سه شنبه ۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۸ - Dec 21, 2004
عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران:
ساماندهي بي خانمان ها در تهران نيازمند تأمين بودجه است
009402.jpg
گروه شهري: عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران گفت: اعتبارات كنوني براي جمع آوري و ساماندهي بي خانمان ها كافي نيست و مسوولان بايد به اين موضوع توجه بيشتري داشته باشند.
دكتر مهنوش معتمدي آذري در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: رقم درنظر گرفته شده براي جمع آوري بي خانمان ها از سطح شهر تهران و ساماندهي آنها ناچيز است ولي در عين حال سازمان ها و دستگاه هاي ذي ربط تاكنون همكاري هاي بسيار خوبي را در اين زمينه داشته اند.
اين طرح زيرنظر فرمانداري اجرا مي شود و شهرداري تنها وظيفه دارد با كمك نيروي انتظامي متكديان و بي خانمان ها را از سطح معابر جمع آوري و به مراكزي كه به همين منظور پيش بيني شده تحويل دهد.
معتمدي گفت: اعتبارات اختصاص يافته از سوي استانداري براي اجراي اين طرح كافي نيست اما استانداري قول هاي مساعدي براي تامين بودجه داده است.
به گفته وي از زمان اجراي طرح جمع آوري بي خانمان ها (سوم آذرماه) تاكنون ۳۳۱ نفر از سطح خيابان ها و معابر تهران جمع آوري و به «مركز نگهداري موقت متكديان و بي خانمان ها» واقع در اسلامشهر منتقل و از اين تعداد تاكنون ۲۸ نفر تعيين تكليف شده اند.
وي افزود: از مجموع اين ۲۸ نفر ۱۰ نفر به دليل اعتياد به مركزي واقع در قرچك ورامين و ۱۸ نفر نيز به خانواده و يا سازمان بهزيستي تحويل شده اند.عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر افزود: درحال حاضر از مجموع ۳۰۳ نفر باقيمانده در مركز اسلامشهر حدود ۵۰ درصد آنان معتادند و براي تعيين تكليف و تحويل به مراكز مربوطه در انتظار صدور حكم قاضي مي باشند.وي افزود: علاوه بر اين افراد، ۱۲۰ نفر بي خانمان نيز در مركز «سراي احسان كهريزك» به سر مي برند. معتمدي موفقيت اين طرح را منوط به اجراي كامل و دقيق آن دانست و گفت: ساماندهي واقعي اين افراد وقتي صورت مي گيرد كه مشكلاتي كه باعث كشانده شدن آنان به خيابان ها شده برطرف شود.وي افزود: برخي از اينها به دليل فقر مادي، برخي نيز به دليل بيماري روحي و رواني و برخي نيز به دليل اعتياد به خيابان ها كشيده شده اند.
از اين رو در مرحله ساماندهي سعي مي شد در وهله اول اين افراد به آغوش خانواده بازگردند ولي در غيراين صورت مسووليت آنها به بهزيستي سپرده مي شود.
وي گفت: اين افراد بايد از زمان جمع آوري و انتقال به مراكز موقت نگهداري ظرف حداكثر ۲۱ روز طبقه بندي و تعيين تكليف شوند.
وي افزود: براين اساس، افرادي كه فقر مادي دارند بايد تحويل كميته امداد امام خميني (ره) و افرادي كه بيماري رواني و جسمي دارند تحويل سازمان بهزيستي و افراد داراي بيماري واگيردار نيز تحويل وزارت بهداشت شوند.
و عده اي هم كه معتادند نيز يا به آغوش خانواده بازگردند و يا اگر خانواده اي ندارند به مراكز نگهداري معتادين تحت نظارت بهزيستي تحويل شوند.معتمدي با بيان اينكه درحال حاضر مركز اسلامشهر ظرفيت پذيرش ۳۵۰ نفر را داراست گفت: درصورتي كه ساماندهي بي خانمان ها و متكديان در مركز اسلامشهر به درستي انجام شود و سازمان ها و دستگاه هاي ذي ربط وظايف خود را به طور كامل انجام دهند و زمان حضور يك بي خانمان و خروج وي از اين مركز بيش از ۲۱ روز طول نكشد، همين مركز پاسخگوي نيازهاي فعلي مي باشد.
وي درعين حال گفت: شهرداري آمادگي تجهيز مركز نگهداري موقت بي خانمان ها در لويزان را دارد و در اين جهت تلاش مي كند.

نايب رييس سازمان نظام مهندسي هشدار داد
لطمه نماهاي چيني، رومي و شيشه اي به معماري تهران
009360.jpg
گروه شهري _ اسدالله افلاكي: آشفتگي حاكم بر نماي ساختمان هاي تهران ناشي از دخالت مهندسان غيرمعمار در طراحي و معماري است و اين روند همچنان ادامه دارد.
مهندس ناصر رزق خواه، نايب رييس سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران، در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: درحال حاضر دعوايي ميان مهندسان معمار و عمران وجود دارد مبني بر اين كه مهندسان عمران در حيطه تخصصي معماران دخالت مي كنند و با توجه به خيل عظيم مهندسان عمران، اغلب كارهاي معماري كشور به خصوص در چرخه ساخت و ساز تهران در دست مهندسان عمران است. حال آن كه مهندسان معمار سهم ناچيزي در طراحي و معماري بناها دارند و اين مساله اي است كه بايد دولت براي آن تدبيري بينديشد.
به زعم وي با فرهنگ سازي مي توان از يك سو، حضور مهندسان معمار را در حوزه طراحي و معماري ساختمان ها نهادينه كرد و از سوي ديگر فرايند ساخت و ساز را به سمتي هدايت كرد كه ساير متخصصان در حيطه تخصصي خود فعاليت كنند. اما واقعيت اين است كه درحال حاضر نوعي آشفتگي در خدمات و تخصص هاي مربوط به ساخت و ساز كشور وجود دارد و هنوز متوليان امر براي رفع اين معضل اقدامي نكرده اند.
رزق خواه خاطرنشان كرد: ما در پايان هر دوره دانشگاهي جمعي فارغ التحصيل عمران داريم؛ در حالي كه شمار فارغ التحصيلان رشته معماري نسبت به عمران بسيار اندك است و اين يكي از معضلات اساسي در امر ساخت و ساز است.
نايب رييس سازمان نظام مهندسي استان تهران گفت: يكي ديگر از عواملي كه به آشفتگي در امر ساخت وساز دامن مي زند تناقض در قانون است. يعني در قانون نظام مهندسي كه در سال ۷۴ مصوب شد و در سال ۷۵ آيين نامه هاي اجرايي آن به تصويب هيات دولت رسيد، آمده است كه بايد هر مهندسي در زمينه اي كه فعاليت مي كند داراي صلاحيت باشد اما در آيين نامه، مغاير آن را اعلام مي كند، به اين شرح كه اگر در جايي مهندس معمار به تعداد كافي حضور نداشته باشد از متخصصان ساير رشته ها مي توان استفاده كرد.
اما مساله اين است كه آيا كساني كه تخصص معماري ندارند به صرف داشتن مدرك مهندسي آيا صلاحيت طراحي معماري دارند؟ اين پرسشي است كه بايد مسئولان به آن پاسخ دهند.
به گفته وي، وزارت مسكن و شهرسازي بايد با تعامل و همفكري با استادان دانشگاه، صاحبنظران و ديگر نهادهاي مسئول ازجمله شهرداري و سازمان نظام مهندسي تدبيري براي اين معضل بينديشد و در اين آيين نامه تجديدنظر كند ؛زيرا ادامه اين روند سبب مي شود تا رفته رفته معماري ملي و اسلامي ما در ميان سازه هايي با نماهاي چيني، رومي و شيشه اي به فراموشي سپرده شود.
رزاق خواه گفت: براي نظام مندشدن نماي ساختمان ها، ضروري است مهندسان شهرسازي براي هر خيابان سيماي خاصي درنظر بگيرند و با تعيين خط افق و مصالح و نماي آن، اصول و ضوابطي تدوين كنند تا ساخت و سازها با پيروي از آن ضوابط انجام شود. نه اين كه هر معماري براساس سليقه خود عمل كند.
نكته ديگر اين كه پس از اتمام هر ساختمان، مالك به سليقه خود دخل و تصرفاتي در نما انجام مي دهد و اين تصرفات در بافت هايي كه مجبور به عقب نشيني هستند بيشتر محسوس است درحالي كه ضوابطي براي برخورد جدي با آن وجود ندارد.
وي با اشاره به اجباري شدن شناسنامه فني ملكي ساختمان ها گفت: درحال حاضر راهكارهاي اجرايي شدن اين شناسنامه در دست بررسي است كه از آغاز سال آينده اجرا خواهد شد. و براساس آن، نقشه هاي معماري، سازه، مكانيك، تاسيسات و ساير خدمات مرتبط با ساختمان بايد بررسي شود و طي آن تاحدودي مي توان نما و مصالح ساختمان را كنترل كرد. اين هرچند يك گام مثبت است اما تا زماني كه حيطه تخصصي ها تفكيك نشود و متخصصان در امور يكديگر دخالت كنند معضل باقي خواهد ماند.

با توجه به افزايش روزي هزار دستگاه خودرو به ترافيك
راهنمايي و رانندگي تهران به ۱۵ هزار نيرو نياز دارد
واحد مركزي خبر: جانشين رئيس راهنمايي و رانندگي تهران گفت: براي كنترل ترافيك تهران حداقل به ۱۵ هزار نيروي فعال نياز است. اكبرزاده افزود: امكان افزايش نيروهاي پليس در زمان ترافيكهاي سنگين وجود ندارد.
وي با بيان اينكه روزانه هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهاي تهران اضافه مي شود، گفت: با وجود ۴۰۰۰ تقاطع در تهران نيروهاي راهنمايي و رانندگي با فشار زياد كار مواجه هستند.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان مناطق ۱۴ و ۲۱
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران فردا (چهارشنبه) در مناطق ۱۴ و ۲۱ شهرداري به بررسي مشكلات شهروندان اين مناطق مي پردازند. حسن بيادي و محمود خسروي وفا با حضور در منطقه ۱۴ با شهروندان اين منطقه ديدار خواهند داشت.همچنين حسن زياري حمزه شكيب و حبيب كاشاني در منطقه ۲۱ به بررسي حل مشكلات شهروندان خواهند پرداخت.

امكانات رفاهي كارگران شركتهاي پيمانكاري كنترل مي شود
رئيس مركز بهداشت كار شهرداري تهران با اعلام خبر تهيه و تدوين دستورالعمل «ضوابط بهداشتي و ايمني محل هاي اسكان» گفت: شركت هاي پيمانكاري طرف قرارداد با شهرداري تهران موظف به رعايت اين دستورالعمل بوده و طي بازرسي ها ميزان رعايت قوانين مذكور ارزيابي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، دكتر جلال خسروي با بيان اين مطلب افزود: شهرداري تهران به عنوان متولي كلان شهر تهران ، خدمات گسترده اي از قبيل جمع آوري و انتقال زباله، رفت وروب و نگهداري و توسعه فضاي سبز را در سطح شهر برعهده دارد كه توسط تعداد زيادي از كارگران بومي و غيربومي شاغل در شركت هاي پيمانكاري طرف قرارداد انجام مي شود.
به گفته وي، تمام اين شركت ها بر اساس بند ۱۷و۷ ماده ۳ دفترچه پيمان خدمات شهري و بند ۳۸ ماده سه دفترچه پيمان فضاي سبز موظفند محل هايي را براي اسكان كارگران شاغل ، متناسب با تعداد آنها در هر منطقه فراهم كنند تا كارگران علاوه بر صرف غذا در ساعات فراغت از كار با آسايش در آن استراحت كنند.
رئيس مركز بهداشت كار شهرداري تهران اضافه كرد: محل هاي اسكان مي بايست داراي شرايط بهداشتي مناسب باشند تا علاوه برتامين نيازهاي جسمي و روحي ساكنان ، از ايجاد سوانح و انتقال بيماريهاي واگيردار جلوگيري كرد.

سند برنامه ريزي راهبردي شهرداري
009363.jpg
مديرطرح برنامه ريزي راهبردي شهرداري تهران گفت: سند برنامه ريزي راهبردي شهرداري تهران بين ۶ تا ۹ ماه ديگر ارايه خواهد شد ولي طي اين مدت نتايج حاصله از تحقيقات و مطالعات بتدريج به سيستم تزريق مي شود.
دكترمسعود غني زاده درجلسه توجيهي شوراي تخصصي حمل و نقل و ترافيك كميته تدوين برنامه ريزي راهبردي شهرداري تهران با بيان اين مطلب افزود: سازمانهايي مانند شهرداري كه جنبه عمومي داشته و با مردم ارتباط گسترده اي دارند، براي خدمت رساني بهتر بايد خود را با تغييرات تكنولوژيكي، وضعيت محيطي هماهنگ سازند و به اين منظور نيازمند ارتباطات و تقويت اطلاعات از طريق سازمان هاي تابع و مرتبط به روش سيستماتيك هستند.

جمع آوري متكديان در پايانه ها
009372.jpg
مدير عامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران اعلام كرد:در پي برخوردهايي كه به منظور ساماندهي وضعيت پايانه ها با متكديان و دستفروش ها صورت گرفته شمار اين افراد در پايانه ها به صفر رسيده است.
وي با اشاره به تردد روزانه ۱۲۰ هزار نفر در هريك از پايانه هاي تهران افزود: دربحث مسائل فرهنگي و اجتماعي نيز با همكاري و تعاملي كه ميان سازمان بهزيستي و سازمان پايانه ها وجود دارد، دفاتر بهزيستي در پايانه ها مستقر شده تا كودكان و نوجوانان فراري را كه از اين طريق به تهران سفر مي كنند در همان بدو ورود شناسايي و به خانواده هايشان بازگردانده شوند.

كاج هاي زينتي
009366.jpg
ايسنا: اداره كل محيط زيست استان تهران در آستانه سال ۲۰۰۵ ميلادي و تولد حضرت عيسي مسيح(ع) از هموطنان مسيحي كشور خواست از كاجهاي زينتي استفاده كنند.همه ساله در آستانه كريسمس شاهد قطع بي رويه درختان كاج و فروش آنها در حاشيه خيابانها جهت استفاده هموطنان مسيحي هستيم كه اصلاح فرهنگ و سنت مصرف اين درختان در مناطق فقير از جهت فضاي سبز، كه هر ساله بخش وسيعي از مراتع و جنگلهاي آن رو به نابودي است، امري ضروري به نظر مي رسد.
اظهار اميدواري شده است، هموطنان مسيحي از نهال هاي كاج گلداني و يا سرشاخه هاي زائد باغات و عرصه هاي در حال تغيير جهت زينت بخشي منزل خود استفاده كنند.

تا دو ماه آينده
وضعيت نان در تهران سامان مي يابد
009405.jpg
ايسنا: رسول خادم با بيان اين كه ساماندهي وضعيت نان هم اكنون در دستور كار كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفته است افزود: با توجه به اهميت «نان» از لحاظ فرهنگي، اجتماعي، بهداشتي و سلامتي فردي شهروندان در جامعه، ساماندهي وضعيت آن از اهميت بسيار زيادي برخوردار مي باشد.
وي گفت: توجه به كيفيت و بهبود توزيع نان در تهران علاوه بر ايجاد الگوي مناسب و غذايي سالم، موجب رفع بسياري از تبعات منفي بهداشتي، فرهنگي اقتصادي و اجتماعي ناشي از نابساماني اين ماده غذايي مهم مي شود.
رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران افزود: با توجه به اين موضوع، در اين راستا جلسه اي با مسؤولان سازمان غله كشور، وزارت بازرگاني، شهرداري تهران، جهاد كشاورزي و ساير دستگاه هاي ذيربط در شوراي اسلامي شهر تهران برگزار شد و مشكلات و معضلات فعلي نان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
خادم افزود: براساس تصميمات اتخاذ شده در اين جلسه مقرر شد تا به منظور ساماندهي وضعيت نان در تهران موضوعات چگونگي ارتقاي فرهنگ مصرف و راهكارهاي بهبود وضعيت پخت و توزيع نان، تقويت نيروهاي انساني متخصص و مجرب، بهبود فضاي نانوايي ها، نگهداري آرد و گندم در سيلوها و ساير موارد جزيي توسط كليه دستگاه هاي اجرايي مربوطه پيگيري شود.
وي به ايسنا گفت: دستگاههاي اجرايي مربوطه بايد نظرات و برنامه هاي اصلاحي خود را تا اوايل دي ماه به شوراي شهر تهران ارائه كنند.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي  شهر تهران در پايان تأكيد كرد: جمع بندي نهايي طرح ساماندهي وضعيت نان ظرف ۲ ماه آينده به اتمام مي رسد و پس از بررسي مراجع ذيصلاح و شوراي شهر تهران به كليه دستگاه ها ابلاغ مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |