پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
جهان شيعه
در سوگ آفتاب عدالت
005793.jpg
فردا، بيست و يكم ماه مبارك رمضان ، مصادف با روز شهادت امام عدالت و تقوي، حضرت امام علي(ع) است. فردا، روزي است كه اسوه عدالت، در محراب عبادت، به خون شهادت آغشته مي شود و فردا، روزي است كه امام تقواپيشگان، با ضربت شمشير منافقان، از حيات فاني رها و رستگار دو جهان مي شود.
فردا، بيست و يكم ماه مبارك رمضان و مصادف با روزي است كه مسلمانان جهان، بويژه شيعيان، در سوك شهادت امام خود، اشك ريخته و بر سر و سينه خواهند زد. فردا، عالم اسلام عزادار است و مسلمانان در تكايا، مساجد، امامزاده ها و مراكز مذهبي به ياد امام عادل خود، به تفكر خواهند پرداخت و در برنامه هاي گوناگون آئيني شركت خواهند كرد.
«همشهري» ضمن تسليت ايام عزاداري حضرت امام علي(ع)، براي كليه هموطنان عزيز در بهره مندي از فيوضات معنوي اين ايام، توفيق آرزو مي كند و شيعيان را در اين غم بزرگ تسليت مي دهد.

با پذيرش شكست توسط نامزد دموكراتها اعلام شد
پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات آمريكا
گروه سياسي خارجي:شب گذشته در آخرين لحظاتي كه روزنامه آماده چاپ مي شد منابع خبري از آمريكا گزارش دادند ستاد انتخاباتي جان كري نامزد حزب دمكرات در انتخابات رياست جمهوري روز سه شنبه آمريكا، اعلام كرد كري در يك تماس تلفني با جورج دبليو بوش، رئيس جمهور كنوني و نامزد حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري روز سه شنبه، شكست خود را در اين انتخابات پذيرفت.
با پذيرش شكست كري در انتخابات رياست جمهوري آمريكا، جورج بوش براي يك دوره چهارساله ديگر زمام امور در آمريكا را در دست خواهد داشت.
انتشار خبر پيروزي بوش در انتخابات آمريكا موجب افزايش ارزش سهام در بازارهاي اروپا و آمريكا شد. بهاي نفت خام در بازارهاي جهاني نيز در پي اعلام پيروزي بوش نيز با افزايش روبرو شد.
خبر تفصيلي مربوط به نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا و واكنش رهبران جهان به اين امر را در صفحه ۲۷ بخوانيد.

وزير دادگستري:
تحقيق و تفحص از مباحث قضايي
خلاف قانون اساسي است
ايرنا: وزير دادگستري  تحقيق  و تفحص  مجلس  از مباحث  قضائي  قوه  قضائيه  را خلاف قانون  اساسي  دانست  و گفت : راجع  به  مسائل  قضائي  قطعا نمي توان  از قوه قضائيه  تحقيق  و تفحص  كرد.
اسماعيل  شوشتري ديروز در گفتگوي  اختصاصي  با خبرنگارسياسي  ايرنا، اين  سخنان  را در پاسخ  به  پرسشي  در خصوص  جمع  آوري   امضا ازطرف  نمايندگان  مجلس  براي  تحقيق  و تفحص  از قوه  قضائيه  عنوان  كرد.
شوشتري  افزود: طرح  تحقيق  و تفحص  هنوز رسما در مجلس  مطرح  نشده  واظهارنظر در اين  زمينه  چندان  موردي  ندارد، هر زمان  كه  مشخص  شد، قابل اظهارنظر خواهد بود.
وزير دادگستري  اظهار داشت : البته  اين  مسئله  در قوه  قضائيه  هم  موردبحث  بود و قبلا هم  چنين  سئوالي  مطرح  شده  بود كه  آيا مي توان  در مورددستگاه  قضائي  تحقيق  و تفحص  كرد يا نه  ؟شوشتري  ادامه  داد: در مورد اين  سئوال  سه  نظريه  وجود دارد كه  نظريه اول  اين  است  كه  نمي توان  از دستگاه  قضائي  تحقيق  و تفحص  كرد و نظريه  دوم تحقيق  و تفحص  از قوه  قضائيه  را مي پذيرد.
وي  افزود: نظريه  سوم  بيانگر اين  است  كه  در مورد مسائل  قضائي  نمي توان  تحقيق  و تفحص  كرد اما در مورد مسائل  اجرايي ، اداري  و مالي  مي توان  ازقوه  قضائيه  تحقيق  و تفحص  كرد.
وزير دادگستري  تأكيد كرد: البته  در مورد مباحث  اداري  و مالي  نيز شايد حق  اين  باشد كه  شوراي  نگهبان  در مقام  تفسير قانون  اساسي  اظهارنظر كند كه آيا در مباحث  اداري  مي توان  اين  كار را كرد و يا نه  ؟شوشتري  در پاسخ  به  پرسش  ديگري  در خصوص  نامه  اخير دبير شوراي  نگهبان به  رئيس  قوه  قضائيه  گفت : موضوع  نامه  را از اخبار شنيده ام  و دقيق  در ريزقضايا نيستم  كه  نامه  آقاي  جنتي  در خصوص  چه  مواردي  است .
وزير دادگستري  در خصوص  حوادث  شب  گذشته  دانشگاه  علم  و صنعت  تهران ، اقدامات  صورت  گرفته  در اين  دانشگاه  را شديدا محكوم  كرد و گفت : برخوردهاي خشونت  آميز در محيط علم  و دانش  و دانشگاه  كار درستي  نيست .
شوشتري  در مورد برخورد دستگاه  قضائي  با عوامل  اين  حوادث  گفت : اگرشكايتي  در دستگاه  قضائي  مطرح  شود، رسيدگي  خواهيم  كرد.
قضيه  وقتي  دردستگاه  قضائي  بررسي  مي شود كه  طرفين  و شكات  در مراجع  قضائي  شكايت  كنند.
وزير دادگستري  در عين  حال  خاطرنشان  كرد: حتي  اگركسي  حق  هم  داشته  باشدبايد حق  خود را از طريق  منطقي  مطالبه  كند واين  برخوردها غير منطقي  است .

داوود دانش جعفري:
دولت تا حدود زيادي به اهداف برنامه سوم دست پيدا كرد
رييس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: ارزيابي عمومي نشان مي دهد دولت تا حدود زيادي به اهداف برنامه توسعه سوم دست پيدا كرده است.
داوود دانش جعفري در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: حركتهاي خوبي در برنامه سوم صورت گرفت و دولت آقاي خاتمي تا حدود زيادي سعي كرد برنامه سوم را با قدرت اجرا كند.
وي در زمينه بودجه سال آينده خاطرنشان كرد: آنچه انتظار مي رود اين است كه بودجه سال آينده همانند سالهاي گذشته در اوايل آذرماه به مجلس تقديم شود و مجلس تا بهمن ماه آن را بررسي و تصويب خواهد كرد.
وي افزود: كميسيون برنامه و بودجه طي درخواستي، ضوابطي را براي دولت تعيين كرد كه با توجه به حساسيتهاي مجلس بودجه سال ۸۴ را تنظيم كنند.
رييس كميسيون اقتصادي مجلس در خصوص پيش بيني كسري بودجه سال ۸۴ گفت: از آنجا كه طي سالهاي اخير هر سال شاهد كسري بودجه هستيم و در سال جاري نيز از ابتداي سال كسري بودجه را شاهد بوديم، با توجه به عدم تحقق درآمدهاي پيش بيني شده در بودجه هاي سالانه در سال آينده نيز كسري بودجه وجود داشته و افزايش خواهد يافت.

كارشناس چيني:
تأثيرات افزايش بهاي نفت بر اقتصاد چين موقتي است
يك كارشناس چيني، گفت كه افزايش قيمت جهاني نفت، تأثيرات موقتي بر اقتصاد چين خواهد داشت.
«وانگ تائو» در مصاحبه با روزنامه چيني زبان «نفت» افزايش جهاني قيمت نفت را موقتي دانست و گفت كه با توجه به قابليت ها و منابع غني نفت در چين و افزايش عمليات اكتشاف و استخراج نفت، اين كشور با مشكل عمده اي مواجه نخواهد شد.
وي افزود: چين در سالهاي اخير، با بكارگيري پيشرفته ترين فناوري در بخش اكتشاف و استخراج صنعت نفت، قادر است تا اندازه اي نيازهاي نفت و گاز خود را تأمين كند.
«وانك» در عين حال تصريح كرد كه افزايش بهاي نفت در بازار بين المللي در درازمدت مي تواند تأثيرات نگران كننده اي بر اقتصاد جهاني و از جمله چين داشته باشد.
چين با توجه به بالاترين رشد اقتصادي و سرعت چشمگير توسعه اكنون به مهم ترين مصرف كننده انرژي و بازيگر اصلي در عرصه انرژي جهان تبديل شده است و اين كشور براي تضمين و تنظيم آهنگ رشد اقتصاد خود در دو دهه آينده به شكل فزاينده اي به انرژي بويژه نفت و گاز به عنوان نيروي محركه توسعه اقتصادي وابسته است.
چين در زمان حاضر پس از آمريكا بزرگترين واردكننده و مصرف كننده نفت در جهان است و در آينده به مقام نخست مصرف كننده انرژي در جهان ارتقا خواهد يافت.

در گفت وگوي تلفني با كوفي عنان
خاتمي: شرط ما براي مذاكره با اروپايي ها توجه به ملاحظات ايران است
005799.jpg
فارس: سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در گفت وگو با دبيركل سازمان ملل متحد با تأكيد بر اعتماد سازي متقابل گفت: ما با سه كشور اروپايي همكاري و گفت وگو داشته ايم اما هميشه پاسخ هاي مناسبي دريافت نكرده ايم و امروز نيز مبناي ما بر مذاكره و تفاهم است به شرط اين كه آن ها نيز ملاحظات جمهوري اسلامي و حقوق قانوني آن را مورد توجه قرار دهند.
كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد و سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري سه شنبه شب در يك گفت وگوي تلفني به بحث و تبادل نظر در خصوص مسايل منطقه و انرژي هسته  اي پرداختند.
رئيس جمهور در اين گفت وگو با تأكيد بر مواضع جمهوري اسلامي ايران در انجام تعهدات خود در خصوص مسايل هسته  اي افزود: ما به صراحت مي گوييم كه هرگز به دنبال سلاح هسته  اي نيستيم و از وجود و گسترش سلاح هسته اي به خصوص در منطقه به شدت نگرانيم.
خاتمي با بيان اين كه استفاده از امكانات پيشرفته از جمله فناوري صلح آميز هسته اي حق هر ملتي است، يادآور شد كه ما هميشه سعي كرده ايم نهايت همكاري را با آژانس انرژي اتمي داشته باشيم و خواهيم داشت.
رئيس جمهور افزود: ما پروتكل را امضا و پيش از تصويب، داوطلبانه آن را اجرا كرده ايم اما آنچه مورد توجه ماست اين است كه همه چيز بايد در چهارچوب قوانين باشد.
خاتمي با بيان اين كه اجراي درست و عادلانه  قانون مي تواند اعتماد متقابل را جلب كند، خاطرنشان كرد: ما همكاري هاي خودمان را صادقانه با آژانس انجام داديم به گونه اي كه گزارش اخير آقاي البرادعي به شوراي حكام نشان دهنده پيشرفت در اين زمينه است.
رئيس جمهور با تأكيد بر همكاري گسترده  ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي افزود: ما انتظار داشتيم كه شوراي حكام نسبت به اين همكاري برخورد مناسب تري انجام مي داد اما متاسفانه تحت فشار برخي از كشورها قطعنامه صادر شده از سوي شوراي حكام داراي لحن متفاوتي از گزارش مديركل آژانس بود. وي تصريح كرد: برخوردهاي دوگانه تحت فشار قدرت ها مي تواند اعتبار مجامع بين المللي به ويژه آژانس بين المللي انرژي هسته اي را خدشه دار كند.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه اسرائيل (رژيم صهيونيستي) تسليحات پيشرفته  اتمي در اختيار دارد و مورد حمايت برخي كشورهاي داراي تكنولوژي اتمي نيز مي باشد خواستارتلاش همه جانبه  مجامع بين المللي براي رفع استانداردهاي دو گانه موجود در خاورميانه شد.
رئيس جمهور در ادامه  اين گفت وگوي تلفني با اشاره به مسايل موجود در منطقه از جمله عراق و اين كه بحران موجود در اين كشور مي تواند براي منطقه خطرناك باشد، ابراز اميدواري كرد با نظارت جوامع بين المللي به خصوص سازمان ملل اين مشكلات مرتفع و هرچه زودتر انتخابات در عراق برگزار شده و شاهد خروج اشغالگران و استقرار حكومت مردمي در عراق باشيم. وي آمادگي جمهوري اسلامي را براي حل بحران منطقه، عراق و افغانستان اعلام كرد.
«كوفي عنان» دبيركل سازمان ملل متحد نيز در اين گفت وگو با ابراز خرسندي از روند مثبت گفت وگوهاي ايران با اتحاديه اروپا و آژانس انرژي اتمي تأكيد كرد: ادامه  اين گفت وگوها موجب فراهم شدن اعتماد سازي متقابل و برقراري موازنه بين طرفين در محتوا و مسايل مورد نظر خواهد شد.
وي با تأكيد بر ادامه  اين مذاكرات از سوي طرفين خاطرنشان كرد: اين موضوع از يك سو باعث تأمين و ارتقاي حقوق ايران در توسعه اقتصادي و فناوري هسته اي و از سوي ديگر نقطه اجماع بين المللي نسبت به اين موضوع خواهد شد. كوفي عنان در پايان ابراز اميدواري كرد كه ادامه روند گفت وگوها و اعتمادسازي متقابل فصل جديدي در جامعه بين المللي به وجود آورد.

هاشمي شاهرودي:
دانش هسته اي يكي از دستاوردهاي مهم و عظيم
جمهوري اسلامي است
005802.jpg
رئيس قوه قضاييه دانش هسته اي را يكي از دستاوردهاي مهم و عظيم جمهوري اسلامي ايران خواند و گفت: استكباري كه شعار آزادي و حقوق بشر سر مي دهد امروز ما را از روشنترين و اصلي ترين حقوق انسانها كه همان حق علم و دانش و دستاوردهاي علمي است منع مي كند.
سيد محمود هاشمي شاهرودي ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن تسليت شهادت مولي الموحدين علي (ع) به ملت شريف ايران و مسلمانان جهان و تبريك سالروز ۱۳ آبان دانش هسته اي را يكي از دستاوردهاي مهم و عظيم جمهوري اسلامي ايران خواند و گفت: مسايلي كه امروز در ارتباط با انرژي هسته اي توسط دشمنان مطرح مي شود برگ ديگري از فشارها و دشمني هاي استكبار است كه ملت و اركان نظام و مسئولين با شجاعت و قاطعيت در مقابل اين فشارها ايستاده اند و به دنيا نشان داده و مي دهند كه چگونه خواسته هاي استكباري اين چنين دوگانه و مزورانه عمل مي كنند.
وي گفت: جامعه ما امروز از نظر فرهنگ ديني جامعه اي بسيار پيشرفته است و روز به روز تعاليم اسلامي در ذهن و وجدان جوانان و حوزه هاي علميه و دانشگاه ها رسوخ و توسعه بيشتري پيدا مي كند.
رئيس قوه قضاييه نظام اسلامي را در بعد مسايل اجتماعي نظامي مبتني بر مردم سالاري ديني خواند و گفت: نظام جمهوري اسلامي ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي حق مشاركت مردم و آزادي عمومي و مردم سالاري ديني را كاملا مورد توجه قرار داده است.
وي افزود: مدلي كه ما از اسلام به جهان ارائه داديم توانسته است به نظام جمهوري اسلامي اقتدار ببخشد و ايده ها و ارزش هاي ديني را در يك مدل زنده احياكند چون مدعاي دشمنان اسلام همواره بر اين است كه اديان افيون ملت ها ست و قدرت برقراري يك نظام مدرن را ندارد.
وي پيروزي انقلاب اسلامي را شكست مستكبران مخالف اسلام و سكولاريسم خواند.

راهپيمايي ۱۳ آبان با حضور پرشور جوانان برگزار شد:
نمايش استكبارستيزي و حمايت از فناوري هسته اي ملي
005790.jpg
عكس:عليرضا بني علي
ايسنا: هزاران تن از ايرانياني كه قصد داشتند بار ديگر استكبار ستيزي شان را در يوم ا... ۱۳ آبان به نمايش جهانيان بگذارند مقابل لانه جاسوسي سابق واشنگتن در تهران شعار مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل را فرياد كردند.
فضايي كه بر اين مراسم باشكوه و عظمت حاكم بود تفاوتي عمده با مراسم هاي سال هاي پيشين داشت و آن تأكيد حاضران در اين تجمع بر پافشاري ايران در دستيابي به حق مسلم اش در بهره گيري از فناوري صلح آميز هسته اي بود.
شعار «مرگ بر آمريكا» ، «مرگ بر اسرائيل» ، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فرهنگ فاسد غرب» بارها از تريبون اعلام و از سوي حاضران تكرار و در خيابان طالقاني، مقابل سفارت سابق آمريكا در ايران طنين انداز شد.
اكثريت حاضران در اين مراسم را جوانان و نوجواناني تشكيل مي دادند كه با شور و حرارت پرچم هاي آمريكا و اسرائيل را به آتش مي كشيدند و با به سخره گرفتن آدمك هاي بوش و شارون آنها را به شعله هاي آتشين مي سپردند كه يادآور آتشي بود كه اين دو در خاورميانه برافروخته اند.
در اين مراسم برخي از مسئولين لشكري و كشوري از جمله محمود احمدي نژاد از اعضاي دفتر تحكيم در زمان تسخير  لانه جاسوسي حضور داشتند.
مجري اين مراسم هنگام به آتش كشيده شدن پرچم ايالات متحده خطاب به خبرنگاران خارجي اعلام كرد: حساب ملت آمريكا از دولت آمريكا جداست، پرچم آمريكا نشان سال هاي حاكميت استبداد است.
در بخش ديگري از اين مراسم بيانيه هاي كميته دانش آموزي و دانشجويي و سپس قطعنامه اين روز قرائت شد و پس از سخنراني عليرضا زاكاني، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، نماز ظهر و عصر به امامت سيدمحمد حسن ابوترابي فرد، نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي اقامه شد.
در بيانيه كميته دانش آموزي مراسم ۱۳ آبان متشكل از نمايندگان سازمان هاي دانش آموزي، بسيج دانش آموزي و انجمن اسلامي دانش آموزان در راهپيمايي روز گذشته منتشر شد، آمده است: امسال نيز همچون سالهاي گذشته گرد هم آمده ايم كه در عين طرفداري از صلح و دوستي با ملت ها، مبارزه با استكبار جهاني را سر داده و به جهانيان اعلام كنيم كه زير پرچم هيچ قدرتي نخواهيم رفت.
005796.jpg
در ادامه اين بيانيه دانش آموزان آزاده و آزادي خواه ايران اسلامي جنايات شيطان بزرگ آ مريكا و دستياران خونخوارش در اقصي نقاط جهان از جمله فلسطين و عراق را محكوم كرده وخواستار آزادي جهانيان از زير استكبار جهاني و برقراري صلح و عدالت شدند.
كميته دانشجويي مراسم ۱۳ آبان هم در بيانيه خود، آورده است: مهمترين استراتژي مجموعه هاي دانشجويي در موقعيت كنوني انتخابات رياست جمهوري، شفاف سازي و كاهش تاثير تبليغات فريبنده و شعاري شدن فضاي آن مي  باشد.
در اين بيانيه با بيان اينكه سه راهبرد اساسي آ مريكا در برابر ايران عبارت از فروپاشي سخت افزاري نظام سياسي، فروپاشي نرم افزاري و استحاله ارزشهاي انقلاب اسلامي و مهار و فروكاست اقتدار ملي است، مي افزايد: چالش هسته اي ايران در عرصه بين المللي از سوي آمريكا و ديگر متحدان استراتژي غربي آن طراحي و تعقيب مي شود و در واقع براساس گام سوم راهبردي قابل ارزيابي است.اين بيانيه مي افزايد: از دستگاه ديپلماسي و تيم مذاكره كننده مي خواهيم در برابر زياده خواهي هاي بيگانگان كوتاه نيايند و با تكيه بر پشتوانه مردمي نظام با شجاعت و قاطعيت از منافع ملي از حقوق مسلم مردم و جامعه دفاع نمايند و در برابر برخي پيشنهادهاي فريبنده در عزم راسخ خود براي تحقق مطالبات تاريخي اين ملت ترديد به خود راه ندهند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي هم طي سخنراني كه مقابل لانه جاسوسي داشت، تاكيد كرد: نسل دوم و سوم انقلاب بايد تلاش جدي كنند، جامعه اي مبتني بر ارزش ها ايجاد نمايند و اين رسالتي بر عهده ماست. زاكاني آمريكا را در حوزه سياسي منفورترين و بي اعتبار ترين كشور جهان و از منظر اقتصادي، فرهنگي و اخلاقي رو به انقراض توصيف كرد و ادامه داد: شرايط به نفع ماست و با اميدواري به قضايا نگاه مي كنيم.
وي افزود: اگر بتوانيم براساس ارزش ها جامعه اي بسازيم، آنگاه زمينه الگوبرداري از ما فراهم مي شود.
زاكاني در بخش ديگري از سخنانش بر لزوم دستيابي و بهره گيري كشورمان از فن آوري صلح آميز هسته اي تاكيد كرد و اظهار داشت: تا زماني كه در اين علم به خودكفايي نرسيده بوديم، حق استفاده از اين علم را براي ما قايل نبودند. اما امروز كه ميانگين سني دانشمندان هسته اي مان بين ۲۸ تا ۳۳ سال است به هراس افتاده اند.
در قطعنامه پاياني راهپيمايي سراسري يوم ا... سيزدهم آبان كه در پايان اين راهپيمايي قرائت و مورد تاييد مردم قرار گرفت، اهميت تسخير لانه جاسوسي در سالهاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي را از ابعاد گوناگون قابل بررسي دانسته و آمده است: شكستن ابهت پوشالي و خردشدني آمريكا و افشاي چهره تجاوزگرانه استكبار كه در پشت نقاب دمكراسي غربي خود را پنهان كرده بود، افشاي خط سازش و وابستگي، اتحاد و وحدت ملي كشور، شكل گيري گفتمان جديدي دركشور كه «عدالت خواهي» و «بيگانه ستيزي» دو مشخصه مهم آن محسوب مي گرديد و از همين رو بود كه حضرت امام (ره) اين اقدام شجاعانه دانشجويان مسلمان پيرو خط امام را ستودند و آن را «انقلاب دوم» نام نهادند و با اقتدار و صلابت به جهانيان اعلام كردند كه «در ايران باز هم انقلاب است - انقلابي بزرگتر از انقلاب اول» .
در اين قطعنامه با بيان اين كه ما دستيابي ايران اسلامي را به فناوري نوين هسته اي براي مصارف صلح آميز مايه غرور ملي و افتخار هر ايراني در اقصي نقاط جهان مي دانيم آمده است: با تجليل از دانشمندان متعهد جوان كشور كه نقش اساسي را در اين زمينه داشته اند و سپاس و تشكر ويژه از نمايندگان متعهد، مردمي و اصولگرا و ارزشي در مجلس شوراي اسلامي درباره تصويب طرح الزام دولت براي دستيابي به فناوري هسته اي با قاطعيت اعلام مي نماييم كه صداي مجلس شوراي اسلامي صداي ملت بيدار، آگاه و آماده دفاع ايران اسلامي به جهانيان است.
در ادامه قطعنامه با اعلام اين كه اقدامات به عمل آمده توسط دولتمردان با انتظارات رهبري و مردم فاصله زيادي داشته خواهان اقدام عاجل از سوي مسئولان ذيربط شده و آورده است: از دولت، مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه قاطعانه خواهانيم كه در سال پاسخگويي كارنامه خود را در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادي، تلاش براي گسترش ارزشها و هنجارهاي قابل احترام جامعه، خدمت، آباداني و كار براي جامعه، گسترش عدل و احقاق حقوق مردم، كاهش فاصله طبقاتي و تحقق مردم سالاري ديني را در معرض قضاوت و داوري مردم قرار دهند.
راهپيمايان در ادامه قطعنامه خود با اعلام اين كه انقلاب اسلامي و حضرت امام (ره) از يكديگر انفكاك ناپذير و جدا ناشدني هستند، مي افزايد: نظام اسلامي، ولايت فقيه و مردم سالاري ديني از ميراث سترگ و جاويدان پيشواي بزرگ و رهبر فقيد انقلاب اسلامي است، ملت ايران بار ديگر ميثاق ناگسستني خود را با آرمانها، خط و سيره و نيز ميراث  جاويدان حضرت امام راحل (ره) اعلام و پاسداشت دستاوردهاي سترگ انقلاب را در پيروي و اطاعت از خلف صالح آن امام بزرگوار، رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و ولي امر مسلمين حضرت آيت ا... العظمي خامنه اي (مدظله العالي) مي داند.

نماز جمعه تهران اين هفته به امامت آيت الله خامنه اي برگزار مي شود
ايرنا: همزمان با سالروز شهادت مولي الموحدين حضرت علي(ع) و ليالي قدر، نماز جمعه اين هفته تهران به امامت حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه مي شود.ستاد نماز جمعه تهران ديروز در اطلاعيه اي ضمن عرض تسليت ايام شهادت حضرت علي(ع)، از مردم روزه دار و خداجوي تهران براي حضور گسترده  در مراسم نماز جمعه دعوت كرده است.

اخبار كوتاه
پيام تسليت خاتمي به مناسبت درگذشت رئيس دولت امارات
ايرنا : در پي درگذشت شيخ زايد بن سلطان آل نهيان پيام تسليتي از سوي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران به شيخ راشد آل مكتوم حاكم دوبي و جانشين رئيس دولت امارات متحده عربي صادر شد. متن پيام به اين شرح است:
بسم ا... الرحمن الرحيم
جناب آقاي شيخ راشد آل مكتوم
حاكم دوبي و جانشين رئيس دولت امارات متحده عربي
با تاسف و تاثر خبر درگذشت جناب آقاي شيخ زايد بن سلطان آل نهيان را دريافت كردم.والاحضرت شيخ زايد سياستمداري خردمند بود و تلاشهاي خيرخواهانه او براي شكوفايي كشور امارات و صلح و ثبات منطقه در خور تقدير است. اينجانب ضايعه فقدان آن مرحوم را به جنابعالي، دولت و مردم مسلمان امارات متحده عربي تسليت مي گويم و از خداوند متعال براي ايشان رحمت و غفران الهي و براي ملت مسلمان و برادر امارات متحده عربي توفيق و سربلندي مسالت دارم.
سيد محمدخاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران
جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش معرفي شد
مهر: به پيشنهاد فرمانده نيروي هوايي ارتش و تصويب فرماندهي كل ارتش امير سرتيپ خلبان آزاده قاسم محمداميني به عنوان جانشين فرمانده نيروي هوايي ارتش منصوب شد. در مراسم معارفه جانشين فرمانده نيروي هوايي كه در محل ستاد اين نيرو برگزار شد، سرتيپ خلبان كريم قوامي فرمانده نيروي هوايي در سخناني كوتاه از زحمات و تلاش هاي امير سرتيپ خلبان نصرا... عرفاني جانشين سابق نيروي هوايي تشكر و قدرداني كرد.
حضور عارف در مراسم تشييع جنازه رئيس امارات متحده عربي
ايرنا - «محمد رضا عارف» معاون  اول  رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  درمراسم  تشييع جنازه  شيخ  زايد بن  سلطان  آل  نهيان  رئيس  امارات  متحده عربي    شركت  مي كند.كاردار موقت  سفارت  كشورمان  درابوظبي  افزود: يك  هيات  بلندپايه  شامل «سيدمحمدعلي  ابطحي» مشاور رئيس  جمهوري  و «حسين  صادقي» مديركل  خليج  فارس  وزارت  امور خارجه ونيز تعدادي  از مسئولان  كشورمان  دكتر عارف  را در سفر ديروز به امارات  همراهي كردند.
شهابي  افزود:معاون  اول  رئيس  جمهوري  كشورمان  عصر چهارشنبه وارد ابوظبي  شد و پس  از مشاركت  در تشييع  جنازه  شيخ  زايد پيام  تسليت  سيد محمدخاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  را به  شيخ  خليفه  بن  زايد آل  نهيان  حاكم ابوظبي  وشيخ  مكتوم  بن  راشد ال مكتوم  رئيس  موقت  ونخست  وزيرامارات  وحاكم دبي  تسليم  كرد.
تأكيد بر توسعه روابط با ايران
ايرنا: «خدوم امين فهيم» رهبر گروه پارلماني حزب مردم پاكستان بر ضرورت گسترش روابط اين كشور با ايران تأكيد كرد. امين فهيم در ديدار سفير ايران با وي گفت كه ايران و پاكستان دو كشور همسايه و برادر هستند و بايد روابط نزديكتري با هم داشته باشند.

اخبار انتخابات نهم در هفته اي كه گذشت
هفته اي كه گذشت موضوع انتخابات رياست جمهوري همچنان در حوزه توجه مطبوعات قرار داشت و براساس گمانه زني ها، اين ميدان خبري حول اظهارات مصاديق احتمالي و واكنش احزاب و گروهها همچنان برپا بود.
گروههاي جبهه دوم خردادي با انصراف ميرحسين موسوي بيشتر اخبار خود را به ادامه رايزني ها اختصاص دادند و حسب اظهارات افراد ذي نفوذ، اين جبهه تاكنون نتوانسته به گزينه اي همچون موسوي كه مورد اجماع همه باشد و شانس پيروزي داشته باشد دست يابد و لذا برخي گروههاي مطرح اين جبهه جسته و گريخته طرح كانديداي حزبي را مطرح نموده اند. آنچه از قرائن بدست مي آيد نهايتا اجماع نسبي بر كانديداي مجمع روحانيون كه به احتمال زياد كروبي مي باشد قرار خواهد گرفت.
موضوع خبري مهم ديگر هفته گذشته بالا رفتن درصد احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات دوره نهم رياست جمهور عليرغم تاكيدات مكرر نامبرده بود كه نهايتا از يك جا سرچشمه مي گرفت و بصورت برجسته اي در مطبوعات وابسته به برخي گروههاي همسو با چپ و بعضا از سوي جرياناتي كه در سوابق خود حضور در پروژه تخريب هاشمي را دارند، مطرح گرديد.
برخي گروههاي اصولگرا نيز از كانديداتوري  هاشمي رفسنجاني حمايت نمودند. در خصوص شايعه حضور هاشمي رفسنجاني دو ديدگاه مختلف در هر دو جناح مطرح كشور مطرح شد، در جناح دوم خرداد برخي گروهها و احزاب بسرعت حمايت از كانديداتوري  هاشمي را رد كرده مانند مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و برخي ديگر تلويحا و يا صريحا از آن حمايت نمودند كارگزاران، حزب كار.
اين دو ديدگاه در جناح اصولگرا نيز وجود داشت يعني اينكه گروهي از او حمايت (جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي) و گروهي ديگر صريحا قرار نداشتن هاشمي در ليست گزينه هاي احتمالي را مطرح كردند. كه ضرورتي هم به اين صراحت با توجه به حضور پررنگتر هاشمي در اين جناح نبود. آنچه مهم است ابعاد تأثيرگذاري حضور هاشمي در انتخابات رياست جمهوري بود كه بدون توجه به درصد اقبال عمومي صرفا براساس تحليل گروهي نسبت به آن موضعگيري شد، علاوه بر ديدگاههاي مطرح شده نگاه مطبوعات از زاويه اي ديگر به اين حضور بود. برخي تحليل ها اين شبهه را القا مي كرد كه طرح هاشمي گزينه مناسبي براي ايجاد تزلزل در تصميم گيري جناح اصولگرا مي باشد كه بايد تا آنجا كه ايشان صريحا همچون موسوي اعلام نظر نكرده است، از آن استفاده كرد. برخي تحليل ها در جناح مقابل اين بود كه جبهه دوم خرداد درصد ترميم موقعيت خود با قرار گرفتن در پشت سرهاشمي است و در حقيقت در صدد استفاده ابزاري از وي مي باشد.
گسترش شعاع حضور هاشمي در اين گمانه زني ها تا آنجا بود كه به حوزه مصداقهاي ديگر نيز كشيده شد. و برخي كه مخالف حضورهاشمي بودند هرگونه خبري خارج از بررسي صحت و سقم آن را مورد بهره برداري قرار دادند تا آنجا كه براساس يك اظهار نظر شخصي در خصوص يكي از مصداقها موضوع پيش شرط را طرح و آنرا به سوژه اي وسيع تبديل كرده و پيرامون آن خبرنگاران زيادي را به كار گرفتند. در حقيقت به حل مسئله اي پرداخته شد كه صورت مسئله آن غلط بود. نكته قابل توجه ديگر اين بود كه هاشمي عليرغم تخريب غيرمنطقي و غيرعاقلانه برخي گروهها و افراد سياسي در چند سال گذشته، همچنان مي تواند يكي از خبرسازترين چهره هاي سياسي كشور باشد.
آنچه كه در تحليل و گمانه زني هاي اخبار بدست مي آيد اين است كه هر دو جناح با وجود رسيدن به نقطه تصميم گيري همچنان از اعلام نظر خودداري نموده و شايد علت آن نگراني از تخريب كانديداهاي اصلي باشد. اما اينكه هر دو جناح در نهايت سعي خواهند كرد با اجماع به معرفي يك كانديدا اقدام نمايند و مصاديق ديگر بعنوان ذخيره خارج از زمين خود را گرم كنند، در اظهار نظرها قابل درك است .شروع فعاليت ها و تحركات انتخاباتي برخي مصداقهاي مطرح شده مي تواند چراغ سبزي باشد كه از سوي مجموعه تصميم گير دو جناح به افراد داده شده است تا اصلي و ذخيره فعال باشند تا بتوانند درصد اقبال مردمي خود را افزايش دهند. اما نگاه مردم هم در اين رابطه قابل توجه است، موضوعي كه كمتر بصورت جدي مي توان آنرا در لابلاي خبرهاي مطبوعات و رسانه ها پيدا كرد. در گفتگو با مردم حضور فردي را ضروري مي دانند كه بتواند مشكلات اساسي از جمله مسائل اقتصادي و معيشتي، مديريتي و نگراني هاي ايجاد شده بين المللي را حل كند.

مهمترين رويدادهاي هفته گذشته
۶/۸/۸۳
* رهبر معظم  انقلاب  با اشاره  به  برخوردهاي  منطقي  جمهوري  اسلامي ايران  باخواسته هاي  آژانس  بين المللي  اتمي  به طرفهاي  مذاكره  خاطرنشان  كردند: هرجاحرف  منطقي  بوده  است  نظير بازرسي  آژانس  هسته اي ، پذيرفته ايم  و هر جا زوربگويند ايستاده ايم  و مي ايستيم . حضرت  آيت ا...  خامنه اي ، تعليق  بلندمدت  غني سازي  را حرفي  بي منطق  برشمردند و افزودند: چه  ارتباط منطقي  ميان شفاف سازي  و تعليق  بلند مدت  غني سازي  وجود دارد؟
* «سيد كمال  خرازي» وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  در چارچوب  رايزنيهاي  منطقه اي  با مقامهاي  بلندپايه  امارات  در مورد روابط دوجانبه  و تحولات  منطقه  گفتگو كرد.
* «سيروس  ناصري» يك  عضو هيات  ايراني  مذاكره كننده  با نمايندگان اتحاديه  اروپا در وين  اعلام  كرد: جمهوري  اسلامي  ايران  به  هيج  وجه  توقف  غني سازي  اورانيوم  و چرخه  سوخت  هسته اي  را نخواهد پذيرفت .
*دور جديد مذاكرات  هيات  ايراني  با نمايندگان  سه  كشور آلمان ، فرانسه و انگليس  در پشت  درهاي  بسته  در وين  پايتخت  اتريش  انجام  شد.
*جان  بولتون  معاون  وزير خارجه  آمريكا در امور تسليحات  و امنيت بين الملل ، از ايران ، كره شمالي  و سوريه  به  عنوان  بخشي  از مهم ترين  نگراني هاي  مرتبط با گسترش  سلاح هاي  كشتارجمعي  نام  برد.
* رئيس  قوه  قضائيه  در خصوص  علت  دستگيري  برخي  فعالان  در سايت هاي  اينترنتي گفت : اتهام  وبلاگ  نويسان  و مسئولان  سايت هاي  اينترنتي  مربوط به  جرايم  رايانه اي  نبوده  بلكه  عدم  رعايت  مسائل  اخلاقي  در اين  سايت ها از دلايل  برخورد با آنان  بود.
*وزيردفاع  و پشتيباني  نيروهاي  مسلح  گفت : ايران  استعداد ليبي  شدن  را ندارد و آمريكا نيز فاقد قدرت  براي  تبديل  ايران  به  عراق  است .
*مدير روابط عمومي دانشگاه  شهيد بهشتي  از راه اندازي  نخستين  بانك  اسپرم  كشور توسط مركز فوق  تخصصي  ابن سينا وابسته  به  جهاد دانشگاه  شهيد بهشتي  و با همكاري  مركز علمي  ناباروري  دانشگاه  لوبك  آلمان  خبرداد.
* جمعي  از خبرنگاران  رسانه هاي  داخلي  و خارجي  از جمله  شبكه هاي تلويزيوني  از آمريكا، هلند و آلمان  از مجتمع  قطران  (آب  سنگين  اراك )بازديد كرده  و از نزديك  در جريان  فعاليت  اين  مجتمع  قرار گرفتند.
* حميدرضا آصفي  سخنگوي  وزارت  امورخارجه  نسبت  به  كشته  شدن  تعدادي  ازمسلمانان  جنوب  تايلند، ابراز تاسف  و نگراني  كرد.
۷/ ۸/ ۸۳
* به  گفته  يك  مقام  عالي رتبه  آژانس  بين المللي  انرژي ، اتحاديه اروپا بطورفزاينده اي  براي  تأمين  نفت  و گاز خود به  سه  كشور ايران ، عراق  و عربستان سعودي  در منطقه  خاورميانه  وابسته  خواهد بود.
* ايران  و چين  يك  يادداشت  تفاهم  همكاري هاي  نفتي  كه  چشم انداز روابط دوكشور را در بخش هاي  مختلف  انرژي  براي  دراز مدت  ترسيم  مي كند، امضا كردند.
* در ديدار مهدي  صفري  نماينده  جمهوري  اسلامي ايران  در امور درياي  خزر با ايگور ساولسكي  معاون  وزير امورخارجه  روسيه  در امورجامعه  كشورهاي  همسود دو طرف  بر مخالفت  با حضور كشورهاي  خارجي  دردرياي  خزر تأكيد كردند.
* محمد صدر، مشاور رئيس  جمهور ايران  كه  در بيروت  به  سر مي بردگفت : كشورش  به  هر حمله اي  عليه  مراكز هسته اي  خود با شدت  تمام  پاسخ  خواهد داد.
* بيژن  نامدار زنگنه  وزير نفت  جمهوري  اسلامي ايران  در ديدار با بوشي  لاي  وزيربازرگاني  چين ، گفت : ايران  با جذب  سرمايه هاي  خارجي  تحريم هاي آمريكا را بي اثر كرده  است .
۸/ ۸/ ۱۳۸۳
* خبرگزاري  فرانسه  درگزارشي  به نقل  از يك  منبع  ديپلماتيك  در وين  مركزاتريش ، نوشت : اتحاديه  اروپا در نظر دارد در گردهمايي  روزجمعه  آينده  در پاريس  كه  براي  متقاعد ساختن  ايران  به  رهاساختن  غني سازي  اورانيوم  درقبال همكاري  هسته اي  غيرنظامي برگزار مي شود، امتيازات  اضافي  به  ايراني ها بدهد.
* دولت  انگليس  با انتشار نخستين  گزارش  سياستهاي  انرژي  خود نام ايران  را در ميان  كشورهايي  قرار داد كه  بيشترين  صادرات  گاز را در آينده  بر عهده  خواهند داشت .
* كاردينال  آنجلو سودانو نخست  وزير واتيكان ، همكاري  مركز مذهب كاتوليك  و جمهوري  اسلامي ايران  را براي  صلح  جهاني  مهم  خواند.
* پاپ  ژان  پل  دوم  رهبر كاتوليك هاي  جهان  هنگام  دريافت  استوارنامه  سفيرجديد جمهوري  اسلامي ايران  در واتيكان ، حمايت  مقامات  ايران  از كليساي كاتوليك  را مهم  توصيف  كرد.
۹/ ۸/ ۸۳
* وزيراطلاعات  در اشاره اي  كوتاه  به  مسئله  انرژي  هسته اي  گفت : همانگونه كه  تاكنون  بحرانهاي  مختلف  را با دورانديشي  پشت  سرگذاشته ايم ، مسئله  هسته اي را نيز با هوشمندي  و دورانديشي  پشت  سر گذاشته  و در اين  بازي  پيچيده ، موفق خواهيم  شد.
* پاسكال  لامي  كميسر تجاري  كميسيون  اروپا گفت  كه اين  اتحاديه  به تلاش هاي  خود براي  برقراري  روابط سازنده  و مفيد با ايران  ادامه  مي دهد.
* معاون  آسيا، اقيانوسيه  و مشترك  المنافع  وزارت  امور خارجه ، انتخابات افغانستان  را يك  تحول  بسيار مهم  براي  مردم  و كشور افغانستان  و همينطورمردم  منطقه  ارزيابي  كرد.
۱۰/ ۸/ ۸۳
* سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  در يك  گفت  وگوي  تلفني ، موفقيت  حامد كرزاي ، رئيس  جمهوري  منتخب  مردم  افغانستان  را به  وي  تبريك گفت .
* كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  در چارچوب  رايزنيهاي  منطقه اي وارد دوحه  پايتخت  قطر شد.
* طرح  لغو تعليق  غني سازي  اورانيوم  وتوقف  اجراي  موقت  (غير قانوني )پروتكل  الحاقي  كه  پنج  روز پيش  با قيد دوفوريت  تقديم  هيات  رئيسه  مجلس شده  بود، در نشست  علني  روز يكشنبه  مجلس  پس  گرفته  شد.
* نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي كه  در نشست  علني  خود كليات  طرح دستيابي  به  فناوري  هسته اي  صلح  آميز را با قاطعيت  آراء تصويب  كردند، براي  لحظاتي  به  حالت  قيام  ايستادند و شعار مرگ  بر آمريكا و مرگ  براسرائيل  سردادند.
* حازم  شعلان  وزير دفاع  عراق  كه  همراه  رئيس  جمهوري  اين  كشور سرگرم ديدار رسمي از كويت  است  بار ديگر بدون  ارائه  هيچ  دليلي  ادعا كرد جمهوري اسلامي ايران  در امور داخلي  عراق  دخالت  مي كند.
* رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : مصوبه  مجلس  در مورد دستيابي  ايران  به فناوري  صلح  آميز هسته اي ، چارچوب  مذاكرات  را براي  هيات  مذاكره كننده  ايراني مشخص  كرد.
* سخنگوي  وزارت  امور خارجه  در خصوص  قطعنامه  پارلمان  اروپا و ادعاي نقض  حقوق  بشر در ايران  گفت : لازم  نيست  كه  پارلمان  اروپا براي  ايران  تعيين تكليف  كند و با پيشداوري  به  ايران  بگويد كه  چه  بكند و چه  نكند.
۱۱/ ۸/ ۸۳
* خبرگزاري  پي .تي .آي  هند گزارش  كرد شركت  نفت  هند در حال  انعقاد يك معامله  ۳ ميليارد دلاري  با ايران  براي  توسعه  يك  بلوك  گازي  در حوزه  گازي پارس  جنوبي  اين  كشور است .
* محمد البرادعي  مديركل  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در گزارشي  به  مجمع  عمومي  سازمان  ملل  اعلام  كرد كه  جمهوري  اسلامي  ايران  تمامي اطلاعات  مورد تقاضاي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي را - هرچند در برخي  موارد با كندي  - به  اين  نهاد ارايه  داده  است .
* عبدا...  رمضانزاده  دبير و سخنگوي  دولت  گفت  كه  برخي  اقدامات  در راستاي  فلج  كردن  دولت  و چوب  لاي  چرخ  دولت  گذاشتن  انجام  مي شود.
* ولاديمير پوتين  رئيس  جمهور روسيه  در پيامي به  محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  بر اهميت  تصويب  طرح  كنوانسيون  بين المللي  مبارزه  با تروريسم اتمي ، پيشنهادي  روسيه  در مجمع  عمومي سازمان  ملل  تأكيد كرد.
* وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  در يك  سفر چند ساعته  به  دوحه  ودر ديدار با شيخ  حمد بن  خليفه  آل  ثاني  امير قطر گفت : كشورهاي  منطقه مي توانند كمك  كنند تا امنيت  در منطقه  برقرار شود.
۱۲/ ۸/ ۸۳
* كمال  خرازي  وزير امورخارجه  در تماس  تلفني  با نوبوتاكا ماچي  مورا، وزيرامور خارجه  ژاپن ، باابراز تاسف  از كشته  شدن  گروگان  ژاپني  در عراق از افزايش  ناامني  در اين  كشور اظهار نگراني  كرد.
* سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  با حضور درمجلس  شوراي  اسلامي ، ازچگونگي  اجراي  عملكرد سال  چهارم  قانون  برنامه  سوم  توسعه  اقتصادي ، فرهنگي  و اجتماعي  كشور گزارشي  به  مجلس  ارايه  كرد.
* سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  بار ديگر با تأكيد برمواضع  اصولي  ايران  در خصوص  مسئله  دستيابي  به  فناوري  هسته اي  صلح  آميز، گفت : اگر كشورها، مستقل  از فشار نابجاي  آمريكا عمل  كنند، پرونده  ايران قابل  بسته  شدن  است .
* خبرگزاري  ژاپني  كيودو از اسلام آباد گزارش  داد: براساس  اسنادي  كه اخيرا در آمريكا از طبقه بندي  خارج  شده ، اين  كشور اواسط دهه  ۱۹۷۰ ميلادي يعني  پيش  از وقوع  انقلاب  اسلامي به  ايران  پيشنهاد كرده  بود كه  تسهيلات غني سازي  اورانيوم  و كارخانه  فرآوري  مجدد را در اختيار ايران  قرار دهد.
* غلامعلي  حدادعادل  رئيس  مجلس  گفت  كه  به  نامزدي  در انتخابات  رياست جمهوري  فكركرده  ولي  هنوز تصميمي نگرفته  است .
* سخنگوي  قوه  قضائيه  اعلام  كرد كه  اين  قوه  از تحقيق  و تفحص  نمايندگان مجلس  شوراي  اسلامي درباره  مسائل  مالي  و بودجه اي  قوه  قضائيه  استقبال  مي كند.
* مشاور پيشين  كاخ  سفيد گفت : نه  ايران  و نه  اروپا مايل  نيستند پرونده هسته اي  ايران  به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  ارجاع  شود.گري  سيمور در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در لندن  افزود: هر دو طرف  مايلند اين  مسئله  به  صورت گفت  و گوي  دو جانبه  در وين  باقي  بماند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |