پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
با حضور شهردار تهران
شاخه غربي بزرگراه نواب گشايش يافت
006453.jpg
عكس:محمد كربلايي احمد
گروه شهري: ديروز با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران شاخه غربي بزرگراه نواب صفوي به طول ۲۴۰۰ متر و عرض ۵۰ متر با دو باند رفت و برگشت ۱۲ متري، با هزينه اي حدود ۱۴ ميليارد تومان افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار ما، بزرگراه نواب صفوي نخستين بزرگراه درون شهري است كه شمال تهران را از طريق مركز شهر به بزرگراه آزادگان، جاده ساوه و از آن طريق به مرقد مطهر امام «ره» و فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) متصل مي كند.
بنابراين گزارش، بزرگراه نواب پس از عبور ازميدان حق شناس به دو شاخه شرقي و غربي تقسيم مي شود، شاخه شرقي كليه راه هاي دسترسي به جنوب تهران و بهشت زهرا را تامين مي كند و شاخه غربي بعد از ميدان حق شناس به ادامه بزرگراه جوانه و پاسگاه نعمت آباد رسيده و متعاقب آن علاوه بر تامين كليه راه هاي دسترسي شهرك هاي حاشيه جاده ساوه از طريق پاسگاه نعمت آباد، از بار ترافيك ميدان شمشيري و ميدان آزادي نيز به نحو چشمگيري خواهد كاست.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در اين مراسم به طور ويژه بابت تعيين تكليف و رفع مشكل آن دسته از شهروندان ساكن اين محدوده كه بعد از ۳۵ سال انتظار و ۱۰ سال تحمل مشكلات اجرايي اين پروژه از قبيل بهم ريختگي محل، گرد و خاك، گل و لاي رفت و آمد كاميون ها و تجهيزات عمراني؛ سرانجام شاهد افتتاح اين مسير شدند، اظهار رضايت كرد و گفت: ازجمله ديگر كارهايي كه انجام آن ضروريست احداث طرح دوربرگردان و اصلاح هندسي ميدان نعمت آباد است كه قطعا به دنبال افتتاح شاخه غربي بزرگراه نواب شاهد گره سنگين ترافيكي در آن نقطه خواهيم بود لذا پيمانكاران اين پروژه سريعاً جهت اجراي اصلاحات و رفع مشكلات آتي به محل ميدان گسيل شوند.
وي در ادامه خبر داد: از همين امسال به دنبال توافقات حاصله بين شهرداري تهران با مسئولان اداره راه آهن، خط آهن تهران _ تبريز به زيرزمين منتقل خواهد شد.
وي در توضيح اين خبر گفت، از همان روزهاي آغاز شروع مسئوليتم در حوزه مديريت شهري به دنبال راهي براي خروج مناطق جنوب غرب تهران از بن بست خطوط راه آهن بودم. شهردار تهران، از اين اقدام به عنوان كليد نجات ساكنان اطراف دو خط راه آهن تهران _ تبريز و تهران _ اهواز از تنگناي مشكلاتي نظير  تصادفات، راه بندان هاي طولاني، آلودگي هاي صوتي و زيست محيطي، معضلات شهرسازي و اجتماعي و... نام برد.
وي افزود: پس از يكسال و دو ماه مطالعه طرح پيشنهادي مديريت شهري توسط مشاورين، صاحب نظران و گروه هاي تخصصي مشترك شهرداري تهران و اداره راه آهن و تاييد تمام جوانب آن امسال شاهد آغاز عمليات انتقال خط آهن تهران _ تبريز به زيرزمين خواهيم بود و فضاي فعلي آن در روي زمين تبديل به فضاي سبز خواهد شد.
وي اظهار اميدواري كرد: پس از اجراي موفقيت آميز، اين طرح به عنوان الگو در ساير خطوط راه آهن شهري در شرايط مشابه نيز به كار گرفته شود.
مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران نيز با اشاره به مشكلات حاد ترافيكي مناطق ۱۷ و ۱۹ و ساير نقاط واقع در اين محدوده گفت: ما به دنبال اجراي پروژه هاي مكمل با بزرگراه نواب هستيم كه در اين راستا و به منظور دسترسي بهتر شهروندان به مرقد امام (ره)، بهشت زهرا و قم كار احداث ادامه بزرگراه نور را به طول ۳۸۰۰ متر از ميدان نعمت آباد تا ميدان جهاد تا پايان امسال در دست اقدام داريم و علاوه بر آن در همين محدوده كار احداث پلهاي آزادگان _ رجايي، آزادگان _ دستواره، آزادگان _ شهرزاد، آزادگان _ فداييان اسلام و ادامه بزرگراه نور از سه راه نعمت آباد تا كمربندي را به پايان خواهيم رساند.
علي آبادي هزينه احداث مجموعه بزرگراه هاي نور، نواب و پلهاي دردست ساخت آن را در سال جاري جمعا ۵۰ ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: طي يك برنامه ۵ ساله (از سال ۸۲ تا ۸۶) شبكه بزرگراهي تهران تكميل خواهد شد.وي گفت: در راستاي اين برنامه به عنوان نمونه درنظر داريم بزرگراه نور را به ميدان حق شناس متصل كرده و از آنجا به ميدان راه آهن منحرف سازيم كه با توجه به طرح تعريض خيابان شوش و اتصال آن به يادگار امام (ره) و احداث ساير پلهاي مكمل بزرگراهي شاهد ترافيكي روان در سطح شهر تهران خواهيم بود.
خبرنگار ما همچنين از قول مهندس هادياني مديرعامل سازمان نظام مهندسي شهر تهران مي نويسد، براي احداث هر يك كيلومتر بزرگراه ۳۵ ميليارد تومان هزينه صرف آزادسازي املاك و ساخت آن مي شود.
وي زمان اجراي شاخه غربي بزرگراه نواب را از آذرماه سال ۸۲ اعلام كرد كه به دليل همكاري خوب ادارات برق، گاز، آب و پادگان قلعه مرغي كه به عنوان معارض برسر راه اين پروژه واقع شده بودند موفق به افتتاح آن در سال جاري شديم.
هادياني در اين ميان همكاري نيروهاي نظامي را با شهرداري تهران بسيار تعيين كننده و راهگشا دانست به طوري كه ۳۱ هزار مترمربع از اراضي پادگان قلعه مرغي در قالب همين همكاري ها آزاد و به منظور اجراي طرح هاي راهسازي دراختيار شهرداري تهران قرار گرفت.
وي افزود: براي رفت و آمد خودروهايي كه قصد حركت از ميدان نعمت آباد به سمت راه آهن را دارند طرح شاخه شرقي ميدان حق شناس را دردست اجرا داريم كه متعاقب آن حداكثر ظرف سه ماه آينده آماده بهره برداري خواهد بود.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست :
مصوبه خروج خودروهاي فرسوده تا چند روز ديگر ابلاغ مي شود
006396.jpg
آسمان آبي ايران- مصوبه دولت درخصوص خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل ونقل تا چند روز ديگر ابلاغ مي شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اعلام مطلب فوق افزود: قرار است تغييراتي در مصوبه ايجاد شود كه مشكلات فعلي بر طبق آن برطرف خواهد شد.
دكتر معصومه ابتكار، از اعلام كيفيت اين تغييرات خودداري كرد و گفت: اين مسئله در دست بررسي است و تا زماني كه به تصويب دولت نرسد نمي توان در مورد آن صحبت كرد. دولت چندي پيش مصوبه اي مبني بر اعطاي ۵/۱ ميليون تومان تخفيف سود بازرگاني به توليد كنندگان خودرو به ازاي خروج خودروي فرسوده از ناوگان حمل ونقل صادر كرد كه با مخالفت وزارت امور اقتصادي و دارايي مواجه شد. اين وزارتخانه معتقد بود اجراي اين مصوبه درآمدهاي دولت را كم مي كند.
قاليباف فرمانده نيروي انتظامي نيز اخيراً در نامه اي به رئيس جمهوري اعلام كرده است كه شرايط اجراي خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل ونقل فراهم نيست از اين رو از ابتداي آذرماه از تردد خودروهاي فرسوده در ۷ شهر آلوده جلوگيري به عمل نمي آيد.
ابتكار گفت: تسهيلات براي اجرايي شدن اين مصوبه ايجاد خواهد شد.
وي كه در حاشيه مراسم پنجمين گردهمايي متخصصين و محققين محيط زيست سخن مي گفت در اين مراسم گفت: سازمان محيط زيست طي سال هاي اخير با اقداماتي اصولي از وضعيت منزوي و نامناسب به يك دستگاه كارآمد و داراي ديدگاه كارشناسي قوي تبديل شد.
وي يكي از مهمترين چالش هاي فعلي را در حال توسعه بودن كشور عنوان كرد و گفت: در قانون برنامه چهارم رشد اقتصادي با شتابي پيش بيني شده است در حالي كه اگر سازوكار منطقي و علمي بر اين فرآيند حاكم نشود توسعه اقتصادي با مشكل مواجه خواهد شد.
وي گفت: خوشبختانه دولت توسعه را همگام با توسعه محيط زيست پيش بيني كرده است و اميدواريم سياست هايي اتخاذ شود كه حاصل آن حفظ محيط زيست باشد.

همكاري هاي تهران و سن پطرز بورگ گسترش مي يابد
شهرداران تهران و سن پطرزبورگ روسيه به منظور گسترش همكاري ها و تمايل به استفاده موثر از توانمندي هاي دوجانبه يادداشت تفاهمي را در تهران امضاء كردند. به موجب اين تفاهم نامه كه روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه به امضاء محمود احمدي نژاد شهردار تهران و والنتينا ايوانوفنا ماتويينكو استاندار سن پطرزبورگ به امضاء رسيد، طرفين با اتكا به همكاري هاي در حال توسعه و پيروي از اصول روابط دوستانه، آمادگي خود را براي همكاري هاي مختلف اعلام كردند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران تشويق  و حمايت  از فعاليت  تجار و سرمايه گذاران  دو شهر در عرصه هاي  بازرگاني ، صنايع  و خدمات ، توسعه  زيربنايي  حمل  و نقل  عمومي شهري  به ويژه  در ساخت  مترو و مونوريل ، معماري ، شهرسازي  و طراحي  شهري ، ايجاد و گسترش پارك ها و فضاي  سبز و توسعه  اقتصادشهري  از جمله  محورهايي  است  كه  در اين تفاهم  نامه  تأكيد شده  است .
بنا به همين گزارش استاندار سن  پطرزبورگ  در اين  مراسم  گفت : شهرداري  سن  پطرزبورگ  آمادگي دارد تا هر گونه  حمايت  سياسي  را از تجار و سرمايه گذاران  اين  شهر براي همكاري  و مبادلات  تجاري  با تهران  داشته  باشد.
خانم  والنتينا با ارائه  پيشنهاد همكاري  متخصصين  ايراني  در ساخت  و بازسازي  فرودگاه  اين  شهر تصريح  كرد: در بخش هايي  مانند ماشين سازي ، كشتي سازي  و انرژي  نيز سن پطرزبورگ  پيشرفت هاي  خوبي  دارد و براي  انتقال  فن آوري ها به تهران  آماده  است . شهردار تهران  نيز در اين  مراسم  گفت : لازمه  توسعه  روابط، رفع  موانع موجود در كشورهاي  دو طرف  است .
محمود احمدي  نژاد پيشنهاد تشكيل  اتاق  مشترك  در تهران  و سن  پطرزبورگ  را در توسعه  ارتباطات  و ايجاد هماهنگي ها موثر دانست  و يكي از معاونين  شهرداري تهران  را مامور پيگيري  و اجراي  مطلوب  تفاهمنامه  و تشكيل  اتاق  مذكور كرد. استاندار سن  پطرزبورگ  در اين  مراسم  نشان  افتخار شهردار اين  شهر را كه رئيس  جمهور روسيه  به  مناسبت  سيصدمين  سالگرد تاسيس  شهرداري  سن  پطرزبورگ  اعطا كرده  بود به  شهردار تهران  اهدا كرد.

تسهيلات براي تردد معلولين
006405.jpg
گروه شهري :با اجراي پروژه هاي ترافيكي توسط شهرداري منطقه چهار، مشكلات تردد جانبازان با ويلچر در شهرك شاهد برطرف مي شود.
در پي ديدار مهندس وحيد زارع شهردار منطقه چهار از جانبازان و خانواده هاي شهداي ساكن شهرك شاهد، مقرر شد خيابانها و معابر اين شهرك مرمت و بازسازي شود. همچنين با هم سطح سازي پياده روها و پلهاي عابر پياده، مشكلات تردد جانبازان با ويلچر نيز رفع مي شود. نصب سرعت گير و ايجاد فضاي سبز و توجه جدي به نظافت خدمات شهري نيز از جمله اقدامات شهرداري منطقه چهار در اين شهرك خواهد بود. ۴۰۰ جانباز قطع نخاع و ۲۰۰ خانواده شهيد در اين شهرك سكونت دارند.

تدارك جابه جايي شهروندان در روز جهاني قدس
مسير حركت اتوبوس هااز مساجد و ميادين به سوي دانشگاه تهران
گروه شهري: به مناسبت روز جهاني قدس و به منظور تسريع در جابه جايي نمازگزاران روزه دار و اقشار مختلف مردم تهران براي حضور در مراسم راهپيمايي روز جمعه ۲۲ آبانماه جاري، اتوبوس هاي شركت واحد اتوبوسراني تهران در ميادين و مكان هاي اعلام شده به شرح زير براي حركت به سوي دانشگاه تهران در خدمت شهروندان خواهند بود:
مساجد و مبادي و ميادين: امام خميني(ره)- قدس- تجريش- جماران _ رسالت- چهارراه اشراق- چهارراه تهرانپارس- اختياريه _ چيذر _ دركه _ دانشگاه الزهرا(س) _ بهارستان _ خيابان معلم _ شهيد كلاهدوز _ پارك سوار شهيد محلاتي _ سپاه _ نبوت _ خراسان _ شوش _ اتابك- كيانشهر _ ترمينال خاوران _ راه آهن- محمديه _ بازار دوم نازي آباد- بهمن _ زمزم _ آذري- آزادي _ فردوس _ شهرك وليعصر(عج) _ يافت آباد- شهرك قدس _ شهر ري _ دولت  آباد _ خزانه بخارايي _ سيزده آبان _ شهيد رجايي _ صادقيه _ تهرانسر - شهرك اكباتان _ نوبنياد _ لويزان _ شهرك شهيد محلاتي _ دارآباد _ سوهانك _ ازگل- ولنجك _ شهرك والفجر و امام حسين (ع) .همچنين خدمات رساني اتوبوس ها براي بازگشت شهروندان عزيز به مبادي اوليه در مسيرهاي زير انجام خواهد شد:
۱- بلوار كشاورز براي مقاصد شمال و شمال غرب
۲- خيابان هاي وصال شيرازي، ابوريحان براي مقاصد شرق
۳- خيابان هاي دانشگاه و انقلاب اسلامي براي مقاصد جنوب و جنوب شرق
۴- خيابان كارگر جنوبي براي مقاصد جنوب و جنوب غرب
۵- خيابان كارگر شمالي براي مقاصد غرب و جنوب غرب و جنوب شرق

ممنوعيت بكارگيري كارگران خارجي
006402.jpg
مهر: معاونت خدمات شهري شهرداري تهران با صدور ابلاغيه اي به شهرداران مناطق ۲۲ گانه تهران اعلام كرد: استفاده از كارگران خارجي و اتباع بيگانه براي انجام خدمات شهري ممنوع است و لازم است به پيمانكاران مربوطه ابلاغ شود كه صرفا از كارگران ايراني براي اين امور استفاده كنند. در اين دستورالعمل تاكيد شده است : به كارگيري كارگراني كه داراي صغر سن هستند، ممنوعيت قانوني دارد و مقتضي است مراقبت لازم و جدي در مورد عدم بكارگيري كارگران كم سن و سال به عمل آورند در غير اين صورت از سوي شهرداران و معاون خدمات شهري مناطق نيز با جديت بر حسن اجراي دستور از سوي پيمانكاران نظارت شود.

روزي ۲۰ ميليون ليتر آب براي شستن خودروهاي تهران
006399.jpg
قلم سبز ايران: روزانه ۲۰ ميليون ليتر آب براي شستشوي اتومبيل هاي تهران مورد استفاده قرار مي گيرد.طبق آخرين آمارهاي ارايه شده ۷/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران وجود دارد كه شستشوي آنها حداقل به روزي ۲۰ ميليون ليتر آب نياز دارد.به طور متوسط براي شستن هر دستگاه خودرو ۳۰۰ ليتر آب نياز است. طبق اعلام وزارت نيرو هر خانواده مجاز به استفاده از ۱۸ هزار ليتر آب در ماه است و مصرف بيش از اين ميزان تعرفه ها را اندكي بالا مي برد. به اين ترتيب مالكان خودروهاي تهران براي شستشوي وسايل نقليه خود هر روز برابر ۳۳ هزار و ۳۳۳ خانوار آب استفاده مي كنند.

نگاه
داوود كاظمي
006408.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |