پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي:
خروج ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده از پايتخت
ونيازمند حمايت همه جانبه دولت است
005673.jpg
گروه شهري: در تازه ترين اظهارنظر درباره چگونگي حذف خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل پايتخت، سيد حسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، يادآور شده است كه بحث خروج خودروهاي فرسوده از توان يك وزارتخانه، دستگاه و يا شركت هاي خودروساز خارج است و دولت بايد تصميم بگيرد كه خروج خودروهاي فرسوده از چه راه عملي خواهد بود. به اين ترتيب بحث خروج خودروهاي فرسوده از سامانه حمل و نقل تهران، همچنان ادامه يافته است، بدون آنكه، يك راه حل ممكن و مطمئن بدست آمده باشد.
نگاهي به گذشته دورتر
تا پيش از سال ۱۳۴۶ شمسي كه مقارن با تولد خودرو پيكان به عنوان اولين خودرو محصول مونتاژ كارخانه هاي داخلي كشور بودتمامي خودروهايي كه در شهرها يا جاده ها در خدمت حمل مسافر و يا بار قرار داشتند، از خارج وارد مي شدند. در شبكه حمل و نقل پايتخت نيز، تاكسي ها شامل انواع خودروهاي خارجي از قبيل بنز، فيات، پابدا و... بودند.
وقتي پيكان متولد شد، ميزان سرانه خودرو براي ايرانيان در پايين تر حد خود قرار داشت به همين دليل آن شعار معروف؛ به اميد روزي كه هر ايراني يك پيكان داشته باشد، پيشاپيش تبليغات نخستين كارخانه اتومبيل سازي ايران، مطرح شده بود. البته، كساني كه چنان شعاري را سر داده بودند، شايد نمي توانستند تصور كنند كه اگر هر فرد صاحب يك خودرو سواري شود، بي آنكه شبكه حمل و نقل همگاني در شهر و جاده پاسخگوي نياز مردم باشد، چه اتفاقي مي افتد. اما امروزه كم و بيش مردمي كه از ترافيك سنگين تهران، آلودگي هوا و آلودگي صوتي به جان آمده اند، به اين نكته به خوبي واقفند كه فراواني خودروهاي سواري در يك شهر، بي آنكه تدبير خردمندانه اي پشتوانه اش باشد، نه تنها موهبت نيست، بلكه زيان هاي فاجعه باري به همراه دارد.
تجارب جهاني
از آنجا كه كشورهاي اروپايي دهها سال پيش از ما صاحب خودروسواري شده اند و به همان ترتيب نيز تجارب گوناگوني مثل فرسودگي تدريجي خودروها و جايگزيني آنها با خودروهاي نو را آزموده اند، مي توان گفت كه موضوع مربوط به خودروهاي فرسوده و حذف معقولانه آنها از شبكه حمل و نقل شهر تهران چندان غامض و پيچيده نيست. مهم آن است كه صنايع خودروسازي كه در اين دهه هاي اخير بابت فروش روزافزون و انبوه خودرو در بازارهاي داخلي به سودهاي سرشاري دست يافته اند،  سهم اصلي را در پرداخت هزينه هاي مربوط به خارج ساختن خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهري را بر عهده بگيرند و دولت نيز با قبول بخش ديگري از هزينه، آنها را ياري بدهد. امروزه قيمت تمام شده يك خودرو داخلي از ديد هيچ كارشناسي پنهان نيست و با عنايت به قيمت هاي روز اين خودروها مي توان دريافت كه نسبت به قيمت تمام شده تا چه اندازه از بابت فروش يك دستگاه خودرو سود حاصل مي شود. به همين نسبت، صنايع خودروسازي براي تداوم حيات خود كه امروزه به ترافيك سنگين و گره خورده پايتخت، گره خورده است، بايد آماده پرداخت هزينه باشند. نمي توان بازار داخلي را يكسره در انحصار داشت، اما در قبال ترافيك سنگين تهران كه زندگي و آرامش ميليون ها شهروند را در معرض تهديد جدي قرار داده و خسارات بسيار سنگين و حتي غير قابل جبراني را به اقتصاد كشور وارد مي كند، مسئوليت و هزينه هاي برآمده را تقبل نكرد. به نظر كارشناسان اگر اين بعد از مسئله خروج تدريجي خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهري تهران حل شود، دستيابي به راه حل قطعي با هماهنگي و همكاري دستگاههاي مسئول بسيار آسان خواهد بود.
ساده و شفاف
كارشناسان بر اين باورند كه شيوه خارج ساختن خودروهاي فرسوده از شبكه حمل و نقل شهري پايتخت بر مبناي تجارب جهاني بسيار ساده و شفاف است به اين ترتيب كه در ازاي خريد هر دستگاه خودرو نو اعم از توليد داخل و يا وارداتي،  يك عدد پلاك خودرو فرسوده، از سوي خريدار تحويل گردد. بهاي اين پلاك مي تواند براساس نظرات كارشناسي و با در نظر گرفتن حقوق حقه دارندگان خودروهاي فرسوده، به ويژه آنان كه از اين وسيله براي تأمين معاش خانواده خود استفاده مي كنند تعيين شود و بديهي است كه بيشترين هزينه اين طرح بايد توسط صنايع خودروسازي و همچنين واردكنندگان خودرو پرداخت گردد.
تدبير و تأمين هزينه
از سوي ديگر خبرگزاري ايسنا با نقل مشروح سخنان سيد حسين هاشمي رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرده است: بحث خروج خودروهاي فرسوده يك بحث حاكميتي است و از توان يك وزارتخانه، دستگاه و يا شركت هاي خودروساز خارج است و دولت بايد تصميم بگيرد كه خروج خودروهاي فرسوده به چه طريقي خواهد بود؟
در دوره هاي قبل مجلس اين مسئله بارها مطرح شد ولي سياست مدوني را در اين رابطه نداشتيم به عنوان مثال خودروسازان ابتدا به شكل ابتكاري چند هزار دستگاه را از رده خارج كردند، ولي نتوانستند تمام خودروها را خارج كنند زيرا سهم عمده اي از سهام آنها متعلق به مردم است و بيش از ۶۰ درصد سهام خود را از طريق بورس به مردم واگذار مي كنند.
بنابراين دولت بايد سياست مشخصي را تدوين كند تا خودروهاي فرسوده از رده خارج شوند.
نماينده  مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي، در ادامه درباره جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده تا اول آذر ماه، گفت: تا اول آذر ماه در ۷ شهر بزرگ كشور جلوي تردد خودروهاي فرسوده گرفته خواهد شد گر چه اين كار في نفسه مطلوب و قابل قبول است اما نحوه  جايگزيني آنها به چه شكلي خواهد بود؟ به نظر مي رسد كه اجراي اين طرح نياز به تعمق و دقت نظر بيشتري داشته باشد زيرا اكثر خودروهاي بالاي ۲۰ تا ۳۰ سال عمر در اختيار افراد نيازمندي هستند كه به وسيله  آن ارتزاق و تأمين معاش مي كنند بنابراين با گرفتن خودروي او عملا زندگي خانوادگي وي را دچار مشكل كرده ايم.
رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به پيامدها و مضرات وجود خودروهاي فرسوده در كشور، گفت: خودروهاي فرسوده هم سوخت بالايي را مصرف مي كنند و هم به آلايندگي و آلودگي شهرها دامن مي زنند از طرفي هزينه هاي بسياري را بر دولت تحميل مي كنند و زيان هاي مالي، جاني و امنيتي به دنبال دارند لذا دولت بايد با دادن يارانه و وام بانكي با بهره هاي پايين صاحبان اين خودروها را تشويق به تحويل كند ضمن آن كه ارائه وام و تسهيلات بايد به صورت كاملا شفاف و مشخص صورت گيرد.
وي با تأكيد بر اين كه جايگزين كردن خودروهاي فرسوده مستلزم تصميم جدي و عقلايي از سوي دولت است، افزود: در حال حاضر حدود ۵۰۰ هزار تا يك ميليون دستگاه خودروي فرسوده در كشور وجود دارد بايد سياستي اتخاذ كرد تا نحوه  جايگزين كردن اين تعداد خودرو و از رده خارج كردن آنها مشخص شود. نماينده  مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي، به راهكارهاي خروج خودروهاي فرسوده اشاره كرد و گفت: در بحث خروج خودروهاي فرسوده شايد اگر تعداد خودروها ۵ هزار تا ۱۰ هزار دستگاه بود مي شد راه حل سريع و كوتاه مدتي را براي آن ارائه كرد ولي يقينا خروج ۵۰۰ هزار دستگاه در توان خودروسازان يا وزارت صنايع و معادن نيست.
اما به عنوان راهكار مي توان هر ساله فرضا ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه را از رده خارج كرد نه آن كه به يكباره اين تعداد خودرو را در يك فرصت زماني محدود خارج كنيم. رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، تصريح كرد: بحث خروج خودروهاي فرسوده يك مقوله  حاكميتي است و دولت جهت حفظ سلامت جامعه و محيط زيست و صرفه جويي در مصرف بنزين بايد راهكار و سياست مشخص و قابل قبولي را تدوين كند.

پيامدهاي يك مصوبه مساله ساز
تازه ترين واكنش ها پيرامون انتزاع حريم تهران
گروه شهري: درحالي كه شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و هفتمين جلسه علني خود، با اشاره به اقدماتي كه توسط وزارت كشور براي انتزاع بخشي از حريم تهران در محدوده احمدآباد مستوفي، گرمدره و باغستان (در غرب تهران) صورت گرفته، از مجلس شوراي اسلامي و دولت براي حل اين مشكل ياري خواسته است، مهندس حسن كريمي معاون امور عمراني استانداري تهران در نخستين واكنش به اعتراض شوراي شهر، يادآور شده است كه به دليل پاره اي نارسايي ها حريم شهر تهران نياز به اصلاح دارد، اما استانداري موظف است، آنچه را كه ابلاغ شده به اجرا درآورد.
به گفته وي، قانون اصلاح حريم شهر تهران در سال ۱۳۷۴ به تصويب رسيد و در بيستم ارديبهشت ماه همان سال ابلاغ و وزارت كشور اجراي اين مصوبه را برعهده استانداري تهران قرارداد. بنابراين استانداري درحال انجام وظيفه قانوني خود مي باشد.
به گفته وي، پيشنهاد ايجاد شهرهاي جديد گرمدره و باغستان در ۲۶ دي ماه ۱۳۸۰ ارايه شده و يك بحث جديد نيست. بر همين مبنا باغستان جزء شهرستان شهريار و گرمدره نيز جزء شهرستان كرج است.
همچنان كه تا قبل از تصويب قانون اصلاح حريم شهر تهران، گرمدره و باغستان جزء تهران بوده اند.
وي درعين حال خاطرنشان كرد كه شوراي شهر و شهرداري تهران حق دارند براساس كار كارشناسي پيشنهادات خود را مطرح كنند، بي آنكه به صورت دخالت در امور مربوط به شهرستان هاي ديگر ارايه شود.
كريمي همچنين اذعان كرد كه در سال ۱۳۷۲ طرحي با عنوان مجموعه شهري تهران از سوي دولت پيشنهاد شد تا براساس آن مديريت واحدي براي هماهنگ ساختن شهرهاي همجوار ايجاد گردد. اين طرح در سال ۸۱ در شوراي عالي شهرسازي به تصويب رسيد و در اواخر سال ۸۲ نيز توسط هيات وزيران تصويب و ابلاغ گرديد.
وي افزود: هرچه تهران يكپارچه تر بوده و مديريت واحدي داشته باشد براي پايتخت بهتر است، ما هنگامي كه اين قانون مصوب و ابلاغ شده وظيفه داريم آن را اجرا كنيم.
واگذار نشده است
همچنين درپي مطرح شدن موضوع واگذاري زمين در گرمدره و باغستان به تعاوني مسكن وزارت كشور، اين وزارتخانه از طريق خبرگزاري مهر، اعلام داشت كه در هيچ يك از مناطق يادشده ازجمله حريم شهر تهران اقدام به تملك و يا واگذاري زمين به اعضاي خود نكرده است.
مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران در جلسه اخير اين شورا كه روز سه شنبه ۱۲ آبانماه تشكيل شده بود، جداسازي بخش هايي از حريم تهران و ازبين رفتن زمين هاي كشاورزي و تبديل آنها به واحدهاي مسكوني و تجاري را باعث واردآمدن صدمات جبران ناپذير زيست محيطي دانست. وي با اشاره به مخالفت رييس جمهوري و وزارتخانه هاي كشور، مسكن، نيرو، جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت محيط زيست و نيروي انتظامي با انتزاع بخش هايي از حريم تهران و ايجاد شهرك هاي جديد در اين نواحي، ابراز شگفتي كرد كه چرا علي رغم اين مخالفت ها، چنين لايحه اي توسط دولت به تصويب رسيده است.
در جلسه روز سه شنبه ۱۲ آبانماه شوراي شهر تهران، همچنين رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر، اجراي قانون مربوط به جداسازي بخشي از حريم شهر تهران و همچنين شهرك سازي در اراضي اين نواحي را باعث تخريب محيط زيست، افزايش مهاجرت به تهران، محدودشدن دالان تنفسي پايتخت و داراي پيامدهاي منفي امنيتي و سياسي دانست.

آزادسازي بستر و حريم رودخانه جاجرود
۳۰ مورد از اعيانيهاي احداثي شامل ساختمان و پلهاي غيرمجاز در بستر و حريم رودخانه جاجرود آزادسازي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس بخشهاي رودبار قصران و لواسانات از توابع شهرستان شميرانات به علت داشتن آب و هواي استثنايي خوش هر ساله شاهد هجوم افراد غير بومي به منطقه بوده و افزايش ارزش افزوده اراضي كه به صورت بي سابقه ادامه دارد در مهاجرت افراد به اين منطقه بي تاثير نمي باشد.
غفاري، سرپرست دفتر نمايندگي رودبار قصران و لواسانات گفت: ورود مهاجران و كمبود زمين مناسب در منطقه به علت كوهستاني بودن، موجب تجاوز و تصرف اراضي بستر و حريم مجاري آبهاي سطي از قبيل رودخانه ها، مسيلها، دره ها، انهار و غيره مي گردد كه اين امر بر اساس تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزيع عادلانه آب مصوب سال ۱۳۶۱ ممنوع مي باشد.
طبق تبصره مذكور ايجاد هر نوع اعياني و حفاري و دخل و تصرف در بستر رودخانه ها، نهرهاي طبيعي، كانالهاي عمومي و مسيلها، مردابها، بركه هاي طبيعي و همچنين در حريم قانون سواحل درياها و درياچه ها اعم از طبيعي و يا مخزني بدون اجازه وزارت نيرو ممنوع است.

شهردار تهران در جلسه هفتگي شهرداران، معاونان و مشاوران شهرداري اعلام كرد:
اعطاي مجوز تغييرات به املاك با كاربري خاص در داخل طرحها
دكتر محمود احمدي  نژاد شهردار تهران در جلسه ديروز شوراي شهرداران تهران با تاكيد بر لزوم آزادسازي املاك داخل طرحها، اعلام كرد: اعطاي مجوز ساخت و ساز و تغييرات به املاكي كه با كاربري هاي خاص، مدت زمان زيادي از تصويب و ابلاغ طرحشان گذشته باشد، مجاز است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دستورالعمل جزئيات اين موضوع طي روزهاي آينده به مناطق مختلف شهرداري ابلاغ خواهد شد. در جلسه ديروز شهرداران، معاونان و مشاوران شهرداري تهران، همچنين شهردار تهران بر لزوم دقت نظر و توجه بيش از پيش شهروندان، به تقاضا و مشكلات مطرح شده از جانب شهروندان و نيز مراعات وضعيت و نيازهاي اقشار آسيب پذير و كسب رضايت مندي آنها در چارچوب قانون تاكيد كرد.

شهردار تهران در ديدار سفير فلسطين :
موزه بزرگ فلسطين در حال تجهيز و آماده سازي است
سفير فلسطين با اشاره به اينكه ملت ايران هر روز بيشتر از گذشته ملت فلسطين را مورد حمايت و لطف خود قرار مي دهد تصريح كرد : حضرت امام خميني(ره) ۷۰ ميليون ايراني عاشق به ملت فلسطين هديه كرد .
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، صلاح زواوي سفير فلسطين امروز در ديدار با شهردار تهران ضمن اشاره به جنايتهاي رژيم صهيونيستي در فلسطين اشغالي گفت : رژيم غاصب اسراييل و شخص شارون امروز با حمايتهاي بي نظير آمريكا و بويژه بوش جنايتكار ، فرزندان ، جوانان و زنان ما را قتل عام كرده و بسياري از منازل فلسطينيها ، موسسات ، فرودگاه و تاسيسات عمومي را تخريب مي كند .
وي افزود : تاكنون اين رژيم ۲۰ ميليارد دلار خسارت مادي به ملت و دولت فلسطين وارد كرده است ؛ البته اين رژيم غاصب نيز در اثر مقاومت مبارزان و ملت فلسطين زيان ديده در صنعت توريسم و كشاورزي ۶۰ و ۵۰ درصد افت داشته است .
سفير فلسطين در ايران اظهار كرد: وقتي حوادث روي داده در فلسطين ، عراق و افغانستان را مرور مي كنيم اين جمله حضرت امام (ره) در ذهنمان تداعي مي شود كه فرمودند : اگر هر مسلمان يك سطل آب بريزد اسرائيل را آب مي برد يعني بدون اتحاد،خطر دنياي اسلام و مسلمانان را هميشه تهديد مي كند .
وي با اشاره به توطئه رژيم صهيونيستي در اخراج مسلمانان فلسطيني از منازل و سرزمين شان گفت : امام خميني (ره)در همان سالها مي دانستند كه رژيم اشغالگر قدس قصد تخريب مسجدالاقصي و قتل عام مسلمانان را دارد ، در نتيجه روز آخر ماه مبارك رمضان را روز قدس اعلام كردند .
زواوي تنها راه نجات فلسطين و پيشرفت دنياي اسلام را تحقق آرمان امام راحل (ره) مبني بر اتحاد مسلمانان عنوان وتصريح كرد : اين اتحاد هم اكنون در بين مردم و گروههاي فلسطيني شكل گرفته و ضربات سنگيني را بر رژيم اشغالگرقدس وارد ساخته است .
وي در خاتمه از تلاش شهردار تهران براي بازسازي و بهسازي ساختمان سفارت فلسطين قدرداني كرد و خواستار تشكيل فضايي براي به نمايش گذاشتن دستاوردها و مقاومت ملي فلسطين شد .
بنا بر اين گزارش، شهردار تهران نيز در اين مراسم فلسطين را خط مقدم دنياي اسلام در مقابل دنياي استكبار دانست و گفت : از دشمنان و كساني كه در برابر اسلام ايستادند جزجنايت ، تجاوز و پليدي انتظار ديگري نداريم .
دكترمحمود احمدي نژاد اظهار داشت : دنياي استكبار مي خواهد دو نقش را همزمان ايفا كند؛ هم حامي رژيم صهيونيستي باشد و هم خود را ناجي ملت فلسطين معرفي كند يا به نوعي شريك دزد و رفيق قافله باشد .
وي تصريح كرد: طي سالهاي اخير نتايج مداخله هاي غربيها همواره به نفع رژيم اشغالگرقدس بوده است . لذا تنها راه نجات ملت مظلوم فلسطين وحدت دنياي اسلام در كنار بيداري ملت فلسطين است .
شهردار تهران به قدرت و منابع عظيم ملتهاي اسلامي اشاره كرد و گفت : در حال حاضر تقريبا تمام ملتهاي مسلمان حامي فلسطينيها هستند ولي برخي دولتهاي به ظاهر اسلامي وابسته و ترسو، مانع حمايت ملتهايشان از اين مردم مظلوم مي شوند .
وي تصريح كرد : امروز با وحدت مسلمانان و بسيج تمام توان اقتصادي ، سياسي و اجتماعي امت مسلمان بايد ريشه اين رژيم جعلي را سوزاند كه البته افزايش خشونتهاي صهيونيستها خود نشانه سقوط اين رژيم است.
دكتر احمدي نژاد در ادامه فلسطين را لقمه گلو گيري براي آمريكا و صهيونيستها عنوان كرد و افزود : تاريخ و آموزه هاي ديني نشان داده كه پيروزي حق ملتهاي مظلوم است و ملت فلسطين به الگوي همه ملتهاي آزادي خواه تبديل مي شود.
وي همچنين در خاتمه با اشاره به احداث موزه بزرگ فلسطين گفت : يك ساختمان بزرگ در حال تجهيز و آماده سازي است تا به عنوان موزه دائمي، دستاوردها و مقاومت ملت فلسطين در آن به نمايش گذاشته شود.

كنترل مصرف سيگار در كشور دهها سال وقت مي خواهد
فارس: كنترل مصرف سيگار در جامعه نيازمند برنامه ها و پيگيريهاي چند ده ساله است و با تصويب قوانين و اعمال يكسري محدوديتها در كوتاه مدت نمي توان انتظار معجزه داشت.
محمدرضا مسجدي با اشاره به طرح مبارزه با دخانيات در مجلس افزود: طرح مبارزه با دخانيات كه از سوي نمايندگان مجلس پيگيري مي شود اقدام موثري است كه مي تواند با اعمال ضوابط و محدوديتهاي قانوني مصرف سيگار را در جامعه كاهش دهد.
وي ادامه داد: در مرحله اول تصويب اين طرح كليات قانون مبارزه با دخانيات در مجلس مطرح مي شود و نمايندگان مجلس قول داده اند كه براي تدوين جزئيات اين طرح و تكميل آن حتما با انجمن مبارزه با دخانيات و كارشناسان ديگر مشورت كنند تا طرحي جامع و موثر از مجلس بيرون آيد .
وي افزود: قانون مبارزه با دخانيات بايد همه ابعاد فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي سيگار را در نظر بگيرد و در صورتي كه يكي از اين مباحث مورد غفلت قرار گيرد نمي توان به تاثير آن در كاهش مصرف سيگار در جامعه خوشبين بود به همين علت بايد از تجربه كشورهاي ديگر نيز استفاده كرد.
وي ادامه داد: آمريكا به عنوان بزرگترين توليد كننده و مصرف كننده سيگار در جهان، مبارزه با مصرف سيگار را از سال ۱۹۶۸ آغاز كرد و اكنون پس از گذشت ۳۶ سال توانسته است، مصرف سيگار را ۲۸ درصد در اين كشور كاهش دهد.
وي گفت: در سال۱۹۶۸ ۵۰، درصد آمريكايي ها سيگاري بودند اما اكنون اين ميزان به ۲۴ درصد جمعيت كاهش يافته است، رسيدن به چنين موفقيتي مرهون اعمال محدوديتها و تبليغات گسترده در طول ۳۶ سال است بنابراين نبايد انتظار داشته باشيم يك شبه بتوانيم اين پديده را در كشور مهار كنيم. وي ادامه داد: در حال حاضر سالانه شش هزار ميليارد نخ سيگار در آمريكا توليد مي شود كه فقط سه درصد آن در داخل اين كشور مصرف مي شود و ۹۷ درصد آن به خارج آمريكا صادر مي شود.
وي اضافه كرد: ۸۵ درصد توتون مورد نياز كارخانه هاي توليد سيگار آمريكايي در بيرون از اين كشور و به خصوص در كشورهاي كنيا، تانزانيا و ديگر كشورهاي آفريقايي كاشته مي شود؛ علاوه بر آن بسياري از كارخانه هاي توليد سيگار آمريكايي نيز در خارج از اين كشور است اما سودهاي سرشاري كه كمپاني هاي توليد سيگار آمريكا در يك سال دارند معادل ۳۰ سال درآمد نفت كشور ماست.
وي گفت: اخيرا شركت «برتيشين آمريكن توباكو» با شركت دخانيات ايران يك قرارداد ۷۰ميليون دلاري بسته كه بر اساس آن براي ايران سيگار با كيفيت توليد كند

قاچاق چوب حداقل ۲۵ درصد كاهش يافت
005682.jpg
خبرگزاري فارس: معاونت جنگلهاي شمال اعلام كرد: قاچاق چوب در سال گذشته نسبت به سال ۸۱ حداقل ۲۵ درصد كاهش داشته و برداشت غير مجاز چوب طي ۱۰ سال اخير به پائين ترين حد خود رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور كاظم نصرتي در خصوص طرح صيانت از جنگلهاي شمال گفت: در قالب طرح صيانت از جنگلها طي ۳ سال اخير، از سالهاي ۸۰ تا ۸۲ بيش از ۲۷ هزار هكتار عمليات طرح توسعه جنگل در شمال كشور صورت گرفته است.
اين طرح در سال ۸۰ توسط هيات دولت تصويب شد و مراحل اجرايي آن در سال ۸۱ با نگرش جديد نسبت به بهينه نمودن مديريت جنگلها آغاز شد.
معاون سازمان جنگلها يكي از هدفهاي عمده طرح صيانت را تثبيت مالكيت دولت بر جنگل عنوان كرد و يادآور شد: براي ايجاد چتر حفاظتي مطمئن بر جنگلهاي شمال با همكاري نيروهاي سپاه، بسيج، نيروي انتظامي و دادگستري، مناطق بحراني و گلوگاههاي اصلي جنگل تحت پوشش هاي حفاظتي قرار گرفته و قاچاق چوب از جنگل در قالب اين همكاري به پائين ترين حد خود كاهش يافته است.
وي همچنين اضافه كرد: در راستاي اجراي طرح صيانت، بسياري از پروژه هاي عمراني كه بي محابا در حال اجرا هستند، محدود شده و بهره برداري از معادن به پائين ترين حد خود رسيده است و همچنين با همكاري صميمانه دادگستري جلوي بسياري از تخلفات و تجاوزات به عرصه هاي منابع طبيعي گرفته شده است.

تكميل عمليات تعريض و اصلاح هندسي خيابان انقلاب
005670.jpg
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۷ از تكميل طرح تعريض و اصلاح هندسي ميدان امام حسين (ع) به سمت خروجي خيابان انقلاب خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح مشكل يكي از پرترافيك ترين نقاط اين محدوده كه تخليه ميدان به داخل خيابان انقلاب از طريق آن صورت مي گيرد، برطرف خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس مهدي فقيري به جا به جايي دكلهاي اتوبوس برقي، نرده ها و نهرها اشاره كرد و افزود: در همين راستا علاوه بر تعريض خيابان انقلاب در ميدان امام حسين (ع)، بحث كاناليزه كردن تردد عابر پياده كه يكي از زيربخشهاي طرح ساماندهي اين ميدان است، در حال اجرا ست كه به اين ترتيب عابران با استفاده از پل هاي هوايي عابر پياده كه در عرض خيابانهاي انقلاب و ۱۷ شهريور نصب شده، از تردد همسطح در داخل ميدان منع شده اند كه اين امر مسلما تاثير مستقيمي بر كاهش ترافيك در ميدان امام حسين خواهد داشت.
وي تكميل اصلاح هندسي در خيابان شهيد قنبر زاده حد فاصل خيابان هويزه و خيابان شهيد بهشتي، اصلاح هندسي در تقاطع خيابان پادگان وليعصر و خروجي ميدان سپاه و اصلاح هندسي چهارراه شهيد قدوسي را از ديگر طرح هاي اصلاح هندسي اين منطقه دانست و افزود: همچنين همزمان با تكميل اصلاح هندسي چهارراه شهيد قدوسي، عمليات تجهيز اين تقاطع به چراغ هاي راهنمايي هوشمند نيز در حال انجام است.

جريمه چراغ قرمز براي موتورسواران
005688.jpg
واحد مركزي خبر: موتورسيكلت  سواراني  كه  از چراغ  قرمز عبور كنند۲۰ هزار تومان  جريمه مي شوند.
سرهنگ  ناصر رحيمي  سركلانتر دوم  تهران  بزرگ  در مصاحبه  با خبرنگار واحد مركزي  خبر با تاكيد براين  مطلب  گفت : بر اساس  ماده ۱۰ قانون  اخذ جرايم  عبور از چراغ  قرمز از موارد تشديد مجازات  است  و چنانچه  موتورسيكلت  سواري پس  از عبور از چراغ  قرمز تصادف  كند، بايد ضمن  پرداخت  جزاي  نقدي  بيشتر، مجازات  حبس  را نيز تحمل  كند.
وي  تاكيد كرد:  اجراي  مقررات  براي  موتورسيكلت سواران  و ديگر وسايل  نقليه  يكسان  است  و همه  رانندگان  بايد آيين نامه هاي  مربوط را اجرا و مراعات  كنند.

هواي تهران در وضعيت هشدار قرار گرفت
005685.jpg
آسمان آبي ايران: غلظت مونواكسيد كربن در اكثر نقاط شهر تهران ديروز به بيش از ۲ برابر حد مجاز افزايش يافت.
مركز اطلاع رساني آلودگي هوا با اعلام اين گزارش مي افزايد: به دليل افزايش ترددهاي درون شهري و انباشت آلاينده ها باز هم غلظت مونواكسيد كربن در اكثر نقاط تهران افزايش يافت و به اين ترتيب ميانگين شاخص كيفيت هوا هم اكنون در شرايط ناسالم است.
سازمان هواشناسي نيز آسمان تهران را نيمه ابري تا ابري همراه با بارش باران و رعد و برق گزارش كرد كه تأثيري در بهبود وضعيت هواي تهران نخواهد داشت.

تقدير از روزه داران كله گنجشكي همسران و مادران روزه دار
005679.jpg
خبرگزاري مهر: حوزه معاونت اجتماعي شهرداري تهران در هفته پاياني ماه مبارك رمضان با اجراي برنامه هاي متنوع از قاريان قرآن، روزه داران نوجوان و خادمان مساجد تقدير مي كند. براين اساس از قاريان قرآن در ۲۴ ماه مبارك رمضان، از كودكاني كه با گرفتن روزه كوتاه مدت (كله گنجشكي) ۲۵ ماه مبارك رمضان، از روزه داران نوجواني كه امسال نخستين سال تكليف، فريضه روزه آنان بوده است در روز ۲۶ ماه مبارك رمضان تقدير مي شود. همچنين طي مراسمي از مكبران و موذنان مساجد در روز ۲۷ ماه مبارك رمضان و از خادمان مساجد در روز ۲۸ ماه مبارك تجليل خواهد شد.

سوار خودروهاي غيرمجاز نشويد
005676.jpg
ايسنا: مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران گفت: مسئوليت جاني و مالي افرادي كه سوار خودروهاي فاقد مجوز و علائم تاكسيراني مي شوند، بر عهده خودشان است و اين سازمان در اين خصوص هيچ مسئوليتي را نمي پذيرد.
سيدجمال  هاشمي عرب در گفت وگو با ايسنا، افزود: براساس آخرين آمار ۱۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه تاكسي با آرم سازمان، يك نوار شطرنجي سفيد و طوسي و داراي پروانه تاكسيراني در خطوط حاشيه اي و مركزي شهر تهران مشغول فعاليت هستند.
وي افزود: علاوه بر اين تعداد، حدود ۴ هزار نفر از مسافركشهاي شخصي هم براي دريافت مجوز تشكيل پرونده داده اند كه پس از رسيدگي به صلاحيت اجتماعي و فردي پروانه فعاليت آنها صادر مي شود.
همچنين بر اساس پيش بيني سازمان تاكسيراني حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو شخصي فاقد مجوز و علائم در سطح شهر پراكنده اند و به دلايل مختلف و نامشخص تمايلي به ساماندهي و تحت پوشش قرار گرفتن اين سازمان ندارند و مسافركشي مي كنند. لذا معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي بايد با تحت فشار قراردادن، مسافركشهاي شخصي را ملزم به تحت پوشش قرار گرفتن و دريافت مجوز كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |