سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۸ - Dec 21, 2004
امام رضا(ع): كسي كه با فقير مسلماني ملاقات كند و بر او بر خلاف آن گونه سلامي كه بر ثروتمند مي كند، سلام كند؛ در روز قيامت با خداوند ملاقات مي كند در حالي كه خدا نسبت به او خشمگين است.
وسائل الشيعه/ج ۸ ص۴۴۲
امروز با حافظ
خروش و ولوله در جان شيخ و شاب انداز
بيا و كشتي ما در شط شراب انداز
كه گفته اند نكويي كن و در آب انداز
مرا به كشتي باده درافكن اي ساقي
سومين جشنواره شعر رضوي استان خراسان در نيشابور
گروه ادب و هنر: طي سومين سال متوالي جشنواره شعر رضوي استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي به ميزباني نيشابور شروع به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد نيشابور مراسم افتتاحيه اين جشنواره روز گذشته با حضور مجتبي رحماندوست، مشاور رئيس جمهور و دبير كل جمعيت حمايت از مردم مظلوم فلسطين و شاعران و اديبان و فرهيختگان استان ها ي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي در تالار ادبي كانون هنر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور برگزار شد. در اين جشنواره ۱۲۰ نفر شاعر از ۲۲ شهرستان استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي شركت و۱۵۰ اثر خود را به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كرده اند كه پس از داوري توسط هيات داوران به ۲۰ اثر برگزيده تنديس جشنواره و سكه بهار آزادي تعلق خواهد گرفت.
كاهاني مقدم معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، در اين مراسم گفت: حيطه شعر و شاعري آن قدر در كشور ما وسيع است كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان يكي از متوليان اين امر در كشور به اين مهم مي پردازد و ما چون مردم ولايت مدار هستيم پرداختن به جشنواره شعر رضوي به همين شالوده بنا شده است كه افتخار ما خراساني ها ست كه ارتباط خود را با ولايت اهل بيت از طريق حضرت ثامن الحجج علي ابن موسي الرضا (ع) برگزار مي كنيم.
وي گفت: اين ارتباط در طول قرون و اعصار ناگسستني بوده و خواهد بود و شهر نيشابور كه قدمگاه رضوي است و مهد علم و ادب است بهترين ميزبان اين رويداد فرهنگي معاصر است.
اين جشنواره طي دو روز ۲۹ و ۳۰ آذرماه در نيشابور برگزار و در مراسم اختتاميه آن مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و ديگر شخصيت هاي برجسته فرهنگي كشور و استان حضور خواهند داشت.

بهارستان
از «عمر خيام» شنيدم كه او گفت: «گور من در موضعي باشد كه هر بهاري شمال بر من گل افشان مي كند.» دانستم كه چون اويي گزاف نگويد. به نيشابور رسيدم، چهار سال بود كه تا آن بزرگ روي در نقاب خاك كشيده بود. آدينه اي به زيارت او رفتم. (در گورستان حيره) در پايين ديوار باغي خاك او را ديدم نهاده و درختان امرود و زردآلو سر از آن باغ بيرون كرده و چندان برگ شكوفه بر خاك او ريخته بود كه خاك او در زير گل پنهان شده بود. مرا ياد آمد آن حكايت كه از او شنيده بودم، گريه بر من افتاد.
چهارمقاله نظامي عروضي

تازه  هاي دنياي رسانه ها
نگاه تاريخدان آمريكايي به مسائلي كه بوش با آنها رو به روست
در پي مهماني ناشتايي روزنامه «كريستين ساينس مانيتور» كه در آن جمعي از روزنامه نگاران، تاريخدانان و سناتور لوگار، رئيس كميسيون روابط خارجي سناي آمريكا، شركت داشتند، «ديويد برودر» روزنامه نگار برجسته در تحليلي كه از سوي سنديكاي مربوط در شماره يكشنبه بسياري از روزنامه هاي آمريكا انتشار يافته مسائل مهمي را كه جورج بوش در دوره دوم حكومت خود با آنها رو به رو است به اين ترتيب بر شمرده است:
معارضه با پوتين (كه از اوايل نوامبر چهره تزارهاي قرن نوزدهم را به خود گرفته و در گوشه و كنار جهان در جستجوي دوست و متحد است)، مسئله عراق (كه هر روز نسبت به روز پيش پيچيده تر مي شود، اميد واشنگتن به رسيدن به هدف هايش از اين جنگ در حال محو شدن است و خشم توده هاي عرب از دولت هاي خود كه متمايل به غرب هستند و نيز دولت بوش بيشتر مي شود)، برنامه هاي اتمي ايران و كره شمالي (كه به دليل پيشرفت زياد غير قابل عقب نشيني به نظر مي رسند، هرگونه توافق بر سر آنها موقتي خواهد بود و هر دو دولت چشم به حركت بعدي مسكو دوخته اند)، رقابت اقتصادي چين (كه سرنوشت دلار و نفت و در نتيجه آينده آمريكا به آن بستگي دارد)، روابط سرد و از كار افتاده اروپاي غربي و آمريكا (كه از وضعيت دوست به صورت رقيب يكديگر درآمده اند و موتور محركه تجديد دوستي شان نياز به تعمير اساسي دارد)، تروريسم (كه بن لادن توجه خود را عمدتاً به ضربه زدن به منافع آمريكا در كشورهاي نفت خيز عربي معطوف كرده است)، مسئله افغانستان (كه با وجود انجام انتخابات، وضعيتي لرزان دارد زيرا طالبان در كمينگاه، القاعده در كوه ها و غارها، جنگ سالاران دست به تفنگ و معامله گران ترياك در حال قدرت گيري هستند و رقابت سنتي قبايل ادامه دارد)، اتحاديه سازي كشورهاي آمريكاي جنوبي با هم و ممالك آمريكاي مركزي با يكديگر (كه مياندارشان هوگو چاوز است و تمايل به همكاري با چين و روسيه دارند) و بالاخره مسئله اعراب و فلسطين (كه با وجود درگذشت عرفات و بيانات مسالمت آميز طرفين، زد و خوردها به همان شدت ادامه دارد).«برودر» نوشته است كه بانو «كاندوليزا رايس» ، در شرايطي سخت تر از هميشه، رياست ديپلماسي آمريكا را به دست مي گيرد كه مردم آمريكا نشان داده اند با هرگونه جنگ تازه مخالفند و بنابراين، وي بايد مسائل را از راه هاي ديپلماتيك حل كند، لذا به همكاراني نياز دارد كه ديپلمات واقعي باشند. نبايد وفاداري به جورج بوش را در انتخاب ديپلمات ها ملاك و ضابطه قرار دهد كه موفق نخواهد شد.
تاريخداناني كه در اين ضيافت ناشتايي شركت كرده بودند و عمدتاً استادان دانشگاه «ييل» بودند «تزار شدن پوتين» را يك مسئله در حال ظهور براي آمريكا دانسته اند كه بايد اولويت و تقدم به آن داده شود وگرنه بازگشتي به سال هاي پس از جنگ جهاني دوم خواهد بود. بايد توافق هاي پوتين با سران ايران و سوريه را دقيقاً دنبال كرد كه هر دو كشور در خاورميانه موقعيت كليدي دارند و سوريه ده ها سال متحد مسكو بوده است. بدون كمك سوريه مسئله اعراب و اسرائيل و بدون همكاري ايران مسائل عراق و افغانستان حل نخواهند شد. تهران و مسكو اهميت دوستي خود را در برقراري موازنه قدرت درجهان بيش از هركس ديگر مي دانند و اين روزها سرگرم يافتن موارد توافق، همكاري ها و اتحاد هستند. اين دو همسايه منافع و علائق مشترك فراوان دارند و مي دانند كه تنها با همكاري و كمك يكديگر است كه مي توانند به هدف هايشان و دست كم طرد تهديد برسند. اين مورخان گفته اند كه «جان كري» در انتخابات اخير موفق نشد ولي با اظهاراتش مردم آمريكا را روشن ساخت كه جنگ عراق به مصلحت نبود، ميان ملل غرب بايد تفاهم برقرار باشد و در دنياي امروز راه مذاكره بر به كاربردن سرباز مقدم است. به نظر اين مورخان، تايواني ها بيش از ديگران متوجه تغيير جو جهان شده و رد جدايي طلبان در انتخابات اخير دليل تعقل آنان و دور ساختن اين جزيره از خطر جنگ بوده است. دكتر «جان لويس گديس» تاريخدان دانشگاه ييل گفته است: پيروزي بوش در افغانستان كه در پي رويدادهاي ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اتفاق افتاد و مورد استقبال جهانيان قرار گرفت (كه شرح سختگيري طالبان نسبت به افغان ها را در طول سال ها در مطبوعات خوانده بودند) سبب شد كه وي دست به اشغال نظامي عراق بزند كه با مخالفت عمومي در جهان رو به رو شد و به هدف مورد نظر هم نرسيد و اين كشور اينك در آستانه جنگ داخلي قرار دارد و اگر چنين وضعيتي روي دهد به سراسر جهان عرب گسترش خواهد يافت و به تدريج روسيه هم دست خود را به آن سو دراز خواهد كرد و مسئله پيچيده تر خواهد شد زيرا كه سهم خواهي ها شروع مي شود.
انتقاد خانواده سربازان مقتول از رامسفلد
يكشنبه شب شبكه هاي تلويزيوني و بامداد دوشنبه روزنامه هاي آمريكا انتقاد خانواده نظاميان مقتول از رامسفلد وزير دفاع آمريكا را منتشر كرده بودند. اين خانواده ها اعتراض كرده اند كه چرا رامسفلد خودش تسليت نامه ها را امضا نكرده است و امضاي او با ماشين (مهر پلاستيك) بوده است كه به منازل بستگان مقتولين ارسال شده است. در پي اين انتقاد ها كه با تصوير منتقدين از شبكه هاي تلويزيوني پخش شد، رامسفلد بدون اين كه صريحاً عذرخواهي كند قول داد كه از اين پس تسليت نامه ها را شخصاً امضا خواهد كرد. رامسفلد از جمله وزيران كابينه آمريكاست كه در دوره بعدي حكومت بوش، پست خود را حفظ خواهد كرد.

پاسخ به پرسش پزشكي
ضعف سيستم دفاعي بدن
از دكتر روزنفلد درباره علائم ضعف و ناكارآمد شدن سيستم ايمني بدن سئوال شده و او گفته است: سيستم دفاعي بدن انواع ميكروب و عامل بيماري ها، سرطان و مواد خارجي را از بدن دفع مي كند و اگر ضعيف شود و كارايي خود را از دست بدهد، فرد پي در پي به بيماري هاي عفوني، يا سرطان و بيماري ديگر مبتلا مي شود و درمان، چندان نتيجه بخش نخواهد بود. نام بيماري «ايدز» كه از حروف اول كلمات انگليسي «بيماري ناشي از بي كفايت شدن دستگاه ايمني» ساخته شده است، اين سيستم را از كار مي اندازد و درمان ندارد. علائم ضعف و از كار افتادگي سيستم دفاعي بدن عبارتند از: عفوني شدن اعضاي بدن مخصوصاً گوش و دستگاه تنفس، عفونت هاي «ييستي» ، سرطان به ويژه لوكيميا، خونريزي هاي مبهم، اگزما، ذات الريه، مننژيت و...

بر صحنه هاي تئاتر شهر
* «هي مرد گنده گريه نكن» (جلال تهراني) سالن اصلي تئاتر شهر. ساعت ۱۸
* «سه گانه و اينك» (سهراب سليمي) تالار چهارسو ساعت ۳۰/۱۷
* «زمزمه مردگان» (سيامك احصايي) تالار قشقايي ساعت ۱۸
* «شرق بوسه» (مصطفي عبداللهي) تالار كوچك. ساعت ۱۸
* «در» (رحيمي) تالار نو ساعت ۱۸
* «تا حالا شده امتحان كني» (روح الله صديقي) خانه خورشيد ساعت ۱۸
* «خوابگردها» (حاتمي) كارگاه نمايش ۳۰/۱۷

برگي از تاريخ
امپراتور روم بازي هاي المپيك را عملي مغاير مسيحيت اعلام كرد!
۲۱ دسامبر در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۱۹۸ ميلادي ابن رشد (ابوالوليد محمد) انديشمند و نويسنده بنام ازاعراب مسلمان اسپانيايي ديده از جهان فروبست. در سال ۱۷۸۸ ارتش اعزامي چين ،شهر «تانگ لونگ» پايتخت آن زمان ويتنام را تصرف كرد. در سال ۱۹۵۳ ژوزف استالين كه ۲۱ دسامبر سال ۱۸۷۹در گرجستان روسيه به دنيا آمده بود در ۷۴ سالگي در گذشت و نقشه محرمانه او براي يك شبيخون اتمي به جهان غرب به ويژه انگلستان هم به بايگاني سپرده شد. در سال ۱۸۹۸ راديوم توسط زن و شوهر دانشمند، پير و ماري كوري كشف شد. در سال ۱۹۴۱ هيتلر كه با اظهار نظر منفي پاره اي از ژنرال هايش درتصميماتش به حملات نظامي رو به رو شده بود، خود فرماندهي كل نيروهاي مسلح آلمان را به دست گرفت تا با مخالفت مواجه نشود.
اينك برگ امروز: تئودوسيوس امپراتور وقت روم كه مسيحي شده بود ۲۱ دسامبر سال۳۹۳ ميلادي مسابقه هاي المپيك را كه از سال ۷۷۶ پيش از ميلاد به مدت ۱۱۶۹ سال لاينقطع حتي در سال هاي جنگ ادامه داشت و نوعي رقابت مسالمت آميز پهلوان ها و هنرمندان شناخته شده بود عملي مغاير مسيحيت اعلام و تعطيل كرد. در فرمان تئودوسيوس تصريح شده بود كه مسابقه هاي المپيك غير مذهبي و گناه است و براي هميشه ممنوع خواهد بود. اين رقابت ها از ژوئيه ۷۷۶ سال پيش از ميلاد آغاز شده بود و در زمان معين در يونان انجام مي گرفت. مسابقه هاي المپيك در قسمت ورزش بدني، پس از يك وقفه۱۶۰۳ ساله از سال ۱۸۹۶ با همان تشريفات قديم و مشعل در همان ماه ژوئيه، ولي اين دفعه هر چهار سال يك بار از سرگرفته شده است و داراي يك كميسيون جهاني برگزار كننده است تا گرفتار تصميم يك امپراتور نشود. مسابقه هاي هنري، علمي و ادبي به صورت ها و عناوين مختلف احيا شده و يا در شرف بين المللي شدن است. قرار نبود كه سياست در امر ورزش مخصوصاً مسابقه هاي جهاني مداخله داشته باشد، ولي در بيست و دومين دور تازه بازي هاي المپيك كه در ژوئيه ۱۹۸۰ در مسكو برگزار شد آمريكا، آلمان و ژاپن به نشانه اعتراض به مداخله نظامي شوروي در افغانستان شركت نكرده بودند و عملاً اين بازي ها را تحريم كرده بودند!
www.iranianshistoryonthisday.com

نقد و بررسي حياط خلوت
يكصد و پنجاه و يكمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به نقد و بررسي رمان «حياط خلوت» نوشته فرهاد حسن زاده اختصاص دارد كه در ساعت ۱۷ اول دي ماه با حضور نويسنده كتاب و فتح الله بي نياز و محمدحسن شهسواري در خانه كتاب برگزار مي شود.

كنسرت موسيقي ايراني مهربانو
گروه ادب و هنر: گروه مهربانو پنجشنبه و جمعه، سوم و چهارم دي، در سالن خليج فارس بنياد آفرينش هاي هنري نياوران، به اجراي برنامه خواهند پرداخت.اين گروه در سال ۱۳۷۸ تاسيس شد و تاكنون در داخل و خارج از كشور اجراهاي موفقي داشته است.
سرپرست، آهنگساز و نوازنده سنتور گروه مهربانو، روشنك نوري است .گروه بانو، در اين كنسرت تصانيف شيدا، در كوي تو، شرح عاشقي شب خيال و... را اجرا مي كند.

۴۰۰ اثر برجسته خوشنويسي به نمايش درآمد
گروه ادب و هنر: مجموعه اي از آثار هنر خوشنويسي و مينياتور كه به همت گنجينه نسخ خطي و آثار فرهنگي دكتر صادق محفوظي با همكاري مؤسسه توسعه و ترويج فرهنگ و هنر ترتيب يافته است تا ۱۰ دي ماه جاري در محل مؤسسه پژوهشي ابن سينا به معرض نمايش گذاشته مي شود.
اين مجموعه بي نظير مشتمل است بر يك نمايشگاه كه ۴۰۰ اثر برجسته از خوشنويسان و مينياتوريست هاي معروف ايران در آن به نمايش عمومي گذاشته شده و يك موزه در جنب آن كه مجموعه آثار هنري قرون گذشته و عصر حاضر مشتمل بر هزاران جلد كتاب خطي، هزاران قطعه خط، احكام، فرامين،  منشآت، نقاشي، نقاشي خط، قلمدان ها و هزاران قطعه مهر و انگشتري جمع آوري شده و به صورت يك مجموعه هنري نفيس در مؤسسه پژوهشي ابن سينا و مركز دائره المعارف انسان شناسي جهت استفاده محققان، پژوهشگران و اساتيد حوزه و دانشگاه قرار گرفته است.

دوئل با تخفيف براي دانشجويان
باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران با همكاري اداره كل امور فرهنگي و فوق برنامه وزارت علوم و تهيه كنندگان «فيلم سينمايي دوئل» اقدام به عرضه بليت فيلم مذكور ويژه اساتيد و دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران با ۶۰ درصد تخفيف نموده است.
علاقه مندان مي توانند به معاونت دانشجويي و فرهنگي دانشگاه  خود مراجعه كنند.

بازگشايي كتابخانه هنري موزه هنرهاي معاصر تهران
كتابخانه هنري موزه هنرهاي معاصر تهران كه به دنبال طراحي، تغييرات و بازسازي فضاي داخلي تعطيل شده بود از شنبه بازگشايي مي شود.بنابر گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران اين كتابخانه در شكل و طراحي جديد به دنبال گردآوري و تدوين آرشيو صوتي و تصويري هنرهاي تجسمي و همچنين ارتباط با ساير مراكز نشر جهان است.
كتابخانه موزه هنرهاي معاصر تهران با نزديك به ده هزار عنوان كتاب و نشريات هنري جهت سرويس دهي به اعضاي محترم اعم از پژوهشگران، هنرمندان و دانشجويان رشته هنر آماده است.

چهارم دي برگزار مي شود
بزرگداشت ايرج بسطامي در بم
گروه ادب و هنر: نخستين سالروز جان باختن ايرج بسطامي آوازخوان صاحب نام موسيقي سنتي چهارم دي در شهر زلزله زده بم برگزار مي شود.
محمدعلي بسطامي؛ (برادر ايرج بسطامي)، ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: در اين مجلس كه عصر روز جمعه در منزل پدري ام برگزار مي شود، هنرمندان و جمعي از خبرنگاران داخلي و خارجي حضور خواهند داشت.يك سال پس از درگذشت زنده ياد بسطامي دو اجراي صحنه اي وي با پرويز مشكاتيان و نيز اثري از كيوان ساكت با خوانندگان بسطامي و چند اثر خصوصي بسطامي به بازار موسيقي عرضه شده است.

تم دوسالانه چهارم مجسمه تهران اعلام شد
ايسنا: سرانجام پس از پايان بررسي آلبوم و شناسنامه هنري هنرمندان مجسمه ساز براي شركت در چهارمين دوسالانه مجسمه سازي تهران، موضوع اين بينال اعلام شد.
پس از اعلام فراخوان طي سه ماه گذشته و شركت بيش از ۳۶۰ هنرمند در ارايه ي آلبوم و رزومه هنري خود، عليرضا شهلاپور دبير اين دور از دوسالانه اعلام كرد:«خيال ايراني و افق جهاني» موضوع يكي از بخش هاي مسابقه دوسالانه چهارم خواهد بود.
وي خبر داد: حدود ۷۰ پرونده مورد پذيرش دبيرخانه قرار گرفته و دعوت و ارايه موضوع به تك تك اين هنرمندان در حال انجام است.شركت كنندگان در اين دوسالانه در دو بخش موضوعي و آزاد مي توانند حداكثر با سه اثر خود شركت كنند.به گفته شهلاپور شركت در هر دو بخش به طور همزمان براي شركت كنندگان آزاد است.
وي همچنين اعلام كرد هر يك از دو بخش جايزه اي جداگانه دارد. علاوه بر آن، جايزه ي زير ۳۵ سال نيز تدارك داده شده است.وي گفت: تا كنون بررسي ها براي تعيين هيات داوري به نتيجه نرسيده و شوراي سياست گذاري در حال بررسي و تحقيق در اين باره است.
چهارمين دوسالانه مجسمه تهران تير و مرداد سال ۸۴ در گالري صبا و خيال فرهنگستان هنر برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
فصلها
گفتم: «بهار مي آيد و با هم به آواز پرنده ها گوش مي دهيم. بعد تابستان مي آيد و همه جا سبز و زيبا مي شود. گرماي محبت را با هم حس مي كنيم. بعد نوبت پاييز رنگارنگ مي رسد و ...»
بي اعتنا به آنچه مي گفتم با نوكش لاي پرهايش را خاراند، تمام زندگي اش را در قفس گذرانده بود و فصلها را نمي شناخت. من هم نمي توانستم از او دل بكنم.
آيلار

گشتي در دنياي خبرها
خسارت ۵ رقمي
ليدز: يكي از ثروتمندترين مردان كشور انگليس كه صاحب خودروي فراري انزو به ارزش ۴۲۰ هزار پوند است از محبت كردن به دوست خود پشيمان شد.
ديروز يكي از دوستانش از وي خواست تا اين خودروي گرانقيمت را براي چند ساعت به او قرض دهد. مرد ثروتمند نيز درخواست دوستش را رد نكرد و خودروي فراري را در اختيار وي قرار داد.اما چند دقيقه بعد، دوست مرد ثروتمند در خيابان با يك اتوبوس برخورد كرد و خسارت زيادي به خودرو وارد شد. به گفته كارشناس بيمه، هزينه تعمير اين خودرو ۵ رقمي خواهد بود. تنها ۳۹۹ دستگاه ازاين نوع خودرو در جهان موجود است.
عجيب ترين هديه كريسمس
منچستر: يك پيرمرد بازنشسته در انگليس كه از معلوليت رنج مي برد، عجيب ترين هديه كريسمس تاريخ عمر خود را دريافت كرد. اين پيرمرد ۷۳ ساله كه در خانه سالمندان زندگي مي كند، فاقد پا است، با اين حال كاركنان اين مركز به او يك جفت جوراب هديه دادند.
قصر شناور
لندن: چندي پيش رومن آبراموويچ رئيس ميلياردر باشگاه چلسي انگليس يك قايق بسيار مجلل به ارزش ۷۲ ميليون دلار خريداري كرد. اما اخيرا شاهزاده دوبي بزرگترين قايق جهان را به قيمت ۱۲۰ ميليون دلار سفارش داده كه قرار است در خاورميانه ساخته شود. اين قايق بسيار بزرگ در حقيقت يك قصر شناور است كه يك هلي كوپتر قادر به فرود آمدن بر روي آن خواهد بود.
ساعت ۸۱ ميليون توماني
بيرمنگام: رابي سويج بازيكن تيم فوتبال بيرمنگام انگليس يك ساعت به ارزش ۴۸ هزار پوند (در حدود ۸۱ ميليون تومان) خريداري كرده كه سطح آن از نگين هاي الماس پوشيده شده است. اما جالب اينكه سويج جرات، استفاده از اين ساعت را ندارد و آن را داخل گاوصندوق قرار داده است.
مبارزه با راهب هاي سيگاري
بانكوك: در حال حاضر روي پاكت هاي سيگار در كشور تايلند پيام هاي بهداشتي درج مي شود تا مردم تشويق به ترك سيگار شوند. اما از اين پس قرار است يك جمله عجيب به پيامهاي بهداشتي درج شده، روي پاكتهاي سيگار افزوده شود. تعارف كردن سيگار به راهب هاي بودايي گناه است. جمله جديد اخلاقي است كه به درخواست راهبان ارشد اين كشور روي پاكت ها درج خواهد شد.اغلب مردم كشور تايلندبه هنگام عبادت در معبدها به راهب هاي بودايي غذا و سيگار تعارف مي كنند كه به همين دليل اغلب راهب ها سيگاري هستند.
همچنين قرار است وزارت بهداشت تايلند به راهب هايي كه قصد ترك سيگار دارند خدمات درماني و مشاوره اي رايگان اعطا كند.
عقيم كردن موش ها
پكن: مقامات بهداشتي كشور چين نگران هستند كه بيماري سارس از طريق موش ها و سوسك ها بار ديگر در سطح جامعه گسترش يابد به همين دليل از يك سال قبل تلاش گسترده اي را براي از بين بردن اين حيوانات، آغاز كرده اند.يكي از اقدامات صورت گرفته تهيه نوعي سم موش از داروهاي سنتي چيني است. اين سم خوراكي بوي بسيار خوبي دارد و به همين دليل موش ها را جذب مي كند. البته مصرف اين سم توسط موش ها باعث مرگ آنها نمي شود بلكه آنها را عقيم مي كند.مرحله آزمايشي توزيع اين سم در حومه شهر شانگهاي انجام شد كه پس از گذشت ۳ ماه، جمعيت موش ها ۳۰درصد و پس از يكسال ۸۸درصد كاهش يافت.
سارق ناشي
ميلواكي: چند روز پيش مردي در آمريكا وارد يك شعبه بانك شد و تكه كاغذي را در اختيار تحويلدار قرار داد. روي اين تكه كاغذ نوشته شده بود: هرچه پول داري داخل گوني بريز وگرنه همه شما را خواهم كشت.تحويلدار كه حسابي ترسيده بود پولها را تحويل سارق داد و وي با گوني پولها پا به فرار گذاشت. اما جالب اينكه سارق بانك يك ساعت بعد توسط پليس دستگير شد  آن هم بدون تعقيب و گريز.داستان از اين قرار بود كه پشت تكه كاغذي كه سارق تحويل كارمند بانك داد آدرس و مشخصات كامل سارق نوشته شده بود به همين دليل پليس بلافاصله هويت او را شناسايي كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و۱۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي داريوش زاهدي تا اول دي و نمايشگاه نقاشي مونا حسيني / از سوم تا ۸ دي / خيابان شريعتي. بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹
* نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه خوشنويسي خسرو شيرچي / از ۴ تا ۸ دي / شهرك قدس، فاز ۳ ، خيابان دوم شماره ۱۱۶۵
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي «بم زنده است» سيما سليمي / ۳ تا ۸ دي / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* گالري باران: نمايشگاه مجسمه و نقاشيهاي فرهاد پيلان جواهريان / تا ۴ دي / ميدان دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال، پلاك ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* گالري گلستان: نمايشگاه تاپستري شهرزاد غروي (ايزدي)، ۴ تا ۱۰ دي / دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه شفق: نمايشگاه عكس بم را فراموش نكنيم / از پنجم دي بمدت يك هفته / خيابان سيد جمال الدين اسدآبادي / خيابان ۲۱ / پارك شفق، فرهنگسراي شفق.
* گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي بهادر سرور / از ۲۰ تا ۶ دي / ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴ ، تلفن: ۸۷۹۶۸۰۹

گل و گياه
گل سپاس
009399.jpg
نام علمي: Gentiana macaulagi Wells,s
خانواده: GENTIANACEAE
گياه دائمي به بلندي ۵ و گستردگي ۳۰ سانتي متر است و داراي برگهاي روزت سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي شيپوري شكل آن برنگ آبي گاهي با خطوط بنفش رنگ از اواخر تابستان تا پاييز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي و خاك سبك، غني از هوموس و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |