پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
۱۷۴ شركت در فهرست انتظار پذيرش در بورس
005733.jpg
گروه بورس: ۱۷۴ شركت جديد با ارائه مدارك و درخواست هاي خود در فهرست انتظار براي حضور در تالار مبادلات سهام تهران قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما، طبق آخرين گزارش هاي دريافتي در حال حاضر ۷۹ شركت تقاضاي خود را براي پذيرش به سازمان بورس اوراق بهادار ارائه كرده اند. ضمن اين كه ۴۱ شركت نيز در حال تكميل مدارك خود براي اين منظور هستند.
اين گزارش حاكي است: تاكنون پرونده ۲۶ شركت پس از تكميل مدارك براي بررسي نهايي به هيأت پذيرش اوراق بهادار ارسال شده و پرونده ۱۷ شركت نيز قرار است دوباره مورد بررسي قرار گيرد. طبق اعلام هيأت پذيرش، تقاضاي ۱۱ شركت به دلايل گوناگون براي حضور در بورس تهران رد شده و مورد موافقت قرار نگرفته است.
گزارش هاي دريافتي نشان مي دهد: از ابتداي امسال تاكنون پذيرش سهام شركت هاي جديد در بورس تهران شتاب گرفته به طوري كه تاكنون نام ۱۷ شركت در تابلوي معاملات سهام درج شده و به اين ترتيب تعداد شركت هاي حاضر در بورس تهران از مرز۴۰۰ شركت گذشته است.
طبق پيش بيني هاي صورت گرفته از سوي مسئولان سازمان بورس و وزارت اقتصاد قرار است تعداد شركت هاي قابل داد و ستد در بورس تهران تا مردادماه سال آينده به۵۰۰ شركت افزايش يابد.
براساس اين گزارش شركت هاي ايران گاز، مرجان كار، تكادو، محور خودرو، داروسازي ثامن، سديد جهان صنعت، سرمايه گذاري توسعه ملي، سرمايه گذاري عمران زاگرس، سرمايه گذاري تدبيرگران، پگاه خراسان، معدني ستبران، عمليات اكتشاف نفت؛ فراكلون، قند تربت حيدريه، كشتيراني درياي خزر و كوير تاير از جمله شركت هايي هستند كه پرونده آنها در نوبت بررسي هيأت پذيرش قرار دارد.
ضمن اين كه نام شركت هاي فن ژنراتور، گسترش انفورماتيك ايران، ليزينگ آتيه دماوند، ليزينگ خودرو غدير، ليزينگ صنعت و معدن و شركت ملي نفتكش نيز در اين فهرست مشاهده مي شود.
از شركت هايي كه تقاضاي آنها به سازمان بورس ارسال شده مي توان به هواپيمايي ماهان به عنوان نخستين شركت هواپيمايي داخلي، واگن پارس، فولاد خراسان، گسترش صنايع ايران خودرو، سرمايه گذاري اميد،  مؤسسه اعتباري توسعه، گروه هتل هاي هما و هتل كوثر اصفهان، فروشگاه هاي زنجيره  اي رفاه و شاهد، صنايع شير ايران (پگاه)، سازمان خدمات هليكوپتري، سرمايه گذاري تدبير و سام الكترونيك اشاره كرد.
كارشناسان پيش بيني مي كنند با پذيرش سهام شركت هاي بزرگ ياد شده ارزش بازار سهام به۱۰۰ ميليارد دلار افزايش يافته و حجم داد و ستدها در بورس تهران رشد چشمگيري را شاهد باشد.
در اين گزارش تأكيد شده، در حال حاضر بانك هاي دولتي نظير بانك رفاه، بانك سپه، بانك صنعت و معدن در كنار شركت هاي بزرگ بيمه مانند آسيا، البرز و دانا درخواست هاي خود را براي حضور در بورس ارائه داده ا ند. اين مؤسسات بزرگ براي پيگيري پرونده پذيرش خود در انتظار اعلام نظر نهايي مراجع ذي ربط در خصوص امكان عرضه سهامشان به بخش خصوصي هستند.

شاخص مالي ۱۱۹ واحد بالا پريد
005730.jpg
گروه بورس: ديروز شاخص هاي بورس اوراق بهادار براي دومين روز متوالي روند صعودي پيشي گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز شاخص كل قيمت سهام با ۶۴/۳۶ واحد رشد مواجه شد و به رقم ۱۳ هزار و ۱۷۳ واحد رسيد.
شاخص هاي اصلي و فرعي نيز ديروز هر كدام به ترتيب ۳/۳۳ واحد و ۷۳/۴۸ واحد افزايش يافته و به ارقام ۱۳ هزار و ۴۰۲ و ۱۰ هزار و ۷۸۵ واحد رسيدند.
بنابراين گزارش روز گذشته در نتيجه عملكرد خوب شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس اوراق بهادار، شاخص واسطه گري هاي مالي با ۱۱۹ واحد افزايش روبه رو شد و به رقم ۴۱ هزار و ۴۲۵ واحد را براي خود به ثبت رساند.
همچنين شاخص صنعت كه بيانگر عملكرد شركت هاي صنعتي بورس اوراق بهادار است ديروز ۲۷ واحد افزايش يافت و به رقم ۹ هزار و ۸۳۸ واحد نزديك شد.
اين گزارش حاكي است: روز گذشته شاخص بازده نقدي و قيمت نيز از قافله عقب نماند و ۹۲ واحد رشد كرد.

برنامه هاي جديد براي فروش سهام دولتي
005736.jpg
گروه بورس: در حالي سازمان خصوصي سازي عزم خود را براي واگذاري گسترده سهام دولتي جزم كرده است كه عوامل متعددي دست در دست هم داده اند تا مانع از تحقق درآمدهاي حاصل از خصوصي سازي در بودجه سال ۸۳ كشور شوند.
در پايان مهرماه، سازمان خصوصي سازي سهام دولتي ۱۲ شركت بورسي را در بورس عرضه كرد اما تنها سهام يك شركت آن هم توسط اشخاص حقيقي خريداري شد.
دور جديد خصوصي سازي
رئيس سازمان خصوصي سازي مي گويد: اين سازمان طي آبان ماه امسال، سهام ۱۴۰ شركت دولتي ديگر را از طريق بورس و يا مزايده عرضه مي كند.
عبدالله پوري حسيني مي افزايد: در ماه جاري تلاش شد تا سهام ۱۳۰ تا ۱۴۰ شركت دولتي ريز را آماده واگذاري نماييم كه اين كار براي سازمان خصوصي سازي پرهزينه بوده. اين سازمان قصد دارد تا ماه به ماه با انتشار آگهي اقدام به عرضه سهام جديد نمايد. لذا در آذرماه نيز داراي مزايده ديگري است. ضمن اين كه علاوه بر ۲۲۰ شركتي كه در تابستان امسال خبر از واگذاري سهام آنها داده شد، بعضاً مواردي نيز اضافه خواهد شد.
وي در خصوص آمادگي بازار براي اين واگذاري ها مي گويد: اين سازمان در ۲ سال گذشته جمعاً ۱۷ مزايده داشت و اگر قرار باشد تنها در نيمه دوم امسال بيش از ۱۰ برابر اين مقدار عرضه سهام صورت گيرد، لذا در خصوص واكنش بازار در مقابل هجوم ناگهاني سهام نيز نبايد توقع چنداني داشت. ما تا قبل از واگذاري هاي اخير، براي عرضه سهام شديداً تحت فشار بوديم كه الان ديگر چنين نيست.
وي در خصوص احتمال كاهش قيمت سهام شركتهاي دولتي براي واگذاري مي گويد: ما برنامه اي براي كاهش قيمت نداريم و به اعتقاد من در حال حاضر اين قيمتها منطقي و منطبق با آيين نامه مصوب در اين خصوص است. البته اين طور نيست كه به هيچ وجه امكان كاهش يا تغيير قيمتها وجود نداشته باشد، ولي در حال حاضر ما برنامه اي در اين خصوص نداريم.
جريان هاي پشت پرده
پيش بيني هاي غيركارشناسي و جهت دار ابتداي سال در خصوص عدم امكان تحقق درآمدهاي خصوصي سازي و عدم فروش سهام عرضه شده توسط سازمان خصوصي سازي در مهرماه حاكي از جريانهاي پشت پرده در عرصه بورس تهران است. وجود جريان هاي سياسي و اقتصادي ذي نفوذ به حدي آشكار و غيرقابل انكار است كه مركز پژوهش هاي مجلس نيز تحقيقات ويژه اي را در خصوص زد و بند و بده و بستان  هاي شركت ها و گروههاي بورسي براي جلوگيري از فروش رفتن سهام دولت و تحقق درآمدهاي بودجه اي در دستور كار خود قرار داده است. برخي گروههاي بورسي با اين استدلال كه دولت به وعده خود در حمايت از صنايع زيرمجموعه اين گروهها عمل نكرده است، قصد دارند اين بار از طريق بورس با دولت تسويه حساب كنند. آنها طي رايزني و مذاكراتي با گروههاي عمده خريدار سهام در بورس اقدام به تشكيل گروههاي انحصاري خريد سهام كرده و در مرحله اول تصميم گرفته اند تا مانع از فروش سهام دولتي در بورس شوند. در مرحله دوم، همان طور كه نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز به آن اشاره كرده است گروهي از شركتهاي بورسي نيز با استفاده از فشار وارد آمده بر دولت به دليل فروش نرفتن سهام خصوصي سازي در بورس (كه ناشي از مرحله اول طرح اجرا شده است) قصد دارند سهام دولت را با قيمت پايين خريداري كنند.
بدعت گذاري
در اين شرايط، سازمان خصوصي سازي و مجموعه دولت براي فروش سهام دولتي و تحقق درآمدهاي بودجه ۸۳ ، بر سر دو راهي قرار گرفته اند.
۱- در صورتي كه دولت بر فروش سهام خود اصرار داشته باشد، بايد قيمت پايه سهام قابل واگذاري را (همان گونه كه گروههاي ايجادكننده انحصار در بورس مي خواهند) كاهش دهد. در اين حالت، سازمان خصوصي سازي از يك طرف متهم به ارزان فروشي و زدن چوب حراج به دارايي هاي دولت مي شود و از طرف ديگر، شيوه ايجاد انحصار در خريد بين شركتهاي بورسي در بدعتي براي خريد سهام دولتي به قيمت پايين و غيرواقعي تبديل مي شود.
۲- به منظور جلوگيري از اختلافات بورس و مقابله با انحصار در بازار سرمايه، حتي به قيمت كسري بودجه، دولت به خواسته هاي گروههاي انحصاري بورس تن ندهد. در اين حالت، دولت مي تواند با گروههاي غيربورسي و نزديك به دولت رايزني كرده و سهام خود را بفروشد.
نتيجه
به نظر مي رسد هزينه هاي بلندمدت اتخاذ راهكار دوم در بورس براي دولت كمتر از انتخاب راهكار اول است. رئيس هيأت عامل سازمان خصوصي سازي مي گويد: «وظيفه سازمان پيدا كردن مشتري براي سهام دولتي نيست، بلكه اين وظيفه بورس است، اما از اين به بعد براي سهام قابل عرضه مشتري يابي كرده و براي شركت گروههاي مختلف در مزايده ها، از آنها تضمين خواهيم گرفت» . به نظر مي رسد، تجربه عدم فروش سهام دولتي در بورس براي سازمان خصوصي سازي، تجربه بسيار ارزنده اي بوده است كه بدون اتكا به بازار سرمايه و بورس نسبت به فروش سهام خود اقدام كند.

يادداشت
نقدي بر لايحه
بازار اوراق بهادار-۱
مصطفي علي مدد
در خبرها آمده بود كليات لايحه بازار اوراق بهادار كه پس از چند سال كار كارشناسي و تأييد هيأت دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده بود در شور اول، به تصويب رسيد. بدون ترديد، تدوين قانون و مقررات منسجمي در مورد بازار اوراق بهادار، يكي از نيازهاي كنوني تنظيم بازار سرمايه در ايران است. اما قاعدتاً پيش از تدوين چنين لايحه اي مي بايد قانوني عام تر، ساختار، نهادها و نظامات كلي بازارهاي سرمايه و پول در ايران را در شرايط كنوني و بنا بر مقتضيات برنامه  ها و هدفهاي بلند مدت اقتصادي معين و مشخص مي   كرد و اين لايحه در آن قالب شكل مي گرفت. به هر حال، رفع نيازها و حل موضعي و مقطعي مسائل پديده  اي، ديرپا و ناگزير به نظر مي رسد و تدوين اين لايحه نيز در همان چارچوب سنتي قرار دارد. از اين بحث كلي كه بگذريم نكاتي در لايحه آمده است كه جاي تأمل دارد كه در زير به بررسي آن مي پردازيم.
كانون معامله گران اوراق بهادار
در بند س ماده ۱ تعاريف و اصطلاحات، «معامله گر» چنين تعريف شده است: «شخص حقيقي يا حقوقي كه اوراق بهادار را براي خود و به نام و حساب خود معامله مي كند.» در بند ف همين ماده در تعريف كانون آمده است «معامله گران، تشكل هاي خود نظام به منظور تنظيم روابط بين اشخاصي هستند كه طبق اين قانون مجاز به معامله اوراق بهادار مي باشند.»
الف- هدف از تشكيل و نقش چنين كانون يا كانون هايي روشن نيست و هيچ كاركرد مشخصي براي آن پيش بيني نشده است.
ب- متون مزبور بخصوص عبارت «اشخاصي كه... مجاز به معامله مي باشند» اين مفهوم را به ذهن متبادر مي كند ويا لااقل اين شبهه را پديد مي آورد كه معامله اوراق بهادار فقط توسط اعضاي كانون معامله گران مجاز مي باشد.
- اگر منظور تدوين  كنندگان لايحه، منحصر كردن معاملات اوراق بهادار به اعضاي كانونهاي معامله گران باشد جاي تذكر است كه همه افراد جامعه حق دارند بدون عضويت در هيچ تشكلي با رعايت قوانين و مقررات كشور به معامله اوراق بهادار بپردازد و هيچ قانون عادي نيز نمي تواند چنين حقي را از آنان سلب كند، زيرا مغاير با اصول قانون اساسي است.
- اگر منظور تدوين  كنندگان لايحه، ترغيب ايجاد تشكل هاي مدني از معامله گران اوراق بهادار است هيچ مزيت قابل ذكري در لايحه پيش بيني نشده است.
بنا به مراتب بالا به نظر مي رسد كه حذف اين موارد از قانون بهتر از گنجانيدن آن باشد.
اطلاعات داخلي
در بند م ماده ،۱ «اطلاعات داخلي» چنين تعريف شده است: «هر گونه اطلاعات مربوط به اوراق بهادار يا ناشر آن كه بر معاملات اوراق بهادار مربوط تأثيرگذار باشد، مادامي كه براي عموم افشا نشده است.» در بند ب ماده ۵۱ گفته شده است كه «هر شخصي كه با استفاده از اطلاعات داخلي به معاملات اوراق بهادار مبادرت نمايد طبق ماده ۵۱ به حبس تعزيري از شش ماه تا دو سال يا به جزاي نقدي از يك صد ميليون ريال تا يك ميليارد ريال يا به هر دو مجازات محكوم خواهد شد.» در ماده ۵۸ گفته شده است كه «هيأت نظارت مكلف است در صورت اطلاع از وقوع جرائم موضوع اين قانون، مراتب را بلافاصله به مراجع قضايي ذي  صلاح اعلام نموده و حسب مورد موضوع را به عنوان شاكي پيگيري نمايد.»
الف- با توجه به موارد بالا، مرجع تشخيص اوليه «اين كه يك معامله اوراق بهادار با استفاده از اطلاعات داخلي انجام شده يا خير» هيأت نظارت است. اما روشن نيست كه اين هيأت از طريق چه مرجع يا با چه مكانيسمي اطلاع كسب مي كند؟
ب- عبارت «هر گونه اطلاعات تأثيرگذار» بسيار مبهم و فراگير است و تعبير و تفسير گسترده اي را امكان پذير مي سازد. مثلاً اطلاعات مربوط به بيماري صعب العلاج مدير عامل يك شركت مي تواند بر معاملات اوراق بهادار آن شركت مؤثر باشد ولي قاعدتأ افشا نمي شود.
- به نظر مي رسد كه اولاً تعريف دقيق تري براي اطلاعات داخلي لازم باشد و ثانياً اشخاص زيان ديده از معاملات مبتني بر اطلاعات داخلي به هيأت نظارت شكايت و در صورت تأييد هيأت نظارت موضوع به مرجع قضايي صالح احاله شود.

رتبه نخست از آن مخابراتي  شهيد قندي شد
گروه بورس: ديروز در جريان مبادلات سهام در بورس اوراق بهادار مقام نخست  جدول تقاضا به مخابراتي شهيد قندي اختصاص يافت.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز ۱۲۱ نفر با مراجعه به شركت هاي كارگزاري براي خريد يك ميليون و ۲۸ هزار و ۸۳۹ سهم اين شركت در مجموع به ارزش ۳۴/۸ ميليارد ريال دستور خريد صادر كردند.روز گذشته سهام آونگان نيز مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت به طوري كه ۱۵۱ نفر براي خريد يك ميليون و ۳۷۶ هزار و ۳۱۸ سهم اين شركت كه در مجموع ۵/۵ ميليارد ريال برآورد شد برگه دستور خريد پر كردند.
بنابر اين گزارش شركت هاي داروسازي اكسير، سرمايه گذاري ساختمان، جوشكاب يزد، سرمايه گذاري صنعت نفت و سيمان تهران نيز از جمله شركت هايي بودند كه تقاضا براي سهام آنها بيش از ديگر شركت هاي بورس بود.اين گزارش حاكي است ديروز در كفه تقاضا ۳۱ نفر از سهامداران صنايع پتروشيمي براي فروش ۳۰۱ هزار و ۲۷۴ سهم اين شركت همچنان منتظر ماندند. ارزش سهام عرضه شده از سوي اين افراد روز گذشته ۶/۳ ميليارد ريال ارزيابي شد. در اين روز كاري تقاضا براي فروش سهام شركت هاي تولي پرس، ماشين آلات تراكتورسازي، سيمان غرب، كاشي حافظ و نفت پارس زياد بود.
بر اساس اين گزارش طي معاملات روز گذشته بورس اوراق بهادار شركت هاي سرمايه گذاري صنعت نفت، سرمايه گذاري ساختمان با پتروشيمي آبادان، داروسازي اكسير، سيمان تهران و همچنين فروسيليس، تكنوتار و داده پردازي سقف ۵ درصدي رشد قيمت را نشانه رفتند.در اين روز سهام نفت پارس، شوكو پارس، صنايع شيميايي، تولي پرس، كمباين سازي و پارسيلون با ۵ درصد افت قيمت روبه رو شد.

درخواست ۲۰ شركت بورس براي انتشار اوراق مشاركت
فارس: تاكنون ۲۰ شركت پذيرفته شده در بورس، درخواست خود را براي انتشار اوراق مشاركت به سازمان ارايه كرده اند كه تعدادي از آنها تا پايان آذرماه امسال مجوز انتشار مي گيرند.
حيدر مستخدمين حسيني با اعلام اين مطلب افزود: آيين نامه اجرايي انتشار اوراق مشاركت در هيات وزيران پذيرفته شده و هم اكنون سازمان در حال تدوين دستورالعمل اجرايي آن است.
رئيس هيأت مديره بورس گفت: اين سازمان قصد دارد به تقاضاهاي رسيده مبتني بر اين دستورالعمل رسيدگي و به تعيين اولويت آنها بپردازد. اوراق مشاركت يكي از ابزارهاي مالي است كه در قانون نوسازي صنايع ماده ۱۷ تصويب شده و بورس براساس آن اجازه انتشار اوراق مشاركت به شركت هاي پذيرفته شده مي دهد.
اين اوراق توسط دولت و بانك مركزي تضمين نمي شوند ، بلكه اين مسووليت برعهده خود بورس است.
مستخدمين حسيني افزود: سازمان بورس با توجه به برنامه هاي طرح و توسعه شركت ها و اطمينان از وضعيت نقدينگي آنها ، به شركت هاي مذكور اجازه انتشار اوراق مشاركت مي دهد كه به اين ترتيب سازمان بورس و شركت هاي پذيرفته شده و همچنين خريداران هر سه مي توانند از مزاياي انتشار اوراق مشاركت بهره مند شوند.

هيأت مديره جديد آونگان به زودي معرفي مي شود
ايلنا:به  زودي و پس از تشكيل مجمع عمومي فوق  العاده، هيات   مديره  اي از سوي صاحبان جديد شركت آونگان در اين شركت مستقر خواهند شد.
مهندس مجتبي جعفري يكي از مالكان جديد شركت آونگان با اعلام اين خبر تصريح كرد: اگر چه ۹۲ درصد سهام شركت آونگان با برگزاري مزايده در بورس در اختيار بخش خصوصي و افراد حقيقي قرار گرفت، اما هيات   مديره جديد قطعا احترام خاصي براي نظرات و ايده  هاي سهامداران جزء قايل خواهد بود و در تصميم  گيري  هاي كلان سعي خواهد كرد نظر سهامداران جزء را نيز محقق سازد.
وي افزود: رويه تامين سود مناسب و تامين رضايت سهامداران از مهمترين برنامه  هاي آتي شركت آونگان خواهد بود. همچنين، با توجه به اين كه آونگان در مجموعه شركتهاي گروه صنايع جعفري قرار گرفت، قطعا پتانسيل  ها و ظرفيت  هاي ساير اعضاي گروه مي  تواند مزيت  هاي موجود در آونگان را به  گونه  اي بهتر به ثمر بنشاند و موضوع سوددهي آتي شركت مذكور را تضمين كند.
مهندس جعفري، در ادامه با تاكيد بر ارتقاي كمي و كيفي توليد دكل  هاي انتقال فشار قوي برق در آونگان خاطرنشان كرد: آونگان تمامي نيازهاي مربوط به تجهيزات انتقال خطوط پرقدرت برق در شبكه سراسري ايران را تامين مي  كند؛ اما علي  رغم وجود بازارهاي مناسب در كشورهاي اطراف براي عرضه محصولات آونگان، مالكان جديد، تامين نيازهاي داخلي را همچنان اصلي  ترين اولويت عملياتي خود قرار داده  اند.
وي با اشاره به مزاياي حضور بخش خصوصي در صحنه  هاي اقتصادي و صنعتي، خصوصي  سازي و افزايش نقش متخصصان غيردولتي در فرآيند اقتصاد و صنعت كشور را عاملي در راستاي رونق اقتصادي، رفاه اجتماعي و دستيابي به خودكفايي ملي دانست و افزود: اميدواريم حضور بخش خصوصي در صنايع فولاد بتواند حضور دولت را كامل كرده و ايران را براي رقابت در عرصه جهاني فولاد آماده  تر سازد.

سرمايه آبگينه دو برابر مي شود
گروه بورس: سهامداران آبگينه به افزايش سرمايه ۱۰۰ درصدي شركت خود رأي دادند.به گزارش خبرنگار ما بر اساس تصميم مجمع سرمايه آبگينه از ۳۰ ميليارد ريال به ۶۰ ميليارد ريال افزايش خواهد يافت. اين افزايش سرمايه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدي سهامداران صورت خواهد پذيرفت.

پارس توشه نيمي از سود را تقسيم مي كند
گروه بورس: هيأت مديره سرمايه گذاري پارس توشه در اطلاعيه اي اعلام كرد: قصد دارد ۵۰ درصد سود خالص سال ۸۳ را بين سهامداران تقسيم كند.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت با سرمايه ۱۵۸ ميليارد ريال سود خالص امسال را ۵۱۳ ريال پيش بيني كرده است.
براساس اين اطلاعيه، به رغم تغيير نيافتن پيش بيني درآمد هر سهم جزئيات آن تغيير كرده، مديرت شركت دلايل اين تغييرات را عمدتاً افزايش سود حاصل از فروش سرمايه گذاري ها اعلام كرده است.
براساس اين گزارش در نيمه نخست امسال سرمايه گذاري پارس توشه ۴۰ ريال سود خالص به ازاي هر سهم خود كسب كرده و به اين ترتيب ۸ درصد پيش بيني سالانه را پوشش داده است.
پارس توشه در اين دوره ۵/۲ ميليارد ريال از محل فروش سرمايه گذاري ها سود كرده، ضمن اين كه سود حاصل از ساير فعاليت هاي آن از دو ميليارد ريال فراتر رفته سود پس از كسر ماليات پارس توشه در اين دوره معادل ۳/۶ ميليارد ريال بوده است.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۵
۲۹۱
۶,۱۱۱
سرمايه گذاري صنعت نفت
۵
۵۱۰
۱۰,۷۱۳
سرمايه گذاري ساختمان
۵
۷۳۶
۱۵,۴۶۷
پتروشيمي آبادان
۵
۵۴۵
۱۱,۴۵۵
داروسازي اكسير
۵
۸۰۷
۱۶,۹۵۳
سيمان تهران
۵
۲۸۵
۵,۹۸۵
فروسيليس
۵
۲۱۳
۴,۴۷۴
تكنو تار
۵
۲۲۳
۴,۶۸۷
داده پردازي ايران
۵
۳۱۳
۶,۵۷۴
جوشكاب يزد
۴.۹۹
۳۸۵
۸,۱۰۲
مخابراتي شهيد قندي
۴.۹۹
۱۵۳
۳,۲۱۷
كابلسازي تك
۴.۹۹
۱۹۷
۴,۱۴۴
تراكتورسازي
۴.۹۹
۱۷۴
۳,۶۶۲
هپكو
۴.۹۹
۱۰۱
۲,۱۲۵
پلاستيران
۴.۹۹
۳۰۹
۶,۵۰۰
توسعه فارس
۴.۹۸
۱۶۵
۳,۴۷۶
شيمي دارويي داروپخش
۴.۹۸
۱۱۳
۲,۳۸۳
شيشه وگاز
۴.۹۸
۱۷۱
۳,۶۰۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۴.۹۸
۶۸
۱,۴۳۳
ارج
۴.۹۸
۹۱
۱,۹۱۷
پارس خودرو
۴.۹۸
۹۸
۲,۰۶۷
گرجي
۴.۹۸
۱۹۵
۴,۱۱۲
مهركام
۴.۹۷
۷۷
۱,۶۲۷
نورد ولوله اهواز
۴.۹۷
۱۲۶
۲,۶۶۲
قطعات فولادي
۴.۹۷
۱۳۵
۲,۸۵۴
صنعتي آما
۴.۹۷
۱۲۸
۲,۷۰۶
شيميايي سينا
۴.۹۵
۸۱
۱,۷۱۸
بلبرينگ ايران
۴.۸۵
۱۰۴
۲,۲۵۰
نيرومحركه
۴.۷۳
۱۱۷
۲,۵۹۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۴.۴۷
۱۳۶
۳,۱۸۰
چيني ايران
۴.۴۵
۱۱۵
۲,۶۹۸
توسعه صنعتي
۴.۳۴
۲۰۰
۴,۸۱۰
داروسازي كوثر
۴.۲۲
۱۷۴
۴,۳۰۰
توسعه صنايع بهشهر
۴.۰۷
۱۶۸
۴,۳۰۰
ايرانيت
۳.۹۹
۱۴۲
۳,۶۹۹
نيروي زنگان
۳.۸۲
۱۲۵
۳,۴۰۰
سرمايه گذاري بوعلي
۳.۷۷
۶۹
۱,۹۰۰
ماشين سازي اراك
۳.۶۸
۱۱۱
۳,۱۲۶
سرمايه گذاري سپه
۳.۶۵
۱۵۳
۴,۳۵۰
معدني دماوند
۳.۶۱
۲۱۴
۶,۱۳۵
معادن روي
۳.۵۹
۳۰۷
۸,۸۵۱
كربن ايران
۳.۵۶
۱۰۸
۳,۱۳۸
ساختمان اصفهان
۳.۵۴
۵۲۵
۱۵,۳۳۷
لاستيكي سهند
۳.۴۷
۶۹
۲,۰۶۰
گلتاش
۳.۴۱
۱۰۱
۳,۰۶۱
سرمايه گذاري ملت
۳.۳۴
۲۸۸
۸,۹۰۰
چادر ملو
۳.۱۸
۶۱۲
۱۹,۸۵۱
پتروشيمي فارابي
۲.۹۵
۱۷۵
۶,۱۰۰
كيميدارو
۲.۹
۵۹
۲,۰۹۰
نيرو كلر
۲.۸۸
۷۲
۲,۵۶۸
معادن بافق
۲.۶۶
۱۸۵
۷,۱۵۰
قند پيرانشهر
۲.۵۶
۲۰۷
۸,۲۸۲
سرمايه گذاري توس گستر
۲.۴۴
۳۳۷
۱۴,۱۶۰
پتروشيمي اراك
۲.۳۵
۶۸
۲,۹۶۰
محور سازان
۲.۲۹
۱۲۱
۵,۴۰۰
آلومينيوم پارس
۲.۲۲
۱۲۲
۵,۶۱۰
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۲.۱۸
۱۷۲
۸,۰۶۴
سرمايه گذاري بانك ملي
۲.۱۷
۳۵
۱,۶۵۰
آذرآب
۲.۱۲
۷۹
۳,۸۰۰
سرمايه گذاري رنا
۲.۰۶
۲۱۸
۱۰,۸۰۰
بانك كارآفرين
۲
۴۴
۲,۲۴۱
فارسيت دورود
۱.۹۲
۱۰۶
۵,۶۱۹
سرمايه گذاري غدير
۱.۹
۱۲۵
۶,۶۹۹
حمل و نقل پتروشيمي
۱.۹
۸۰
۴,۲۹۹
صنعتي پارس مينو
۱.۷۸
۶۹
۳,۹۴۰
ايران خودرو ديزل
۱.۶۸
۱۶۱
۹,۷۳۰
سيمان هگمتان
۱.۶۵
۵۰۳
۳۱,۰۰۱
نفت بهران
۱.۵۶
۵۰۷
۳۳,۰۰۰
سيمان غرب
۱.۵۴
۳۰۳
۲۰,۰۰۰
پتروشيمي اصفهان
۱.۵۲
۱۵
۱,۰۰۰
صنعتي ملاير
۱.۵۱
۵۲
۳,۴۹۰
موتوژن
۱.۴۹
۸۸
۶,۰۰۰
سرمايه گذاري البرز
۱.۴۷
۶۸
۴,۷۰۰
نورد آلومينيم
۱.۴۲
۷۶
۵,۴۱۱
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱.۲۷
۶۲
۴,۹۵۶
صنعت و معدن
۱.۲۴
۸۰
۶,۵۴۰
كاغذ سازي كاوه
۱.۱۸
۸۹
۷,۶۵۰
سرمايه گذاري ملي
۱.۱۷
۶۸
۵,۸۷۰
صنعتي بهشهر
۱.۱۴
۱۸
۱,۵۹۹
پارس متال
۱.۰۵
۳۳
۳,۱۸۰
دشت مرغاب
۱.۰۱
۳۰۱
۳۰,۰۰۰
گاز لوله
۰.۹
۱۳
۱,۴۵۰
توليدي گرانيت بهسرام
۰.۸۲
۵۱
۶,۳۰۰
پارس سوئيچ
۰.۸
۵۸
۷,۳۵۰
معادن و فلزات
۰.۷۷
۴۲
۵,۴۹۴
داروسازي اسوه
۰.۷۱
۱۳۵
۱۹,۲۵۰
مواد اوليه داروپخش
۰.۷
۱۸
۲,۵۹۱
ماشين سازي نيرو محركه
۰.۶۹
۱۳
۱,۸۹۷
فنرسازي خاور
۰.۶۳
۲۲۰
۳۵,۰۰۳
خدمات انفورماتيك
۰.۴۷
۳۸
۸,۲۰۰
ايران ترانسفو
۰.۴۲
۱۲
۲,۸۶۳
پمپ سازي ايران
۰.۴
۱۰
۲,۵۰۰
مهرام
۰.۳۸
۸
۲,۱۱۱
فيبرايران
۰.۲۹
۵
۱,۷۲۵
رينگ مشهد
۰.۲۴
۲۲
۹,۳۰۲
داروسازي فارابي
۰.۲۴
۴۷
۱۹,۴۲۴
سيمان سپاهان
۰.۱۸
۳
۱,۶۴۱
پارس قوطي
۰.۱۲
۷
۵,۸۱۶
كارخانجات دارو پخش
۰.۰۸
۱۲
۱۴,۹۵۰
پتروشيمي خارك
۰.۰۸
۴
۵,۰۴۳
ايران خودرو
۰.۰۵
۱
۲,۰۴۲
قند ثابت
۰.۰۴
۶
۱۴,۱۸۹
چرخشگر
۰.۰۱
۱
۷,۹۵۰
سايپا آذين
۰.۰۵-
۱-
۲,۱۵۰
آبسال
۰.۰۷-
۶-
۸,۲۷۰
دارو پخش
۰.۱-
۱-
۹۹۹
نساجي بروجرد
۰.۱۲-
۲-
۱,۶۵۸
شكر شاهرود
۰.۱۶-
۳-
۱,۸۷۰
لاميران
۰.۱۶-
۹-
۵,۶۴۹
قند نقش جهان
۰.۲-
۳-
۱,۴۷۶
قوه پارس
۰.۲۴-
۶۲-
۲۵,۳۲۰
سيمان هرمزگان
۰.۵۵-
۲۹-
۵,۱۹۹
نيروترانس
۰.۵۸-
۳۹-
۶,۷۰۰
معادن منگنزايران
۰.۵۹-
۹۴-
۱۵,۹۶۵
صنعتي دريايي(صدرا)
۰.۵۹-
۴۸-
۸,۱۳۲
البرز دارو
۰.۶۸-
۲۷-
۳,۹۴۹
شيشه قزوين
۰.۷-
۲۸-
۴,۰۰۰
لوله وماشين سازي
۰.۷۲-
۱۶۹-
۲۳,۳۰۰
سيمان اصفهان
۰.۷۶-
۵۲-
۶,۸۰۰
پگاه اصفهان
۰.۸۹-
۳۲-
۳,۵۵۸
لاستيك كرمان
۰.۹۴-
۵۵-
۵,۷۸۷
سايپا
۱.۰۱-
۱۳۷-
۱۳,۳۹۰
كاشي الوند
۱.۰۳-
۱۶۲-
۱۵,۴۹۸
گروه صنعتي سديد
۱.۰۷-
۱۰۹-
۱۰,۱۰۰
كاشي نيلو
۱.۱۹-
۹۵-
۷,۸۵۵
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱.۱۹-
۸۹-
۷,۴۰۰
سرمايه گذاري مسكن
۱.۲۹-
۲۰۴-
۱۵,۶۴۱
سيمان فارس وخوزستان
۱.۳۲-
۶۸-
۵,۱۰۰
آهنگري تراكتورسازي
۱.۳۶-
۱۱۹-
۸,۶۵۲
جابربن حيان
۱.۴-
۲۴۱-
۱۷,۰۰۰
رازك
۱.۴-
۱۴۱-
۹,۹۰۰
فرآوري مواد معدني
۱.۸-
۴۰-
۲,۱۸۶
كارتن پارس
۱.۹۵-
۵۶-
۲,۸۱۰
كف
۲-
۱۶۱۱-
۷۹,۰۰۱
سيمان صوفيان
۲.۱۵-
۲۲۰-
۱۰,۰۰۰
سايپا ديزل
۲.۱۶-
۸۵-
۳,۸۵۸
پاكسان
۲.۴۴-
۱۸۰-
۷,۲۰۰
داروسازي زهراوي
۲.۶۲-
۲۰۶-
۷,۶۴۶
سيمان كارون
۲.۷۶-
۶۸-
۲,۳۹۹
روغن نباتي پارس
۲.۸۶-
۸۶-
۲,۹۲۶
نوش مازندران
۲.۹۹-
۱۰۲۳-
۳۳,۱۷۰
سيمان شرق
۳.۱۸-
۵۷۵-
۱۷,۵۰۰
لوله سديد
۳.۴۸-
۳۶۱-
۱۰,۰۰۰
اقتصاد نوين
۳.۶۶-
۷۱-
۱,۸۷۰
پارس شهاب
۳.۶۸-
۱۲۵-
۳,۲۷۲
شهد ايران
۳.۹۵-
۲۹۲-
۷,۱۰۰
معدني املاح
۴.۷۲-
۱۵۹-
۳,۲۱۰
پارس توشه
۴.۹۷-
۱۰۶-
۲,۰۲۸
ريخته گري تراكتورسازي
۴.۹۷-
۱۳۲-
۲,۵۲۴
قند بيستون
۴.۹۸-
۴۳-
۸۲۱
پارسيلون
۴.۹۸-
۱۵۸-
۳,۰۱۵
جام دارو
۴.۹۹-
۲۱۸-
۴,۱۴۷
كمباين ايران
۴.۹۹-
۱۶۰-
۳,۰۴۴
ماشين آلات تراكتورسازي
۴.۹۹-
۴۰۱-
۷,۶۳۱
تولي پرس
۴.۹۹-
۱۷۴-
۳,۳۱۴
مواد الياف مصنوعي
۵-
۱۰۸۴-
۲۰,۶۱۳
نفت پارس
۵-
۶۲۵-
۱۱,۸۸۴
صنايع شيميايي
۵.۶۱-
۶۹-
۱,۱۶۰
شوكو پارس
چهارشنبه ۱۳ آبان ۸۳
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام
تا زمان بسته شدن بازار
(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |