پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
خط تلفن سه رقمي اورژانس اجتماعي راه اندازي مي شود
005718.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: با همكاري سازمان بهزيستي، وزارت ارتباطات، نيروي انتظامي و قوه قضائيه خط تلفن سه رقمي اورژانس اجتماعي راه اندازي مي شود.
دكتر علم الهدايي معاون اجتماعي سازمان بهزيستي ضمن اعلام اين مطلب افزود: به منظور ايجاد تسهيلات در ارتباط تلفني و امكان دسترسي راحت تر افرادي كه به نوعي دچار مشكلاتي مانند: خشونت، همسر آزاري، كودك آزاري و هرگونه ناهنجاري اجتماعي كه نيازمند مداخله كارشناسان و مددكاران اجتماعي است اين خط راه اندازي مي شود.
وي افزود: براي ارائه خدمات بهتر، هماهنگي هايي با قوه قضائيه و نيروي انتظامي انجام شده و برخي اقدامات ديگر نيز در حال بررسي است تا در مواقعي كه افراد از طريق اورژانس اجتماعي نيازمند كمك بيشتري از سوي مسئولين قوه قضائيه و نيروي انتظامي هستند از آنها نيز كمك گرفته شود.
معاون اجتماعي بهزيستي همچنين گفت: علاوه بر اين در تلاش هستيم كه مجوزهايي نيز براي مددكاران گرفته شود تا مشكلي از نظر قضايي نداشته باشند.
وي افزود: اين خط در شروع كار خود ۷ استان را تحت پوشش قرار خواهد داد كه به دنبال گسترش آن در كل كشور نيز هستيم.
همچنين گروههاي كارشناس و متخصص نيز در اين زمينه آموزشهاي ويژه ديده اند و از طريق ويدئو كنفرانسها در استانهاي مختلف اقدامات آموزشي صورت گرفته است.
وي گفت: سازمان بهزيستي پيش از اين كار نيز تجربه چنين اقداماتي را داشته و در سال گذشته بيش از ۸ هزار مورد در كشور انواع خشونت عليه زنان و كودكان مورد بررسي و كمكهاي اورژانسهاي اجتماعي قرار گرفته است. در حال حاضر در ۴ شهر خط تلفن كودك نيز وجود دارد كه البته به صورت سراسري نيست.
سازمان بهزيستي در صدد است تا با توسعه اين طرح بتواند نقش مؤثري در اين زمينه داشته باشد. خدمات تلفن اورژانس اجتماعي از طريق مراكز اورژانس اجتماعي كه در حال حاضر در ۴۴ مركز در كشور مستقر هستند، ارائه داده مي شود.
علم الهدايي همچنين گفت: ارتباط اين خط به صورتي خواهد بود كه بتوانيم همزمان بين اين سيستم و پليس ۱۱۰ ارتباط برقرار شود تا به ياري خدا بتوانيم از بروز حوادثي مانند پاكدشت پيشگيري كنيم.

دلايل استفاده از نام ژنريك داروها اعلام شد
005721.jpg
ايسنا: ورود داروهاي ژنريك با نام اختصاصي به بازار دارويي كشور، تغييرات مهمي را در شيوه تجويز و مصرف دارو ايجاد مي كند.
دكتر عبدالمجيد چراغعلي ضمن اعلام اين مطلب اظهار داشت: اگر پزشك و يا بيمار به دلايل خاصي داروي توليد شده توسط يك توليدكننده را ترجيح مي دهند لازم است پزشك در هنگام نسخه نويسي بجاي نام INN (ژنريك) از نام «ژنريك اختصاصي» استفاده كند و در اين حالت داروساز بايد فقط همان دارو را به بيمار تحويل دهد و آن را بدون هماهنگي با پزشك و يا بيمار با ساير داروهاي مشابه جابجا نكند؛ زيرا فرمولاسيون هاي مختلف يك داروي خاص توسط چند توليدكننده تفاوت هايي با هم دارند كه سبب تغييراتي در سرعت و ميزان جذب آنها از دستگاه گوارش مي شود.
وي افزود: اگرچه اين تغييرات عموماً در محدوده هاي قابل قبول استانداردها هستند ولي توصيه مي شود بيماراني كه به صورت مزمن دارويي را مصرف مي كنند و ميزان مصرف دارو براي آنها ثابت شده از تغيير نوع دارو به منظور جلوگيري از تغييرات احتمالي در غلظت خوني آن اجتناب كنند.
قائم مقام معاون غذا و داروي وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر به دليل يكسان بودن نام داروهايي كه توسط توليدكنندگان متفاوت توليد مي شود اين دارو هنگام تحويل به بيماران ممكن است به دفعات تعويض شوند و هر بار محصول توليدكننده اي متفاوت، به بيمار تحويل داده شود.
به گفته چراغعلي، نام گذاري ژنريك اختصاصي داروها باعث شناسايي بهتر آنها توسط بيماران خواهد شد و به ثابت ماندن مصرف داروي مورد نظر بيماران كمك خواهد كرد.

توزيع يك داروي فاقد پروانه ساخت از سوي سازمان
انتقال خون براي استفاده بيماران هموفيلي
مهر:يك فرآورده جديد انعقادي با بروشور و جعبه ايراني و نشان شركت پالايش و پژوهش خون، بدون پروانه ساخت روز دوشنبه به مركز توزيع فرآورده هاي انعقادي در مركز درمان جامع تحويل شده است.
نبود پروانه ساخت بر روي اين جعبه براي بيماران كه سابقه آلودگي هاي وسيعي را به دليل استفاده از فرآورده هاي خوني آلوده دارند، بسيار نگران كننده است. ضمن اين كه شركت پالايش و پژوهش سازمان انتقال خون قبل از توزيع اين دارو هيچ گونه اطلاع رساني در اين زمينه انجام نداده است.
اين دارو هيچ پروانه ساختي ندارد و تنها روي آن نوشته، توليد شده از «رسوب كرايوپ» ارسالي شركت پالايش و پژوهش خون به شركت (بيوتست فارما) آلمان.
اداره نظارت بر دارو نيز در اين زمينه هيچ اطلاع قبلي نداده است و معلوم نيست كه آيا اين فرآورده ها سالم هستند و يا اين كه باز هم قرار است دسته ديگري از بيماران هموفيلي دچار آلودگي شوند.
احمد قويدل مدير عامل كانون هموفيلي ايران، ضمن تاييد اين خبر از هرگونه اظهار نظر در اين رابطه خودداري كرد و گفت : بعد از اخذ نظر هيات مديره كانون هموفيلي و كسب اطلاعات بيشتر از اداره نظارت بر دارو در اين باره صحبت خواهم كرد.

توزيع كيسه هاي نمادين در شب شهادت امام علي(ع)
گروه اجتماعي: مراسم توزيع كيسه هاي حاوي مايحتاج يك ماهه خانوارهاي بي بضاعت امشب از محل فرهنگسراي بهمن انجام مي شود.
اين كيسه ها كه به صورت نمادين و با ياد و نام امام علي(ع) در شب شهادت او توزيع خواهد شد، به همت جمعيت دانشجويي امام علي(ع) و كمك خيرين تهيه شده است.
برگزاركنندگان مراسم از كليه كساني كه امكان توزيع اين مايحتاج را دارند دعوت به شركت كرده و اعلام داشت: مراسم امشب از ساعت ۲۰ شروع مي شود و تا ساعت ۱۲ ادامه مي يابد.
مراسم فوق «كوچه گردان عاشق» نام گذاري شده و پس از توزيع اقلام اهدايي، شركت كنندگان به احياء و شب زنده داري خواهند پرداخت.

نتايج يك تحقيق نشان داد:
جوانان در ميان دوستانشان امنيت بيشتري حس مي كنند
005727.jpg
ايسنا: جوانان اقشار «كم درآمد» در مقايسه با جوانان اقشار با درآمد «زياد» و «متوسط» داراي نگرش منفي تري نسبت به دوستان خود هستند.
نتايج تحقيق ملي صورت گرفته بر روي موضوعي تحت عنوان «جوانان و دوستان» نشان مي دهد كه دوستان براي جوانان از اهميت ويژه اي برخوردار هستند؛ به گونه اي كه بيش از ۵۰ درصد جوانان بيان كردند كه «دوستانشان در مقايسه با اعضاي خانواده با آنها صميمي ترند.»
همچنين اين تحقيق نشان مي دهد كه ۴۳ درصد جوانان ترجيح مي دهند مطالب خصوصي شان را به جاي اعضاي خانواده، با دوستانشان درميان بگذارند و از سويي ديگر ۲۳ درصد ديگر اعتقاد دارند كه لزومي ندارد پدر يا مادرشان دوستان آنها را بشناسند.
بر اساس نتايج اين تحقيق، حدود ۷۳ درصد جوانان بيان مي كنند كه زمان حضور در جمع دوستان خود احساس آرامش و امنيت مي كنند، همچنين بيش از نيمي ديگر نيز (حدود ۵۲ درصد) ترجيح مي دهند بيشتر اوقات فراغت خود را با دوستانشان بگذرانند.
بنا بر همين گزارش تنها ۴۸ درصد جوانان ترجيح مي دهند كه دوستان خود را از بين افراد فاميل انتخاب كنند و از سويي ديگر نزديك به ۳۶ درصد مطرح كردند كه فردي را كه شايسته دوستي با خود باشد هنوز پيدا نكرده اند.
اين درحالي است كه حدود ۲۷ درصد جوانان مي گويند كه از بس درباره «دوست ناباب» شنيده اند ترجيح مي دهند با كسي دوست نباشند.
نتايج اين تحقيق حاكيست كه «نظر پدر و مادر در مورد دوستان» براي ۸۷ درصد جوانان داراي اهميت بوده و همچنين حدود۶۳ درصد ديگر نيز مي گويند كه دوستانشان به آنها اطلاعاتي مي دهند كه در جاهاي ديگر نمي توانند آن اطلاعات را به دست آورند.

كلاس هاي زيبايي اندام موجب بيماري اعصاب و روان مي شود
مهر: با توجه به افزايش استقبال زنان جوان، بويژه دختران از كلاس هاي زيبايي اندام و تبليغات زيادي كه بسياري از سودجويان در اين خصوص انجام مي دهند، يك عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس درباره استفاده از اين كلاس ها به زنان و دختران هشدار داد.
دكتر نجمه تهرانيان گفت: كلاس هاي زيبايي از نظر پزشكان مورد ترديد است چرا كه اغلب آنها به جاي توجه به سلامتي افراد مراجعه كننده ، زيبايي اندام آنها را مورد توجه قرار مي دهند و اين به قيمت از دست رفتن سلامتي آنها خواهد بود.
وي اظهار داشت : متاسفانه اغلب اين كلاس هاي زيبايي اندام به افراد قول مساعد مبني بر زيبا كردن اندام، آن هم در كوتاه ترين زمان ممكن را مي دهند در صورتي كه با وارد كردن فشار ناگهاني به بدن فرد به طور حتم دچار عوارض ناشي از آن خواهد شد.
اين متخصص زنان و زايمان تصريح كرد: كاهش وزن به منظور تناسب اندام بايد در زمان طولاني صورت گيرد تا بدن به تدريج خود را با شرايط و وضعيت موجود هماهنگ كند به گونه اي كه در طول يك ماه نبايد بيش از يك كيلو وزن كم كرد اما در اغلب اين كلاس ها توصيه مي شود كه در طول يك ماه ۱۰ تا ۱۵ كيلو وزن بايد كم شود.
وي تصريح كرد: كاهش شديد وزن در مدت كوتاه سبب مي شود كه بسياري از مواد حياتي نظير ويتامين ها، مواد معدني، پروتئين ها كه به عنوان مواد تشكيل دهنده هورمون ها و آنزيم ها بوده و فعاليت حياتي در بدن دارند از بين برود.
دكتر تهرانيان اظهار داشت : استفاده از اين مراكز با عنوان كلاس هاي زيبايي اندام براي دختران و زنان جوان مي تواند سبب عوارضي براي ارگان هاي بدن نظير ايجاد مشكل در زمينه باروري، اختلالات گوارشي و همچنين بروز مشكلات اعصاب و روان شود.

وزارت بهداشت:
كم خوابي مهمترين عامل تصادفات است
ايسنا: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گزارشي اعلام كرد: ۳۳ تا ۶۹ درصد تصادفات منجر به مرگ در رانندگان كشورهاي با درآمد متوسط و كم، به دليل خواب آلودگي ناشي از سوءمصرف مواد مخدر، داروهاي روانگردان و يا طولاني بودن مدت رانندگي در طول شبانه روز است.
براي اندازه گيري ميزان خواب آلودگي و خستگي حاد از درجه بندي «استاندفورد» و براي اندازه گيري ميزان خواب آلودگي مزمن در طول روز از درجه بندي «آپورد» استفاده مي شود. بدين ترتيب كه شروع و پايان خواب در طول ۲۴ ساعت گذشته پرسيده مي شود و تعداد شب هايي كه در طول هفته گذشته شخص حداقل ۷ ساعت خواب نداشته نيز تعيين مي شود.
بر اساس مطالعه اي در نيوزيلند كه در سال ۱۹۹۸ بر روي ۶۱۵ نفر صورت گرفت، مشخص شد كه در تصادفات ۶۳ مورد مرگ اتفاق افتاده بود كه دوسوم يا ۴۳ درصد از فوت شدگان و ۶۰ درصد از افراد بستري جزو گروه رانندگان خودرو بودند؛ از طرفي بين سطح خستگي و خواب آلودگي راننده و تصادفات رانندگي ارتباط قوي وجود دارد.
عامل ديگر، اختلال در خواب و زمان رانندگي است كه هر دو با افزايش خطر تصادفات رانندگي ارتباط قوي و شناخته شده اي دارند.
افرادي كه در طول شبانه روز ۳ ساعت يا كمتر خوابيده باشند (اختلال شديد در خواب)، بالاترين ميزان خطر تصادفات را نشان مي دهند و بين رانندگاني كه ۵ تا ۷ ساعت را در شبانه روز به استراحت و خواب اختصاص مي دهند در مقايسه با افرادي كه بيشتر از ۷ ساعت مي خوابند اختلافي مشاهده نمي شود.
خطر بروز تصادفات رانندگي در حدود ساعت ۲ تا ۵ بامداد تقريبا ۵ برابر بيشتر از رانندگي در زمانهاي ديگر شبانه روز است كه افزايش خطر بروز تصادف با بي خوابي مزمن همراه نيست.

نان ۴۰ درصد پروتئين بدن را تامين مي كند
005724.jpg
ايسنا: روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژي دريافتي و ۴۰ درصد پروتئين بدن از نان تامين مي شود.
انستيتو تغذيه و صنايع غذايي كشور اعلام كرد: نان مصرفي داراي انواع ويتامين هاي گروه B و مواد معدني مانند كلسيم و آهن است.
نان يكي از اقلام عمده الگوي غذايي جامعه ايران است و بخش عمده اي از انرژي و پروتئين بدن را تامين مي كند.
جوش شيرين موجود در نان مانع از جذب املاح معدني آن مي شود، ولي با استفاده از نان هايي كه به روش سنتي بدون جوش شيرين و با استفاده از خميرمايه تهيه مي شود، مانند نان سنگك و تافتون از نوع نان هاي با ارزش تغذيه اي بالا محسوب مي شوند.
نان هاي سفيد و فانتزي كه از آرد هاي با درجه استخراج پايين تهيه مي شوند عاري از سبوس بوده و داراي ميزان كمتري از املاح و ويتامين هاي گروه B است كه بهتر است در مصرف آنها احتياط شود.

رانندگان پايانه ها معاينه حرفه اي پزشكي مي شوند
خبرگزاري فارس:  پايگاههاي بهداشتي به منظور حفظ سلامت رانندگان اتوبوسهاي بين شهري و مسافران از سال آينده در پايانه هاي چهار استان كشور راه اندازي مي شوند.
مهين حق شناس افزود: هدف از راه اندازي اين پايگاهها مراقبت از بهداشت حرفه اي رانندگان اتوبوسهاي بين شهري و رعايت اصول بهداشتي براي مسافران است كه با هماهنگي سازمان پايانه هاي كشور انجام مي شود.
معاون فيزيكي دفتر سلامت محيط كار ادامه داد: پايگاههاي بهداشتي وظيفه حفاظت از سلامت همه شاغلان پايانه ها از افراد خدمه تا رانندگان و مديران عامل را بر عهده خواهند داشت و علاوه بر نظارت بر حفظ اصول بهداشت حرفه اي در محيط كار حداقل سالي يكبار آنان را معاينه باليني مي كنند.
وي افزود: اين پايگاهها همچنين وظيفه نظارت بر بهداشت محيط و مواد غذايي را در پايانه ها و رستورانهاي بين راهي بر اساس دستور العملها و موازين تعيين شده به عهده مي گيرند ؛ ضمن اينكه بر مواد غذايي و آب آشاميدني كه در اتوبوسها در اختيار مسافران قرار مي گيرد نظارت مي كنند و به اين ترتيب مسائل و مشكلات عمده اي را كه به علت عرضه مواد غذايي غير بهداشتي در اين اماكن وجود دارد تحت كنترل قرار مي گيرد.
حق شناس ادامه داد: نبود اين پايگاهها در پايانه هاي كشور موجب بروز ناراحتي هاي مختلفي براي رانندگان شده است و در حالي كه رانندگان فقط از نظر بينايي مورد سنجش قرار مي گيرند عده زيادي از آنان به علت داشتن صرع ، ديابت يا ناراحتي هاي ديگر اصولا نبايد رانندگي كنند و فعاليت آنان در اين حرفه سلامت مردم را تهديد مي كند.

اعتقاد آمريكايي ها: زنها رئيس جمهوري نشوند بهتر است
ايرنا: براساس  يك  نظرسنجي  سراسري  از سوي  موسسه  آمريكايي «گالوپ» ، ۹۲ درصد از مردم  آمريكا آماده  راي  دادن  به  يك  زن  براي  تصدي  پست  رياست  جمهوري  كشور هستند.
اما ۴۲ درصد از همين  افراد اظهار مي دارند در صورت  رقابت  انتخاباتي  يك  زن  با يك  مرد، بدون  ترديد به  نامزد انتخاباتي  مرد راي  خواهند داد.
برخي  اين  امر را ناشي  از فرهنگي  در ايالات  متحده  مي دانند كه  در آن  زن  به  عنوان  يك  رهبر و فرمانده  به  رسميت  شناخته  نمي شود.
نتايج  متنوع ، بيان كننده  اين  واقعيت  است  كه  براي  قبول  نتايج  نظرسنجي  گالوپ  و معتبر دانستن  آن  بايد وسواس  بيشتري  داشت . شواهد قابل  توجه  ارائه  شده  در نظرسنجي هاي  ديگر نشان  مي دهد كه  انتخاب  شدن  يك  زن  به  عنوان  رئيس  جمهوري  هنوز در ميان  راي دهندگان  آمريكايي  از حمايت  وسيعي  برخوردار نمي باشد.
علاوه  بر آن ، برخي  مطالعات  انجام  شده  حاكي  است  كه  برداشت هاي  قالبي  مبتني  بر جنسيت  درباره  نامزدهاي  زن  به  ويژه  براي  سمت هاي  اجرايي  مي تواند يك  مانع  عمده  براي  موفقيت  آنان  باشد.
برداشت  عموم  مردم  آمريكا از نامزدهاي  مونث  به طور كلي  آن  است  كه  در مقايسه  با رقباي  مرد، افرادي  احساساتي ، خون  گرم  و زبان دارتر، اما در عين  حال  داراي  مقاومت  و شدت  عمل ، صلاحيت  و قاطعيت  كمتري  هستند. اين  گونه  برداشت  و قضاوت  از قبل  شكل  گرفته  شده  براي  زناني  كه  به  دنبال  سمت هاي  اجرايي  هستند نقشي  تعيين كننده  دارد.
همچنين  درك  عمومي  در آمريكا آن  است  كه  نامزدهاي  زن  در اداره  مسايل  مربوط  به  زنان  مانند آموزش  و پرورش  و يا مراقبت هاي  پزشكي  تواناتر از مردان  هستند در حالي  كه  تصور عموم  بر آن  است  كه  نامزدهاي  مذكر در اداره  سياست  خارجي  و مسايل  اقتصادي  كشور بهتر از زنان  مي باشند.
۵۱ درصد از شركت كنندگان  در اين  نظرسنجي  گفته اند مردان  در مقايسه  با زنان  در مديريت  بحران  توانمندتر هستند. ۳۸ درصد اظهار داشته اند كه  مردان  بهتر از زنان  قادر به  اتخاذ تصميمات  دشوار مي باشند. اما به  اعتقاد اكثر شركت كنندگان  در اين  نظرسنجي ، نامزدهاي  زن  قابل  اعتمادتر و صادق تر از رقباي  مرد هستند.
اكثر گزارش هاي  رسانه اي  به  ازاي  توجه  به  مواضع  نامزدهاي  زن  در قبال  مسايل  گوناگون ، بر لياقت  و يا بي لياقتي هاي  شخصي  آنها تكيه  دارند.
خانم «جرالدين  فرارو» اولين  و تاكنون  تنها زني  است  كه  در آمريكا براي  تصدي  معاونت  رياست  جمهوري  (در سال  ۱۳۶۳ خورشيدي ) وارد دور نهايي  مبارزات انتخاباتي  شد. مروري  بر تبليغات  انتخاباتي  فرارو نشان  مي دهد كه  بسياري  از پرسش هاي  خبرنگاران  از وي  درباره  مسايلي  همچون  آرايش  مو و يا دستورالعمل  پخت  شيريني  و نان  خانگي  بود. و يا هنگامي  كه  خانم «اليزابت  دال» در سال  ۱۳۷۸ خود را در حزب  جمهوريخواه  براي  نامزدي  رياست  جمهوري  آماده  مي كرد، اكثر رسانه هاي  آمريكايي  به  سخنراني هاي  مشروح  او درباره  اوضاع  ناآرام  كوزوو در آن  زمان  توجهي  از خود نشان  نمي دادند و به  جاي  آن  به  شرح  آرايش  جديد موي  وي  مي پرداختند.
خانم  فرارو، در يك  گفت وگوي  خبري  اظهار داشت : «من  مي بايست  ثابت  مي كردم  كه  به  اندازه  رقيب  خود و يا حتي  بيشتر از وي  براي  تصدي  پست  معاونت  رياست  جمهوري  مناسب  هستم . اين  برداشت  همواره  براي  مردان  مفروض  است  كه  آنها افرادي  شايسته  و لايق  هستند اما زنان  بايد شايستگي  خود را به  اثبات رسانند.»
نتايج  يك  نظرسنجي  انجام  شده  در سال  ۱۳۷۹ نشان  مي دهد كه  تمركز رسانه هاي  آمريكايي  درباره  يك  نامزد انتحاباتي  و يا يك  مقام  دولتي  زن  پيرامون  مسايلي  همچون «آرايش  مو، دوخت  لباس  و شوهران» مي باشد. براساس  يافته هاي  همين  نظرسنجي ، رسانه هاي  آمريكايي  علاقه اي  به  درج  نقل  قول هاي  مستقيم  از نامزدهاي  زن  و يا شرح  مواضع  آنان  ندارند.

جسته گريخته
عمر طولاني خوشبين ها
واحد مركزي خبر: پژوهشگران علوم پزشكي در هلند اعلام كردند افراد بالغي كه به آينده اميدوارترند و آن را روشن مي بينند نسبت به كساني كه درباره آينده تصور تيره و تاري دارند، بيشتر عمر مي كنند. به گزارش خبرگزاري رويترز از نيويورك، اين محققان طي مطالعه اي نه ساله دريافتند مردان و زنان سالخورده اي كه شخصيتهاي خوش بيني داشتند نسبت به ديگر هم سن و سالان خود، عمر طولاني تري دارند.
روغن زيتون را تبليغ كنيد
واحد مركزي خبر: اداره دارو و غذاي آمريكا اعلام كرد: توليد كنندگان محصولات روغن زيتون از اين پس اجازه دارند بر روي بسته هاي اين محصولات عبارتي حك كنند كه حاكي از كاهش خطر بروز بيماريهاي كرونري قلبي به دنبال مصرف اين محصولات است. به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين تصميم براساس مشاهداتي صورت گرفته است كه نشان مي دهد مصرف روغن زيتون حاوي روغن هاي كم اشباع و محصولات غذايي حاوي اين روغنها به جاي غذاهاي حاوي روغن اشباع  شده، سبب كاهش بروز خطر بروز بيماريهاي عروق كرونر قلبي مي شود. بيماريهاي عروق كرونر قلبي قاتل شماره يك مردان و زنان در آمريكا است.
شبه استخوان
ايرنا: محققان سوييسي ماده جديدي شبيه استخوان توليد كرده و اميدواري ها براي معالجه بيماران نيازمند پيوند استخوان را افزايش دادند. به گزارش سايت رسمي سوييس، اين ماده مصنوعي هم اكنون در مرحله آزمايش بر روي حيوانات است. ماده استخواني مصنوعي، ساختاري مشابه استخوان دارد و بدن انسان نيز آن را مي پذيرد.
واكسن جديد ايدز آزمايش مي شود
واحد مركزي خبر: حدود يك هزار نفر داوطلب در منطقه «ماساكا» در جنوب اوگاندا در طرح مايه كوبي واكسن جديد عليه ايدز شركت كردند. سن داوطلبان بين هيجده تا شصت  سال است و از بين افراد سالم انتخاب شده اند. اوگاندا از بيست سال پيش تاكنون، ميزان شيوع ايدز را در اين كشور از سي درصد به حدود شش درصد كاهش داده است.
سوئيسي ها بدهكار مي شوند
ايرنا: «مؤسسه جمع آوري بدهي هاي سوئيس» اعلام كرد: در نتيجه تغيير الگوي مصرف، شمار سوئيسي هاي بدهكار و ورشكسته در سال هاي اخير افزايش پيدا كرده است. سوئيسي ها قبلاً به اين شهرت داشتند كه به موقع بدهي هاي خود را مي پردازند، اما نتيجه تحقيقي در سال گذشته نشان داد كه اين ويژگي سنتي در حال فرو ريختن است. نتيجه يك تحقيق اخير دانشكده مطالعات اجتماعي برن نشان مي دهد كه تعداد افراد «معتاد به خريد» كه اكثر آنان را زنان جوان تشكيل مي دهند، ظرف ۱۰ سال گذشته دو برابر شده و به ۲۷۵ هزار نفر رسيده است.
سياه سرفه مي آيد
واحد مركزي خبر: محققان علوم پزشكي اعلام كردند چهل سال بعد از آغاز مايه كوبي عليه بيماري سياه سرفه در كشورهاي صنعتي و پيشرفته، به نظر مي رسد تأثير اين واكسن، كمرنگ شده باشد و شمار مبتلايان به اين بيماري در حال افزايش است. كودكان و بزرگسالاني كه با اين ميكروب آلوده شده اند، مي توانند اين بيماري را به نوزادان نيز انتقال دهند كه در نوزادان، كشنده است.مركز كنترل و پيشگيري از بيماريها در آمريكا اعلام كرد: سال گذشته ميلادي در اين كشور سيزده كودك بر اثر ابتلا به سياه سرفه جان باختند.
نكته تازه
واحد مركزي خبر: به گفته پزشكان، اهداي كليه، زماني اثر مطلوب تري خواهد داشت كه در انتخاب سن اهدا كننده و گيرنده عضو دقت و هماهنگي لازم به عمل آيد.به نوشته نشريه علمي «ويسن شافت آلمان» ، پژوهشگران دانشگاه فلوريداي آمريكا با بررسي بيش از هفتاد و چهار هزار پيوند كليه در يك فاصله زماني دوازده ساله متوجه شدند با توجه كردن به تطابق سني در اهداي كليه مي توان طول عمر يك عضو اهدايي را به طور ميانگين تا سه سال افزايش داد.

توضيح وزير بهداشت درباره تقلب آزمون دستياري
اگر متقلبان در حال تحصيل هم باشندجلوگيري مي كنيم
ايرنا: وزير بهداشت  ، درمان  و آموزش  پزشكي  در پاسخ  به  طرح  برخي  از نمايندگان  براي  تحقيق  و تفحص  از اين  وزارتخانه   با استقبال  از آن  گفت : اگر نمايندگان  ، چنين  طرحي  را ارايه  كنند همه   اطلاعاتي  را كه  بخواهند در اختيار آنان  قرار مي دهيم .
مسعود پزشكيان  در خصوص  آزمون  پرستاري  و دستياري  گفت :  وزارت  بهداشت  آماده  هر نوع  همكاري  با نمايندگان  است  و اكنون  نيز مداركي   را درخواست  كرده اند كه  در اختيار آنان  قرار داده ايم .
وزير بهداشت  در خصوص  ارجاع  پرونده  آزمون  دستياري  پزشكي  به  حفاظت   اطلاعات  سپاه  براي  پيگيري هاي  بيشتر، اظهار داشت : اين  پرونده در هر بخشي  پيگيري  شود ، از آن  استقبال  مي كنيم .
پزشكيان  گفت  : مدعي  هستند كه  اين  سئوال ها فروخته  شده ، مدعيان  اين   مساله  بيايند و افراد مورد نظر را معرفي  كنند و تنها با گفتن  مساله اي  حل   نشده  نمي توان  قضاوت  كرد.وي  افزود: اگر يك  فرد تقلبي  را مرتكب  شد، نمي توان  همه  سيستم را متهم  كرد. اما به  هر حال  ما اين  پرونده  را هم  در اطلاعات  و هم  در قوه  قضاييه  و  هم  وزارت  اطلاعات  پيگيري  كرديم ، اما مساله  جديدي  در اين  پرونده  پيدا نشد.پزشكيان  تاكيد كرد: ما بايد مدارك  را در اختيار داشته  باشيم  تا بتوانيم   با اين  مساله  برخورد كنيم . هر كس  مرتكب  اين  خطا شده  باشد ، اگر در حال   تحصيل  هم  باشد از ادامه تحصيل او   جلوگيري  مي كنيم .
وزير بهداشت  در خصوص  انتقادهاي  نمايندگان  از ضعف  مديريت  در اين   وزارتخانه  گفت : بحث  مديريت  ، بحث  علمي  است  و اگر قرار است  در اين  خصوص   بحث  كنيم ، بايد علمي  با آن  برخورد كنيم  و مصاديق  ضعف  مديريت  را اعلام  كرده   و راه  حل  را هم  اعلام   كنيم .

آيين هاي احياء
در جستجوي قدر خويش باشيم
در نخستين  شب  قدر، شب  نوزدهم  ماه  مبارك  رمضان ، مردم  تهران  تا پاسي  از شب  در مساجد، حسينيه ها و تكايا به  نيايش  و عبادت  پرداختند و به  مناسبت  سالروز ضربت  خوردن  امير مؤمنان  حضرت  علي (ع ) نوحه سرايي  كردند.
در آداب  مسلمانان  براي  ساعات  معين  و روزها و شبهاي  مخصوص ، اعمال  مشخصي وجود دارد كه  از مستحبات  است  و تأكيد شده  كه  به جاي  كارهاي  معمولي  وقت  خود را به  اين  اعمال  مستحبي  اختصاص  دهند.
آيين  مخصوص  شبهاي  قدر از جمله  برسرگرفتن  قرآن  كريم ، خواندن  زيارت  امام  حسين (ع )، غسل  كردن  و خواندن  نماز دو ركعتي  از ديگر اعمال  شبهاي  قدر است  كه  به  تفصيل  در كتاب «مفاتيح  الجنان» بيان  شده است .
همچنين، خواندن  دعاي  شريف  ابوحمزه  ثمالي ، دعاي  افتتاح ، روضه  و مداحي ، خواندن دعاي  جوشن  كبير و خواندن  هزار ركعت  نماز از ديگر مراسم شبهاي  قدر است .
در شبهاي  قدر مردم  علاوه  بر انجام  آيين ها ، با حضور در مكان هاي  مقدس  بخصوص  مسجد جامع  ، مرقد مطهر امام  راحل ، حرم  مطهر حضرت  عبدالعظيم الحسني (ع ) و امام زاده ها براي  طلب  مغفرت  و آمرزش  خود و نزديكان  با خالق  يكتا به  راز و نياز مي پردازند.
همه  ساله  جوانان  و مردم  تهران  در اين  شب ها كه  مصادف  با زمان  ضربت  خوردن حضرت  علي (ع ) و شهادت  آن  بزرگوار است  با شكوه  خاصي  بعد از صرف  افطار و به جاي آوردن نماز مغرب  و عشاء براي  عزاداري  به  اين  مكانها گسيل  مي شوند.
به  مناسبت  سالروز شهادت  مولاي  متقيان ، مؤمنان  به  تبعيت  از آن  بزرگوار به  اكرام  و اطعام  نيازمندان  و ايتام  مي پردازند و غذا دادن  به  نيازمندان  در اين  شهر به صورت  يك  فضيلت  اخلاقي  بخصوص  در اين  ايام  نمود پيدا كرده  است .
* ايرنا

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |