پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۴۶ - Nov 4, 2004
فرزندان به مادر پيوستند
پايان سلطه مرورگر مايكروسافت بر اينترنت
005703.jpg
گروه انفورماتيك: اينترنت اكسپلورر (IE) بخش قابل توجهي از بازار جستجوگرهاي اينترنتي را به جستجوگر Mozilla واگذار كرده است.
به گزارش رويتر اگر چه هنوز مايكروسافت حاكم مطلق اينترنت به حساب مي آيد و ۹۵ درصد بازار جهاني را در اين زمينه در اختيار دارد ولي جستجوگر اين شركت به تدريج حضورخود بر بازار جستجوگرها را از دست مي دهد.
اين گزارش حاكي از آن است كه سهم جستجوگر اينترنتي IE از كل بازار در سال گذشته ۷/۹۴ درصد بوده كه تا آخر اكتبر امسال به ۹/۹۲ درصد رسيده است.
كاهش دو درصدي سهم مايكروسافت از اين بازار را اغلب تحليل گران به سبب گسترش اقبال عمومي به جستجوگر موزيلا مي دانند. موزيلا كه يك جستجوگر باز (open source) است كه در موفقيت روزافزون خود از بروز خلأهاي امنيتي پياپي در IE بهره مي گيرد. در حال حاضر جستجوگرهاي موزيلا، نت اسكيپ (Net scape) و فاير فاكس (Firefox) در كنار يكديگر ۶ درصد بازار جستجوگرها را در اختيار دارند كه اين سهم در سال گذشته ۵/۳ درصد بود.
مؤسسه وب سايد استوري (WSS) هم كه يك مؤسسه كنترل ترافيك اينترنتي است اخيراً در گزارش سالانه خود اعلام كرد: «اگر چه نمي توان روند فعلي را افتي شديد براي IE به حساب آورد ولي بدون شك اين يك پيشرفت سريع براي موزيلا به حساب مي آيد.»
جستجوگر فاير فاكس هم كه ديگر جستجوگر محبوب اينترنتي است در حقيقت به همان شركت موزيلا تعلق دارد. با اين تفاوت كه جستجوگر موزيلا داراي مجموعه اي از محصولات جانبي چون ايميل، نرم افزار چت و نرم افزار ويژه طراحي وب سايت نيز هست ولي فاير فاكس صرفاً يك جستجوگر خشك و خالي به حساب مي آيد. جالب آن كه خود موزيلا را هم مي توان به نوعي فرزند جستجوگر نت اسكيپ به شمار آورد چرا كه پروژه نرم افزار موزيلا در سال ۱۹۹۸ توسط طراحان نت اسكيپ پايه گذاري شد. تمامي اين نبرد خونين جستجوگرها قسمتي كوچك از نبرد اصلي ميان دو غول اينترنتي آمريكا يعني AOL و مايكروسافت است كه بر سر كسب بازار خدمات اينترنتي آمريكا با يكديگر جدال دارند. نت اسكيپ توسط متخصصان نرم افزاري AOL اداره مي شود.
پيشرفت فايرفاكس هم در نوع خود قابل توجه است چرا كه اين جستجوگر تازه در ابتداي سال جاري ميلادي عرضه شد و در همين مدت كوتاه توانسته ۳ درصد بازار را به خود اختصاص دهد. پيش بيني مي شود روز ۹ نوامبر نسخه ۱.Q اين محصول نيز به بازار عرضه شود.
بد نيست بدانيد هواداران فاير فاكس آنقدر از open source بودن اين جستجوگر اينترنتي خوش دست خوشحالند كه داوطلبانه ۲۵۰ هزار دلار براي تبليغ كردن تمام صفحه فاير فاكس در روزنامه نيويورك تايمز جمع كرده اند.
شركت هاي موزيلا، فاير فاكس و به ويژه نت اسكيپ نگران آن هستند كه روند رو به رشد خود را به سبب عرضه ويندوزي جديد در سال ۲۰۰۶ از دست بدهند. مايكروسافت از هم اكنون اعلام كرده است. ويندوز «لانگ هورن» (Long Horn) از يك جستجوگر اينترنتي جديد بهره خواهد برد كه در آن از نقايص امنيتي IE خبري نيست. با توجه به رايگان بودن نصب اين جستجوگر جديد مايكروسافت بسياري معتقدند اين غول نرم افزاري تمامي رقبايش را به نابودي خواهد كشاند.
تاكنون كه مسئولان مايكروسافت نارضايتي خود از كاهش سهم IE در بازار را پنهان كرده اند و روز گذشته سخنگوي اين كمپاني اظهار داشت: چنين رويدادي فقط نوسان عادي بازار است و غلبه رقباي ما بر مايكروسافت نيست. كساني كه جستجوگرهاي جايگزين را امتحان مي كنند سرانجام به آغوش IE باز خواهند گشت.

امضاي الكترونيكي در انتظار آيين نامه اجرايي
گروه انفورماتيك: مشاور دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني قانون تجارت الكترونيكي به رسميت شناختن امضاي الكترونيكي را نيازمند تدوين و تصويب آيين نامه اجرايي امضاي الكترونيكي دانست.
«حميدرضا رياحي» در اين باره به ايرنا گفت: براساس قانون تصويب شده امضاي الكترونيكي عبارت از هر نوع علامت منضم شده يا به نحو منطقي متصل شده به داده پيام است كه براي شناسايي امضا كننده داده پيام مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي افزود: اكنون برخي از سازمانهاي دولتي و اقتصادي كشور در حال تهيه مواد قانوني آيين نامه اجرايي، به منظور فراهم كردن زمينه استفاده از امضاي الكترونيكي در كشور هستند.
وي افزود: وزارت بازرگاني، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، وزارت اقتصاد و دارايي، سازمان مديريت و برنامه ريزي، قوه قضاييه، دبير شوراي عالي اطلاع رساني و چند نهاد ديگر با تشكيل گروههاي تحقيقاتي و مطالعاتي در حال تهيه مفاد اين آيين نامه هستند.
وي با تأكيد بر اين نكته كه ايجاد نظام و ساختار اجرايي، لازمه استفاده از اين فناوري نوين در سيستم اداري كشور است، گفت: اين آيين نامه اجرايي پس از تصويب توسط هيأت دولت براي اجرا به دستگاهها و ادارات ابلاغ مي شود. وي درباره تأييد بين المللي امضاي الكترونيكي گفت: دولت ايران در حال مذاكره با اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) در اين زمينه است.

۷۰ درصد كاربران ايراني از منزل به شبكه اينترنت متصل مي شوند
گروه انفورماتيك: عضو هيأت مديره انجمن صنفي ICT اصفهان معتقد است در زمان حاضر نزديك به ۷۰ درصد كاربران ايراني از منازل خود به شبكه جهاني اينترنت متصل مي شوند.
«مسعود ميرمحمد صادقي» در اين خصوص به ايرنا گفت: به دليل كمبود امكانات و تجهيزات براي اتصال به اينترنت در مكان هايي مانند مدارس،  دانشگاه ها ، محل هاي كار و كافي نت ها، اكثر كاربران ايراني از منازل خود به اينترنت متصل شوند.
وي افزود: استفاده از اينترنت نياز به فراهم بودن محيط آرام و امكانات مناسب است درحالي كه در بسياري از كافي نت ها و سايت هاي رايانه دانشگاه ها چنين محيطي وجود ندارد.
وي يكي از دلايل كاهش رجوع كاربران نوجوان و جوان به كافي نت ها، پيدايش و رشد زياد مراكز گيم نت و بازي هاي رايانه اي دانست.
ميرمحمد صادقي با اشاره به اينكه استفاده از اينترنت در مدارس ايران در سطح بسيار پاييني قرار دارد، گفت: برغم شعارهاي فراواني كه در زمينه تجهيز مدارس به شبكه اينترنت داده شد، اكثريت آنها چنين امكاني را ندارند.
به گفته وي، در سيستم مدارس برنامه ريزي و تعيين زمان مناسبي براي استفاده دانش آموزان از شبكه اينترنت وجود ندارد.
وي تأكيد كرد: با توجه به اين نكته كه اكثر كاربران در زمان حاضر از منزل به اينترنت متصل مي شوند نهادها و دستگاه هاي مرتبط با حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات بايد زمينه هاي مناسبي را براي تسهيل اين امر فراهم كند.
صادقي تصريح كرد: دولت با حمايت و تقويت بخش خصوصي فعال در اين حوزه مي تواند بسياري از معضلات موجود در اين رابطه مانند گران بودن هزينه هاي اتصال و پايين بودن سرعت و كيفيت اينترنت را كاهش دهد.
به گفته او در نظرسنجي هاي پيشين درباره امكان اتصال به اينترنت آمده بود كه ۶۱ درصد كاربران از منازل خود به اينترنت متصل مي شوند.
در اين نظرسنجي اتصال به اينترنت از محل كار ۳۱ درصد، از محل تحصيل ۲ درصد و از كافي نت ها ۵/۳ درصد از مجموع آراء را به دست آوردند.

اينتل براي آخرين بار سرعت پنتيوم ۴ را افزايش مي دهد
005700.jpg
گروه انفورماتيك: شركت اينتل اعلام كرد براي آخرين بار سرعت پردازنده هاي پنتيوم ۴ خود را افزايش مي دهد.
به گزارش پي سي ورلد، اينتل قصد دارد طراحي جديدي را براي پردازنده كامپيوترهاي روميزي خود آغاز كند.
بر اساس اعلام اين شركت پردازنده ۸/۳ گيگاهرتزي P4 مدل ،۵۷۰ تك چيپ بوده و با داشتن يك مگابايت كش سطح دو سريع ترين پردازنده از نوع P4 خواهد بود.
سخنگوي اينتل با تأييد اين مطلب از عرضه اين پردازنده از پانزده نوامبر سال جاري خبر داد.
وي افزود: افزايش سرعت پردازنده P4 از همان اوايل عرضه آن به بازار در سال ،۲۰۰۰ همواره در دستور كار اينتل قرار داشته، اما اين بار عملكرد اين پردازنده با اضافه كردن حافظه  كش بهبود خواهد يافت.ناتان بروك وود، مشاور ارشد اينتل، نيز در اين باره گفت: اصلاحاتي در مصرف برق پردازنده مزبور انجام شده كه كمك خواهد كرد تا ساخت پردازنده چهار گيگاهرتزي مبتني بر يك هسته منفرد نيز در پايان سال ۲۰۰۵ تحقق يابد.
انتظار مي رود با نزديك شدن به سال ۲۰۰۶ اينتل به سوي به كارگيري پنتيوم M در كامپيوترهاي روميزي حركت كند. اين پردازنده، براي اجراي برنامه هاي كاربردي، عملكرد بهتري نسبت به P4 خواهد داشت.

BEA كسب و كار وب لاجيك را بهبود مي بخشد
گروه انفورماتيك: شركت BEA Systems در پي توسعه كسب و كار ميان افزار خود به همراه چهارچوب راهكارهايي كه مي تواند به كاربران پلت فرم وب لاجيك كمك كند تا معماري هاي مبتني بر خدمات (SOA)  را براي موارد مورد نياز سازماني از جمله بهبود خدمات مشتريان را در صدر برنامه هاي خود قرار داده است.
به گزارش همكاران سيستم اين چارچوب بخشي از ابتكار Liquid COmputing شركت BEA كه تابستان گذشته در كنفرانس كاربران شركت ارائه گرديده است. اين مجموعه با استفاده از مؤلفه هاي يكپارچه سازي مبتني بر سرويس و قابل استفاده مجدد كه كنترل ناميده مي شوند، از پلت فرم وب لاجيك BEA استفاده كرده تا پنج هدف سازماني رايج SOA را به تحقق رساند. اين اهداف عبارتند از: خدمات مشتري، خدمات كارمندان، پلت فرم هاي تحويل خدمات، پردازش تجارت و قابليت شناسايي فراواني اطلاعات راديويي.
اين چهارچوب شامل جزيياتي است كه توسط شركاي تجاري از جمله SAP، Business Objects، Documentum و Siebel Systems فراهم شده است.
شبكه Oncology Therapeutics، يك توزيع كننده محصولات پزشكي مستقر در سان فرانسيسكو، درباره استفاده از چارچوب هاي جديد براي كمك به يكپارچه سازي قطعات بسته هاي CRM و ERP از طريق SOA با شركت BEA گفت وگو هايي انجام داده است.
شركت ها نيازمند راهنمايي در بسياري از جنبه هاي ساخت SOA مانند ترتيب و تنظيم خدمات وب به روشي صحيح هستند، اما اگرچه اين برنامه جديد پاسخ محكم به موفقيت شركت آي بي ام در كسب و كار راهكارهاي بسته بندي است، BEA خطر انتقال شركاي يكپارچه سازي خود را به عهده مي گيرد.

آن لاين
عدم استقبال جوانان از پست صوتي
گروه انفورماتيك: عدم استقبال جوانان از خدمات پست صوتي، شركت هاي مخابراتي را بر آن داشته است تا بر ارايه خدمات خود تجديد نظر كنند.
به گزارش بي بي سي، تحقيقات شركت مخابراتي موبن بيانگر آن است كه كاربران خدمات پست صوتي را افرادي با رده سني خاص تشكيل مي دهند و جوانان كمتر به استفاده از اين خدمات گرايش دارند.آنتوني بسويك، از كارشناسان موبن معتقد است كه دليل عدم تمايل جوانان با استفاده از خدمات پست صوتي تغيير شيوه هاي ارتباطي اقشار مختلف جوامع است.براساس اين تحقيقات جوانان ارتباط با SMS و IM را به ساير خدمات ترجيح مي دهند.بسويك افزود: نسل جوان همزمان با رشد خود شاهد كوتاهتر شدن زمان تبادل اطلاعات بوده اند و در نتيجه روش هاي سريع تر را انتخاب مي كنند اما قشر مسن تر از آنجايي كه براي زمان اهميت زيادي قائل هستند، ترجيح مي دهند با پيام گذاشتن با يكديگر ارتباط برقرار كنند.بنابر نتايج به دست آمده از اين تحقيقات، برخي از كارشناسان بر اين اعتقادند كه شركت هاي مخابراتي در آينده نه چندان دور خدمات تازه اي را جايگزين پست صوتي مي كنند و چه بسا اين سرويس به سرنوشت پيجرها دچار شده و در حالي كه مدت زيادي از ظهور آن نمي گذرد، به دست فراموشي سپرده شود.
آمريكن آن لاين به گروه صنعتي ضد هرزنامه پيوست
گروه انفورماتيك: شركت آمريكن آنلاين، به گروه (MAAW) Messaging AntiAbuse Working پيوست.
اين شركت دسامبر گذشته توسط گروهي از شركت براي مبارزه با هرزنامه ها، ويروس ها و ديگر حملات و آفت هاي آنلاين تشكيل شده است.به گزارش سي نت كارل هوزلر، مدير پروژه مبارزه هرزنامه در شركت آمريكن آنلاين در اين باره گفت: MAAWG متعهد شده است كه تجربيات خود را در زمينه ارسال پيام هاي ناخواسته در اختيار مشتريان ما قرار دهد.
وي معتقد است براي ريشه كن كردن اين معضل شركت هاي ذي نفع بايد با يكديگر همكاري كنند تا به راهكارهاي عملي تر دست پيدا كنند.ريچارد وانگ، رئيس MAAWG و مدير عامل اوپن ويو نيز در اين باره گفت: ما از ورود شركت آمريكن آنلاين به MAAWG استقبال كرده و به آن خوش آمد مي گوييم و در انتظار همكاري با يكديگر براي كمك كردن به تعيين مجموعه اي از بهترين  تمرين ها و آموزش هاي كنوني در ميان تأمين كنندگان خدمات هستيم تا بدين طريق قابليت ارائه و انتقال محصولات را بهبود بخشيم.
بازيهاي كامپيوتري به كمك هواشناسي مي آيند
گروه انفورماتيك: فناوري گرافيكي بازيهاي ويدئويي، روش پيش بيني وضع هواي بي بي سي را دگرگون مي كند.
شركت مترا (Metra) در زلاندنو نسخه اي از نرم افزار سه بعدي پيش بيني هواي XT را براي بي بي سي ابداع كرده تا بتواند به تماشاچيان پيش بيني هاي واقع بينانه تري را ارائه دهد.تلفيق  بازيهاي گرافيكي پيشرفته و قدرت پردازش يعني اين كه تصاوير بلافاصله و در همان لحظه ساخته مي شوند.تكنولوژي حقيقت مجازي مرتب داده ها را به روز كرده و تبديل به تصاوير سه بعدي مي نمايد. اين برنامه اوايل سال آينده در بي بي سي به كار گرفته مي شود.كولين تريگر، كارگردان برنامه هواشناسي بي بي سي اعلام كرد: «اين برنامه تقريباً شبيه يك بازي كامپيوتري فكر و عمل مي كند. ما سعي مي كنيم داده هاي هواشناسي را دريافت و بعد نمادهاي گرافيكي هواشناسي را به يك نقشه سه بعدي كه در حقيقت شبيه خود آب و هوا به نظر مي رسد تبديل كنيم.»

آف لاين
آموزش الكترونيكي براي مديران محيط زيست
گروه انفورماتيك: مديران ادارات كل محيط زيست كشور در سال جاري تحت آموزش از راه دور قرار مي گيرند.
زهرا جواهريان مدير كل دفتر طرح و برنامه و اطلاع رساني سازمان محيط زيست به خبرنگار ما گفت: با همكاري دفتر آموزش نرم افزار e-learning جهت آموزش مديران استانها تهيه شده است.او افزود: بعد از آموزش از راه دور امتحان نهايي و صدور گواهينامه پايان دوره نيز از طريق اينترنت براي مديران پذيرفته شده، انجام مي شود.به گفته جواهريان در هر سال ۳۰ دوره آموزشي براي مديران برگزار مي شود كه برگزاري آنها از طريق e-learning موجب كاهش هزينه ها، رفت و آمد مديران به مركز و حتي برگزاري دوره هاي GIS و ايزو ۱۴۰۰۰ مي شود.
اختصاص ۱۵ ميليارد تومان به توسعه زيرساخت  IT آموزش و پرورش
گروه انفورماتيك: مشاور مدير طرح توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش از اختصاص ۱۵ ميليارد تومان به توسعه زيرساختهاي سخت افزاري و توسعه شبكه اينترنتي آموزش و پروش در سال جاري خبر داد.
نوابخش در اين خصوص به موج گفت: در حال مبادله اين بودجه با سازمان مديريت هستيم. به گفته وي بخش عمده اي از بودجه آموزش الكترونيكي در آموزش و پرورش به توليد محتواي الكترونيكي اختصاص دارد.وي افزود: در بخش آموزش و پرورش نرم افزارهاي خوبي توليد شده و در سال ۸۱ و ۸۲ اعتبار آموزش و پرورش براي توسعه زيرساخت هاي سخت افزاري و توسعه شبكه اينترنتي به ترتيب ۱۴ و ۱۵ ميليون تومان بوده است.نوابخش همچنين از ارائه آموزشهاي الكترونيكي به ۱۰ ميليون نفر ساعت معلم طي دو سال گذشته خبر داد.
ثبت نام مراكز آموزش از راه دور ۲۹ آبان پايان مي پذيرد
گروه انفورماتيك: مهلت نام نويسي در مراكز آموزش از راه دور سراسر كشور ۲۹ آبان ماه سال جاري پايان مي يابد.
عليرضا سعيد آبادي، مدير روابط عمومي مؤسسه آموزش از راه دور، با اعلام اين خبر به ايلنا گفت: نام نويسي افرادي كه در سن تحصيل هستند و به مدرسه و نظام آموزشي حضوري دسترسي ندارند، به صورت رايگان صورت مي گيرد و افرادي كه خارج از سن تحصيل و بزرگسال هستند،  با پرداخت شهريه تا ۲۹ ماه جاري در مراكز آموزش از راه دور انجام مي شود و پس از آن فقط با معرفي مناطق آموزش و پرورش ثبت نام صورت خواهد گرفت.
طراحي سيستم هوشمند اعلام زمان مصرف دارو
گروه دانش: پژوهشگران جوان ايراني براي نخستين بار موفق به طراحي ساعت داروي ديجيتالي با قابليت تعيين زمان نامحدود شدند.
معصومه حاجي غفارلو، كاردان كامپيوتر و از طراحان اين سيستم در اين باره به ايسنا گفت: اين دستگاه كه به صورت يك ساعت روميزي طراحي شده، قابليت ثبت زمان تجويز شده مصرف ۱۰ دارو را به صورت همزمان دارا بوده و به صورت خودكار و گويا زمان مصرف هر دارو را به فرد بيمار اعلام مي كند. اين دستگاه علاوه بر ساعت نمايشگر معمولي داراي يك صفحه LCD براي نمايش زمان تعيين شده براي مصرف داروهاست كه شامل اعداد ۴ ، ۶ ، ۸ و ۱۲ ساعته بوده و تعداد داروهاي مصرف شده را نمايش مي دهد. اين ساعت همچنين قابليت استفاده براي داروهايي با مصرف يك يا دو روز در ميان (هر ۴۸ ساعت يك بار) را نيز دارد.

دستگيري متخلفان اينترنتي در آمريكا
سازمان امنيتي آمريكا به دنبال افزايش جرايم اينترنتي، تدابير جديدي براي دستگيري افراد مختلف اتخاذ كرده  است.
براساس اعلام مسئولان كميته امنيت ايالات متحده آمريكا تاكنون ۲۸ نفر به اتهام جرايم اينترنتي در هشت ايالت اين كشور و شش كشور خارجي دستگير شده اند.اين جرايم شامل سرقت اطلاعات شخصي، كلاهبرداري هاي كامپيوتري، كلاهبرداري از طريق كارت هاي اعتباري و فعاليت هاي جاسوسي در اطلاعات محرمانه سازمان هاي مختلف مي شود.

طراحي اولين دانشنامه الكترونيكي مردمي
اولين دانشنامه الكترونيكي مردمي توسط وزارت آموزش و پرورش طراحي و راه اندازي شد.«خسرو سلجوقي» معاون فني دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني گفت: دانشنامه شبكه رشد يك دايره المعارف، با محتواي آزاد و رايگان است كه با ياري دبيران، دانش آموزان، اوليا، كارشناسان و محققان علاقه مند، توسعه و گسترش خواهد يافت.وي افزود: اين پروژه توسط وزارت آموزش و پرورش تهيه شده و در حال حاضر در چهار زمينه دانشنامه اسلامي، پارس نامه، فرهنگ نامه علوم قرآن و دانشنامه علوم فعاليت مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |