پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
دعاي روز بيست و هفتم ماه مبارك رمضان
اللّهُُِمَِّ ارزُقني فيِهِ فَضلَ لَيلَهٍ القَدرِ وَ صَيِّر فيهِ اُمُوري مِنَ العُسرِ اِلَي اليُسرِ وَ اقبَل مَعاذيري وَ حُطَّ عَنِّي الذَّنبَ وَالوِزرَيا رَؤُفاً بِعِِبادِهِ الصّالِحينَ
اي خدا در اين روز فضيلت ليله القدر را نصيب من گردان و تمام امور و كارهاي مشكل مرا آسان گردان و عذرهايم بپذير و وزر و گناهم محو و نابود ساز اي رؤف و مهربان در حق صالحان.
امروز با حافظ
گوهر هر كس از اين لعل تواني دانست
صوفي از پرتو مي راز نهاني دانست
نه هر كو ورقي خواند، معاني دانست
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
سينما ابزار مناسبي براي تصوير عالم معناست
خبرگزاري فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: سينما با ظرفيت هاي ويژه بصري خود ابزار مناسبي براي تصوير مفاهيم معنوي است.
به گزارش ستاد خبري نمايشگاه قرآن، احمد مسجد جامعي در مراسم گشايش دومين مسابقه فيلم مفاهيم و انتظار در فرهنگ ايران افزود: اگر هنر با عالم معنا و درك جهان غيب مرتبط باشد مرزها را در مي نوردد و جهاني مي شود.
وي تصريح كرد: ارتباط انسان با عالم غيب و معنويت را به سختي مي توان تصوير كرد و تنها با ظرفيت هاي رسانه اي سينما مي توان در اين راه گام برداشت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به حضور فيلم هايي از كشورهاي اروپايي در بخش ماوراء از دريچه سينما گفت: معنويت، آثار هنري را به گونه اي جذاب  مي كند كه آن آثار با رنگ و بوي جغرافيايي خاص جدا و قابل فهم براي جهانيان مي شود.
به گفته مسجد جامعي ارزشمند ترين آثار هنري ايرانيان در حوزه قرآن و مذهب، زينت بخش موزه ها و گنجينه هاي جهاني است، كه اين رويكرد بايد مورد توجه هنرمندان معاصر قرار گيرد و آثار آنها در خدمت ترويج فرهنگ اسلامي باشد.
وي خواستار ايجاد تشكلي از خادمان قرآن بخش هنر و سينما براي ساماندهي توليد بيشتر با مضامين هنر معنوي شد.
مسجد جامعي درباره علت موفقيت برخي از فيلم هاي ايراني در جشنواره هاي جهاني اظهار داشت: اين آثار همگي به نوعي پوسته ماديات را مي شكافند و به باطن مي روند تا نسبت اين جهان را با عالم معنا بيان كنند.

اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران از وزير ارشاد درخواست كرد
تغيير و شفاف سازي خريد كتاب هيات امناي كتابخانه هاي عمومي
گروه هنري: تغيير رويه خريد كتاب هيات امناي كتابخانه هاي عمومي با اعتراض اتحاديه ناشران كتابفروشان تهران روبرو شد و اين نهاد صنفي مدني در نامه اي به احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از وي خواست تا ضمن تصحيح روش خريد كتاب هيات امنا، از آنها بخواهد شفاف سازي و اطلاع رساني دقيق  را نيز در دستور كار خود قرار دهند.
در اين نامه كه به امضاي داود رمضان  شيرازي، رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران رسيده، ضمن اشاره به نامه اعتراض آميز چند ناشر به شيوه خريد تازه هيات امناي كتابخانه هاي عمومي آمده است: اعتراض اين همكاران به نحوه خريد كتاب از سوي سازمان چاپ و انتشارات است كه پيشنهاد مبادله كتاب و يا تخفيف غيرمتعارف را مي كنند.وي در اين نامه پرسشي را نيز مطرح كرده است كه چرا هيات امنا مانند سالهاي گذشته مستقيما از خود ناشران درخواست نكرده و سپس ننوشته است.
در پايان اين نامه پيشنهاد شده است كه هيات امنا كتابخانه هاي عمومي، ضمن دست كشيدن از اين شيوه به الگوي هيات خريد كتاب معاونت فرهنگي كه شفاف و با اعلام عمومي تعداد و عناوين خريداري شده است، عمل كند.

هنر اسليمي قابليت جهاني شدن دارد
ايلنا: هنر اسليمي در مقايسه با ديگر هنرهاي ايراني از قابليت و توان بيشتري در عرصه جهاني برخوردار است.
دكتر پرويز رجبي تاريخ نگار، پژوهشگر و مولف كتابهاي هزاره هاي گمشده در گفت و گو با ستاد خبري همايش بين المللي هنر و جهاني شدن افزود: ايرانيان در به نمايش گذاشتن نقش هاي انتزاعي يا آبستره موفقيت بيشتري را نسبت به زمينه هاي ديگر دارا بوده اند. وقتي يك زن قشقايي را مي بينيم كه در قاليچه اي كه مي بافد توانسته مثلا بر سر هم قرار دادن ۲ خط شكسته، ۲ اسب به طريق انتزاعي نشان دهدكه پشت به هم ايستاده اند، نمونه زيبايي از هنر انتزاعي را مشاهده مي كنيم. يا هنگامي كه به گنبد مسجد شيخ لطف ا... نگاه مي كنيم درست متوجه نمي شويم كه آن نقش گل يا درختي كه در آنجا ترسيم شده از كجا روييده و به كجا ختم شده است. يعني ترسيم نقش ها به گونه اي است كه از ازل تا ابد مي توان آنها را پيگيري كرد.
دكتر رجبي در رابطه هنر ملي با هنر جهاني گفت: شك نيست كه امروزه هنر نيز مانند علائم راهنمايي و رانندگي به تدريج پوست مي اندازد و از درون يك قوم و ملت خاص به بيرون تراوش مي كند. بنابراين هر هنرمندي در هنگام خلق اثر بايد با در نظر گرفتن اين نكته سعي كند، اثرش فراتر از مردم كشورش با مخاطبان بيشتري ارتباط برقرار كند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
چه كساني ۳۸ ميليارد دلار غرامت رويداد هاي يازده سپتامبر را دريافت كردند
گزارش جزئيات پرداخت غرامت رويدادهاي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ كه در خور تأمل است پريروز در رسانه هاي آمريكا به اين شرح انتشار يافت:
مبلغ كل غرامت، ۳۸ ميليارد و يكصد ميليون دلار.
منابع پرداخت، شركت هاي بيمه ۱۹ ميليارد و ششصد ميليون دلار (۵۱ در صد)، دولت آمريكا ۱۵ ميليارد و هشتصد ميليون دلار (۴۲ درصد) و اعانات مردم و مؤسسات ۲ ميليارد و هفتصد ميليون دلار(هفت درصد).
دريافت كنندگان: بازماندگان مقتولان و نيز مجروحان غيرنظامي جمعاً ۸ ميليارد و هفتصد ميليون دلار (هر نفر سه ميليون و يكصد هزار دلار)، مأموران نجات (آتش نشاني، پليس و...) كه مقتول و يا مجروح شده اند جمعاً يك ميليارد و نهصد ميليون دلار (هر نفر ۴ ميليون و دويست هزار دلار)، صاحبان كسب و كار، دفاتر و مغازه هاي ويران شده و آسيب ديده جمعاً ۲۳ ميليارد و سيصد ميليون دلار، كساني كه از رهگذر رويدادهاي هاي ۱۱ سپتامبر مشاغل و محل سكونت خود را از دست دادند جمعاً سه ميليارد و پانصد ميليون دلار. كساني كه دچار خسارت عاطفي و افسردگي ناشي از اين رويدادها شده بودند جمعاً هفتصد ميليون دلار.
به اين ترتيب سهم دريافتي اصحاب كسب و كار و عمدتاً كمپاني هاي بزرگ كه در برج هاي دوقلو نيويورك داراي دفتر بودند بيش از ديگران بوده است. غرامت نظاميان مقتول و مجروح در ساختمان وزارت دفاع، مطابق مقررات نظامي خواهد بود و ارتباط به اين ارقام نخواهد داشت. سرباز فردي است داوطلب جانبازي و غرامت مرگ و جرح او محدود، و مطابق مقررات خاص است.
داروي قلبي ويژه سياهپوستان
به گزارش رسانه ها، آژانس دولتي دارو و غذا در آمريكا (اف.دي.ا.) دارويي را مورد تأييد قرار داد كه تنها براي سياهپوستان نافع است و اعلام داشت كه داروي تازه سازبي بيد ويژه جلوگيري از ابتلاء سياهپوستان به بيماري هاي قلبي است و در افراد ساير نژاد ها از سفيد و زرد و... تأثير ندارد و نبايد برايشان تجويز شود. قبلاً مشاهده شده بود كه داروهاي ا.سي.اي ــ اين هيبيتور كه نقش بزرگي در كنترل بيماري هاي قلبي در مردم داشته اند روي سياهپوستان بي تأثير بودند و با كشف اين حقيقت، پژوهشگران دست به كار شده و از تركيب دو داروي هايدرالازين و ايزو سوربيد دي تيترات داروي بي بيد را ساخته اند كه تنها در كنترل بيماري هاي قلبي سياهپوستان مؤثر است. اين نخستين بار نيست كه اعلام مي شود داروها بر پايه نژاد، اقليم و سن، متفاوت بايد باشند و رشته هاي تخصصي تازه در مدارس پزشكي به وجود آمده است، مثلاً تخصص در درمان بيماري هاي سالمندان، مناطق حاره، مناطق خشك و...
قتل استاد دانشگاه به دست زن سابقش
روزنامه هاي آمريكا در صفحات اول شماره هاي ديروز خود از قتل پروفسور فردريك جابلين استاد ۵۲ ساله دانشگاه ريچماند به دست زن سابقش بانو پايپر خبر داده بودند. بانو پايپر ۴۴ ساله اخيراً از شوهرش جدا شده بود و طرفين بر سر حضانت سه فرزند مشترك در دادگاه كشمكش داشتند. بانو پايپر كه قبلاً شاگرد فردريك در دانشگاه بود كه با هم ازدواج كرده بودند، چون احساس كرد كه در دادگاه پيروز نخواهد شد، سه شب پيش به مقابل خانه شوهر سابق رفت و هنگام باز گشت فردريك به خانه، وي را با شليك يك گلوله كشت. پايپر در زندان بسر مي برد.

نمايش آثار عكاسان ايراني در پاريس
مهر: نمايشگاه عكس پاريس در حالي افتتاح مي شود كه آثار چهار عكاس ايراني توسط موزه هنرهاي معاصر تهران از راهيابي به اين نمايشگاه بازمانده است.
نمايشگاه عكس پاريس۲۰۰۴ Paris Photo 2004) )كه از معروف ترين و بزرگترين نمايشگاه هاي جهاني عكس محسوب مي شود كار خود را از امروز در حالي آغاز مي كند كه موزه هنرهاي معاصر تهران از ارسال آثار ۴ عكاس ايراني به اين نمايشگاه خود داري كرده است.
اين نمايشگاه در محل كاروسل دي لوور واقع در قسمت زيرين موزه لوور برپا مي شود.
در اين نمايشگاه بيش از ۱۰۵ گالري فعال تخصصي در زمينه نمايش عكس از ۱۶ كشور جهان حضور دارند.
از ايران نيز گالري راه ابريشم آثار منتخب خود را به اين نمايشگاه ارسال كرد.
شادي قديريان، بهمن جلالي، ملكه نائيني، مهكامه پروانه، پيمان هوشمند زاده، كوروش اديم، خسرو حسن زاده، فريدون آو، آرش حنائي، گلناز طاهري، هميلا وكيلي، ليلا پازوكي، رامين حائري زاده، مهران مهاجرجمشيد بايرامي، جواد منتظري، اميد صالحي، ارشيا كياني، هانا دارابي، يلدا معيري، حميده ذوالفقاري، محمد غزالي، رضا سيد پايداري، بيتا ريحاني، ايلا گلپريان، دادبه بصير، فرشيد مثقالي، مهرانه آتشي و محمد رضا شريف زاده عكاساني هستند كه نگارخانه راه ابريشم قصد ارسال آثارشان به اين نمايشگاه را داشته است.
نمايشگاه عكس پاريس در محافل هنري جهان به عنوان مهمترين محل پيگيري عرضه و شناخت آخرين دستاورد هاي هنر عكاسي شناخته مي شود و متخصصان هنر عكاسي سراسر جهان آثار ارائه شده در آن را مورد بررسي قرار مي دهند.
هر سال با برپايي نمايشگاه عكس پاريس، بيش از ۴۰۰۰۰ مجموعه دار، منتقد و هوادار هنر عكاسي از سراسر جهان راهي اين شهر مي شوند تا با آخرين دستاورد ها و تحولات هنر عكاسي جهان آشنا شوند.
مجموعه عكس هاي آرش حنايي، يلدا معيري و رامين حائري زاده به همراه مجموعه عكس هاي مثل هرروزشادي قديريان، عكس هايي است كه موزه هنرهاي معاصر تهران از شركتشان در اين نمايشگاه جلوگيري كرده است.

معاونت امور سينمايي:
قرآن زمينه ساز جريان سينماي معناگراست
واحد مركزي خبر- معاون  امور سينمايي  و سمعي  بصري  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، شكل گيري  سينماي  معناگرا را از دستاوردهاي  نمايشگاه  بين  المللي  قرآن  دانست .
به  گزارش  ستاد خبري  نمايشگاه  قرآن، حيدريان  كه  در جمع  تعدادي  از نمايندگان  مجلس  سخن  مي گفت  افزود:  نمايشگاه  بين المللي  قرآن، همواره  مولد برخي  از جريان  هاي  مهم  هنري  و سينمايي  كشور بوده  است .
وي  برنامه  ريزي  براي  توليد پنج  فيلم  سينمايي  معناگرا را از فعاليت  هاي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  برشمرد و تصريح  كرد:  وزارت  فرهنگ  وارشاد اسلامي همچنين  براي  تشكيل  مجمع  خادمان  فيلمساز برنامه ريزي كرده  است .
حيدريان  ابراز اميدواري  كرد: مجمع  خادمان  فيلمساز پس  از تشكيل ، با توسعه  روزافزون ، پايه گذار جرياني  پويا و مستمر باشد.
به  گفته  وي ، سينما همچون  ديگر رسانه  ها، در انتقال  مفاهيم  معنوي  وقرآني  به  مخاطبان  مختلف  نقش  مهمي ايفا مي كند.
معاون  امور سينمايي  وزارت  ارشاد گفت :  با تقويت  سينماي  معناگرامي  توان  تصويري  قابل  درك  از حقايق  معنوي  مثل  عدل  الهي ، شفاعت ، معاد، جهنم  و بهشت  ارائه  داد.

وي ، تجليل  از پنج  خادم  فيلمساز را از برنامه هاي  تشويقي  وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامي براي  ترغيب  هنرمندان  كشور در عرصه  سينماي  معناگرا دانست .

نمايشگاه  بين المللي نقاشي كودكان و نوجوانان
دومين نمايشگاه بين المللي و دوازدهمين نمايشگاه نقاشي كودكان و نوجوانان ويژه صرفه جويي در مصرف آب از ۱۵ لغايت ۱۹ آذر ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
براساس گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب تهران دوازدهمين نمايشگاه نقاشي كودكان و نوجوانان، بيش از ۲۰ هزار اثر داخلي و ۵۹۳ اثر از كشورهاي ايتاليا، انگلستان، سودان، كويت، تركيه، ويتنام، امريكا، بنگلادش، اردن، پاكستان، هندوستان، قبرس، قزاقستان، لهستان، مكزيك، لبنان و آذربايجان به دبيرخانه نمايشگاه ارسال شده كه از ميان آثار ارسالي ۲ هزار اثر در معرض ديد علاقمندان قرار خواهد گرفت.
اين نمايشگاه در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان دكتر فاطمي - خيابان حجاب برگزار مي شود.

در قالب يك كتاب مجموعه داستان هاي «جمالزاده» در بنگلادش منتشر مي شود
مهر: در كشور بنگلادش تاثير زبان وادبيات فارسي بسيار زياد است.
زبان فارسي به مدت ۵۰۰ سال زبان رسمي شبه قاره بوده است و مردم اين سرزمين، شعرايي چون سعدي، حافظ، جامي، خيام و فردوسي را مي شناسند، علاوه بر اين با تعدادي از نويسندگان معاصر ايران نيز آشنايي نسبي دارند.
محمدكمال الدين، استاد دانشگاه هاي بنگلادش با بيان اين مطلب افزود: دانشجوياني كه زبان وادبيات فارسي مي خوانند، آشنايي خوبي با ادبيات معاصر فارسي دارند.
كمال الدين استاد دانشگاه راجشاهي تصريح كرد: دانشجويان زبان فارسي، محمد علي جمالزاده را دوست دارند، چرا كه مردم بنگلادش هم تحت ثاثير فرهنگ اسلامي هستند وجمالزاده هم ازمعارف اسلامي و فرهنگ اسلامي و ايراني در نوشته هاي خود بسيار استفاده مي كند. وي گفت: آثار جمالزاده در دوره هاي آموزش زبان فارسي دردانشگاه هاي بنگلادش تدريس مي شود، ولي نكته مهمتر اين است كه آثار جمالزاده به زبان بنگالي هم ترجمه شده است.
كتابهايي مثل: فارسي شكر است وچند داستان كوتاه از آثارجمالزاده در اين كشورو در مطبوعات بنگالستان (بنگلادش) به چاپ رسيده است.
آثارجمالزاده به زودي درقالب يك مجموعه مستقل دراين كشوربه چاپ خواهد رسيد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه به نسبت ديگرنويسندگان معاصر فارسي زبان، آثار جمالزاده ازچه سطح استقبالي برخورداراست، گفت: درمورد داستان كوتاه مردم داستان هاي جمالزاده و هدايت و... را مي خوانند، ولي بيشترآثارجمالزاده را مي خوانند چراكه تحت ثاثير فرهنگ اسلامي، داستان نوشته است.

نكوداشت «محمدعلي بهمني»
ايلنا: همزمان با برگزاري ششمين كنگره سراسري شعر و قصه جوان كشور كه ۱۴ تا ۱۶ بهمن ماه امسال در بندرعباس برگزار مي شود، نكوداشت محمدعلي بهمني براي سال ها فعاليت او در عرصه شعر و ادب برگزار مي شود.
محمدعلي بهمني كه سال ۱۳۲۱ در انديمشك زاده شده است،  از شاعران تواناي دهه هاي اخير است كه اولين مجموعه شعر خود را با عنوان باغ لال در سال ۱۳۵۰ منتشر كرد. بهمني در دو قالب غزل و آزاد شعر سروده است اما، منتقدان و علاقه مندان ادبيات او را بيشتر به خاطر غزل هايش تحسين مي كنند، چرا كه بر اين باورند كه بهمني در سرودن غزل با زباني ساده و امروزي تواناست.
اين شاعر علاوه بر فعاليت در عرصه شعر، در زمينه ترانه سرايي نيز فعاليت داشته كه تاكنون بسياري از سروده هاي او توسط خوانندگان به اجرا درآمده است. از محمدعلي بهمني تاكنون چندين اثر در زمينه شعر و ترانه منتشر شده است.

پاسخ به پرسش پزشكي
وقتي كه قند خون پايين مي رود
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه سطح قند در خون اگر از چه خطي پايين تر برود، فرد دچار ضعف و بي حالي و سرگيجه مي شود و او پاسخ داده است: براي افراد سالم از ۴۵ ميلي گرم در هر دسي ليتر خون. وي اضافه كرده است: كساني كه مستعد هايپو گليسيميا (پايين بودن سطح قند در خون) هستند بايد بر دفعات مصرف غذاي خود بيافزايند، مثلاً به جاي سه بار در شبانه روز، پنج ــ شش بار بخورند. وي در پاسخ به سئوالي ديگر درباره ترك سيگار گفته است كه براي رسيدن به نتيجه مطلوب، لازم است اين معادله رعايت شود: ترك سيگار = داروي ترك + داروي ضد افسردگي + اراده و تصميم قاطع. با ترك سيگار، يك فرد به خود و جامعه (به ويژه نزديكان و همكاران) خدمت فراوان خواهد كرد. دود سيگار عامل عمده بسياري از بيماري هاي سخت از جمله امراض قلبي، عروق و سرطان و بزرگترين قاتل انسان است.

بهاي بليت فيلم ها شناور مي شود
شناور كردن قيمت بليت هاي سينما بعد از نيم بها كردن بليت در روز شنبه، يكي از بحثهايي بود كه در بعضي اظهار نظرها و گفت و گوها مطرح شد و اخيرا شوراي صنفي نمايش اين طرح را ميان انجمن سينماداران و اتحاديه تهيه كنندگان با همكاري وزارت ارشاد به بحث و تبادل نظر گذاشته است.
كامران قدكچيان، رييس شوراي صنفي نمايش ضمن تاييد اين خبر، گفت: اين طرح كه در سئانسهاي مختلف، قيمت بليت را شناور كنيم تا هر كسي با هر بودجه اي بتواند انتخاب كند، مكانيزم خوبي براي جلب تماشاگر است. به هر حال ما اين طرح را با انجمن سينماداران و اتحاديه تهيه كنندگان در ميان گذاشتيم و همچنان در رايزني هستيم تا اين موضوع به نتيجه برسد.

تصحيح
در خبر مربوط به برگزاري كنسرت گروه كر نوري در شماره ديروز، محل اجرا به اشتباه سالن رودكي درج شده بود كه تالار وحدت صحيح است.

نگارستان
انزلم كيه فر
006423.jpg
واروس- ۱۹۷۶ - رنگ روغن و اكريليك روي بوم - ۲۷۰*۲۰۰ سانتي متر‎/ آيندهون
انزلم كيه فر نقاش  آلماني از جمله مهم ترين هنرمنداني است كه دست به احيا اكسپرسيونيسم زده است. وي پس از مدتي آموزش تحت نظر يوزف بويز شروع به ساخت آثاري با عنوان اتاقهاي قاب بندي شده كرد كه فضاهاي داخلي خالي و نكبت باري را نشان مي دهند. او مي كوشد در كارش با گذشته آلمان ارتباط برقرار نمايد.

برگي از تاريخ
لحظه پايان جنگ جهاني اول
يازدهم نوامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۶۷۴ مهاجران انگليسي در ماساچوست آمريكا نخستين قانون تعليمات اجباري رايگان را براي خود وضع كردند كه پس از ايجاد ايالات متحده در سراسر اين فدراسيون عموميت يافته است. در سال ۱۸۸۵ نخستين موتو سيكلت ساخته شد و به معرض تماشا درآمد. درسال ۱۹۳۳ حزب سوسياليست ملي كارگران آلمان (نازي) به رهبري هيتلر در انتخابات عمومي اين كشور ۹۲ در صد آراء را به دست آورد و چندي بعد زمامدار آلمان شد. در سال ۱۹۴۸ هيدكي توجو نخست وزير ژاپن در زمان جنگ جهاني دوم و شماري از همكارانش به اعدام محكوم شدند. در سال ۱۹۷۵ آنگولا مستعمره قديمي پرتغال در غرب آفريقا در پي يك رشته مبارزات مسلحانه خونين استقلال يافت، ولي از روز بعد دچار يك جنگ داخلي خونين تر گرديد كه تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت. سرزمين نفتخيز آنگولا داراي معادن سنگ هاي قيمتي است و از نظر ~شاورزي مستعدترين سرزمين جهان به شمار مي رود. در سال ۱۹۸۲ يوري آندروپوف به جاي برژنف كه فوت شده بود رهبر شوروي شد.
اينك برگ امروز:ساعت ۱۱ بامداد روز ۱۱ از ماه (نوامبر) سال ۱۳۱۸ با امضاي قرارداد ترك مخاصمه، جنگ جهاني اول كه بيش از پنج ميليون و پانصد هزار نظامي و شش ميليون غير نظامي كشته داشت پايان يافت و آتش تفنگ ها خاموش شد. ولي همه گيري آنفلوآنزاي متعاقب آن كه سربازان بازگشتي از جبهه ها ويروس آن را باخود به شهرهايشان برده بودند بيش از ۲۰ ميليون انسان را از ميان برد. دليل كم بودن تلفات جنگ جهاني اول نسبت به جنگ دوم، پيشرفته نبودن جنگ افزارها و ضعف قدرت تخريبي آنها بود. مورخان، جنگ جهاني اول را جنگ اروپايي ها يا جنگ بزرگ عنوان داده اند. اين جنگ نقشه جغرافيايي خاورميانه و اروپاي مركزي و جنوبي را تغيير داد و به عمر دو امپراتوري قديمي اتريش و عثماني پايان بخشيد و امپراتوري روسيه را به صورت كشورشوراها در آورد. انگلستان و فرانسه با اين كه موفق به خلاص كردن خود از دست قدرت در حال طلوع آلمان شده بودند و كشورهاي بيشتري را بر قلمروهاي خود اضافه كرده بودند مجبور به تغيير سياست خود شدند، زيرا كه جهان شرايط تازه اي پيدا كرده بود و قدرتمنداران در عين حال با يك قدرت ايدئولوژيك (روسيه) هم در صحنه جهان رو به رو شده بودند كه قبلاً سابقه نداشت. به علاوه، در آمريكا نيروهايي پا به عرصه گذارده بودند كه نمي خواستند اين كشور به انزواي طولاني خود ادامه دهد. جنگ جهاني اول تجربه قدرت براي آمريكا بود كه وارد صحنه سياسي جهان شود. دو قدرت اروپايي بازمانده از جنگ جهاني اول پس از سر برآوردن از زير خرابه هاي آن خود را در اروپا با ايتالياي تازه اي رو به رو مي ديدند كه از شر اتريش خلاص شده بود و سهم خواهي مي كرد و شرايط خاور دور با جمهوري شدن چين و قدرت گرفتن ژاپن تغيير يافته بود و در بسياري از نقاط جهان احساسات ناسيوناليستي كه طبيعت ضد سلطه دارد در حال بيدار شدن بود. از ميان تلفات نظاميان، سهم آلمان يك ميليون و هفتصد هزار، فرانسه يك ميليون وسيصد هزار و انگلستان ۹۰۰ هزار بود. جنگ جهاني اول كه نتيجه رقابت هاي استعماري قدرت هاي اروپايي بود، ملي گرايي افراطي را در اروپا به دنيا آورد كه نتيجه اش جنگ جهاني دوم بود. در قراردادهاي پايان جنگ جهاني اول به ملت آلمان اجحاف شد و همين اجحاف و تحميلات ديگر باعث ظهور هيتلر و ملي گرايي افراطي آلماني ها شد. از نتايج جنگ جهاني اول، يكي هم افزايش حضور زنان در ادارات و كارگاه ها بود كه پديده تازه اي شد. به سبب اعزام مردها به جبهه هاي جنگ، راه براي ورود زنان به مشاغل مردانه باز شد كه پس از آن عادي گرديد. خونين ترين صحنه جنگ جهاني اول، نبرد وردن بود كه ضمن آن يك ميليون تن كشته شدند.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
پرواز
مي خواست پرنده خوشبختي او باشد، اما او برايش قفس ساخت. خواست در آن قفس لحظه هاي زيبا بيافريند، اما او قفس را تنگ تر كرد. خواست در آن تنگنا وسعت بودنش را معنا كند، اما او روي برگرداند. پس برخاست، قفس را شكست و پرواز كرد.
مريم صحراگرد

گشتي در دنياي خبرها
خواهر شجاع
006426.jpg
بريزين (استراليا): يك دختربچه ۵ ساله در استراليا از مرگ خواهر ۱۴ ماهه اش جلوگيري كرد.
هنگامي كه اين دختربچه به همراه خواهرش در اتاقشان تنها بودند ناگهان يك دينگو وارد اتاق شد كه قصد داشت كودك را به دندان بگيرد و به حيات وحش بازگردد.
اما خواهر شجاع در برابر دينگو ايستاد و با فرياد كمك خواست. در حقيقت همين فريادهاي دختربچه باعث شد تا والدينش وارد اتاق شوند و جانور را فراري دهند.
نهايت استفاده از مرخصي
كاليفرنيا: يك ماه قبل يك مرد ۳۰ ساله در آمريكا به جرم حمل ۵۰ گرم هروئين به تحمل ۱۲ سال حبس محكوم شد. اما دو روز پيش مادر اين قاچاقچي از دنيا رفت و او براي شركت در مراسم ترحيم وي ۱۲ ساعت مرخصي گرفت و از زندان خارج شد.اما هنگامي كه وي به زندان بازگشت، مسئولان زندان نسبت به رفتارش مشكوك شدند و به همين دليل وي را به بيمارستان فرستادند تا از مجرم عكسبرداري انجام شود.در عكسبرداري مشخص شد كه وي ۱۷ گرم هرويين و ۲۰ گرم ماري جوانا بسته بندي شده را بلعيده است. به هر حال پس از انجام اقدامات پزشكي، اين مواد مخدر ۵ ساعت بعد از بدن قاچاقچي دفع شد.
عاقبت محبت كردن به همسايه
نيويورك: زني كه قصد داشت همسايه ۸۲ ساله خود را با دارو به قتل برساند توسط پليس دستگير شد. چندي پيش پيرمرد اين خانم را به خانه اش دعوت كرد و به او گفت: چون تو در دوران بيماري به من محبت كردي در وصيتنامه خود، بخشي از دارايي هايم را به تو بخشيده ام.خانم بي رحم نيز بلافاصله پس از مطلع شدن از اين موضوع تصميم گرفت پيرمرد را بكشد. به همين دليل يك كيك شكلاتي تهيه كرد وداخل آن چند قرص انداخت تا پيرمرد پس از مصرف اين قرص ها از بين برود. اما پيرمرد باهوش متوجه اين قرص ها داخل كيك شد و پليس را خبر كرد.
تنبيه فيزيكي كارگران رستوران
تنسي: صاحب ۵۷ ساله يك رستوران در آمريكا با شرايط خاصي به استخدام پيشخدمت مي پرداخت يكي از بندهاي فرم استخدام به اين شرح بود: در صورتي كه كارگر مرتكب خطا شود، صاحبكار مجاز است او را به صورت فيزيكي تنبيه كند.با توجه به اين كه اغلب كارگران رستوران به پول نيازمند بودند اين بند از قرارداد را مي پذيرفتند. به هر حال در يك سال اخير هر بار كه كارگران رستوران مرتكب خطا مي شدند صاحب رستوران آنها را كتك مي زد. اما در حال حاضر در پي شكايت دو كارگر رستوران، پليس صاحب اين مكان را بازداشت كرده است.
سوءاستفاده از شماره شناسايي ماندلا
ژوهانسبورگ: نلسون ماندلا ۲۷ سال را پشت ميله هاي زندان سپري كرد تا اينكه سرانجام در سال ۱۹۹۴ به آرزوي خود رسيد و اولين انتخابات دمكراتيك كشور آفريقاي جنوبي را برگزار كرد.او نيز مانند ساير زنداني ها در بدو ورود به زندان يك شماره شناسايي دريافت كرد كه عدد ۴۶۶۶۴ بود. پس از آزادي ماندلا از زندان اين شماره در آفريقاي جنوبي به يك سمبل تبديل شد و او قصد داشت اين شماره را تبديل به شماره تلفن كرده و از طريق آن عليه بيماري ايدز مبارزه بكند.اما اخيراً يك شركت خصوصي كه به فروش سكه هاي يادگاري مي پردازد از اين شماره به عنوان شماره تلفن خود جهت دريافت سفارش سكه هاي نلسون ماندلا استفاده كرده است.به همين دليل وكلاي ماندلا قصد شكايت از اين شركت را دارند.
كمبود آب در دو ماراتن
ژوهانسبورگ: روز شنبه اين هفته رقابت دو ماراتن سووتو با حضور ۷ هزار دونده برگزار شد كه در جريان اين مسابقه آب آشاميدني كافي دراختيار دوندگان قرار نگرفت و بسياري از آنان به دليل تشنگي مفرط از ادامه مسابقه بازماندند.اما صحبت هاي مسئول برگزاركننده اين رقابت در نوع خود بسيار جالب است. وي مي گويد: ما قبل از شروع مسابقه بيش از ۳۰۰ هزار بطري آب آشاميدني خريداري كرديم اما در طول مسابقه با كمبود آب مواجه شديم. در ابتدا تصور مي شد كه بطري هاي آب به سرقت رفته اما پس از پايان رقابت مشخص شد كه كارمندان توزيع، يك سوم بطري ها را در انبارها جا گذاشته بودند و به همين دليل آب كافي به دست شركت كنندگان نرسيد.
افسردگي طرفداران جان كري
ميامي: در پي شكست جان كري در انتخابات رياست جمهوري آمريكا طرفداران وي در اين كشور سرخورده شده اند. ديروز يك روانشناس در فلوريدا اعلام كرد، از زمان شكست كري در انتخابات تاكنون بيش از ۱۵ نفر از طرفداران وي به دليل افسردگي شديد به او مراجعه كرده اند.به گفته اين روانشناس، شكست كري در انتخابات باعث شده است كه طرفداران وي احساس حقارت و سرافكندگي كنند و حتي برخي از آنها ديگر تمايلي به ادامه زندگي نداشته باشند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱ و ۴۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۷ دقيقه

گل و گياه
آكا (فيجوآ)
006420.jpg
نام علمي: Acca Sellowiana
خانواده: Myrtaceae
درختچه هميشه سبز به بلندي ۲ و گستردگي ۵/۲ متر است. داراي برگهاي بيضي شكل سبز-خاكستري بوده و گلهاي قرمز - ارغواني آن با لبه هاي سفيدرنگ و پرچمهاي بلند قرمز رنگ در اواسط تابستان ظاهر مي شوند. در مناطق گرم ميوه هاي بيضوي و سبزرنگ آن كه سرشار از يد هستند توليد مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و هر نوع خاك با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن در دماي ۱۶-۱۳ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |