سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۸ - Dec 21, 2004
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات:
مخابرات ۱۰سال ديگر مي تواند
نياز امروز تلفن همراه را تامين كند
009408.jpg
گروه انفورماتيك: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است به دليل اتخاذ تصميم هاي نادرست در سطح ملي، توسعه تلفن همراه در ايران ۱۰سال از فناوري روز دنيا عقب است و هم اكنون اگر تنها متكي به توان اپراتور اول باشيم ۸ تا ۱۰ سال طول خواهد كشيد تا نياز امروز را برطرف كنيم.
به گزارش خبرنگار ما احمد معتمدي، در نخستين سمينار تخصصي علمي تدوين استراتژي گذر به فناوري هاي نسل ۵/۲ و سوم تلفن همراه در ايران گفت: حدود ۲۰ سال است كه فناوري تلفن همراه ظهور كرده كه در ۶ سال گذشته از آن استقبال فراواني شده و از سال ۷۳ تلفن همراه وارد بازار ايران شد.
او ميزان ضريب نفوذ تلفن همراه در ايران براي ۹/۳ ميليون دارنده تلفن همراه را ۸/۵ درصد اعلام كرد و اين در حالي است كه در برخي كشورهاي توسعه يافته ميزان ضريب نفوذ بالاي ۹۰ درصد هم وجود دارد.
معتمدي تعداد متقاضيان تلفن همراه در بازار امروز ايران را ۲۵ ميليون عنوان كرد و گفت: ميزان تقاضا تا پايان برنامه چهارم توسعه ۴ ميليون تقاضا تخمين زده مي شود كه ۶/۵ ميليون ثبت نام در يك دوره با قيمت بالاي ۴۴۰ هزار تومان مويد اين مطلب است.
وي ميزان عقب ماندگي ايران در توسعه تلفن همراه را ۱۰ سال دانست چرا كه تصميم هاي ملي را به درستي اتخاذ نكرده ايم و تا قبل از برنامه سوم با تلفن همراه به عنوان يك كالاي لوكس برخورد كرديم كه نتيجه آن شد كه تا پايان برنامه دوم ۴۹۰ هزار شماره به مردم تحويل داديم و در برنامه سوم با هجوم مردم و فروش  ۲/۱ ميليوني و ۶/۵ ميليوني فيش رو به رو شديم.
معتمدي پر كردن اين فاصله با روشهاي سنتي در كوتاه مدت را امكان پذير ندانست و افزود: براي اين منظور به ابتكار، مطالعه، استفاده از تجربه كشورهاي دنيا و استفاده از الگويي مناسب نياز داريم و در اين زمينه بايد الگوي خاص خودمان را داشته باشيم؛ الگويي كه از تجربه روز دنيا استفاده كند اما با قوانين، ارزش ها و ويژگي هاي انقلاب تطبيق داشته باشد.
او افزود: براي غلبه بر مشكلات موجود و رسيدن به شاخص هايي در شان جمهوري اسلامي ايران و پاسخ به نياز و حق مردم دو راهبرد اساسي را دنبال كرديم؛ افزايش ظرفيت اپراتور اول با استفاده از توان شركت هاي دولتي و پيمانكاران خصوصي يك راهكاري بود كه به كار گرفته شد كه در راستاي آن در برنامه دوم، حداكثر سالي ۱۵۰ هزار واگذاري داشته ايم با احتساب ۴۰ درصد كمبود تجهيزات به علت اشتباه در طراحي كه داشتيم حداكثر ۱۰۰ هزار ظرفيت در سال در برنامه دوم ايجاد كرده ايم اما با برنامه ريزي در سال گذشته يك ميليون و ۲۰۰ هزار و امسال يك ميليون ۷۵۰ هزار ظرفيت ايجاد كرده ايم.
معتمدي افزود: در سال آينده نيز
۵/۲ميليون ظرفيت ايجاد خواهد شد؛ به طوري كه نسبت به سال آخر برنامه دوم ۲۵ برابر افزايش ظرفيت خواهد يافت اما با وجود افزايش ۲۵ برابري در ظرفيت سازي كشور اگر تنها متكي به توان اپراتور اول باشيم ۸ تا ۱۰ سال طول خواهد كشيد تا نياز امروز را برطرف كنيم.
وي انتخاب اپراتور دوم و اپراتورهاي بعدي را از راه حل هاي ديگر دانست.
معتمدي افزود: در همين زمينه از دو سال پيش كار را شروع كرديم كه دو مشاور داخلي و دو مشاور خارجي را كه يكي از آنها سازمان جهاني مخابرات بود، انتخاب كرديم و كميته راهبردي متشكل از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، وزارت امور اقتصاد و دارائي، وزارت اطلاعات، نماينده سازمان قوه قضائيه، نماينده بازرسي كل كشور، نماينده بازرسي رياست جمهوري و تعدادي از صاحبنظران تشكيل شد.
وي ميزان سرمايه گذاري از سوي شركت هاي خارجي در اپراتور دوم را حدود ۷۰ درصد ذكر كرد و گفت: تنها حدود ۲۰ درصد سود متعلق به آنهاست و از منظر امنيتي نقش شركت هاي خارجي صفر است و صددرصد تابع قوانين كشور است و از نظر نيروي متخصص و پرسنل مورد استفاده بالاي ۹۸ درصد داخلي هستند و تجهيزات و ارزبري پروژه بين ۳۰ تا ۴۰ درصد است.
به گفته معتمدي، اپراتور دوم ۱۲ هزار شغل مستقيم در كشور ايجاد مي كند كه همه ايراني هستند و در سال اول از مجموع ۷۸۱ متخصص تنها ۷۴ نفر خارجي هستند و در سال پنجم از مجموع ۲۱۸۸ متخصص تنها ۱۰ نفر هستند و در سال ۱۵ از مجموع ۳۴۰۵ متخصص تنها ۵ نفر خارجي هستند كه بدين ترتيب شبكه در اختيار مديران و كارشناسان داخلي است.
وي اظهار داشت: در اين پروژه از نسل ۵/۲ تلفن همراه استفاده مي شود كه مناسب ترين تكنولوژي مورد استفاده در دنياست و اپراتور اول از نسل دوم استفاده مي كند كه آن هم در حال تغيير به نسل ۵/۲ است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: در حالي كه ۴۰۰ اپراتور در سراسر دنيا از فناوري نسل سوم استفاده مي كنند و ۱۷۲ اپراتور از فناوري نسل ۵/۲ استفاده مي كنند، تنها ۲۳ اپراتور از فناوري نسل سوم استفاده مي كنند.
نخستين سمينار تخصصي ملي تدوين استراتژي گذر به فناوري هاي نسل ۵/۲ و سوم تلفن همراه در ايران رو گذشته از سوي دانشكده علمي-كاربردي پست و مخابرات با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد.

۵ بازي برتر ۲۰۰۴ از نگاه پي. سي. ورلد
009411.jpg
009414.jpg
گروه انفورماتيك: برترين بازي هاي ويديويي امسال معرفي شدند؛ بنابه نظر كارشناسان مؤسسه پي.سي.ورلد، پنج بازي Orbz، راكت بولينگ، گيش، بدموجو و كاتاماري داماسي جزو برترين هاي امسال شناخته شدند.
اين در حالي است كه Doom3 و Halflife ۲ توانسته بودند در سال ۲۰۰۴ عنوان پرفروش ترين بازي ها را به خود اختصاص دهند، اما متخصصان بي سي ورلد معيار اصلي  انتخاب خود را پيشرفت در موفقيت بازي هاي كوچكتر عنوان كرده اند. :Orbz اين بازي كه ساختار نسبتاً ساده اي دارد به علت هيجان و فعاليت زيادي كه در كاربر برمي انگيزد توانسته طرفداران زيادي را به خود جلب كند.
در اين بازي كاربر يك سري طعمه هايي را در فضا نشانه مي گيرد و به آنها شليك مي كند. وجود موانع ريز و درشت و شناور بودن اين طعمه ها كار را براي كاربر سخت تر مي كند. دموهاي كوتاه اين بازي به صورت رايگان بر روي وب سايت ها موجود است اما اين بازي در بازار ۲۰ دلار قيمت دارد. orbz بر روي سيستم عامل هاي ويندوز مكينتاش و ليندكس قابل اجراست.
راكت بولينگ: در اين بازي مانند بولينگ معمولي كاربر بايد سعي كند توپ هاي بولينگ را به نشانه هاي مربوطه پرتاب كند. شايد اين بازي به نظر بسيار ساده بيايد اما طراحان راكت  بال توانستند با بازي گرفتن ميدان ديد كاربر وي را به زحمت بيندازد. اين بازي نيز ۲۰ دلار قيمت دارد و قابل اجرا در كامپيوترهاي شخصي كه با سيستم عامل هاي معتبر كار مي كند است.
گيش: گيش يك شيء دوراني است كه كاربر بايد آن را هدايت كند. اين موجود در مراحل گوناگون هدايتش سخت تر و غيرقابل كنترل تر مي شود. گيش در حال حركت مجبور است از سراشيبي هاي تندي بالا و پايين برود و يا به خاطر موجودات عجيب و غريبي كه به بدنش مي چسبند از حركت بازمي ايستد و زمان را از دست مي دهد اين بازي حدود ۴۰ دلار قيمت دارد.
009417.jpg
009420.jpg
بدموجو: در اين بازي  كاربر عجيب ترين سواري زندگيش را تجربه مي كند چرا كه اكنون او نه سوار بر موتور يا دوچرخه است نه پشت يك ماشين مسابقه يا سواري، بلكه اين بار كاربر سوار بر يك سوسك بايد مراحل بازي را طي كند.
كاربر با مسايلي مواجه مي شود كه در حالت عادي به آنها وقعي نمي گذاشت؛ مانند يك حوضچه آب كوچك و يا يك سنگ اما اكنون چون كاربر در هيات يك سوسك درآمده، مجبور است از اين موانع به نظر كوچك عبور كند. اين بازي نيز ۲۰ دلار قيمت دارد و برروي كامپيوترهاي شخصي قابل اجراست.
كاتاماري داماسي: نام اين بازي كه يك نام ژاپني است داستان فرمانرواي ستارگان است كه باعث مي شود تمام ستاره هاي شب ناپديد شوند و براي اين كار شاهزاده شجاع و كوچكي به نام كاتاماري را با يك سلاح چسبناك به زمين مي فرستد تا ستارگان گمشده را بيابد.
اين بازي كه به خاطر كيفيت صدا و تصوير بالايش حائز اهميت است، ۳۰ دلار قيمت دارد و با Play Station2 قابل اجراست.

كتابخانه ديجيتالي جهان اسلام در قم راه اندازي مي شود
گروه انفورماتيك: معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم از راه اندازي كتابخانه ديجيتالي جهان اسلام در حوزه خبر داد.
حجت الاسلام سبحاني در اين باره گفت: يكي از برنامه هاي دفتر تبليغات اسلامي كه در حال انجام است، تأسيس كتابخانه ديجيتالي اسلامي است كه در صورت راه  اندازي، مقالات مرجع و منابع ديني را از درون و بيرون حوزه جمع آوري كرده و تمام اين آثار و منابع را در اختيار پژوهشگران قرار مي دهد.
وي ادامه داد: كارهاي مطالعاتي و مقدماتي كتابخانه ديجيتالي انجام شده است و اميدواريم فاز اول آن به صورت آزمايشي تا اواخر سال جاري  راه اندازي شود.
به گزارش مهر، به نقل از پايگاه اطلاع  رساني رسا، سبحاني با بيان اين كه خدمات كتابخانه اي در دنيا و كشور ايران از طريق شبكه اينترنتي در حال گسترش است، تاكيد كرد: در كتابخانه هاي سنتي امكان انجام برخي كارها مانند جست وجوهاي دقيق و تخصصي وجود ندارد، ولي از طريق شبكه، اين كار به راحتي امكان پذير است.
به گفته وي، از خدمات ديگري كه كتابخانه  ديجيتالي در اختيار كاربران قرار مي دهد اين است كه خدمات موجود در كتابخانه هاي سنتي مانند فهرست  بندي كتاب ها، رزرو كتاب، امانت، مشورت و كارهاي پژوهشي را نيز از طريق شبكه اطلاع  رساني ارائه مي كند.

ناكامي مدياسنتر مايكروسافت
گروه انفورماتيك: مدياپلير (Media Player) جديد مايكروسافت كه امكان ديدن فيلم، عكس و ويرايش آن را از راه دور به كاربر مي دهد، نتوانسته است آن طور كه بايد و شايد در بازار موفق باشد و بسياري از كارشناسان اين مسأله را يك ناكامي براي اين شركت دانسته اند.
به گزارش واشنگتن پست، مدياسنتر (Media-Center) مايكروسافت اين امكان را براي كاربر فراهم مي كند كه از فاصله دور بتواند به راحتي به ديدن عكس و فيلم در كامپيوتر شخصي خود بپردازد. اين نوع كامپيوترها با يك سري ابزاري ارائه مي شوند كه از فاصله دور بتوان مانيتور را كنترل كرد براي مثال ويرايش كردن عكس و يا تنظيم صدا و تصوير فيلم يا موزيك. اما بنا به گفته تحليل گران اين كامپيوتر گرچه مي تواند جاي تلويزيون ها و يا دي.وي.دي ها را بگيرد اما هزينه بسيار زيادي در برخواهد داشت.
مشخصه اصلي اين نسخه جديد نسبت به نسخه هاي قبلي، داشتن ابزار وتكنيك هاي جديد ويرايش عكس است. با اين ابزار مي توانيد به راحتي از فاصله دور عكس هاي خود را ترميم كنيد و بعد آلبوم عكس هاي انتخابي خود را بر روي يك سي.دي يا دي.وي.دي رايت كنيد. اما منتقدان عقيده دارند گرچه اين فناوري ابتكار بسيار جالبي است اما سؤال اساسي اين است كه واقعاً كاربران تا چه حد به اين فناوري نياز دارند؟ علاوه براين سيستم ويرايش عكس اين محصول با كاستي هاي ريز و درشتي كار مي كند؛ براي مثال جست وجو ميان عكس هاي متعدد به كندي انجام مي گيرد و يا حافظه سيستم براي ويرايش هاي انجام شده بر روي عكس به درستي كار نمي كند.از ويرايش عكس كه بگذريم مي رسيم به قابليت پخش و ضبط موزيك اين محصول؛ كاربر مي تواند با انتخاب موزيك هاي مختلف از آلبوم هاي گوناگون آنها را در يك سي.دي رايت كند اما كافي است كاربر يك دگمه را اشتباهاً فشار دهد و تمام تنظيم هايش به هم بريزد قابليت پخش راديويي اين محصول نيز در حد حرف باقي مانده است و چه از لحاظ نحوه كاركرد و چه ميزان ايستگاه هاي تحت پوشش بسيار ضعيف عمل كرده است.

۲۰۰ ميليون تومان براي دانشكده هاي ICT
مهر: به ازاي هر دانشكده اي كه در زمينه IT و ICT ايجاد شود، دويست ميليون تومان به آن دانشگاه پرداخت مي شود. شفيعي معاون آموزش، تحقيقات و فناوري ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: هر دانشكده IT و ICT كه در كشور ايجاد شود ۲۰۰ ميليون تومان در فاز اول به آنها كمك خواهد شد تا براي ايجاد زمينه هاي لازم و فراهم آوردن تجهيزات آزمايشگاه ها هزينه شود.

نرم افزار
اپل به جنگ Real رفت
موج: شركت اپل بر روي سايت خود برنامه اي را قرار داده است كه با دانلود آن كاربران ديگر قادر نخواهند بود از آهنگ هاي شركت Real براي گوش دادن در موسيقي پلير هاي خود استفاده كنند.
دانلود اين برنامه از سويي اجباري نيز هست، زيرا تمام كاربراني كه از سايت اين شركت آهنگ مي خرند بايد آن را دريافت كنند.
مدتي پيش شركت Real با استفاده از فناوري جديدي به نام هارموني كاري كرده بود كه كاربران مي توانستند با داشتن آن از iPod براي پخش آهنگ هاي Real استفاده كنند و اين كار خشم مسئولان اپل را برانگيخته بود.
علاوه بر اين، كاربراني كه با iPod خود نيز عكس هايي با فرمت هاي خاص را تماشا مي كردند مي توانستند با فناوري هارموني ساير فايل هاي تصويري را نيز تماشا كنند.
به همين دليل، اپل با ارائه اين نرم افزار دست Real را از موسيقي پليرهاي اين شركت كوتاه كرده است ولي بعيد نيست بار ديگر فناوري جديدي به كمك اين شركت نيايد.

سخت افزار
ديسك هاي فشرده دو منظوره
گروه انفورماتيك:شركت DVD Forum سازنده قطعات ذخيره اي نوري اعلام كرد كه شكل جديد ديسك هاي فشرده با   ۲ كاربرد پخش در دستگاه هاي پخش CD و DVD توليد و وارد بازار خواهد شد.
اين ديسك جديد كه Dual Disc نام دارد، تركيبي از ديسك هاي CD و DVD است.
در يك طرف اين ديسك CD با فركانس استاندارد ۱/۴۴ كيلوهرتز و در سمت ديگر DVD با فركانس استاندارد  ۱۹۲ كيلوهرتز تعبيه شده است.
يكي از دلايل طراحي اين فناوري جديد كاهش هزينه بسته بندي و پخش ديسك هاي جداگانه است.

رصد خانه
قدرت رعد برق در زحل
گروه دانش: طبق اطلاعات جديدي كه از سفينه فضايي كاسيني به دست آمده است ميزان قدرت رعد و برق در سياره زحل ميليونها بار قدرتمندتر از زمين شناخته  شده است.
به گزارش شين هوا گرچه قدرت رعد و برق زميني خود به تنهايي حدود صد تا يك ميليارد ولت الكتريسيته توليد مي كند، اما دانشمندان به اين نتيجه رسيدند كه قدرت رعد و برق در سياره حلقوي زحل داراي قدرت بسيار بيشتري است. اين نتيجه گيري از طريق استفاده از امواج راديويي صورت گرفته است.
كاسيني كه از طرف سازمان فضايي ناسا براي بررسي زحل مأمور است زماني كه از ماه جولاي گذشته در اين سياره فرود آمد، توانست از فاصله ۱۶۱ ميليون كيلومتري آن قدرت رعد و برق را دريافت كند كه اين فاصله در مقايسه با فواصلي كه در زمين اين قدرت قابل اندازه گيري است بسيار حائز اهميت است.
كاسيني هفته گذشته براي دومين بار از كنار تايتان، بزرگترين و شگفت انگيزترين قمر سياره زحل عبور كرد.

تلفن
ماشين سخنگوي راهنماي تلفني
موج: پس از يك دوره آزمايشي موفقيت آميز ، بلژيك از نخستين روز سال ۲۰۰۵ رسماً داراي يك سيستم ماشيني راهنماي تلفن پاسخگو مي شود كه نسبت به گفتار و حرف زدن مراجعه كنندگان به آنها پاسخ مي دهد.
اين راهنماي باهوش كه در واقع كامپيوتري به نام ليزا (Lisa) است، پس از شنيدن نام كسي كه به دنبالش مي گرديد شماره تلفن او را به شما مي دهد يا با شنيدن شماره تلفن نام صاحب و آدرس آنرا در اختيار شما مي گذارد.
هر تماس تلفني با ليزا كه شماره او ۱۲۳۴ است براي كارب۹۰ يورو سنت هزينه در برخواهد داشت.
ليزا كه از نخستين روز اكتبر ۲۰۰۴ تا پايان امسال بصورت آزمايشي و رايگان آغاز بكار كرده، روزانه به طور ميانگين پاسخگوي ۴۰۰۰تلفن است و در شلوغ ترين روز ۱۰ هزار نفر با او تماس گرفته اند.
اين ماشين سخنگو براي كاهش بار اقتصادي شركت بلگاكام طراحي شده و با
راه اندازي آن ۵۰۰ اپراتور به تدريج از كار بركنار شده به ساير قسمت ها منتقل مي شوند.

هوش مصنوعي
ساخت برف پاك كن هوشمند خودرو در ايران
ايسنا: يك مبتكر جوان ايراني موفق به طراحي و ساخت برف  پاك كن هوشمند خودرو شد.
سعيد تولايي، طراح اين سيستم با اشاره درباره مزاياي استفاده از برف پاك كن هوشمند گفت: در هنگام بروز بارندگي با توجه به شرايط متغير جوي راننده خودرو ناچار است پي درپي كليد برف پاك كن را بفشارد. اين امر باعث مي شود كه راننده تمركز خود را از دست دهد.
اين دستگاه قادر است بدون دخالت راننده با كمك سيستم حسگر برف پاك كن خودرو را به صورت خودكار كنترل كند.
اين سيستم از دو قسمت اصلي حسگر و بلوك الكترونيكي تشكيل شده است؛ حسگر ميزان بارش باران را اندازه گيري و اطلاعات مربوط را در اختيار بلوك الكترونيكي قرار مي دهد و با توجه به اطلاعات حسگر ميزان عملكرد برف پاك كن به ميزان بارش باران را به صورت خودكار كنترل مي كند.
به گفته وي حسگر با استفاده از پرتوهاي نامريي اشعه مادون قرمز ميزان بارش باران را روي شيشه جلو خودرو اندازه گيري مي كند.
او افزود: اين دستگاه غير از كنترل برف پاك كن، كنترل پمپ شيشه شوي را نيز به صورت خودكار برعهده دارد و اگر شيشه خودرو به گل و لاي آغشته شود، پمپ شيشه شوي به كمك اين دستگاه به صورت خودكار عمل كرده و همزمان با دور تند برف پاك كن براي تميز كردن شيشه فعال مي شود .
اين سيستم همچنين قابليت فعال كردن چراغهاي اصلي جلو و عقب خودرو را نيز دارد و اگر نور محيط بر اثر تاريك شدن و يا وارد شدن خودرو به تونل كاهش يابد، چراغ به صورت خودكار روشن مي شود.
سيستم ساخته شده قابليت نصب بر روي انواع خودروهاي توليد داخل را داراست و با بررسي هاي به عمل آمده، براي نصب اين سيستم روي خودروهاي توليد داخل نياز به هيچ تغييري در دسته سيم هاي مربوط به سيم كشي برقي خودرو نيست و تنها تغيير به عمل آمده آن است كه چهار رشته سيم از دور شيشه جلو به قاب فرمان منتقل مي شود.
هزينه تمام شده اين دستگاه حدود ۲۰ برابر كمتر از نمونه هاي خارجي آن است.

آف لاين
ساختار نانوفرش با قابليت ضد باكتري توليد شد
گروه دانش: محققان دانشگاه پيتزبورگ موفق به ساخت مولكول ساده اي شده اند كه نه تنها نانولوله هاي خود سامان يكنواخت مي سازد بلكه قادر به نانوفرش است.
اين نانولوله ها به صورت گسترده اي از ساختارهاي خوشه اي عمومي ، خودآرايي مي كنند؛ به طوري كه در درشت نمايي چند ميليون برابر به صورت رشته هاي يك فرش داراي زوائد بي شمار، مشاهده مي شوند. به علاوه اين لوله ها، برخلاف ساير ساختارهاي نانولوله اي با تغيير رنگ خود، نسبت به عوامل مختلف حساسيت نشان مي دهند و آنها را به گونه اي مي توان طراحي كرد كه با آسيب رساندن لحظه اي به غشاي باكتري هايي چون E.Coli آنها را از بين ببرند. اين محققان با تركيب كردن يك ساختار شيميايي موسوم به نمك آمونيوم نوع چهارم كه قادر به از بين بردن غشاهاي سلولي و سلولهاست با يك گروه دي استيلن كه در صورت فرمولاسيون صحيح تغيير رنگ مي دهد، به ساختار مورد نظرشان دست يافتند. به گزارش ايسنا: از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو اين ساختار به طور همزمان داراي خواص زيست حسگري و كشندگي مواد زيستي است. به علاوه، ساختار مذكور قادر به خودآرايي و تشكيل نانولوله هايي بسيار زيبا و يك شكل است. بررسي هاي انجام شده نشان داد كه نانولوله هاي به دست آمده همگي داراي قطري معادل ۸۹ نانومتر و ضخامت ديواره ۲۷ نانومتر هستند. در نهايت اين نانولوله ها تشكيل الگويي شبيه فرش مي دهند كه مانند فرش هاي معمولي يك ساختار خودسامان از همين مواد به عنوان پشتيبان تمام اين مجموعه عمل مي كند.به گفته دكتر راسل، استاد شيمي دانشگاه پيتزبورگ، خودساماني اين ماده روغني ساده و ارزان، بي مانند است و گام بزرگي به سمت طراحي منطقي ساختارهاي زيستي فعال به شمار مي رود.
صفحات خورشيدي قابل پوشيدن به بازار مي آيد
گروه دانش: صفحات خورشيدي قابل پوشيدن كه مي توان از آنها لباس تهيه كرد، براي كاربردهايي مانند شارژ تلفن همراه، پخش موسيقي يا باتري هاي نوري طي سه سال آينده وارد بازار مي شود.
اين صفحات كه قرار است در مقادير انبوه و به صورت ورقه اي توليد شود انعطاف پذير و كم هزينه هستند و مي توان آنها را دور لباس ها، پارچه ها و اثاثيه و يا به عنوان پوشش پشت بام استفاده كرد به طوري كه نور خورشيد را به الكتريسيته تبديل كند. اين اختراع نتيجه پروژه تحقيقاتي با همكاري سه كشور و به پشتيباني اتحاديه اروپا براي تحقيق در زمينه منابع انرژي پاكيزه است. اين صفحه هاي خورشيدي جديد ۲۰ درصد توان تبديل انرژي دارند در حالي كه صفحات خورشيدي قبلي تنها ۷ درصد بازده داشتند.

آن لاين
راه اندازي بزرگترين موزه مجازي حشرات خاورميانه در ايران
ايسنا: مديركل دفتر آمار و فناوري اطلاعات سازمان تحقيقات آموزش و كشاورزي از راه اندازي بزرگترين موزه مجازي حشرات با اعتباري در حدود ۸۰۰ ميليون تومان در ايران خبر داد.
محمدرضا مقيم در اين باره گفت: در وزارت كشاورزي موزه حشراتي داريم كه بزرگترين موزه حشرات در خاورميانه است و قرار است اين موزه به صورت موزه هاي اقليمي حشرات و موزه هاي موضوعي حشرات تبديل شود. او افزود: مطالعات اين پروژه و كارهاي نرم افزاري اين پروژه را انجام داديم و بعد از شناخت موزه ها اقدام به تحليل، طراحي و پياده سازي آن ها كرده و بعد از آن نتايج تحقيقات را روي وب قرار مي دهيم تا علاقه مندان از آن استفاده كنند. وي گفت: گونه هاي بسياري از حشرات در موزه وجود دارند كه قابل استفاده نيستند و علاقه مندان از شهرهاي مختلف نيز به خاطر دوري راه نمي توانند از آن ها ديدن  كنند.با به اجرا درآمدن اين پروژه و ايجاد موزه مجازي حشرات در حقيقت خواهيم توانست امكان استفاده از آن را و سريع الوصول بودن آن را براي علاقه مندان فراهم كنيم.
بودجه پارك  هاي IT و مراكز رشد مشخص مي شود
ايلنا: بودجه تخصيص يافته به پارك  هاي فناوري اطلاعات و مراكز رشد تا پايان سال جاري مشخص خواهد شد.صديق، مديركل دفتر امور پژوهشي سازمان مديريت و برنامه ريزي با اعلام اين خبر گفت: اين طرح، حدود چند ماه است كه توسط سازمان مديريت و برنامه  ريزي در حال پيگيري است و در اين راستا ماده  اي در قانون برنامه چهارم قيد شده كه شبكه  ها از اوايل برنامه چهارم به عنوان دستگاه اجرايي شكل گرفته و فعاليت كنند.او با بيان اين مطلب كه احكامي كه در رابطه با پژوهش و فناوري در برنامه چهارم تصريح شده واضح و شفاف است، افزود: يكي از اين احكام، ماده قانوني مربوط به استفاده از مناطق آزاد توسط پارك  ها است كه آيين  نامه اجرايي آن دنبال شده و درصدد تدوين آن هستيم.به گفته وي تبصره  اي كه مجوز توزيع اعتبارات را صادر كرده و در اختيار دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشي قرار مي  دهد مورد تأييد قرار گرفته، ولي تاكنون بودجه طرح عمراني، تأييد نشده است. اگر اين شبكه به فعاليت برسد، بسياري از معضلات كنوني، حل شده، و اين شبكه به عنوان اولين شبكه پژوهشي شكل خواهد گرفت.

كمك ۴۲/۹ ميليون دلاري گيتس به مبارزه با مالاريا
بنياد گيتس مبلغ ۶/۴۲ ميليون دلار دراختيار يك شركت دارويي گذاشته تا به كمك آن تكنولوژي پيشرفته را در زمينه توليد داروهاي مورد نياز منطقه آفريقا به كار بگيرد.
بنياد گيتس درصدد است با ارايه خدمات تكنولوژيكي جديد به شركت  هاي داروسازي كمك  هاي خود به آفريقايي  ها را افزايش دهد.بنياد مذكور كه در سان فرانسيسكو قراردارد درحال حاضر با جمع  آوري اطلاعات وداده  ها در زمينه دستاوردهاي جديد فناوري زيستي و مهندسي ژنتيك، خدمات بشر دوستانه رايگاني را به شركت  هاي فعال در اين زمينه ارائه مي  دهد.

جزيره مجازي ۲۶ هزار دلار فروخته شد
يك استراليايي ۲۲ ساله در يك مزايده آنلاين انجام مبلغ ۲۶ هزار و ۵۰۰دلار معادل ۱۳ هزار و ۷۰۰ پوند براي خريد جزيره اي كه تنها با يك رايانه و بازي (RPG) موجوديت پيدا مي كند، پرداخت.اين سرزمين مجازي از طريق پروژه «اينتروپيا» RPG ،كه به هزاران بازيكن فرصت مي دهد تا با يكديگر ارتباط پيدا كنند، وارد بازار خريد الكترونيكي شد و خريداران خاص خود را پيدا كرد. PRG به بازيكنان اجازه مي دهد تا موضوعات مجازي با قيمتهاي واقعي را بخرند و يا بفروشند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |