در اين شماره دو خودروي روز اروپا را به شما عزيزان معرفي كرده ام كه مي توان آنها را در كلاس خود از بهترين ها دانست. نكته بسيار بارز در مورد هر دو خودرو طراحي خارجي آنهاست كه اين طراحي خارجي به همراه عملكرد فني بسيار خوب، اين دو خودرو را در رديف خودروهاي اسپورت محبوب اروپا قرار داده است. اولين خودرو مرسدس بنز سي ال اس ۵۰۰ است كه براي اولين بار به صورت يك كوپه چهاردر توليد شده است و مي توان آن را تركيبي از يك سالن جادار و يك كوپه اسپورت دانست. دومين خودرو هم جگوار تايپ اس مدل آر است كه همچون ديگر خودروهاي اسپورت انگليسي طرفداران بي شماري در اروپا دارد.
جواد نصرتي
مرسدس بنز سي ال اس ۵۰۰
۲۰۰۵Mercedes-Benz CLS500
كوپه چهار در جديد سي ال اس - كلاس برپايه يك طرح نادر مفهومي ساخته شده است كه در آن براي اولين بار جذابيت و گيرايي يك مدل كوپه با رفاه و سودمندي و روزمره بودن يك سالن تركيب شده اند. بزرگ بودن (از نظر فضاي داخلي)، گنجايش زياد براي چمدان ها و بار و سودمندي و روزمره بودن در اين خودرو در حد يك مدل سالن هستند در حالي كه طراحي خودرو از شخصيت هيجان آور يك كوپه بهره مي برد. با اين تركيب هوشمندانه و بي نظير مي توان سي ال اس را يك نسل جلوتر از كوپه هاي معمول دانست.
به عنوان يك تركيب منحصر به فرد از يك كوپه و يك سالن، مدل جد سي ال اس - كلاس را مي توان چيزي وراي يك خودروي معمولي دانست. در اين مورد باز هم مرسدس بنز توانايي و خلاقيت بي نظيرش را در دادن ايده هاي نو به اثبات رسانده است.
به همان اندازه كه طراحي خارجي اين خودرو زيبا و ويژه است طراحي داخلي آن هم هوشمندانه، زيبا و منحصر به فرد است. در واقع مي توان طراحي داخلي سي ال اس را مكمل طراحي خارجي آن دانست. اين طراحي داخلي دو ويژگي بسيار مهم از نظر اجزا دارد. اولي استفاده از رنگ هاي ملايم و متنوع است و دومي استفاده از مواد اوليه جديد و مطمئن. عناصر غالب در طراحي داخلي از چرم نرم و چوب پرداخته ساخته شده كه در صندلي ها، فرمان و دسته دنده استفاده زياد و مشخصي از آنها شده است. البته در صندلي ها از تركيب خاص پارچه / چرم استفاده شده است كه اين مورد مربوط به استفاده بنز از مواد جديد در طراحي داخلي مربوط مي شود. مشتري ها مي توانند در هنگام خريد سه نوع چرم و چهار رنگ متفاوت به كارخانه سفارش دهند. در عقب، ورود و خروج سرنشينان به راحت ترين صورت ممكن انجام مي شود صندلي هاي تك نفره عقبي با صندلي جلو و طرفين داراي فاصله مناسبي هستند كه اين مورد برگرفته شده از طراحي سالن هاي مدل مرسدس است و حتي مي توان آن را از برخي سالن هاي موجود در بازار راحت تر دانست. صندلي هاي جلو هم از نوع جديدي هستند.
اما علاوه بر طراحي كه يكي از اركان اصلي توليد يك خودرو به شمار مي رود، جنبه مهم ديگر هم در يك خودرو وجود دارد و آن بحث فني و مهندسي توليد نيروي آن است. طراحي و بحث فني يك خودرو هميشه به صورت موازي با يكديگر قرار دارند و هيچگاه اختلاف فاحشي ميان اين دو وجود ندارد. البته در بعضي موارد شايد يك ماشين پرقدرت باشد اما زيبا و خوش حالت نباشد كه اين به كاربرد خودرو باز مي گردد اما هيچ ماشين زيبايي يافت نمي شود كه از موتور و سيستم هاي فني قدرتمندي بهره نبرده باشد. در اين جا هم سي ال اس علاوه بر نوآوري ها و خلاقيت هاي انجام گرفته در زمينه طراحي خارجي اش داراي ساختار پيشرفته فني است و از آن جا كه سي ال اس در مرسدس توليد شده است علاوه بر پيچيدگي و قدرت بالا بايد نشاني از خلاقيت هم در آن مشاهده كرد. يكي از نشانه هاي اين خلاقيت امكان استفاده از دو منبع توليد نيرو در اين خودرو است كه هر دو داراي توان و گشتاور بسيار مناسبي هستند.
يكي از اين دو موتور كه مشخصات آن در دست است موتوري هشت سيلندر به صورت V8 است كه پنج ليتر گنجايش آن است. با اين موتور سي ال اس مي تواند هم به سرعت و گشتاور يك كوپه اسپورت دستيابي داشته باشد و هم راحتي و اطمينان يك سالن لوكس. اين موتور ۳۰۶ اسب بخار (۲۲۵ كيلووات) توان دارد و گشتاور آن ۳۴۰ پوند فوت (۴۶۰ نيوتون متر) است.
با توجه به اين ميزان نيرو و گشتاور و استفاده از جعبه دنده اتوماتيك پيشرفته در سي ال اس، اين خودرو در عرض ۱/۶ ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست مي يابد كه اين ميزان در خودرويي با اين كلاس واقعاً عالي است. بيشينه سرعت سي ال اس هم ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) است. طول، ارتفاع و پهناي اين خودرو به ترتيب ۶/۱۹۱ اينچ، ۲/۵۴ اينچ و ۲/۷۲ اينچ است و با توجه به استفاده از مواد سبك و جديد در ساختار آن، وزن اين خودرو به ۳۹۸۹ پوند (۱۸۱۰ كيلوگرم) رسيده است. مصرف سوخت آن هم ۳/۱۱ ليتر به ازا هر ۱۰۰ كيلومتر است. قيمت اين خودرو هنوز مشخص نشده است.
جگوار اس - تايپ آر ۲۰۰۵
۲۰۰۵ Jaguar S-Typer R
سدان اسپورت ميان سايز جگوار يعني اس تايپ باز هم با عرضه مدل آر به روز شده است. اين خودرو كه اوايل سال ۲۰۰۴ در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت به نمايش گذاشته شد و از ماه مي به فروش مي رسد به دقت مورد بازبيني و طراحي مجدد قرار گرفته است تا حالتي اسپورت، ظاهري مدرن تر و خطوطي عضلاني تر از تايپ
اس جگوار به نمايش بگذارد. استفاده از آلومينيم به جاي فولاد در كاپوت خودرو علاوه بر پايين آوردن وزن كلي خودرو و ايجاد تناسب وزن در جلو و عقب باعث شده است كه فرمان خودرو كاملاً تحت كنترل راننده باشد.
همچون طراحي خارجي، طراحي داخلي هم دچار تغييرات فراواني شده است و از مواد جديدي در آن استفاده شده است. در اين جا مهم ترين نكته اي كه از سوي جگوار رعايت شده است لوكس بودن و اسپورت بودن داخل خودرو است كه اين حالت در كنار مهندسي هوشمندانه جگوار و عملكرد خارق العاده خودرو رانندگي فراموش نشدني اي براي راننده فراهم مي كند. در كنار اينها استفاده از چرخ هاي سبك وزن و سيستم پيشرفته كنترل كروز ديگر هيچ بهانه اي براي لذت نبردن از رانندگي باقي نمي گذارند. موتور استفاده شده در اس ـ تايپ آر داراي ۲/۴ ليتر گنجايش است كه در هر سيلندر آن چهار سوپاپ وجود دارد و در مجموع هشت سيلندر ۳۲ سوپاپ اين موتور به دليل استفاده از آلومينيم در ساختار آن بسيار سبك است اما در عين حال از مقاومت بالايي برخوردار است. از آن جا كه موتور اين خودرو از ديگر موتورهاي كلاس خود خشك تر است صداي كمتري توليد مي كند و با توجه به مواد اوليه به كار رفته در آن از عمر بيشتري برخوردار است.
اين مدل سوپرشارژ شده ۳۹۰ اسب بخار در ۶۱۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند و گشتاور آن ۳۹۹ پوند فوت (۵۴۱ نيوتن متر) در فقط ۳۵۰۰ دور موتور در دقيقه است. حداقل ۸۶ درصد اين گشتاور از ۲۰۰۰ دور در دقيقه براي خودرو مهيا مي شود كه اين يكي از ويژگي هاي شخصيت تايپ اس جگوار است.
با توجه به اين ميزان توان خروجي و گشتاوري كه اين مدل توليد مي كند و طراحي پيچيده آيروديناميك و استفاده از مواد سبك وزن اين خودرو مي تواند به بيشينه سرعتي برابر ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) دست يابد و فقط در ۳/۵ ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست يابد.
اما علاوه بر طراحي خارجي و داخلي جگوار هميشه به دليل ايجاد نوآوري ها و خلاقيت هاي بي شمارش در زمينه مهندسي فني خودرو زبانزد بوده است. در اين جا هم جگوار همانند مدل هاي گذشته اش تغييراتي در سيستم هاي فني داخلي داده است كه براي نمونه مي توان ساسپنشيون ها را نام برد. در سال ۲۰۰۳ و در همين كلاس جگوار از دو ساسپنشيون در جلو و عقب استفاده كرد كه مورد استفاده شده در جلو كاملاً جديد بود و مورد استفاده شده در عقب به روز شده بود. هدف جگوار از استفاده از اين دو ساسپنشيون ايجاد حالت اسپورت بود. امسال دوباره در اس ـ تايپ آر جگوار از همان سيستم استفاده كرده است اين بار ساسپنشيون مدل آر داراي دمپرهاي تقويت شده است و نقاط اتصال آن اصطكاك كمتري دارند. علاوه بر اين
اس ـ تايپ آر داراي مشخصات فني ديگري هم است كه از آنها مي توان به سيستم فرمان و هدايت سروترونيك، ترمزهاي قدرتمند اي بي اس كه داراي ترمز اضطراري كمكي هستند سيستم كنترل ثبات ديناميكي و... اشاره كرد كه همگي به صورت استاندارد در اين خودرو وجود دارند. علاوه بر اينها جگوار در مدل آر كلاس اس چند فناوري را براي اولين بار عرضه كرده است كه يكي از آنها ترمز الكترونيك پارك كردن است كه كمك بسياري به راننده در هنگام پارك كردن مي كند و در مدل آر به صورت استاندارد وجود دارد.با همه اين تفاسير اين خودرو چندان هم گران به نظر نمي رسد البته اگر ۵۹ هزار دلار پول چنداني براي شما نيست.