پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
همه در انتظار پاسخ ايران به توافق پاريس
گروه سياسي: انتظار درمورد نتيجه پرونده هسته اي ايران همچنان ادامه دارد. درحالي كه ديپلمات هاي ايراني مذاكره كننده با اروپا روز دوشنبه خبر دستيابي به توافق اوليه با اروپا را اعلام كردند ولي هنوز نتيجه اظهارنظر سران چهار كشور مذاكره كننده يعني ايران، آلمان، انگليس و فرانسه اعلام نشده است. گويا كه سه كشور اروپايي در انتظار پاسخ ابتدايي از سوي ايران هستند هرچند بنا بر برخي شنيده ها امكان دارد پاسخ سران جمهوري اسلامي به مذاكرات پيش از اعلام رسمي در مذاكره اي ديگر در اروپا به نمايندگان سه كشور اروپايي اعلام شود .
درخواست بيانيه مكتوب از ايران
براي تعليق غني سازي
ديپلما ت هاي غربي اعلام كردند، آژانس بين المللي انرژي اتمي از ايران خواسته است بيانيه مكتوبي را مبني بر تعليق فعاليت هاي غني سازي اورانيوم خود پيش از چهارشنبه به اين سازمان ارائه دهد. به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاري شين هوا، در گفت وگوهاي انجام شده در روزهاي شنبه و يكشنبه در پاريس، انگليس، فرانسه و آلمان به توافق موقت با تهران براي تعليق فعاليت هاي غني سازي اورانيوم رسيدند. اين سه كشور اروپايي نمايندگي اتحاديه ۲۵ عضوي اروپا را بر عهده داشته و اميدوارند ايران را به توقف فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم در ازاي همكاري هسته اي با اروپا تشويق كنند.
برخي ديپلمات هاي مستقر در وين گفتند البرادعي به ايران قول داده است در صورتي كه مذاكرات بين ايران و اتحاديه اروپا بخوبي پيش برود، وي گزارش مثبتي را ارائه خواهد كرد.
اين ديپلمات ها افزودند تلفيق گزارش مثبت آژانس بين المللي انرژي اتمي و تعليق مشخص همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم تضمين رهايي ايران از ارجاع به شوراي امنيت در ماه جاري است. ديپلمات ها گفتند پس از دور سوم مذاكرات با مقامات فرانسه، آلمان و انگليس در پاريس انتظار مي رود ايران هفته جاري تعليق كامل همه فعاليت هايي را كه به نوعي مي تواند به طور بالقوه در ساخت سلاح هاي هسته اي استفاده  شود، اعلام كند.
اين ۲۷ نفر
تيم مذاكره سه كشور اروپايي در پاريس از ۲۷ كارشناس تشكيل شده بود. به گزارش خبرگزاري فارس كارشناسان فني، هسته اي و ديپلمات نمايندگان سه كشور اروپايي را در مذاكرات پاريس همراهي كرده اند. براساس اين گزارش تيم كارشناسي اروپايي بمنظور تهيه و ارائه گزارش فني و دقيق در مورد موضوع مذاكره از همه توانمندي خود استفاده كرده است در حالي كه تيم مذاكره ايراني از همان ۴ ديپلمات وزارت امور خارجه تشكيل شده بود. اين گزارش مي افزايد: نشستهاي كارشناسي مقدماتي در ايران با حضور كارشناسان فني و حقوقي برگزار مي شد.
روز جمعه زمان ارائه گزارش البرادعي
يك  ديپلمات  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي در وين  گفت : به  احتمال  زيادگزارش  محمد البرادعي  مديركل  آژانس  در مورد فعاليت هاي  هسته اي  ايران  روزجمعه  در اختيار اعضاي  شوراي  حكام  قرار خواهد گرفت . وي  به  ايرنا گفت : انتظار مي رودپيش  از انتشار اين  گزارش ، پاسخ  ايران  به  پيشنهادات  سه  كشور اروپايي  در ارتباط با تعليق  غني سازي ، به آژانس  ارائه  شود.
اين  ديپلمات  تأكيد كرد، براي  پاسخ  جمهوري  اسلامي ايران  به  آژانس  محدوديت زماني  در نظر گرفته  نشده  و چنانچه  نظر ايران  بعدا اعلام  شود، اين  موضوع  درسخنراني  مقدماتي  مديركل  آژانس  كه  در آغاز نشست  شوراي  حكام  در تاريخ  ۲۵نوامبر (پنجم  آذر ماه ) ايراد مي شود، عنوان  خواهد شد.
خبرگزاري  رويتر قبل  از اين  به نقل  از ديپلمات هاي  آژانس  بين المللي  انرژي اتمي اعلام  كرده  بود كه  ايران  بايد تا روز چهارشنبه  (۲۰ آبان ) پاسخ كتبي  خود را در مورد زمان  و مدت  دقيق  تعليق  غني سازي  كه  مورد نظر سه  كشوراروپايي  است ، به  آژانس  ارائه  دهد.
ايران هيچ نگراني در مورد
شوراي امنيت ندارد
دبير كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي هر گونه نگراني در مورد ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را بي دليل خواند. علي آقا محمدي در گفتگو با فارس در خصوص اين كه تيم مذاكره كننده تا چه حد موفق عمل كرده است، اظهار داشت: به هرصورت تيم مذاكره كننده در حد توان خودش و به ميزاني كه امكان داشته مذاكرات را با توفيق جلو برده، اما نتايج نهائي با توجه به نظرات تهران و مسئولان كشور در حال نهائي شدن است. وي در مورد نگراني هاي موجود در خصوص ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت تصريح كرد: ما در اين زمينه هيچ نگراني نداريم و پرونده هر سمتي كه پيدا كند كشور راه  حلهاي خود را دارد.
بدبيني آمريكا به توافق ايران
استفان  ريدميكر يك  مقام  وزارت  امور خارجه  آمريكا با اشاره  به  توافق حاصله  بين  ايران  و سه  كشور اتحاديه  اروپا در پاريس  گفت : آمريكا نسبت  به اين  توافق  بدبين  است .
به گزارش ايرنا به نقل از استاندارد، وي  روز سه شنبه  تأكيدكرد: ما گمان  نمي كنيم كه  ايران  تعهدات  خود را عملي  سازد و سلاح  اتمي نسازد. ريدميكر كه  براي  شركت  در يك  كنفرانس  درباره  نيروگاه  هسته اي  حرارتي در وين  بسر مي برد، افزود: آمريكا نسبت  به  اهداف  درازمدت  ايران  بسياربدبين  است . اين  مقام  وزارت  امور خارجه  آمريكا در عين  حال  تأكيدكرد: واشنگتن  مانعي در راه  تلاش هاي  اروپاييان  براي  رسيدن  به  توافق  ديپلماتيك  با ايران  ايجاد نخواهد كرد.
از نظر آمريكا مذاكرات ادامه دارد
بوچر گفت: آمريكا هميشه احساس كرده است كه پرونده ايران بايد به شوراي امنيت فرستاده شود. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي وزارت امور خارجه آمريكا، ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا در خصوص توافق احتمالي ايران - اروپا در خصوص برنامه هسته اي تهران گفت: اروپايي ها با ما در تماس بوده اند و ما نيز با آنها تماس داشته ايم.در حال حاضر من اظهارات طرف ايراني را مبني بر اين كه توافقي داشته اند ديده ام، اما چنين اظهاراتي را از طرف اروپايي شاهد نبوده ام؛ بنابراين فكر مي كنم آنها هنوز با يكديگر در تماس هستند؛ قطعا آنها با ما نيز در تماسندو ما درباره اين كه در خصوص ايران در چه مكاني قرار دارند اطلاعاتي دريافت كرده ايم؛ اما جزييات كامل مذاكرات را دريافت نكرده ايم. وي افزود: آنچه كه صحيح است، اين است كه ما و اروپايي ها هم چنان در خصوص اين كه ايران بايد به طور كامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند ،الزامات مربوط به منع گسترش سلاح هاي هسته ا ي را پاسخ دهد و تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي و پردازش دوباره اورانيوم را فوراً و به طور كامل به حالت تعليق در آورند توافق داريم. بوچر همچنين گفت: مطمئنم طي روزهاي آينده از اروپايي ها بيشتر خواهيم شنيد. اما در حال حاضر نمي توانيم قضاوت كنيم.
دريافت تضمين از اروپايي ها
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مذاكرات هسته اي گفت: اروپايي ها نشان دادند كه قابل اعتماد نيستند پس تضمين هايي كه به ايران مي دهند بايد حقوقي باشد.
حميدرضا حاجي بابايي در گفتگو با فارس با تأكيد بر اين كه اروپا بايد از موضع خودش نسبت به فناوري هسته اي ايران انعطاف به خرج دهد، اظهار داشت: اگر اروپا نسبت به فناوري هسته اي ايران انعطاف به خرج ندهد هيچ توافقي بر سر فعاليت هسته اي حاصل نمي شود. نماينده همدان در مجلس شوراي اسلامي موضع ايران در قبال پرونده و فعاليت هسته اي را شفاف، روشن و غير قابل انعطاف دانست و تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران از خطوط قرمز خود عبور و عقب نشيني نخواهد كرد.
وي افزود: اين كشورهاي اروپايي هستند كه بايد انعطاف به خرج دهند و از موضع غيرمنصفانه خود عقب نشيني كرده و رضايت دهند تا ايران در مسير بسته شدن پرونده هسته اي گام بردارد. حاجي بابايي با تأكيد بر اين كه تعليق نامحدود و مبهم غني سازي اورانيوم تحت هيچ شرايطي مورد پذيرش نيست، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران نه مي خواهد و نه مي تواند از اين موضع خود انعطاف به خرج دهد بلكه اين سه كشور اروپايي هستند كه بايد منعطف شوند.
احتمال تعويق اجلاس
شوراي حكام
طبق آخرين اخبار واصله تا زمان تهيه اين گزارش اعضاي شوراي عالي امنيت ملي و هيات مذاكره كننده و دبيرخانه اين شورا تا ساعات پاياني ديشب مشغول تهيه پاسخ پيشنهادات اروپائيان در مذاكرات پاريس بودند و اين امر احتمالا تا پايان وقت امروز و حتي روز جمعه به طول خواهد انجاميد. آخرين روز مقرر براي ارسال پاسخ ايران امروز پنجشنبه تعيين شده بود تا براساس اين پاسخ شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در اجلاس روز جمعه وارد بحث ايران بشود لكن بنا به اخبار تاييد نشده اين اجلاس نيز به تعويق افتاده است تا ايران فرصت كافي براي تهيه پاسخ داشته باشد.

بسيج در حادثه دانشگاه علم و صنعت هيچ نقشي نداشته است
مهر:سردار سرتيپ سيد محمد حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج با تاكيد بر اينكه بسيج درحادثه دانشگاه علم و صنعت هيچ نقشي نداشته است، گفت: اين حادثه سيري داشته و برخي با حركت حساب شده در جهت ايجاد ناآرامي، از طريق نشريات دانشجويي دانشگاه اهانت هاي آشكاري به مقدسات داشتند.
وي شب گذشته در نشست هم انديشي بسيج و رسانه افزود:عده اي از نمازگزاران حركت مي كنند تا اعتراض خود را به رييس دانشگاه اعلام كنند در اين ميان رييس دانشگاه با تعجيل از دفتر خود خارج مي شود تا به محل ديگري برود كه فردي بي جهت در اين بين فرياد مي زند رييس دانشگاه در حال فرار است.
عده اي نيز تحريك شده و در نهايت ايشان را سوار بر اتوبوس مي كنند تا وي را به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري برده و درآنجا اعتراض خود را اعلام كنند.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج تاكيد كرد: مسئول نهاد نمايندگي در دانشگاه نيز مورد ضرب و شتم قرار گرفت اما كسي به آن نپرداخت، ضرب و شتم رييس دانشگاه نيز اقدامي ناشايست بود اما چرا برخي از مطبوعات و رسانه ها تنها به اين مساله پرداختند و توجهي به ضرب و شتم مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه نداشتند.وي تصريح كرد: عده اي با هجوم به دفتر بسيج دانشگاه اقدام به شكستن شيشه ها و تخريب تجهيزات مربوط به بسيج دانشجويي نمودند اما به اين مساله نيز پرداخته نشد. حتي به دفتر بسيج خواهران هجوم مي آورند كه آنان نيز با خونسردي تمام مي گويند حتي اگر اينجا را آتش بزنيد ما از دفتر خارج نخواهيم شد.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج تاكيد كرد: رييس دانشگاه خود نيز اظهار كرده كه مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه در صحنه حضور داشته و مانع ضرب و شتم او مي شده است.
وي تاكيد كرد: ما قراين و شواهدي متقن داريم كه عده اي درصدد بر هم ريختن جو دانشگاه ها و گرفتن آرامش از حوزه علم هستند و حيات آنها در آشوب و درگيري است.

كم شدن احساس مسئوليت بدنه دانشگاه نسبت به فعاليت هاي سياسي باعث نگراني است
اعضاي شوراي مركزي و ادوار انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكي اين دانشگاه سه شنبه شب در ديدار با حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور، ديدگاه هاي خود را درباره  مسايل روز، اصلاحات و تحولات داخلي و خارجي سال هاي اخير مطرح كردند. حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با تشريح نحوه حضور خود در انتخابات دوره اول و دوم رياست جمهوري، سابقه  شكل گيري روند اصلاحات را تشريح كرد و در عين وارد دانستن بخش قابل توجهي از انتقادهايي كه مطرح شد، به بيان مشكلات و تنگناهاي ساختاري موجود سياسي و اجتماعي پرداخت.
رئيس جمهور از انجمن اسلامي دانشگاه تهران به عنوان انجمني نمونه كه در عين داشتن دغدغه دينداري به آزادي و حقوق مردم توجه دارد، ياد كرد.خاتمي با تشريح مسئوليت هاي روشنفكراني كه درد و دغدغه  دين در اين دوران را دارند، چگونگي حضور خود در عرصه  انتخابات رياست جمهوري را تشريح كرد و هدف از پذيرفتن اين مهم را ايجاد جريان منسجم فكري در جامعه دانست و وجود برخي موانع، عدم آمادگي و بالابردن انتظارات جامعه را در عين فقدان يا ضعف امكانات و ابزارهاي مناسب از علل پديد آمدن احساس برآورده نشدن مطالبات و تحقق نيافتن بخشي از اهداف دولت خود دانست.

هاشمي رفسنجاني:
اميدوارم اروپايي ها سر عقل بيايند
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص نتايج مذاكرات ايران و طرف هاي اروپايي در خصوص فناوري هسته اي صلح آميز ايران گفت: «ما روي منافع خودمان مي ايستيم، آن ها هم براي خودشان اهدافي را تعريف كرده اند. راه ما حق است و ما حق خود را مي خواهيم. آنها مي خواهند زور بگويند ولي اميدوارم كم كم سر عقل بيايند و زور گويي نكنند.»
حجت الاسلام والمسلمين هاشمي  رفسنجاني سه شنبه شب در حاشيه عيادت از مجروحان فلسطيني در بيمارستان ميلاد در جمع خبرنگاران ايسنا، ايرنا و صدا و سيما با بيان اين مطلب اظهار داشت: «بايد درخصوص نتايج مذاكرات با طرف هاي اروپايي حوصله كرد. عبور از اين شرايط به سعه  صدر احتياج دارد.»
وي با مشكل عنوان كردن مذاكرات ايران با طرفهاي اروپايي، گفت: «در دو سه جلسه  اخير پيشرفت هايي حاصل شده و كار به جاهاي باريك رسيده است كه انشاءالله نتيجه بخش خواهد بود.» رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره سكوت مجامع بين المللي در قبال فعاليت هاي تسليحات هسته اي رژيم صهيونيستي اظهار داشت:من اسرائيل را پايگاه دو منظوره  آمريكا و غرب مي دانم؛ آن ها خود را جدا از اسرائيل نمي دانند. اما ايران حاضر نيست آنچه را كه آنها مايلند عمل كند. ايران اقتدار دارد و راه مردم را انتخاب كرده و استكبارستيز است. آنها نمي خواهند ايران مقتدر باشد.
هاشمي رفسنجاني با بيان اين كه فلسطين به آزمايشگاه صداقت مدعيان حقوق بشر تبديل شده و جنايات ضد حقوق بشر در اين كشور انجام مي شود، ادامه داد:« غربي ها ذره اي از حمايتشان از اسرائيل كم نمي كنند و فشارهايشان را بر مردم فلسطين افزايش مي دهند و هيچ پاسخي هم براي اين كار ندارند. »
وي با غير قابل توجيه دانستن جنايات رژيم صهيونيستي، افزود: غربيها به دليل وابستگي هاي سياسي، به حضور اسرائيل نياز دارند.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در خصوص تأثير حضور مردم در راهپيمايي روز قدس در حمايت از مردم فلسطين، گفت: راهپيمايي روز قدس نشان مي دهد كه مردم ايران و بسياري از كشورهاي جهان به فلسطين و مردمش عشق مي ورزند. وقتي كه مردم فلسطين مي بينند مردم در كشورهاي ديگر عاشقانه به نفع آنها در صحنه حاضر مي شوند، احساس قدرت مي كنند. وي ادامه داد: من براي مردم فلسطين راهي جز مقاومت نمي بينم و اين مقاومت بايد بر محور اسلام و عشق به فلسطين باشد. در اين صورت مقاومت پيروز مي شود.

انتخابات رياست جمهوري
گروه سياسي: اين روزها يكي از موضوعات خبري كه دائماً از سوي خبرگزاري ها و خبرنگاران مطبوعات دنبال مي شود بحث كانديداهاي انتخابات آينده رياست جمهوري و يا تصميمات احزاب و گروه هاي مختلف در رابطه با اين مسأله است. اما به نظر مي رسد بحث هاي تكراري در مورد انتخابات افزايش يافته است، اينكه فلان گروه يا حزب با چند نفر از كانديداهاي مطرح مذاكره كرده و قرار است بعداً به نتيجه كلي انتخاب يك نفر به عنوان كانديداي حزب خود برسد، يا اينكه آقاي هاشمي رفسنجاني گفته اند ترجيح مي دهم ديگران به صحنه بيايند و من به آنها كمك كنم و يا اينكه رئيس جمهور آينده بايد از افراد سابق و فعال در پيروزي انقلاب اسلامي و يا از نسل سوم انقلاب و جوانان باشد، بحث هايي است كه هر روز در خبرهاي مختلف تكرار مي شوند. البته ناگفته نماند كه برخي خبرهاي جديد نيز در لابه لاي خبرهاي كهنه نيز پيدا مي شوند كه جلوي سكون و ايستايي اخبار رياست جمهوري نهم را مي گيرند مانند ورود چهره جديدتر به انتخابات مانند غلامعلي حداد عادل و يا اين خبر كه نامزد محافظه كاران در پشت پرده است و افراد مطرح هيچكدام نامزد اصلي آنها نيستند و يا سخن اخير هاشمي رفسنجاني كه «اگر حضور من لازم باشد يك گام عقب نشيني نمي كنم» . اينها اخبار جديد و تازه در ميان اخبار تكراري ديگر است كه به تحليل مسائل آينده ياري مي رسانند.
البته وارد شدن زودهنگام گردهمايي سياسي و مطبوعاتي به بحث انتخابات رياست جمهوري اين حسن را داشت كه وزارت كشور نيز دست به كار شد و تاريخ برگزاري انتخابات را تعيين و به شوراي نگهبان پيشنهاد كرد. وزارت كشور در تاريخ جديدي كه ارائه كرده (۲۳ ارديبهشت ماه ) تقريباً ۱۵ روز انتخابات رياست جمهوري را نسبت به سال هاي ۷۶ و ۸۰ به جلو انداخته است.
وضعيت انتخابات رياست جمهوري نهم با مجلس هفتم تفاوت هاي زيادي دارد. نخستين تفاوت اين است كه محمد خاتمي ديگر نمي تواند كانديداي رياست جمهوري اصلاح طلبان شود و لذا بايد اين پست را ترك نمايد، دوم اينكه اصلاح طلبان از آنجايي كه موضوع تأييد و يا رد صلاحيت كانديداهاي آنها مطرح خواهد شد نمي خواهند كساني را معرفي كنند كه احتمال رد صلاحيت آنها توسط شوراي نگهبان وجود دارد. برخي از اعضاي جبهه دوم خرداد معتقدند كه باتوجه به تجربه انتخابات مجلس هفتم و وضعيت افكار عمومي براي اين جناح شانسي در انتخابات آينده رياست جمهوري متصور نيست لذا رئيس جمهوري آينده يا فردي از ميان محافظه كاران است و يا هاشمي رفسنجاني برنده اين رقابت خواهد بود. اين حالت ياس به اضافه اختلافات جدي درون جبهه دوم خرداد به خصوص ميان طيف چپ سنتي و راديكال هاي تجديدنظرطلب موجب كم شدن انگيزه در ميان بدنه هواداران اين جناح شده است.
***
ترجيح مي دهم ديگران وارد صحنه شوند
هاشمي رفسنجاني در حاشيه عيادت از مجروحان فلسطيني در بيمارستان ميلاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي مبني بر حضورش در صحنه مبارزات انتخاباتي نهمين دوره رياست جمهوري گفت: «ترجيح مي دهم ديگران وارد صحنه شوند و من هم با استفاده از تجربه خود به آ نها كمك كنم.»
كانديداتوري كروبي به شكل احتمالي مطرح است
ايسنا: محمدباقر ذاكري مسئول دبيرخانه مجمع روحانيون مبارز با بيان اين كه تاكنون كانديداتوري كروبي در انتخابات رياست جمهوري آينده به شكل احتمالي مطرح شده، خاطرنشان كرد كه كروبي اعلام كرده است در صورتي كه گروههاي دوم خردادي بر سر فرد واجد شرايط ديگري به توافق برسند در انتخابات شركت نمي كند.
وي ادامه داد: در حال حاضر شاهديم جريان هايي قصد دارند با جوسازي عليه كروبي وي را به عقب نشيني از صحنه انتخابات وا دار كنند اما اين اقدام باعث مصرتر شدن او در مساله شركت در انتخابات مي شود و حتي مي تواند به قطعي شدن آن بينجامد.
تاكنون درباره رياست جمهوري به جمع بندي نرسيده ايم
مهر: خباز در خصوص برخي اظهارات ضد و نقيض از سوي برخي از افراد جبهه دوم خرداد گفت: اين حرف هاي ضدونقيض براي جبهه دوم خرداد مضر است و به جز تشويش افكار عمومي آن هم در خصوص انتخابات رياست جمهوري خاصيتي ديگر ندارد، منظور من از تشويش افكار عمومي با ادبيات قوه قضائيه نيست بلكه ادبيات سياسي است.محمدرضا خباز قائم مقام حزب همبستگي در خصوص آخرين تصميمات و برنامه هاي حزب همبستگي در خصوص انتخابات رياست جمهوري گفت: هنوز كاري انجام نشده است و ما در حزب درصدد برگزاري كنگره سراسري هستيم كه پس از برگزاري اين كنگره، برنامه هاي حزب براي انتخابات رياست جمهوري مشخص مي شود ولي تاكنون به جمع بندي نرسيده ايم.
مؤتلفه و هاشمي رفسنجاني
مهر: حميدرضا ترقي عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه اسلامي در خصوص اظهاراتي درباره معرفي كانديداي حزبي موتلفه براي انتخابات رياست جمهوري گفت: اينكه حزب مؤتلفه اسلامي نامزد حزبي معرفي مي كند به اين معنا نيست كه از سوي مؤتلفه و از درون خود حزب كانديدا معرفي مي كنيم بلكه منظور معرفي كانديداي اصول گرا است.
ترقي در خصوص هاشمي رفسنجاني گفت: آقاي هاشمي هميشه ضرورت آمدن خود را براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري شرايط بحراني كشور اعلام كردند و شرايط كشور را در حال حاضر شرايط بحراني نمي دانند، بنابراين تكليف براي ما روشن است و فقط در صورت بحران در كشور اين گزينه را بررسي مي كنيم در غير اين صورت و در صورت عادي بودن شرايط همانطور كه آقاي هاشمي رفسنجاني تاكيد كردند بايد دنبال گزينه هاي ديگر رفت.
هنوز در جلسات مجمع به نتيجه نهايي نرسيده ايم
ايسنا: ايازي گفت: اگر بتوانيم كانديدايي داشته باشيم كه پيروز شود در آ ن صورت مطرح مي كنيم ولي هنوز در جلسات مجمع به نتيجه نهايي نرسيده ايم.
عضو مجمع محققين و مدرسين اظهار داشت: فكر نمي كنيم آنهايي كه الان مطرح هستند راي بياورند و در مورد شخص هاشمي رفسنجاني تبادل نظرات ا دامه دارد.

گفت و گوي همشهري با مجروحان فلسطيني در بيمارستان ميلاد تهران
گروه اجتماعي - عباس اسدي: جمهوري اسلامي ايران براي ابراز همدردي با ملت مظلوم فلسطين و براي كمك به قيام انتفاضه در سرزمين هاي اشغالي تا كنون ۴۶۰ مجروح فلسطيني را در مراكز درماني ايران پذيرا شده و درمان كرده است.
خبرنگار ما در آستانه روز جهاني قدس و با هدف ابراز همدردي ملت ايران با ملت ستمديده فلسطين با چند تن از مجروحان انتفاضه در بيمارستان ميلاد تهران گفت و گو كرده است. بشار عبدالجواد مجروح ۱۷ ساله فلسطيني مي گويد: در خيابان قدم مي زدم كه به يكباره ارتش اسرائيل هجوم خود را به مردم بي پناه كوچه و خيابان آغاز كرد و در همين لحظه تير به چشمم اصابت كرد و اكنون مدت يك ماه است كه در ايران بستري هستم. وي كه مادرش او را در بيمارستان همراهي مي كند مي گويد: ملت مظلوم و آسيب ديده فلسطين تا آزادي قدس و نابودي اسرائيل از پا نخواهد نشست و در اين راه چشم به ياري مسلماناني دارد كه موجوديت اسرائيل را به عنوان يك رژيم غاصب بارها فرياد زده اند.
تقي الدين ابوعرفات ۱۴ ساله كه از ناحيه دو دست مجروح شده است به خبرنگار همشهري گفت: در حين رفتن به مدرسه بودم كه ارتش اسرائيل ما را در خيابان محاصره كرد و بدون آنكه هيچ حرف و سخني و يا رفتاري از ما بروز كند سوي ما شليك كردند و من و همراهانم را زمين گير كردند.
محمد رشوان ۱۶ ساله كلاس دوم دبيرستان كه از ناحيه پا مجروح شده است مي گويد: هواپيماهاي رژيم اسرائيل غاصب برفراز شهر به پرواز در آمدند و با پرتاب راكت مناطق مسكوني را مورد تهاجم قرار دادند در اين ميان من و يك گروه ۲۰ نفره از همكلاسي هايم با تركش راكت مجروح شديم و هر كدام در يك مركز درماني طول درمان را سپري مي كنيم.
اياد جمال المدني ۱۵ ساله نيز مي گويد: سرگرم بازي در زمين فوتبال بودم كه در پايان بازي وقتي از زمين خارج شدم بر روي مين افتادم و بدنم پر از تركش شد. دست  هايم آسيب جدي ديدند و اكنون در انتظار روزي هستم تا به فلسطين برگردم و با درس خواندن و تلاش و فداكاري به سرزمين زخمي فلسطين كمك كنم.
شاري عبدالحق ۲۸ ساله كه در حال پرت كردن سنگ به سوي سربازان رژيم صهيونيستي مورد اصابت گلوله قرار گرفته است مي گويد: چهار سال پيش حين حمله انقلابي به نيروهاي رژيم صهيونيستي مورد اصابت گلوله قرار گرفتم. يكسال بدون آنكه مداوا شوم زنداني شدم، دو سال ممنوع الخروج بودم و بعد از سه سال توانستم براي ادامه درمان به ايران بيايم. وي مي افزايد: از ملت و دولت نظام جمهوري اسلامي ايران تشكر مي كنم و به همه آزاديخواهان جهان اعلام مي دارم كه تا آخرين قطره خون و تا زماني كه جان در بدن داريم براي آزادي قدس شريف مبارزه خواهيم كرد و در اين راه چون استقامت و پايداري را سرلوحه خود قرار داده ايم سرنوشتي جز پيروزي و سرافرازي نخواهيم داشت. وي مي افزايد: روز قدس فرصت بسيار مناسبي براي مسلمانان نوعدوست و دگر خواه سراسر جهان است كه بتوانند مظلوميت و پايداري ملت سرافراز فلسطين را در سراسر جهان فرياد بزنند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |