چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۱ - Nov 10, 2004
سقوط بي سابقه ارزش دلار در برابر يورو
گروه اقتصادي- امير بهادري نژاد: ارزش دلار روز گذشته در برابر يورو و ين سقوط كرد كه كاهش ارزش آن در برابر يورو بي سابقه بود.
روز گذشته هر يورو در بازار توكيو ۲۹۷۵/۱ دلار معامله شد كه اين رقم در نيويورك ۲۹۷۳/۱ دلار بود. اين سقوط در حالي صورت مي گيرد كه برخلاف پيش بيني هاي صورت گرفته، تعداد مشاغل جديد ايجاد شده در آمريكا در ماه اكتبر افزايش يافت.
همچنين ديروز خبرگزاري رويترز از توكيو ارزش هر دلار را ۳۳/۱۰۵ ين اعلامكرد كه پايين ترين ارزش واحد پول آمريكا در برابر ين طي ۶ ماه اخير مي باشد.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان آينده دلار بسيار تاريك است كه پيش بيني مي شود در نهايت ارزش هر يورو به ۳۰/۱ دلار برسد.يك كارشناس پولي در ژاپن مي گويد: رسيدن ارزش هر يورو به ۳۰/۱ دلار رقمي است كه دير يا زود اين اتفاق رخ خواهد داد.
اين كارشناسان همچنين معتقدند افزايش قيمت طلا به بالاترين سطح خود در ۱۶ سال اخير، فشار بر دلار را مضاعف كرده است. با توجه به اينكه قرار است نرخ بهره ها در آمريكا نيز افزايش يابد بسيار بعيد است كه دلار بتواند خود را بازيابد.با اين حال، كارشناسان، عامل اصلي سقوط ارزش دلار در برابر يورو را نگراني ناشي از كسري بودجه آمريكا و كسري حساب جاري اين كشور مي دانند.در حال حاضر كسري بودجه آمريكا در حدود ۴۲۷ ميليارد دلار و يا ۷/۳ درصد توليد ناخالص داخلي اين كشور است.همچنين كسري حساب جاري اين كشور در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي به ۱۸/۱۶۶ ميليارد دلار رسيد كه بي سابقه بود.
وضعيت ين در ژاپن ،ارزش دلار در برابر ين طي يك ماه اخير ۳/۵ درصد كاهش يافته است كه تاجران بيم آن را دارند دولت ژاپن از افزايش واحد پول خود جلوگيري كند تا اينكه از طريق صادرات روند ترميم اقتصادي سرعت بگيرد.
از سوي ديگر برخي ديگر از كارشناسان معتقدند در صورتي كه نرخ رشد توليد ناخالص داخلي ژاپن براي سه ماهه سوم سال جاري ميلادي افزايش يابد، دولت براي كنترل ين وارد عمل نخواهد شد.به گفته منابع آگاه، اقتصاد ژاپن در سه ماهه سوم سال جاري ۵/۰ درصد رشد داشت در حالي كه اين رقم در سه ماهه دوم ۳/۰ درصد بود.

طي هفت ماه سال جاري
درآمدهاي نفتي كشور به حدود ۱۱ هزار ميليارد تومان رسيد
006330.jpg
گروه اقتصادي: طي هفت ماه منتهي به مهر سال جاري درآمدهاي ناشي از صادرات نفت خام كشور به حدود ۱۱ هزار ميليارد تومان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما درآمدهاي نفتي كشور طي ۷ ماه سال جاري ناشي از صادرات نفت خام در مقايسه با آنچه در بودجه در نظر گرفته شده است حدود ۴۰درصد رشد داشته است.
اين گزارش حاكي است كه براساس قانون بودجه سال جاري درآمدهاي نفتي كشور در هفت ماه سال بايد در حدود ۷ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان باشد كه به اين ترتيب خزانه دولت از محل صادرات نفت خام درآمد اضافي بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان داشته است.
اين گزارش مي افزايد كه اگر نرخ هر دلار را در هفت ماه گذشته به طور متوسط ۸۵۰ تومان در نظر بگيريم درآمد ۱۱ هزار ميليارد تومان ناشي از صادرات نفت خام معادل ۱۳ ميليارد دلار خواهد شد كه درآمد مازاد نفتي كشور معادل ۴ ميليارد دلار مي شود.
بنابراين گزارش درآمدهاي نفتي كشور در هفت ماه سال گذشته حدود ۸ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بوده كه به اين ترتيب در هفت ماه سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال قبل درآمدهاي نفتي كشور حدود ۲۵ درصد افزايش داشته است.
اين گزارش مي افزايد: علاوه بر ۱۱ هزار ميليارد تومان درآمد حاصل از صادرات نفت خام وزارت نفت حدود هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان صادرات نفت بابت معاوضه با فرآورده هاي نفتي داشته است.
به اين ترتيب مي توان گفت كه درآمدهاي واقعي كشور از محل صادرات نفت خام حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان بوده است.
طبق قانون بودجه وزارت نفت تنها مجوز ۶ هزار و ۳۰۰ ميليارد تومان صادرات بابت معاوضه داشته كه به اين ترتيب صادرات نفت براي معاوضه حدود ۷۰ درصد بيش از قانون صورت گرفته كه به نظر مي رسد، افزايش جهاني قيمت فرآورده هاي نفتي از دلايل عمده آن باشد.

بازار نفت در انتظار تكرار قيمت هاي بي سابقه
006327.jpg
گروه اقتصادي: انتشار گزارشهاي مثبت از ذخاير تجاري نفت آمريكا به ادامه روند باثبات قيمتها در بازار نفت منجر شده است و در هفته جاري حتي بسته شدن كانال سوئز كه بخش مهمي از نفت جهان از اين مسير عبور مي كند به افزايش قيمت منجر نشد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز قيمت نفت سبك آمريكا با نوسانات پياپي حول قيمت ۴۹ دلار معامله شد.به گزارش خبرنگار ما كاهش قيمت ها عليرغم انتظار تورمي حاكم بر بازار عمدتا ناشي از ركود ناشي از صبر و انتظار حاكم بر بازار نفت جهان پس از روي كارآمدن مجدد جورج بوش قلمداد مي شود.
دلالان و بورس بازان نفت در پي تحولات انتخاباتي در انتظارند تا سياستهاي جاري دولت بوش در چهار سال آينده مشخص شود.
اكثر دست اندركاران بر اين باورند كه هنوز زود است تا دوره نفت گران را خاتمه يافته قلمداد كرد و تاكيد مي كنند كه تا پايان سال جاري قيمتهاي بالا و ركوردهاي بي سابقه قيمت در اين بازار تكرا ر خواهد شد.
به اعتقاد كارشناسان بازار نفت هنوز تقاضا بالا است و فرارسيدن زمستان مي تواند بر ميزان آن در ماه هاي آينده بيافزايد.
ديروز اعلام شد كه دولت مصر پس از سه روز تلاش با به حركت درآوردن كشتي ليبريايي كه دچار نقص فني شده بود و كانال سوئز را كه پس از سي سال براي نخستين بار بسته شده بود بازگشايي كرد.
بسته شدن و يا گشوده شدن اين آبراه مهم اقتصادي تاثير مستقيم و موثري در بازار نفت نداشت.

در دومين دوره جايزه ملي كيفيت نيز كسي تنديس نگرفت
۱۶ واحد توليدي گواهي اشتهار و اهتمام به سرآمدي دريافت كردند
با مذاكره براي فروش خط توليد پيكان به خارج خط توليد آن امسال متوقف مي شود
گروه اقتصادي: در دومين دوره اهداي جايزه ملي كيفيت به واحدهاي نمونه توليدي كشور ۱۶ واحد از ۲۵ واحد كه به مرحله نهايي رسيده بودند گواهي اهتمام و اشتهار به سرآمدي دريافت كردند. به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه با حضور اسحاق جهانگيري وزير صنايع برگزار شد، ۱۴ واحد توليدي و خدماتي گواهي اهتمام به سرآمدي و دو واحد توليدي گواهي اشتهار به سرآمدي دريافت كردند. در اين مراسم اسحاق جهانگيري وزير صنايع با تأكيد بر اينكه در اين دوره هيچ يك از ۲۵ واحدي كه به مرحله نهايي رسيده اند نتوانستند تنديس كيفيت دريافت كنند نشانه جدي بودن معيارهاي انتخاب واحدهاي نمونه است بر ضرورت توجه به كيفيت توليد در بخش صنعت براي رقابت در بازار تأكيد كرد. وي با اشاره به اينكه بايد كاري كنيم كه مردم به توليد ملي و داخلي بها دهند تأكيد كرد ارتقاي كيفيت، توسعه بازار داخلي، منطقه اي و بين المللي را براي محصولات ايران در پي دارد و ضريب تحقق اهداف رشد و توسعه اقتصادي را افزايش مي دهد. وي با تأكيد بر ضرورت استفاده از فناوري   هاي پيشرفته و تكنولوژي اطلاعات در صنايع كشور خاطرنشان كرد كه اين روند بر افزايش كيفيت تأثير دارد.
توقف توليد پيكان
در اين مراسم دكتر منطقي مدير عامل ايران خودرو كه از جمله دريافت كنندگان گواهي اشتهار به سرآمدي بود در گفت و گو با خبرنگار ما از توقف توليد پيكان در سال جاري خبر داد. يكي از مسئولان ايران خودرو نيز از آغاز مذاكراتي براي فروش خط توليد پيكان به يك كشور خارجي خبر داد. در حاشيه اين مراسم اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن نيز در گفت و گو با خبرنگار ما بر قطعي بودن توقف توليد پيكان در سال جاري تأكيد كرد.
آماده رقابت  جهاني
در اين مراسم محمود اسلاميان مديرعامل فولاد مباركه نيز كه از جمله دريافت كنندگان گواهي اشتهار به سرآمدي بود تأكيد كرد كه در بازار فولاد به رقابت و توليد با كيفيت اعتقاد داريم و خواهان حمايت بي حد و حساب دولتي نيستيم، از اين رو محصولات اين شركت به همه كشورهاي جهان به جز آمريكا كه مشمول تحريم است صادر مي شود. وي تأكيد كرد كه در سال جاري بيش از ۸۰۰ هزار تن از محصولات فولاد مباركه به خارج از كشور صادر خواهد شد. به گزارش خبرنگار ما در مراسم ياد شده شركت هاي ايران خودرو و فولاد مباركه گواهي اشتهار به سرآمدي دريافت كردند و ۱۴ واحد توليدي و خدماتي شامل، جنگ افزارسازي تهران، مخابرات استان اصفهان، پالايش نفت بندرعباس، مهاب قدس، پالايش گاز سرخون و قشم، پالايشگاه نفت تبريز، بازرسي كيفيت استاندارد، محورسازان ايران خودرو، قطارهاي مسافري رجاء، برق منطقه اي تهران، توزيع نيروي برق غرب استان تهران، پاكشو، كربن ايران و اكسيژن ملائكه گواهي اهتمام به سرآمدي دريافت كردند.
جايزه ملي كيفيت ۵ سطح دارد و شامل تنديس زرين، سيمين و بلورين و همچنين اشتهار به آمدي و اهتمام به سرآمدي است. امسال هيچ شركتي موفق به دريافت تنديس نشد. ۱۳۹ واحد توليدي، خدماتي كشور داوطلب دريافت جايزه ملي كيفيت بودند كه تنها ۲۵ واحد به مرحله نهايي رسيدند. سال گذشته ۱۸ واحد به مرحله نهايي رسيدند كه تنها ۴ واحد گواهي اشتهار به سرآمدي و ۱۴ واحد گواهينامه اهتمام به سرآمدي دريافت كردند.

سازمان بهينه سازي مصرف سوخت آماده اجراي قرارداد توقف توليد پيكان است
ايرنا: سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: اين سازمان آمادگي دارد به محض عودت قراردادهاي امضا شده نسبت به گشايش اعتبار اسنادي و اجراي قرارداد در چارچوب توافق ها اقدام كند.
براساس تفاهم نامه اي كه اول تيرماه امسال بين  وزراي نفت و صنايع و معادن امضا شد، سازمان بهينه سازي مصرف سوخت متعهد شد كه براي توقف توليد خودروهاي پرمصرف با فناوري قديمي و توليد خودروهاي جديد با پايه  گازسوز به ويژه توقف توليد پيكان از اول سال ۱۳۸۴ مبلغ ۳۱۰ ميليون دلار به تدريج به ايران خودرو پرداخت كند.

گفت وگوي امروز
احداث كارخانه بازيافت خودروهاي فرسوده با ۲۸ ميليون دلار هزينه
گروه اقتصادي: از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده از جمله طرحهايي است كه داراي ابعاد گوناگون زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي و ... است. باسيد مصطفي سيد هاشمي نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون چالش هاي اجراي طرح و اقدامات كميسيون صنايع براي حل اين معضل گفت و گو كرده ايم.
***
* مصوبه دولت براي از رده خارج كردن خودروها تا اول آذر ماه سال جاري تا چه حد اجرايي خواهد بود؟
- اين مصوبه مشكلات خاصي را براي شهروندان در شهرهاي كلان كشور ايجاد خواهد كرد به همين دليل كميسيون صنايع و معادن كه ناظر بر كار صنعت خودرو مي باشد در سه شنبه هفته آينده (بعد از عيد فطر) جلسه اي را با حضور دست اندركاران و تصميم گيرندگان اين صنعت در كميسيون صنايع مجلس برگزار خواهد كرد و در اين جلسه دست اندركاران و ارائه دهندگان طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، دلايل و مستندات خود را ارائه و اعضاي كميسيون نيز مشكلات اجرايي طرح را به تصميم گيرندگان و مجريان آن اعلام خواهند كرد. پيش بيني مي كنيم در اين جلسه بتوانيم تعديلي در نحوه اجراي پروژه مذكور و زمان اجراي طرح به عمل آوريم چرا كه اين طرح داراي نواقصي بوده و موجب تزلزل مالي شهروندان و كاهش خدمات حمل و نقل در سطح شهرها خواهد شد.
* مصوبه كنوني دولت براي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده با چه مشكلات عمده اي مواجه است؟
- در اين طرح اولا همه خودروهاي فرسوده خريداري نخواهد شد و اين امر كه مقرر شده تا شركتهاي خودروسازي به نحوي همه خودروهاي فرسوده بالاتر از ۳۰ سال را به نحوي از رده خارج كنند، اين طرح همه خودروهاي مذكور را دربرنمي گيرد يعني اينكه اجراي كار با نقصان روبرو است. تا زماني كه اين وجه مشكل حل نشده، جريمه كردن و يا جلوگيري از تردد خودروهاي فرسوده در شهرهاي بزرگ با تضادهايي در اجرا مواجه خواهد بود. از سوي ديگر كساني نيز كه خودروهاي فرسوده خود را تحويل داده اند، هنوز خودرو جايگزين را دريافت نكرده اند. در بازديد اخير از شركتهاي خودروسازي تنها ۸ هزار خودرو در انبار سايپا موجود بود و هنوز نتواسته بودند ۵ هزار خودروي ديگر را آماده نموده و تحويل دهند. در مجموع پيش بيني مي شود براي جايگزيني خودروهاي فرسوده در ۷ شهر بزرگ كشور حداقل بايد ۱۰۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شوند كه دولت تنها توانسته ۲۰ الي ۳۰ هزار خودرو را از رده خارج كند. وقتي طرف اول معادله كه شركتهاي خودروسازي و دولت هستند قادر به جمع آوري خودروهاي فرسوده و ارائه خودرو جايگزين نيستند، طبعا پاسخ  دارندگان اين خودروها به طرح مذكور نيز منفي خواهد بود.
* خودروسازان مي گويند هنوز اعتبار لازم براي اين طرح پرداخت نشده است؟
- از مسئولين وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت بانكي اين وزارتخانه نيز دعوت شده تا در اين نشست حضور يابند چرا كه تحقق اين طرح در گرو حل مشكلات مالي آن است و در صورت حل اين معضل شايد نيازي به توسل به راهنمايي و رانندگي براي اجراي طرح نباشد و بتوان با روان سازي حاصل، مشكل مردم را حل كرد. اين موضوع از جمله مشكلات طرح است و در شرايط كنوني كه اعتبار طرح تامين نشده خودروسازان نيز جديت لازم براي ارائه خودرو جايگزين را نخواهند داشت. اين طرح داراي مشكلات همه جانبه اي است كه در صورت مفقود بودن يك حلقه آن به نتيجه نخواهد رسيد.
* چه تدابيري براي بازيافت خودروهاي فرسوده انديشيده شده است؟
- اكنون بخش خصوصي كشور براي ورود دستگاه هاي بازيافت خودروهاي فرسوده از كشورهاي خارجي اقداماتي را انجام داده و در تهران يا برخي از شهرستانها اين بخش براي بازيافت خودروهاي مذكور اعلام آمادگي كرده است. دستگاه هاي مورد نياز بازيافت اين خودروها نيازمند ۲۸ ميليون دلار هزينه ارزي بوده و ظرفيت بازيافت سالانه ۱۵۰ هزار خودرو را خواهد داشت. بخش خصوصي در اين زمينه اعلام آمادگي كرده و سازمان گسترش و نوسازي خودرو نيز مشاركت در حد ۴۰درصد سهام مذكور را پذيرفته است. با راه اندازي ۲ الي ۳ كارخانه بازيافت خودرو، اين معضل قابل رفع خواهد بود. اجراي اين طرح در مرحله مكان يابي و اخذ موافقت اصولي براي احداث كارخانه بازيافت خودرو است و سهامداران اين كارخانه مشخص شده اند.

ديروز در مراسمي با حضور وزراي بهداشت و صنايع
خط توليد آمبولانس هاي بنز در كشور راه اندازي شد
گروه اقتصادي: خط توليد يك نوع آمبولانس كه با تغيير تجهيزات يك مدل خودرو بنز كه در داخل مونتاژ مي شود و مي تواند كل تقاضاي آمبولانس كشور را تامين كند ديروز در مراسمي با حضور وزراي صنايع و بهداشت و درمان و مقامات شركت ايران خودرو ديزل افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما مجيد شيخاني مديرعامل ايران خودرو ديزل در گفت و گو با خبرنگار ما پيش از آغاز مراسم افتتاح اين طرح اعلام كرد با توليد آمبولانس بنز اسپرنتر نياز كشور به اين خودرو اورژانس پزشكي تا دهسال مي توان از راه توليد در خط توليد اين شركت تامين شود. وي گفت:  براساس قراردادي كه ميان اين شركت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي امضا مي شود و با توليد روزانه دو دستگاه كه تا چهار دستگاه قابل افزايش است نياز مراكز پزشكي را به آمبولانس برطرف مي كند.
وي تاكيد كرد كه قرارداد ميان ايران خودرو ديزل و وزارت بهداشت در پي برگزاري يك مناقصه كه از سوي بانك جهاني تامين مالي شده بود و برنده شدن اين شركت امضا شده است.
اين خط توليد سالانه ۶۰۰ دستگاه آمبولانس توليد مي كند و محصول آن از استانداردهاي پيشرفته اروپايي برخوردار است.
شيخاني تاكيد كرد كه ۶۰درصد تجهيزات اين آمبولانس ها طبق قرارداد ساخت داخل خواهد شد.
در مراسم افتتاح اين خط توليد وزراي بهداشت و صنايع در جريان مراحل اجراي اين طرح و نحوه مونتاژ آمبولانس قرار گرفتند.
دكتر پزشكيان وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي در اين مراسم اعلام كرد كه اجراي اين طرح مشكل چندين ساله كشور را براي بكار گيري آمبولانس هاي استاندارد و مجهز حل مي كند. وي افزود: علاوه بر اين با تحويل اين آمبولانس ها مشكل اورژانس و ستاد حوادث غيرمترقبه كشور كه با كمبود خودرو امدادي آمبولانس مواجه بودند نيز برطرف مي شود.
آقاي جهانگيري وزير صنايع نيز تاكيد كرد كه توليد خودروهاي كار در كشور در حال رشد است و تا رسيدن اين طرح به نتيجه نهايي پيگيري لازم را به عمل خواهد آورد.وي تاكيد كرد در حال حاضر ظرفيت توليد خودروهاي كار با تقاضا برابري مي كند.
به گفته وي توليد اين خودروها ۴۰ تا ۵۰ درصد صرفه جويي ارزي براي كشور در پي دارد كه كل قرارداد آن براي تحويل ۱۸۰۰ دستگاه آمبولانس در سه سال آينده است به ارزش ۷۲ ميليون يورو كه ۶۰۰ دستگاه از توليدات آن امسال تحويل خواهد شد.

بورس فلزات تهران موجب شفافيت بازار محصولات فلزي شده است
گروه اقتصادي: راه اندازي بورس فلزات تهران و داد و ستد محصولات فلزي از طريق بورس، موجب شفافيت اين بازار شده و اقدامي مثبت و كاملا قابل دفاع است.
به گزارش خبرنگار ما، محسن كوهكن عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي پس از بازديد از تالار معاملات بورس فلزات تهران و ديدار با دبيركل و معاونين بورس، طي يك گفت وگوي خبري اين مطلب را بيان كرد.
وي افزود: البته موفقيت كامل و بيشتر اين بورس، شروطي دارد كه اگر تامين شود، اين اقدام خوب، به خوب تر و يا خوب ترين تبديل خواهد شد.

طرح هاي مرتبط با تورم و اشتغال با فوريت به تصويب مي رسد
فارس: يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس از اتخاذ تصميمات اساسي درخصوص تورم و اشتغالزايي بعد از تعطيلات مجلس خبر داد.
ارسلان فتحي پور اظهارداشت: تاكنون و به دليل طرح لوايح و طرح هاي گوناگون و پراكنده، مجلس از كارهاي روزمره و ضروري خود و پرداختن به تصميمات اساسي فاصله گرفته است.
وي ادامه داد: پس از تعطيلات مجلس، موضوعات خاص به صورت طرح هاي فوريت دار در مجلس مطرح خواهد شد.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: در سال جاري خدمات دولتي در بودجه افزايش قيمت نداشته و كسري بودجه نيز نخواهيم داشت.
وي در توضيح اين مطلب گفت: درنظر است كسري هاي موجود در بودجه پيش از تصويب از طريق حساب ذخيره ارزي برطرف گردد.

مازاد درآمد نفت كشور امسال به بيش از ۱۲ ميليارد دلار مي رسد
ايرنا: مازاد درآمد ارزي حاصل از صادرات نفت خام كشور امسال به بيش از ۱۲ ميليارد دلار مي رسد كه به حساب ذخيره ارزي واريز مي شود.
«اكبر تركان» معاون وزير نفت ديروز ضمن اعلام اين مطلب، افزود: از منابع حساب ذخيره ارزي بايد براي پرداخت تسهيلات به منظور توسعه صنعت در بخش خصوصي، استفاده شود.
وي با ابراز اميدواري نسبت به اينكه هيچ برداشت نابجايي از حساب ذخيره ارزي نشود تا اين حساب به اهداف خود برسد، افزود: در برداشت از حساب ذخيره ارزي بايد به اهداف تاسيس اين حساب به طور جدي توجه شود.
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه به هيچ وجه منابع حساب ذخيره ارزي نبايد صرف بودجه و مصارف جاري كشور شود، گفت: تاكنون منابع اين حساب براي مصارف بخش خصوصي استفاده شده و به بخش هاي دولتي پرداختي نشده است.
تركان افزود: اگر قرار باشد بخش دولتي از اين منابع استفاده كند، به دليل حجم بالاي تقاضا تمام اين منابع مصرف خواهد شد و ديگر وجوهي براي بخش خصوصي باقي نخواهد ماند.وي در پايان درخصوص استفاده از منابع حساب ذخيره ارزي براي طرح هاي توسعه صنعت نفت گفت: صنعت نفت مي تواند منابع موردنياز خود را از بازارهاي جهاني تامين كند، لذا بهتر است حساب ذخيره ارزي به تحقق اهداف فعلي خود بپردازد.

ايران و روسيه جهت گسترش همكاري مشترك بازرگاني دو موافقتنامه امضا كردند
ايرنا: نمايندگان اتاق ايران و سن پترزبورگ روسيه روز سه شنبه دو موافقتنامه جهت گسترش همكاري هاي مشترك تجاري در محل اتاق ايران، امضا كردند.
اين دو موافقتنامه ميان رييسان اتاق ايران و سن پترزبورگ و اتاق مشترك ايران و روسيه با سن پترزبورگ به امضا رسيد.
موافقتنامه هاي همكاري مشترك با حضور خانم «ماتويينكو» شهردار و رييس دولت سن پترزبورگ، «مارياسوف» سفير روسيه در تهران، «اسدلله عسكراولادي» رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و روسيه و «كاتائو» رييس اتاق بازرگاني سن پترزبورگ امضا شد.قبل از امضاي اين موافقتنامه سفير روسيه در تهران، سطح مناسبات ميان دو كشور را مثبت ارزيابي كرد و خواستار پركردن خلأ موجود در روابط تجاري ميان دو كشور شد.

رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلاديبه بيش از ۹ درصد مي رسد
ايرنا: بانك جهاني در تازه ترين گزارش خود درباره وضعيت اقتصادي منطقه آسياي شرقي و اقيانوس آرام، پيش بيني كرد رشد اقتصادي چين در سال جاري ميلادي به ۲۵/۹ درصد برسد.
خبرگزاري شين هوا روز سه شنبه به نقل از بانك جهاني اعلام كرد: رشد اقتصادي آسياي شرقي و اقيانوس آرام (به جز ژاپن) در سال ۲۰۰۴ ميلادي به حدود ۷ درصد خواهد رسيد و رشد اقتصادي براي كشورهاي درحال رشد منطقه، احتمالا حدود ۸ درصد خواهد بود.بانك جهاني در گزارش خود، افزايش نرخ بهره در چين از ماه گذشته ميلادي را اقدامي مناسب توصيف كرد و آن را براي كنترل رشد اقتصادي و ايجاد تعادل در بازار مناسب دانست.

براساس گزارش نظارت بر عملكرد برنامه سوم
نرخ بيكاري در پايان سال گذشته ۴/۱۴ درصد بوده است
فارس: در حالي كه بر اساس گزارش مركز آمار ايران نرخ بيكاري كشور در سال ۸۲ در حدود ۳/۱۱ بوده است، در گزارش نظارت بر عملكرد سال چهارم برنامه سوم، نرخ قطعي بيكاري كشور ۴/۱۴ درصد اعلام شده است.
در گزارش اقتصادي كشور در سال ۸۲ كه توسط رياست جمهوري به مجلس تقديم شده، در خصوص آمار بيكاري كشور آمده است: در سال ۸۲ نسبت به سال ،۸۱ فشار عرضه نيروي كار كمتر شد و در نتيجه نرخ بيكاري از ۵/۱۴ درصد در سال ۱۳۸۱ به ۴/۱۴ درصد كاهش يافت و به اين ترتيب رقم پيش بيني  شده در برنامه سوم محقق نشده است.
در اين گزارش ذكر شده است:  با وجود افزايش نرخهاي رشد سرمايه گذاري و توليد، ميزان عملكرد فرصتهاي شغلي جديد ايجاد شده نسبت به ارقام پيش بيني شده در برنامه سوم كمتر بوده است و در سالهاي ،۷۹ ۸۰ و ۸۱ ميزان تحقق اهداف برنامه به ترتيب ۲/،۸۸ ۱/۵۹ و ۸/۷۶ بوده است.
بنابراين گزارش، در حالي كه در سال ۸۲ بايد ۸۷۲ هزار فرصت شغلي ايجاد مي شد اين ميزان به ۵۰۷ هزار نفر رسيد و بنابراين در سال ۸۲ تنها ۱/۵۸ درصد اهداف برنامه در زمينه اشتغالزايي محقق شده است كه كمترين ميزان تحقق اهداف اشتغالزايي در چهار سال گذشته بوده است.
در اين گزارش با اشاره به آمارهاي مركز آمار ايران در زمينه اشتغالزايي ذكر شده است: درحالي كه نرخ بيكاري بر اساس آمارهاي مركز آمار ايران در سالهاي ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ به ترتيب ۲/۱۴ ۲/،۱۴ ۸/۱۲ و ۳/۱۱ درصد است، بنابر اعلام مسئولان آن مركز نتايج به دست آمده قابل تعميم براي كل كشور نيست و امكان محاسبه ارقام مطلق جمعيت شاغل و بيكار و در نتيجه ارزيابي عملكرد بازار كار ميسر نمي باشد.
در اين گزارش با اشاره به مغايرتهاي موجود در گزارش مركز آمار از نرخ بيكاري در كشور آمده است: به عنوان مثال بر اساس نتايج تعميم يافته آن مركز، تعداد شاغلين در سال ۱۳۸۱ برابر ۳۷۷ هزار نفر افزايش يافته كه در مقايسه با نرخ بيكاري اعلام شده توسط آن مركز و ساير برآوردهاي منتشره در خصوص مشاغل جديد و عرضه جديد نيروي كار در اين سال مغاير است.
لذا در اين موارد ناگريز با استفاده از مدلهاي اقتصادسنجي و آمارهاي حسابهاي ملي ايران شاخصهاي مزبور برآورد گرديده است.

قيمت طلا و ارز
نوع ----------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۳۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۲۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۷۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۳۳۳

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |