پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
نگراني مجلس اعلا از احتمال تقلب در انتخابات عراق
ايسنا: مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق گفت: در خصوص برگزاري انتخابات در عراق نگراني هاي جدي داريم.
سيدمحسن حكيم، مشاور سياسي سيد عبد العزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: با توجه به فتواي آيت الله سيستاني و فتاوي ساير مراجع تقليد در نجف اشرف كه موضع آنها به طور كامل منطبق با ديدگاه آيت الله سيستاني است بايد در عراق انتخابات برگزار شود.
وي ادامه داد: در عراق يك كميساريايي عالي نظارت بر انتخابات داريم كه برخي از آيين نامه ها را در زمينه انتخابات تدوين و اعلام كرده كه نسبت به اين آيين نامه اشكالات جدي وجود دارد كه در جلسه مهمي كه چند روز گذشته ميان بيت شيعي و نماينده دبيركل سازمان ملل در عراق و نماينده سازمان ملل در امور انتخابات عراق برگزار شد به طور مفصل به اين مسئله اشاره شده است.
حكيم ادامه داد: اين كميسارياي عالي از ۷ عضو كه داراي حق رأي هستند به اضافه يك رئيس سازمان اداري و نماينده سازمان ملل تشكيل شده است؛ با توجه به اين كه اينها از سوي سازمان ملل انتخاب شده اند و هيچ گونه نقشي براي عراقي ها در انتخابات اين افراد در نظر گرفته نشده، دل نگراني جدي وجود دارد كه اين صلاحيت ها با اين وسعت نتواند انتخابات خوب و سالمي برگزار كنند كه ما نگراني جدي نسبت به اين انتخابات داريم.
وي دومين اشكال را در رابطه با مكانيسم سالم بودن انتخابات دانست و گفت: نگراني جدي وجود دارد كه تقلب هاي وسيعي در انتخابات عراق صورت گيرد؛ با توجه به افغانستان و اين كه وضعيت امنيتي آنجا بهتر از عراق است و با توجه به اين كه نظارت سازمان هاي بين المللي و احزاب و گروه ها و غيره در آنجا وجود داشت اما شاهد تقلب هاي وسيعي در اين كشور بوديم و ما هم به شدت نگران فرايند تقلب در انتخابات عراق هستيم.
حكيم در گفت وگو با ايسنا ادامه داد: اشكال سوم در رابطه با قانون عجيب در اين زمينه است كه در آن اشاره شده در صورتي كه گروه هاي هم پيمان يك ليست واحدي ارايه كنند؛ در صورتي كه يك سازمان از اين ائتلاف خارج شود، كل آن ائتلاف از بين مي رود و اين نگراني جدي وجود دارد كه شايد با خروج يك سازمان به هر علتي كل هم پيماني آن ليست از بين برود كه تصويب اين قانون جاي تعجب دارد.
به اعتقاد وي اشكال چهارم عدم استفاده از سمبل هاي ديني و نظامي است؛ با توجه به اين كه ملت عراق مسلمانند و دين دولت رسمي در قانون اداره دولت و در ماده ۷ آن به عنوان اسلام معرفي شده و هيچ قانوني نبايد در تغاير و تضاد با زيربناهاي اسلامي باشد اين شرط به هيچ وجه قابل پذيرش نيست.
مشاور سياسي سيدعبدالعزيز حكيم افزود: اشكال ديگر محروم كردن بيش از چهار ميليون عراقي كه در خارج از عراق زندگي مي كنند از مشاركت در انتخابات عراق است.
وي تأكيد كرد: بايد تمامي عراقي ها همانند آنچه كه در افغانستان انجام شد، بتوانند رأي دهند.
حكيم اشكال بعدي را عدم در نظر گرفتن افرادي كه تابعيت عراقي از آنها سلب شده عنوان كرد و گفت: با توجه به سياست آپارتايدي كه رژيم بعثي عراق به ويژه عليه شيعيان و افرادي كه داراي اصول ايراني بودند تابعيت عراقي از آنها سلب شده و با توجه به اين كه اين قانون خلاف قوانين فعلي عراق است، بايد در فكر اين باشيم كه افرادي كه بدون هيچگونه دليل قانوني و موجهي تابعيت عراقي شان سلب شده را هم در انتخابات مشاركت دهيم.
وي اشكال ديگر را در رابطه با ناظران بر انتخابات دانست و تصريح كرد: براساس آيين نامه كميسارياي عالي انتخابات عراق بايد ناظران از همان منطقه باشند و اين خوف و نگراني را در مورد تقلب بيشتر مي كند؛ چرا كه وقتي كه در يك محدوده جغرافيايي ويژه يك عده باشد، خوف تباني بيش از پيش بيشتر مي شود و ظن غالب آن خواهد بود كه آن انتخابات لازم برگزار نخواهد شد.
اين فعال سياسي عراق در گفت وگو با ايسنا ادامه داد: اشكال بعدي در مورد ثبت نام كنندگان است؛ براساس آخرين آمار افرادي كه واجد شرايط رأي دهي هستند ۹/۱۳ ميليون نفر مي باشند با توجه به اين كه سركوپن ها به عنوان معيار ثبت نام انتخاب كنندگان است با توجه به امكان تقلب و جعل اين سركوپن ها و با توجه به اين كه اينها براساس قومي توزيع شده لذا هيچ گونه تضميني در اين زمينه وجود ندارد كه انتخابات سالم باشد؛ غير از اين كه در زمان رژيم صدام به بسياري از خانواده هاي معارضان عراقي كوپن داده نمي شد و اينها همه از شركت محرومند.
وي با بيان اين كه در حال حاضر در مورد چگونگي مشاركت شيعيان در انتخابات عراق گزينه هايي وجود دارد، ادامه داد: مهمترين اين گزينه ها ايجاد ليست هاي متعدد است؛ شيعيان عراق با توجه به اين مطلب كه مرجعيت ديني با شما مي تواند وارد صحنه شده و كميته هفت نفره اي را براي هماهنگي در ايجاد يك ليست شيعي واحد تعيين كرده و اين كميته رايزني هاي وسيع و گسترده اي را با نيروها و شخصيت هاي سياسي شيعه انجام داده به احتمال فراوان شاهد وجود يك ليست شيعي واحد خواهيم بود كه مورد حمايت و عنايت مرجعيت ديني خواهد بود.
روز استثنايي عراق
وضعيت عراق نسبت به روزها و هفته هاي گذشته ديروز نسبتا آرام بود. در طي روز گذشته ارتش آمريكا چند هدف را در فلوجه بمباران كرد و مردم اين شهر هر لحظه در انتظار آغاز يورش همه جانبه نيروهاي گارد ملي عراق و ارتش آمريكا به اين شهر هستند. در چنين شرايطي قاسم داودوزير امور امنيتي عراق بار ديگر فلوجه را خطر كاملا جدي براي امنيت اين كشور عنوان كرد و گفت شهر مذكور به لانه تروريست ها مبدل شده است.
به گزارش رويتر و آسوشيتدپرس روز گذشته همچنين يك مقام بلندپايه وزارت نفت عراق در بغداد ترور شد و انفجار خودرويي بمب گذاري شده در نزديكي فرودگاه اين شهر تلفاتي در بر نداشت اما ۹ نفر مجروح شدند.
بيشترين اخبار ديروز عراق مربوط به گروگانگيريها در سرنوشت گروگانهاست.
افراد مسلحي كه يك زن عراقي _ انگليسي را به گروگان دارند، تهديد كرده اند اگر درخواست ايشان تا ۲۴ ساعت آينده محقق نشود وي را به گروه ابومصعب الزرقاوي تحويل خواهند داد. اين گروه خواهان خروج نيروهاي انگليسي از عراق است.
ديروز همچنين افراد مسلح يك آمريكايي لبناني تبار را كه پيمانكار نيروهاي آمريكايي است از خانه اش در بغداد ربودند و دولت اردن نيز اعلام كرد سه شهروند اين كشور روز سه شنبه در عراق ربوده شدند.
در همين حال اسامه بن لادن رهبر القاعده طي پيامي ويدئويي هشدار داد انتقام كشتار در عراق را مي گيرد. به گزارش واحد مركزي خبر اين پيام روز جمعه گذشته از طريق شبكه اينترنت پخش شده است.

تحولات انتخابات آمريكا پيش از اعلام شكست جان كري
005739.jpg
گروه سياسي خارجي _ تا لحظه تنظيم اين خبر (ساعت ۳۰/۱۸ بعدازظهر چهارشنبه) با آن كه فقط شمارش آراي رياست جمهوري آمريكا در سه ايالت اوهايو با ۲۰ راي الكتورال، ايووا با هفت راي الكتورال و نيو مكزيكو با پنج راي الكتورال باقيمانده است اما هيچ يك از دو نامزد يعني جورج بوش و رقيب وي جان كري نتوانسته اند آراي لازم براي پيروزي را به دست  آورند و سرنوشت نامزد پيروز رياست جمهوري آمريكا به نتايج آراء اين سه ايالت مرتبط شده است.
براساس گزارش ايرنا از نيويورك، بوش  تاكنون  با به دست آوردن  بيش  از ۵۸ ميليون  و ۳۳ هزار راي  (۵۱ درصدآرا)۲۵۴ راي  الكتورال  كالج  (هيات  انتخاباتي ) را از آن خود كرده  است  و كري با به  دست  آوردن  ۵۴ ميليون  و ۴۸۸ هزار نفر (۴۸ درصد آرا) ۲۵۲ راي  الكتورال  كالج  را به  دست  آورده  است .
براي  پيروزي  بوش  و يا كري  هريك  از آنان  حداقل  بايد ۲۷۰ راي  الكتورال كالج  را به  دست  آورند. نظام  انتخاباتي  آمريكا يكي  از پيچيده ترين  انتخابات  جهان  است .
هر ايالت از ۵۰ ايالت  آمريكا داراي  دو راي  الكتورال  كالج  به  تعداد سناتورهاي خود است  و بقيه  آرا به  نسبت  جمعيت  اين  مجلس  و نيز نمايندگان  مجلس نمايندگان  آمريكا در كنگره  اين  كشور تقسيم  شده  است  و براي  مثال  سهميه الكتورال  كالج  ايالت  آلاسكا سه  راي  الكتورال  كالج  است  كه  دو راي  متعلق به  سناتورهاي  اين  ايالت  و يك  راي  متعلق  به  نماينده  اين  ايالت  در مجلس  نمايندگان  آمريكاست .
با اين وجود آندرو كارد رئيس  كاركنان  كاخ  سفيد اعلام كرد كه  جرج  بوش  رئيس  جمهوري آمريكا در انتخابات  رياست  جمهوري  برنده  شده  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، كارد بدون  اين كه  منتظر قبول شكست  ازسوي  جان  كري  رقيب  دمكرات  بوش  در انتخابات  شود، تاكيد كرد: امتيازات  بوش  از لحاظ آماري  در شمارش  آراي  ايالت  اوهايو بسيار بالا وغيرقابل  دسترس  است .
كارد اين  سخنان  را در برابر هواداران  بوش  كه  در ساختماني  واقع  درنزديكي  كاخ  سفيد اجتماع  كرده  و در انتظار نتايج  انتخابات  بودند، بيان كرد.
وي  افزود: بوش  مي خواهد به  رقيب  خود فرصتي  براي  فكر كردن  بدهد.
نتيجه  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا به  شمارش  آراي  ايالت  اوهايو درشمال  اين  كشور بستگي  دارد و تاكنون  بوش  حدود ۱۳۷ هزار راي  از كري  جلوافتاده  است . كري  هنوز شكست  خود را در اين  ايالت  و نيز در سطح  ملي  نپذيرفته است .
اين  درحاليست  كه  بيش  از ۲۰۰ هزار راي  احتياطي  و آرايي  كه  ازطريق  پست  به ايالت  اوهايو فرستاده  شدند، مورد بررسي  قرار نگرفتند.
آراي  احتياطي ، راي  افرادي  است  كه  مطمئن  نبودند نامشان  در فهرستهاي  انتخاباتي  ثبت  شده  است .
آراي  احتياطي  سازوكار جديدي  در انتخابات  آمريكا است  كه  پس  از اينكه بي نظمي هاي  انتخابات  رياست  جمهوري  سال  ۲۰۰۰ ميلادي  در ايالت  فلوريدا به  وجود آمد، به  اجرا گذاشته  شد.
شبكه تلويزيوني بي بي سي نيز ديروز از پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات رياست جمهوري آمريكا خبر داد.
بي بي سي اين امر را پس از پيروزي جمهوريخواهان در ايالت سرنوشت ساز اوهايو، مطرح كرد.
بر اساس اين گزارش، جمهوريخواهان مي گويند، حتي در صورت شمارش آرا افراد ثبت نام شده اي كه نام آنها در فهرست ثبت نام شدگان قرار ندارد، بازهم بوش آرا ايالت اوهايو را از آن خود خواهد كرد.
اين در حالي است كه دمكرات ها از پذيرش شكست در اوهايو سر باز مي زنند.
دو شبكه تلويزيوني اعلام كرده اند كه جرج بوش رئيس جمهوري كنوني آمريكا در اين ايالت برنده شده است كه اين به معناي پيروزي وي در انتخابات است.
اين در حالي است كه جان ادواردز معاون جان كري نامزد دمكرات انتخابات رياست جمهوري آمريكا نيز پس از رد پذيرش شكست در ايالت اوهايو گفت، حزب وي براي هر راي مبارزه مي كند.
ادواردز در اجتماعي در مركز بوستون، زادگاه كري گفت:شب طولاني بود اما ما چهار سال براي اين پيروزي انتظار كشيده ايم. ما مي توانيم يك شب ديگر هم صبر كنيم.
پيروزي جمهوريخواهان
در انتخابات كنگره
شبكه هاي تلويزيوني آمريكا گزارش كردند جمهوري خواهان هم چنان كنترل كنگره  را حفظ كرده اند.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، دموكرات ها اميد داشتند بتوانند با غلبه جمهوري خواهان در ايالاتي كه آنها در آن برتري مطلقي ندارند، تعداد نمايندگان خود را در كنگره افزايش دهند اما جمهوري خواهان در ايالاتي نظير كاروليناي جنوبي، لوئيزيانا و جورجيا نگذاشته اند تا دموكرات ها پيروز شوند.
شكست دموكرات ها در ايالات جنجال  برانگيز آمريكا مي تواند اين اطمينان را براي بوش به وجود آورد كه وي بار ديگر مي تواند كنترل هم سنا و هم مجلس نمايندگان را در اختيار داشته باشد.
جمهوري خواهان كرسي هاي ايالت هاي جورجيا، كاروليناي جنوبي، كاروليناي شمالي و فلوريدا را به خود اختصاص داده اند.
شبكه هاي تلويزيوني آمريكا ديروز اعلام كردند جمهوريخواهان در مجلس سنا نيز مانند مجلس نمايندگان حائز اكثريت هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، با پيروزي آرلن اسپكتر يكي از جمهوريخواهان ميانه رو در ايالت پنسيلوانيا، شمار كرسي هاي جمهوريخواهان به ۵۱ سناتور از مجموع ۱۰۰ سناتور رسيد.
به گزارش فاكس نيوز، ديويد ويتر از حزب جمهوريخواه در مقابل رقباي خود توانست كرسي را كه جان بورو دمكرات از دست داده بود  از آن خود كند.
جمهوريخواهان در مجلس سناي پيشين نيز حائز اكثريت ۵۱ كرسي در مقابل ۴۸ كرسي دمكرات بودند.
مستقل ها در سناي پيشين فقط يك كرسي در اختيار داشتند.
۳۴ كرسي از مجموع ۱۰۰كرسي مجلس سناي آمريكا قابل تمديد هستند كه ۱۹ كرسي از اين تعداد مربوط به جمهوريخواهان و ۱۵كرسي مربوط به دمكراتها است.
جمهوريخواهان چهار كرسي را كه مربوط به ايالت هاي كاروليناي شمالي و جنوبي، ايلينوي، لوييزيانا و جرجيا است، در اين دوره از آن خود كرده  اند و يك كرسي نيز كه مربوط به ايالت ايلينوي است از دست داده اند. در انتخابات سنا، همچنين تام داشل رهبر حزب دمكرات آمريكا در مجلس سناي آمريكا در انتخابات ۲۰۰۴ سنا راي نياورد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از واشنگتن، داشل اولين رهبر حزبي در مجلس سناي آمريكا است كه در بيش از نيم قرن گذشته در رقابت براي انتخاب مجدد، كرسي را به رقباي حزبي خود واگذار مي كند.
داشل سناتور دمكرات آمريكا از ايالت داكوتاي جنوبي كرسي خود را به جان تيون نامزد جمهوريخواه واگذار كرد.
شمارش آرا انتخابات مجلس سنا در حالي ادامه مي يابد كه هنوز سرنوشت آراي انتخاباتي در ايالت هاي آلاسكا و فلوريدا مشخص نشده است اما نتايج اوليه آرا حاكي از پيروزي جمهوريخواهان است.
واكنش جهاني نسبت به انتخابات رياست جمهوري آمريكا
در حالي كه نتايج نهايي انتخابات رياست جمهوري  آمريكا هنوز اعلام نشده است و اختلاف آراي الكتورال جان كري نامزد دمكرات با جرج بوش نامزد جمهوريخواهان تنها ۲ راي به نفع بوش است، بسياري از مقامات كشورهاي مختلف جهان واكنشهاي متفاوتي نسبت به اين انتخابات نشان دادند.
به گزارش فارس به نقل از جونيچرو كويزومي نخست وزير ژاپن در نخستين واكنش به نتايج انتخابات آمريكا كه تاكنون حاكي از برتري جرج بوش دارد، گفت: همانگونه كه انتظار مي رفت رقابت نزديكي در جريان است صرفنظر از اين كه كدام يك از نامزدها برنده شوند، من فكر مي كنم تغييري در روابط دوستانه ژاپن و آمريكا و اهميت هم پيماني توكيو و واشنگتن ايجاد نشود.
اياد علاوي نخست وزير موقت عراق نيز در گفت وگو با روزنامه ايتاليايي لاريپابليكا گفت: هر كسي برنده شود دوست ما خواهد بود. آمريكا ما را از دست يك ديكتاتور و سالها جنگ و رنج نجات داد. هميشه براي آمريكا به خاطر كاري كه براي ما انجام داد، احترام قايل خواهيم بود.
سيلوان شالوم وزير امور خارجه رژيم صهيونيستي گفت: وقتي بحث حمايت از اسرائيل پيش مي آيد تفاوت مهمي ميان جرج بوش و جان كري وجود ندارد.
الكساندر كواژينسكي رئيس جمهوري لهستان كه كشورش يكي از حاميان بوش در حمله به عراق و پس از جنگ بود، گفت: تروريسم بايد در جهان امروز مردود اعلام شود و در اين زمينه بوش رهبر مقتدري است.
از ديدگاه لهستان ادامه همكاري با جرج بوش خبر واقعا خوبي است.
اتو شيلي وزير كشور آلمان نيز در واكنش به انتخابات آمريكا گفت: به رغم اختلافات گذشته همه ما بايد براي تضمين اوضاع عراق در كار مشاركت داشته باشيم.
صدر اعظم (گرهارد شرودر) و وزير امور خارجه (يوشكا فيشر) نظري غير از اين ندارند.
اين در حالي است كه الكساندر داونر وزير امور خارجه استراليا نيز گفت: نقش آمريكا در جنوب شرقي آسيا و همياري با همسايه هاي منطقه اي ما و مقابله واشنگتن با گروه جماعت اسلامي و ديگر سازمانهاي تروريستي بسيار مهم است.
ماگنه بوندويك نخست وزير نروژ نيز گفت: در زمان بوش تنش هاي موجود اروپا و آمريكا زياد شد.
اميدوارم وي تلاش كند كه اختلافات را برطرف كند و اقدام بيشتري در جهت همكاري از طريق سازمانهاي بين المللي انجام دهد.
مسئولان اروپايي هم ديروز اعلام كردند اتحاديه اروپا آماده است با هر شخصي كه رئيس جمهور آمريكا شود همكاري كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل اما ادوين سخنگوي كميسر روابط خارج اروپا اعلام كرد كه ما بي صبرانه منتظر همكاري با شخصي هستيم كه مردم آمريكا او را به عنوان رئيس جمهور اين كشور انتخاب مي كنند.
يك ديپلمات دفتر رياست هلندي اتحاديه اروپا نيز اعلا كرد سران دولتهاي اروپايي در نشست پنجشنبه و جمعه خود در بروكسل در صورتي كه نتايج انتخابات آمريكا شفاف و روشن باشد قطعا تبريكهاي خود را به فرد پيروز ارسال خواهند كرد.
خبرگزاري اينترفاكس هم ديروز به نقل از ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه اعلام كرد پيروزي جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در رقابت شديد انتخابات رياست جمهوري به اين معناست كه آمريكا از تروريستها هراس ندارند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از مسكو پوتين گفت: اگر بوش برنده شود، من تنها خوشحال خواهم شد كه مردم آمريكا مرعوب نشده اند و منطقي ترين تصميم را اتخاذ كرده اند.

كوفي عنان:
دولت سودان تعهداتش به سازمان ملل را نقض كرده است
ايسنا: كوفي عنان گفت: دولت سودان با مجبور كردن افراد بي خانمان به خروج از اردوگاه ها، هم قوانين بين المللي و هم توافقش با سازمان ملل را نقض كرده است. به گزارش خبرگزاري رويتر، دبيركل سازمان ملل، از طرفين درگير خواست تا درگيري ها را پايان دهند و از شورشيان دارفور نيز خواست تا گروگان هايشان را آزاد كنند.
سخنگوي عنان بيان داشت: دبيركل سازمان ملل درباره وخيم شدن اوضاع امنيتي دارفور به شدت ابراز نگراني كرده است. در پي ربوده شدن ۱۸ گروگان به دست گروه شورشي ارتش آزادي بخش سودان و بسيج هزاران تن از نيروهاي جنجاويد در غرب و جنوب دارفور، اوضاع دارفور وخيم شده است.
اين در حالي است كه دولت سودان چندين هزار تن از آوارگان دارفوري را كه در اردوگاه ها بوده اند، مجبور به بازگشت به روستاهايشان كرده است. عنان در اين باره گفت: از دولت سودان قويا مي خواهم كه هر چه سريعتر چنين اقداماتي را متوقف كند و بازگشت آوارگان به روستاهايشان را تسهيل كند.
جان پرانك، نماينده عنان در سودان نيز اظهار داشت كه دولت سودان بايد عاقلانه تر از اينها رفتار كند و از اقدام دولت براي بيرون راندن آوارگان از اردوگاه ها به شدت انتقاد كرده بود.
وي همچنين از شورشيان نيز به دليل غارت كاروان هاي امدادرسان، بستن جاده ها و كار گذاشتن مين هاي زميني به شدت انتقاد كرد.

انفجار در روسيه يك كشته و ۱۷ مجروح بر جاي گذاشت
مسكو- ايرنا: بر اثر وقوع  دو انفجار قوي  در روسيه  از جمله  انفجار در يك  مغازه  در استان  چيتا واقع  در خاور دور روسيه  يك  نفر كشته  و ۱۷ تن  ديگر مجروح  شدند.يك  سخنگوي  وزارت  موقعيتهاي  اضطراري  روسيه  ديروز در گفتگو با خبرنگار ايرنا خاطرنشان  ساخت  كه  در انفجار مذكور كه  بامداد امروز روي  داد۱۵ نفر از جمله  ۵ مامور آتش  نشاني  مجروح  شدند.در يك  انفجار ديگر كه  شب  چهارشنبه در پاركينگ  خودرو در مخاچ  قلعه  پايتخت  جمهوري  داغستان  رخ  داد يك  نفر كشته  و دو نفر ديگر مجروح  شدند.
خبرگزاري  ريانووستي  با اعلام  اين  خبر به  نقل  از يك  مقام  وزارت  كشور داغستان  ، شدت  اين  انفجار را معادل  ۲۵ كيلوگرم  ماده  انفجاري  تروتيل  عنوان  كرد كه  باعث  نابودي  كامل  ۱۰ خودرو پارك  شده  در توقفگاه  شد .به  گفته  مقام  مذكور در محل  حادثه  قطعات  بدن  انسان  و مدارك  هويت  يك  فرد مظنون  به  عضويت  در گروههاي  مسلح  غيرقانوني  يافت  شده  كه  بر اساس  آن  مي توان  در مورد امكان  وقوع  حمله  تروريستي  نتيجه گيري  كرد.
به  نظر كارشناسان  امنيتي  به  احتمال  قوي  بمب  كار گذاشته  شده  در خودرو قبل  از موعد مقرر منفجر شده  است .
ماموران  امنيتي  به  تحقيق  در مورد اين  حادثه  ادامه  مي دهند.

تروريسم بزرگترين تهديد امنيت اسپانيا
گروه سياسي خارجي: ستاد مشترك  ارتش  اسپانيا در نشستي با حضور خوزه  لوئيز رودريگززاپاترو، نخست  وزير اين  كشور، اساسنامه  جديد نظامي اسپانيا را تصويب كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از روتا، بر اساس  اساسنامه  جديد نظامي اسپانيا تروريسم  اصلي  ترين  تهديد برضد امنيت  اين  كشور شناخته  شده است .
بر اساس  اين  گزارش  در اساسنامه  جديد نظامي اسپانيا كه  بايد در شوراي  وزيران  اين  كشور نيز به  تصويب  برسد بر ضرورت  استفاده  از همه امكانات  در مبارزه  با تروريسم  كه  اصلي  ترين  و بزرگ  ترين  تهديد براي امنيت  اسپانيا به شمار مي رود تاكيد شده است .
منابع  نزديك  به  وزارت  دفاع  اسپانيا اعلام  كردند اين  اساسنامه  بين تروريسم  داخلي ، فعاليتها و اقدامات  خرابكارانه  گروههاي  جدايي طلب باسك  موسوم  به  اتا و تروريسم  بين  المللي و  اقدامات  خصمانه  گروههاي خارجي  مانند انفجار يازدهم  مارس  كه  بيش  از يكصد و نود كشته  برجاگذاشت  تفاوتي  قائل  نمي شود.
به  گفته  همين  منابع  همچنين  در اساسنامه  نظامي جديد اسپانيا بر لزوم محترم  شمردن  مشروعيت  بين  المللي ، كثرت  گرايي ، رعايت  اختيارات  ماموران سازمان  ملل  متحد و ضرورت  مذاكره  با پارلمان  پيش از استقرار نيروهاي نظامي اسپانيا در خارج  از كشور تاكيد شده  است .
دولت  خوزه  لوئيس  رودريگز زاپاترو كه  در ماه  مارس  فعاليت  خودرا آغازكرد بلافاصله  نيروهاي  نظامي اين  كشور را كه  براي  حمايت  از ارتش  آمريكادر عراق  مستقر شده  بودند ازاين  كشور خارج  كرد.
دولت  پيشين  اسپانيابدون  مشورت  پارلمان  و برغم  مخالفت  اكثريت  مردم  اين  كشور به  عراق  نيرواعزام  كرده  بود.

پزشكان:
عرفات سرطان خون ندارد
ايسنا: پزشكان فرانسوي اعلام كردند، ياسر عرفات به درمان ها جواب داده و وجود سرطان خون را نيز در وي رد كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، مشاوران ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان، اعلام كردند كه وي مي تواند چندين هفته در يك بيمارستان نظامي  فرانسه بگذراند.
مشاوران عرفات اظهار داشتند، وي به خوبي انتخابات رياست جمهوري آمريكا را دنبال مي كند و تماس هايي را با سران كشورها و مقامات عالي رتبه فلسطيني برقرار كرده است.
ليلا شاهد، نماينده فلسطين در پاريس، گفت: آزمايش هاي اوليه ناهنجاري در تعداد گلبولهاي خوني را تاييد كرد؛ اما گلبول سفيد بالا و پلاكت پايين تشخيص سرطان خون را رد كرد.
در اين بيانيه آمده است: بهبود كلي در وضعيت عرفات نسبت به سه روز ابتدايي بستري شدنش وجود داشته كه به پزشكان اجازه آزمايش هاي بيشتر را داده است.

گفتگوي پوتين و برلوسكني براي گسترش مناسبات اقتصادي روسيه با ايتاليا
گروه سياسي خارجي: ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه ديروز در مسكو با سيلويو برلوسكوني، نخست وزير ايتاليا كه به دعوت پوتين به روسيه سفر كرده ديدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه در كشور گفتگو كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو يك منبع آگاه در كاخ كرملين با اعلام اين خبر گفت: توسعه همكاريهاي اقتصادي از مهمترين محور مذاكرات نخست وزير ايتاليا و رئيس جمهوري روسيه بود.
وي افزود: ايتاليا در ميان كشورهاي غربي از نظر تبادل كالا با روسيه در جاي دوم قرار دارد. در سال دو هزار و سه ميلادي بيش از يازده ميليارد دلار حجم مبادلات دو كشور بوده است.
اين منبع خبري تأكيد كرد: دو كشور روابط اقتصادي خود را با مشاركت در سرمايه گذاري در بخش صنعت توسعه خواهند داد.پوتين و برلوسكوني همچنين درباره مبارزه با تروريسم، تحولات عراق و جلوگيري از گسترش سلاح هاي كشتار جمعي با يكديگر تبادل نظر كرده و در پايان بيانيه مشتركي صادر كردند.
در سفر برلوسكوني به روسيه چندين سند مهم همكاريهاي دو جانبه در زمينه اقتصادي و تبادل اطلاعات بين نهادهاي امنيتي دو كشور نيز به امضا رسيد.
همچنين سرگئي لاوروف و فرانكو فراتيني وزيران امور خارجه روسيه و ايتاليا ديروز بر توسعه همكاريهاي دو كشور در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي از جمله در چارچوب اتحاديه اروپا تأكيد كردند.

كوتاه از سياست جهان
امير دبي حاكم موقت امارت شد
بر اساس قانون اساسي امارات نايب رييس اين كشور «شيخ مكتوم بن راشد آل مكتوم» حاكم دبي به مدت ۳۰ روز قدرت را بدست خواهد گرفت تا سران هفت اميرنشين در مدت مذكور رييس جديد اين كشور را اعلام كنند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، ناظران سياسي در ابوظبي پيش بيني مي كنند بخت شيخ خليفه بن زايد آل نهيان فرزند ارشد شيخ زايد و وليعهد ابوظبي براي جانشيني شيخ زايد بيش از ديگران است. پيش بيني مي شود شيخ محمد بن زايد آل نهيان كه تاكنون سمت نايب وليعهد را در حكومت ابوظبي بر عهده داشت بر اساس نظام حاكم در اين امير نشين به سمت وليعهد ابوظبي ارتقا يابد.
بر اساس نظام پادشاهي اعمال شده در ابوظبي، در صورت فوت حاكم بلافاصله وليعهد منصب حاكم جديد و نايب وليعهد منصب وليعهد را پس از صدور حكمي از سوي حاكم جديد بر عهده مي گيرند.
مراسم تشييع جنازه شيخ زايد بن سلطان آل نهيان رييس امارات كه شامگاه سه شنبه درگذشت، عصر ديروز در ابوظبي برگزار مي شود.
حامد كرزاي رسما رئيس جمهور افغانستان شد
005742.jpg
ايسنا: حامد كرزاي رسما به عنوان پيروز انتخابات رياست جمهوري افغانستان اعلام شد.به گزارش خبرگزاري رويتر، سلطان رحيم سخنگوي تيم مشترك سازمان ملل و افغانستان براي هدايت انتخابات، اعلام كرد: هيات انتخاباتي تمام اتهاماتي را كه درباره  تقلب در انتخابات وجود داشته بررسي كرده است و در كل هيچ نقض قانون عمده اي  مشاهده نشده كه بتواند در نتايج انتخابات ۹ اكتبر تاثيرگذار باشد.حامد كرزاي، رييس دولت انتقالي افغانستان، در اين انتخابات  ۴/۵۵ درصد آرا را از آن خود كرد.
حمله افراد مسلح به يك مسجد در كراچي
ايسنا: در پي آتش گشودن يك فرد مسلح در داخل مسجد سنيان در شهر كراچي، حداقل يك تن كشته و دو تن مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، پليس اعلام كرد، اين حمله در مسجد محمديه واقع در محله ي فقيرنشين در شمال كراچي به وقوع پيوسته است.
يك افسر پليس خاطرنشان كرد: هنوز زود است كه بگوييم اين حمله يك اقدام تروريستي بوده يا در نتيجه  يك خصومت شخصي به وقوع پيوسته است.
در اثر حمله  فرد مسلح با سلاح خودكار، مفتي فاروق، امام جماعت مسجد از ناحيه  پا زخمي شد. در زمان وقوع حمله ۲۵۰ نمازگزار در مسجد حضور داشته اند.
دادگاه حقوق بشر اروپا ، تركيه را محكوم كرد
واحد مركزي خبر: دادگاه حقوق بشر اروپا دولت تركيه را به پرداخت غرامت به يك تبعه اين كشور محكوم كرد.
به گزارش تلويزيون سي. ان. ان ترك،  عبد الصمد يامان مدعي بود كه در سال ۱۹۹۵ ميلادي در جريان ۹ روز بازداشت تحت شكنجه قرار گرفته است.
دادگاه حقوق بشر اروپا با انتقاد از نقض پيمان حقوق بشر اروپا دولت تركيه را به پرداخت بيست و شش هزار و چهارصد يورو غرامت به عبدالصمد يامان محكوم كرد.
افسر قديمي ارتش آمريكا مجرم شناخته شد
بي بي سي: دادگاه نظامي يك افسر ارتش آمريكا را در مورد فرار از خدمت و پناهنده شدن به كره شمالي در سال ۱۹۶۵ مقصر شناخته است.
اين دادگاه نظامي ارتش آمريكا به منظور رسيدگي به اتهامات چارلز رابرت جنكينز، ۶۴ ساله، در مورد اتهامات فرار از خدمت، كمك به دشمن و تبليغ نافرماني در ميان نفرات ارتش آمريكا مستقر در كره جنوبي تشكيل شده بود و در جريان محاكمه، متهم اعتراف كرد كه به منظور اجتناب از خطر در عمليات نظامي در شبه جزيره كره و ويتنام، هنگام استقرار واحد نظامي خود در نزديكي مرز كره شمالي تصميم به ترك خدمت گرفت. در عين حال، وي اتهام تبليغ نافرماني در ميان نفرات ارتش آمريكا را رد كرده است.
در ژانويه سال ،۱۹۶۵ چارلز جنكينز، كه در آن زمان ۲۴ سال داشت، هنگام ماموريت گشت زني در مرز مشترك دو كره تصميم گرفت به كره شمالي پناهنده شود.وي در جلسه دادگاه گفت كه انگيزه وي در فرار از خدمت هراس از اعزام به ماموريت هاي گشت زني روزانه در منطقه غيرنظامي بين دو كره يا جنگ ويتنام بود كه شدت مي گرفت. آقاي جنكينز اعتراف كرد كه با آموزش زبان انگليسي در كره شمالي به دشمن خدمت كرده است. وي هنگام اقامت در كره شمالي با يك زن ژاپني ازدواج كرد كه توسط ماموران امنيتي كره شمالي ربوده و براي آموزش زبان و فرهنگ ژاپني به آنان به كره شمالي منتقل شده بود. اوايل سال جاري، پس از توافق دولت هاي ژاپن و كره شمالي، همسر و فرزندان چارلز جنكينز به ژاپن بازگشتند و مدتي بعد، آقاي جنكينز نيز وارد ژاپن شد و خود را در اختيار مقامات نظامي آمريكا در آن كشور قرار داد. دادگاه نظامي جنكينز را در مورد فرار از خدمت و پناهندگي به دشمن مجرم شناخته اما هنوز مجازات وي را تعيين نكرده است.
احتمال خروج گرجستان از جامعه كشورهاي مشترك المنافع
باكو- واحد مركزي خبر: رئيس  مجلس  گرجستان  از بررسي  احتمال  خروج  اين  كشور از جامعه  كشورهاي  مشترك المنافع  خبر داد.
به  گزارش  خبرگزاري  قفقاز پرس،  نينو بورجانادزه  كه  در حال  ديدار از مسكو است  با اشاره  به  اينكه  سازمان  جامعه  كشورهاي  مشترك المنافع  تاثير خود را از دست  داده  است، تصريح  كرد: گرجستان  مشي  سياست  گرايش  به  اتحاديه  اروپا و پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) را دنبال  مي  كند و معتقد است  اين  سازمانها حائز ارزشهاي  مشابهي  با ارزشهاي  مورد قبول  مردم  گرجستان  است .گرجستان  پيشتر نيز بارها تهديد كرده  بود در صورت  حل  نشدن  مسائل  و مشكلات  اين  كشور در جامعه  كشورهاي  مشترك  المنافع  از اين  جامعه  خارج  خواهد شد.
دولت  تفليس  بيشترين  اختلافات  خود را با روسيه  دارد و همواره  از حمايت  مسكو از جدايي  طلبان  اوستياي  و آبخازيا انتقاد كرده  است .
دكترين جديد امنيتي روسيه سال آينده ارائه مي شود
مسكو- واحد مركزي خبر: دكترين  جديد امنيتي  روسيه  تا اواسط  سال  ۲۰۰۵ ميلادي  تهيه  خواهد شد.ايگور ايوانف  دبير شوراي  امنيت  روسيه  ديروز با بيان  اين  مطلب  گفت  پيش  نويس  متن  دكترين  امنيتي  جديد روسيه  در حال  تنظيم  و تهيه  است  و پس  از هماهنگي  با ساير نهادها به  تصويب  مقامات  روسيه  خواهد رسيد.وي  افزود: همچنان  تروريسم  بين  المللي  يكي  از مهمترين  تهديدات  روسيه  محسوب  مي  شود و حادثه  بسلان  نشان  داد كه  در واقع  تروريسم  بين  المللي  به  روسيه  اعلان  جنگ  كرده  است  .وي  افزود: جنگي  كه  از طرف  تروريستها بر ضد روسيه  آغاز شده  در حقيقت  پايه  هاي  امنيت  جامعه  و هر فرد روسي  را نشانه  گرفته  است  .ايگور ايوانف  دبير شوراي  امنيت  روسيه  با اشاره  به  موفقيتهاي  روسيه  درچند سال  اخير در برقراري  امنيت  و حفظ  وحدت  و يكپارچگي  كشور گفت : روسيه  در   چند سال  اخير توانسته  است  با اطمينان  به  صحنه  جديد روابط  بين الملل  وارد شود .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |