پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
متوسط اجراي پروژه هاي عمراني در كشور سه برابر ميانگين استاندارد جهاني است
005697.jpg
عضو كميته علمي «كنفرانس بين المللي مديريت پروژه» گفت: براساس آمارهاي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، مدت زمان متوسط اجراي پروژه هاي عمراني حدود ۹ سال است كه اين رقم سه برابر ميانگين استاندارد جهاني است.
به گزارش دبيرخانه كنفرانس مديريت پروژه دكتر محمدحامد امام جمعه زاده، استاد مديريت استراتژيك پروژه دانشگاه تهران كه در آستانه برپايي «كنفرانس بين المللي مديريت پروژه» (۱۲ تا ۱۳ اسفند ۸۳) سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب، افزود: به دليل افزايش زمان اجراي طرح هاي عمراني، هزينه اجراي اين طرح ها در كشور، حدود دو برابر بيش از ميزان ميانگين قابل قبول است.
وي خاطرنشان ساخت: يكي از دلايل افزايش زمان و هزينه در پروژه ها، ناشي از كمبود مديران پروژه آگاه، آموزش ديده و متخصص در كشور است.
دكتر امام جمعه زاده گفت: متأ سفانه فقر دانش مديريت پروژه در كشور محسوس است و اين امر باعث شده تا سطح بهره وري در اجراي پروژه هاي زيربنايي و توسعه اي، به مراتب پايين تر از حداقل استاندارد بين المللي باشد.
وي با اشاره به اينكه بيش از ۳۰ درصد بودجه سالانه كشور صرف اجراي پروژه هاي عمراني مي شود، اجراي صحيح اين حجم از سرمايه گذاري را منوط به حضور كارشناسان آگاه و مجرب در علم مديريت پروژه و آشنا به تكنيك و توان بالاي مديريت پروژه برشمرد.
عضو كميته علمي كنفرانس مديريت پروژه با يادآوري اينكه تنها سه استاد مديريت پروژه در كشور مشغول به تدريس اين رشته هستند، اضافه كرد: خوشبختانه در سال هاي اخير با توجه به آموزش مديريت پروژه در كشور، اين آموزش ها از رشد فزاينده اي برخوردار بوده و برخي از مؤسسات آموزش عالي تربيت نيروي انساني متخصص در سطح كارشناسي ارشد در رشته «مديريت ساخت» و «مديريت پروژه» را برنامه ريزي كرده و در دست اجرا دارند.

وزير نفت: تنها تفاهمنامه اي براي همكاري شركت نفت هند با يك شركت ايراني امضا شده است
ادامه انتشار گزارشهاي منابع هندي از توافق هاي اين كشور با ايران در زمينه انرژي
005691.jpg
گروه اقتصادي: انتشار گزارش هاي ضد و نقيض منابع خبري هندي مورد مذاكرات و توافق هاي مقامات اين كشور با ايران در زمينه احداث خط لوله گاز صادراتي ايران و توسعه ميدان هاي نفت و گاز كشورمان همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ما در حاليكه منابع خبري هند به طور مكرر از توافق هاي مقامات اين كشور با ايران خبر مي دهند مقامات كشورمان در اين زمينه موضعي مشخص اعلام نمي كنند.
ادامه انتشار اين خبرها و واكنش هاي انفعالي مقامات وزارت نفت در اين زمينه در ماه هاي اخير شدت گرفته و موجب شده تا وزير نفت در اين زمينه اعلام كند كه مذاكرات مقامات دو كشور ادامه دارد ولي تاكنون هيچ توافق مشخصي با اين كشور رخ نداده است.
روز سه شنبه در تازه ترين گزارش  منابع خبري هند در اين زمينه اعلام شد كه شركت نفت هند براي مشاركت در يكي از فازهاي پارس جنوبي با شركت پتروپارس به توافق رسيده است.
در اين زمينه نيز وزير نفت ديروز در گفت و گو با خبرنگار ما تاكيد كرد كه توافقي با طرفهاي هندي صورت نگرفته و تنها تفاهم نامه اي ميان شركت نفت هند و پتروپارس براي همكاريهاي فني و همكاري در ارائه طرحي مشترك براي بهره برداري و انتقال گاز از يكي از دو فازهاي پارس جنوبي به امضا رسيده است.
ادامه انتشار اخبار يادشده از سوي منابع هندي و بازتاب آن در رسانه هاي داخلي موجب مخدوش شدن روابط اقتصادي دو كشور در افكار عمومي و به خطرافتادن منافع اقتصادي كشورمان در مورد طرح هاي نفت و گاز شده است.
در ماه هاي اخير همچنين اخبار متعددي از مذاكرات مقامهاي هند و پاكستان در زمينه صادرات گاز ايران در غياب مقام هاي كشورما منتشر شده است و عليرغم انتشار اين گزارش ها هنوز هيچ اقدام عملي از سوي كشورهاي يادشده براي اجراي جدي اين طرح صورت نگرفته است.
وزير نفت هند اخيرا در اظهاراتي خواستار فعال شدن ديپلماسي انرژي در دولت اين كشور براي تضمين امنيت انرژي كشورش شده است. وي در جهت دستيابي به اين هدف كميته اي را مامور اين مسئله كرده است.
هند از جمله كشورهاي جهان است كه با روند جاري رشد اقتصادي جهان در آينده نزديك در فهرست بزرگترين مصرف كنندگان نفت جهان قرار خواهد گرفت و به دليل نياز اين كشور برقراري يك رابطه فعال تجاري در زمينه انرژي با ايران از جمله اولويت هاي دولت اين كشور است.
عليرغم اهميت اين مسئله انتشار گزارش هاي متفاوت و ضد و نقيضي در زمينه روابط اين كشور با ايران مي تواند آثارمخربي در اين زمينه داشته باشد.

ماه آينده آغاز مي شود
مذاكرات ايران و چين براي نهايي كردن قرارداد صادرات گاز
فارس: مذاكرات تجاري شركتهاي نفتي ايران و چين براي نهايي كردن قرارداد گازي ۷۰ ميليارد دلاري دو كشور ماه آينده آغاز خواهد شد.
به نوشته روزنامه چاينا ديلي، امضاي تفاهمنامه همكاري در خصوص فروش گاز طبيعي ايران به چين روابط دو كشور را در بخش انرژي استحكام بخشيد و در حال حاضر پنج شركت بزرگ نفتي چين در حال مذاكره با شركتهاي ايراني براي استخراج نفت در ايران هستند.
بنابراين گزارش، شركت ملي نفت چين، سينوپك، شركت ملي نفت ساحلي چين، زنگ رونگ و سيتي گروپ همچنين در حال مذاكره با ايران براي ساخت پالايشگاه و كارخانه هاي پتروشيمي در ايران هستند.
اين گزارش افزود: براساس تفاهمنامه همكاري كه بين شركت ملي نفت چين، سينوپك و طرفهاي ايراني امضا شد، چين متعهد شد كه به مدت ۲۵ سال چندين ميليون تن گاز طبيعي از ايران بخرد و در عوض شركتهاي چيني ميدان نفتي يادآوران را كه يكي از بزرگترين ميدانهاي نفتي ايران است، توسعه دهند. براساس گزارش چايناديلي، ميزان دقيق فروش گاز هنوز مشخص نشده است و اين رقم در مذاكرات آينده بين طرفين مشخص مي شود.

كارخانه لاستيك سازي مشترك ايران و عربستان
ايرنا: سازمان عمومي سرمايه گذاري در عربستان سعودي مجوز احداث كارخانه لاستيك سازي با سرمايه گذاري مشترك ايران را صادر كرد.
روزنامه «الرياض» روز چهارشنبه نوشت: اين كارخانه با نام گولد استون با سرمايه۷۰۰ ميليون ريال معادل۱۸۶‎/۶۷ ميليون دلار در شهرك صنعتي جبيل در شرق عربستان احداث خواهد شد.
اين كارخانه با ظرفيت توليدي ۲۵ هزار تن در سال انواع لاستيك خودروهاي سبك، سنگين، ماشين هاي كشاورزي و عمراني را توليد مي كند.
سهم سرمايه گذاري عربستان دراين پروژه ۸۰درصد و سهم طرف ايراني۲۰ درصدخواهد بود.
اين كارخانه در مساحتي به وسعت۳۰۰ هزار متر با حدود يك هزار كارگر و بااستفاده از فناوري روز اروپا احداث خواهد شد.
از كائوچوي طبيعي و مصنوعي و ديگر مواد خام در صنايع لاستيك سازي در اين كارخانه استفاده خواهد شد.
برخي گزارشها حاكيست كه عربستان در سال۲۰۰۳ ميلادي ۲۰۰ هزار تن لاستيك به ارزش تقريبي يك ميليارد و۶۰۰ ميليون ريال سعودي وارد كرده است.

انتشار اوراق قرضه ارزي در بازارهاي بين المللي بايد به تصويب مجلس برسد
فارس: يك مقام مسئول در بانك مركزي گفت: انتشار اوراق قرضه ارزي در بازارهاي بين المللي، براي تأمين مالي پروژه هاي بخش دولتي و خصوصي بايد به تصويب مجلس برسد.
اين مقام مسئول يادآور شد: مجلس شوراي اسلامي يك بار در سال ۸۱ اجازه و انتشار اوراق قرضه ارزي را داد واين كار انجام شد.
به گفته وي، اغلب اقتصاددانان انتشار اوراق قرضه در بازارهاي بين المللي را بهترين راه فاينانس مي دانند، اما در كشور ما براي اقدام به اين كار ملاحظاتي وجود دارد.
اين مقام آگاه توضيح داد: تاكنون در كشور ما تأكيد شده است، تأمين منابع مالي از خارج حتما بايد براي پروژه ها و نه به شكل استقراض باشد.
اخيرا در مصوبه اي كه شوراي اقتصاد به بانك مركزي ابلاغ كرده است،انتشار اوراق قرضه ارزي در بازارهاي بين المللي به منظور تأمين منابع مالي پروژه ها و طرحهاي بخش خصوصي و دولتي پيش بيني و بانك مركزي مسئول انجام اقدامهاي لازم شده است.
اجازه انتشار اوراق قرضه ارزي ۲۲ مهرماه به بانك مركزي ابلاغ شده است
مصوبه شوراي اقتصاد درباره انتشار اوراق قرضه ارزي براي تامين مالي طرحهاي بخش دولتي و خصوصي روز ۲۲ مهرماه سال جاري به بانك مركزي ابلاغ شده است.
كاظم رشاد معاون دفتر شوراي اقتصاد، اظهار داشت: انتشار اوراق قرضه ارزي در جلسات ماه هاي گذشته شوراي اقتصاد مطرح شد و براي بررسي آن كميته اي تشكيل و اين كميته موظف شد نتايج بررسيهاي خود را به شورا اعلام كند.
وي ادامه داد: انتشار اوراق قرضه ارزي از مواردي بود كه در كميته تشكيل شده بررسي شد و در جلسه يازدهم مهرماه نظرات كميته و راهكارهاي ارائه شده براي تامين منابع مالي اجراي طرحهاي بخشهاي دولتي و غير دولتي با حداكثر استفاده از تواناييهاي ساخت داخل و تسريع فرآيند استفاده از تسهيلات در شوراي اقتصاد مورد بررسي قرار گرفت و سرانجام تصميماتي در شش بند اتخاذ شد.
رشاد موظف شدن بانك مركزي به ارزيابي داراييهاي بانكها با هدف تقويت ساختار مالي آنها، اجازه انتشار اوراق قرضه ارزي به بخش خصوصي و دولتي براي تامين مالي طرحها، عدم اعمال محدوديتهاي اداري دولت كه منجر به مخدوش شدن اعتبار شركتها مي شود و الزام ارايه پيشنهادات لازم در اين خصوص توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي ظرف دو ماه را از جمله اين بندها عنوان كرد.
معاون دفتر شوراي اقتصاد اضافه كرد: اتخاذ تمهيدات قانوني لازم براي تامين مالي بدون قيد و اعمال محدوديت از سوي دولت با استفاده از روشهاي مختلف و اجازه به دولت و بخش خصوصي براي استفاده از روشهاي جذب سرمايه گذاري خارجي از جمله FDI، BOT و BOO با تاكيد بر مشاركت طرفهاي ايراني را از جمله مصوبات شوراي اقتصاد است.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادي فارس مبني بر رد انتشار اوراق قرضه ارزي توسط شوراي نگهبان و چگونگي اتخاذ اين تصميم با اين شرايط نيز گفت: اطلاعي در خصوص رد اين موضوع توسط شوراي نگهبان در گذشته ندارم.

پيروزي بوش قيمت هاي نفت را افزايش داد
005694.jpg
گروه اقتصادي: با مشخص شدن پيروزي جورج بوش در انتخابات آمريكا قيمت نفت خام در بازارهاي جهاني كه با نزديك شدن زمان انتخابات رو به كاهش گذاشته بود، روبه افزايش گذاشت.
به گزارش خبرنگار ما، قيمت نفت خام پيش از نزديك شدن به زمان انتخابات آمريكا تا نزديك ۶۰ دلار نيز رسيده بود ولي در آغاز هفته جاري و نزديك شدن زمان انتخابات تا كمتر از ۵۰ دلار نيز كاهش يافت.ديروز بعدازظهر در بازارهاي جهاني نفت قيمت هر بشكه نفت خام سبك آمريكا براي تحويل در ماه آينده ميلادي به ۵۰ دلار و ۳۵ سنت رسيد.دست اندركاران بازار نفت با فرارسيدن زمان انتخابات و احتمال پيروزي رقيب بوش و تغيير سياستهاي اين كشور در زمينه حضور نظامي در عراق و عرضه انرژي داد و ستد در بازار را متوقف كردند و با روي آوردن به سياست صبر و انتظار موجب شدند تا قيمتها به حدود ۴۹ دلار و ۶۲ سنت كاهش يابد.عليرغم قوت گرفتن احتمال پيروزي جان كري و كاهش قيمت ها ولي بعدازظهر ديروز با انتشار نخستين گزارشها از برتري جورج بوش در آراي شمارش شده در مراحل مقدماتي قيمتها روند فزاينده گرفت.
تا پيش از آغاز انتخابات انتشار گزارش افزايش نرخ بهره در چين و افزايش ذخاير تجاري نفت در آمريكا به كاهش قيمت ها كمك كرد. از ديروز به دليل پيروزي بوش و ادامه سياستهاي جاري آمريكا داد و ستد در بازارهاي نفت رونق گرفت و تقاضا براي خريد و فروش نفت افزايش يافت. در صورت پيروزي جان كري سياستهاي حمايت از محيط زيست، مصرف سوخت هاي جايگزين و سرمايه گذاري در اين زمينه و كاهش ذخيره سازي نفت به كاهش مصرف در بزرگترين اقتصاد جهان منجر مي شد كه به طور طبيعي به كاهش تقاضا و كاهش قيمت نفت خام منجر مي شود.
انتظار مي رود كه با اعلام رسمي پيروزي جورج بوش روند افزايش قيمت نفت خام شدت گيرد و همانگونه كه در ماه هاي اخير قيمتهاي بي سابقه اي در بازار نفت تجربه شد، رشد قيمتها و رسيدن به سطح قيمتهاي بي سابقه ادامه يابد.

درپي شكايت كشاورزان در شادگان
حساب هاي بانكي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب مسدود شده است
ايلنا: به دنبال شكايت كشاورزان روستاي خويسه از توابع شهرستان شادگان در استان خوزستان، تمام حساب  هاي بانكي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب مسدود شده است.
زمين تاسيسات نفت و گاز منصوري واقع در ۷۵ كيلومتري اهواز از چندين سال پيش تاكنون مورد اختلاف كشاورزان و منابع طبيعي خوزستان است.
شركت مناطق نفت  خيز جنوب، پس از طي مراحل قانوني زمين ياد شده را از اداره منابع طبيعي خوزستان كه براساس سند سازمان ثبت اسناد و املاك، مالك اصلي اين زمين  ها است، خريداري كرد؛ ولي قاضي پرونده كه هم اكنون نماينده مردم همان منطقه درمجلس هفتم است، پيش از اين رأي را به نفع كشاورزان صادر كرد كه براساس رأي مذكوركارخانه نفت و گاز منصوري و پروژه بزرگ آماك دوبار پلمب شد.
بيژن زنگنه، وزير نفت، سال گذشته طي نامه  اي به شاهرودي رئيس قوه قضائيه خواستار رفع توقيف از اين تاسيسات شد كه مورد موافقت قرار گرفت.
پس از گذشت حدود يك  سال از اختلافات في  ما بين كشاورزان، منابع طبيعي و شركت نفت، موضوع در جلسه شوراي حل اختلاف مطرح و مناطق نفت  خيز با كشاورزان مصالحه كرد و قرار شد؛ مبلغ ۵۰ ميليارد ريال بابت اين اراضي به كشاورزان پرداخت نمايد؛ ولي به دليل عدم پرداخت از چند روز گذشته تاكنون با حكم دادگاه اهواز تمام حساب  هاي شركت مناطق نفت  خيز جنوب مسدود شده است.
به گزارش ايلنا، هم اكنون صدها پيمانكار و طلب  كاران اين شركت با مراجعه به بانكها با پاسخ منفي مواجه مي  شوند.
كارشناسان حقوقي پرداخت پول به كشاورزان را تخلف از ماده ۷۳ قانون ثبت اسناد مي  دانند و معتقدند اين كار زماني قانوني است كه دادگاه سند رسمي اداره منابع طبيعي اهواز را باطل اعلام نمايد.
غلامرضا موسوي قزويني، رئيس اداره دعاوي و مشاورين حقوقي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، با تكذيب خبر فوق به خبرنگار ايلنا گفت: هيچ حسابي از شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب مسدود نشده است.
وي، با اشاره به اختلاف كشاورزان و شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب بر سر مالكيت ميدان منصوري، تصريح كرد: شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب درحال پي  گيري اين مسئله در دادگستري است.

پس از پاكستان و چين
ايران سومين صادركننده بزرگ به افغانستان
فارس: رايزن بازرگاني و اقتصادي سفارت افغانستان گفت: سال گذشته ايران پس از پاكستان و چين بيشترين صادرات را به افغانستان داشته است.
احمد كميل در جمع خبرنگاران افزود: سال گذشته پاكستان، چين و ايران به ترتيب حدود ۶۲۰ ميليون دلار، ۵۵۰ ميليون دلار و ۱۲۰ ميليون دلار به افغانستان كالا صادر كرده اند.
وي گفت: نخستين نمايشگاه بين المللي تجاري افغانستان سي ام آبانماه تا پنجم آذر ماه سال جاري پس از ۴۰ سال برگزار خواهد شد.
وي ادامه داد: در اين نمايشگاه كشورهاي اروپايي، آسيايي و خاورميانه حضور دارند و از ايران نيز ۱۳۵ شركت دراين نمايشگاه حضور خواهند داشت. وي با اشاره به اين كه طي شش ماه گذشته حدود يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار سرمايه خارجي جذب افغانستان شده است، گفت: حدود ۵۰ ميليون دلار از اين ميزان سرمايه هاي ايراني است كه بيشتر در بخشهاي راهسازي، عمراني و توليدي، هزينه شده است. وي افزود: پس از برگزاري كنفرانس بروكسل در يكسال و نيم گذشته حدود ۵/۴ ميليارد دلار سرمايه خارجي به افغانستان وارد شده است. كميل افزود: ايران متعهد شده است كه حدود ۵۶۰ ميليون دلار به افغانستان كمك كند كه از اين ميزان تقريبا ۲۶۰ ميليون دلار وام بلاعوض بوده كه تاكنون ۱۳۰ ميليون دلار از اين وامها به افغانستان پرداخت شده است.
رايزن بازرگاني و اقتصادي سفارت افغانستان تأكيد كرد: آلمان، ژاپن و هند بيشترين كمكهاي دولتي و خصوصي را به افغانستان كرده اند. وي با انتقاد از اطلاع رساني ضعيف و منفي در خصوص بازار افغانستان در ايران گفت: اين اطلاع رساني منفي موجب ضرر شركتهاي ايراني و سود بردن شركتهاي كشورهاي رقيب ايران چين و تركيه شده است.
كميل با بيان اين كه سرمايه گذاري در افغانستان از سوي دولت تضمين شده است، افزود: سرمايه گذاريهاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت خارجي در افغانستان از معافيتهاي مالياتي سه، پنج و ۹ ساله برخوردار مي شوند.
رايزن بازرگاني سفارت افغانستان تصريح كرد: متاسفانه پس از دو سال از تشكيل اتاق مشترك ايران و افغانستان شاهد دستاوردهاي اين اتاق نيستيم كه بايد بيش از پيش فعال شود. وي اضافه كرد: افغانستان با استفاده از قرارداد ترجيحي با آمريكا مي تواند حدود ۵ هزار قلم كالاي خود را بدون پرداخت عوارض و سود بازرگاني به اين كشور صادر كند و اين امر در مورد كشورهاي اروپايي و هند نيز صادق است.

چين در حال تبديل شدن به سومين اقتصاد تجاري بزرگ جهان است
ايسنا: منابع خبري از پكن گزارش كردند چين در حال تبديل شدن به سومين اقتصاد تجاري بزرگ جهان است كه توانسته است در رسيدن به اين منظور، از ژاپن پيشي بگيرد.
پايگاه خبري آسيا تايمز گزارش داد: بر اساس آمارهاي ارائه شده از سوي وزارت بازرگاني چين، انتظار مي رود در سال ۲۰۰۴ كل حجم واردات و صادرات چين از  ۱‎/۱ هزار ميليارد دلار بگذرد كه اين امر  ۳۰ درصد افزايش را نسبت به سال گذشته نشان مي دهد.
چين كه در سال  ۲۰۰۱ به عضويت سازمان تجارت جهاني (WTO) درآمد در تلاش است تا حجم روابط اقتصادي و تبادلات تجاري اش با آمريكا و اتحاديه  اروپا را بيش از پيش گسترش دهد.

هنوز زمان مشخصي براي آبگيري سد كارون ۳ تعيين نشده است
مهر: عليرغم اينكه آبگيري سد كارون ۳ با تاخير مواجه شده است اما هنوز زمان مشخصي براي آبگيري اين سد بزرگ مشخص نشده است.
مجري طرح كارون ۳ درباره تاخير در آبگيري سد كارون ۳ از مهرماه سال جاري تاكنون گفت: پيش بيني مي شود با حل مشكلات فني، سد به زودي آبگيري شود اما زماني معين براي آن تعيين نشده است.
وفا تابش اضافه كرد: برنامه ريزي شده است تا هفته آينده سد به مرحله آبگيري برسد. وي درباره عدم آبگيري طرح در مهرماه گفت: هدف شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران آبگيري سد كارون ۳ در مهرماه بود زيرا از نظر روش آبگيري و سرعت بالا آمدن آب در مخزن سد، به نفع ما بود كه اين فعاليت در خشكي انجام شود زيرا در فصل خشك، بالا آمدن آب كندتر انجام مي شود و اگر سد از نظر فني مشكلاتي داشت رفع آن آسانتر بود.
وي گفت: اما مشكلاتي همچون تخليه شدن مخزن سد عباسپور با آبگيري اين ميدان و به زير رفتن بخش هايي از جاده شهر كرد به ايذه موجب شد كه آبگيري سد با تاخير مواجه شود تا اين مشكلات حل شود.
وي تصريح كرد: اين سد شامل ۸ واحد نيروگاه ۲۵۰ مگاواتي است و تا پايان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد و تا سال آينده كل نيروگاه آبي در دست بهره برداري بالغ بر ۳ هزار مگاوات مي شود.

بخش اعظم واردات كالاهاي چيني از طريق تجارت رسمي انجام مي شود
ايسنا: دبير ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز درباره ورود كالاهاي چيني به كشور گفت: بخش اعظمي از واردات كالاهاي چيني از طريق تجارت رسمي انجام مي شود و قاچاق با اين حجم انجام نمي گيرد. وي گفت: بخشي از كالاهاي چيني نيز از طريق كالاهاي همراه مسافر وارد مي شود كه ستاد ويژه مصمم است نه تنها با كالاي قاچاق چيني بلكه با هر نوع كالايي كه قاچاق شود، قطعا برخورد كند.

۶۵ هزار تن تيرآهن از ذوب آهن اصفهان به خارج از كشور صادر شد
گروه اقتصادي: مقدار ۶۵ هزار تن  تير آهن  از توليدات  شركت  ذوب  آهن  اصفهان  به  ارزش  ۲۷ميليون  دلار در سال جاري  به  خارج  از كشور صادر شد. پيش  بيني  مي شود علاوه  بر صادرات  انجام  گرفته ، تا پايان  سال  ۱۵۰ هزار تن  تير آهن  ديگر به  ارزش  ۷۸ ميليون  دلار به  خارج  از كشور صادر شود. براساس  برنامه ريزي هاي  انجام  گرفته  مجموع  صادرات  امسال  ذوب  آهن  اصفهان  به  خارج  از كشور به  ۲۱۵ هزار تن  مي رسد كه  اين  رقم  درصورت  تحقق  در مقايسه  با سال  قبل  ۱۱۰ هزار تن  افزايش  خواهد داشت .

مراجع تقليد جريمه ديركرد تسهيلات بانكي را حرام اعلام كردند
گروه اقتصادي :مراجع تقليد در پاسخ به خانه صنعتكاران ايران دريافت جرائم ديركرد تسهيلات بانكي از سوي بانك ها را حرام اعلام كردند.
سخنگوي خانه صنعتكاران ايران در اين باره گفت: حدود بيست هزار واحد توليدي به دليل قادر نبودن به پرداخت جرائم ديركرد و بالا بودن نرخ بهره هاي تسهيلات بانكي به تعطيلي كشيده و بحران زده شدند و در راستاي آن حدود هفده هزار و چهارصد نفر از مديران واحدهاي توليدي و اقتصادي به زندان افتادند.
عباس پاليزدار افزود: ركود دويست هزار ميليارد ريال سرمايه ملي كشور و بيكاري دو ميليون نفر شاغل از ديگر اثرات تخريبي پرداخت جرائم ديركرد و بالا بودن نرخ بهره هاي تسهيلات بانكي مي باشد.
دبير هيأت امنا خانه صنعتكاران ايران تصريح كرد، بهره وام ها به اندازه اي مي باشد كه واحدهاي توليدي را وادار به پرداخت اقساط به موقع نمايد. اما درصورتي كه اقساطي به تعويق بيافتد نشانگر مشكلات مالي واحدهاي توليدي است و لذا محاسبه جريمه ديركرد براي آنان جنبه قانوني - شرعي و منطقي ندارد.
وي خاطرنشان كرد: دريافت جرائم و سودهاي مضاعف مصوبه قانوني مجلس شوراي اسلامي را ندارد و صرفا آيين نامه شوراي عالي بانك ها است كه اين مصوبه در حيطه و اختيارات آنان نيست.
آيت الله العظمي فاضل لنكراني هم در اين مورد گفت: جريمه ديركرد جائز نيست و حرام است.
آيت الله العظمي مكارم شيرازي نيزگفت: جريمه ديركرد و سودهاي مضاعف مشروعيت ندارد. آيت الله العظمي بهجت، آيت الله العظمي شبيري زنجاني آيت الله العظمي وحيد خراساني و آيت الله العظمي علامه نوري و ديگر مراجع تقليد نيز هم نظرشان بر حرام بودن دريافت جرائم ديركرد و سودهاي مضاعف مي باشد.
عباس پاليزدار گفت: باتوجه به استفتاء مراجع عظام تقليد كشور مبني بر حرام بودن دريافت جرائم ديركرد آيا مسئولان بانكي كشور دليل قانع كننده اي براي كار خود دارند؟
سخنگوي خانه صنعتكاران ايران يادآور شد آيا دستگاه هاي قضائي و نظارتي با متخلفيني كه مسئول زنداني شدن مديران واحدهاي توليدي و آواره شدن خانواده هاي آنان گشته و باعث ضرر و زيان به پيكره صنعت و اقتصاد كشور شدند برخورد نمي نمايد؟

يادداشت
اوراق مشاركت و افزايش حجم دولت
طي روزهاي اخير مسئولان وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كردند كه در سال جاري حدود هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت از سوي وزارتخانه هاي مختلف منتشر خواهد شد.
هدف اصلي از انتشار اين اوراق تامين منابع مالي مورد نياز براي اجراي طرحهاي عمراني خصوصا در بخشهاي راه و ترابري و آب اعلام شده است، اما صاحبنظران اقتصادي همواره نسبت به انتشار اين اوراق و آثار سوء آن بر اقتصاد ملي هشدار دادند.
گفتني است كه طي سالهاي اخير دو نوع اوراق مشاركت از سوي دولت و بانك مركزي منتشر شده است كه هدف از انتشار اوراق مشاركت دولتي اجراي طرحهاي عمراني است و اين در حالي است كه بانك مركزي براي جمع آوري نقدينگي و مبارزه با افزايش نرخ تورم مجبور است اوراق مشاركت منتشر كند، اوراقي كه حجم آن اكنون به حدود دو هزار ميليارد تومان رسيد و بانك مركزي براي پرداخت سود اين اوراق بايد سالانه حداقل ۳۰۰ ميليارد تومان از درآمدهاي خود را كاهش دهد.
اما آنچه باعث شده تا نسبت به انتشار اوراق مشاركت توسط دولت با نگاه ترديدآميز نگاه كرد نقش انتشار اين اوراق در بزرگترشدن حجم دولت و كاهش نقش بخش خصوصي در اقتصاد است. مسلما وقتي هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت از سوي دولت منتشر مي شود اين مساله به معني جمع آوري هزار ميليارد تومان از منابعي است كه در دست بخش خصوصي مي باشد و اين منابع به بخش دولتي تزريق مي شود كه نتيجه آن افزايش سهم دولت در اقتصاد مي باشد.
البته در كنار اين مساله كه يك نكته مهم ديگر هفته است و آن كسري بودجه پنهان در وراي انتشار اوراق مشاركت است.به زعم بسياري از صاحبنظران انتشار هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت در حقيقت جبران بخشي از كسري بودجه است.
براساس برآورد هاي صورت گرفته دولت امسال با ۵ هزار ميليارد تومان كسري بودجه مواجه است كه بار اصلي اين كسري بر دوش طرحهاي عمراني است. براساس آمار و ارقام امسال ميزان تخصيص اعتبارات به طرحهاي عمراني حدود ۴درصد است كه انتشار اوراق مشاركت مي تواند اين ميزان را افزايش دهد.دولت هر چند اعلام كرده است كه از طريق صرفه جويي در بودجه جاري دستگاه ها و سازمانهاي متبوع، كسري بودجه سال جاري را جبران مي كند اما تجربه سالهاي گذشته نشان داده است كه دولت در اين زمينه موفقيتي نداشته و در ماههاي پاياني سال مجبور مي شود از منابع ديگر بويژه حساب ذخيره ارزي اين كسري را جبران نمايد.

گفت وگوي امروز
طي ۶ سال گذشته بهترين تحقق درآمدهاي مالياتي را در ۷ ماهه سال جاري داشته ايم
گروه اقتصادي: ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم به عنوان يكي از عمده ترين منابع درآمدهاي دولت است كه هرساله رقم آن در قالب بودجه سنواتي كل كشور مشخص مي گردد. در سال هاي گذشته ازجمله عوامل موثر در كسري بودجه دولت عدم تحقق درآمدهاي مالياتي بوده است اما اخيرا اعلام شده بيش از ۹۵ درصد درآمدهاي مالياتي در ۷ ماهه سال جاري محقق شده است.
با غلامرضا حيدري كرد زنگنه معاون وزير و رييس كل سازمان امور مالياتي كشور پيرامون چگونگي تحقق درآمدهاي مالياتي در ۷ ماهه سال جاري و عوامل موثر در آن گفت وگو كرده ايم.
***
* ميزان تحقق درآمدهاي مالياتي طي ۷ ماهه سال جاري و مقايسه آن با مدت مشابه سال گذشته چگونه بوده است؟
- درآمدهاي مالياتي مستقيم طي ۷ ماهه سال جاري ۹۵ درصد محقق شده و درآمدهاي غيرمستقيم يعني ماليات بر كالاها و خدمات نيز در اين مدت ۹۶ درصد نسبت به هفت دوازدهم بودجه محقق شده است. ميزان تحقق مالياتي مستقيم نسبت به ۷ ماهه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته و ماليات هاي غيرمستقيم (كالاها و خدمات) نيز در ۷ ماهه اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۷۱ درصدي برخوردار بوده است.
* رشد تحقق مالياتي در چه زمينه هايي بوده و مواردي كه ماليات ها طي ۷ ماهه اخير محقق نشده كدام است؟
- طي ۶ سال گذشته بهترين تحقق مالياتي را در ۷ ماهه سال جاري شاهد بوده ايم و تقريبا بيشتر ماليات هاي مدنظر محقق شده است. در زمينه ماليات غيرمستقيم تلفن همراه (كالا و خدمات) برخي درآمدهاي مالياتي تاكنون محقق نشده است كه پيش بيني شود اين درآمد نيز تا نوروز سال آينده تحقق يابد.
* چه عواملي موجب رشد تحقق درآمدهاي مالياتي طي ۷ ماهه سال جاري شده است؟
- ازجمله عوامل موثر در تحقق درآمدهاي مالياتي در مدت سپري شده سال جاري مي توان به عواملي چون طرح خوداظهاري كه در سال جاري اجرا شده اشاره كرد.با اجراي اين طرح و استقبال گسترده مردم از آن و اينكه آنها اظهارنامه مالياتي ارايه داده اند در تحقق درآمدهاي مالياتي موثر بوده است به نحوي كه رقم اظهارنامه هاي مردمي طي مدت سپري شده از سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۱۳ درصد رشد داشته است. از ديگر عوامل موثر در تحقق درآمدهاي مالياتي و رشد چشمگير آن در ۷ ماهه سال جاري نسبت به سال هاي قبل آن برنامه هايي بوده كه سازمان امور مالياتي كشور در زمينه تشخيص، وصول و هيات هاي حل اختلاف داشته است در چارچوب اين برنامه ريزي به همه ادارات كل مالياتي اعلام شده كه چه كارهايي انجام دهند تا درآمدهاي مالياتي محقق شود. اين برنامه ها در بخش هاي تشخيص مالياتي، يا در زمينه وصول و اجراي ماليات ها و يا در بخش هيات هاي حل اختلاف به مورد اجرا گذاشته شده است.
* با توجه به رشد تحقق درآمدهاي مالياتي در ۷ ماهه سال جاري اين روند را در سال آينده چگونه پيش بيني مي كنيد؟
- ميزان و چگونگي تحقق درآمدهاي مالياتي در سال آينده بستگي به عواملي مانند منابع جديد، تبصره هاي بودجه و الزاماتي دارد كه بايد در قانون بودجه براي سازمان امور مالياتي كشور در نظر گرفته شود. همچنين منابع جديدي كه در چارچوب لايحه مالياتي بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده و پيشنهاد آن را داده ايم و اكنون در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است. اميدواريم اين لايحه در صحن علني مجلس به تصويب برسد.
بايد پايه هاي مالياتي گسترش پيدا كند. اگر الزامات پيشنهادات و كارهايي كه مورد توجه سازمان امور مالياتي است اجرا شده و بودجه لازم، امكانات، نيرو، پرسنل و تجهيزات لازم در اختيار سازمان قرار گرفته و سازمان امور مالياتي از نظر منابع انساني و تجهيزات اداري تامين شود همچنين تجهيزات و الزامات قانوني كه بايد در اختيار سازمان قرار گيرد فراهم شود اميدوار هستيم كه در سال آينده نيز درآمدهاي مالياتي در نظر گرفته شده محقق شود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد) ۹۳۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده) ۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۷۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۱۴۸


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |