سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۸ - Dec 21, 2004
مقام معظم رهبري:
حوادث كربلا و نجف توطئه اي براي مشغول كردن مردم
عراق و از دست دادن فرصت انتخابات است
009444.jpg
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، ديروز، در ديدار كارگزاران حج امسال، حج را يك فرصت استثنايي از نظر زماني و مكاني براي بازگشت انسان به حقيقت خويش و همچنين ايجاد وحدت بين ملت هاي اسلامي دانستند و با اشاره به تلاش جدي استكبار و در رأس آن آمريكا براي ايجاد اختلاف در دنياي اسلام تصريح كردند: در مقطع حساس كنوني، امت اسلامي بايد بسيار هوشيارانه عمل نمايد و با حفظ وحدت و يكپارچگي، توطئه ها و طرح هاي استكبار را خنثي نمايد.
مقام معظم رهبري با اشاره به اوضاع عراق به ويژه حوادث تلخ و خونين روز گذشته در شهرهاي مقدس كربلا و نجف تصريح كردند: بدون شك پشت اين حوادث دستگاه هاي جاسوسي اسرائيل و آمريكا قرار دارند و اين توطئه اي براي مشغول كردن مردم عراق و از دست دادن فرصت انتخابات است.
ايشان با تأكيد بر اين كه آمريكا و انگليس عليرغم شعارها و اظهارات ظاهري، خواستار انتخابات واقعي در عراق نمي باشند، افزودند: آنها تلاش دارند تا با برگزاري يك انتخابات صوري، عوامل خود را بر سر كار بياورند لذا مردم عراق بايد با هوشياري كامل عمل نمايند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به اين كه حوادثي همچون انفجارهاي روز گذشته در نجف و كربلا بايد مسلمانان را متوجه توطئه هاي بزرگتري كند، اختلاف ميان شيعه و سني را خواست اصلي آمريكا برشمردند و تأكيد كردند: اظهارات برخي دست پروردگان استعمار در عراق طي روزهاي اخير نيز در جهت ايجاد اختلاف ميان شيعه و سني مي باشد اما هوشياري مسلمانان و مردم عراق آنان را ناكام خواهد گذاشت.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با هشدار در خصوص احتمال تلاش براي اجراي توطئه اختلاف در ايام حج، اين ايام را بهترين فرصت براي روشنگري مسلمانان كشورهاي مختلف و اعلام برائت آنان از استكبار و آمريكا ارزيابي و خاطرنشان كردند: آمريكا با طرح هاي مختلف از جمله طرح خاورميانه بزرگ، تلاش دارد منافع و ثروت هاي مادي و انساني اين منطقه را در اختيار خود بگيرد و به يك سلطه و قدرت مطلق تبديل شود.
009447.jpg
ايشان امت اسلامي را برخلاف القائات و تبليغات دشمنان، يك پيكره زنده و توانمند توصيف و تأكيد كردند: اقدامات و توطئه هاي مختلف استكبار بايد انگيزه حركت و تحرك بيشتر مسلمانان شود و امت اسلامي نشان داده كه هرگاه اراده كند، هيچ قدرتي توانايي مقابله با آن را ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، زائران بيت الله الحرام را به بهره گيري كامل معنوي از فرصت مغتنم حج جهت توجه به خدا و در سايه آن توجه به حقيقت خويش توصيه و خاطرنشان كردند: در حج علاوه بر انجام مناسك بايد ادب حج نيز كه عبارت از خضوع، ذكر، تضرع، مدارا، محبت و برادري است، رعايت شود تا توشه معنوي كاملي از اين سفر براي دوران زندگي به دست آيد.
مقام معظم رهبري هم چنين با قدرداني از قرار گرفتن قرآن به عنوان محور تبليغات حج امسال، افزودند: بايد در همه احوال به ويژه در اين فرصت زماني از قرآن بهره گرفت زيرا قرآن كليد موفقيت مسلمانان است و بايد محور حركت و تلاش آنان قرار گيرد. ايشان زائران را به پرهيز از مشغول شدن به زرق و برق هاي دنيوي و صرف كردن وقت خود در بازارها و از دست ندادن فرصت حضور در نمازهاي جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبي توصيه كردند.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست زائران ايراني در سخناني، به محور قرار گرفتن قرآن در فعاليت هاي تبليغي و فرهنگي حج امسال اشاره كرد و گفت: هدف از اين اقدام در سفر معنوي حج توجه دادن بيش از پيش زائران و مسلمانان كشورهاي
009450.jpg
مختلف به باطن قرآن و حج است. وي با اشاره به استقبال چشمگير مسلمانان از بحث مهدويت به عنوان محور فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي حج سال گذشته افزود: تمام تلاش بعثه و كارگزاران حج، آشناكردن امت اسلامي با باطن واقعي حج مي باشد.
همچنين آقاي زرهاني رئيس سازمان حج و زيارت در گزارشي از اقدامات اجرايي حج گفت: امسال ۹۶ هزار زائر به خانه خدا مشرف خواهند شد؛ ضمن آن كه پانصد هزار نفر در سال جاري به عمره مشرف شده اند.
وي با اشاره به اقدامات انجام گرفته براي كاهش فاصله زماني ثبت نام حج تمتع تا اعزام زائران، افزود: امسال همچنين با توجه به بهره مندي از سپرده هاي متقاضيان حج با رعايت اصل مضاربه، هزينه حج تمتع، ۱۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.

اخبار كوتاه
در جلسه به رياست خاتمي؛
شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري تهيه منشور اخلاق گردشگري را تصويب كرد
فارس: در دومين جلسه شوراي عالي ميراث فرهنگي و گردشگري كه يكشنبه شب به رياست سيد محمد خاتمي رييس جمهوري تشكيل شد، افزايش اعضاي كانون ملي گردشگري كشور و تهيه منشور اخلاق گردشگري به تصويب رسيد.
خاتمي در اين جلسه با اشاره به جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي فراوان ايران، ارتباط فرهنگي ميان ملت ها را زمينه ساز امنيت و همزيستي بهتر و بيشتر دانست و گفت: بايد با استفاده بهينه از ظرفيت هاي فرهنگي و گردشگري موجود در كشور علاوه بر درآمدهاي ارزي، زمينه معرفي تاريخ و فرهنگ مردم ايران به ساير نقاط جهان فراهم شود.
رييس جمهور به تدوين منشور اخلاق گردشگري در كشورهاي فعال در اين زمينه اشاره كرد و افزود: ما نيز مي توانيم با لحاظ نمودن ارزشهاي فرهنگي، مذهبي و ملي خود چنين منشوري را تهيه و با عمل كردن به آن، الگويي براي كشورهاي اسلامي منطقه باشيم.
خاتمي ايجاد مناطق نمونه و ويژه گردشگري را موجب فراهم آمدن زمينه اشتغال و تامين نيازهاي تفريحي، فرهنگي و اجتماعي مردم در كشور دانست و تاكيد كرد كه دولت بايد با تسهيل شرايط و آماده ساختن امكانات زيربنايي، عرصه را براي فعاليت بخش خصوصي مطلوب و مناسب سازد.
ارتش آماده تر از گذشته با اقتدار حافظ حريم سرزمين ايران است
فارس: جانشين فرماندهي نيروي زميني ارتش گفت: ارتش با استفاده از نيروهاي انساني متعهد و تجهيزات بهينه سازي شده، آماده تر از گذشته همچنان با اقتدار حافظ حريم سرزمين ايران است.
جانشين فرماندهي نيروي زميني ارتش در هفتمين همايش روحانيون عقيدتي سياسي اين نيرو افزود: ارتش جمهوري اسلامي ايران بعد از گذشت ۲۵ سال از پيروزي انقلاب اسلامي به بركت اين انقلاب، محبوب مردم بوده و با استفاده از نيروهاي انساني متعهد و تجهيزات بهينه سازي شده، آماده تر از گذشته همچنان با اقتدار حافظ حريم سرزمين ايران است.
سرتيپ دادرس نقش ارتش در پاكسازي مناطق آلوده به مواد منفجره و آماده سازي زمين هاي زراعي براي استفاده روستائيان و عشاير مرز نشين را متذكر شد و افزود: نيروهاي ارتش هم اكنون نيز با اقتدار كامل آمادگي هر گونه مقابله با تهديد عليه حريم مقدس جمهوري اسلامي ايران را دارند.
چهارمين همايش هاديان سپاه پاسداران برگزار شد
فارس: چهارمين همايش هاديان سياسي سپاه با حضور حدود ۸۰۰ نفر از مسئولان و اعضاي شبكه هاديان سياسي سپاه پاسداران و سخنراني چهره هاي شاخص سياسي و اقتصادي نظام برگزار شد.در چهارمين همايش هاديان سياسي سپاه كه به مدت سه روز برگزار شد، فرماندهان نظامي، نمايندگان مجلس و كارشناسان سياسي و نظامي مباحثي را درباره مسايل هسته اي ايران و روند مذاكرات صورت گرفته حول آن، شناخت مواضع گروه هاي سياسي فعال در كشور، مسايل اقتصادي ايران و نيز وضعيت كشور افغانستان و انتخابات آينده عراق ارائه نمودند.
از مجموع ۸۸۰۰ هادي سياسي در سپاه پاسداران و بسيج، ۵۵۰۰ نفر در مجموعه بسيج و ۳۳۰۰ نفر در سپاه فعاليت دارند.
دومين گروه از عناصر آزادشده از بند اسارت گروهك تروريستي منافقين وارد ايران شد
ايسنا: روز گذشته ۱۴ تن از آزادشدگان از بند اسارت گروهك تروريستي منافقين در اردوگاه اشرف از فرودگاه بغداد به تهران منتقل شدند.
دو روز پيش نيز ۱۴ تن ديگر از اين افراد وارد خاك ايران شدند. اين افراد از تمامي رده هاي گروهك تروريستي منافقين مي باشند و اقدام به بازگشت آنها پس از مصاحبه هاي صورت گرفته صليب سرخ با آنها و ابراز رغبتشان براي بازگشت به ايران صورت گرفته است.
نخست وزير اسبق اسپانيا:
رفتار جهان در مورد انرژي هسته اي ايران ناعادلانه است

فارس:حسن روحاني در ديدار فيليپ گونزالس نخست وزير اسبق اسپانيا با وي، تحريم هاي ۲۵ ساله غرب در مورد صدور تكنولوژي صلح آميز هسته اي و اجتناب  اروپا از تكميل نيروگاه بوشهر را نمونه بارزي از اين رفتار جهان غرب خواند، در حاليكه ايران عضو معاهده NPT و به اجراي موافقتنامه پادمان متعهد بوده است. وي افزود: غربيها از توانمندي ايران براي تهيه سوخت نيروگاههاي خود در حالي ابراز نگراني مي كنند كه در مورد توليد بمب هسته اي اسرائيل، كاملاً سكوت كرده و اين كشور را در توانمندي تسليحات كشتار جمعي مستمراً تقويت مي كنند و براي خلع سلاح اسرائيل و تبعيت از كنوانسيون هاي خلع سلاح، هيچ فشاري به اين رژيم نمي آورند. روحاني در مورد مسئله جهاني شدن گفت: نگراني كشورهاي در حال توسعه در روند جهاني شدن بايد مدنظر قرار گيرد. فيليپ گونزالس نخست وزير اسبق اسپانيا نيز در اين ديدار گفت: از نظر حقوق بين المللي، ايران توسعه كشور خود را دنبال كند. وي افزود: رفتار جهان در مورد انرژي هسته اي ايران ناعادلانه و تبعيض آميز است و رفتار دوگانه غرب در اين مورد غيرقابل انكار است.وي با بيان اين كه سياستهاي هسته اي ايران بسيار عاقلانه و هوشمندانه بوده است، خاطرنشان كرد: اعتمادسازي بين ايران و اروپا،  سياست بسيار مدبرانه اي است.اين سياست به چين و روسيه كمك مي كند كه در مورد سياستهاي خود در حمايت از ايران مصمم تر شوند. راه و مسير سياسي ايران در مسئله هسته اي بسيار درست است زيرا اراده مثبت و سازنده اي در اروپا براي گسترش روابط با ايران وجود دارد.
علي لاريجاني:
مردم بتوانند رزق حلال كسب كرده و به آينده اميدوار باشند

فارس: نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اين كه دغدغه اصلي در شرايط كنوني در كشور معيشت مردم است، گفت: بايستي زمينه اي فراهم شود تا مردم بتوانند رزق حلال كسب كرده و به آينده اميدوار باشند.
علي لاريجاني در سخناني در جمع اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان گفت: اين امر نيازمند برنامه ريزي اصولي بر اساس اطلاعات و كارشناسي هاست، تا تصميم سازي درست صورت پذيرد. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهار داشت: در تعامل با جهان بايد نگاهي صلح آميز داشته و تعاملمان جهت دار و هدفدار باشد؛ چرا كه تعامل آب نباتي به ضرر ماست. لاريجاني تاكيد كرد: طرح مسئله خاورميانه بزرگ تهديد ديگري براي كشور است، چرا كه طراحان اين ايده، به دنبال تغيير رفتار كشورهاي مسلمان هستند. رئيس سابق سازمان صدا و سيما در ادامه با بيان اين كه بايستي فرصت را براي جوانان پرتحرك ايجاد كرد، افزود: جوانان سرمايه هاي ما هستند و بايد زمينه رشد آنها را فراهم كنيم. همچنين مديران كارآمد در كشور كه از نزديك با انقلاب آشنا هستند، زمينه را براي رشد جوانان فراهم مي نمايند. لاريجاني با تاكيد بر حضور مديراني مجرب و شجاع در عرصه مديريتهاي كشور، تصريح كرد: ساختار ديواني تمركزگرا جوابگو نيست، لذا بايستي به سمت استاني شدن حركت كنيم و البته در اين باره مي توانيم از تكنولوژي دولت الكترونيك بهره گيريم.
وزير علوم با اشاره به احكام متخلفان در حادثه علم و صنعت:
سعي مي كنيم با سعه صدر برخورد كنيم

ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: اگر چه اقدام دانشجويان در حادثه دانشگاه علم و صنعت اخلاقي نبود و همه آن را محكوم كردند، اما سعي مي كنيم احكام آنها ملايمتر صادر شود. دكتر جعفر توفيقي با بيان اين مطلب، گفت: پرونده متخلفان حادثه دانشگاه علم و صنعت مسير حقوقي خود را طي مي كند و بعد از حكم كميته انضباطي دانشگاه، در آن تجديدنظر مي شود و به وزارت علوم مي آيد. وي معتقد است كه بايد با سعه صدر بيشتري با اين قبيل موضوعات برخورد كرد و در محيطهاي دانشگاهي ملايمت بيشتري به خرج داد.
وزير علوم افزود: منتظر راي هيات تجديدنظر هستيم و تلاش مي كنيم كه احكام اين دانشجويان تا حد امكان ملايم باشد.
وي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر احتمال حضور در كابينه آينده، اظهار داشت: حجم كار به گونه ايست كه افرادي مثل ما ترجيح مي دهيم بعد از اتمام كار دولت فعلي به كار قبلي خود يعني معلمي و استادي دانشگاه برگرديم.

نمايندگان مجلس خواستار توجه رئيس جمهور به اصل ۵۸ و ۱۳۸ قانون اساسي شدند
گروه سياسي : ۱۶۸ نماينده مجلس شوراي اسلامي در جلسه روز گذشته خود طي نامه اي به سيدمحمد خاتمي خواستار توجه وي به رعايت اصل ۵۸ و ۱۳۸ قانون اساسي شدند. نمايندگان در نامه خود با اشاره به اين كه از ابتداي شروع به كار مجلس هفتم شاهد عدم تقديم بعضي اساسنامه ها موضوع اصل ۸۵ قانون اساسي و بعضي تصويب نامه ها و آيين نامه هاي دولت موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسي به مجلس مي باشيم، افزوده اند: حضرتعالي واقف هستيد ابلاغ و اجراي مصوبات قبل از تأييد، مشكلاتي را براي مردم به وجود خواهد آورد.
اين نامه مي افزايد: با بررسي به عمل آمده تعدادي از اساسنامه و تصويب نامه ها موضوع اصول ياد شده به هيأت ارسال نشده، لذا نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از حضرتعالي كه همواره تأكيد بر اجراي قانون اساسي نموده ايد انتظار دارند در انجام اين امور عنايت و دقت لازم صورت پذيرد.
تشييع جنازه نماينده ايلام
نمايندگان مجلس صبح روز گذشته و قبل از آغاز جلسه علني، پيكر مرحوم مرتضي كرمي نماينده ايلام را تشييع كردند.غلامعلي حدادعادل در مراسم تشييع پيكر كرمي در سخناني با اشاره به چگونگي وقوع سانحه تصادف رانندگي براي نماينده ايلام، گفت: درحالي كه هنوز شش ماه از عمر اين مجلس نگذشته است متأسفانه يكي ديگر از همكاران خود را از دست داديم.
جلسه غيرعلني
نمايندگان پس از تشييع پيكر نماينده ايلام جلسه علني تشكيل دادند كه در ادامه جلسه علني خود جهت بررسي بودجه سال ۸۴ وارد جلسه غيرعلني و غيررسمي شدند. نمايندگان در ادامه به لايحه اصلاح قانون مواد ۲ و ۴ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و تشكيل شوراي عالي انرژي رأي ندادند تا در جلسه خود مصوبه اي نداشته باشند.
در حاشيه مجلس
* حسن زماني نماينده ملاير گفت: به زودي با ارائه طرحي از سوي دولت و مجلس، خودگرداني بيمارستان ها لغو خواهد شد.
* اعضاي كميسيون مشترك بررسي «ترك سل» از سوي كميسيون هاي صنايع، امنيت ملي و سياست خارجي، اقتصادي و برنامه بودجه معرفي شدند. مهرباني، خوش چهره، فروزش، روحي، دل خوش، كاتوزيان، صادق زاده، احمد مهدوي، سيدحسين هاشمي، گرامي مقدم، بزرگيان، مصطفي سيدهاشمي، ملكي، برزگر، آشوري، محمود محمدي، امين زاده، كامران، علي احمدي، توكلي، مفتح، جبارزاده، عبداللهي و صديقي بنابي اعضاي اين كميسيون هستند كه به زودي تشكيل جلسه خواهند داد.

رئيس جمهور در دومين همايش ملي ايران شناسي:
جهاني شدن فرهنگ براي فرهنگ ايراني فرصت است
گروه علمي فرهنگي _ علي اصغر محمدي: رئيس جمهور طي سخناني در دومين همايش ملي ايران شناسي گفت: اگر جهاني شدن فرهنگ براي فرهنگ هاي گوناگون تهديد است، فرهنگي شدن جهان كه وجه ديگر دوران ما است، خود فرصت است و ايران شناسي در اين فرصت جايي مهم دارد.
خاتمي افزود: هرچه جهان فشرده تر و به هم پيوسته تر مي شود و فرهنگ و هويت هاي فراگيرتر شكل مي گيرند، توجه به وجوه خاص فرهنگي و عناصر هويت بخش فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها نيز بيشتر مي شود. در چنين چشم اندازي است كه ايران شناسي و مطالعاتي از اين دست هم موضوعيت و هم مطلوبيت نو يافته است.وي گفت: ايران شناسي نوعي دانش جديد است كه بايد به منظور توصيف و تبيين تمدن و فرهنگ ايران، رويكردي نو و نقادانه داشته باشد.رئيس جمهور افزود: ايران شناسي در زمره مطالعات علمي است و هم از رويكردهاي سياسي دوران استعمار و مباني قوم مدار غربي دور شده است. ايران شناسي را مي توان اكنون در زمره مطالعات انتقادي به حساب آورد كه خارج از دوگانه سازي هاي كهن غربي _ شرقي قرار دارد.
خاتمي گفت: قطعاً يكي از مؤلفه هاي مصاديق مهم پيشبرد گفت و گوي تمدن ها هم در مقياس ملي و هم در مقياس منطقه اي و بين المللي، اهتمام به ايران شناسي است، پس به منطق و روش علمي در همه وجوه و مقوله هاي ايران شناسي اهميت و اولويت دهيم.
وي توجه به جوانب مختلف مقوله ايران شناسي را ضروري دانست و گفت: ايران شناسي دربرگيرنده مقوله هاي مختلف فرهنگي، هنري، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، علمي و تاريخي است كه در عين حال مفهومي ميان رشته اي دارد. اگرچه امروز جنبه و وجهه هويتي در آن حايز اهميت است، اما ترديدي نيست كه همين مقوله نيز از مفاهيم تاريخي، اجتماعي، اقتصادي و گفتماني تأثير مي پذيرد.خاتمي افزود: ما نيازمند آنيم كه بدانيم در چه ظرف فرهنگ و تمدني جهان قرار داريم و فعليت و فاعليت ها در آن كدام است. ايران شناسي مقوله اي مركب و چندركني است و مي تواند راهبردها و كاربردهاي مؤثر براي برآوردن اين نياز داشته باشد.رئيس جمهور گفت: تمدن ايراني نه در چارچوب مرزهاي جغرافيايي ايران زمين محصور است و نه مي توان آن را به تنهايي از بررسي تاريخي ايران استنتاج كرد و بر همين اساس است اهتمام به ايران جغرافيايي ، ايران تاريخي و ايران زباني در مطالعات ايران شناسي اهميت خاصي دارد.وي اضافه كرد: اين گونه مطالعات طبيعتاً رويكردهاي ميان رشته اي، ميان سرزميني و ميان دانشگاهي را طلب مي كند، ايران شناسان عصر ما نياز دارند كه بيش از هميشه با خود و همكاران خود در حوزه هاي متناظر، ارتباط و همكاري داشته باشند.خاتمي با تأكيد بر موضوع ايران شناسي گفت: ايران شناسي مسئله مهم ما است، هم از آن رو كه ايراني هستيم و يا به ايران مي انديشيم و هم از آن رو كه ايران در متن ديروز، امروز و فرداي جهان حضوري مؤثر داشته و دارد. بايد با دلبستگي هاي ديرين به ضرورت ها و مسائل نوين بپردازيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |