سه شنبه ۳ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۳ - Nov 23, 2004
تا پايان ماه جاري صورت مي گيرد
افزايش ظرفيت شبكه SMS كشور
007233.jpg
گروه انفورماتيك: ظرفيت شبكه كوته پيام مخابرات تا پايان ماه جاري افزايش خواهد يافت.
به گزارش خبرنگار ما، طالبي نژاد، مدير كل طرح و مهندسي ارتباطات سيار در اين باره گفت: به دنبال تكميل شدن ظرفيت يك ميليوني شبكه SMS كشور، قرارداد جديدي با شركت چيني امضا كرديم كه به موجب آن شبكه براي ۵۰۰ هزار مشترك جديد تجهيز مي شود.
چندي پيش شركت مخابرات ايران با تغييرات نرم افزاري شبكه SMS توانسته بود مشكل اضافه شدن متقاضيان جديد به سيستم را حل كند.
در حال حاضر شبكه پيام كوتاه مخابرات در حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار مشترك دارد و به گفته مسئولان مخابرات روزانه نزديك به ۵ هزار نفر نيز متقاضي پيوستن به اين شبكه هستند.

حل مشكلات بهداشتي به كمك كامپيوتر
گروه انفورماتيك: محققان اعلام كرده اند كه در حال حاضر كامپيوترها مي توانند با كمك طرح ارتباطي gcd به حل كردن پيچيده ترين مشكلات بهداشتي و اجتماعي دنيا كمك كنند.
به گزارش سينا به نقل از «بي.بي.سي» ، انتشار GRID ارتباطي دنيا «WCG» به كاربر امكان مي دهد تا با استفاده از كامپيوتر به حل كردن مشكلات بهداشتي و اجتماعي در دنيا بپردازند.اين پروژه دنباله يكي از پروژه هاي مشابه موفق در اين زمينه براي محك زدن قدرت پردازشگرهاي ميليون ها صفحه نمايشگر كامپيوتر شخصي است.

سلاح جديد اي ميل ها در برابرحملات ويروسي
گروه انفورماتيك: سازمان ها در جست وجوي يافتن راهي براي رهايي از مشكل رشد و افزايش هرزنامه ها و ويروس ها هستند.
بسياري از شركت ها در هفته اخير، ابزارها و سرويس هاي طراحي شده براي جلوگيري از حملات مبتني بر ايميل را ارايه كرده اند كه در نوع خود كمك شايان ذكري به حساب مي آيد. به گزارش system groupشركت ميل فرونتير، در اين هفته، نسخه  ۵/۳ «ميل فرونتير گيت وي» را كه نشان دهنده  فناوري جديد Time Zero ارايه كرده كه هدف آن متوقف كردن ويروس ها در زماني است كه براي نخستين بار به شبكه اي حمله مي كنند. خط محصول MailFrontier Gateway همچنين با هرزنامه ها و حملات phishing مبارزه مي كند.
چالش بزرگي كه سازمان ها با آن روبرو هستند، فاصله  ۴ تا ۲۴ ساعته ميان زماني است كه ويروسي منتشر شده و time zero ناميده مي شود و زماني كه فروشندگان ضد ويروس ها، محصولات خود را براي متوقف كردن ويروس مورد نظر ارايه مي دهند.
تكنولوژي Time Zero، تركيبي از تكنيك هاي قابل پيش بيني و اكتشافي را به كار مي برند تا ضميمه هاي (attachment) مشكوك را مشخص ساخته، از پيام هاي ايميلي مورد ظن جلوگيري كرده و مجموعه اي از امضاهاي ويروسي را از سوي فروشندگاني چون مكافي و Kaspersky مشخص كند. يكي از شركاي تجاري جديد كه Avinti نام دارد، برنامه  پشتيباني ضد ويروس را به همراه تكنولوژي ماشين مجازي ارايه مي دهد.
همچنين ويژگي جديدي كه در نسخه  ۳.۵ محصول MailFrontier وجود دارد، عملكرد ضد هرزنامه هاي بهبود يافته  هسته  اصلي به همراه پشتيباني Sender ID و MailFrontier Reputation است كه پيام ها را براي مشخص كردن آن كه هرزنامه هستند و يا خير، ارزيابي و بررسي مي كند.
در همين حين، شركت IronPort Systems در اين هفته، تكنولوژي ضد هرزنامه  Reputation Filters خود را روز آمد ساخته تا به ISPها امكان دهد از توسعه  هرزنامه ها در شبكه هاي خود جلوگيري كنند.
در هفته  جاري، همچنين شركت هاي Symantec و MX Logic، با يكديگر تيمي تشكيل داده اند تا سرويس امنيتي ايميل مديريت شده اي ارايه دهند كه براي ايمن كردن پيام ها در شبكه و كشف هرزنامه ها طراحي شده است. اين سرويس جديد، محصول Brightmail AntiSpam6 شركت Symantec را با سرويس MX Logic Defense يكپارچه مي سازد. Brightmail AntiSpam6 با استفاده از فيلترهاي آماري، تجزيه و تحليل هاي معتبر، برنامه هاي اكتشافي، فيلترهاي URL و شبكه اي از ترفندهاي هرزنامه اي، به مبارزه با هرزنامه ها مي پردازد. محصول Stacked Classification Framework شركت MX Logic، يك سيستم چند لايه اي رديابي و كشف هرزنامه است كه مي تواند با قرنطينه كردن سيستم كاربران نهايي، از انتشار هرزنامه هاي جلوگيري كند.
محصول تركيبي شركت هاي Symantec و MXLogic در دوبسته قابل دسترس خواهد بود: MX Critical Defense و MX Ultimate Defense. هر دوي اين بسته ها حاوي پشتيباني از ايميل ها در برابر حملات، حفاظت در برابر پيام ها و برنامه هاي فريبنده، فيلتر كردن محتوا و ضميمه ها، بررسي ويروس ها، فيلتر كردن ايميل هاي وارد شونده به شبكه و قرنطينه كردن تهديدها هستند. سرويس MX Ultimate همچنين شامل فيلتر كردن پيام هاي خارج و ارسال شونده از سوي شبكه ها و MX Logic FailSafe Disaster Recovery Service است.

توجهNvidia به اينتل
گروه انفورماتيك: Nvidiaكه از سال ۲۰۰۱ تا كنون كارت هاي گرافيكي nForce را براي پردازنده هاي AMD مي ساخت، اكنون طي قراردادي با اينتل، راه خود را به سوي پنتيوم ۴ نيز باز كرد. به گزارش ايتنا بدين ترتيب در حالي كه Nvidia از فناوري FSB اينتل استفاده مي كند، اينتل هم قادر به مطالعه و استفاده از فناوري هاي مربوط به كارت هاي nForce مانند سيستم SLI خواهد بود.سيستم SLI امكان همكاري دو كارت ويديويي را در نمايش يك تصوير فراهم مي كند. لازم به ذكر است كه پيش از اين Nvidia طي گواهي نامه اي قادر به استفاده از باس هاي اينتل بود و كنسول Xbox حاصل ارتباط كارت هاي گرافيكي nForce با پردازنده هاي پنتيوم ۳ است. اما اين جواز براي توليد كارت هاي سازگار با P4 كافي نبود.در حالي كه رقيبان Nvidia همواره هر دو ابرشركت اينتل و AMD را مدنظر داشته اند، Nvidia به دليل احتمال كاهش ارزش سهام هرگز به صورت جدي به اينتل روي نياورده بود، كما  اين كه ارزش سهام اينتل در برابر رقيباني چون VIA، SiS و ATI، با ۷/۶ درصد كاهش مواجه شد.

سخت افزار
عكاس نيمه حرفه اي
گروه انفورماتيك:اگر هدفتان از عكاسي جمع آوري عكسهايي براي يادآوري خاطرات گذشته است، اگر پول زيادي براي خريد دوربين كنار نگذاشته ايد، Konica Minolta Dimage X31با سايز كوچك و وزن كم و قابليتهاي زيادي كه در مقايسه با قيمت كم آن دارد، كاملا مناسب شماست.
در طراحي اين دوربين بيشترين تاكيد بر سايز آن، باعث شده تا با لنزهايي جاسازي شده در بدنه دوربين، دكمه هاي كوچك و يك LCD با سايز ۵/۱ اينچ براي تنظيم كادر ارائه شود.دوربين ۱۶ مگابايت حافظه دارد و رزولوشن آن ۱۵۳۶در۲۰۴۸ پيكسل در پيكسل است، يعني رزولوشن بالايي ندارد و برشفافيت تصاويري كه از فاصله  دور گرفته شده اند اثر مي گذارد .دكمه هاي كنترلي به زيبايي بر بدنه آن جاسازي شده اند و شامل دكمه زوم كردن تصوير، منو ، تغيير حالت از عكاسي به فيلمبرداري و Playback است.
با استفاده از تنظيمات Playback مي توانيد تصاوير را كه به يكي از چهار سايز با فرمت JPEG در حافظه ذخيره و براي فرستادن از طريق ايميل فشرده كنيد.
يكي از معايب اين دوربين ضعف فلاش آن است پس سعي كنيد از آن در جاي كم نور استفاده نكنيد تا عكسهايتان محو و تار نشود.

تار نما
براي طرفداران ipod
گروه انفورماتيك:محصول جديد اپل اين روزها بدجوري سروصداكرده؛ البته ام پي تري پلير بايد هم سروصدا بكند ديگر،نه؟!
اگر شما هم از ipod استفاده مي كنيد بايد با سايتهاي در ارتباط با آن آشنايي داشته باشيد ، اگرجوابتان منفي است پس بهتر است به سايت ipodlounge.com سري بزنيد .اين سايت محتوي اخبار ، مقاله وخلاصه كاركرد انواع مدلهاي ipod و لوازم جانبي آنهاست .
جديدترين مدلهاي ipod ، نرم افزارهاي مربوط به آنها همه و همه در اين سايت ارائه شده اند.

نرم افزار
استوديو خانگي
گروه انفورماتيك:نرم افزار ۷ Roxio Easy Media creator ، توسعه يافته نرم افزار CD/DVD Creator ، كارخانه Roxio است كه علاوه بر توسعه بعضي نرم افزارها ، تركيبي از ابزارهاي جديد ويرايش صوت ، ديتا ، ويدئو و تصوير ارائه كرده است.وسعت ابزارهاي اين نرم افزار به حدي است كه ابزارهاي ويرايش شركتهاي سونيك و پين اكل و همچنين نرم افزارهاي Ahead و NTI كه براي رايت CD همراه با مجموعه اي از ابزارهاي جانبي ارائه شده است نيز نتوانسته اند به رقابت با اين نرم افزار بپردازند.
يكي از خصوصيات اين برنامه ارائه ابزاري براي ساخت اسلايد ، با استفاده از زمينه هاي زيباي موجود در CD و ويرايش عكس هاي مورد نظر شماست .
پس اگر به دنبال برنامه اي هستيد كه در كنار رايت CD، ويرايش متن ، ذخيره فايل و … را انجام دهد ، ضمن اينكه به شما امكان لذت بردن از زندگي ديجيتالي خود را با به كارگيري تمام امكانات بدهد ، بهتر از آن پيدا نخواهيد كرد.

آن لاين
كدام موتور جستجو بهتر است
گروه انفورماتيك: ورود مايكروسافت به بازار جستجوي اينترنتي كاربران باعث شده است تا كاربران گزينه هاي بيشتري براي انتخاب داشته باشند.
به گزارش ايلنا، بخش تحقيقاتي بي بي سي اخيراً با بررسي موتورهاي مختلف جستجو فهرست ۶ موتور برتر را به شرح زير اعلام كرد:
۱- گوگل كه در حال حاضر معروف  ترين موتور در سطح جهان است و همچنان براي حفظ موقعيت برتر خود تلاش مي  كند.
۲- ياهو كه تكنولوژي جستجو را در اختيار ابزار قديمي جستجوي MSN قرار داد ؛   اما اكنون با رقابت جدي نسخه جديد آن روبه  رو شده است.
۳- MSN موتور جديدي كه اخيراً توسط مايكروسافت راه  اندازي شده است.
مسئولان مايكروسافت اميد دارند، اين موتور بتواند گوگل را از جايگاه اول پايين بكشد.
۴- ASK يا ASK JeeVes كه نماد يك خدمتگزار است كه به سؤال  هاي كاربران جواب مي  دهد.
گفتني است، اين موتور تا به حال يك  بار ويرايش شده است.
۵- A9 ، كه ابراز جستجوي سايت آمازون است ، يك خرده فروش آن لاين مي  باشد كه در زمينه فروش كتاب فعاليت مي  كند.
۶- The Verdict كه هر چند كارايي آن نسبت به موتورهاي فوق پايين  تر است، در مقايسه با بسياري از ديگر ابزار جستجو، موفق  تر عمل مي  كند.
تنها ۲۰ درصد تركيه اي ها از كامپيوتر استفاده مي كنند
گروه انفورماتيك: نتايج يك تحقيق در كشور تركيه نشان مي دهد كه ۳۱/۴۲ درصد زنان و ۱۱/۳۶ درصد مردان در اين كشور اصلا از كامپيوتر استفاده نمي كنند.
به گزارش سينا به نقل از روزنامه مليت تركيه، ۴۲/۷۶ درصد افراد مورد پژوهش در اين بررسي تاكنون از كامپيوتر و ۱۵/۸۱ درصد نيز از اينترنت استفاده نكرده اند.
براساس بررسي انجام گرفته در اين تحقيق مشخص شد كه ۸/۱۶ درصد مردم تركيه طي يك سال اخير به مدت ۳ ماه، ۴۵/۱ درصد آنان بين ۳ ماه تا يكسال و ۳۳/۵ درصد نيز بيش از يك سال از كامپيوتر استفاده كرده اند.

آف لاين
انتقال ژن به گياهان به وسيله انگل ها
ايسنا: دانشمندان موفق شدند به كمك گونه اي انگل مخصوص گياهان، ژنها را به گياهان ميزبان منتقل كنند.
پيش از اين نيز پديده انتقال ژن از گياهان ميزبان به گياهان انگل شناخته شده بود. به گفته محققان انگل هاي گياهي تنها عوامل شناخته شده انتقال افقي ژن ها يعني انتقال ژن بين گونه هاي مختلف هستند.
محققان در گزارش خود از انتقال افقي يك ژن مهم به نام ATP از يك نوع انگل گياهي به گونه گياهي پلانتاگو خبر دادند.
به گفته پژوهشگران، سلولهاي گياه انگل با نفوذ به سلولهاي ميزبان به DNA انگل امكان مي دهند به راحتي وارد سلول ميزبان شود و در داخل ماده ژنتيكي آن قرار بگيرد.

هند هم براي اعزام فضانورد آماده مي شود
آژانس فضايي كشور هند اعلام آمادگي كرده است تا در صورت تاييد دولت طي مدت هفت سال يك فضانورد به فضا اعزام كند.رييس سازمان تحقيقات فضايي هند اعلام كرد كه جامعه علمي اين كشور هم اكنون مباحثات خود را در زمينه  ماموريت هاي سرنشين دار آغاز كرده است. با اين حال مقامات مربوطه معتقدند كه تا اتخاذ تصميم نهايي براي اين پرواز مذاكرات زيادي مورد نياز است. تاكنون ايالات متحده، روسيه و ژاپن ماموريت هاي فضايي به ماه را به انجام رسانده اند و چين در نظر دارد يك پرواز بدون سرنشين را سال آينده به انجام رساند.

چين و ۱۵ كشور ديگر به ناسا ملحق شدند
چين و ۱۵ كشور ديگر در هفته جاري براي آگاهي از نحوه همكاري با طرح هاي آمريكا براي اكتشافات انساني در ماه و مريخ به مقامات ناسا ملحق شدند.
برگزاري كارگاه سه روزه واشنگتن اولين برنامه از سري نشست هايي است كه از سوي آژانس فضايي ناسا حمايت شده است. چين برنامه هاي فضايي خود را دارد و در ميان كشورهاي شركت كننده در ايستگاه فضايي بين المللي نيست اما وزارت امور خارجه آمريكا دعوت از هيات نمايندگي چيني در اين زمينه را تصويب كرد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |