سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۸ - Dec 21, 2004
پلي آف محرك قوي در ليگ برتر واليبال
تكاپو براي دستيابي به موقعيت بهتر
009348.jpg
گروه ورزشي- علي شاكري: با انتخاب شيوه پلي آف براي تعيين تيم هاي برتر اين فصل ليگ واليبال ايران اين بازي ها وارد فاز تازه اي شد. اگرچه انتخاب شيوه چگونگي برگزاري مسابقات مرحله نهايي آن هم در دل بازي هاي مرحله نخست جاي حرف بسياري داشت، اما اعلام آن درست به هنگام آغاز بازي هاي نيم فصل دوم محرك خوبي بود و تيم هاي بخت دار صعود به مرحله نهايي را به تكاپوي بيشتري وادار ساخت.
پيامد مثبت اين حركت در بعضي از نتايج هفته دوم از دور برگشت به خصوص در بازي تيم هاي ذوب آهن و آذرپيام با پاس و پتروشيمي مشهود بود. از اين هفته و تا پايان دور كامل مرحله نخست، تمامي تيم هاي بالاي جدول براي برخورداري از موقعيت بهتر در راهيابي به مراحل نهايي سعي خواهند كرد با تمام قوا به مصاف حريفان بروند تا در پلي آف با برخورد با تيم هاي به نسبت ضعيف تر از بخت بيشتري براي كسب مقام و عنوان برخوردار شوند. به همين نسبت تيم هاي كم شكست تر هم مي كوشند تا با كسب عنوان بهتر در جدول بازي ها از رويارويي با مدعيان قهرماني معاف شوند. در ميان بازي هاي اين هفته برخورد برق و پگاه در اروميه بدون ترديد مهم ترين بازي هفته خواهد بود، ضمن اين كه از جدال دو تيم خودروساز پيكان و سايپا هم نبايد غافل شد.
چرا عجله در معرفي ملي پوشان
دبير فدراسيون واليبال ديروز گفت: پارك كي ون سرمربي تيم ملي بزرگسالان ايران بنا به درخواست كميته ملي المپيك قرار است هفته آينده اسامي ۲۰ بازيكن را براي حضور در مرحله اول اردوي آمادگي اعلام كند.
با توجه به اينكه زمان تشكيل نخستين اردوي تيم ملي اواخر اسفند ماه است و فعلا هم بازيهاي ليگ برتر مرحله برگشت و نهايي خود را در پيش دارد، چه عجله اي است كه سرمربي تيم ملي حتما اسامي دعوت شدگان را چند ماه زودتراعلام كند؟! آيا معرفي پيشاپيش دعوت شدگان باعث كاهش انگيزه در نزد بازيكنان درگير با ليگ برتر و دعوت شده و دعوت نشده به تيم ملي نخواهد شد؟ آيا بهتر نيست كه پارك كي ون را تحت فشار نگذاريم و اسامي دعوت شدگان را به پايان مرحله نهايي ليگ برتر موكول كنيم. در چنين صورتي هم انگيزه درخشش از جوانان و با تجربگان حاضر در ليگ برتر گرفته نمي شود و هم با ازبين رفتن حاشيه امنيت براي دعوت شدگان تيمها آسيب نمي بينند. روي اين پيشنهاد كمي تامل كنيد، مطمئنا ضرر نخواهيد كرد.
برنامه بازي هاي اين هفته
چهارشنبه دوم دي ماه: سالن شهداي ۷ تير
ساعت ۱۵: دخانيات تهران - آذرپيام اروميه
ساعت ۱۷: پاس تهران - پاديسان گنبد
ساعت ۱۹: پيكان - سايپا
پنج شنبه سوم دي ماه
ساعت ۱۷: پيام شهركرد - صنام تهران
ساعت ۱۷: پتروشيمي بندر امام - پخش پالايش كرمانشاه
ساعت ۱۷: پگاه اروميه - برق تهران
ساعت ۱۷: راه آهن مشهد - وحدت ساري
ساعت ۱۷: اتكا قم - نئوپان گنبد
ساعت ۱۷: دانشگاه آزاد - ذوب آهن

خبرهاي فوتبال جهان
آنلكا در راه بارسلون
009351.jpg
گروه ورزشي: باشگاه بارسلون اسپانيا در صدد خريد نيكولاس آنلكا مهاجم فرانسوي تيم منچسترسيتي و پيشين ليورپول است.بدنبال مصدوميت هنريك لارسن سوئدي كه از ناحيه زانو با آسيب ديدگي شديدي روبرو شده مسئولين بارسلون براي خريد يك مهاجم جديد دست بكار شدند. پيش از اين قرار بود گابريل باتيستوتا به بارسلون بيايد اما در اين باره دو طرف به توافق نرسيدند.آنلكا ۲۵ ساله پيش از اين يك دوره ناموفق را در تيم رئال مادريد پشت سر گذاشته بود كه بعد از اعلام نارضايتي از اين تيم جدا شد و به تيم منچسترسيتي پيوست.
فرانك ريكارد در اين باره گفت: اميدوارم اين انتقال صورت گيرد تا بتوانيم در ليگ قهرمانان با قدرت هرچه بيشتر به ميدان برويم.تيم بارسلونا در مرحله يك هشتم نهايي ليگ قهرمانان اروپا به مصاف چلسي مي رود.
لاليگا حساس مي شود
تيم فوتبال بارسلون در هفته هفدهم لاليگا امشب در زمين تيم لوانته به ميدان مي رود. بارسلون بعد از تساوي يك بر يك مقابل والنسيا حالا بايد بازي دشواري را با اين تيم ناشناخته برگزار نمايد .
اين تيم در حال حاضر با ۳۹ امتياز در صدر قرار دارد. در بازي ديگر امشب رئال بتيس به مصاف آتلتيكو مادريد مي رود.
اين بازيها فرداشب نيز دنبال خواهد شد و طي آن در حساس ترين بازي رئال مادريد كه بتدريج جايگاه واقعي خود را بدست مي آورد، به مصاف سويل مي رود. اسپانيول تيم دوم جدول نيز با والنسيا روبرو مي شود.

تازه ترين رده بندي فيفا ايران همچنان در مكان بيستم
در تازه ترين  فهرست  رده بندي  بهترين  تيم هاي  ملي  فوتبال  جهان  كه  روز دوشنبه  توسط فدراسيون  بين المللي  فوتبال  (فيفا) ويژه  ماه  دسامبر منتشرشد، تيم  ملي  فوتبال  ايران  همچنان  در بين  بيست  تيم  برتر جهان  و در مكان بيستم  قرار دارد.اين  در حالي  است  كه  برزيل  همانند ماه هاي  گذشته  در صدر اين  فهرست و آلمان  در رده  نوزدهم  (يك  پله  بالاتر از ايران ) ايستاده اند.
به گزارش  خبرگزاري  رويترز از لندن ، تيم  ملي  فوتبال  ايران  با ۶۹۷امتياز در رده  بيستم  جدول  رده بندي  فيفا و مكان  دوم  در ميان  تيم هاي  آسيايي قرار گرفته  است  در حاليكه  تيم  ژاپن  با ۷۰۷ امتياز همچنان  در مكان  هفدهم قرار دارد.
براساس  اين  گزارش ، تيم  ملي  برزيل  با ۸۴۳ امتياز همچنان  در صدر اين فهرست  قرار دارد و تيم هاي  فرانسه  و آرژانتين  در مكان هاي  دوم  و سوم ايستاده اند.

فدراسيون ورزش دانشجويي ضروري است
مديركل  تربيت  بدني  دانشگاه  آزاد اسلامي گفت : بدليل  اهميت  گسترش  و ارتقاءورزش  دانشجويي  در دانشگاه ها و موفقيت  دانشجويان  در مسابقات  برون مرزي ، تشكيل  فدراسيون  ورزش  دانشجويي  لازم  است . بهرام قديمي روز دوشنبه  در جريان  چهارمين  المپياد سراسري  ورزشي  دانشجويان  پسر دانشگاه  آزاد كشور در گفت  و گو با ايرنا افزود: بسياري  بر اين  باورندكه  تربيت  بدني  وزارت  علوم  و تحقيقات  و فناوري  با تربيت  بدني  دانشگاه  آزادبراي  اعزام  و انتخاب  بازيكن  به  مسابقات  برون مرزي  داراي  اختلاف  هستند. وي  گفت : باتوجه  به  اين كه  دانشگاه  آزاد عضو سازمان  جهاني  ورزش  دانشجويان (فيزو) است ، ۶۲ تيم  در دو بخش  دختران  و پسران  در ليگ  برتر و بيش  از ۸۵ درصداز دانشجويان  قهرمان  مسابقات  جهاني  را تحت  پوشش  دارد، هيچ گاه  خود را متولي  و مرجع  براي  اعزام  ورزشكاران  به  مسابقات  جهاني  عنوان  نكرده  است . وي  يادآور شد: با ايجاد فدراسيون  ورزش  دانشجويي  به سهولت  مي توان  درهر زمينه اي تصميم گيري  و المپيادهاي  مشترك  برگزار كرد. با صرفه جويي  در هزينه ها مي توان  اعتبارات  را صرف  اردوهاي  آمادگي  جسماني  و تداركاتي  براي  تيم هاي  دانشجويي  و اعزام  به  خارج  كرد.

ميزبانان مسابقات بسكتبال غرب آسيا
اردن ، لبنان  و يمن  به عنوان  ميزبانان  مسابقات  بسكتبال  باشگاه ها، بزرگسالان  و نوجوانان  غرب  آسيا در سال  آينده  ميلادي  برگزيده  شدند. به گزارش  روز دوشنبه  فدراسيون  بسكتبال ، فدراسيون  بسكتبال  غرب  آسياموافقت  خود را با ميزباني  اين  كشورها اعلام  كرد. بدين  ترتيب  كشورهاي  اردن ، لبنان  و يمن  سال  آينده  ميزبانان  پيكارهاي زير خواهند بود.
* مسابقات  بسكتبال  باشگاه هاي  غرب  آسيا اردن  فروردين  ماه  سال  ۸۴
*مسابقات  بسكتبال  بزرگسالان  غرب  آسيا لبنان  تيرماه  سال ۸۴
*مسابقات  بسكتبال  نوجوانان  زير ۱۸ سال  يمن  مردادماه  سال  ۸۴
* ايران كه در سالهاي گذشته همواره علاقه مندي خاصي به ميزباني بازي هاي غرب آسيا داشت ، اين بار هيچ ميزباني را نپذيرفت.

تصميم بزرگ براي ورزش ايران
خليج هميشه فارس
گروه ورزشي: خبرنگار قطري مي گفت: «بيائيد در جام خليج شركت كنيد.» گفتم خليج؟ گفت: «بله. خليج. فارس و عرب ندارد. مهم اين است كه آب شور دارد و ماهي.» خنديدم: «پس عراق در اين جام چه مي كند؟ مگرعراق ساحل دارد؟» جوابي نداشت. فقط مي خنديد. آن روز فكر مي كردم خنده اش از درماندگي است،اما امروز اتفاقات تازه اي افتاده است.
خبر رسيد در بروشور برگزاركنندگان بازي هاي آسيايي دوحه ،۲۰۰۶ در ضمن معرفي مكان هاي ورزشي مختلف اين كشور، در نقشه به جاي خليج فارس، نام مجعول خليج عربي آمده است كه يك گستاخي كامل و بي سابقه است كه واكنش هاي به موقع مقامات ورزشي ايران را در پي داشت: محمدرضا يزداني خرم در واكنش به اين اقدامات گفته است: حضور نيافتن تيم هاي ورزشي ايران در بازي هاي آسيايي قطر با صلاحديد مقامات بلندپايه ورزش كشور مي تواند به عنوان اعتراض رسمي ايران نسبت به عمل ناشايست كشورهاي عربي در تغيير نام خليج هميشه فارس و تجاوز به حريم ايران، به اعتبار اين مسابقات خدشه  وارد كند.
رئيس فدراسيون واليبال گفت: روز شنبه بروشوري را از سوي برگزار كنندگان بازي هاي آسيايي دوحه دريافت كرديم كه در آن ضمن معرفي مكان هاي ورزشي مختلف اين كشور، در نقشه آن به جاي نام خليج فارس از نام خليج عربي استفاده كرده بودند.
به هر حال بررسي اين موضوع نيازمند يك عزم ملي در بين تمامي اقشار ورزش كشور است به صورتي كه ما نيز هر تصميمي را كه دولت و سازمان تربيت بدني بگيرند بدون چون و چرا اجرا خواهيم كرد.
در صورت تحريم اين دوره از بازي ها، كشورهاي عربي درس بسيار بزرگي را خواهند گرفت تا ديگر به فكر تجاوز به حريم ايران نيافتند.ساعتي بعد نوبت ورزشي نويس ها بود كه وارد ميدان بشوند؛ با اطلاعيه اي غرا و تند كه در آن حركت برگزاركنندگان قطري محكوم شده بود. در عين حال دبير كميته ملي المپيك در پي جعل نام خليج هميشه فارس و تثبيت هويت تاريخي ايران گفت: اين امر براي جامعه ورزش كه مراودات زيادي نيز با كشورهاي حوزه خليج فارس دارد، اصلاً قابل قبول نيست.
علي كفاشيان افزود: در هيچ اجلاس، سمينار و مسابقه اي كه بخواهند نام خليج عرب را به كار ببرند شركت نخواهيم كرد و فدراسيون هاي ورزشي را نيز از حضور در آن منع مي كنيم. اين در حالي است كه هر دعوت نامه اي با اين نام و مضمون به ما منعكس شود، به سرعت نامه اعتراض آميزي را براي آنها ارسال خواهيم كرد. اين نكته اي است كه «بايد» موردتوجه مسئولان ورزشي ايران قرار بگيرد. به قول يك روزنامه نگار خوش ذوق «خليج فارس يا خليج فارس» همين و تمام!

روزنامه لبناني، «علي كريمي» را ستاره فوتبال آسيا ناميد
گروه ورزشي: روزنامه  لبناني  المستقبل  روز يكشنبه  نوشت : علي  كريمي  بازيكن  تيم  ملي فوتبال  ايران  بازي  را از كوچه  پس  كوچه هاي  تهران  آغاز كرد و امروز به ستاره  مطلق  فوتبال  آسيا تبديل  شده  است . المستقبل  با چاپ  مقاله اي  به  بررسي  پيشينه  فوتبال  كريمي  پرداخت  و نوشت: ورود كريمي  به  عرصه  فوتبال  حرفه اي  بيشتر به  رويا شبيه  است  زيرا او فوتبال  را نه  از باشگاه هاي  مجهز بلكه  از كوچه  پس  كوچه هاي  پايتخت  ايران  آغاز كرد. اين  روزنامه  به  نقل  از كريمي  اضافه  كرد: من  فوتبال  را با توپ  پلاستيكي  كه  آن  را نيز با دشواري  خريداري  مي كردم  شروع  كردم  و همين  موضوع  زمينه  پيوستن  من  به  باشگاه  پرسپوليس  را فراهم  كرد.

اختيارات مدير تيم هاي ملي كشتي
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: محمدعلي صنعتكاران با كوله باري از تجربه و دانش بار ديگر سكاندار هدايت تيم هاي ملي كشتي ايران شده و طبق گفته سخنگوي رسمي فدراسيون كشتي وي مدير تيم هاي ملي در همه رده ها است. البته اين تاكتيك جديدي در اداره كشتي ما نيست، چراكه محمدرضا طالقاني در بدو تصدي دوباره اش در كشتي چنين فضايي را براي رسول خادم هم فراهم كرد كه در نهايت به دليل آنكه به همراه چنين پستي شرح وظايف مشخصي وجود نداشت، منجر به جدايي خادم و مشكلات بعد از آن شد.
امروز ظاهرا همين قضيه به نوع مشابهي درحال تكرارشدن است. تنها با اين تفاوت كه صنعتكاران به دليل سابقه طولاني اش در كشتي فرد باتجربه اي است كه ريز و درشت كشتي را خوب مي شناسد و در اجراي برنامه ها و تصميماتش هم بسيار سخت كوش و قانون مدار است. او مي گويد: با مسئولان فدراسيون صحبت هايي را انجام داده ام، اما به دنبال مشخص شدن حيطه اختياراتم هستم تا برنامه هايم را اعلام كنم.
تجربيات گذشته نشان مي دهد طالقاني براي آنكه دوباره گرفتار بحران و حاشيه هاي تلخ گذشته نشود، مي بايست با صراحت كامل لهجه در اسرع وقت ابهامات موجود در رابطه با شرح وظايف مدير تازه سازمان تيم هاي ملي را مشخص و كتبا به وي ابلاغ نمايد. به عنوان مثال انتخاب نفرات تيم ملي ازجمله جدي ترين مباحثي است كه هم مسئولان فدراسيون و هم مدير سازمان تيم هاي ملي بايستي از حد و ميزان اختيارات خود آگاهي كامل داشته باشند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |