پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
رئيس بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبري:
رؤيت هلال ماه با چشم مسلح
از نظر مقام معظم رهبري معتبر است
ايرنا: «محمد رضايي» رئيس  بخش  استفتائات  دفتر مقام  معظم  رهبري ، ديروز در گفتگو با ايرنا اعلام  كرد كه  رويت  هلال  ماه  با چشم  مسلح  از نظر مقام معظم  رهبري  حضرت  آيت ا...  خامنه اي  معتبر است .
جواد مقصودي  رئيس  ستاد نماز جمعه  تهران  نيز ديروز به  خبرنگاران  گفت : ستاد نماز جمعه  رصدخانه اي  در محدوده  عسلويه  كنگان  براي  رويت  هلال ماه  فعال  كرده  است .
مقصودي  افزود: چنانچه  نماينده  ستاد نمازجمعه  در منطقه  مذكور شنبه  شب هلال  ماه  شوال  را رويت  كند، روز يكشنبه  عيد سعيد فطر خواهد بود.
رئيس  بخش  استفتائات  دفتر مقام  معظم  رهبري ، همچنين  درباره  ميزان  زكات  فطريه  اظهار داشت : ميزان  زكات  فطريه  براي  هر نفر حداقل  ۶۰۰۰ ريال  است .
رضايي  گفت : كفاره  افرادي  كه  به  دليل  عذر شرعي  نتوانستند روزه  بگيرند، روزانه  ۲۰۰۰ ريال  تعيين  شده  است .
وي  توضيح  داد: چون  پرداخت  پول  در كفاره  كفايت  نمي كند، بايد به  اندازه  مد طعام  (حدود ۷۵۰ گرم  مواد غذايي ) به  فقير داده  شود.
احتياط آن است  نهادهايي  كه  عهده دار تبديل  پول  به  طعام  از طرف  صاحبان اصلي  مي باشند، براي  هر روز حداقل  ۲۰۰۰ ريال  محاسبه  كنند.
رضايي  با بيان  اين كه  كساني  كه  عمدا روزه  خود را افطار كرده اند، بايدبر اساس  احكام  رساله هاي  عمليه  اقدام  كنند، به  اين  افراد توصيه  كرد كه  بارجوع  به  كميته  امداد امام  خميني ، براي  اطعام  ۶۰ فقير، از مسئولان  اين  نهادكمك  بگيرند.
«مقصودي» همچنين اعلام كرد: نماز عيد فطر ساعت  ۸ و۳۰ دقيقه  صبح  به  اقامه  حضرت  آيت ا...  خامنه اي  مقام  معظم  رهبري ، در مصلاي بزرگ  امام  خميني  (ره ) تهران  برگزار مي شود.
وي افزود: برنامه هاي  ستاد نماز جمعه  در روز عيد سعيد فطر از ساعت ۷ و ۴۰ دقيقه  آغاز مي شود.
مقصودي  افزود: از سه  ماه  پيش  براي  برگزاري  اين  فريضه  الهي  برنامه ريزي  كرده  است .
به  گفته  اين  مقام  مسئول  ۲۰۰۰ نفر از خادمان  نماز در برگزاري  هر چه  باشكوه  تر نماز عيد سعيد فطر نقش  ايفا مي كنند و ستاد نماز جمعه  هم  تمهيدات لازم  را براي  پذيرايي  از يك  ميليون  نمازگزار خداجو تدارك  ديده  است .
مقصودي  گفت : درهاي  مصلاي  امام  خميني  از ساعت  ۵ و ۳۰ دقيقه  روز عيدسعيد فطر بر روي  نمازگزاران  باز مي شود و اتوبوس هاي  شركت  واحد، از ساعت ۴۵/ ۵ صبح  به  صورت  رايگان  نمازگزاران  را از مبادي  اصلي  و ميادين  مختلف  شهر به  مصلا مي رسانند.
وي  افزود: شركت  متروي  تهران  هم  از ساعت  ۵ و ۴۵ دقيقه  صبح  آماده انتقال  مومنان  خداجو به  محل  برپايي  نماز عيد فطر است  و نمازگزاران  را به صورت  رايگان  از مصلاي  تهران  به  مقصد مي رساند.
رئيس  ستاد نماز جمعه  تهران  از نمازگزاران  خواست  براي  رفاه  بيشتر زيرانداز و سجاده  نماز همراه  داشته  باشند و با وضو وارد مصلا شوند.
مقصودي  افزود: درهاي  مصلاي  تهران  شماره گذاري  شده  است ، تا نمازگزاران از همان  در كه  وارد مصلا مي شوند خارج  شده  و سرگردان  نشوند.
وي  گفت : محل  استقرار برادران  و خواهران  نمازگزار مشخص  شده  است  وخادمان  نماز، عزيزان  نمازگزار را به  سوي  محل هاي  استقرار هدايت  خواهند كرد.
رئيس  ستاد نمازجمعه  تهران  گفت  كه  آيين  نماز عيد سعيد فطر، ساعت  ۹ و۲۰ دقيقه  صبح  روز عيد پايان  خواهد يافت .
فتواي آيت الله العظمي
فاضل لنكراني
حضرت آيت ا... العظمي فاضل لنكراني رويت هلال ماه را در هر منطقه اي براي ساير مناطق نيز به شرط اشتراك در مقدار كمي از شب معتبر اعلام كردند. ايشان همچنين رويت هلال با چشم مسلح را كافي دانستند.
متن فتواي آيت ا... العظمي لنكراني به شرح زير است: گرچه اينجانب قبلا معتقد بودم كه در دو محلي كه رويت هلال در يكي از آنها واقع شده اين رويت براي محل ديگري كه با محل رويت اتفاق افق دارد و يا نزديك محل رويت است تنها اعتبار دارد، ليكن پس از مراجعه مجدد به مسأله و دقت نظر در ابعاد آن معتقد شدم به اينكه رويت هلال در هر محلي واقع شود براي محل هاي ديگر اعتبار دارد در صورتيكه آن محل با محل هاي ديگر در شب و اگرچه در مقدار كمي اشتراك داشته باشد.
ايشان همچنين در فتواي ديگري اعلام كرده اند: در رويت هلال فرقي بين چشم غيرمسلح و چشم مسلح نمي كند و از اين جهت رويت با تلسكوپ هم كافي است همانطور كه با عينك و دوربين شكاري و مانند آن كافي است.

تأكيد رهبر معظم انقلاب اسلامي بر لزوم همكاري متقابل دستگاه هاي مسئول و صداو سيما براي تحقق پاسخگويي
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز گذشته در ديدار رئيس جمهور و هيات وزيران، با بيان فرازهايي از سخنان حضرت اميرالمومنين (ع) در نهج البلاغه درباره ايمان خاطرنشان كردند: ايمان پايه عمل و حركت انسان است و طبيعت ايمان ديني به گونه اي است كه عمل صالح را به دنبال مي آورد.
ايشان با اشاره به رابطه و تأثير متقابل ايمان و عمل صالح افزودند: بر اساس فرمايش حضرت علي (ع)، صبر و استقامت، يقين، عدل، جهاد و مبارزه چهار پايه ايمان هستند و هر گونه تزلزل در اين پايه ها، موجب سستي ايمان مي شود.
مقام معظم رهبري، داشتن مرز با جريان هاي فسق و كفر را يكي از ويژگي هاي اصلي انسان هاي باايمان برشمردند و علت تغيير عقايد و رفتار برخي افراد باايمان و چرخش صد و هشتاد درجه اي آنان را ايمان بدون پشتوانه عمل صالح و استدلال محكم دانستند و افزودند: زوال ايمان نيز تدريجي است و انسان در بيشتر مواقع متوجه زوال آن نمي شود و تنها راه مقابله با چنين آفاتي، تقوا و مراقبت دايم است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به بخش هايي از نامه حضرت اميرالمومنين (ع) به مالك اشتر و تأكيد ايشان بر لزوم آباداني جامعه و ايجاد رفاه براي مردم و بهره گيري از توانايي ها و نشاط آنان، خاطرنشان كردند: حضرت علي (ع) شرط آباداني دنيا و جامعه را كنترل و مراقبت مسئولان و مديران مي داند، زيرا امور كشور و مردم به دست آنان است.
ايشان همچنين با اشاره به نام گذاري سال جاري به عنوان سال پاسخگويي و تأثير پاسخگويي مسئولان در آگاهي مردم از نقاط قوت و ضعف و افزايش اميد آنان به آينده، بر لزوم همكاري متقابل دستگاه ها و سازمان هاي مسئول و رسانه ها به ويژه صدا و سيما براي تحقق جدي و عملي پاسخگويي مسئولان تأكيد كردند.
در اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين خاتمي رئيس جمهور نيز در سخناني با تأكيد بر لزوم بهره گيري بيش از پيش از بركات معنوي ماه مبارك رمضان به خصوص در روزهاي پاياني اين ماه، به فعاليت هاي قرآني در سال هاي اخير اشاره كرد و گفت: در سال هاي اخير عرضه آثار هنري درباره قرآن و فعاليت هاي تحقيقاتي قرآني گسترش روزافزوني داشته است و نمايشگاه بين المللي قرآن نمونه بارزي از اين فعاليت هاي قرآني است.
در اين ديدار همچنين آقاي مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گزارشي از فعاليت هاي قرآني در كشور ارائه كرد.
در پايان اين ديدار،نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلاب اسلامي افطار كردند.

فراخوان دولت، نهادها
و سازمان ها براي شركت مردم
در تظاهرات سراسري روز قدس
گروه سياسي: شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور اطلاعيه اي از مردم شريف، خداجو و هميشه در صحنه ايران اسلامي دعوت كرد در راهپيمايي روز جهاني قدس كه جمعه بيست و دوم آبان ماه (آخرين جمعه ماه مبارك رمضان) همزمان در تهران و سراسر ميهن اسلامي به سوي محل هاي برگزاري نماز جمعه برگزار مي شود، شركت كنند و ضمن حمايت از ملت مظلوم و ستمديده فلسطين با فريادهاي پرخروش «مرگ بر آمريكا» و«مرگ بر اسرائيل» يك بار ديگر نفرت و انزجار خود را از استكبار جهاني و صهيونيسم بين المللي اعلام كنند.
در همين زمينه روز گذشته حزب تمدن اسلامي، جامعه اسلامي كارمندان، جمعيت حاميان آزادي قدس شريف، مديريت حوزه علميه قم، هيأت دولت، وزارت دفاع، مجمع جهاني اهل بيت، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، انجمن روزنامه نگاران مسلمان، قوه قضاييه، نيروي مقاومت بسيج، جهاد دانشگاهي و جبهه مشاركت ايران اسلامي و جمعي ديگر نهادهاي عمومي و مدني با انتشار بيانيه هاي جداگانه اي ضمن ابراز انزجار از جنايت هاي رژيم صهيونيستي براي شركت در راهپيمايي بزرگ روز قدس اعلام آمادگي كردند و از مردم شريف نيز خواستند كه با شركت در اين راهپيمايي همبستگي خود را با مردم مظلوم فلسطين به نمايش بگذارند.

خاتمي: حفظ تماميت ارضي عراق خواست كشورهاي منطقه است
006456.jpg
فارس: رئيس جمهوري تأكيد كرد: برقراري امنيت و آرامش و حاكميت دولت مردمي در كنار حفظ تماميت ارضي عراق، خواست كشورهاي منطقه است.
فاروق  الشرع، وزير امور خارجه  سوريه سه شنبه شب با سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار و گفت وگو كرد.
رئيس جمهور در اين ديدار با اشاره به اوضاع حاكم بر منطقه و خطراتي كه كشورهاي واقع در آن را تهديد مي كند، بر ضرورت هوشياري بيشتر دولت هاي منطقه براي تأمين منافع ملت ها و رفع مشكلات موجود تأكيد كرد.
وي با اشاره به اوضاع عراق و مشكلات ناشي از حضور نيروهاي بيگانه در اين كشور، خروج اين نيروها، برقراري امنيت و آرامش و حاكميت دولت مردمي را در كنار حفظ تماميت ارضي اين كشور، خواست كشورهاي منطقه دانست.
رئيس جمهور ضمن محكوم كردن جنايات اسرائيل عليه مردم مظلوم فلسطين، رايزني و همفكري بيشتر مقامات كشورهاي منطقه را در خصوص مشكلات موجود در ايجاد امنيت و ثبات و پيشرفت مهم و موثر ارزيابي كرد.
پيام كتبي نخست وزير عراق تقديم رئيس جمهور شد
همچنين وائل عبداللطيف وزير مشاور در امور استان هاي دولت موقت عراق نيز سه شنبه شب با سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري ديدار و پيام كتبي اياد علاوي، نخست وزير دولت موقت كشورش را تقديم وي كرد.
خاتمي در اين ديدار ضمن اشاره به حساسيت وضعيت كنوني عراق اهميت برقراري آرامش، ثابت و امنيت توأم با صلح را خواست جمهوري اسلامي ايران دانست و افزود: با توجه به استعدادها و ظرفيت هاي بالاي عراق شايسته است كه اين كشور با استقرار حكومتي ملي و برخاسته از اراده ملت، نقش مهم خود در منطقه و جهان را به خوبي ايفا كند.
وي برگزاري انتخاباتي آزاد با حضور گسترده مردم را زمينه ساز رفع مشكلات موجود در اين كشور دانست و افزود: ما خواستار خاتمه حضور بيگانگان در عراق هستيم، هر گونه دخالت در امور داخلي عراق را محكوم مي كنيم و اين را اهانت به ملت عراق مي دانيم. رئيس جمهور اظهار اميدواري كرد كه با همبستگي همه گروه هاي عراق و استفاده از نظريات خيرخواهانه علماي ديني، به خصوص حضرت آيت ا... سيستاني، زمينه هاي بروز خشونت از بين برود و به خصوص حكومت عراق با سعه  صدر و بدون توسل به ابزار خشونت بتواند زمينه تفاهم و همبستگي ميان ملت عراق را فراهم كند.
وزير مشاور در امور استان هاي عراق نيز در اين ديدار با اشاره به اشتراكات ديني، فرهنگي و پيوندهاي ديرپاي دو كشور، ثبات و آرامش در عراق را موجب برقراري امنيت و آرامش در منطقه دانست و مساعدت جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص را موثر و سازنده قلمداد كرد.
جزئيات پيام نخست وزير عراق
يك منبع آگاه جزئيات پيام نخست وزير دولت موقت عراق به رئيس جمهوري اسلامي  ايران را اعلام كرد.
اين منبع اظهار داشت: اين پيام در پي دو جلسه شوراي امنيت كابينه دولت موقت عراق نگاشته شده است.
وي افزود: علاوي در پيام خود كه از سوي استاندار سابق بصره به سيد محمد خاتمي ارائه شد بر حسن همجواري و مودت در طول تاريخ بين دو كشور تأكيد كرده و خواستار ادامه آن در دوره دولت موقت حاكم بر عراق شده است.
به گفته اين منبع آگاه نخست وزير عراق در بخش ديگري از اين پيام جزئيات ورود عناصر و نيروهاي شبه نظامي به خاك عراق را تشريح كرده و از ايران خواسته است براي امنيت مرزهاي خود به عراق كمك هاي «سياسي» و «اطلاعاتي» كند.
وي تأكيد كرد: علاوي در ادامه پيام خود برخلاف اظهارات منعكس شده در رسانه هاي غربي، ورود شبه نظاميان به عراق و بالاخص به شهرهايي چون فلوجه را «عمدتاً» از طريق مرزهاي اردن، سوريه و عربستان دانسته است. به گفته اين منبع آگاه پيام نخست وزير دولت موقت عراق با نهايت احترام تنظيم شده و در آن نقش جمهوري اسلامي ايران در برگزاري انتخابات آتي عراق در «زمان مقرر» در فضايي «آرام» برجسته توصيف شده، اما در آن تعرضاتي نيز به فعاليتهاي ايران شده است.
تاريخ سفر علاوي به تهران
يك منبع آگاه از سفر نخست وزير موقت عراق به تهران در دوشنبه هفته آينده خبر داد.
اين منبع آگاه با اشاره به اين كه خبر اين سفر را سفارت عراق در تهران نيز تاييد كرده است، خاطر نشان كرد: اياد علاوي نخست وزير موقت عراق در اين سفر، مذاكراتي با مقامات جمهوري اسلامي ايران از جمله رئيس جمهوري و ساير مقامات ايران خواهد داشت. راديو آزاد عراق نيز خبر سفر اياد علاوي به تهران را تاييد كرده است. اما در پي انتشار خبر سفر علاوي به تهران در روز دوشنبه آينده، يك منبع آگاه در سفارت عراق در تهران در گفتگو با خبرگزاري مهر با تكذيب اين خبر گفت: سفر آقاي علاوي نخست وزير موقت عراق به تهران در آينده صورت مي گيرد ولي هنوز تاريخ دقيق مشخص نيست و زمان اين سفر تنظيم نشده است. اين مقام آگاه در سفارت عراق در تهران از بيان جزئيات بيشتر در اين خصوص خودداري كرد.
اين چندمين بار است كه زمان سفر علاوي به تهران اعلام مي شود اما اين سفر صورت نمي گيرد.

اخبار كوتاه
سيدمحمد خاتمي رئيس شوراي عالي حج شد
فارس: با اصلاح يكي از تصويب نامه هاي هيات دولت، سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري به عنوان رئيس شوراي عالي حج منصوب شد. هيات دولت در مصوبه جديد خود علاوه بر رئيس جمهوري، احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را نيز به عنوان نائب رئيس شوراي عالي حج تعيين كرده است. در تركيب مصوب دولت در شوراي عالي حج و زيارت يك كارشناس به انتخاب نماينده مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت نيز حضور خواهند داشت. اين مصوبه با شماره «۴۴۹۳۹/ت ۳۱۶۴۸ ه» و با امضاي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است. هيات دولت شهريور ماه گذشته در مصوبه ديگري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را به سمت رئيس شوراي عالي حج تعيين كرده بود.
دو تن از نمايندگان براي عضويت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي معرفي شدند
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي دو تن از نمايندگان را براي عضويت در اين ستاد معرفي كرد. غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي، رضا عبداللهي نماينده ماهنشان و غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران و از اعضاي كميسيون اقتصادي مجلس را براي عضويت در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي معرفي كرد.
نديمي: پيشگيري بهترين روش براي مبارزه با مفاسد اقتصادي است
مخبر كميسيون  اقتصادي  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : پيشگيري  و برخورد علمي بهترين  روش  مبارزه  با مفاسد اقتصادي  است . ايرج  نديمي ديروز در خصوص  سخنان  رئيس  مجتمع  قضائي  ويژه  جرايم اقتصادي  كه  مشكل  عمده  مبارزه  با مفاسد اقتصادي  را نبود قانون  معرفي  كرده  بود گفت : بسياري  از مفاسد اقتصادي  در ارتباط با عوامل  و مسايلي  تعريف  مي شود كه  روزنه هاي  فساد در قانون  آن وجود دارد. وي  خاطرنشان  كرد: بوروكراسي  كه  عمده  دستگاههاي  حاكميتي  گرفتار آن هستند به  علت  تعدد قدرت  امضايي  و نفوذ اشخاص  متعدد باعث  ايجاد مفاسد مي شود. نديمي  اظهار داشت : كمبودهاي  تجهيزاتي  كه  به  لحاظ قانوني  تأمين  و فراهم  كردن  آنها از جهت  مكانيزاسيون  مي تواند موثر باشد، نياز به  بودجه ريزيهاي  قانوني  دارد. وي  افزود: اين  كه  كمبود قانون  يكي  از مباحث  اساسي  پيدايش  مفاسد است  قابل  ترديد نيست  اما عمده  مفاسد به  چند حوزه  ديگر برگشت  داده  مي شود.
نماينده  مردم  لاهيجان  در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : حوزه  تقنيني  از جهت كثرت  قوانين  و نيز تأثيرپذيري  آنها، كمبودهاي  بودجه اي ، مفاسد مديريتي به  علت  ناآشنايي  و ناهماهنگي  مديران  و عدم  ورود مديران  به  بسياري  از مسايل  كارشناسي  در حوزه  نظارتي ، مي تواند باعث  تشديد مفاسد اقتصادي  شود.
نديمي  اظهار داشت : در كنار دو عنصر مديريتي  و نظارتي ، حوزه  تقنيني  از نظر آيين نامه ها، دستورالعمل ها و بخشنامه  يا تنگناهاي  بودجه اي  پيش  بيني نشده  در قانون ، مي تواند باعث  افزايش  مفاسد اقتصادي  شود.
وي  افزود: اما در مجموع  هر سه  حوزه  نظارت ، مديريت  و تقنين  مفسده انگيزاست .
طرح تحقيق و تفحص از آزمون دستياري تخصصي پزشكي سال ۸۲ بررسي مي شود
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح تحقيق و تفحص از آزمون دستياري تخصصي پزشكي سال ۱۳۸۲ هفته آينده در صحن علني مجلس به رأي گذاشته مي شود. حميد رضا حاجي بابايي نماينده همدان و عضو هيات رئيسه مجلس اظهار داشت: طرح مذكور در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به تصويب رسيده و براساس ماده ۱۹۸ آيين نامه داخلي در جلسه سه شنبه هفته آينده، ۲۶ آبان ماه خارج از نوبت در صحن علني مجلس مطرح و مورد بررسي قرار خواهد گرفت. حاجي بابايي تصريح كرد: درخواست تحقيق و تفحص به دليل حساسيت موضوع به ويژه در بخش پزشكي و به منظور شفاف سازي و ارتقاي اعتماد عمومي و ممانعت از سوء استفاده احتمالي، فساد و تباني از نحوه آزمون ۱۳۸۲ آموزش دستياري  تخصصي پزشكي در دستور كار قرار دارد.
انتخاب مجلس فلسطين براي جانشيني عرفات، مشروع نيست
فارس: نماينده حماس در تهران تأكيد كرد گزينه انتخابي مجلس قانونگذاري فلسطين به عنوان جانشين ياسر عرفات، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، مشروعيت ندارد.
ابواسامه عبدالمعطي نماينده جنبش حماس در تهران مشاركت مستقيم مردم فلسطين را براي تعيين رهبري يك اصل اساسي خواند و تصريح كرد: مجلس قانون گذاري اساسا مسئوليت ندارد كه بتواند تصميم بگيرد چرا كه دوره قانوني آن از پنج سال گذشته تمام شده است و اگر انتخابي از سوي مجلس قانونگذاري صورت بگيرد، انتخاب موقتي خواهد بود و مشروعيت قانوني هم ندارد.

اخبار سياسي
حدادل عادل: بايد زمينه ايجاد آشوب را از بين ببريم
ايرنا: غلامعلي حداد عادل سه شنبه شب در حاشيه ديدار با هنرمندان و نويسندگان با اشاره  به  ديدار خود با وزراي  علوم  و اطلاعات  در خصوص حادثه  دانشگاه  علم  و صنعت  گفت : ما حساسيت  خود را نسبت  به  مسائل  دانشگاهي به  اطلاع  وزراي  علوم  و اطلاعات  رسانديم . وي  افزود: در اين  جلسه  علي  عباسپور رئيس  كميسيون  آموزش  و تحقيقات ، عليرضا زاكاني  و خانم  نفيسه  فياض  بخش  از اعضاي  كميته  حقيقت  ياب  اين  مسئله در مجلس  حضور داشتند كه  گزارشي  از اقدامات  خود ارايه  كردند.
رئيس  مجلس  اضافه  كرد: اعضاي  كميته  حقيقت  ياب  در ۲۰ ساعت  بررسي  خود در اين  خصوص  به  مواردي  دست  يافته اند كه  آنهارا به  اطلاع  وزيران  علوم  و اطلاعات  رساندند.
رئيس  مجلس  مقصران  حادثه  دانشگاه  علم  و صنعت  را محكوم  كرد و گفت : ازوزيران  مربوطه  خواستيم  اين  واقعه  به  طور همه  جانبه  مورد بررسي  قرار گيرد.
وي  خواستار بررسي  زمينه  بروز اين  گونه  حوادث  شد و خاطرنشان  ساخت : بايد با علت  مبارزه  شود نه  با معلول . بايد بتوانيم  زمينه هاي  ايجاد آشوب و سوءاستفاده  را از بين  ببريم .
حدادعادل  با تأكيد بر اين  كه  اخلال  در دانشگاهها پيشرفت  كشور را مختل مي كند، گفت : در دانشگاهها به  فضاي  علمي و آرامش  نياز داريم  و اين  گونه حوادث  ممكن  است  باعث  مخدوش  شدن  اين  فضا شود.
هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از سران عشاير لرستان:
نظام مصمم به اجراي عدالت است

ايسنا:  رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در جمع سران ايلات و عشاير لرستان، از لرستان به عنوان پايگاه مهم انقلاب، دفاع و سازندگي ياد كرد.
حجت الاسلام و المسلمين هاشمي  رفسنجاني ديروز در ديدار جمعي از سران عشاير لرستان افزود: از استدلال هاي حضرت امام راحل براي پيروزي نهضت، تكيه كردن بر مردانگي، پايمردي و شجاعت مردم غيور لرستان بود. وي رمز وفاداري اقوام لر به انقلاب اسلامي را وفاداري اين قوم به قرآن و اهل بيت (ع) ذكر كرد و افزود: انقلاب اسلامي ايران به نام اهل بيت (ع) و اميرمومنان علي (ع) پيروز شد و طبعا طوائف مخلص اهل بيت(ع) نه تنها در اين راه وفادار ماندند بلكه فداكاري بسيار زيادي از خود نشان دادند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به برخي مطالبات مردم گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران مصمم به اجراي عدالت است چراكه اين جوهره و ذات انقلاب اسلامي  است و اگر محدوديت ها و كمبودهايي وجود دارد مربوط به شيوه و نوع سيستم كار است.
وي افزود: قطعا نظام از اول پيروزي انقلاب تاكنون هيچ زماني بنا نداشته و ندارد كه هيچ بخشي از اين مردم مورد بي توجهي قرار گيرند.
ناطق نوري : جريان بازسازي بم روند خوبي دارد
مشاور مقام  معظم  رهبري  از تمامي دست  اندركاران  بازسازي  شهر زلزله زده  بم قدرداني  و ابرازاميدواري  كرد: روند بازسازي  اين  شهر سرعت  مطلوب تري  به  خود گيرد.
حجت الاسلام  علي  اكبر ناطق  نوري  سه شنبه  شب  در جمع  مردم  اين  شهر از زلزله  بم به  عنوان  يك  امتحان  بزرگ  الهي  ياد كرد و افزود: امروز در امر بازسازي  بم آزمايش  مسئولين  بيش  از مردم  دردكشيده  اين  منطقه  است .
مشاور مقام  معظم  رهبري  با اشاره  به  بازديد يكروزه  خود از شهر تخريب  شده بم  و روند بازسازي  اين  منطقه  گفت : در اين  بازديد مشخص  شد جريان  بازسازي اين  شهر با پيگيري  مسئولين  دلسوز روند خوبي  دارد. حجت الاسلام  ناطق  نوري  بروز زلزله  در بم  را دردآور دانست  وگفت : شهر بزرگي كه  ظرف  ۱۲ ثانيه  با خاك  يكسان  شده  است  نمي شود در كوتاه  مدت  آنرا ساخت ، لذا بازسازي  آن نياز به  زمان  دارد.
وي  از استانداري  و ساير نهادهاي  ديگر در استان  كرمان  جهت  كمك  به  مردم آسيب  ديده  و اينكه  در ارايه  كمكي هاي  موردنياز دلسوزانه  عمل  كرده اند قدرداني كرد.
آيين نامه ستاد حفاظت اجتماعي قابليت اجرا ندارد
مهر: يك مقام ارشد نظامي با انتقاد از ارايه و امضاي آيين نامه ستاد حفاظت اجتماعي در قوه قضاييه گفت: اين طرح قابليت اجرا شدن ندارد.
وي كه خواست نامش فاش نشود افزود: پياده شدن اين آيين نامه جز به هم ريختن اوضاع و ايجاد ناهماهنگي هيچ سودي نخواهد داشت و قوه قضاييه قادر به پياده كردن اين طرح نخواهد بود. اين مقام مسئول در ادامه تصريح كرد: اين طرحي را كه آماده كرده اند قابل كنترل نيست وحتي مشكلاتي را در جامعه به دنبال خواهد داشت.
وي خاطرنشان كرد: ما هم نمي دانيم چرا چنين آيين نامه اي ارايه شده است درحالي كه ضابطين قانوني قضايي و امنيتي كشورهيچ اطلاعي از اين مسئله و اهداف آن نداشته اند.

تحقيق و تفحص از قوه قضائيه فرصتي براي رفع مشكلات
گروه سياسي: اصرار هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي بر اجراي طرح تحقيق و تفحص به رغم بعضي گمانه زني ها زمينه پذيرش آن را نزد مسئولان قوه قضائيه فراهم نموده است.
در حالي كه تا پيش از اين بعضي از مسئولان عالي قضايي تلاش وسيعي را براي پرهيز از اجراي اين طرح به كار بسته بودند در روزهاي اخير به ندرت اظهارنظر مخالفي شنيده مي شود.
رئيس كل دادگستري استان تهران از جمله مسئولان قضايي است كه تحقيق و تفحص را نه يك تهديد بلكه فرصتي براي قوه قضائيه دانسته است.
عباسعلي عليزاده كه روز گذشته با ايسنا گفت و گو مي كرد، تصريح كرد: مسئله تحقيق و تفحص مجلس از امور مالي دستگاه قضايي، فرصت مناسبي است براي شفاف سازي عملكرد اين قوه براي نمايندگان مردم و آشنايي آنها با مشكلات مضاعفي كه از اين جهت با آن مواجه هستيم.
وي برخي نقل ها از قول وي مبني بر اين كه تحقيق و تفحص از قوه قضائيه خلاف قانون است را تكذيب كرد و مسئوليت پذيري آيت ا... شاهرودي در بحراني ترين وضعيت در دوره اول رياست ايشان را زمينه ساز كسب دستاوردهاي قابل ملاحظه اي دانست.
در عين حال حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي كه تاكنون در مقابل موافقان و مخالفان طرح مذكور، همواره با لبخند ظاهر شده، نيز ضمن حمايت تلويحي از اين طرح، واكنشها نسبت به آن را به علت جديد بودن آن، طبيعي دانست و گفت: چون نخستين بار است كه پس از انقلاب چنين موضوعي مطرح مي شود، با واكنشهاي غيرمنتظره روبرو شده است اما براي دفعات بعد طبيعي خواهد شد.
حقوقدانان برجسته كشور كه از ابتداي مطرح شدن بحث تحقيق و تفحص از قوه قضائيه به مخالفت يا موافقت با اين طرح پرداخته اند نيز نظرهاي متفاوتي در اين باره دارند.
در حالي كه عده زيادي از اين حقوقدانان، اجراي اين طرح در برخي از حوزه هاي فعاليت دستگاه قضايي را مجاز شمرده اند، برخي نيز بر غير قانوني بودن تحقيق و تفحص در حوزه اعمال قضايي قضات تأكيد مي كنند. غلامعلي رياحي حقوقدان و وكيل دادگستري در اين باره روز گذشته به ايرنا گفت كه مجلس حق تفحص در حوزه اعمال قضايي قضات را ندارد ولي از اعمال مديريتي اين قوه مي تواند تحقيق كند.
اين نكته همان بخشي است كه مورد اعتراض برخي مسئولان دستگاه قضايي است. پيش از اين جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه گفته بود كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نمي توانند درخصوص نحوه عملكرد رئيس قوه قضائيه در انتصاب ها و پرونده هاي قضايي تحقيق و تفحص كنند.
موضوع تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه از منظر برخي اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هم به گونه اي ديگر مي نمايد.
محمدرضا تابش از اين جمله است كه در جدي بودن طرح مذكور ترديد دارد.
وي روز گذشته به ايسنا گفت: با توجه به مجموعه تجارب ما در مجلس ششم و هفتم، تصور نمي كنم كه طرح تحقيق و تفحص از قوه قضائيه به نتيجه اي برسد و يا جدي باشد.
وي كه معتقد است طرح اين موضوع براي نشان دادن تلاش در جهت تعادل در برخورد با قوانين مجريه و قضائيه و مقننه است، افزود: با توجه به استيضاح و عزل يك وزير و تدارك استيضاح وزراي ديگر نمي توانيم باور كنيم كه اين برخورد تعادلي است.
البته تابش در عين حال تأكيد كرده كه در صورتي كه تحقيق و تفحص در چنين شرايطي باشد، نتيجه آن مبارك است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |