پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
عفو پيرمرد ۸۷ ساله توسط رياست قوه قضاييه
006375.jpg
گروه حوادث: رئيس قوه قضائيه در حاشيه ديدار مردمي اين هفته خود از مردم ايران خواست تا براي همدردي و همراهي با ملت فلسطين در تظاهرات روز قدس شركت كنند.
به گزارش خبرنگار ما، آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي ضمن تبريك ايام مبارك عيد سعيد فطر گفت: آخرين جمعه ماه مبارك رمضان امسال ملت شريف و مؤمن و انقلابي ما با حضور باشكوه و گسترده خود حمايتشان را از ملت ستم ديده فلسطين و خانواده هاي اين ملت اعلام خواهند كرد. اين حضور همان طور كه رهبر معظم فرموده اند يك نوع همبستگي با ملت مقاوم و نستوه و بي نظير فلسطين ايجاد خواهد كرد. آنها در اين پيكار و جهاد عظيم با دشمنان اسلام و آمريكاي جنايتكار كه مدافع اين رژيم اشغالگر است نقطه عطفي در تاريخ مبارزات و مجاهدت ملت اسلامي را در اين قرن به اثبات رساندند.
وي در ادامه از مردم خواست با حضور خود اعتقاد و ايمان خودشان را از اين ملت ستمديده و آرمان مقدس امام نشان دهند. وي افزود: مردم مي توانند عبادتهاي ماه مبارك را با اين عبادت بزرگ ختم به خير كنند امروز حمايت از آمارنهاي اسلامي و ستيز با دشمنان دين از فرايض اسلامي است.
***
پيرمرد دستار نارنجي به سر با چهره اي آفتاب سوخته و گنگ از در سالن ملاقات مردمي بيرون آمد. همه دوره اش كرديم. يكي ترجمه مي كرد و ديگران مي نوشتند. او به زبان لري گفت: دو سال پيش سر دزدي گاو و گوسفند با اهالي روستاي همسايه مان دعوايمان شد. در اين درگيري ها ۴ نفر از اهالي روستاي مقابل كشته شدند. من در آن درگيري حضور نداشتم. با ۸۷ سال سن نيروي دعوا كردن و زدن ندارم چه برسد به كشتن. ۵۰ نفر از اهالي روستايمان كه همه از افراد قبيله مان بودند مجبور به ترك روستا شدند و فقط من و چند نفر از پيرمردها و پيرزنهاي روستا مانديم .از طرف دولت آمدند و مرا گرفتند. دادگاه در آن زمان حكم برائت مرا صادر كرد.
«عيسي .ت» عصايش را از اين دست به آن دست فرستاد و گفت: بعد از دادگاهها و بازجويي هايي كه برگزار شد تصميم گرفتم به مكه بروم. در آن مدت دادگاه تجديدنظر به درخواست شاكي من تشكيل شد و آنها مرا به ۳ سال حبس محكوم كردند. نتوانستم از خودم دفاع كنم و حكم بعد از ورودم به روستايمان به من ابلاغ شد.
رئيس قوه قضائيه به او گفته بود كه در زمان عفوهاي ايام ۲۲ بهمن آزاد خواهد شد. پيرمرد رفت با همان عصا و چشمان آب مرواريد بسته اش.
***
كارمند يك شركت هواپيمايي كه علاوه بر تدريس در مدارس بليت هواپيما هم مي فروخت توانست عفو خود را از رياست قوه قضائيه بگيرد.
او مردي جوان است كه سال گذشته به اتهام كلاهبرداري متهم رديف اول يك پرونده ۱۰۰ ميليون توماني شده بود. او گفت: مديرعامل شركت هواپيمايي كه من در آنجا بليت مي فروختم با سازمان حج و زيارت قراردادي را براي بردن ۱۰۸ نفر از زائران به مكه بست ولي از آنجايي كه سازمان با طرفهاي قرارداد در عربستان بر سر قيمت ها كنار نيامدند روز پرواز از انتقال ۱۰۸ نفر به مكه خودداري كرد. آن ۱۰۸ نفر هم از شركت هواپيمايي به دليل كلاهبرداري شكايت كردند.
در دادگاه بدوي من به عنوان متهم رديف اول با وجود اينكه خبري از چنين قراردادي نداشتم محكوم به تحمل ۳ سال حبس و رد ۷۰ ميليون تومان مال شدم. تنها سه روز پس از ابلاغ حكم دادگاه بدوي به من رأي در تجديدنظر، تأييد شد. قاضي شعبه سوم ديوان عالي اين رأي را تغيير داد و موضوع رد مال را از مجازات من برداشت و من محكوم به تحمل سه سال حبس شدم. ۷ ماه است كه در زندان هستم و هشت ماهي مي شود در خواست ملاقات داده ام امروز توانستم براي باقي مانده حبسم عفو بگيرم.
در ملاقات هفتگي اين بار رئيس قوه قضائيه به موضوعاتي چون سرقت، كلاهبرداري، التزام تنظيم سند و خلع يد رسيدگي شد. رئيس قوه قضائيه براي ۵۰ نفر از حاضران از ماده ۲ اختيارات رئيس قوه و ماده ۱۴ آيين نامه عفو و بخشودگي استفاده كرد.

جنايت در خط مترو
گروه حوادث: يك مظنون به ارتكاب قتل در محل خط مترو خيابان شريعتي روز گذشته بازداشت و در دايره ۱۰ اداره آگاهي مركز تحت بازجويي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما، سوم مرداد ماه سال جاري مهندسان خط مترو منطقه شريعتي در حال كار بودند كه بوي تعفن عجيبي كه در فضا پيچيده بود توجه آنان را جلب كرد، جست وجو براي يافتن سرمنشأ بو آنها را به يك چاه رساند. بررسي بيشتر از چاه، مهندسان را با جسد يك مرد كه چند روز از مرگش مي گذشت مواجه كرد. مهندسان به سرعت مأموران كلانتري ۱۰۱ تجريش را در جريان ماوقع قرار دادند.
يك اكيپ از مأموران كلانتري مذكور به محل اعزام شدند. تحقيقات اوليه صورت گرفت. مراتب به اطلاع بازپرس حسيني رسيد. مأموران دايره ۱۰ اداره آگاهي به همراه بازپرس پرونده در صحنه جنايت حاضر شدند.
جسد از چاه بيرون كشيده شد. كارآگاهان در تحقيقات نخستين خود علت مرگ را خفگي در اثر فشار يك رشته زنجير به دور گردن مقتول تخمين زدند. جسد به پزشكي قانوني انتقال يافت تا آزمايشات لازم براي كشف علت تامه مرگ مرد مجهول الهويه مشخص شود.
كارآگاهان در تحقيقات بعدي بر روي اين پرونده هويت مقتول را كه امير ۴۵ ساله نام داشت شناسايي كردند. علت عدم مراجعه خانواده مقتول براي يافتن وي قبل از اطلاع رساني پليس از مرگ وي به آنان زماني مشخص شد كه يكي از اقوام نزديك مقتول به مأموران گفت: «امير چندي پيش از همسرش جدا شده و از آن زمان به تنهايي زندگي مي كرد و ارتباط خود را با خانواده نيز قطع كرده بود به همين دليل غيبت چهار روزه وي براي اقوام غيرعادي نبود و به پليس مراجعه نكرده بودند.»
بررسي ها برروي اين پرونده ادامه داشت تا اينكه افسر پرونده متوجه شد كه امير با فردي اختلاف مالي داشت. فرد مذكور روز گذشته به دايره ۱۰ آگاهي مركز انتقال يافت و در بازجويي هاي اوليه گفت: «چند ماه قبل از مرگ امير مبلغ ۳ ميليون تومان از وي قرض گرفته بودم كه او بدهي ام را وصول كرده و رسيد آن را نيز در اختيار دارم.»
تحقيقات بيشتر درخصوص اين پرونده ادامه خواهد يافت.

جنايت خاموش توسط خواهرزاده جوان
گروه حوادث: پسر جواني كه در پي مقاصد شيطاني خود، خاله اش را مورد آزار و اذيت قرار داده بود، محاكمه شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين پسر ۱۸ ساله كه «بهراد» نام دارد، صبح ديروز با حضور در مقابل قاضي شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان، به دفاع از خود پرداخت و درباره نحوه وقوع حادثه گفت: من و خاله ام هم سن و سال هستيم و با يكديگر خيلي نزديك بوديم. به طوري كه من براي انجام خيلي از كارهايم با مريم مشورت مي كردم. رابطه ما آنقدر به هم نزديك شد تا جايي كه هر كجا مي خواستيم برويم با يكديگر بوديم و اين رابطه فراتر از يك رابطه خاله و خواهرزاده شد.
وي در ادامه گفت: شب حادثه من در خانه تنها بودم. به همين خاطر طي تماس تلفني از خاله ام خواستم تا به خانه ما بيايد. پس از چند ساعت از حضورش از وي خواستم تا با يكديگر مشروب بخوريم. بعد از موافقت مريم، ديگر هيچ چيز نفهميدم و او را مورد آزار و اذيت قرار دادم. پس از ۳ ماه هم متوجه شديم كه خاله ام باردار است. مريم وقتي موضوع را به من گفت بسيار تعجب كردم اما چون مي دانستم خاله ام با هيچ كس ديگر رابطه نداشته از او خواستم تا موضوع را فاش نكند و به هر ترتيبي هست بچه  را از بين ببرد. او نيز چنين كرد اما بعد از سقط جنين از من شكايت كرد.
برپايه اين گزارش، قاضي صارمي، پس از شنيدن اظهارات بهراد از شاكي نيز خواست تا به دفاع از خود بپردازد. وي نيز پس از حضور در جايگاه، ضمن تأييد صحبت هاي بهراد درخواست مجازات براي وي كرد.
بر پايه اين گزارش، با توجه به تأييد نظريه پزشكي قانوني و اظهارات متهم، قرار است به زودي حكم در خصوص پرونده از سوي رئيس شعبه ۷۶ دادگاه كيفري استان صادر شود.

پرونده شهلا در دست قضات ديوان عالي كشور
006378.jpg
گروه حوادث: ظرف دو هفته آينده، ديوان عالي كشور نظر خود را درباره پرونده شهلا جاهد، كه متهم به قتل همسر ناصر محمدخاني است، اعلام خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالصمد خرمشاهي، ديروز طي گفت وگويي به خبرنگار ما گفت: پرونده شهلا جاهد از ۱۱ تير ماه تا ۱۱ آبان ماه در ديوان عالي كشور در نوبت بوده است و به تازگي تحويل شعبه ۲۹ اين مركز شده است و قرار است شعبه مورد نظر، ظرف دو هفته آينده نظر خود را درباره تأييد يا نقض حكم اعلام نمايند.
شهلا جاهد، متهم است كه در مهر ماه سال ۸۰ لاله سحرخيزان همسر ناصر محمدخاني را در خانه ويلايي اش واقع در ميدان كتابي تهران به طرز فجيعي به قتل رسانده است. اين زن كه همسر صيغه اي فوتباليست معروف است، ۴۸ ساعت پس از وقوع جنايت، از سوي مأموران شناسايي و دستگير شد.
وي نزديك به يك سال بعد از وقوع حادثه، لب به اعتراف گشود و تنها انگيزه خود از وقوع جنايت را علاقه بسيار به ناصر عنوان كرد. اين زن از سوي قاضي جعفرزاده- رئيس شعبه ۱۱۵۶ دادسراي جنايي تهران پس از دو جلسه محاكمه جنجالي به قصاص نفس (اعدام) محكوم شد.

شهرزاد در چنگال جانيان سياه
گروه حوادث: دختر جواني كه پس از آزار و اذيت توسط چهار پسر در دادگاه طرح شكايت كرده بود، صبح ديروز به تشريح جزييات حادثه پرداخت.
به گزارش خبرنگار ما، تلفن خانه به صدا درآمد. شهرزاد سريع گوشي تلفن را برداشت و صداي امير را پشت گوشي تلفن شنيد. امير از وي خواست تا براي گردش بيرون بروند. شهرزاد ۱۸ ساله هم قرار ملاقات را پذيرفت و به ميدان ونك رفت.
شهرزاد زماني كه سر قرار رسيد، ديد كه امير به همراه سه تن از دوستانش با يك دستگاه خودرو پژو منتظر اوست. وقتي سوار خودرو شد هرگز تصور نمي كرد كه چه حادثه تلخي در انتظار اوست.
اميد و دوستانش در پي مقاصد شيطاني خود دخترك را به خانه متروكه اي اطراف شهرري بردند و وي را مورد آزار و اذيت قرار دادند. سپس شهرزاد را در حالي كه از وضعيت خوبي برخوردار نبود در كنار اتوبان رها كرده و از محل متواري شدند. دختر ۱۸ ساله با كمك مردم به بيمارستان انتقال يافت و پس از بهبود وضعيتش با طرح شكايتي خواهان دستگيري و مجازات عاملان اين حادثه شد.
صبح ديروز شهرزاد به همراه چهار متهم پرونده در شعبه دادگاه كيفري استان حضور يافتند. امير و دوستانش مدعي بودند كه شهرزاد خود با رضايت كامل به خانه متروكه آمده است، اما شاهدان حادثه كه شهرزاد را در آن وضعيت به بيمارستان انتقال داده بودند، توانستند در جلسه دادگاه از حيثيت اين دختر جوان دفاع كنند.
از سوي ديگر نظريه پزشكي قانوني نيز حاكي از آن بود كه شهرزاد به اجبار مورد آزار و اذيت وحشيانه چهار مرد قرار گرفته است.قاضي پرونده، پس از شنيدن اظهارات سه مرد جوان و دختر ۱۸ ساله، بيان كرد:  به زودي حكم درباره متهمان اين پرونده صادر خواهد شد.

سارق با كارت جعلي بازداشت شد
گروه حوادث: سارقي كه با جعل عنوان مأمور انتظامي اقدام به سرقت خودروهاي شهر تهران مي كرد بازداشت شد.
به گزارش خبرنگار ما، ساعت ۲۰/۲۲ دقيقه سي ام شهريورماه سال جاري مأموران نيروي انتظامي كلانتري ۱۴۶ در حين گشت زني در اتوبان تهران _ كرج به مرد جواني كه به طرز مشكوكي در حال بررسي يك خودرو دوو بود برخورد كردند. مأموران براي جويا شدن از ماجرا به مرد نزديك شده و از وي تحقيق كردند. مرد كه خود را در محاصره مأموران ديده بود با ارائه يك كارت متعلق به مأموران انتظامي خود را همكار آنان معرفي كرد. مأموران مذكور بعد از استعلام و بررسي كارت متوجه شدند، كارت جعلي بوده و همين امر باعث انتقال مرد مذكور كه محمد نام داشت به مركز كلانتري ۱۴۶ شد.در بازرسي بدني از محمد يك قبضه سلاح گرم به همراه دستبند پليس و چند فقره كارت جعلي مربوط به ارگانهاي دولتي كشف شد.
محمد تحت بازجويي قرار گرفت و به سرقت خودرو در شهر تهران و جعل عنوان هاي دولتي براي سرقت اعتراف كرد.پرونده اين متهم روز گذشته زير نظر بازپرس توكلي در دادسراي امور جنايي تهران مورد بررسي قرار گرفت.

تعرض خانوادگي در شهريار
گروه حوادث: صبح ديروز، نخستين جلسه محاكمه مرد افغاني كه به انگيزه انتقامجويي، همسر و فرزند يكي از دوستانش را مورد آزار و اذيت قرار داده بود، به صورت غيرعلني در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما، اين مرد ۳۰ ساله كه «حبيب» نام دارد، متهم است كه اوايل ارديبهشت ماه در پي خصومت قديمي كه با يكي از دوستانش داشته با همدستي دو نفر ديگر به خانه وي در شهريار رفته و پس از بستن دست و پاي دوستش، همسر و فرزند وي را مقابل چشمان صاحبخانه، مورد آزار و اذيت قرار داده است.
اين مرد، صبح ديروز با حضور در دادگاه و قرائت كيفر خواست، محاكمه شد. در ابتداي جلسه دادگاه، نماينده دادستان با توجه به درخواست شاكي پرونده از دادگاه خواهان اشد مجازات براي مرد افغاني شد. اين در حالي بود كه زن جوان پس از حضور در دادگاه مدعي شد كه از سوي خانواده و دوستان حبيب، تهديد به مرگ شده است، بنابر اين قصد دارد تا رضايت دهد.برپايه اين گزارش، قاضي ياورزاده دستور داد تا در صورت صحت ادعاي زن جوان، عاملان اين تهديد شناسايي و دستگير شوند. همچنين قرار است به زودي حكم درباره پرونده صادر شود.

دانستني هاي حقوقي
حضور در صحنه قتل
امروزه كشف علمي جرم در تمام سيستم هاي قضايي و پليسي دنيا داراي اهميت خاصي است. گسترش و توسعه امكانات و ابزارهاي علمي كشف جرم و استفاده از آخرين پيشرفتهاي علمي در اين زمينه امري است كه در تمام كشورهاي دنيا به تناسب پيشرفت هاي علمي و صنعتي آن كشور رواج دارد. استفاده از آثار انگشت به دست آمده از صحنه جرم در شناسايي مجرمين، انجام آزمايشهاي مختلف سم شناسي،  بررسي لكه هاي موجود در صحنه جرم و آزمايشهاي DNA تحولات عظيمي را در پليس علمي پديد آورده است.
در بيشتر موارد معمولاً پليس از وقوع جرم- به ويژه قتل- توسط مردم آگاه مي شود به طوري كه مي توان گفت بيشتر جرايم را مردم كشف مي كنند نه پليس. از سوي ديگر همان گونه كه بيان شد بيشتر اطلاعات اساسي و بسيار مهم در كشف جرم از صحنه جرم به دست مي آيد. بنابراين نحوه برخورد مردم با صحنه جرم و حفظ مدارك باارزش آن از اهميت فوق العاده اي برخوردار است. در اينجا سعي شده است با ارائه نكاتي ساده در برخورد با صحنه هاي جرم به ويژه قتل، آموزشهايي به عموم مردم ارائه شود تا با حفظ صحنه جرم و جلوگيري از نابودي آثار و مدارك موجود در صحنه به كشف جرم توسط نيروهاي پليس كمك نمايند.
كارشناسان پليس علمي ۵ عامل را به عنوان عوامل آسيب رسان به صحنه جرم معرفي مي كنند.
۱- عوامل طبيعي از جمله آب و هوا و شرايط جوي، حيوانات و...
۲- مظنون يا همدستان وي كه براي از بين بردن آثار جرم تلاش مي كنند.
۳- مأمورين امدادي و نيروهاي پليس غيرمسئول.
۴- بستگان يا دوستان متوفي يا مقتول كه معمولاً آنان جسد را كشف مي كنند.
۵- تماشاگران و مردم عادي
از اين ميان آسيب هاي ناشي از دو عامل آخر را مي توان با آموزشهاي ساده اي به حداقل رساند. گفتيم كه معمولاً اولين كسي كه با صحنه جرم روبه رو مي شود پليس نيست. هر يك از ما ممكن است در طول زندگي با يك صحنه قتل روبه رو شويم. در چنين موردي بايد چه اقداماتي انجام داد و يا به بيان بهتر چه اقداماتي انجام نداد.
ابتدا بايد تعريفي از صحنه جرم ارائه دهيم: «صحنه جرم محلي است كه مجرم اقدامات خلاف قانون خود را براي ارتكاب جرم در آنجا انجام داده است.» (۱)
لازم به ذكر است صحنه جرم ممكن است منحصر به يك صحنه نباشد. به عنوان مثال قاتل در يك اتاق با مقتول درگير شده در راهرو وي را به قتل مي رساند، به وسيله اتومبيل جسد را به بيرون شهر برده رها مي كند، در اين مورد محل قرارگيري جسد، اتومبيلي كه جسد با آن حمل شده، راهرو و اتاقي كه در آنجا درگيري رخ داده است همه صحنه جرم محسوب مي شوند. صحنه جرم سرچشمه اطلاعات و اسناد بسيار باارزشي است كه شايد در نگاه اول بسيار بااهميت به نظر آيند. كارشناسان پليس علمي اعتقاد دارند به طور قهري مجرم آثاري از خود در صحنه جنايت يا نزد مقتول بر جاي مي گذارد و برعكس ممكن است آثاري از صحنه جنايت يا مقتول نزد مجرم بر جا بماند. بر همين اساس اگر در صحنه جرمي مدارك و دلايلي به دست نيايد مي بايست آن را به حساب كمبود امكانات، بي تجربگي، نقص، آموزش يا از بين رفتن اطلاعات و مدارك گذاشت.
اگر شما اولين كسي هستيد كه از وقوع جرمي مطلع مي شويد و صحنه جرمي را مشاهده مي كنيد توجه به نكات زير كمك بزرگي به حفظ مدارك و كشف جرم مي نمايد.
۱- حفظ خونسردي: در اولين گام بايد بر خود مسلط بود و كنترل خود را از دست نداد. مخصوصاً اگر بستگان و اطرافيان مقتول اولين كساني باشند كه در صحنه جرم حضور مي يابند معمولاً اقداماتي انجام مي دهند و مداركي را از بين مي برند كه جبران آن غير ممكن خواهد بود.
۲- يكي از مسائل بسيار مهم در صحنه قتل- و به طور كلي صحنه هاي جرم- ترتيب قرار گرفتن اشياء، به هم خوردگي احتمالي وسايل، روشن يا خاموش بودن وسايل برقي، باز يا بسته بودن دربها و پنجره ها، مواد غذايي كه ممكن است در صحنه وجود داشته باشند و... مي باشند. اهميت اين مسئله به ويژه وضع ظاهري صحنه جرم به حدي است كه از مهمترين وظايف افسران پليس تهيه كردن، عكس و فيلم از صحنه جرم است. ترتيب قرار گرفتن وسايل در صحنه مي تواند به بازسازي وقايع كمك فراواني نمايد. وضعيت مقتول و حالت ظاهري قرار گرفتن جسد نيز در تشخيص نحوه به قتل رسيدن وي اهميت بسياري دارد ، به نحوي كه كارشناسان عقيده دارند جابه جايي جسد پلي است كه اگر خراب شود بازسازي آن غيرممكن خواهد بود.
بنابر اين در برخورد با يك صحنه قتل به هيچ عنوان وسايل موجود در صحنه و جسد را جابه جا نكنيد وسعي كنيد حالت ظاهري صحنه به هم نخورد.
۳- از عناصر بسيار مهمي كه امروزه در مباحث پليس علمي  جاي خود را باز كرده است بحث انگشت نگاري است. انگشت نگاري از صحنه جرم امري است كه امروزه در همه جاي دنيا متداول است. براي اين كه انگشت نگاري از صحنه جرم بتواند مفيد فايده واقع شود لازم است آثار به جاي مانده از مجرم به صورت مطلوبي برداشت شود. بخشي از اين مسئله بستگي به آموزش، تجربه و امكانات افسري دارد كه آثار انگشت را جمع آوري مي نمايد. ولي به دست آوردن آثار انگشت مطلوب مستلزم آن است كه صحنه جرم دست كاري نشده باشد. به همين سبب در برخورد با صحنه جرم از دست زدن به اشياء و وسايل حتي الامكان خودداري نماييد. بعضاً مشاهده شده است كه بي توجهي شهود و مطلعين و كساني كه صحنه جرم را يافته اند موجب شده تا آثار انگشت به دست آمده منحصر به آنان باشد و آثار انگشت مطلوبي از مجرمين به دست نيايد.
۴- برخي آثار و مدارك ممكن است در مدت كوتاهي خود به خود از بين بروند مثل بوي خاص در صحنه، وجود لكه هاي خون تازه و... اگر شما در صحنه جرم با چنين آثاري برخورد كرديد مثلاً بوي عطر يا ادكلن يابوي سيگار خاصي را حس نموديد حتماً آن را به خاطر بسپاريد و به محض ورود افسر پليس به صحنه جرم وي را از اين مسئله آگاه سازيد. همچنين اگر در ها وپنجره ها حالت خاصي داشتند و براي حضور در صحنه لازم است موقعيت آنها را بر هم بزنيد موقعيت اوليه آنها را به اطلاع پليس برسانيد.
۵- اگر با وجود تمام كوشش خود، آثار و وسايلي در صحنه جابه جا گرديد مكان اوليه آنها را به خاطر سپرده و پس از آغاز تحقيقات محلي ،افسر تجسس را از آن مطلع سازيد.
۶- ممكن است شما با صحنه اي روبه رو شويد كه در آن مصدوم هنوز زنده است در اين صورت طبعاً حفظ صحنه جرم و دست نزدن به وسايل در اولويت دوم قرار مي گيرد و اولويت اول نجات جان مصدوم خواهد بود. در اين حالت نيز حتي الامكان بايد سعي شود از دست زدن بي مورد به وسايل موجود در صحنه خودداري كرد و فقط با جابه جايي مصدوم و انجام اقدامات و كمك هاي اوليه براي نجات جان وي تلاش كرد.
در چنين مواردي موقعيت مصدوم و وسايل مختلف و يا آلت قتاله كه ممكن است كنار وي باشد را به خاطر سپرده و آن را در اختيار مأمورين پليس قرار دهيد.
اگر مصدوم هنوز زنده است ممكن است كلمات و جملاتي را بيان كند كه در كشف جرم بسيار حائز اهميت هستند. در چنين شرايطي بايد اين كلمات و جملات را به خاطر سپرد و حتي الامكان يادداشت نمود.
آنچه بيان شد نتايج قاعده اي است كه در بين كارآگاهان به قاعده طلايي(Golden Rule) مشهور است. اين قاعده بيان مي كند كه قاتل در صحنه جرم يافت مي شود و براي استفاده از صحنه جرم و به دست آوردن مدارك مي بايست صحنه جرم دست نخورده و بدون كوچكترين تغييري باشد، زيرا احتمال دارد در اثر دست زدن به اشياء و جابه جايي آنها برخي آثار جرم محو و ضايع گردند. البته اين قاعده يك استثناء دارد و آن هم زماني است كه مصدوم هنوز زنده باشد كه در اينجا با انتقال مصدوم به مراكز درماني حتي الامكان بايد سعي نمود اين قاعده طلايي را رعايت كرد.
۷- ممكن است شما به عنوان مطلع يا شاهد مورد بازجويي قرار گيريد. در چنين مواقعي هرگز قبل از بازجويي با ساير شهود و مطلعين صحبت نكنيد. تجربه نشان داده است اگر شهود و مطلعين قبل از بازجويي اطلاعات خود را با يكديگر مبادله نمايند به صورت ناخودآگاه اطلاعاتي را در اختيار پليس مي گذارند كه خود نديده اند و اين امر روند تحقيقات را دچار اختلال مي نمايد.
۸- از مشكلات بسيار مهم مأمورين در حفاظت از صحنه جرم تماشاگران و افراد عادي هستند. هر گاه جسدي در محلي يافت شود حس كنجكاوي عده زيادي از افراد را به سمت اين گونه صحنه ها جلب مي كند. در اطراف صحنه هاي قتل معمولاً افراد زيادي بدون هيچ گونه دليل خاصي جمع مي شوند. حضور اين افراد در صحنه تنها مشكل مأمورين را افزايش مي دهد و از سوي ديگر به مجرم يا همدستان وي اين اجازه را مي دهد كه از اين ازدحام استفاده كرده و به صحنه جرم برگردند و احياناً مدارك و آثاري را كه از خود بجاي گذاشته اند از بين ببرند. بنابر اين خلوت نگه داشتن صحنه جرم از مسائل بسيار مهمي است كه مي تواند به مأمورين كمك فراواني نمايد.
در پايان بايد گفت توجه به نكات ساده فوق مأموران را در كشف جرم ياري مي نمايد. بسياري امور كه در نظر افراد عادي بسيار بي اهميت هستند در نظر كارشناسان و افسران با تجربه پليس اسناد و مدارك با ارزشي هستند. بنابر اين لازم است هر فرد با رعايت اين نكات نيروهاي پليس را در امر كشف جرم ياري نمايد. حجت مبيني

حادثه در جهان
اثبات بي گناهي پس از ۱۹ سال حبس
006381.jpg
سي.ان.ان: مردي كه نوزده سال پيش به اتهام تجاوز و قتل به حبس ابد محكوم شده بود روز گذشته و پس از انجام آزمايش DNA از زندان ايالتي شهر سالت ليك ايالت يوتا آزاد شد.
بروس دالاس ۵۴ ساله چندي پيش آزمايش DNA داد و روز گذشته با اعلام عدم تطابق DNA وي با نمونه يافت شده در محل جنايت حكم آزادي وي پس از نوزده سال حبس صادر شد.
وكيل مدافع وي تلاش فراواني براي اخذ مجوز انجام آزمايش DNA از بروس كرد.
او در اين خصوص گفت: در انتظار لحظه اي هستم كه وي را در آغوش كشيده و به او تبريك بگويم.
بروس در سال ۱۹۸۴ به اتهام قتل عمد دوست خود- شري آن- به حبس ابد محكوم شد. شري در زمان قتل ۲۷ سال سن داشت و به گزارش پزشك قانوني وي پيش از مرگ مورد ضرب و شتم شديد و تجاوز قرار گرفته بود.
دو تن از دوستان بروس در طول جلسات دادگاه وي در همان سال بارها شهادت دادند كه بروس زمان ارتكاب قتل با آنها بوده است اما دادگاه بي توجه به اين شهادت ها و تأكيد بروس بر بي گناهي اش وي را گناهكار تشخيص داد.
راننده عصباني مسافرش را كشت
006387.jpg
سايت جنايي: پليس فلوريدا روز گذشته راننده اي را كه مسافر خود را به دليل اجتناب از پياده شدن از تاكسي اش به قتل رسانده بود به اتهام قتل عمد بازداشت كرد.
به گفته مامور تحقيق پرونده، شب حادثه قرباني- جيمي مورنينگستر- در كافه يكي از دوستانش به شدت مست مي كند و مسئول كافه مبلغ ده دلار به راننده تاكسي- روبرت لي- مي دهد تا جيمي را به منزلش برساند.
زماني كه روبرت وي را به منزلش مي رساند جيمي از پياده شدن خودداري مي كند و روبرت پس از دعواي لفظي طولاني با وي، در اقدامي ناگهاني با اسلحه اي كه در اختيار داشته جيمي را به قتل مي رساند.
به گفته شاهدان عيني، روبرت پس از شليك دو گلوله به سمت جيمي وي را از تاكسي اش بيرون انداخته و فرار مي كند. جيمي نيم ساعت پس از اين حادثه در بيمارستان و بر اثر شدت جراحات وارده فوت مي كند.
قرار است دادگاه رسيدگي به اقدامات روبرت اواخر هفته آينده تشكيل  شود.
۱۳۷ سال حبس براي ناقل HIV
006384.jpg
سي.ان.ان: دادگاه مالي شهر المپيا ايالت واشنگتن روز گذشته مردي را كه با برقراري روابط جنسي، هفده زن را در معرض ابتلا به بيماري ايدز قرار داده بود به حداقل ۱۳۷ سال حبس محكوم كرد. تاكنون پنج تن از اين افراد به بيماري ايدز مبتلا شده اند.
دادگاه، آنتوني ويتفيلد ۳۲ ساله را به اتهام تلاش براي قتل درجه اول محكوم كرد.
به گفته مقامات بهداشتي دادگستري واشنگتن حداقل صد و هفتاد زن در معرض ابتلا به ايدز از طريق برقراري روابط جنسي با آنتوني بوده اند. پليس تاكنون چهل و پنج نفر از مجموع افرادي كه آنتوني با آنها رابطه داشته را پيدا كرده است اما هيچ كدام از آنها حاضر به انجام آزمايش HIV نشده اند.
به گزارش دادستان پرونده، آنتوني در سال ۱۹۹۲ و زماني كه در زندان به سر مي برد آزمايش ايدز داده و جواب آن مثبت بوده است. به شهادت دو زن، آنتوني بارها به شوخي به آنها گفته بود كه در صورتي كه روزي به ايدز مبتلا شود مي تواند اين بيماري را به صدها نفر به راحتي منتقل كند.
وكيل مدافع آنتوني در دادگاه ادعا كرد كه نيت آنتوني از برقراري رابطه با زنان متفاوت، انتقال بيماري اش به آنها نبوده است. با اين حال قاضي دادگاه با توجه به آگاهي آنتوني از بيماري اش، وي را گناهكار تشخيص داد.

دستگيري سه سارق مسلح لحظاتي بعد از ارتكاب جرم
گروه حوادث، سه سارق مسلح جوان كه ظهر روز سه شنبه هفته جاري به يك منزل مسكوني واقع در بلوار فرحزادي تهران حمله كرده بودند دقايقي بعد از ارتكاب جرم توسط اهالي محل بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار ما، ظهر روز سه شنبه زن تبعه افغانستان به همراه فرزندش در خانه مشغول صبحت بود كه زنگ در خانه ويلايي آنان به صدا در آمد. وقتي زن مقابل در رفت با سه مرد جوان كه ظاهري آراسته داشتند مواجه شد. سه مرد براي معرفي خود به زن گفتند: «هر سه ما كارگر هستيم و يكي از دوستانمان كه اهل كشور شماست چندي پيش به كشور افغانستان رفته است و مبلغ ۷۰۰ تومان پيش ما به امانت دارد، تا آنجا كه مي دانيم همسر شما صرافي در افغانستان دارد، مي خواستيم از طريق همسرتان مبلغ امانتي را به صاحبش برسانيم. زن حرفهاي سه مرد را باور كرد و آنها را براي اين كه بتوانند با همسرش تماس تلفني بگيرند به داخل منزل دعوت كرد.
سه مرد به محض ورود به داخل خانه و اطمينان از اين كه تصور آنان در مورد پولدار بودن خانواده افغاني صحت داشته است، قمه و چاقوهاي خود را از جيب خارج كرده و زن و فرزندش را تهديد كرده و سپس با مواد بيهوشي كه همراه داشتند آنان را بيهوش كردند.
سارقان مسلح تمام طلاجات زن را از بدنش خارج كرده و ۵/۱ ميليون تومان وجه نقد را نيز كه داخل خانه وجود داشت سرقت كردند. سه سارق قصد فرار از محل را داشتند كه زن به هوش آمد و بعد از خروج سارقان از خانه اش شروع به داد و فرياد كرده و بدين ترتيب همسايه ها از ماجرا با اطلاع شدند. اهالي محل به كوچه آمده و با همكاري يكديگر سارق را كه محمد، علي و رضا نام داشتند بازداشت كردند.
سارقان مذكور ديروز در دادسراي امور جنايي تهران توسط بازپرس قيصري تحت بازجويي قرار گرفتند. تحقيقات پليسي بيشتر از متهمان اين پرونده در دايره ۱ اداره آگاهي مركز ادامه خواهد يافت.

شماره تماس گروه حوادث:۲۰۵۳۱۱۷

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |