تيم ملي كشتي محروم مي مانند و بايد براي سال بعد برنامه ريزي كنند. همچنين براي ارج نهادن به تلاش و فعاليت استانهاي شركت كننده در قهرماني كشور و ايجاد انگيزه بين استانها از اين پس تيم هاي منتخب قهرماني كشور با تشخيص فدراسيون به تورنمنت هاي معتبر بين المللي اعزام خواهند شد.
طالقاني افزود: پس از پايان مرحله نهايي رقابت هاي انتخابي تيم هاي ملي، با استفاده از كشتي گيران منتخب، شش تيم در رده بزرگسالان كشتي آزاد، سه تيم در كشتي فرنگي بزرگسالان، چهار تيم در رده جوانان آزاد، سه تيم در رده جوانان فرنگي و سه تيم در رده سني نوجوانان در هر دو رشته آزاد و فرنگي تشكيل مي شود.
حبيبي: قوانين جديد فيلا به نفع كشتي است
كشتي گير وزن ۸۴ كيلوگرم عضو تيم پرسپوليس هدف از شركت در رقابت هاي ليگ برتر كشتي را حضور موفق در مسابقات انتخابي و پوشيدن پيراهن تيم ملي ذكر كرد و گفت: دست از تلاش برنمي دارم. وي با مثبت ارزيابي كردن سطح رقابت هاي ليگ برتر نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: امسال با سرمايه گذاري خوبي كه اكثر تيم هاي شركت كننده در ليگ انجام داده اند، هيچ تيمي در حاشيه امنيت نبوده و پيش بيني قهرماني به راحتي امكان پذير نيست. وي قانون جديد فيلا را به نفع كشتي دانست و گفت: اگر كشتي گيران، مربيان و داوران خود را با قوانين و مقررات جديد وفق دهند و آن را به درستي اجرا كنند، كشتي ها سريع تر انجام مي شود و از زيبايي خاصي نيز برخوردار خواهد بود. اين در حالي است كه به دليل ناآشنا بودن داوران با قوانين جديد، امتيازهاي بي موردي به كشتي گيران تعلق مي گيرد اگر داوران اطلاعات خود را بيشتر كنند و قوانين را به درستي اجرا كنند، تأثير زيادي در رشد كشتي خواهد داشت.

پرسپوليس - شهرداري كرمان
مهم ترين بازي هفته دوم هندبال
خبرنگار همشهري: هفته دوم ليگ برتر هندبال باشگاه هاي ايران با ورود تيم پرسپوليس به عرصه اين بازي ها آغاز مي شود. اوج بازي هاي هفته دوم نيز ديدار شهرداري كرمان با پرسپوليس خواهد بود. پرسپوليس در جام باشگاه هاي آسيا باوجود دو بازيكن خارجي چوب ناهماهنگي خود را خورد و باوجود شايستگي بسيار از راهيابي به مراحل بالاتر بازمانده بود. برنامه بازي هاي هفته دوم به شرح زير اعلام شد:
پنج شنبه ۷ آبان ماه
فولاد مباركه _ نيروي زميني
كابل خودرو سبزوار _ قندي يزد
جمعه ۸ آبان ماه
پرسپوليس _ شهرداري كرمان
هپكو اراك _ صنعت خراسان
پاس هرمزگان _ هيات هندبال شهركرد

تيم همشهري با اقتدار به مرحله بعدي صعود كرد
گروه ورزشي: مرحله اول مسابقه هاي فوتسال جام رمضان _ يادواره شهداي شهرداري _ به پايان رسيد و تيم منتخب همشهري توانست با اقتدار در صدر گروه خود قرار گيرد و به عنوان تيم اول به مرحله دوم مسابقات راه يافت.تيم فوتبال منتخب همشهري در اين مسابقات در شب اول تيم منطقه ۱۹ را با نتيجه سه بر يك شكست داد، سپس با نتيجه (۳ بر ۲) تيم مدعي بازيافت را مغلوب كرد. تيم منتخب همشهري سپس با عبور از سد تيم هاي اداره كل حقوقي، اداره كل شهرسازي و معماري، اداره كل حسابرسي و سازمان ميادين با ۱۸ امتياز قهرمان گروه پنجم شد.اسامي تيم فوتبال منتخب همشهري به شرح زير است: كيوان آشفته، بهادر اسلامي، محسن مرادي، اكبر رستمي، ابوالفضل كشاورز، حسين محمدي، افشين اميرشاهي، احمد برغمدي، محمد منصوري و رضا معطريان
سرمربي: سيامك قليچ خاني
مربي: حسين ارزشمند
كمك مربي: حسن حيدري
سرپرست: حميد كياني
مدير اجرايي: حسين اقبالي
همراهان: ولي خلوجيني و علي توانا

جشنواره دانشجويي
جشنواره تئاتر دانشجويي _ نمايش هاي ميداني _ با موضوعات اخلاق و معنويت، مسايل اجتماعي، فرهنگ شهري و اخلاق شهروندي، از دانشجويان علاقمند به شركت در اين جشنواره دعوت كرده است كه آثار خود را حداكثر تا دهم آبانماه جاري به دبيرخانه جشنواره واقع در فرهنگسراي دانشجو _ پارك شفق _ ارسال كنند. جشنواره دانشجويي نمايش هاي ميداني با همكاري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود.

سه جلسه محروميت در انتظار «رود فان نيستلروي»
خبرنگار همشهري:اتحاديه فوتبال انگليس پيش از تصميم گيري در مورد حكم انضباطي «رود فان نيستلروي» در برخورد با «اشلي كول» كه در جريان ديدار تيمهاي منچستر يونايتد و آرسنال روي داد، به بازبيني فيلم ويدئويي مسابقه مي نشيند.
فان نيستلروي در صورت اثبات اتهامش مبني بر تكل از پشت اشلي كول كه از چشم «مايك رايلي» داور مسابقه دور ماند، به سه جلسه محروميت از حضور در مسابقات محكوم خواهد شد.
در ديدار تيمهاي منچستر و آرسنال ضربه پنالتي اين مهاجم هلندي در دقيقه ۷۳ و همچنين گل وين روني در وقت اضافه به پيروزي ۲ بر صفر تيم منچستر انجاميد و به ركورد ۴۹ مسابقه بدون شكست تيم آرسنال در رقابتهاي قهرماني باشگاه هاي انگليس خاتمه داد.با اين وجود معمولاً چنين مسابقاتي كه ميان تيمهاي مدعي عنوان قهرماني برگزار مي شود با حوادثي كه منجر به اعمال اقدامات انضباطي مي شود، همراه است.در همين حال رفتار «آرسن ونگر» مربي تيم آرسنال نيز در اقدام به انتقاد علني از داور اين مسابقه و فان نيستلروي مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.

رقابتهاي فوتبال جام راشد- ستارگان آسيا-
گروه اول استقلاليها راهي دوبي شدند
خبرنگار همشهري: گروه نخست تيم فوتبال استقلال متشكل از ۱۸ نفر صبح ديروز عازم امارات متحده عربي شد تا در رقابتهاي جام ستارگان آسيا شركت كند.
تيم فوتبال استقلال روز پنج شنبه هفته جاري به مصاف تيم منتخب ابوظبي مي رود. تيم فوتبال استقلال در اين رقابتها برابر تيم هاي اميد لبنان، نماينده سنگال و شيخ راشد _ ستارگان _ امارات ديدار مي كند. اميري سرپرست كاروان استقلال پيش از سفر به امارات در مصاحبه با خبرنگار همشهري گفت: بدليل درگير بودن استقلال در رقابتهاي ليگ برتر بازيكنان در دو گروه به امارات اعزام مي شوند. گروه نخست كه شامل ۱۸ بازيكن است صبح دوشنبه به امارات سفر كردند و گروه بعدي نيز روز شنبه آينده به ساير بازيكنان ملحق مي شوند.اميري در ادامه گفت: در گروه نخست مرفاوي، بابازاده، منصوريان، شهبازيان،  انصافي، خضيراوي، رمضاني، بائو، ملكيان، ياورزاده، رضايي، خيري، قربانعلي پور و مافي حضور دارند.
اميري در ادامه گفت:  نخستين تمرين استقلال روز سه شنبه در باشگاه ايرانيان دبي برگزار خواهد شد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |