جمعه ۴ دي ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۹۱
index
افزايش جمعيت و گسترش خط فقر
چقدر درآمد كافي است
به نظرمي رسد برنامه ريزي براي خيل عظيم كساني كه از نابرابري اقتصادي رنج مي برند به زماني بسيارفراتر ازيك دوره چهارساله رياست جمهوري نياز داشته باشداما فقرزدايي از جامعه اهرمي است كه بسياري كسان مي توانند با ارايه برنامه هاي واقعي و عملي توان و شناخت خود را از اين معضل ريشه اي نشان دهند
008973.jpg
ماني خورشيدي
سند چشم انداز بلندمدت جمهوري اسلامي ايران كه به تصويب هيات وزيران نيز رسيده است، ويژگي هاي جامعه مطلوب در چشم انداز توسعه ايران تعريف شده است.
براساس اين سند «با توجه به فراهم بودن زيرساخت هاي لازم براي مرحله جهش اوليه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور، هدف ها و ويژگي هاي جامعه مطلوب در افق چشم انداز توسعه بلندمدت جمهوري اسلامي ايران (سال ۱۴۰۴)» به شرح زير است:
جامعه اي متكي بر اصول اخلاقي و ارزش هاي ديني، ملي، انقلابي و متكي بر مردم سالاري ديني همراه با پاسداري از آزادي هاي مشروع و حقوق انساني و مدني
ايراني امن، مستقل، مقتدر، همراه با تقويت سامان  دفاعي مبتني بر بازدارندگي مثبت و پيوستگي مردم و حكومت.
كشوري دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در مقياس منطقه اي، توسعه يافته همراه با رشد پرشتاب علمي، كاهش نرخ بيكاري و ارتقاء سطح و كيفيت زندگي مردم.
جامعه اي متعادل از هر نظر، برخوردار از سلامت و بهره مند از عدالت اجتماعي، نظام تامين اجتماعي پويا و كارآمد، فرصت هاي برابر، رفع فقر، فساد و تبعيض و استواري نهاد خانواده.
جامعه اي فعال، موثر، مسئوليت پذير، دين باور، رضايتمند و علاقه مند به نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن.
جامعه اي برخوردار از روابط گسترش يابنده در تعامل با جهان مبتني بر منافع ملي و اصول حكمت، عزت و مصلحت.
جامعه اي سالم و بهره مند از محيط زيست مطلوب.
در ميان اين بندها «كشوري دست يافته به جايگاه اول اقتصادي علمي و فناوري...» جلب توجه مي كند مي توان نتيجه گرفت كه در سند چشم انداز بلندمدت توسعه ايران رفع موانع اقتصادي در كنار ساير بندها از اهميت ويژه اي برخوردار بوده است.
خط فقر كشيده شد
در روزهاي پاياني آذرماه خط فقر براي افراد جامعه از سوي مركز آمار ايران تعريف و تعيين شد. براساس داده هاي مركز آمار ايران خط فقر در مناطق شهري براي يك خانواده چهارنفره در سال جاري، ،۱۳۸۳ ماهانه كمتر از يك ميليون و ۲۰۹ هزار ۲۲۸ ريال بوده است. به اين معنا كه خانوارهاي چهارنفره با درآمدي كمتر از ميزان ياد شده زير خط فقر مطلق قرار دارند. اما همين تعريف براي خانوارهاي چهارنفره روستايي مبلغ ۶۲۹ هزار و ۹۲۴ ريال را در نظر گرفته است يعني حداقل درآمد براي خانوارهاي روستايي تقريباً نصف شهرنشينان است.
براساس روش نياز در سال ۱۳۸۲ و در مناطق شهري ۲۳۰۰ كالري براي هر فرد در نظر گرفته شده است. براساس همين اطلاعات خانواده هاي زير خط فقر مطلق در سال ۱۳۸۲ در مناطق شهري ۱۲ درصد و در مناطق روستايي ۱۰ درصد از كل جمعيت برآورد شده اند.
دكتر محمدحسن شريف زادگان وزير رفاه و تامين اجتماعي از وجود ۱۰  ميليون شهروند زيرخط فقر و يك ميليون فقير غذايي در جامعه خبر داده است.
او معتقد است كه سياست فعلي وزارت متبوعش و دولت، سروسامان دادن به زندگي يك ميليون نفر انساني است كه زيرخط فقر مطلق ـ غذايي ـ قراردارند. شريف زادگان مي گويد: «كشف ساير گروه هاي آسيب پذير جامعه آغاز شده است.»
خط فقر نسبي (براي خانوار پنج نفره، ماهانه، ريال)
009006.jpg
اما نجات اميني، مديركل دفتر كاهش فقر و سياست هاي جبراني وزارت رفاه و تامين اجتماعي، معتقد است كه براساس آمارها بيش از ۱۲ ميليون نفر در كشور در فقر مطلق زندگي مي كنند.او در گفت وگو با خبرگزاري كار ايران مي گويد: «شناسايي فقير مطلق در كشور از طريق تعريف حداقل استانداردهاست كه براين اساس بيش از ۱۲ ميليون نفر در كشور در فقر مطلق به سر مي برند.» اميني نيز شمار كساني را كه از گرسنگي در رنجند بيش از يك ميليون نفر تخمين مي زند و مي گويد: «ميزان فقر در شهرها و روستاها تفاوت چنداني ندارد و براساس آمارها، فقر در روستاها تنها يك درصد بيشتر از شهرها برآورد شده است.»
رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به احتمال افزايش بهاي بنزين در سال آينده درآمد لازم براي يك خانواده پنج نفري را ۵۰۰ هزار تومان برآورد مي كند.
كمال دانشيار در گفت وگو با خبرگزاري مهر مي گويد: «اگر قيمت بنزين در سال آينده رشد كند حقوق يك خانواده پنج نفري نيز بايد به بيش از ۵۰۰ هزار تومان برسد درحالي كه ۴۰ درصد مردم كمتر از اين ميزان حقوق مي گيرند.»
او نتيجه مي گيرد كه با افزايش بهاي بنزين در سال آينده خانواده هايي كه كمتر از ۵۰۰ هزار تومان ( پنج نفره) در ماه درآمد دارند زير فشار مضاعفي قرار مي گيرند.
زنانه شدن فقر
سعيد مدني، پژوهشگر حوزه رفاه و مسايل اجتماعي، جنس و سن را از عوامل موثر بر فقر خوانده و مي گويد: «ضريب خطر فقر در خانواده هاي زن سرپرست و همچنين جوان تر افزايش مي يابد كه اين نشانه زنانه شدن فقر در كشور است.»
اين پژوهشگر در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران تاكيد مي كند: «طبقات و گروه هاي درآمدي زير خط فقر - حتي اگر بپذيريم نسبت شان افزايش نيافته و ثابت مانده است - با توجه به افزايش جمعيت گسترده تر شده اند.»
او فقر ايران را «ساختاري» و نه «تصادفي» خوانده و معتقد است: «در دهه ۶۰ متوسط درآمد در دهك مياني بود؛ يعني نيمي از جامعه، كمتر و نيمي بيشتر از متوسط درآمد جامعه درآمد داشتند. در دهه ۷۰ و ،۸۰ سطح متوسط درآمد به ترتيب به دهك ۶ ، ۷ و ۸ درآمدي رسيده است. به اين ترتيب كه در دهه ۷۰ تنها درآمد ۳۰ تا ۴۰ درصد و در دهه ۸۰ تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعيت بيشتر از سطح متوسط درآمد بوده و در نتيجه روند نابرابري و راندن بخشي از جامعه به سمت گروه هاي زير خط فقر به تدريج تشديد شده است.»
بودجه اجتماعي كشور
معاون امور حقوقي و مجلس رياست جمهوري مي گويد: «۸۰ درصد بودجه كشور صرف امور اجتماعي مي شود و اين انتقاد كه به امور اجتماعي در بودجه بندي كشور توجهي نمي شود، به هيچ وجه درست نيست.»
انصاري در گفت وگو با خبرگزاري فارس مي گويد: «۸۰ درصد بودجه كشور صرف چهار مقوله آموزش و پرورش، آموزش عالي، بهداشت و درمان، تامين اجتماعي و امور دفاعي مي شود كه همه در حيطه مسايل اجتماعي است.»
بيرون كردن فقر و فتح خرمشهر
دكتر علي لاريجاني، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي، مي گويد: بايستي زمينه اي فراهم شود تا مردم بتوانند رزق حلال كسب كرده و به آينده اميدوار باشند.
به گزارش خبرگزاري فارس او در سخناني در جمع اعضاي جامعه اسلامي دانشجويان با تاكيد بر اين كه دغدغه اصلي در شرايط كنوني كشور معيشت مردم است مي گويد: «اين امر نيازمند برنامه ريزي اصولي براساس اطلاعات و كارشناسي ها است، تا تصميم سازي درست صورت پذيرد.»
رئيس سابق صدا و سيما با اشاره به اظهارنظرهاي گوناگون پيرامون حضور ايران در سازمان تجارت جهاني نيز معتقد است: «در شرايط فعلي توليدات داخلي كشور توان رقابت با توليدات كشورهاي خارجي را ندارد و درصورتي كه با ظرفيت كنوني وارد سازمان تجارت جهاني شويم هضم خواهيم شد. پس لازم است كه براي تقويت توليدات داخلي تلاشي مضاعف بكنيم تا عضو WTO شويم.»
محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفته است: «قطعاً طرح حمايت دولت از بخش خصوصي، عمومي و دولتي را در دستور كار خود قرار خواهم داد و در سطح كلان، كاهش نرخ سود بانكي همراه با كاهش تورم را مدنظر دارم.»
خبرگزاري دانشجويان ايران در گزارش خود آورده است كه محسن رضايي در نشست نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري كه در انجمن روزنامه نگاران مسلمان سخن مي گفت، انگيزه اصلي اش را از كانديداتوري براي رياست جمهوري اينگونه ذكر مي كند: «پيدا شدن شرايط اقتصادي و فرهنگي است كه ۱۵ سال پيش من آن را پيش بيني كرده بودم، اما چون شرايط در ۱۵ سال گذشته محقق نشد، من با يك برنامه مشخص در اين زمينه به صحنه خواهم آمد.»
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اين كه هيچ نظريه اقتصادي مستقلي را از جانب دو جناح سياسي شاهد نبوده ايم مي گويد: «اقداماتي كه تاكنون صورت گرفته همه در سطح كلان بوده و متاسفانه در سطح توسعه هنوز عمل جدي صورت نگرفته است.»
او معتقد است كه بيرون كردن فقر از كشور را كمتر از آزادسازي خرمشهر نمي داند و اشتغال جوانان را جزو مهم ترين برنامه هاي اقتصادي خود قرار خواهد داد.
برنامه ريزي درازمدت
در برنامه هاي پنج ساله توسعه اقتصادي و اجتماعي كشور با تاكيد بر فقرزدايي از اقشار آسيب پذير جامعه برنامه هايي براي جلوگيري از گسترش فقر پيش بيني و اجرا شده است، با اين حال گروهي معتقدند كه در حل اين معضل دقت كافي نشده است. با نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري آينده و با توجه به اين كه يكي از بزرگترين معضلات امروز جامعه ما، از نظر مردم، فقر اقتصادي است اين روزها تئوري هاي تازه اي در زمينه ريشه كني فقر آن هم در زمان كوتاه به گوش مي رسد. هرچند به نظر مي رسد برنامه ريزي براي خيل عظيم كساني كه از نابرابري اقتصادي رنج مي برند شايد به زماني بسيار فراتر از يك دوره چهار ساله رياست جمهوري نياز داشته باشد اما فقرزدايي از جامعه اهرمي است كه بسياري كسان مي توانند با ارايه برنامه هاي واقعي و عملي توان و شناخت خود را از اين معضل ريشه اي نشان دهند.

گپ هفته
امروز در حافظه
شما هم دوست داشتيد امروز مشهد باشيد؟ امروز روز ولادت حضرت امام رضا(ع) است. نقاره زن ها مي نوازند، سرماي زمستان بيداد مي كند. اما حرم شلوغ است، باز هم بايد صبر كرد نيمه هاي شب به زيارت رفت ساعت ۳ بامداد شايد خلوت تر باشد.
اما هر ساعتي از ۲۴ ساعت شبانه روز كه پا به حرم بگذاري پر از زائر است، ايراني يا خارجي فرقي نمي كند همه مسلمانند. حتماً خيلي از مردم از ابتداي سال آرزو كردند كه در چنين روزي به پابوسي آقا بروند. خيلي ها موفق شدند به آرزويشان برسند و بعضي ها هم تا سال بعد منتظر مي مانند و مي گويد: «آقا مارو نطلبيد.»
سرماي سوزان هم نمي تواند مانع از زيارت زائران شود امروز در همين سرما هم حتماً حرم شلوغ است و دست ها به دعاي نياز رو به آسمان مي رود، همه چيز روحاني مي شود آقا زائرانش را شفاعت مي كند نزد خداوند و شفا مي خواهد براي بيمارها و گره گشايي مي كند براي همه كساني كه اميد به گشايش كار دارند. گوش كه تيز كني صداي ناله ها را مي شنوي، نقاره زن ها مي نوازند و حرم در تمام ۲۴ ساعت شلوغ است. دل به دريا مي زني و در شلوغي با خيل زائران همراه مي شوي و زيارت مي كني، دلت كنده نمي شود و به خودت مي گويي چقدر زمان زود مي گذرد وقتي مهمان آقا امام رضا(ع) هستي.
بم در چه فكري است
فكر مي كنيد همين حالا مردم چه فكري در سر دارند؟ فكر مي كنند سال گذشته در چنين روزي زندگي آرامشان در جريان بود. هنوز خبري از لرزش و خيزش زمين نبود هنوز زلزله خانه هايشان را نبلعيده بود و...
بمي ها امروز در سرماي زمستاني آرزو مي كنند كاش عقربه هاي ساعت از حركت باز ايستاده بود و زمان در چهار دي ماه ۱۳۸۲ متوقف مي شد و هرگز به بامداد پنج دي نمي رسيد.
بامداد پنجم دي ماه سال قبل را نه تنها مردم بم كه ايراني ها هرگز فراموش نخواهند كرد. لرزش كوتاه بود اما ويرانگر. ساعت پنج و ۲۹ دقيقه بامداد يك لرزش چندثانيه اي؛ ۱۲ ثانيه۲۰، ثانيه يا هفت ثانيه اما ويراني اش هزاران نفر را به كام مرگ برد. ۲۰ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر، ۴۰ هزار نفر هر روز بر آمار كشته شدگان افزوده مي شد. شبكه هاي تلويزيون پر بود از صداي ناله و ضجه، صفحه هاي روزنامه ها و هفته نامه ها از عكس هاي مردمي انباشته بود كه نااميدي در نگاهشان موج مي زد. پيامد زلزله بم نزديك به ۳۱ هزار كشته، ۱۷ هزار خانه آوار شده، دو هزار زن بي سرپرست و بيمار رواني، كودك بي سرپرست و... و يك شهر ويران شده.
همان موقع خبرهايي به گوش مي رسيد كه سرقت هايي ، جسته گريخته، يا سازمان يافته در شهر بم اتفاق مي افتد؛ بمي ها داغدار سوگ عزيزانشان در پي يافتن جسدهايي زير آوار، خاك بر سر مي كوفتند و گروهي با سوءاستفاده از اين فرصت غنايمي براي خود جمع آوري مي كردند، از زير آوار اشياي قيمتي را به سرقت بردند. خبرهاي تاييد نشده خيلي سريع تر از اخبار تاييد شده به گوش رسيده و بالاخره مسئولان را به واكنش واداشت.
رئيس كل دادگستري استان كرمان خبر داد: «احكام پرونده هاي سرقت در روزهاي ابتدايي زلزله بم صادر شد.» غلامحسين حيدري در روزهاي نخست امسال به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: «خوشبختانه در حال حاضر در شهرستان بم نسبت به روزهاي ابتدايي وقوع زلزله، كمتر با جرايمي نظير سرقت مواجهيم. هم اكنون دادگستري در آن جا مستقر است و تقريباً در طول روز چيزي حدود ۱۰ تا ۱۵ فقره پرونده اعم از كيفري و حقوقي مطرح مي شود كه شايد مجموعاً دو تا سه فقره از اين پرونده ها مربوط به قضيه سرقت است كه ميزان آن چندان هم حاد نيست.»
هرچند تاكيد كرد كه در بم شاهد سرقت هاي كلان نبوده ايم و پرونده هاي تشكيل شده در اين زمينه را كه رسيدگي شده بود معرفي كرد.
فرماندار بم همان موقع از افزايش ناگهاني جمعيت شهر مصيبت زده بم شكايت كرد. او مي گفت جمعيت شهرستان بم پس از زلزله هزاران نفر بيشتر از قبل از وقوع زلزله است حال آن كه نزديك به ۴۰ هزار نفر از جمعيت بر اثر زلزله جان خود را از دست داده اند و ما بايد با كاهش جمعيت به نصف روبه رو باشيم.
كمك هاي مردم
با انتشار خبر زلزله كمك هاي مردم سراسر كشور به سوي بم سرازير شد؛ غذا، پوشاك و دارو از جمله كمك هاي اوليه مردم بود.
هرچند پس از مدت كوتاهي مردم از اين كه كمك هايشان به درستي به دست آوارگان نرسيده گله كردند و گفتند كه برخلاف تصور «بمي ها» سروسامان مناسبي نگرفته اند. واقعيت اين بود كه وضعيت تغذيه ـ به ويژه غذاي گرم ـ و وسايل گرم كننده براي مردم بسيار نامناسب بود. همين ماجراها سبب شده كه كمك كنندگان از مديريت پس از زلزله گلايه كنند.
كمك هاي زيادي نيز از خارج از كشور به سوي بم گسيل شد. وزارت امور خارجه پايان سال گذشته كمك هاي خارجي را اعلام كرد.
در گزارش منتشر شده اين وزارتخانه وضعيت كمك هاي خارجي به زلزله بم ـ كه كمك دولت ها و سازمان هاي بين المللي و كمك هاي مردمي را در بر مي گيرد ـ به سازمان هلال احمر جمهوري اسلامي تحويل داده شد. ميزان اين كمك ها ۲۱۵۳۰۰۰ دلار بوده است.
اما كمك هاي خارجي مبلغي نزديك به پنج ميليون و ۳۰۰ هزار دلار بوده كه به وزارت امور خارجه كشورمان تحويل داده شد و با توجه به مسئوليت وزارت اقتصاد و دارايي در زمينه بازسازي بخشي از اين مبلغ به تشخيص هيات وزيران در اختيار اين وزارتخانه قرار گرفت.
كمك هايي نيز از سوي مردم، دولت ها و سازمان هاي بين المللي در قالب برنامه هاي مختلف سازمان ملل و كنفدراسيون هاي بين المللي جمعيت هاي هلال احمر و صليب سرخ جهاني صورت گرفته است.

يادداشت
ورود به آسيب ممنوع
مينا شهني
ورود دختران و زنان به حوزه  آسيب هاي اجتماعي كنترل مي شود. اين يكي از اخباري است كه در روزهاي قبل در رسانه ها منعكس شد. زنان و دختران موضوع بسياري از اخبار به ويژه اخبار اجتماعي اند. خبرهاي زيادي هر روز مي شنويم كه موضوع آنها مخصوص زنان و دختران است؛ دختران فراري، زنان آسيب ديده، مادران تنها، دختران آزارديده و... هر روز در خيابان از كنار ما عبور مي كنند.
دختران و زنان به عنوان گروه آسيب پذير جامعه همواره در صدر اخبار قرار دارند. خبرهاي داغي كه صفحه هاي حوادث روزنامه ها را براي مخاطبان جذاب تر و پدر و مادرها را روز به روز نگران تر مي كند. آسيب هاي اجتماعي براي تمامي افراد جامعه به طور يكسان وجود دارد همان گونه كه اعتياد نيز به عنوان يكي از بزرگترين معضلات اجتماعي امروز گريبان گير زنان و مردان بي شماري است. مردان نيز در معرض آسيب هاي اجتماعي فراواني قرار دارند. اما به نظر مي رسد صرفنظر از موادمخدر مسئولان كشور زنان را طعمه همه آسيب هاي اجتماعي مي دانند.
زنان خياباني
در بحث داغ زنان خياباني كه هراز چندگاهي پررنگ مي شود. فقط زنان مورد بحث قرار مي گيرند هرجا حرف از «رفتارهاي پرخطر» مي شود زنان به عنوان معضل مورد بررسي قرار مي گيرند. در بيشتر خبرهايي كه با موضوع متلاشي شدن باندهاي فحشا منتشر مي شود تعداد زيادي از زنان و دختران جوان دستگير و تنبيه مي شوند.
حال آن كه در آن سوي قضيه مرداني هستند كه اگر بيشتر از زنان مقصر نباشند كمتر از آنها هم نيستند. در واقع با به وجود آمدن بازار عرضه و تقاضا زنان نيز به عنوان كالا در اين بازار خريد و فروش مي شوند و تنها زنان تنبيه مي شوند، شلاق مي خورند و زندان مي روند، هرچند تعداد اندكي از مردان نيز در مقايسه با زنان، تنبيه مي شوند اما متهم اصلي پروژه زنان خياباني زنان تنهايي هستند كه غالباً از سر نياز مالي تن فروشي مي كنند.
ستاد پيشگيري
رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران، خبر از تشكيل «ستاد پيشگيري از ورود زنان و دختران به آسيب هاي اجتماعي» داد. خادم مي گويد كه اين پيشنهاد به زودي به دولت و مجلس شوراي اسلامي ارايه مي شود.
او در تعريف اين ستاد توضيح مي دهد: «ستاد پيشگيري از ورود به آسيب هاي اجتماعي شناسايي عوامل آسيب زا براي دختران و زنان و بررسي آنها، راهكارهاي اجرايي و عملياتي را با وحدت رويه بين دستگاه هاي اجرايي مرتبط و با موضوعات اقتصادي، اجتماعي، حقوقي و فرهنگي فراهم مي كند و سپس در دستور كار اجرايي دستگاه هاي مختلف قرار مي دهد.»
هرچند خادم تاكيد مي كند هدف اجراي اين طرح رواج نگاه جنسيتي به زنان نيست. اما طرحي كه تنها به يك سوي معضل اجتماعي زنان خياباني نگاه مي كند نمي تواند از رواج نگاه جنسيتي دوري كند.
ورود ممنوع
سال ها قبل دختري كه توسط پدرش شكنجه شده بود با مراجعه به دادگاه تنها نتيجه اي كه گرفت تعهددادن پدر بود، بعد دوباره دختر در سرپرستي همان پدر به زندگي اش ادامه داد و ديگر هرگز از شكنجه پدر شكايت نكرد. ماه گذشته نيز دو دختر كه با ممانعت پدر براي به دست آوردن شغل آبرومندي روبه رو شدند، خودكشي ناموفقي كردند و از ترس پدر كه تهديد كرده بود كه آنها را خواهد كشت ديگر به خانه بازنگشتند هيچ راهكار قانوني وجود نداشت كه پدرها را موظف به حفظ حقوق دخترانشان كند و دختران ضعيف تر از آن بودند كه بتوانند در برابر پدر مقاومت كنند. عدم حمايت صحيح قانون از دختراني كه مورد خشم و نفرت پدر قرار مي گيرند مي تواند يكي از مهم ترين معضلات گره كور دختران فراري باشد. خادم مي گويد: خلاء هاي قانوني جدي در زمينه آسيب هاي اجتماعي و عدم وجود سياستگذاري و تشريك مساعي دستگاه هاي اجرايي براي تبيين راهكارهاي حقوقي به منظور رفع مشكلات و معضلات مشخص و پيگيري امور مربوط به زنان و همچنين عوامل ياد شده موجب ورود زنان به عرصه آسيب هاي اجتماعي شده است.
او به روشني اشاره مي كند كه در قانون مرجعي براي ساماندهي و تدوين راهكارهاي پيشگيري از ورود شهروندان به  آسيب هاي اجتماعي وجود ندارد و در ادامه به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران مي گويد: «هريك از دستگاه هاي اجرايي نيز در چهار حوزه اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و حقوقي به سياست هاي بخشي مي پردازند و هماهنگي كلاني بين سياست ها، برنامه ها و دستورالعمل هاي اجرايي وجود ندارد كه اين امر موجب ايجاد شكاف هاي فرهنگي و توسعه احساس محروميت نسبي در جامعه مي شود.»
زنان در هدف
هرچند خادم مي گويد هدف از اين برنامه رواج نگاه «جنسيتي» به زنان و دختران نيست اما به نظر مي رسد ذكر كلمه هاي «زنان و دختران» در نام اين ستاد خود نگاه جنسيتي را به رخ مي كشد. اگر نام «ستاد پيشگيري از ورود مردان و پسران به آسيب هاي اجتماعي» بر آن گذاشته مي شد به نظر شما با چه عكس العمل هايي روبه رو بود؟
اين روزها زنان در معرض آسيب هاي اجتماعي فراواني از جمله فقر و فحشا قرار دارند به نظر مي رسد آسيب پذيري آنها دستمايه اي براي سوء استفاده بيشتر از سوي سايران است. اما فكر نمي كنيد برنامه ريزي  كردن براي گروه قدرتمندتر جامعه و آموزش آن سبب مي شود تا زنان كمتر در معرض آسيب باشند؟

هفته
ايران
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |