پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۲ - Nov 11, 2004
ليگ برتر فوتبال ايران
سايه هاي امن براي بالانشين هاي ليگ
پرسپوليس به استقلال مي رسد و پاس به سايپا؟
006450.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
گروه ورزشي- معراج مژده: همگان پذيرفتند كه تعطيلي ليگ به سود فوتبال نخواهد بود. يك هفته تعطيلي بندهاي آمادگي تيمها را از يكديگر گسست و نوعي نااميدي در بين تيمها بوجود آورد. روند قابل قبولي كه ليگ تا هفته هفتم داشت، ناگهان به هم ريخت. اين اشتباه از جانب هر مسئول يا مديري كه باشد با فضاي فعلي فوتبال ما سازگاري ندارد. روي هر بخشنامه و تصميمي قبل از اعلام و انتشار بايد بحث كارشناسي و حتي تخصصي صورت بگيرد و سپس به اطلاع عموم و باشگاهها برسد. يك هفته تعطيلي با شرايط و موقعيتي كه ورزشگاه هاي ما دارند، زمان از دست  رفته اي بود كه بايد آن را جبران كرد. تمرينات باشگاهها ادامه داشت اما اكثر تيمها از شرايط روحي و جسمي مسابقه خارج شدند، تفاوت زيادي است بين شرايط تمرين با مسابقه. حال بايد ديد در اين فاصله تلف شده تيمها چگونه موقعيت خود را حفظ كرده اند.
سايپا صدرنشين مسابقات كه مربي جوان و با دانش خود را باور كرده است به شدت بيشتر تمرينات خود را ادامه داده است. تقوي بدون ادعا از سايپا تيمي ساخته است دونده، جنگنده و تابع تاكتيك. سايپا خوب شروع مي كند و در پايان با رسيدن به اهداف تاكتيكي خود بازي را به پايان مي برد. اشتها و جسارت بازيكنان سايپا باعث شده تا آنها بهترين خط حمله را داشته باشند. ۱۳ گل زده در ليگي كه مدعيان با سابقه و بودجه سرسام آور دارند كار آساني نيست و اين از جوانان سايپا بر آمده است. شيوه سرعتي و مدرن سايپا در اين نتيجه گيري بسيار مؤثر بوده است. حركات بدون توپ، ايجاد فضاهاي مناسب در پشت محوطه جريمه حريف و شناخت بازيكنان سايپا از خواسته مربي و اعتمادي كه طرفين از يكديگر پيدا كرده اند از فاكتورهاي مهم موفقيت تيم سايپا بوده است. آنچه براي سايپا باقي مي ماند، ترميم خط دفاعي و هماهنگي اين خط با هافبكها است كه هنوز به درستي جا نيفتاده است. سايپا اين هفته در صدر جدول با تيم قعرنشين پيكان روبه رو مي شود. رقابتي از جنس كارخانه و با مسائلي كه در پشت اين رقابت وجود دارد. اين بازي دانش تقوي را به اثبات مي رساند. سايپا تيمي كه با مربي فعلي پيكان مجبور به سقوط شد روبه رو مي شود. بايد ديد نقطه حركت پيكان از اين بازي است يا انگاره هاي مديريتي پيكان خوب جا نيفتاده است.فولاد خوزستان، بافت منسجمي پيدا كرده است، تيمي كه بيشتر نفرات را در تيم ملي دارد، دوران از هم گسستگي و حتي بودن به هر جهت را پشت سر گذاشته است. شايد هيچ تيمي به اندازه فولاد در ليگ اين دوره باشگاههاي كشور از ثبات تيمي برخوردار نباشد. آنها انگيزه  هاي متفاوتي براي تثبيت موقعيت فوتبال خوزستان دارند و در كنار آن دوره سازندگي خود را نيز رها نكرده اند. فولاد چون سايپا ۱۴ امتياز دارد با گل زده كمتر اما دفاع مطمئن تر. اگر فولاد به صدر برود و اتفاقات و نتايج به دلخواه آنها پيش برود، پايين كشاندن آن از صدر كار راحتي نخواهد بود. فوتبال خوزستان با قهرماني فولاد دوباره بارور مي شود.
استقلال تهران به اتفاق ابومسلم تنها تيم هاي بدون شكست تا پايان هفته هفتم به حساب مي آيند. استقلال بعد از سايپا تهران بهترين خط حمله را دارد. تنها تيمي كه در زمينه مديريتي ديگر هيچگونه مسائل حاشيه اي ندارد و همه چيز در جاي خود قرار دارد. همه كار خود را به نحو احسن انجام مي دهند. مربي استقلال در مقابل علم روز موضع گيري ندارد، وظايف را خوب تقسيم كرده و بر تيم خود كاملاً احاطه دارد. او خوب مي داند چه مي خواهد و چگونه بايد تيمش را تجهيز كند. خون جواني در كالبد تيم دميده است، تجربه هاي مفيد را حفظ نموده و در پي به دست آوردن تركيبي است كه جوابگوي سي بازي در ليگ باشد. بحث مديريتي را از مسائل فني جدا كرده و براي خود دست هاي كمكي به وجود آورده است. مهره گيري استقلال را خوب برآورد مي كنند. تاپالوويچ و حقدوست را بهترين خريدهاي استقلال مي دانند و در آن سو صادقي بلند بالا و جوان را دارد، گيلائوري را دارد كه شايد از دو خريد اول بهتر باشد. استقلال ستاره امروزي خود نيكبخت را حفظ نموده است. او با طراوت ،فوتبال بازي مي كند و به شكل بال هاي چپ امروزي به راحتي خود را به دروازه حريف مي رساند. او خوب سر مي زند، شوت هاي چشم گيري دارد و اگر آماده باشد نود دقيقه بي امان به دفاع حريف مي زند. فكري و منصوريان دو مهره كليدي و حوصله دار استقلال به حساب مي آيند. آنها بازي را نظم مي دهند و خود در آن سهم بيشتري دارند.
استقلال در سمت چپ دفاعي در جمع غني است، در خط مياني نفرات معقولي دارد، خط حمله اش بهترين هاي ليگ به حساب مي آيند. عنايتي و سامره مي توانند به زوج مكمل تبديل شوند و در پشت اين دو سياوش اكبرپور قرار گيرد، اين تركيب تهاجمي ترين شكل تاكتيكي استقلال است اگر چه گريزي از (۲-۱-۳-۴) ندارد، اما با متغير كردن اين شيوه فضا براي استفاده از سياوش اكبرپور نيز باز مي شود. اين سه مهاجم قادرند هر خط دفاعي را به هم بريزند. اما آنچه باقي مانده است سمت راست استقلال است. در اجراي تاكتيك چهار دفاع، اميرآبادي فرصت بازي پيدا مي كند.
سايه هاي امن براي بالانشين ها
اگر امير قلعه نويي وزن سمت راست را با سمت چپ (دفاع و هافبك) برابر كند، استقلال بدون نقص و ضعف قادر خواهد بود در صدر حركت كند .
از قلعه نويي جوان و خوش فكر كه بداعت هاي خوبي دارد اين مهم برمي آيد. استقلال اين هفته به اصفهان مي رود تا در مقابل تيم خوش نظم ذوب آهن نتيجه دلخواه را به دست آورد. اگر سايپا در مقابل پيكان به تساوي برسد، استقلال با پيروزي به صدر مي رود؛ هر چند فولاد نيز در شهر خود بازي مشكلي ندارد و با پيروزي بر شموشك مدعي صدرنشيني است.
ابومسلم ديگر مدعي اين دور، در خانه خود با سپاهان روبه رو مي شود ، يك بازي از جنس خشونت و ظرافت. سپاهان با نظم تاكتيكي بسيار ظريف در مقابل تيم قلدر و آماده ابومسلم. اين بازي براي سپاهان معناي ديگري دارد. شايد ديدني ترين بازي هفته را اين دو تيم انجام دهند. سپاهان در رده ششم با اين پيروزي مي تواند خود را بالاتر بكشد. ملوان به شيراز مي رود. فاصله اين دو تيم با يكديگر يك امتياز است و برق دوست دارد اين فاصله را برداشته و ملوان را به زير بكشد. ورزشگاه حافظيه شيراز اين اجازه را به برقي ها مي دهد؟
تيم خوش قواره استقلال اهواز كه به دوران آمادگي كامل رسيده است با پرسپوليس در تهران روبه رو مي شود. پرسپوليس كه گام به گام خود را بالا مي كشد، قادر خواهد بود از اين ميدان سخت پيروز خارج شود؟ استقلال اهواز با بهره گيري از مدافعان بلندقامت، خط مياني تكنيكي و مهاجمان سرزن در پي ايجاد يك شگفتي است. پرسپوليس هم از اين رهگذر به پله هاي امن خواهد رسيد. اين هفته تكليف تيمها در آستانه بازي ايران با لائوس مشخص تر خواهد شد.

برنامه هفته هشتم ليگ برتر
پنج شنبه ۲۱/۸/۸۳
* سايپا _ پيكان ساعت ۳۰/۱۸ در ورزشگاه شيرودي تهران
* ابومسلم _ سپاهان ساعت ۳۰/۱۸ در ورزشگاه تختي مشهد
* فولاد _ شموشك ساعت ۳۰/۱۴در ورزشگاه تختي اهواز
* برق _ ملوان ساعت ۳۰/۱۸ در ورزشگاه حافظيه شيراز
* پگاه _ فجر ساعت ۳۰/۱۸ در ورزشگاه عضدي رشت
* پاس _ صباباتري ساعت ۳۰/۱۸ در ورزشگاه دستگردي تهران
* ذوب آهن _ استقلال تهران ساعت ۳۰/۱۴ در ورزشگاه فولادشهر اصفهان
* پرسپوليس _ استقلال اهواز ساعت ۳۰/۱۸ در ورزشگاه آزادي تهران

رئيس فدراسيون تكواندو كيست؟
گروه ورزشي _ معراج مژده: حالا نوبت تكواندو است. فدراسيوني كه نسبت به ديگر فدراسيون ها در اين رشته جديد المپيك دستاوردهاي خوبي داشته است. سمبل هاي واقعي اين رشته  هادي ساعي و يوسف كرمي از المپيك آتن سربلند بازگشتند. دو شركت كننده و كسب دو مدال، يكي از جنس طلا و يكي برنز. براي انتخاب رييس جديد تكواندو هشت نفر خود را كانديدا نموده اند: محمد پولادگر رئيس فدراسيون فعلي، ناصر پورعلي فرد، داود ميمندي، نادر خدامرادي، مريم عربي، حميدرضا مهرعلي، داور فلاح و لقمان كشاورز. جاي مهدي عسگرپور در اين ميان خالي است،  ضمن اينكه غلام خليليان، منوچهر صالحي و مختار كلانتري كانديداتوري خود را پس گرفتند. روز پنج شنبه ده دي ماه رييس فدراسيون تكواندو معرفي خواهد شد. مي گويند آنكه از طرف سازمان حمايت مي شود، دوباره رئيس است.

۵ ديدار امروز ليگ كشتي آزاد
گروه ورزشي: در شرايطي كه بسياري از تيم هاي حاضر در ليگ كشتي آزاد كشور با جذب كشتي گيران خارجي به تقويت خود پرداخته اند، امشب بعد از يك هفته تعطيلي، اين مسابقه ها مجدداً بعد از افطار راه اندازي مي شود. برنامه هفته پنجم اين مسابقه ها به شرح زير است:
* پاس تهران با جوانان سلام در ورزشگاه شهيد دستگردي تهران
* پالايش و پخش كرمانشاه با سنگ آهن بافق در كرمانشاه
* نيروي زميني ارتش با سلام جويبار در سالن شهداي هفتم تير تهران
* نفت تهران با راه آهن خراسان در سالن شهداي هفتم تير تهران
* آدنيس خراسان با پرسپوليس تهران

واگذاري سالن برادران شهيد آذرپي به فدراسيون ژيمناستيك
گروه ورزشي: هيات رئيسه فدراسيون ژيمناستيك در آخرين جلسه خود تصويب كرد كه سالن ژيمناستيك برادران شهيد آذرپي بار ديگر در اختيار اين فدراسيون قرار گيرد. اين سالن يك سال قبل از سوي فدراسيون براي گسترش ورزش قهرماني و استفاده بهينه از آن در اختيار هيات ژيمناستيك استان تهران قرار گرفته بود.اين تصميم هيات رئيسه به دنبال گزارش هايي كه در خصوص نحوه استفاده و نگهداري از اين سالن ارائه شد، اتخاذ گرديد.

عزيزي، دايي و مهدوي كيا در مراسم انتخاب فوتباليست سال آسيا
گروه ورزشي: كنفدراسيون فوتبال آسيا همه ساله براي معرفي برترين بازيكنان سال قاره از جمعي از سرشناسان فوتبال كشورها براي حضور در اين مراسم دعوت به عمل مي آورد. اين بار از كشورمان خداداد عزيزي، علي دايي و مهدي مهدوي كيا براي اين مراسم انتخاب شدند.
فدراسيون فوتبال كشورمان با دريافت نمابري دعوت نامه هاي اين سه تن را دريافت كرده و قرار است اين افراد روز چهارشنبه ۱۸ آذرماه آينده در اين مراسم شركت كنند.
توضيح اين كه در روزهاي اخير در بعضي از جرايد به نقل از كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام شده بود كه يك بازيكن عراقي به عنوان برترين بازيكن سال ۲۰۰۴ آسيا انتخاب شده و علي كريمي از ايران در جايگاه سوم قرار گرفته است.
زمان آبادي سخنگوي فدراسيون فوتبال ايران اين خبر را تكذيب كرده و اعلام كرده است A.F.C با ارسال فرم هايي به فدراسيون هاي آسيايي در حال جمع آوري آراي بهترين فوتباليست سال آسياست.

برزيل در صدر و ايران در رده بيستم فوتبال جهان
گروه ورزشي - معراج مژده: در فهرست بهترين تيم هاي جهان جاي برزيل هيچگونه تغييري نمي كند. آنها براي چندمين بار در صدر بهترين تيم هاي جهان قرار گرفتند. ۸۴۷ امتياز براي برزيل و با فاصله ۴۵ امتياز فرانسه، نشان از قدرت بلامنازع برزيلي ها در جهان مي دهد. فرانسه نيز با وجود نوسانات زيادي كه دارد، همچنان تعقيب كننده اصلي برزيل است و سپس يك تيم ديگر از آمريكاي جنوبي (آرژانتين) در رده سوم قرار دارد. جالب اينكه مكزيك با ۷۴۳ امتياز در رده هشتم بالاتر از تيم هايي چون ايتاليا، دانمارك، سوئد، آلمان و يونان قرار دارد. قهرمان جام ملت هاي اروپا (يونان) نيز در رده هفدهم قرار دارد. از آسيا ژاپن در رده هجدهم و ايران در رديف بيستم قرار دارند. اين رده بندي موقعيت فوتبال ما را بهتر نمايان مي سازد.

رئيس هيات مديره باشگاه بايرن مونيخ: چهار بازيكن بايد بروند
گروه ورزشي - مريم دري منش: كارل هاينتس رومنيگه، رئيس هيئت مديره بايرن مونيخ در مصاحبه اي اعلام كرد كه ۲۶ بازيكني كه در حال حاضر در بايرن هستند،  بايد به ۲۲ بازيكن تقليل يابند. وي همچنين از استخدام فليكس ماگات حمايت كرد و روش او را مورد تأييد قرار داد.بايرن مونيخ با كاهش بازيكنان قصد دارد به بازيكنان حاضر در تيمهاي آماتور خود شانس حضور در تيم حرفه اي بايرن را بدهد. وي گفت:«ما بازيكنان مستعد زيادي داريم كه بدليل تراكم بازيكن، آنها را بطور قرضي به بوخوم مي دهيم. اين درست نيست. بنابراين تعداد بازيكنان بايد كاهش يابد.» از آنجايي كه قرارداد بازيكناني نظير توماس لنيكه، روبرت كواچ، سامي كوفور، زي روبرتو، سيكلو و شول تابستان آينده به پايان مي رسد، به نظر مي رسد رفتن اين بازيكنان امكان پذيرتر باشد.

بازگشت بكهام به ميادين فوتبال
006447.jpg
كاپيتان تيم ملي انگليس كه اوايل اكتبر در ديدار مقابل ولز دچار آسيب ديدگي در ناحيه استخوانهاي قفسه سينه شده بود، روز سه شنبه به تمرينات رئال بازگشت و بنابر اعلام باشگاه مي تواند هفته آينده حداقل براي دقايقي كوتاه براي تيمش وارد ميدان شود.بكهام اميدوار است تا زمان ديدار حساس روز ۲۱ نوامبر مقابل بارسلونا به آمادگي كامل رسيده و بتواند به عنوان بازيكن ثابت بازي كند. وي در فصل جاري در شش ديدار از ده ديدار به عنوان بازيكن جايگزين به ميدان آمده و دو گل نيز به ثمر رسانده است. ولي در سه ديداري كه در ليگ قهرمانان اروپا براي رئال انجام داده است، موفق به زدن گل نشده است.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |