سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۸ - Dec 21, 2004
در گفت وگوي اختصاصي همشهري با مهندس سعيدي كيا
جزئيات آخرين برنامه هاي ستاد بازسازي بم تشريح شد
رضايت مردم، هويت تاريخي بم و استحكام و ايمني در ساخت و ساز به عنوان سه پارامتر پراهميت در روند بازسازي بم مد نظر است
009423.jpg
گروه اجتماعي: از مجموع كمك هاي خارجي به زلزله بم تاكنون ۱۶ ميليون دلار به صورت نقدي و پنج ميليون دلار به صورت تجهيزات بيمارستاني در اختيار مردم آسيب ديده قرار گرفته است.
مهندس محمد سعيدي كيا رئيس ستاد راهبري و مجري بازسازي بم در گفت وگوي اختصاصي با روزنامه همشهري در آستانه سالگرد زلزله بم همچنين خاطرنشان كرد: دولت نيز تاكنون ۱۴۴ ميليارد تومان براي زندگي جاري مردم و ۴۰ ميليارد تومان براي بازسازي اختصاص داده است كه اين رقم براساس برنامه پيش بيني شده در سال جاري به ۲۰۰ ميليارد تومان مي رسد. ضمن آن كه براي بازسازي بم۲۲۰ ميليون دلار وام بانك جهاني تصويب شده و بانك توسعه اسلامي نيز براي اين كار ۶۶ ميليون دلار مصوبه گذرانده است.
وي همچنين گفت: ۲۰ ميليون دلار كمك و اعتبار بلاعوض در قالب خريد تجهيزات از شركت هاي اسپانيايي براي كمك به بم اختصاص يافته و دريافت ۶۰ ميليون دلار وام از بانك ژاپن در دست اقدام است.
رئيس ستاد راهبري و مجري بازسازي بم در بخش ديگري از اين گفت وگو شمار واحدهاي مسكوني را كه طي دوران بازسازي در بم بايد ساخته شود، در حوزه شهري ۲۵ هزار واحد اعلام كرد و گفت: در بخش روستايي نيز ۲۳ هزار واحد مسكوني ساخته خواهد شد كه عمليات ۱۷ هزار واحد اكنون در دو بخش شهري و روستايي آغاز شده و ساخت يك هزار واحد به پايان رسيده است.
مهندس سعيدي كيا وام اختصاص يافته به واحدهاي مسكوني در بم را ۶ ميليون تومان با سود پنج درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله اعلام كرد و گفت: علاوه بر اين وام، يك وام ۵/۳ ميليون توماني بلاعوض براي همه واحدهاي مسكوني در بم اختصاص يافته است.
وي از رضايت مردم، هويت تاريخي بم و استحكام و ايمني در ساخت و ساز به عنوان سه پارامتر پراهميت در روند بازسازي بم ياد كرد و گفت: دغدغه و وسواس براي اجرايي و عملياتي شدن اين سه محور مهم در بازسازي بم مهم تر از سرعت بخشيدن به روند بازسازي بدون رعايت اين نكات است، لذا ما نمي توانيم به  جرأت در زمان حاضر سقف زماني اتمام كار بازسازي بم را به مردم اعلام كنيم اما در اين كه بم را با بهره مندي از سه عامل ياد شده بسازيم هم به مردم و هم به مسئولان قول مي دهيم.
وي درباره تقويت روحي و تلاش براي زدودن غم سنگين زلزله از ذهن و فكر مردم گفت: در اين باره بايد سازمان هاي متولي امور فرهنگي با جديت بيشتر در بم تلاش كنند و البته ستاد بازسازي هم براي تحقق اين مهم برنامه هايي دارد كه پيش از اجرا صلاح نمي دانم درباره آن حرف بزنم. مشروح گفت وگوي همشهري با مجري بازسازي بم در ضميمه همشهري پنج شنبه سوم ديماه درج مي شود.

مسئولان اداره اماكن به سراغ
پاكسازي سردرمغازه ها مي روند
009426.jpg
ايلنا: مديركل مركز نظارت بر اماكن ناجا، گفت با موارد استفاده از اصطلاحات و عناوين بيگانه كه در تبليغات محيطي يا سردر مغازه  ها به كار رفته باشد، برخورد مي  شود.
سردار محمد علي نجفي، مديركل مركز نظارت بر اماكن ناجا، با اشاره به ممنوعيت به  كارگيري عناوين بيگانه در تبليغات محيطي، گفت: برخورد با اصطلاحات و عناوين بيگانه  اي كه بر
سردر مغازه  ها يا توسط شركت  هاي خارجي اعمال مي  شود، در دستور كار اداره اماكن قرار گرفته است.
وي افزود: تمام شركت  ها، مغازه  ها و طراحان تبليغات محيطي موظف هستند كه اصطلاحات مورد نظرشان را به زبان فارسي بنويسند و از به كارگيري اصطلاحات خارجي خودداري كنند.
نجفي تصريح كرد: بر اساس قوانين موجود، ما با هماهنگي وزارت ارشاد، نسبت به مرتب كردن و سامان  دهي مراكزي كه از اصطلاحات و عناوين بيگانه استفاده مي  كنند، اقدام مي  كنيم.
مديركل مركز نظارت بر اماكن ناجا، در خصوص نحوه اعمال قانون در چنين مواردي، گفت: با سازمان  هاي ذيربط مانند اداره كل تبليغات وزارت ارشاد، تقسيم كار شده است كه در ابتدا توسط اين اداره، به مراكز متخلف تذكر داده مي  شود، در صورتي كه مغازه داران و صاحبان اماكن بعد از تذكر وزارت ارشاد نسبت به حذف اصطلاحات خارجي اقدام كنند، برخورد خاصي با آنها صورت نمي  گيرد.
به گفته نجفي، وزارت ارشاد متولي فرهنگ كشور است و اگر تبليغات مراكز مختلف از نظر وزارت ارشاد مشكلي نداشته باشد، از نظر ما نيز بدون مانع است.وي افزود: مهمترين مشكل ما با افرادي است كه بعد از چندين بار تذكر، نسبت به حذف اصطلاحات بيگانه اقدام نكرده  اند كه مطابق قانون مستقيماً توسط اماكن يا مقامات قضايي با آنها برخورد مي  شود.

بم تولدي ديگر(۵)
كمك هاي رؤيايي
اگر همه آن كمك هايي كه از سوي دولت و مردم ايران و دولت ها و شهروندان ساير كشورهاي جهان به پاي مردم آسيب ديده بم ريخت، واقعي بود و در گذر ايام به فراموشي سپرده نمي شد، شايد اكنون اگر نگوييم بم ساخته شده بود- كه ساختن بم زيرساخت هايي مي خواهد كه ناگزير زمان مي برد- دست كم مي توانيم بگوييم بمي ها از اين همه عواطف دگرخواهانه و انساندوستانه كمتر مجال مي يافتند در آستانه سالگرد زانوي غم بغل بگيرند و بر ويرانه ها اشك دوباره بريزند.
آن روزها هيأت دولت در جلسه اي فوق العاده سه تريليون و ۴۱۰ ميليارد ريال براي بم اختصاص داد كه البته بخشي از آن قرار بود به صورت وام در اختيار زلزله زدگان قرار گيرد.
در كنار آن، كشورهاي خارجي نيز حجم انبوهي از كمك ها را براي ساخت شهر در تريبون ها اعلام كردند. سازمان ملل هم پيش بيني كرده است، بازسازي بم ۷۰۰ ميليون دلار تا يك ميليارد دلار هزينه دارد. بر اساس اين برآورد در حدود ۵۰ درصد از هزينه بازسازي بم را مي شود با مبلغ ۴۰۰ ميليون دلاري شوراي همكاري خليج فارس به سرانجام  رساند.
در كنار آن بسياري از كشورهاي اروپايي و ساير كشورهاي جهان اعم از اسپانيا، ونزوئلا، ژاپن، كره، اتحاديه اروپا، نروژ، مالزي، چين، كانادا، فرانسه، آمريكا، آلمان، پاكستان، بنگلادش، سوئيس، فنلاند، بلژيك، تايلند و نيوزيلند نزديك به يكصد ميليون دلار قول كمك به بازسازي بم دادند، اما اغلب اين وعده ها در ميانه راه عقيم ماند و بد نيست بدانيد كه آخرين خبر از مبلغ اهدايي و كمك  نقدي به زلزله زدگان از ناحيه دولت ها و سازمان هاي خيريه جهاني به ۱۶ ميليون دلار رسيده اند و از بقيه كمك ها تاكنون خبري نشده است.
به نظر مي رسد عواطف و احساسات انسان دوستانه برخي از كشورها پس از واقعه زلزله غليان كرده و حس نوعدوستي آنها به اوج رسيد، اما، به اصطلاح ما ايراني ها، آب كه از آسياب افتاد و نگاه ها كه به سوي ديگر برگشت به ظاهر انصراف ها براي كمك ها به مردم آسيب ديده بم يكي پس از ديگري شكل گرفت و در نهايت سرنوشتي را رقم زد كه مردم بم همچنان در حسرت اين كمك ها يكسالگي زلزله را در شرايطي از سر بگذرانند كه بيش از هر زماني به كمك نياز دارند.
عباس اسدي
خبرنگار اعزامي به بم

اعتراض به ممنوعيت نشر كتب شيعي در عربستان
رسا: جمعيت دفاع از حقوق بشر در عربستان سعودي مصادره كتاب هاي شيعي را محكوم كرد و خواستار رعايت آزادي بيان در اين كشور شد.
به گزارش خبرگزاري اسلامي، هيأت امر به معروف و نهي از منكر در محله «الروضه شرق» رياض، كتابخانه «تراثيه» را مورد بازرسي قرار دادند.
در اين بازرسي كه شنبه گذشته (۱۲ دسامبر) صورت گرفته، مأمورين اقدام به مصادره تعدادي از كتاب ها از جمله روايات تركي الحمد و كتاب هايي در مورد فقه شيعه كردند. سپس صاحب كتابخانه را دستگير و در بازجويي او را مجبور كردند تا اعتراف كند كه كتاب هاي كفر و الحاد را منتشر مي كرده است.
اين در حالي است كه اين كتابفروشي از مشهورترين كتابفروشِي هاي رياض در زمينه كتاب هاي علمي و روايي كمياب است و مراجعين آن نيز متخصصين و افراد تحصيل كرده هستند.
چند هفته پيش نيز يك كتابفروشي در «احسا» دچار اين وضعيت شد و به بهانه اين كه وزارت تبليغات اجازه نشر كتاب هاي شيعي نداده است، سه تن از كاركنانش روانه زندان شدند.
اين گونه رفتارها بر ضد شيعيان از ديرباز وجود داشته است، جمعيت دفاع از حقوق بشر عربستان را بر آن داشت تا ضمن محكوم كردن اين رفتارها، خواستار تضمين آزادي چاپ و نشر كتب شيعه در عربستان و آزادي دستگيرشدگان شوند.

رايانه هاي دستي، اول به خبرنگاران شهرستاني مي رسد
فارس: مديركل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي گفت: اطلاعيه معاونت مطبوعاتي درباره شرايط متقاضيان رايانه ويژه روزنامه نگاران (لب تاپ) مربوط به متقاضيان استاني بوده و شرايط روزنامه نگاران ساكن تهران را انجمن صنفي اعلام مي كند.
سعيد تقي پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: فرم هاي ثبت نام روزنامه نگاران ساكن استانها به ادارات كل استانها ارسال شده و متقاضيان مي توانند با مراجعه به اين مراكز فرم هاي ثبت نام را تكميل كنند. وي اضافه كرد: براي روزنامه هاي سراسري كه در شهر تهران منتشر مي شوند در اطلاعيه اي جداگانه، انجمن صنفي روزنامه نگاران شرايط را نيز اعلام مي كند.
تقي پور درباره قيمت لب تاپ ها گفت: قيمت لب تاپ ها هنوز قطعي نشده و تلاش ما بر اين است لب تاپ ها با بهترين كيفيت و كارآيي خريداري شوند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تسهيلات ويژه فقط براي روزنامه نگاران است و شامل خبرنگاران خبرگزاري ها نيز مي شود، گفت: دكتر ناصري رئيس خبرگزاري جمهوري اسلامي براي سازمان خود از رئيس جمهور تقاضاي تأمين يارانه هاي مورد نياز را كرده كه مورد موافقت آقاي خاتمي قرار گرفته است با اين حال رئيس جمهور نيز براي خبرنگاران ديگر خبرگزاري ها دستور مساعدت دادند.
تقي پور اضافه كرد: البته از اين مجموعه چيزي عايد خبرنگاران خبرگزاري ها نمي شود و اين دستور رئيس جمهور تازه مطرح شده كه در برنامه هاي بعدي به موضوع آن هم رسيدگي مي شود. وي درباره اينكه آيا اين دستور شامل روزنامه نگاراني كه به  دلايلي روزنامه آنها تعطيل شده است، مي شود يا نه گفت: فرض ما اين است خبرنگاري نياز به تجهيز دارد كه كار خبرنگاري انجام مي دهد پس براي اين افراد اول بايد به دنبال شغلي باشيم و بعد آنها را تجهيز كنيم.
تقي پور ادامه داد: هم اكنون خود را آماده كرده ايم تا به محض اينكه لب تاپ ها وارد كشور شد معطلي نداشته باشيم و سريع تر بدست روزنامه نگاران برسانيم.
وي تصريح كرد: بناي كار ما بر اين اساس است كه علاوه بر مديران مسئول و دبيران سرويس كه تا به حال مورد حمايت قرار گرفته اند ديگر روزنامه نگاران هم حمايت شوند و تلاش مي كنيم امكانات جذب شده را سريع تر در اختيار خبرنگاران قرار دهيم. تقي پور در پايان درباره تعداد لپ تاپ ها گفت: اين تعداد اول محدود بود و بعداً به آن اضافه شد.

بانك هاي خارجي در بخش گردشگري ايران سرمايه گذاري مي كنند
فارس: رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از سرمايه گذاري بانك هاي خارجي در زمينه رونق گردشگري و ارتقاء اين صنعت در ايران خبر داد.
حسين مرعشي گفت: با برخي بانك هاي خارجي، تفاهم نامه هايي امضاء شده تا آنان اعتبارات خوبي را براي رونق گردشگري دراختيار ايران قرار دهند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: همچنين يكي از راه هاي تأمين منابع براي سرمايه گذاري، عرضه سهام به مردم است و به همين دليل از شركت هايي كه در امر هتل داري يا صنعت گردشگري فعال هستند، تقاضا كرده ايم تا سهامشان را در بورس عرضه كنند.

اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در ستاد مبارزه با مواد مخدر
گروه اجتماعي: اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ظهر روز يكشنبه (۲۹/۹/۸۳) در ستاد مبارزه با مواد مخدر حضور يافتند و با دكتر علي هاشمي جانشين رئيس و دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر ديدار و گفتگو كردند.
به گزارش روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر هاشمي در اين ديدار وضعيت موادمخدر در كشور را تشريح و ۵پيشنهاد خود را براي اصلاح وضعيت بحران مواد مخدر به نمايندگان اعلام كرد.
دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تشكيل سازمان مسئول و پاسخگو زيرنظر رئيس جمهور، شفاف شدن اعتبارات مبارزه با مواد مخدر، انجام فعاليت  اطلاعاتي براي برخورد با مافياي مواد مخدر، برنامه مدون و اصلاح قانون، پيشنهادهاي ما براي اصلاح وضعيت مبارزه با مواد مخدر در كشور است.در اين ديدار دكتر بهرامي رئيس كميسيون اجتماعي مجلس، حضور نمايندگان را در ستاد مبارزه با مواد مخدر براي تعامل بيشتر بين اين دو نهاد دانست و گفت: براي تعيين هدف و برنامه ريزي مدون نيازمند تعامل و همفكري هستيم.
در اين جلسه تعدادي از نمايندگان نظرات خود را در ارتباط با مسئله مواد مخدر مطرح و همه آنها از وضعيت كنوني اعتياد در كشور اظهار نگراني كردند.يكي از اعضاي كميسيون در اين جلسه خواستار تقويت نگاه بيمارگونه و اعمال مديريت نظام بر مصرف معتادان جهت حذف ارزش افزوده قاچاق مواد مخدر شد.در پايان جلسه مقرر شد راهكارهاي لازم در جلسه بعدي در كميسيون اجتماعي مجلس پيگيري شود.

انار براي محافظت از قلب بسيار مفيد است
ايلنا: انار به عنوان ميوه اي بسيار قوي براي محافظت قلب شناخته شده است.
محققان نشان دادند كه نوشيدن روزي يك ليوان آب انار مي تواند به ميزان زيادي خطر بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش دهد.
«پروفسور ميخاييل آويرام» ، سرپرست اين تيم تحقيقاتي اعلام كرد: آب انار، بالاترين ميزان «آنتي اكسيدانت» را در بين نوشيدني ها در خود دارد.«آنتي اكسيدانت ها» مسئول محافظت بدن در برابر راديكال آزاد و مواد شيميايي مضر در خون هستند. انار سرشار از ويتامين  هاي E،   C، A و آهن است و از دوران ماقبل تاريخ وجود داشته است، موطن اوليه اين ميوه ايران بوده، اما اكنون در تمام نقاط دنيا كشت مي شود.

پروتكل هاي درماني بيماريهاي شايع كشور ارائه مي شود
ايسنا: در همايش سراسري با حضور ۱۵۰ استاد از دانشگاههاي علوم پزشكي تهران، شهيد بهشتي و ايران از دوم لغايت چهارم دي ماه جاري، پروتكل هاي درماني بيماريهاي شايع كشور براي ۱۰۰۰ پزشك عمومي ارائه مي شود.
دكتر سيد تقي نوربخش امروز در يك نشست خبري با اعلام اين خبر اظهار كرد:  با توجه به پيشرفت تكنولوژي و دانش، طبيعتا علاوه بر آموزشهاي كلاسيك در سطح عمومي و تخصصي نياز به بازآموزيهاي دوره اي براي پزشكان احساس مي شود. وي گفت:  قانونگذار نيز براي رشته پزشكي كسب امتياز جهت تمديد پروانه مطب را الزامي كرده است و طبق قانون جديد سازمان نظام پزشكي، قانونگذار سازمان نظام پزشكي را مجاز كرده تا راساً به اجراي برنامه آموزشي بپردازد.
دكتر نوربخش ادامه داد: سازمان نظام پزشكي نيز هر ساله دوره هايي را براي بازآموزي پزشكان عمومي در مقطع زماني خاص با هدف به روز كردن دانش پزشكان عمومي برگزار مي كند. وي با بيان اين كه تاكنون ۱۰۰۰ پزشك عمومي در اين همايش ثبت نام كرده اند، اظهار كرد:  با برنامه ريزي قبلي براي ۴۹۵۹ نفر برنامه طراحي شده. به عبارتي هر فرد قادر به شركت در ۲ تا ۳ work shope است. دكتر نوربخش با اشاره به اين كه اين همايش داراي ۲۰ امتياز بازآموزي است، گفت:  سعي شده مطالب ارائه شده كاربردي و در موارد جراحي هاي كوچك در كلينيك، كمردرد، تغذيه و رژيم درماني، گياه درماني،  درمانهاي نوين، ناباروري، آموزش و مراقبت از پوست، ليزر در پزشكي، طب ورزشي و مسموميت هاست.

بيشترين نرخ بيكاري متوجه جوانان باسواد شهري است
ايلنا: كارآفريني و اشتغال رابطه طولي و عرضي داشته و كشورهايي كه پايين  ترين نرخ بيكاري را دارا هستند، نيز دست به كارآفريني مي  زنند، زيرا كارآفريني موجب رشد اقتصادي كشورها مي  شود.
مهندس پرهيزكار، رييس سازمان همياري اشتغال   دانش  آموختگان، در نخستين جشنواره خلاقيت، نوآوري و كارآفريني، گفت: در كشور ما با توجه به بافت اقتصادي و صنعتي كه دارد؛ كارآفريني به خصوص براي فارغ التحصيلان دانشگاه  ها بهترين راه براي اشتغال است.
وي افزود: بيشترين نرخ بيكاري، متوجه جوانان باسواد شهري است كه براي حل اين مشكل، بايد بازار دانش را فعال كرد.
پرهيزكار با اعلام اينكه بايد نرخ مشاركت زنان را در بازار كار افزايش دهيم، ادامه داد: نرخ مشاركت زنان در حال حاضر ۱۴ درصد است و بايد تا سال ۱۴۰۰ به ۱۴ ميليون فرصت شغلي برسد.وي تصريح كرد: كسي كه وارد فرايند كارآفريني مي  شود، با مخاطرات مالي، اجتماعي و عاطفي روبرو است كه دولت بايد براي آن چاره  اي بيانديشد.
رئيس سازمان همياري اشتغال دانش  آموختگان، اظهار داشت: كارآفرينان در عرصه  هاي خانوادگي به علت عدم حمايت، دچار لطمه  هاي جبران ناپذيري مي شوند.وي افزود: دولت بايد فضا را براي ايجاد اشتغال ايجاد كند، زيرا اگر فضا آماده باشد، اشتغال روي مي  دهد.
پرهيزكار دانش، بينش و مهارت را سه بعد خلاقيت و كارآفريني اعلام كرد و گفت: تركيب اين سه بعد، موجب كارآفريني مي  شود.همچنين در ادامه دكتر محمد مقيمي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران، افزود: جوامعي قدرتمند هستند كه بتوانند از توان فكري انسان  ها استفاده بهينه كنند.
وي تصريح كرد: بايد تشكل  هاي اجتماعي را در جامعه تقويت كنيم و كساني را در اين حوزه پرورش دهيم كه باري از دوش كشور كم كنند.

جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران هشدار داد:
استعمال قليان و سيگار ميزان سرطان مثانه و پانكراس را در كشور افزايش داده است
ايسنا: افزايش استعمال قليان و سيگار در كشور به خصوص در ميان جوانان موجب شيوع بيشتر سرطان مثانه و پانكراس شده است.
دكتر ايرج خسرونيا رئيس شانزدهمين كنگره بين المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران با اعلام اين خبر افزود: تحقيقات اخير در ايران نشان مي دهد كه سرطان پانكراس پنجمين علت مرگ و مير ناشي از سرطان است و ۱۰ درصد تومورهاي دستگاه گوارش را تشكيل مي دهد. وي گفت: در بررسي هاي به عمل آمده مشخص شده كه در اين سرطانها نسبت مردان به زنان ۵/۱ برابر است كه به علل مختلفي به وجود مي آيد اما مهمترين علت آن استعمال دخانيات و توتون اعلام شده است.
رئيس هيأت مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران يادآور شد: در يك بررسي علمي از ميان ۴۵۲۱ نفر افراد مورد آزمايش، ۷۷ نفر مبتلا به كانسر (سرطان) پانكراس شده كه ۴۹ نفر  آنها سيگاري بوده اند؛ از ميان افراد سيگاري ۲۰ نفر آنها كمتر از ۲۰ نخ و ۲۹ نفر آنها بيشتر از ۳۰ نخ در روز سيگار مي كشيدند. بنابراين اين ۵۵ درصد كساني كه مبتلا به كانسر پانكراس شده اند سيگاري بوده اند. وي خاطرنشان كرد: متأسفانه استعمال سيگار در بين دانش آموزان و جوانان كشور شايع شده است و اين خطر وجود دارد كه در آينده اي نه چندان دور با سير صعودي كانسر پانكراس روبه رو شويم كه هزينه هاي پزشكي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي فراواني را بر جامعه تحميل خواهد كرد.
قابل ذكر است عوارض استعمال سيگار كه مهمترين آنها كانسرهاي دستگاه تنفسي، مثانه، پانكراس و دستگاه گوارش است از محورهاي مهم مورد بحث در شانزدهمين كنگره بين المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران خواهد بود.

مهارت رويارويي با موقعيت هاي خطرناك به دانش آموزان آموزش داده مي شود
گروه علمي و فرهنگي: مديركل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي با اشاره به اينكه جزوه هاي «مهارت در موقعيت هاي خطر» در تعدادي از مدارس كشور توزيع شده است ، گفت: اين جزوه ها به منظور آشنايي با نحوه برخورد دانش آموزان با موقعيت هاي پر خطري همچون اعتياد تهيه شده است.
مهندس علي زرافشان در گفت وگو با خبرگزاري مهر افزود : طي هماهنگي هايي كه با دفتر پيشگيري از اعتياد وزارت آموزش و پرورش صورت پذيرفته است در مقاطع راهنمايي و متوسطه به صورت آزمايشي در تعدادي از استان ها جزوه هاي «مهارت در موقعيت هاي خطر» بين دانش آموزان توزيع شده است.
وي با تأكيد بر اينكه در برنامه هاي كلان وزارت آموزش و پرورش بحث مهارتهاي زندگي يكي از مباحث اصلي است ، گفت: چند پژوهش با مضمون برنامه هاي آموزش مهارت هاي زندگي در دوره آموزش عمومي و الگوي برنامه درسي آن و همچنين الگوي برنامه درسي آموزش مهارت هاي زندگي در مقطع متوسطه در دست اقدام است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اينكه درس مهارت هاي زندگي به صورت تلفيقي و يا مستقل در سال تحصيلي آينده ارايه مي شود، اظهار كرد: الگوي برنامه درسي آموزش مهارت هاي زندگي تا اواخر سال جاري يا اوايل سال آينده تهيه مي شود.

آغاز طرح مراقبت از بيماري هاي غيرواگير
ايسنا: رييس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از اجراي «نظام مراقبت  از بيماري هاي غير واگير» در سراسر كشور خبر داد.
دكتر محمد مهدي گويا با اعلام اين خبر گفت:  در مرحله اول نظام مراقبت از بيماري هاي غيرواگير كه از فردا به مدت دو ماه در سراسر كشور اجرا مي شود ۷۸ هزار و ۵۰۰ نفر مورد مصاحبه، معاينه و آزمايش قرار مي گيرند.
وي ادامه داد: پرسشنامه هاي نظام مراقبت از بيماري هاي غيرواگير كه در منازل اين افراد توزيع خواهد شد شامل سئوالاتي مربوط به «تغذيه» ، «سلامت» ، «سيگاري يا غير سيگاري بودن افراد» ، «سابقه يكي از بيماري هاي غيرواگير همانند فشار خون، بيماري هاي قلبي، ديابت» در فرد يا خانواده است.
دكتر گويا توضيح داد: مردم با نكشيدن سيگار، ورزش كردن، كنترل وزن و تغذيه مناسب، نخوردن نمك و كنترل فشار و چربي خون مي توانند ميزان بيماري هاي قلبي عروقي كه عمده ترين عامل مرگ و مير در كشور است را تا ۵۰ درصد كاهش دهند و اين نظام براي بيماري هاي مهم غيرواگير در كشور طراحي شده است.
رييس مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در ادامه با بيان اين كه پس از انجام مرحله اول،  برنامه مداخله اي وزارت بهداشت آغاز مي شود، گفت:  اجراي اين طرح حدود ۲ ماه طول مي كشد و داده ها و اطلاعات پس از آن مورد تجزيه، تحليل و آناليز قرار گرفته و نتايج آن مورد استفاده قرار مي گيرد.

در پي كاوش هاي باستان شناسي در تخت جمشيد
پايه تخت سلطنتي داريوش از دل خاك بيرون آمد
گروه علمي فرهنگي: باستان شناسان در بررسي ها و كاوش هاي صورت گرفته در مجموعه باستاني تخت جمشيد موفق به كشف بخشي از پايه تخت سلطنتي ۲۵۰۰ ساله داريوش هخامنشي شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر باستان شناسان تخت جمشيد سال گذشته در كاوش هاي خود در آبراه هاي تخت جمشيد يك قطعه سنگ لاجورد به دست آوردند، يك سال بررسي و پژوهش روي اين قطعه سنگ نشان داد كه احتمالا اين قطعه بخشي از پايه تخت پادشاهي داريوش است.
عليرضا عسگري سرپرست گروه باستان شناسي مجموعه تخت جمشيد در اين باره گفت: بعد از كشف اين اثر باستاني، بررسي ها و پژوهش هاي مختلفي روي آن صورت گرفت و ما پس از مطابقت آن با سنگ نگاره هاي تخت جمشيد به اين نتيجه رسيديم كه اين شيء بايد بخش تحتاني يكي از پايه هاي تخت سلطنتي باشد.
بر اساس متون تاريخي تخت پادشاهي و دو سنگ نگاره داريوش هخامنشي پس از به سلطنت رسيدن خشايار شاه به خزانه تحت جمشيد منتقل شده است.
عسگري در اين باره گفت: اين سنگ كه ۱۰ در ۲۰ سانتي متر ابعاد و حدود يك كيلوگرم وزن دارد، بخش بسيار كوچك از تخت سلطنتي است كه به احتمال زياد بعد از تخريب و به غارت رفتن تخت، به درون آبراه هاي تخت جمشيد افتاده است.
وي گفت: كشف اين پايه تخت و مطابقت داشتن آن با سنگ نگاره هاي تخت جمشيد مي تواند نقوش روي سنگ نگاره ها را هر چه بيشتر تأييد كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |