پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
ابهام در مورد وضعيت عرفات و جانشين او
006444.jpg
گروه سياسي خارجي: اخبار خبرگزاري ها و سخنان مقامات ارشد فلسطيني حاكي از آ ن است كه عرفات تنها به كمك دستگاه هاي پزشكي به حيات خود ادامه مي دهد و درصورت قطع آن خواهد مرد.
ديروز يك وزير فلسطيني كه نام وي فاش نشد به خبرگزاري فرانسه گفت عرفات مطمئنا فوت كرده و مساله اي كه اكنون مطرح است فقط نحوه اعلام مرگ و زمان آن است.
به گزارش ايرنا، شبكه دو تلويزيون فرانسه نيز اعلام كرد كه يك مقام ارشد مذهبي فلسطين ديروز به فرانسه رفت تا درخصوص وضعيت عرفات تصميم بگيرد. ليلي شهيد نماينده فلسطين در پاريس نيز اعلام كرد: سرنوشت عرفات اكنون در دست خداوند است.
درهمين حال برنامه ريزي براي مراسم تشييع پيكر و تدفين عرفات ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، صائب عريقات وزير مذاكرات تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: عرفات پس از مرگ در مقر خود در رام الله موسوم به مقاطعه به خاك سپرده خواهد شد.
از سوي ديگر محمود عباس (ابومازن) براي بررسي مقدمات كفن و دفن ياسرعرفات ديروز به قاهره رفت.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المجده وي ديروز پس از نشست اضطراري اعضاي كميته مركزي جنبش فتح و سازمان آزادي بخش فلسطين كه در رام الله برگزار شد راهي قاهره شد تا در نشستي با حسني مبارك رييس جمهور مصر واحمد ابوالغيظ وزير امورخارجه اين كشور درخصوص مراسم تشييع عرفات مذاكره كند.
006429.jpg
ديروز همچنين اعلام شد كه كابينه اسراييل رسما با دفن ياسرعرفات در رام الله موافقت كرده و اين تصميم را به اطلاع فلسطينيان رسانده است.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس صائب عريقات گفت: دختر آريل شارون مرا فراخواند و از قبول درخواست، براي دفن عرفات در مقرش در رام الله مطلع ساخت.
ظاهرا اين تصميم مي تواند مناقشه بر سر دفن عرفات را ازبين ببرد. مقر فرماندهي عرفات چند مايل با بيت المقدس فاصله دارد و مقامات فلسطيني اعلام كردند، رهبر آنها در آينده به بيت المقدس منتقل خواهد شد.
حسني مبارك رييس جمهور مصر نيز در يك تماس تلفني با رئيس جمهور يمن اعلام كرد كه آماده برگزاري تشييع جنازه رسمي براي عرفات در قاهره است. در شرايطي كه بحث برسر مراسم تشييع و دفن عرفات ادامه دارد ديروز خبرگزاري قطر به نقل از يك مقام بلندپايه تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه كميته مركزي جنبش فتح طي نشستي محمود عباس را به عنوان جايگزين ياسر عرفات منصوب كرده است.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري قطر محمد عباس تا زمان برگزاري انتخابات تشكيلات خودگردان به عنوان رهبر اين تشكيلات و جانشين عرفات منصوب شده است. البته بنابر قوانين تشكيلات خودگردان پس از مرگ عرفات مي بايد روحي فتوح رييس شوراي قانونگذاري فلسطين رياست موقت اين تشكيلات را عهده دار شود.
006438.jpg
فارق قدومي : عرفات وصيتنامه اي از خود
به جا نگذاشته است
به گزارش ايسنا فاروق قدومي، مسئول دفتر سياسي سازمان آزاديبخش فلسطين در گفت وگو با روزنامه الشرق الاوسط در پاسخ به سوالي مبني بر آن كه آيا عرفات وصيتنامه سياسي از خود بر جاي گذاشته است، اظهار داشت: متاسفانه عرفات وصيتنامه سياسي از خود بر جاي نگذاشته است و آنچه كه در اين زمينه در رسانه هاي خبري عنوان شده، عاري از صحت است. قدومي گفت: در اوايل بيماري رئيس تشكيلات خودگردان سوالها و احتمالات بسياري مطرح بود، در حال حاضر تشكيلات خودگردان تحقيقات لازم جهت مشخص ساختن عوامل اصلي بيماري عرفات را آغاز كرده است تا در صورت وارد بودن احتمال مسموميت عرفات عوامل اين اقدام خبيثانه مشخص شوند.
وي تأكيد كرد: در صورتي كه فرضيه مسموميت عرفات دنبال شود ۱۰۰ درصد مسئول اصلي اين عمليات جنايتكارانه اسرائيل خواهد بود؛ اما متاسفانه تاكنون به مدارك و اسناد موثقي در اين زمينه  دست نيافته ايم و اسرائيل نيز به اين مسئله اعتراف نكرده است.
قدومي هم چنين درباره ماهيت نشست هاي اضطراري گروه هاي فلسطيني و پيشنهادات جايگزين آنها بعد از مرگ عرفات گفت: با توجه به آن كه گروه هاي فلسطيني وضعيت جاري در سرزمين هاي اشغالي را به خوبي درك مي كنند، نشست هاي اضطراري و مشورتي متعددي برگزار كرده اند و در اين نشست ها پيشنهادات بسياري به بررسي گذاشته شده است. رئيس دفتر سياسي سازمان آزادي بخش فلسطين درباره جدي بودن پيشنهادات اسرائيل براي گفت وگوهاي جديد با تشكيلات خودگردان آينده در سرزمين هاي اشغالي و صحت اخبار وارده مبني بر اين كه برخي از گروه هاي فلسطيني به تشكيلات خودگردان و پست هاي آن خواهند پيوست، اظهار داشت: گروه هاي فلسطيني خواهان پيوستن به تشكيلات خودگردان و پذيرفتن پست هايي در اين تشكيلات نيستند اما در صورتي كه اسرائيل از نوار غزه عقب نشيني كند اين منطقه بايد به رهبري مشترك و ائتلافي تمام گروه هاي فلسطيني اداره شود و من خود شخصا با چنين طرحي موافقم.
وي درباره مخالفت اسرائيل با دفن عرفات در بيت المقدس گفت: اسرائيل ما را در جنگ رواني محاصره كرده و مي خواهند معنويات مردم فلسطين را تضعيف كنند و بيشتر خواهان آن هستند كه بحران هاي داخلي خود را به عرصه فلسطين انتقال دهند و بر سر راه تلاش هاي تشكيلات خودگردان سنگ اندازي كنند.
همسر عرفات خواستار پست وزارت شد
يك تحليلگر و نويسنده فلسطيني اعلام كرد، سهي عرفات همسر ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با ارسال پيامي توسط محمد دحلان وزير امنيت داخلي تشكيلات خودگردان به رهبران فلسطيني، خواستار احراز پست وزارت در شأن همسر عرفات در تشكيلات خودگردان شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، هاني المصري به نقل از منابع آگاه در گفت وگو با روزنامه الوطن چاپ عربستان سعودي گفت: سهي عرفات خواستار احراز جايگاه و سمت وزارت در تشكيلات خودگرادان فلسطين شده است كه با شرايط وي به عنوان همسر ياسر عرفات مناسب باشد.
المصري تأكيدكرد: سهي عرفات مي تواند دارايي هاي شخصي عرفات را بر اساس قوانيني كه در جهان وجود دارد و اين حق را به همسر مي دهد، به ارث ببرد ولي مسئله  اين است اموالي كه در دست عرفات قرار دارد، به عنوان يك شخصيت سياسي و رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، رئيس سازمان آزاديبخش فلسطين و جنبش فتح است و در نتيجه بايد بين اموال شخصي و اموال عمومي فرق قائل شويم و سهي عرفات اين حق را ندارد كه دارايي هاي مردم فلسطين را سلب كند.
روزنامه كويتي القبس پيش از اين ثروت ياسر عرفات را ۲/۴ ميليارد دلار اعلام كرد.

اعلام آمادگي واشنگتن براي همكاري با كادر رهبري جديد فلسطين
ايرنا: كالين  پاول  وزير امور خارجه  آمريكا اعلام  كرد: واشنگتن  آماده  است  تا با كادر رهبري  جديد فلسطين  كه  پس  از مرگ  ياسر عرفات  تشكيل  خواهد شد، همكاري  كند.
شبكه  تلويزيوني  يورونيوز در بخش  خبري  ديروز خود به  نقل  از پاول  كه  سرگرم  ديدار از مكزيك  است ، افزود: در صورت  تشكيل  رهبري  جديد در فلسطين ، دولت  آمريكا خود را متعهد به  همكاري  با آن مي داند و در اين  زمينه از آمادگي  لازم  برخوردار است .
وزير امور خارجه  آمريكا با اشاره  به  طرح  جرج  بوش  در خصوص  تشكيل  دو كشور مستقل  فلسطين  و اسرائيل  كه  در صلح  و آرامش  در كنار هم  زندگي  مسالمت آميزي  داشته  باشند، خاطر نشان  كرد: منتظر هستيم  كه  در روزهاي  آينده  چه روي  مي دهد، اما در عين  حال  تعهد ما براي  حل  مناقشه  در منطقه  خاورميانه  از طريق  تشكيل  دو كشور مستقل  فلسطين  و اسرائيل  آن هم  براساس  طرح  « نقشه  راه» همچنان  به  قوت  خود باقي  است .

وزيران دادگستري و بازرگاني آمريكا استعفا دادند
006435.jpg
گروه سياسي خارجي: اسكات  مك  كليلان  سخنگوي  كاخ سفيد روز سه شنبه  از استعفاي  جان  اشكرافت  و دان  ايوانز  وزيران  دادگستري  و بازرگاني  آمريكا خبر داد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از واشنگتن ، اشكرافت  و ايوانز  از اولين مقامات  بلندپايه  دولت  سابق  جرج  دبليو بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا هستند كه پس  از انتخاب  مجدد وي  به  رياست  جمهوري  اين  كشور از كابينه  وي  استعفادادند.
اشكرافت  در نامه  خود به  بوش  نوشت : به  اعتقاد من  وزارت  دادگستري  بايد توسط يك  رهبري  جديد و تازه  نفس  اداره  شود و انرژي  و توان  من  بايد در ساير حوزه ها به  كار گرفته  شود. ايوانز  كه  يكي  از نزديكترين  و قديمي ترين  دوستان  بوش  است  نيز در نامه خود به  وي  گفت : با توجه  به  قول هايي  كه  شما وعده  تحقق  آن را در دوره  دوم رياست  جمهوري  خود داده ايد، با كمال  تاسف  به  اين  نتيجه  رسيدم  كه  زمان بازگشت  من  به  تگزاس  فرارسيده  است .
به  گفته  مك  كليلان ، بوش  استعفاي  اين  دو را پذيرفته  است  اما هنوز جانشيني  براي  آنها تعيين  نشده است . از سوي ديگر خبرنگار بي بي سي در واشنگتن اعلام كرده كه در آمريكا خبرهايي مبني بر كناره گيري كالين پاول، وزير امورخارجه، دونالد رامفسلد، وزير دفاع و كاندوليزا رايس، مشاور امنيت ملي و تام ريج، وزير امنيت داخلي آمريكا منتشر شده است.

عبدالله گل:
تركيه شايد از عضويت در اتحاديه اروپا صرف نظر كند
عبدالله  گل  وزير امور خارجه  تركيه  سه شنبه  شب  اعلام  كرد: آنكارا از هيچ تلاشي  براي  عضويت  در اتحاديه  اروپا دريغ  نخواهد كرد اما با اين  حال عضويت  در اين  اتحاديه  هدفي  نيست  كه  براي  آن هر بهايي  را بپردازد.
به گزارش واحد مركزي خبر به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از آنكارا، گل  خطاب  به  نمايندگان  پارلمان اظهار داشت  اتحاديه  اروپا در خصوص  پذيرش  كشوري  به  پهناوري  تركيه  محتاط عمل  مي كرد، اما زماني  كه  آنكارا بر خلاف  انتظار بسياري  ، يك  سري  اصلاحات حقوقي  را به  منظور تطبيق  خود با معيارهاي  دمكراتيك  انجام  داد مجبور شد اين  مسئله  را مورد توجه  جدي  قرار دهد. خبرگزاري  آناتولي  تركيه  به  نقل  از گل  اعلام  كرد: ما نهايت  سعي  و تلاش خود را در اين  زمينه  به  كار خواهيم  بست  و در صورتي  كه  نتيجه  بدست  آمده  رضايت  ما را جلب  نكند از عضويت  در آن صرف  نظر خواهيم  كرد و در غير اين صورت  ما به  تلاش  خود ادامه  خواهيم  داد.

فلوجه به تصرف نيروهاي آمريكايي و دولتي عراق درآمد
006432.jpg
گروه سياسي خارجي: دولت موقت عراق ديروز مدعي سقوط كامل اين شهر و كنترل آن توسط نيروهاي دولتي و آمريكايي شد و درعين حال مقامات آمريكايي خبر از تلفات سنگين شبه نظاميان در اين شهر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه الوطن چاپ عربستان به نقل از ثائرالنقيب سخنگوي اياد علاوي از منصوب شدن سرلشكر عبدالقادر محمد به عنوان حاكم نظامي شهر فلوجه خبر داد. عبدالقادر محمد پس از اين انتصاب اعلام كرد كه نيروهاي عراقي كنترل كامل فلوجه را به دست دارند و نيروهاي مسلح عرب اين شهر را ترك كرده و به مناطق ديگر انتقال يافته اند.
وي گفت: نيروهاي عراقي با پشتيباني نيروهاي آمريكايي موفق شدند كنترل شهر فلوجه را بدون هيچ مقاومت قابل ذكري به دست گيرند.
اما از سوي ديگر شبكه خبري سي.ان.ان در گزارشي گفت تلفات شبه نظاميان در فلوجه فراتر از ميزان پيش بيني هاست. به گزارش اين شبكه خبري فرماندهان آمريكايي پيش تر پيش بيني كرده بودند كه چندين هزار شبه نظامي در فلوجه مستقر باشند اما نظاميان آمريكايي تاكنون با نيروهايي كه شمار آنها نزديك به چند هزار نفر باشد روبه رو نشده اند.
اما در خبري ديگر برخلاف اين مدعا خبرگزاري شين هوا از پكن گزارش داد كه نظاميان آمريكايي در فلوجه با مقاومت شديد شبه نظاميان مواجه شده اند و حتي مجبور شدند چندين نقطه را كه پيش از اين تحت كنترل درآورده بودند، ترك كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر،  شاهدان همچنين از انفجار پنج دستگاه تانك نزديك مركز تجاري فلوجه و يك دستگاه تانك در يكي از خيابان هاي مركزي اين شهر خبر دادند.
خبرگزاري ايسنا نيز به نقل از آسوشيتدپرس و از قول سرهنگ فرانسيس پيكرلي از واحد يكم تفنگداران دريايي آمريكا مدعي شد كه كنترل ۷۰ درصد از شهر را در دست دارند. وي گفت: مبارزان مسلح در بخش كوچكي از شهر جمع شده اند. به گفته سرهنگ پيكرلي دست كم ۷۱ شبه نظامي در درگيري هاي انجام شده در حومه اين شهر كشته شدند اما به دليل عدم شمارش كشته شدگان در نتيجه حملات هوايي اين تعداد افزايش خواهد يافت.
ارتش آمريكا همچنين از زخمي شدن ۲۵ سرباز آمريكايي و ۱۶ عراقي خبر داد.
خبرگزاري فارس در خبري از فلوجه و به نقل از آسوشيتدپرس تعداد كشته شدگان از شبه نظاميان را ۹۰ تن اعلام كرد. اين خبرگزاري همچنين از كشته شدن دو سرباز آمريكايي و دو نيروي امنيتي عراق در نبردهاي سه شنبه شب فلوجه خبر داد.
در واكنش به عمليات در فلوجه، شعبه القاعده در عربستان از مسلمانان خواست براي دفاع از مردم فلوجه در برابر نيروهاي كافر آمريكايي بپا خيزند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر در پيام القاعده همچنين آمده است: جوانان مسلمان، از فرمان خدا اطاعت كنيد و بسيج شويد. شرف شما در خطر است.
رابين كوك وزير پيشين امور خارجه انگليس نيز ديروز اعلام كرد حمله نيروهاي آمريكايي به فلوجه موفقيتي تاكتيكي و شكستي استراتژيك خواهد بود و مقاومت را در برابر اشغال عراق افزايش خواهد داد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه، سازمان هاي وابسته به مسلمانان انگليس نيز روز سه شنبه حمله نيروهاي آمريكايي به فلوجه را محكوم كرده و آن را اقدامي تجاوزكارانه و شوم توصيف كردند.
ايرنا نيز از رم گزارش داد كه همزمان با عمليات در فلوجه احزاب كمونيست هاي ايتاليايي، سبزها، نوبنياد كمونيست و همچنين چند نماينده پارلمان ايتاليا سكوت دولت و مجلس اين كشور در قبال كشته شدن مردم فلوجه را مورد اعتراض قرار دادند و در نهايت نماينده هيات علماي مسلمين عراق در خارج از اين كشور نيز شگفتي خود را از سكوت برخي احزاب و جنبش ها در داخل و خارج عراق و كشورهاي همسايه در برابر آنچه كه وي جنايت وحشيانه فلوجه خواند، ابراز داشت.
ديروز همچنين در ساير نقاط عراق نيز حوادث متعدد خشونت بار به وقوع پيوست. در كركوك چهارنفر اعضاي گارد ملي عراق به قتل رسيده و انفجار دو خودرو در كربلا منجر به كشته شدن يك پليس و جراحت ۵ تن ديگر شد.
پليس عراق همچنين اعلام كرد كه درپي درگيري افراد مسلح و نيروهاي امنيتي عراق در شهر بيجي در شمال بغداد، پنج غيرنظامي كشته و بيست تن ديگر مجروح شدند. در بغداد نيز سه انفجار مهيب منجر به جراحت دهها تن از شهروندان غيرنظامي شد. در نقاط مختلف موصل نيز درگيري هاي شديد بين شبه نظاميان و نيروهاي آمريكايي در جريان است.
ديروز همچنين انفجار يك بمب در كنار جاده اي نزديك شهر بلد در عراق منجر به كشته شدن يك سرباز آمريكايي و جراحت سرباز ديگري شد.
سه عضو خانواده علاوي ربوده شدند
شبكه العربيه از ربوده شدن سه تن از نزديكان اياد علاوي در بغداد توسط يك گروه مسلح ناشناس خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره پسر عمو، همسر پسرعمو و يكي ديگر از نزديكان علاوي توسط يك گروه اسلامگرا به گروگان گرفته شدند. آنها خواهان متوقف شدن حمله به فلوجه شده و اعلام داشته اند درصورتي كه طي ۲۴ ساعت آينده خواست آنها برآورده نشود گروگان ها را خواهند كشت.
ديروز همچنين نيروهاي گارد ملي عراق خبر از دستگيري ۴۸ تروريست در استان واسط عراق دادند.

تهديد شوراي امنيت عليه دولت ساحل عاج
006441.jpg
گروه سياسي خارجي: شوراي امنيت سازمان ملل دولت ساحل عاج را مسئول ناآرامي هاي اخير دانسته و تهديد كرده است كه اگر دولت مركزي گام هاي جدي تري براي بازگرداندن آرامش به اين كشور غرب آفريقا برندارد، ساحل عاج را تحريم خواهد كرد خبرگزاريها از نيويورك گزارش دادند كه به دولت ساحل عاج تا اول دسامبر (دهم آذر) در اين مورد مهلت داده شده است. پيشنهاد فرانسه براي تحريم فوري ساحل عاج با مخالفت چين روبرو شد.
در همين حال پس از آرامشي نسبي تبادل آتش بين نيروهاي فرانسوي و تظاهركنندگان به كشته شدن حداقل ده نفر انجاميده است.
هفته گذشته دولت ساحل عاج توافق ۱۸ ماه پيش با شورشيان شمال را نقض و نقاطي را كه در تصرف آنان بود بمباران كرد. در اين عمليات ۹ سرباز فرانسوي پاسدار صلح نيز كشته شدند. فرانسه در واكنش به اين اقدام نيروي هوايي كوچك ساحل عاج را از كار انداخت و بر تعداد سربازانش در اين كشور افزود: اكنون بيش از ده هزار سرباز فرانسوي و نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل در ساحل عاج وجود دارد. دولت پرزيدنت گاگبو كه تمايلات ضدفرانسوي دارد با زير پا نهادن قرارداد آتش بس با شورشيان شمال كه از سوي اقوام مسلمان نيز حمايت مي شوند زيادترتمايل به نزديكي با واشنگتن دارد. براي پايان دادن به اين بحران رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي تابوامبكي با سفر به ابيجان پايتخت ساحل عاج سعي در پيدا كردن راه حلي سياسي كرده است.
نماينده فرانسه در سازمان ملل مارك دلاسا بلر در گفتگو با خبرنگاران در نيويورك دولت ساحل عاج را مسئول ناآرامي هاي اخير دانست و گفت كه فرانسه تمام امكانات خود را براي بازگرداندن صلح به اين كشور به كار خواهد انداخت، اختلافهاي فرانسه و آمريكا در سال عاج به اين ناآرامي ها دامن زده است. آمريكا ضمن حمايت از پرزيدنت گاگبو در تضاد با شورشيان شمال است.

كوتاه از سياست جهان
اتحاديه اروپا حمله به مدرسه در هلند را محكوم كرد
بروكسل - ايرنا: جيگس  دو وريس  هماهنگ كننده  اداره  مبارزه  با تروريسم  اتحاديه  اروپا روز سه شنبه  از انفجار بمب  در مقابل  يك  مدرسه  اسلامي  در شهر آيندهون  هلند به  عنوان  يك  اقدام  وحشيانه  ياد و آن را محكوم  كرد.
وي  گفت : هر چند اين  اقدام  موجب  مرگ  كسي  نشد اما مانند حمله  به  مدرسه اي  در بسلان  روسيه ، يك  اقدام  غير موجه  و توجيه  ناپذير است .
وريس  همچنين  بر اهميت  پايبندي  فرقه هاي  مذهبي  به  اصول  مشترك  بشري  و اصل  آرزوي  زيستن  در صلح  تأكيد كرد.
در پي  قتل  يك  فيلمساز هلندي  در هفته  گذشته  كه  فيلم  جنجال  برانگيزي  درباره  فرهنگ  اسلامي  ساخته  بود، مسلمانان  اين  كشور هدف  يكسري  حملات  قرارگرفتند.
به  گفته  پليس  هلند، انفجار روز دوشنبه  در مقابل  يك  مدرسه  اسلامي  در آيندهون  موجب  وارد آمدن  خسارت  زيادي  به  اين  مدرسه  شد.
حدود ۲۰ هزار مسلمان  در شهر ۲۱۰ هزار نفري  آيندهون  زندگي  مي كنند.
آمريكا در جست و جوي يافتن يك مظنون وابسته به القاعده است
ايرنا: مقامات  اطلاعاتي  آمريكا مي گويند در جستجوي  شخصي  كه  ماه  گذشته  در يك  نوار ويديويي  خود را يك  آمريكايي  وابسته  به  شبكه  القاعده  معرفي  كرد، مي باشند.
اين  نوار ويديويي  ماه  گذشته  در پاكستان  از اين  شخص  آمريكايي  بدست  آمد.
شبكه  تلويزيوني  سي ان ان  در بخش  خبري  ديروز خود افزود: به  اعتقاد مقامات  آمريكايي  شخص  مزبور كه  خود را آدام  گادان  معرفي  و به  حمله  تروريستي  عليه  اين  كشور تهديد كرده ، يك  جوان  كاليفرنيايي  است  كه  پس  از روي  آوردن  به  اسلام ، آمريكا را ترك  كرده  است . اف بي آي  همچنين  در ماه  مه  نام  آدام  پيرلمان  متولد ۱۹۷۸ را در ليست افراد مظنون  به  شركت  در عمليات  تروريستي  عليه  اين  كشور قرار داده  بود. رابرت  مولر مدير اف  بي آي  در اين باره  گفت : به  نظر مي رسد، پيرلمان  امور ترجمه  شبكه  القاعده  را برعهده  داشت . در ماه  اكتبر گذشته  نيز به  مدت  ۷۵ دقيقه  مكالمه اي  از شبكه  اي بي سي نواري  پخش  شد كه  به  گفته  يكي  از مقامات  آمريكايي ، سيا پس  از تحليل  فني نوار آنرا مورد تاييد قرار نداد. در اين  نوار مردي  كه  ماسكي  به  صورت  و تفنگي  به  دست  داشت ، خود را عظام آمريكايي  ناميد و تهديد كرد، به  حملات  تروريستي  عليه  آمريكا دست  خواهد زد.
گفتگوهاي  كره شمالي  و ژاپن  درباره  ربوده شدگان  ژاپني
پكن- ايرنا: روزنامه  كوريا هرالد چاپ  كره  جنوبي  روز چهارشنبه  نوشت  كه  كره  شمالي و ژاپن  مذاكرات  خود را براي  حل  مسئله  ربوده شدگان  ژاپني  آغاز كردند.
اين  نشريه  نوشت  كه  اين  مذاكرات  كه  تا روز جمعه  ادامه  مي يابد، در پيونگ يانگ  پايتخت  كره  شمالي  در حال  برگزاري  است .
مسئله  ربوده شدگان  ژاپني  يكي  از جدي ترين  اختلافات  دو طرف  در مسير عادي سازي  روابط ديپلماتيك  به  حساب  مي آيد.
مذاكره كنندگان  ژاپني  در اين  نشست  خاطر نشان  كردند كه  دولت  كره  شمالي بايد وضعيت  اتباع  ربوده شده  اين  كشور در بيش  از سه  دهه  گذشته  را مشخص  كند.
هشدار چين به هواداران همه پرسي در هنگ كنگ
پكن - ايرنا: يك  مقام  بلندپايه  چين  نسبت  به  اجراي  همه  پرسي  در هنگ  كنگ  در خصوص  توسعه كامل  دمكراسي  در اين  منطقه  هشدار داد.
به  نوشته  روزنامه  ساوت  چاينا مورنينگ  پست  چاپ  هنگ  كنگ ، لي  گانگ  معاون  اداره  ارتباطي  چين  در هنگ  كنگ  گفت  كه  نمايندگان  مخالف  در مجلس  محلي  منطقه  به  دنبال  برگزاري  همه  پرسي  درباره توسعه  دمكراسي  هستند اما به  آنها توصيه  مي شود كه  از بازي  با آتش  پرهيز كنند.
بحران  غذايي  در زيمبابوه 
ايرنا: يك  ديده بان  منطقه اي  غذايي  هشدار داد، شمار روستائيان  زيمبابوه اي  كه  به  زودي  به  كمك هاي  غذايي  نياز خواهند داشت ، به  دليل  افزايش  قميت  آذوقه  احتمالا از تخمين هاي  اوليه  بيشتر خواهد شد.
طبق  گزارش  شبكه  سيستم هاي  هشداردهنده  اوليه  قحطي  كه  يك  نسخه  از آن به  دست  خبرگزاري  فرانسه  در هراره  رسيد، تخمين هاي  اوليه  دال  بر نياز ۲/ ۲ميليون نفر  از اتباع  روستايي  زيمبابوه  به  كمك هاي  غذايي ، به  دنبال  افزايش  قيمت ذرت  كه  موجب  مي شود افراد زيادي  به  آن دسترسي  نداشته  باشند، افزايش  خواهديافت .
روابط آمريكا و ليبي در اوايل سال آينده از سر گرفته مي شود
طرابلس- خبرگزاري فرانسه: نايب رئيس كميته امور خارجي كنگره آمريكا ديروز اعلام كرد: روابط ديپلماتيك آمريكا و ليبي در ماه مه يا ژوئن سال ۲۰۰۵ از سر گرفته خواهد شد. روابط آمريكا و ليبي در پي دست برداشتن اين كشور از پيگيري برنامه هسته اي اش قرار است از سرگرفته شود.
چاوز خواستار روابط بهتر با واشنگتن شد
فارس: هوگو چاوز، رئيس جمهوري ونزوئلا كه بارها جنگ لفظي را با دولت جرج بوش، رئيس جمهوري آمريكا داشته است، خواستار روابط بهتر با واشنگتن شد. به گزارش خبرگزاري فرانسه از كارتاگنا، وي در جريان ديدار از اين شهر كلمبيا ابراز اميدواري كرد انتخاب مجدد بوش براي دور دوم رياست جمهوري دوران صلح و وحدت با آمريكاي لاتين را به ارمغان بياورد. چاوز تصريح كرد: اميدوارم قادر به كار با آمريكا بصورتي صريح و صادقانه باشيم.
اين اظهارات رئيس جمهوري ونزوئلا هشت روز پس از آن بيان مي شود كه وي دولت بوش را به جنگ طلبي متهم كرده و پيش بيني كرد پس از پيروزي بوش در انتخابات دوم نوامبر تغييرات كمي در سياست هاي بين المللي آمريكا پديد آيد.
اعتراف هلموت  كهل  به اشتباه  خود در مورد وحدت  دو آلمان 
برلين- ايرنا: هلموت  كهل  صدراعظم  سابق  آلمان  كه  در زمان  فروپاشي  ديوار برلين  و وحدت  دو آلمان  صدراعظم  اين  كشور بود از اشتباه  خود در آن برهه  تاريخي  خبر داد و گفت : من  زمان  لازم  براي  يكسان  شدن  شرايط زندگي  در دو طرف  آلمان  پس از فروپاشي  ديوار را دست  كم  گرفته  بودم .
به  نوشته  مطبوعات  آلمان ، كهل  روز سه شنبه  در پانزدهمين  سالگرد فروپاشي  ديوار برلين  افزود: يكسان  شدن  شرايط زندگي  در سراسر آلمان  متحد بيش  از آنچه  كه  پيش  بيني  كرده  بودم  طول  كشيد. صدراعظم  سابق  آلمان  دوران  فروپاشي  ديوار برلين  را يك  دوران  شگفت آور خواند و گفت : من  به رغم  مشكلات  موجود پس  از وحدت  دو آلمان ، هنوز همچنان  تحت تأثير اين  تحول  هستم .

سازمانهاي غيردولتي مستقر در كابل خواستار تأمين امنيت خود شدند
سازمان هاي غيردولتي خارجي كه بعد از استقرار دولت موقت افغانستان در سال ۱۳۸۱ در اين كشور فعاليت خود را آغاز كرده اند، از دولت افغانستان خواسته اند تا براي ادامه كار امنيت آنان را تأمين كند.
«هاشم مايار» رئيس موسسه هماهنگ كننده سازمانهاي غيردولتي در افغانستان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: سازمان هاي خارجي براي ادامه فعاليت خود نياز دارند تا امنيت آنان در محيط كار و زندگي تأمين شود.
وي افزود: سازمان هاي غيردولتي بعد از ربوده شدن سه كارمند سازمان ملل تاكنون بدون كاهش در تعداد كارمندان داخلي و خارجي خود به فعاليت شان در افغانستان ادامه داده اند، اما اين نهادها براي ادامه فعاليت خود در آينده نياز دارند كه در اين كشور احساس امنيت كنند.
مايار تاكيد كرد: دولت افغانستان بايد تلاش كند، همانند زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري، امنيت را تامين كرده تا تروريست ها نتوانند با استفاده از خلأ امنيتي براي كارمندان خارجي مشكل ايجاد كنند.
«لطف الله مشعل» سخنگوي وزارت داخله (كشور) افغانستان نيز در اين باره به خبرنگاران گفت: اين وزارتخانه تمام تلاشهاي خود را در اين راستا انجام مي دهد تا براي كليه مهمانان افغانستان محيط آرامي را براي كار و زندگي آنان فراهم كند.
افراد مسلح كه خود را «جيش المسلمين» گروهي جدا شده از بقاياي حكومت سرنگون شده طالبان معرفي كرده اند ۱۳ روز پيش در مركز شهر كابل سه كارمند تبعه فيليپين، كوزوو و انگليس شاغل در دفتر مشترك تنظيم انتخابات افغانستان را ربودند.

امضاي موافقتنامه بين دولت سودان و شورشيان دارفور
دولت سودان و شورشيان منطقه دارفور در غرب اين كشور در ابوجا پايتخت نيجريه دو موافقتنامه در زمينه اوضاع امنيتي و انساني با هدف پايان دادن به درگيري در دارفور امضا كردند.
به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاري فرانسه از ابوجا، امضاي اين دو موافقتنامه به عنوان پيشرفتي در مسير مذاكرات براي پايان دادن به درگيري در منطقه دارفور است كه از فوريه سال۲۰۰۳ ميلادي به كشته شدن ۷۰ هزار نفرمنجر شد.
مراسم امضاي دو موافقتنامه با حضور اولوسگون اوباسانجو رئيس جمهوري نيجريه برگزار شد كه رياست كنوني اتحاديه آفريقا را برعهده دارد و اين اتحاديه در حال ميانجيگري در مذاكرات درخصوص درگيري منطقه دارفور است.
اين دو موافقتنامه به امضاي مجذوب الخليفه وزير كشاورزي سودان به نمايندگي از دولت اين كشور و ميني اركو نماينده جنبش آزاديبخش سودان و محمد تقد نماينده جنبش عدالت و مساوات (دو جنبش شورشي دارفور) رسيد.
اوباسانجو گفت: اين گام ممكن است سرآغازي براي آينده روشن باشد و مي توان آن را آغاز صلح، امنيت، پيشرفت و توسعه در سودان و سرآغاز دوستي و انسجام دانست.
دو گروه شورشي به نامهاي جنبش آزاديبخش سودان و جنبش عدالت و مساوات از فوريه سال۲۰۰۳ ميلادي در منطقه دارفور وارد جنگ شده و دولت را متهم كرده اند كه شبه نظاميان عرب طرفدار خود به نام جنجويد را عليه آنها مسلح كرده و به منطقه دارفور بي توجه است.
سازمان ملل متحد اعلام كرده است كه در درگيري شورشيان منطقه دارفور با شبه نظاميان عرب از فوريه ۲۰۰۳ ميلادي، بيش از يك ميليون نفر آواره شده كه ۱۸۰ هزار نفر از آنان به چاد پناهنده شده اند. وزير كشاورزي سودان در پي امضاي دو موافقتنامه گفت: هم اكنون حركت به سوي صلح را آغاز كرديم و پيامي جديد براي سراسر جهان مي فرستيم.
دور دوم مذاكرات روز۲۱ اكتبر در ابوجا آغاز شد ولي درخصوص مسئله امنيتي با مشكل مواجه شد و انتظار مي رود بعد از امضاي دو موافقتنامه مزبور مذكرات وارد مسايل سياسي شود.
پيشرفت زماني حاصل شد كه دولت سودان از اعتراض خود درخصوص يك بند پروتكل امنيتي كه خواهان ايجاد يك منطقه پرواز ممنوع برفراز دارفور و خلع سلاح شبه نظاميان عرب است، صرف نظر كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |