چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۱ - Nov 10, 2004
دعاي روز بيست و ششم
اَلّلهُمَ اجعَل سَعيي فيهِِ مَشكوراً وَ ذَنبي فيهِ مَغفِوراً وَ عَمَلي فيهِ مَقبوِلاً وَ عَيبي فيهِ مَستُوراً يا اَسمَعَ السّامِعين
اي خدا در اين روز سعيم را در راه اطاعتت بپذير و جزاي خير عطا فرما و گناهم را در اين روز ببخش و عملم را مقبول و عيبم را مستور گردان اي بهترين شنواي صداي خلق.
امروز با حافظ
دل از پي نظر آيد به سوي روزن چشم
خيال روي تو چون بگذرد به گلشن چشم
منم ز عالم واين گوشه معين چشم
سزاي تگيه گهت منظري نمي بينم
در قالب نامه، شعر و داستان
كودكان و نوجوانان ايراني با «هانس كريستين اندرسن» سخن مي گويند
ايسنا: شوراي كتاب كودك به مناسبت فرارسيدن سالروز تولد  هانس كريستين اندرسن (دوم آوريل ۲۰۰۵) خالق جوجه اردك زشت مسابقه ي ويژه اي ترتيب داده است.
در اين مسابقه كه در سه بخش تصوير، پيام و مقالات پژوهشي برگزار مي شود، كودكان و نوجوانان، نويسندگان و تصويرگران و پژوهشگران به رقابت خواهند پرداخت.
اين مسابقه در رده سني كودك و نوجوان در دو بخش تصوير و متن متمركز است. كودكان و نوجوانان ۳ تا ۱۶ سال مي توانند با نقاشي يكي از قصه هاي اندرسن كه بيشتر مورد توجه آنان است، بر روي مقوايي به قطع A3 در اين مسابقه شركت كنند.
همچنين كودكان و نوجوانان خوش قلم ۳ تا ۱۶ ساله مي توانند در قالب نامه، شعر و داستان با اين نويسنده شهير جهاني گفت وگو كنند.
براساس اين گزارش تصاوير برگزيده اين بخش از ۱۵ فروردين ماه ۱۳۸۴ به مدت پنج روز در خانه  هنرمندان ايران به نمايش در خواهد آمد و دست نوشته هاي برگزيده كودكان و نوجوانان در ماهنامه  عروسك سخنگو به چاپ خواهد رسيد.
علاقه مندان به شركت در اين مسابقه تا اول بهمن ماه ۱۳۸۳ فرصت دارند تا آثار خود را به شوراي كتاب كودك واقع در خيابان انقلاب،خيابان ابوريحان، خيابان شهيد وحيد نظري، شماره ،۶۹ طبقه دوم، يا صندوق پستي ۱۳۳۱۳۱۴۵ دفتر دبيرخانه جشنواره  اندرسن بفرستند.
دوم آوريل (۱۳ فروردين) روز جهاني كتاب كودك است و ايران همسو با ديگر كشورهاي جهان همه ساله، به اين مناسبت برنامه هاي ويژه اي را در جهت پيشبرد و ترويج كتاب و كتابخواني اجرا مي كند.

جشنواره فيلم كوتاه هفته آينده آغاز مي شود
ايرنا: بيست  و يكمين  جشنواره  ملي  و نهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كوتاه  تهران ، با حضور ۳۲ كشور، ۲۷ آبان  ماه  در مجموعه  سينمايي  ايران  گشايش  مي يابد.
دبير جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  در گفت وگو با خبرنگاران ، گسترش  فيلم سازي ، توجه  به استعدادهاي  جوان  و معرفي  آثار سينماي  كوتاه  را ازجمله  اهداف  اين  رويداد فرهنگي  عنوان  كرد.
محمد آفريده  افزود: جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  شامل  بخش هاي  ملي ، بين المللي  و معناگراست  كه  آثار سينماگران  داخلي  در دو بخش  الف (حرفه اي ) و ب  (غيرحرفه اي ) به  نمايش  گذاشته  مي شود.
وي  افزود: امسال  براي  نخستين  بار بخش  سينماي  معناگرا در جشنواره  فيلم كوتاه  گنجانده  شده  و اين  رويداد هنري  علاوه  بر تهران  در اهواز، زاهدان ، زنجان  و سمنان  نيز برگزار مي شود.
مديرعامل  انجمن  سينماي  جوانان  ايران  گفت : بيش  از ۴۰۰ اثر داخلي  و ۳۱۰فيلم  خارجي  متقاضي  شركت  در بخش  معناگرا بودند كه  از اين  ميان  ۴۷ فيلم  از۱۴ كشور برگزيده  شد.
آفريده  توضيح  داد: هيات  انتخاب  از ميان  بيش  از يكهزار اثر داخلي  ارسال شده ، ۱۲۴ اثر را براي  بخش «الف» مسابقه ملي  و ۴۸ فيلم  را براي  حضور در بخش «ب» جشنواره  فيلم  كوتاه  تهران  برگزيد.
فرشاد فرشته  حكمت ، روبرت  صافاريان ، وحيد موسائيان ، حميد جمعدر و مهدي  فرودگاهي  هيات  انتخاب  و منوچهر طياب ، مجتبي  راعي ، اكبرنبوي ، محمدرضا سكوت  و سهيلا نجم  هيات  داوران  بخش  مسابقه  ملي  جشنواره فيلم  كوتاه  تهران  هستند.

نقد و بررسي كتابهاي برتر مهرگان در پكا
كتابهاي هزار و يكسال به روايت شهريار مندني پور و نه تر و نه خشك نوشته هوشنگ مرادي كرماني در خانه پكا مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد. به گزارش روابط عمومي پكا كتاب در جستجوي نيمو نوشته گيل هرمن، يكي از آثار برتر جهاني در حوزه ادبيات كودك و نوجوان است كه با حضور مترجم اين اثر احمد پوري، به نقد گذاشته مي شود.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با تلفن هاي ۶۴۰۲۷۲۵ _ ۶۴۰۶۴۱۷ تماس بگيرند.

گروه كر نوري در سالن رودكي
گروه كر نوري به همراهي اركستر زهي و به رهبري عليرضا شفقي نژاد در ساعت ۲۱ روزهاي ۲۸ ، ۲۹ و ۳۰ آبان در سالن رودكي به اجراي برنامه مي پردازند.
در اين برنامه آثاري از وردي، ويوالدي، باخ، موتسارت، فوره، حشمت سنجري و چند قطعه موسيقي فولكلور ايراني اجرا مي شود. نوازندگي پيانو اين اجرا را آوانسيان و كنسرت مايستر آن را علي جعفري پويان برعهده دارد.

نگارستان
جورج بازليتز
006297.jpg
زرد غمگين ۱۹۸۲ / رنگ روغن روي بوم - ۲۰۰ در ۲۵۰ سانتي متر دوسلدورف
رنگ و فرم در نقاشي هاي بازليتز بيانگر واقعي عناصراند. اما در گرايشهاي آبستره هنر قرن بيستم، بازليتز يكسره موضوع را ناديده نمي گيرد. او در آثارش بيشتر ترجيح مي دهد فيگورها را به حالت ايستاده بر روي سرشان نشان دهد. او تاكيد بر اين حقيقت را به عنوان دستاويزي صرف براي نقاشي استفاده مي كند. در سبك بازليتز موضوعات به صورت وارونه نمايش داده مي شوند. به اين ترتيب در آثار او بر احساسات شديد تاكيد مي شود و نقاش از ضربات قلم موي پهن با حالتي رها و آزادانه سبكي را از خود برجاي مي گذارد.

بهارستان
پنج دقيقه سكوت،
براي كساني كه هرگز سكوت نكردند
كساني كه در انتخاب بين حقيقت و دروغ
چه در ادبيات و چه در زندگي لحظه اي درنگ نكردند.
ميلان ريختر- ترجمه پرويز دوايي

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره اهميت وقوف بر تاريخچه بيماري هاي رايج در فاميل
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي تاكيد كرده است كه در جامعه امروز هركس بايد تاريخچه بيماري هايي نظير مشكلات قلبي، سرطان، آسم، بيماري قند و امراض مغزي عصبي از جمله كاهش حافظه و نيز طول عمر در خانواده و فاميل گسترده خود را بداند و يادداشت كند و در اختيار پزشك خود بگذارد زيرا كه اين امراض و حتي مشكلات دستگاه گوارش و فعاليت غدد تا حدي چشمگير ارثي هستند. دانستن تاريخچه بيماري هاي خانوادگي كمك مي كند تا فرد بكوشد با كمك دكتر خود از آنها پرهيز كند و اين كاري است الزامي براي افرادي كه بخواهند عمر را در سلامت به سر برند و دچار بيماري هاي صعب العلاج نشوند. دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي ديگر، تأييد كرده است كه بيماري تراخم چشم (تراكوما) كه مي رفت تا از جهان رخت بر بندد بار ديگر سر برداشته و آمار مبتلايان به آن رو به افزايش است و دليلش آلودگي و غبارآلود شدن هواي و محيط زيست است كه بايد پرهيز كرد. وي در پاسخ به اين سئوال كه مفهوم «شكست قلب» (هارت فيلير) چيست گفته است: حالتي است كه پس از ناتوان شدن قلب، پمپ زدن را از دست مي دهد و در نتيجه مايعات در ريه جمع مي شود و فرد دچار تنگي نفس و ضعف شديد مي شود و...

برگي از تاريخ
سرانجام آخرين قيصر آلمان و دو كتابي كه در تبعيد نوشت
دهم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال۱۴۸۳ «مارتين لوتر» بنيادگذار آلماني پروتستانيسم به دنيا آمد. در سال ۱۸۳۷برده داران آمريكايي «اليجاه لاجوي» را كه از برده داري انتقاد كرده و مالكيت انسان بر انسان را گناه خوانده بود، كشتند. در سال ۱۸۶۴ فرانسه و ساير قدرت هاي اروپايي كه از قدرت گيري و توسعه ايالات متحده نگران شده بودند براي پيشگيري از تصرف بقيه اراضي مكزيك توسط دولت واشنگتن، ماكسيميلين، دوك بزرگ اتريش را امپراتور مكزيك كردند كه اين سياست هم به جايي نرسيد. در سال ۱۹۷۷ براي نخستين بار پاپ تكفير زنان كاتوليك آمريكايي را كه دوباره شوهر مي كنند ممنوع كرد. وي به كشيش هاي كاتوليك دستور داد كه از ادامه اين عمل (تكفير) خودداري كنند و تنها بر طلاق و ازدواج مجدد يك كاتوليك صحه نگذارند و ازدواج مجدد صرفا مدني (حقوقي) باشد. اينك برگ امروز: دهم نوامبر سال ،۱۹۱۸ ويلهلم دوم قيصر آلمان كه دو روز پيش از آن كناره گيري كرده و وارد هلند شده بود از اين دولت درخواست پناهندگي كرد كه پذيرفته شد و تا پايان عمر (چهارم ژوئن سال ۱۹۴۱) در آن كشور به سر برد و دو كتاب خوب نوشت. نخستين كتاب ويلهلم دوم كه در ۱۹۲۲ انتشار يافت «خاطرات ۱۸۷۸ تا ۱۹۱۴» عنوان دارد كه حاوي اشاره به راه هايي است كه به جنگ جهاني اول منجر شد و نيز جريان جنگ. در اين كتاب، قيصر سابق كوشيده است ثابت كند كه منظور او يك جنگ محدود بود كه پس از آغاز شدن، از كنترل خارج شد و جهاني گرديد. كتاب دوم قيصر شرح افكار و كارهاي ايام جواني او و تمايلات ناسيوناليستي اش است. ويلهلم دوم با اين كه از جانب مادر، نوه ملكه ويكتوريا پادشاه انگلستان بود بيش از هر كس ديگر از انگلستان متنفر و از سياست خارجي آن دولت منزجر بود و تحت تأثير همين بيزاري دست به ساختن ناوگان بزرگي براي آلمان زد كه بتواند كمر انگلستان را بشكند. او كه در سال ۱۸۵۹ به دنيا آمده بود در سال ۱۸۸۸ قيصر همه آلمان شد و دو سال بعد بيسمارك صدر اعظم آن كشور را بركنار كرد كه خود در كتابش به اين اشتباه اعتراف كرده است. ويلهلم كه «تاريخ» از او به عنوان يك ناسيوناليست آلماني ياد مي كند آنقدر زنده ماند كه قدرت گيري دوباره آلمان شكست خورده را به چشم ببيند و شاهد پيروزي هاي نظامي آن در سال هاي اول جنگ جهاني دوم باشد و غم هايش را فراموش كند. با وجود اين، ويلهلم دوم گفته بود كه تا سلطنت اعاده نشود وي به آلمان باز نخواهد گشت. ويلهلم در كتاب دوم خود، تنها با دمكراسي محدود (ايجاد شوراها) ابراز موافقت كرده بود و قسمت هاي ديگر فرضيه هاي دمكراسي را غير عملي و نويسندگان آنها را مشتي خانه نشين و به دور از واقعيات زندگي و نا آشنا به روانشناسي و رفتار مردم و خصلت هايشان خوانده بود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
درسي كه بايد از زندگي دكتر تيلور سازنده
بمب هاي اتمي مينياتوري گرفت

درگذشت دكتر تئودور تيلور، سازنده بمب هاي اتمي خيلي كوچك، گلوله اتمي توپ و مين اتمي و نيز موتور اتمي براي سفينه هاي ستاره  پيما، از اخبار رديف اول رسانه ها بود كه ذكر كرده بودند در يك خانه سالمندان در مريلند آمريكا از بيماري عروق درگذشته است. وي ۷۹ ساله بود. دكتر تيلور همه پيش بيني ها را كرده بود جز مردن در تنهايي و در خانه سالمندان كه به وجود كمبودها در اين خانه ها اعتراض و شكوه شده است. دكتر تيلور كه پس از نيم قرن فعاليت و اختراع در آزمايشگاه ملي اتمي آمريكا در لاس آلاموس بازنشسته شده بود در سال هاي پاياني عمر و پيش از انتقال به خانه سالمندان به نوشتن كتاب پرداخته بود. وي در اين كتاب ها نگراني خود را از وقوف ناراضيان به رموز ساختن بمب هاي كوچك اتمي (قابل حمل در جامه دان و كيف دستي) و به كارگيري آنها توسط وسائلي نظير خمپاره انداز عيان ساخته و از اختراع سلاح هاي اتمي مينياتوري ابراز پشيماني كرده بود. وي گفته بود كه اگر اين سلاح هاي بسيار كوچك اتمي به دست عوامل ترور بيافتند و افراد با افكار آرناشيستي بر اين قبيل سلاح ها دست يابند، نظم جهان بر هم خواهد خورد و.... دكتر تيلور باور نمي كرد كه عاقبت كار او انتقال به خانه سالمندان و تنهايي و نياز به كمك كاركنان نگهداري از سالمندان باشد. در اين زمينه، وي همان حرفي را مي زد كه سال ها پيش از او «لوي هندرسون» در همين خانه سالمندان (واقع در مريلند) زده بود. هندرسون سفير آمريكا در ايران در سال ۱۳۳۲ بود كه در كودتاي ۲۸ مرداد و بازگرداندن شاه به قدرت نقش موثر داشت و بعداً به معاونت وزارت امور خارجه آمريكا منصوب شده بود. وي در همين خانه سالمندان در تنهايي درگذشته بود كه مرگ اين دو بايد درسي براي كساني باشد كه در زمان قدرت روزهاي آخر عمر، پيري و از كار افتادگي را در نظر نمي گيرند.

پوسترهاي با موضوع فلسطين
دراختيار دوسالانه پوستر فرهنگستان قرار نگرفت
ايسنا: يكي از دو داور مستعفي دوسالانه پوستر جهان اسلام (دوسالانه پوستر فرهنگستان هنر) كه پيشتر، از تحويل ندادن ۶۰ پوستر با موضوع فلسطين براي شركت در اين دوسالانه خبر داده بود، روز گذشته به گفته   خود جامه  عمل پوشاند.
در پي اختلافات در چگونگي برگزاري نخستين دوسالانه پوستر جهان اسلام و حضور دو داور مسيحي و بودايي و به دليل حضور انجمن صنفي گرافيك و داوران غيرمسلمان، ۶۰ پوستر با موضوع فلسطين كه پيش از اين قرار بود توسط علي وزيريان در اختيار فرهنگستان هنر قرار گيرد و بخشي از تالار آيينه نگارخانه خيال با آنها افتتاح شود، در اعتراض به عملكرد فرهنگستان، در اختيار اين مجموعه قرار نگرفت.
برپايه اطلاعات دريافتي، به همين منظور روز گذشته فرهنگستان هنر هياتي را براي گرفتن اين آثار با واسطه قرار دادن حوزه هنري به دفتر سرپرست اين مجموعه حسن بنيانيان فرستاد؛ اعضاي اين هيات، بهمن نامور مطلق، محسن زارع دبير اجرايي نمايشگاه ايرج نعيمايي مسؤول بخش هنرهاي سنتي فرهنگستان و همچنين دبيركل، دبير علمي، رئيس شوراي سياستگذاري، عضو هيات انتخاب و عضو و رئيس هيات داوران دوسالانه حبيب الله صادقي بودند.
اما اين هيات پس از نشست دوساعته خود، موفق به دريافت آثار مورد اشاره نشد.
وزيريان در اين زمينه به خبرنگار ايسنا گفت: اين آثار متعلق به انجمن بين المللي هنرهاي تجسمي است؛ و طبق مذاكراتي كه با مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي انجام شده است، اين احتمال وجود دارد كه بخشي از حقوق اين آثار، همچون حق چاپ و نمايش آن ها، در اختيار حوزه هنري قرار گيرد.
البته چند ماه پيش نيز با معاونت هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت وگوهايي انجام شده بود كه به نتيجه نرسيد.
وزيريان افزود: به نمايش درآمدن اين آثار قطعا هم عرض نمايشگاه دوسالانه پوستر فرهنگستان نخواهد بود؛ بلكه به خاطر نوع نگرش آن مجموعه، دقيقا در مقابل آن قرار خواهد گرفت.

هنوز تعريف «رديف» سرانجامي نيافته است
گروه هنري: به رغم برگزاري دو جلسه فرهنگستان هنر براي دستيابي به تعريفي واحد و علمي از واژه رديف، هنوز توافقي بر سر تعريف اين واژه بنيادي موسيقي صورت نگرفته است.
روز گذشته ميراث خبر نيز با اعلام برگزاري سومين جلسه از اين سلسله نشستها خبر داد قرار است اين جلسات با حضور چهره هايي چون حسين عليزاده، حسين دهلوي، محمدرضا شجريان، هوشنگ ظريف، ايرج نعيمايي، شاهين فرهت، حسام الدين سراج، محمد سعيد شريفيان و... برگزار شود.
جالب توجه اينكه برخي از چهره هاي علمي موسيقي از نبود روش و متدي علمي براي بررسي و رسيدن به تعريفي واحد از اين واژه گله مندند و معتقدند، برخي استادان تجربي، در نشستهايي اين چنيني از هر چيزي سخن مي گويند جز موضوع مورد نظر.
فاصله طولاني مدت ميان جلسات نيز از ديگر نكاتي است كه هوشنگ ظريف در گفت و گو با ميراث خبر نسبت به آن انتقاد كرد.

اجراي دوچرخه و كلاغ در روز عيد فطر
دوچرخه و كلاغ يكي از آثار اجرايي نمايشگاه باغ ايراني در روز عيد سعيد فطر ساعت ۱۵ در موزه هنرهاي معاصر تهران اجرا مي شود.
بنا به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، چهارمين اجراي گروه آتيلا پسياني به نام «دوچرخه و كلاغ» به شيوه هنر اجرايي (پرفورمنس) مي باشد كه يكي از آثار اجرايي نمايشگاه باغ ايراني (حكمت كهن، منظر جديد) است كه در فضاي هشتي و ساير گالريهاي موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار مي شود.

كنسرت  پژوهشي بهمن رجبي در رودكي
گروه هنري: بهمن رجبي نوازنده صاحب سبك تمبك كه چند سالي است، اجرايي عمومي نداشت، در ساعت ۱۸ و ۳۰ روز ۲۸ آبان در سالن رودكي به اجراي برنامه اي پژوهشي مي پردازد.
ديدگاه هاي رجبي درباره موسيقي سنتي و به خصوص ساز تمبك همه گاه مورد توجه اهالي موسيقي بوده و اجراهاي پژوهشي وي با استقبال روبرو بوده است.

چهار هزار قطعه عكس از پنج قاره در جايزه جهاني هنر و نيايش
استقبال عكاسان سراسر دنيا از جايزه جهاني هنر و نيايش فراتر از انتظار بود.
به گزارش خبرگزاري «مهر» آيت قاسمپور دبير اجرايي جايزه جهاني هنر و نيايش با اعلام اين خبر گفت: تا اين لحظه ۴ هزار قطعه عكس از ۵ قاره جهان به دبيرخانه رسيده است كه با توجه به تمديد مهلت ارسال آثار تا نيمه آبان در انتظار آثار ديگري از طريق پست هستيم.
وي گفت: در ساعات پاياني مهلت ارسال آثار از سراسر دنيا عكس هاي زيادي از طريق اينترنت به دبيرخانه ارسال شده است كه به دليل كثرت فراوان آنها عليرغم تلاش شبانه روزي همكارانمان نتوانسته ايم بسياري از ايميل ها را مشاهده نماييم.
وي با اشاره به استقبال فراتر از حد انتظار هنرمندان از جايزه جهاني هنر و نيايش تصريح كرد: معنويت فارغ از مرزهاي جغرافيايي به نياز مشترك و زبان روز دنياي معاصر تبديل شده است و هنرمندان به عنوان گروههاي مرجع جامعه سعي دارند با خلق آثار هنري انسان ها را به سيرت پاك شان رهنمون نمايند.
دبير اجرايي جايزه جهاني هنر و نيايش يادآور شد: متاسفانه به دليل نوسانات بودجه نتوانستيم براي تبليغات و معرفي اين جايزه در سراسر دنيا غير از اينترنت راهكار ديگري را پيشه نماييم و به حتم اگر اين امر مقدور بود امروز شاهد استقبال بيشتري از سوي عكاسان دنيا بوديم اگر چه تاكنون نيز استقبال در حد قابل توجه و خارج از ميزان پيش بيني شده است.
قاسمپور اعلام كرد: تا اين لحظه از ۷۸۰ عكاس، عكس دريافت كرده ايم كه در ميان آنها ۶۳۰ ايراني و ۱۵۰ خارجي ديده مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
شادي دل
وقتي دست خط خودم را با تعجب از تلويزيون ديدم كه در لابه لاي قهقهه ها و برق چشمان پسرك روستايي پاره شد و او با دستان تاول زده كيف هديه مرا چون عزيزي در آغوش مي فشرد، اشك از چشمانم جاري شد و دريافتم كه شادكردن دل ديگران بسيار آسان تر است از آنچه كه ما تصور مي كنيم و عجيب تر آن كه چه لذت بي پاياني دارد. اي كاش اين گزارش بارها و بارها تكرار مي شد...
شهپر حيدري

گشتي در دنياي خبرها
زنداني در شبكه كامپيوتري دولت
دنور: يك زنداني در زندان كلورادو موفق شد اطلاعات محرمانه كلانتر منطقه و هزار كارمند دولت را از شبكه كامپيوتري ايالت استخراج كند.
اين زنداني كه از كلمه عبور شبكه اطلاع داشت به راحتي وارد سيستم شد و به استخراج اطلاعات پرداخت. هنوز مشخص نيست كه اين زنداني با كلمه رمز كداميك از مسئولان وارد شبكه شده است. در حال حاضر تحقيقات گسترده در اين رابطه ادامه دارد.
ماساژ سگ ها
توكيو: مردم كشور ژاپن علاقه خاصي به حيوانات خانگي دارند و در سال بيش از ۳/۹ ميليارد پول در اين حوزه گردش دارد. اخيرا مركزي در قلب توكيو داير شده كه در اين مركز، دامپزشكان به ماساژدادن سگهاي خانگي مي پردازند. هزينه يك ساعت ماساژدادن در اين مركز ۵۵ دلار است كه هر هفته حداقل ۴۰۰ شهروند سگهاي خود را براي ماساژدادن به اين مركز مي آورند. صاحبان سگ ها معتقدند، حيوانات آنان به دليل زندگي در شهرهاي شلوغ دچار استرس مي شوند كه بايد با ماساژ دادن، آرامش را به آنها بازگرداند.
بزرگترين حباب آدامسي
لندن: يك دختر ۱۲ ساله از آ مريكا قهرمان رقابتهاي بين المللي ساخت حباب با آدامس شد. در اين رقابت ۶ نفر از سراسر جهان كه موفق شده بودند بزرگترين حباب ها را با آدامس هاي درون دهان خود بسازند، شركت كردند.در نهايت اين دختر ۱۲ ساله موفق شد يك حباب به قطر ۴۰ سانتي متر بسازد. وي اين كار را با سه تكه آدامس كه در دهانش خيس خورده بود، انجام داد.
خوردن ۱۹ خرچنگ در نيم ساعت
نيويورك: يك مرد ۵۰ ساله در آمريكا قهرمان سومين دوره رقابتهاي خوردن سريع خرچنگ در يكي از مشهورترين رستورانهاي دريايي اين كشور شد. اين مرد ۵۰ ساله كه با ۱۲ شركت كننده ديگر رقابت مي كرد، موفق شد طي ۳۵ دقيقه، ۱۹ خرچنگ را ميل بكند.اين مرد در سن ۸ سالگي در مسابقه خوردن سريع هندوانه عنوان قهرماني را به خود اختصاص داده بود.
احساس مسئوليت سگ پليس
هلسينكي: چند روز پيش يك مامور پليس در كشور فنلاند، سگ آموزش ديده محل خدمت خود را براي گشت  و گذار به يك چمنزار برد. اما اين سگ تربيت شده در حين تفريح كردن نيز احساس مسئوليت كرد و مقدار زيادي مواد مخدر كشف نمود.
در حالي كه سگ در چمنزار مشغول قدم زدن بود ناگهان از زيرزمين دو بطري شيشه اي مملو از مواد مخدر بيرون آورد. به گفته پليس، اين بطري ها از چندين ماه قبل زير خاك مدفون شده بود.
ليموناد با طعم هاي مختلف
سياتل: سال گذشته يك شركت  توليدكننده ليموناد در سياتل اقدام به توليد نوعي ليموناد با طعم بوقلمون كرد كه كليه نوشابه هاي اين شركت با طعم بوقلمون طي سه ساعت به فروش رسيد.آن تجربه موفق باعث شد تا اين شركت به فكر توليد ليمونادهايي با طعم متنوع تر بيفتد.
قرار است در آينده اي نزديك ليموناد با طعم لوبيا سبز، سيب زميني پخته، كيك ميوه اي و توت فرنگي به بازار بيايد.
مدرسه فوتبال بكهام
لندن: اغلب ورزشكاران پس از بازنشستگي به حرفه مربيگري روي مي آورند و يا به عنوان مفسر در رسانه ها مشغول به كار مي شوند. اما ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس قصد ندارد پس از پايان دوران بازيگري خود، مربي و يا مفسر بشود.اين بازيكن خبرساز به صراحت اعلام كرده پس از پايان دوران بازيگري اش، يك مدرسه فوتبال تاسيس خواهد كرد و به  آموزش كودكان و نوجوانان خواهد پرداخت.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۶ دقيقه

گل و گياه
آناغاليس
006294.jpg
نام علمي: Anagallis tenella Studland'
خانواده: PRIMULACEAE
گياه دائمي به بلندي ۱۰-۵ و گستردگي ۴۰ سانتي متر است. در اواخر بهار يا اوايل تابستان گلهاي معطر، زنگوله اي شكل و صورتي پررنگ آن ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك مرطوب ، غني و با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر، تقسيم گياه و تهيه قلمه در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |