محمدعلي نمازي خواه
يكي از پرطرفدارترين كلاس هاي خودرو دنيا كلاس خودروهاي اس يووي (اس يووي مخفف
Sport Utility Van به معناي ون با امكانات اسپورت)،آف رودر (خودروهاي بياباني) و واگن است. اين خودروها علاوه بر عملكرد معمولاً پر قدرت خود ويژگي بسيار مهم ديگري دارند و آن فضاي داخلي زياد آنهاست. اين خودروها با وجود قيمت تقريباً بالاي خود محبوب خانواده هاي پرجمعيت هستند. البته به جز خانواده هاي پرجمعيت مي توان به علاقه مندان پروپاقرص آنها كه هميشه بهترين خريدارشان نيز هستند اشاره كرد. براي اين شماره دو مدل جديد كه هر كدام ثمره سال ها تلاش و نوآوري شركت هاي سازنده آنها هستند براي معرفي به شما عزيزان انتخاب كرده ام، ام ال ۵۰۰ از شركت مرسدس و مدل كراس اوور فري استايل از فورد.
فورد فري استايل ۲۰۰۵
Ford Freestyle 2005
|
|
چند وقتي بود كه فورد مي خواست ماشيني متفاوت با قابليت ها و ويژگي هاي گوناگون به بازار عرضه كند تا هم بتواند در رقابت با ديگر خودروسازان جايگاه خود را مستحكم كند و هم بتواند انتظار چندين ساله مشتريان خود براي داشتن متفاوت برآورده سازد. پيش از اين آنها با توليد مدل اسكيپ توانسته بودند جايگاه خود را در رقابت با شركت هاي اروپايي و ژاپني مستحكم كنند. اما اين خودرو چيزي نبود كه طرفداران فورد و از آنها مهم تر خود فورد را ارضا كند. آنها اين بار براي يكه تازي در كلاس خودروهاي اس يووي و آف رود مدلي را عرضه كرده اند كه همه اينهاست اما هيچ كدام از آنها نيست. مدل جديد آنها، فري استايل را نه مي توان يك اس يووي صرف، نه يك ميني ون صرف و نه يك ون صرف دانست. اين خودرو تركيبي از ويژگي هاي بارز اين خودروها است كه همراه با عملكرد و مهندسي فني ويژه خود خودروي متفاوتي به نظر مي رسد، خودرويي كه فورد به آن كراس اوور مي گويد اين خودرو در سه مدل اس اي، اس اي ال و ليميتد Limited (محدود) عرضه مي شود كه در هر سه مدل يك موتور سه ليتري با شش سيلندر V6 و ۲۰۳ اسب بخار توان تعبيه شده است. تفاوت اين مدل ها در امكانات اضافي و درخواستي از سوي مشتري ها است كه همين باعث تفاوت قيمت در آنها مي شود. براي مثال در اس اي ال علاوه بر امكانات موجود در اس اي يك سيستم پخش DVD و MP3 هم وجود دارد كه همين باعث تفاوت قيمت ها در دو مدل مي شود. البته اين فقط يكي از تفاوت ها است. از ديگر تفاوت ها مي توان به وجود روكش چرم صندلي به قيمت ۷۹۵ دلار، كنترل بي سيم به قيمت ۹۹۵ دلار و... اشاره كرد. مدل ليميتد تقريباً تمام امكانات اس اي ال را داراست و از تفاوت هاي آنها مي توان به سيستم صوتي پيشرفته تر به همراه چندين ساب ، حافظه تنظيمات صندلي و اجزا رانندگي و... در مدل ليميتد اشاره كرد. با توجه به اين تفاوت ها قيمت اين خودروها ۲۴۹۴۵ دلار براي اس اي، ۲۶۳۴۵ دلار براي اس اي ال و ۲۸۵۴۵ دلار براي مدل ليميتد است.
در طراحي اين خودرو مهندسان فورد دچار مشكلات فراواني بودند. آنها از يك سو بايد ويژگي هاي ميني ون ها و اس يووي هاي معمول را در اين خودرو اعمال مي كردند و از سوي ديگر از سوي مسئولان فورد تحت فشار بودند تا محصول متفاوتي ارايه كنند. اين فشار و اصرار مسئولان فورد نتيجه داد و فري استايل خودرويي متفاوت ـ كه مي توان آن را سرآمد كلاس جديدي دانست ـ از آب درآمد. در قسمت پلت فرم و مهندسي فني و مكانيكي، اين خودرو از طرح هاي مدل جديد فورد فايوهاندرد استفاده شده است كه در نتيجه بايد چيزي شبيه فورداسكيپ باشد كه در عمل مي بينيم اين دو داراي تفاوت هاي ظاهري فراواني هستند، البته نزديك ترين خودرو از لحاظ شكل ظاهري به فري استايل همين مدل اسكيپ است اما به هيچ وجه نمي توان فري استايل را همانند آن يك واگن استيشن Wagon Station ناميد.
در طراحي داخلي اين خودرو سعي شده است بيشترين رفاه و امكانات براي سرنشينان آن در نظر گرفته شود. در هر رديف صندلي آن به راحتي شش نفر مي توانند بنشينند كه براي هر سرنشين امكانات خاصي از قبيل سيني هاي جلوي صندلي، جاليواني و... در نظر گرفته شده است.
از نظر سيستم هاي فني به كار گرفته شده در فري استايل، مي توان اين خودرو را بسيار مدرن ناميد. بهترين نمونه سيستم جعبه دنده تغييرپذير متناوب آن كه به اختصار CTV ناميده مي شود، است. در اين سيستم از كلاچ و دسته دنده خبري نيست و راننده فقط با پدال گاز سروكار دارد. اين سيستم با كنترل ميزان فشار راننده به پدال گاز به صورت خودكار نيرو را از موتور به چهارچرخ انتقال مي دهد در واقع CTV را مي توان جعبه دنده اتوماتيك مدرن ناميد كه بسيار دقيق تر و حساس تر از مدل هاي كنوني عمل مي كند. اين حساسيت بيشتر به مصرف سوخت كمتر و جلوگيري از كاركرد بيهوده موتور منتج مي شود كه اين هم به سود صاحب خودرو است. علاوه بر اين سيستم پيشرفته مي توان به سيستم ترمز اين خودرو كه آن هم از جديدترين سيستم هاي مورد استفاده در آن اشاره كرد. در اين سيستم پيشرفته كه از جگوار الگوبرداري شده است هنگام ترمز كردن مي توان صداي كليك ـ كليك را شنيد كه درواقع درگير شدن ديسك هاي سوراخ دار خودرو با هر چهارچرخ آن است.
در يك كلام مي توان فري استايل را يكي از بهترين خودروهاي فورد دانست كه در كلاسي طبقه بندي مي شود كه فعلاً تنها عضو آن خود فري استايل است.
مرسدس بنز ام ال ۵۰۰ سال ۲۰۰۵
Mercedes-Benz ML500
مرسدس بنز اين بار براي بهينه سازي مدل هاي سال هاي قبل خود، يك اس يووي پرطرفدار را انتخاب كرده است كه طي هفت سال گذشته يكي از بهترين هاي كلاس خود در دنيا بوده است. يعني ام ال ،۵۰۰ اين خودرو هنگامي كه هفت سال پيش در كارخانه مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان توليد شد يكي از بهترين هاي كلاس خود در دنيا به شمار مي رفت اما گذشت اين هفت سال فناوري هاي استفاده شده در ام ال را تقريباً از رده خارج كرد. با اين حال ام ال هنوز پتانسيل آن را داشت كه توسط مرسدس بنز به روز شده و در كورس رقابت خودروهاي كلاس اس يووي باقي بماند. براي به روز كردن ام ال، مرسدس بنز اصلي ترين ويژگي هاي يك اس يووي را انتخاب كرد. براي اين كار مرسدس بنز چهار نوع موتور متفاوت پرقدرت، سيستم جعبه دنده جديد هفت سرعته ۷جي - ترونيك، سيستم امنيتي سرنشينان با نام PR E-SAFE، ساسپنشيون بادي AIRMATIC و سيستم انتقال نيروي جديد
۴-ETS را انتخاب كرده است كه مجموع اين سيستم ها ام ال را به يك اس يووي بسيار متمايز تبديل كرده اند، خودرويي كه در بازار روبه رشد اس يووي دنيا مي تواند موفقيت هاي بزرگ اقتصادي براي مرسدس به ارمغان بياورد.
ام ال۲۰۰۵ كه به آن نسل دوم آف رود هم گفته مي شود از لحاظ طراحي تفاوت چنداني با مدل هاي پيشين ندارد. در اين خودرو طراحي به گونه اي است كه گويي خودرو از فرط سنگيني بر روي زمين كشيده مي شود و خطوط منظم و خشن آن تقريباً هيچ تفاوتي با مدل هفت سال بيش ندارد.
تفاوت عمده موتورهاي جديد اين خودرو با مدل پيشين در مصرف سوخت آنها است به گونه اي كه مصرف سوخت در مدل هاي جديد ۱۰ درصد كمتر از مدل پيشين است. اولين موتور يك مدل شش سيلندر V6 است كه با سيستم جديد تزريق سوخت در آن جايگزين مدل عمومي چهار سيلندر خطي اين كلاس در دنيا خواهد شد. اين موتور كه در مدل ام ال ۳۲۰ سي دي آي مورد استفاده قرار خواهد گرفت ۲۲۴
اسب بخار توان دارد و گشتاور آن ۳۷۶ پوند فوت است. در مدل ۲۸۰ سي دي آي از موتور ديگري استفاده خواهد شد كه ۱۹۰ اسب بخار توان دارد و گشتاور آن ۳۲۵ پوند فوت است. ويژگي بسيار بارز اين موتور مصرف بسيار پايين آن است. اين موتور در ۱۰۰ كيلومتر فقط ۴/۹ ليتر مصرف سوخت خواهد داشت كه اين ميزان در يك اس يووي باورنكردني به نظر مي رسد. موتور ديگر كه در ام ال ۳۵۰ استفاده خواهد شد ۲۷۲ اسب بخار توان و ۲۵۸ پوند فوت گشتاور دارد اما از همه اين نمونه ها جالب تر موتور ۸ سيلندر به روز شده اي است كه با ۳۰۶ اسب بخار قلب پرتوان ام ال ۵۰۰ به شمار مي رود.
طراحي داخلي اين خودرو كه همانند ديگر اس يووي ها بايد بسيار برجسته باشد، واقعاً بي نقص است. مرسدس اين بار در اين خودرو علاوه بر استفاده از مواد جديد، سعي كرده است با استفاده هوشمندانه از فضاي موجود، سرنشين خودرو را در رفاه كامل قرار دهد. براي مثال با ايجاد تغييراتي فضاي بين صندلي جلو و عقب را به ۳/۳۴ اينچ رسانده است كه اين ميزان نيم اينچ بيشتر از مدل هاي پيشين است. همين نيم اينچ باعث مي شود كه سرنشين احساس كند در يك مدل سالن لوكس نشسته است. اندازه هاي كلي اين خودرو از اين قرار است: ۷/۱۸۶ اينچ براي طول، ۵/۷۴ اينچ براي پهنا و ۶/۷۰ اينچ براي ارتفاع خودرو.
طراحي خارجي اين خودرو هم در نوع خود بسيار چشم نواز است. هنگامي كه در سال ۱۹۹۷ اين خودرو به بازار عرضه شد، مرسدس نه تنها توانست طرفداران زيادي را به خود جلب كند بلكه توانست جوايز متعددي را براي اين طراحي از آن خود كند. در حال حاضر ۶۲۰ هزار دستگاه از مدل هاي پيشين اين خودرو در دنيا وجود دارد كه تاكنون هيچ گونه ايرادي به طراحي آنها وارد نشده است. با اين حال مي توان نسل دوم ام ال را نقطه عطفي در طراحي مدل هاي اس يووي مرسدس دانست كه از سوي اين شركت به طور قوي مورد حمايت قرار گرفته است.
ام ال پس از نمايش در نمايشگاه ديترويت ،۲۰۰۵ بهار سال آينده در آمريكا عرضه خواهد شد و زمان عرضه آن در اروپا اوايل تابستان است.