چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۱ - Nov 10, 2004
در نشست مشترك شوراي اسلامي شهر تهران و مسئولان وزارت نيرو گفته شد:
گسترش بي رويه، تهران را با خطر كم آبي روبه رو كرده است
گروه شهري- غلامرضا رفيع:در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران كه مسئولان وزارت نيرو نيز حضور داشتند، بر جدي بودن مشكل تامين آب براي پايتخت و پيامدهاي ناشي از بي توجهي به حريم ۲۵ ساله تهران تاكيد شد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران در يكصد و هشتمين جلسه علني شوراي شهر از تهران به عنوان بزرگترين مصرف كننده آب در كشور ياد كرد و گفت: تهران به لحاظ جمعيتي در شرايط سخت و دشواري قرار دارد و باتوجه به مشكلاتي كه اخيرا راجع به حريم استحفاظي آن مطرح شده است در آينده تامين آب تهران با مشكل جدي روبه رو خواهد شد.
رييس شوراي شهر افزود: به همين دليل شوراي شهر و شهرداري با گسترش قطب هاي جمعيتي در اطراف تهران مخالف هستند.
از سوي ديگر معاون وزير نيرو با ارايه گزارشي از وضعيت منابع آب در كشور و طرح هاي دردست اجرا ازجمله درخصوص تهران گفت: كليه طرح ها و برنامه هاي وزارت نيرو براي تهران صرفاً براساس طرح مجموعه شهري تهران و جمعيتي حدود ۱۵ ميليون نفر تا سال ،۱۴۰۰ طراحي و اجرا مي شود.
مهندس رضا اردكانيان افزود: درصورتي كه سقف جمعيت از ميزان تعيين شده در طرح مجموعه شهري تا سال ۱۴۰۰ فراتر رود بحران كمبود آب براي تهران جدي و تامين آن براي جمعيتي بيش از اين محال خواهد بود.
وي با بيان اينكه تحقق اين مهم نيز در گرو اجراي دقيق تمامي برنامه هاي دردست اجرا براي تامين آب مي باشد، گفت: اگر نمي توانيم حركات مثبتي براي رسيدن به اين هدف محقق سازيم، به طور قطع بايد از كارهاي منفي جلوگيري كنيم، در غير اين صورت با يك بحران بزرگ روبه رو خواهيم شد.
مهندس تقي زاده مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران نيز گفت: به رغم اينكه از سالها پيش ۱۱ طرح آب رساني براي تهران تعريف شده  ولي متاسفانه به دليل اينكه دل مشغولي مسئولين پايتخت نشين بيشتر مسايل سياسي بوده،  تاكنون اين طرح ها به نتيجه نرسيده است.
از سوي ديگر مهندس محمودي مديرعامل شركت آب و فاضلاب تهران نيز ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم تهران را يكي از چالش هاي اساسي تامين آب دانست و گفت: بخشي نگري در ساخت و سازها و رشد سريع جمعيت از چالش هاي جدي براي تامين آب تهران است و بايد هرچه سريعتر اين روند متوقف شود.
وي افزود: بايد بررسي كرد كه اين ساخت و سازها در حريم تهران چگونه رخ مي دهد زيرا شهرداري مي گويد مجوز نداده است ولي به هرحال با اين ساخت و سازها ۴ هزار هكتار اراضي ازبين مي رود و حداقل يك ميليون نفر جمعيت به تهران اضافه مي شود.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني خزانه دار و عضو هيات رييسه شوراي شهر نيز در ادامه اين جلسه پرسيد با تعويض كنتورهاي آب، ميزان آب بهاي مندرج در فيش هاي ارايه شده به مردم افزايش يافته است، سازمان آب چه پاسخي در اين مورد دارد و در بخش پساب و فاضلاب چه اقداماتي را انجام داده است؟
مهندس محمودي در پاسخ اظهارداشت: بخشي از افزايش آب بهاي مندرج در فيش هاي ارايه شده به مردم ناشي از افزايش دقت و حساسيت كنتورهاي جديد است، چون كنتورهاي قبلي در برخي موارد عددي را ثبت نمي كرد.
وي افزود: از ۶۵۰ هزار كنتور فرسوده تاكنون ۵۰۰ هزار دستگاه آن تعويض شده و با اين روند تا پايان سال ۸۴ ديگر كنتور فرسوده نخواهيم داشت.

پيشرفت۸۰ درصدي تونل بزرگراه رسالت
بزرگترين تونل تهران در مرحله نهايي ساخت
006339.jpg
عكس : محمد كربلايي احمد
گروه شهري- جمشيد پور اسكندر: بزرگترين تونل شهري تهران تا قبل از پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش خبرنگار ما، مديريت شهري تهران در راستاي هدايت ترافيك و ساخت زيرساخت هاي شهري، بنا دارد تونل رسالت را كه بزرگترين تونل شهري تهران به شمار مي آيد تا قبل از پايان سال جاري مورد بهره برداري قرار داده و آن را به روي خودروها بگشايد.
براساس اين خبر، تاكنون ۸۰ درصد از عمليات اجرائي اين تونل با صرف اعتباري بالغ بر ۲۵۰ ميليارد ريال انجام شده است و پيش بيني مي شود ۱۰۰ ميليارد ريال نيز براي ۲۰ درصد باقيمانده هزينه شود. تونل رسالت حدود يك كيلومتر طول دارد و در حدفاصل ميدان آرژانتين تا تقاطع بزرگراه كردستان قرار دارد.بزرگراه رسالت از خيابان دماوند (شرق تهران) آغاز و به وردآورد ختم مي شود.مهندس علي آبادي، معاون فني و عمراني شهرداري تهران دراين باره مي گويد: ما بنا داريم كه بزرگراه رسالت را به وردآورد وصل كنيم به همين دليل مذاكراتي را با مسئولين شهرداري كرج و وزارت راه و ترابري آغاز كرده ايم.

بيمه رانندگان تاكسي در وزارت رفاه تصويب شد
006336.jpg
مدير عامل سازمان تاكسيراني با اشاره به اقداماتي كه براي بيمه ۵/۱ ميليون نفر از رانندگان تاكسي و اعضاي خانواده هاي آنان به عمل آمده،  ابراز اميدواري كرد كه با مساعدت دولت و مجلس، خواسته ديرين اين قشر زحمتكش تحقق يابد و رانندگان تاكسي در قبال كار سخت و طاقت فرسايي كه برعهده دارند،  از حداقل امكانات رفاهي برخوردار شوند.
به گفته وي از آغاز سال جاري با دستور شهردار تهران و پيگيري هاي اين سازمان اقدامات مربوط به بيمه رانندگان تاكسي وارد مرحله جدي تري شد و در وزارت رفاه به تصويب رسيد.

شبكه جمع آوري آبهاي سطحي
006345.jpg
ايرنا: ۲۲ كيلومتر از شبكه  جمع  آوري  آبهاي  سطحي  تهران ،  ديروز به  بهره برداري  رسيد و تونل  بهمنيار، قطعه  دوم  و سوم كانال  و تونل  دولت  خواه  و كانالهاي  شرياني  منطقه  ۱۷ تهران  براي  جمع  آوري و هدايت  آبهاي  سطحي  تهران ، آبگيري  شد.
معاون  فني  وعمراني  شهرداري  تهران  در سخناني  هدف  از احداث  شبكه هاي  جمع آوري  آبهاي  سطحي  در جنوب  تهران  را جمع  آوري  و هدايت  آب هاي  سطحي  مناطق  ۱۶و ۱۷ و نيز مناطق  بالادست  شهرداري  تهران  از جمله  ۱۰ و ۱۱ دانست . هم  اكنون  احداث  ۲۰ كيلومتر ديگر از شبكه  آب  هاي  سطحي  تهران  در حال  انجام  است  و تاپايان  سال  جاري  به  بهره برداري  خواهدرسيد.

مشكلات زيست محيطي سد كرخه
006348.jpg
فارس: يك كارشناس محيط زيست اعلام كرد: سد كرخه كه بزرگترين سد كشور و از بزرگترين سدهاي خاورميانه است مشكل زيست محيطي دارد.
سيدابراهيم  هاشمي  افزود: طبق تحقيقات و بررسي هاي انجام شده از آثار سوء احداث سد كرخه كه منجر به پيدايش درياچه اي در پشت سد شده است عدم ايجاد مسيرهاي پلكاني و شيبدار براي ماهيان مهاجر از سمت دريا به رودخانه و ماهيان بومي است.
حدود ۲۰ گونه ماهي خوراكي و غيرخوراكي در درياچه كرخه زيست مي كنند كه اكثر اين گونه ها از نظر محيط زيست گونه هاي حمايت شده هستند اما در واقع با عدم تعبيه مسير عبور و مرور براي ماهيان، زندگي ماهيان و آبزيان منطقه مورد تهديد قرار گرفته است.

گسترش مناسبات تهران - سن پطرزبورگ
006333.jpg
استاندار سن پطرزبورگ و هيات همراه و سفير روسيه در تهران ديروز با حضور در جلسه علني شوراي شهر با اعضاي شورا ديدار و گفت وگو كردند.
مهندس چمران از سن پطرزبورگ به عنوان پايتخت كهن روسيه ياد كرد و گفت: اين شهر از ظرفيت هاي بالايي به لحاظ اقتصادي و فرهنگي براي روسيه برخوردار است.
رييس شوراي شهر با اشاره به برنامه سفر استاندار سن پطرزبورگ به تهران و اصفهان گفت: تهران و اصفهان آمادگي دارند برنامه هاي گردشگري با سن پطرزبورگ را توسعه دهند.
وي از سن پطرزبورگ به عنوان قطب فرهنگي، اقتصادي روسيه ياد كرد و گفت: تهران مايل به همكاري در زمينه زيست محيطي و علمي با اين شهر است.
رييس شوراي شهر همچنين گفت: شهرداري و شوراي شهر آمادگي دارند تا ارتباطات خود را درخصوص پروژه هاي كلان شهري با سن پطرزبورگ گسترش دهند.
وي پيشنهاد كرد نمايشگاهي از كالاهاي ايراني در سن پطرزبورگ برگزار شود.
از سوي ديگر خانم والنتينا ماتويينكو استاندار سن پطرزبورگ با اشاره به علاقه فراوان تجار و سرمايه گذاران اين شهر به سرمايه گذاري و همكاري با ايران گفت: پيشنهاد آقاي چمران مبني بر برگزاري نمايشگاهي از محصولات ايراني در سن پطرزبورگ بسيار جالب و خوب است و مي تواند شمار زيادي از شهروندان و توريست ها را به خود جلب كند.
وي همچنين گفت: از آنجا كه سن پطرزبورگ در زمينه متروسازي از تجربيات خوب و كارشناسانه اي برخوردار است، آمادگي دارد در تكميل مترو تهران با شهرداري همكاري كند.
به گزارش خبرنگار ما در ديدار استاندار سن پطرزبورگ با مهندس چمران مدال يادبود سيصدمين سال تاسيس شهر سن پطرزبورگ، از سوي وي به رييس شوراي شهر تهران اهداء گرديد.

تأسيسات زيربنايي تهران نياز به ساماندهي دارد
گروه شهري-اسدالله افلاكي : با احداث شبكه مشترك مي توان تاسيسات زيربنايي شهري را ساماندهي و در مقابل حوادث غيرمترقبه ايمن كرد.
دكتر شيرازپور رييس انجمن تاسيسات كرج در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: از آن جا كه تاسيسات زيربنايي شهر تهران به صورت روزمره و بر حسب نياز احداث شده است نگهداري، تعمير و توسعه آن بسيار مشكل و با هزينه بالا و نارضايتي شهروندان همراه است.حال آن كه با تمهيدات لازم و طرح هاي مشخص و برنامه ريزي، مي توان معابري را براي اين تاسيسات پيش بيني كرد كه دسترسي به آن براي هريك از شركت ها و ارگان هاي ذي ربط به سادگي امكان پذير باشد.
وي مهمترين ويژگي هاي تونل هاي تاسيسات شهري را، قابل دسترس بودن ذكر كرد و گفت: اين تونل ها بايد در عمق واقع شوند و مسيرها و اتصالات آن ها به گونه اي باشد كه درصورت وقوع زلزله صدمه نبينند.
به گفته وي، تاسيسات همگي بايد در معابر مشترك قرار بگيرد و نمي توان همه تاسيسات را در يك معبر قرارداد مگر آن كه اين معابر به گونه اي طراحي و احداث شود كه ايمني عبور همه تاسيسات در آن تامين شده باشد.شيرازپور يادآور شد: با تعيين مسيرهاي فرضي در معابر مترو مي توان مجموعه اي از تاسيسات نگهباني را پيش بيني نمود تا درصورت وقوع زلزله از اين تاسيسات به عنوان مراكزي براي خدمات رساني به جمعيت مستقر در مكان هاي موقت استفاده كرد.

نگاه
فريدمرتضوي
۷۰ درصد قاچاق كالا از مبادي رسمي
كشور انجام مي شود
006342.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |