جمعه ۱۱ دي ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۹۸
index
بهترين بهترين ها
در اين شماره دو خودروي روز اروپا را به شما عزيزان معرفي كرده ام كه مي توان آنها را در كلاس خود از بهترين ها دانست. نكته بسيار بارز در مورد هر دو خودرو طراحي خارجي آنهاست كه اين طراحي خارجي به همراه عملكرد فني بسيار خوب، اين دو خودرو را در رديف خودروهاي اسپورت محبوب اروپا قرار داده است. اولين خودرو مرسدس بنز سي ال اس ۵۰۰ است كه براي اولين بار به صورت يك كوپه چهاردر توليد شده است و مي توان آن را تركيبي از يك سالن جادار و يك كوپه اسپورت دانست. دومين خودرو هم جگوار تايپ اس مدل آر است كه همچون ديگر خودروهاي اسپورت انگليسي طرفداران بي شماري در اروپا دارد.
جواد نصرتي
مرسدس بنز سي ال اس ۵۰۰
۲۰۰۵Mercedes-Benz CLS500

009360.jpg
كوپه چهار در جديد سي ال اس - كلاس برپايه يك طرح نادر مفهومي ساخته شده است كه در آن براي اولين بار جذابيت و گيرايي يك مدل كوپه با رفاه و سودمندي و روزمره بودن يك سالن تركيب شده اند. بزرگ بودن (از نظر فضاي داخلي)، گنجايش زياد براي چمدان ها و بار و سودمندي و روزمره بودن در اين خودرو در حد يك مدل سالن هستند در حالي كه طراحي خودرو از شخصيت هيجان آور يك كوپه بهره مي برد. با اين تركيب هوشمندانه و بي نظير مي توان سي ال اس را يك نسل جلوتر از كوپه هاي معمول دانست.
به عنوان يك تركيب منحصر به فرد از يك كوپه و يك سالن، مدل جد سي ال اس - كلاس را مي توان چيزي وراي يك خودروي معمولي دانست. در اين مورد باز هم مرسدس بنز توانايي و خلاقيت بي نظيرش را در دادن ايده هاي نو به اثبات رسانده است.
به همان اندازه كه طراحي خارجي اين خودرو زيبا و ويژه است طراحي داخلي آن هم هوشمندانه، زيبا و منحصر به فرد است. در واقع مي توان طراحي داخلي سي ال اس را مكمل طراحي خارجي آن دانست. اين طراحي داخلي دو ويژگي بسيار مهم از نظر اجزا دارد. اولي استفاده از رنگ هاي ملايم و متنوع است و دومي استفاده از مواد اوليه جديد و مطمئن. عناصر غالب در طراحي داخلي از چرم نرم و چوب پرداخته ساخته شده كه در صندلي ها، فرمان و دسته دنده استفاده زياد و مشخصي از آنها شده است. البته در صندلي ها از تركيب خاص پارچه / چرم استفاده شده است كه اين مورد مربوط به استفاده بنز از مواد جديد در طراحي داخلي مربوط مي شود. مشتري ها مي توانند در هنگام خريد سه نوع چرم و چهار رنگ متفاوت به كارخانه سفارش دهند. در عقب، ورود و خروج سرنشينان به راحت ترين صورت ممكن انجام مي شود صندلي هاي تك نفره عقبي با صندلي جلو و طرفين داراي فاصله مناسبي هستند كه اين مورد برگرفته شده از طراحي سالن هاي مدل مرسدس است و حتي مي توان آن را از برخي سالن هاي موجود در بازار راحت تر دانست. صندلي هاي جلو هم از نوع جديدي هستند.
اما علاوه بر طراحي كه يكي از اركان اصلي توليد يك خودرو به شمار مي رود، جنبه مهم ديگر هم در يك خودرو وجود دارد و آن بحث فني و مهندسي توليد نيروي آن است. طراحي و بحث فني يك خودرو هميشه به صورت موازي با يكديگر قرار دارند و هيچگاه اختلاف فاحشي ميان اين دو وجود ندارد. البته در بعضي موارد شايد يك ماشين پرقدرت باشد اما زيبا و خوش حالت نباشد كه اين به كاربرد خودرو باز مي گردد اما هيچ ماشين زيبايي يافت نمي شود كه از موتور و سيستم هاي فني قدرتمندي بهره نبرده باشد. در اين جا هم سي ال اس علاوه بر نوآوري ها و خلاقيت هاي انجام گرفته در زمينه طراحي خارجي اش داراي ساختار پيشرفته فني است و از آن جا كه سي ال اس در مرسدس توليد شده است علاوه بر پيچيدگي و قدرت بالا بايد نشاني از خلاقيت هم در آن مشاهده كرد. يكي از نشانه هاي اين خلاقيت امكان استفاده از دو منبع توليد نيرو در اين خودرو است كه هر دو داراي توان و گشتاور بسيار مناسبي هستند.
يكي از اين دو موتور كه مشخصات آن در دست است موتوري هشت سيلندر به صورت V8 است كه پنج ليتر گنجايش آن است. با اين موتور سي ال اس مي تواند هم به سرعت و گشتاور يك كوپه اسپورت دستيابي داشته باشد و هم راحتي و اطمينان يك سالن لوكس. اين موتور ۳۰۶ اسب بخار (۲۲۵ كيلووات) توان دارد و گشتاور آن ۳۴۰ پوند فوت (۴۶۰ نيوتون متر) است.
با توجه به اين ميزان نيرو و گشتاور و استفاده از جعبه دنده اتوماتيك پيشرفته در سي ال اس، اين خودرو در عرض ۱/۶ ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست مي يابد كه اين ميزان در خودرويي با اين كلاس واقعاً عالي است. بيشينه سرعت سي ال اس هم ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) است. طول، ارتفاع و پهناي اين خودرو به ترتيب ۶/۱۹۱ اينچ، ۲/۵۴ اينچ و ۲/۷۲ اينچ است و با توجه به استفاده از مواد سبك و جديد در ساختار آن، وزن اين خودرو به ۳۹۸۹ پوند (۱۸۱۰ كيلوگرم) رسيده است. مصرف سوخت آن هم ۳/۱۱ ليتر به ازا هر ۱۰۰ كيلومتر است. قيمت اين خودرو هنوز مشخص نشده است.

جگوار اس - تايپ آر ۲۰۰۵
۲۰۰۵ Jaguar S-Typer R

009345.jpg
سدان اسپورت ميان سايز جگوار يعني اس تايپ باز هم با عرضه مدل آر به روز شده است. اين خودرو كه اوايل سال ۲۰۰۴ در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت به نمايش گذاشته شد و از ماه مي به فروش مي رسد به دقت مورد بازبيني و طراحي مجدد قرار گرفته است تا حالتي اسپورت، ظاهري مدرن تر و خطوطي عضلاني تر از تايپ
اس جگوار به نمايش بگذارد. استفاده از آلومينيم به جاي فولاد در كاپوت خودرو علاوه بر پايين آوردن وزن كلي خودرو و ايجاد تناسب وزن در جلو و عقب باعث شده است كه فرمان خودرو كاملاً تحت كنترل راننده باشد.
همچون طراحي خارجي، طراحي داخلي هم دچار تغييرات فراواني شده است و از مواد جديدي در آن استفاده شده است. در اين جا مهم ترين نكته اي كه از سوي جگوار رعايت شده است لوكس بودن و اسپورت  بودن داخل خودرو است كه اين حالت در كنار مهندسي هوشمندانه جگوار و عملكرد خارق العاده خودرو رانندگي فراموش نشدني  اي براي راننده فراهم مي كند. در كنار اينها استفاده از چرخ هاي سبك وزن و سيستم پيشرفته كنترل كروز ديگر هيچ بهانه اي براي لذت نبردن از رانندگي باقي نمي گذارند. موتور استفاده شده در اس ـ تايپ آر داراي ۲/۴ ليتر گنجايش است كه در هر سيلندر آن چهار سوپاپ وجود دارد و در مجموع هشت سيلندر ۳۲ سوپاپ اين موتور به دليل استفاده از آلومينيم در ساختار آن بسيار سبك است اما در عين حال از مقاومت بالايي برخوردار است. از آن جا كه موتور اين خودرو از ديگر موتورهاي كلاس خود خشك تر است صداي كمتري توليد مي كند و با توجه به مواد اوليه به كار رفته در آن از عمر بيشتري برخوردار است.
اين مدل سوپرشارژ شده ۳۹۰ اسب بخار در ۶۱۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند و گشتاور آن ۳۹۹ پوند فوت (۵۴۱ نيوتن متر) در فقط ۳۵۰۰ دور موتور در دقيقه است. حداقل ۸۶ درصد اين گشتاور از ۲۰۰۰ دور در دقيقه براي خودرو مهيا مي شود كه اين يكي از ويژگي هاي شخصيت تايپ اس جگوار است.
با توجه به اين ميزان توان خروجي و گشتاوري كه اين مدل توليد مي كند و طراحي پيچيده  آيروديناميك و استفاده از مواد سبك وزن اين خودرو مي تواند به بيشينه سرعتي برابر ۱۵۵ مايل بر ساعت (۲۵۰ كيلومتر بر ساعت) دست يابد و فقط در ۳/۵ ثانيه به سرعت ۶۲ مايل بر ساعت دست يابد.
اما علاوه بر طراحي خارجي و داخلي جگوار هميشه به دليل ايجاد نوآوري ها و خلاقيت هاي بي شمارش در زمينه مهندسي فني خودرو زبانزد بوده است. در اين جا هم جگوار همانند مدل هاي گذشته اش تغييراتي در سيستم هاي فني داخلي داده است كه براي نمونه مي توان ساسپنشيون ها را نام برد. در سال ۲۰۰۳ و در همين كلاس جگوار از دو ساسپنشيون در جلو و عقب استفاده كرد كه مورد استفاده شده در جلو كاملاً جديد بود و مورد استفاده شده در عقب به روز شده بود. هدف جگوار از استفاده از اين دو ساسپنشيون ايجاد حالت اسپورت بود. امسال دوباره در اس  ـ تايپ آر جگوار از همان سيستم استفاده كرده است اين بار ساسپنشيون مدل آر داراي دمپرهاي تقويت شده است و نقاط اتصال آن اصطكاك كمتري دارند. علاوه بر اين
اس ـ تايپ آر داراي مشخصات فني ديگري هم است كه از آنها مي توان به سيستم فرمان و هدايت سروترونيك، ترمزهاي قدرتمند اي بي اس كه داراي ترمز اضطراري كمكي هستند سيستم كنترل ثبات ديناميكي و... اشاره كرد كه همگي به صورت استاندارد در اين خودرو وجود دارند. علاوه بر اينها جگوار در مدل آر كلاس اس چند فناوري  را براي اولين بار عرضه كرده است كه يكي از آنها ترمز الكترونيك پارك كردن است كه كمك بسياري به راننده در هنگام پارك كردن مي كند و در مدل آر به صورت استاندارد وجود دارد.با همه اين تفاسير اين خودرو چندان هم گران به نظر نمي رسد البته اگر ۵۹ هزار دلار پول چنداني براي شما نيست.

خبر
009351.jpg
مزدا ام اكس ـ كراس اسپورت مفهومي
اين خودرو كه در نمايشگاه اتومبيل آمريكاي شمالي در ديترويت ميشيگان در اوايل سال جديد ميلادي به نمايش گذاشته خواهد شد گونه متفاوتي از آنچه پيش از اين در مزدا ديده ايم است و مي توان آن را سرآغاز نسل جديد خودروهاي مزدا در اين كلاس دانست. اين خودرو در مركز طراحي اصلي مزدا در هيروشيما طراحي شده و سعي شده است ويژگي هاي يك مدل كراس اور در آن پياده شود. در اين جا اين ويژگي ها با ويژگي هاي يك مدل محجوب اسپورت با نام آراكس ـ ۸ تركيب شده اند كه تركيب اين دو فقط مي توانست ام اكس باشد.
مسئولان مزدا اعلام داشته اند هدف آنها از توليد اين خودروي زيباي پرقدرت توليد خودرويي است كه هم غافلگير كننده باشد و هم چشمگير. با اين حال و با توجه به نوآوري هاي انجام شده در طراحي ام اكس اين خودرو هنوز يك مزدا است يعني طراحي آن به گونه اي عمل شده است كه نشانه هاي هميشگي مزدا در آن اعمال شده اند.
در مورد اين خودرو مي توان طراحي را مهم ترين بخش آن قلمداد كرد. اين خودرو بيشتر يك مدل مفهومي از نظر طراحي است تا مهندسي. در اين مورد كويزومي مدير طراحي مزدا كه يكي از كارهاي قبلي اش مزدا ۶ است، اين خودرو را يكي از پيشتازان مزدا مي داند كه در آن از فناوري ها و طراحي هاي بسيار پيشرفته اي استفاده شده و به همين خاطر به آن لقب «پيشتاز پيشرفته» مي دهد. او عقيده دارد اين خودرو به خوبي حالت اسپورت و تيز يك ماشين اسپورت را همراه با ويژگي هاي يك اس يو وي به راننده منتقل مي كند.
با اين كه هنوز توليد انبوه اين خودرو قطعي نشده است اما مطمئناً طراحي اين خودرو آغاز برنامه اي است كه مزدا در آن سعي مي كند ماشين هاي متفاوت بازار آمريكاي شمالي را در دست بگيرد.
009357.jpg
تقاضاي تايلند براي خودروهاي گازسوز از ايران
خبرگزاري مهر - وزير انرژي تايلند طي ديدارش از ايران از طرف هاي ايراني خواست تا همكاري بيشتري براي توليد خودروهاي گازسوز در كشورش داشته باشند. پرومين لزت سوريدج كه به همراه يك هيات اقتصادي به ايران آمده بود طي سفرش ديداري هم از مركز طراحي و توسعه ايران خودرو داشت. او از علاقه مندي كشورش براي استفاده از گاز طبيعي در حمل و نقل عمومي خبر داد و ابراز اميدواري كرد كه بتواند از تجربيات ايران در اين زمينه استفاده كند. براي همين منظور يك هيات از كارشناسان تايلندي به ايران خواهند آمد تا راههاي همكاري دوجانبه مورد علاقه دو طرف را بررسي كنند.
بنابر گفته عليرضا فيض بخش يكي از مسئولان ارشد ايران خودرو، اين شركت سال گذشته از يك شركت سوئيسي گواهينامه بين المللي در توليد خودروهاي دوسوختي دريافت كرده است. او همچنين اضافه كرد ايران خودرو برنامه ريزي كرده است كه در شش سال آينده ۴۱۰ هزار خودروي گازسوز توليد كند.
009363.jpg
به كارگيري مجدد كارخانه اوجينا در فوريه
به احتمال زياد يكي از كارخانه هاي شركت مزدا كه چندي پيش در قسمت رنگ دچار آتش سوزي شديدي شده بود از ماه فوريه دوباره به كار گرفته خواهد شد. بنابر آمار و اظهارات سعي اين تاخير در بازسازي كارخانه شماره يك اوجينا فقط ژاپن را با كمبود ۱۰ هزار خودرو مواجه خواهد كرد.
مزدا اعلام داشته است آنها پس از پايان تعطيلات سال نو از روز شش ژانويه بازسازي را از سر مي گيرند آتش سوزي كارخانه شماره يك اوجينا در روز ۱۵ دسامبر در قسمت رنگ اين كارخانه اتفاق افتاد كه در آن علاوه بر سالن هاي رنگ دستگاه هاي پاشش رنگ هم دچار صدمات فراواني شدند. علاوه بر اينها سيستم تهويه كل كارخانه هم دچار مشكل شد كه انتظار مي رود تمام اين مشكلات تا پايان ماه ژانويه برطرف شوند. مزدا در اين كارخانه مدل هاي آراكس ـ۸ و وريسا توليد مي كرد و قرار بود از ژانويه به بعد مدل دميو هم در آن توليد شود.
009354.jpg
برنامه پنج ساله رالف شوماخر
رالف شوماخر راننده آلماني مسابقات فرمول يك از طرفدارانش خواسته است تا بردباري بيشتري به خرج دهند تا او كار خود را در فصل جديد با تيم جديدش شروع كند. برادر جوان تر مايكل شوماخر قهرمان هفت دوره مسابقات جهاني فرمول يك  در گفت و گو با خبرگزاري  آلماني دي پي اي اظهار داشت كه او مي خواسته بسيار سريع باشد اما ضروري است كه بيشتر واقع گرا باشد. او اين بار در مورد تويوتا واقع گرا است: «اين يك تيم جوان است و چند سال وقت نياز دارد تا براي قهرماني با ديگر تيم ها رقابت كند.» او هنگامي اين جملات را ادا مي كرد كه پس از آن به حضور چند ساله برادرش در فراري اشاره كرد، حضوري كه پس از پنج تا شش سال به موفقيت انجاميد. تويوتا از سال ۲۰۰۲ كه در مسابقات حضور داشته از ۵۱ مسابقه انجام شده فقط ۲۷ امتياز كسب كرده كه رالف شوماخر يكي از دلايل اين عملكرد ضعيف را خودروهاي نامناسب ذكر مي كند و به همين خاطر اولين هدف تيم در سال جديد را تعويض آنها مي داند.
قراردادي كه شوماخر با تويوتا به امضا رسانده است تا سال ۲۰۰۷ براي دوطرف تعهد ايجاد مي كند كه شوماخر از حالا در مورد تمديد آن صحبت مي كند چون به نظر او تويوتا جايي است كه در آن مي توان براي آينده برنامه ريزي كرد، برنامه اي كه انتظار مي رود براي اين راننده آلماني پنج سال ديگر جواب بدهد.
009348.jpg
خودروي مفهومي جديد فورد
هرچه بيشتر به زمان برگزاري نمايشگاه اتومبيل ديترويت در ميشيگان آمريكا نزديك مي شويم شركت هاي مختلف مدل هاي جديدتري براي عرضه در اين نمايشگاه معرفي مي كنند. در اين ميان شركت هاي آمريكايي نقش بارزتري دارند كه در ميان آنها فورد نقش پررنگ تري دارد. يكي از آخرين محصولاتي كه اخيراً توسط فورد معرفي شده مدل مفهومي «مركوري متاوان» است. اين خودرو علاوه بر ويژگي هاي منحصر به فرد خود كه در هر مدل مفهومي قابل پيش بيني است داراي ويژگي خاص ديگري است و آن هيبريدي ديزلي بودن آن است در اين خودرو از يك موتور الكتريكي به همراه يك موتور توربوشارژ شش سيلندر V6 براي توليد نيرو استفاده شده است. فايده استفاده هم زمان از اين دو منبع نيرو در خودرو كاهش گازهاي خروجي است. دكتر ديويد واگنر مدير تكنولوژي متاوان در اين مورد مي گويد: «هنگامي كه يك راننده از حداكثر توان يك موتور ديزل بهره مي برد ميزان خروجي اكسيد نيتروژن كه يك گاز سمي است به بيشترين حالت مي رسد كه ما در اين جا با كمك موتورهاي الكتريكي قدرت خروجي موتور را به بيشينه حالت مي رسانيم بدون اين كه گاز اكسيد نيتروژن توليد كنيم.» با توجه به استفاده هم زمان از دو موتور ديزلي و الكتريكي در متاوان ميزان آلايندگي اين خودرو حتي از استانداردهاي كاليفرنيا هم كمتر است. علاوه بر اين پروژه كه ماحصل آن مركوري متاوان است، فورد بر روي پروژه بسيار پيشرفته تري كار مي كند و آن خودروهاي هيدروژني است كه احتمالاً در دو تا سه دهه آينده عملي خواهد شد.
متاوان بر پايه طرح فري استايل ساخته شده است كه خودرويي بين يك اس يو وي و ميني ون است به هرحال اين خودرو در صورت به توليد انبوه رسيدن در آينده با نام ديگري عرضه خواهد شد.

سرقت اسرار فراري
اخيراً مسئولان تيم فراري كه تيم آنها سال گذشته به قهرماني مسابقات فرمول يك رسيده است اعلام داشته اند كه اسرار محرمانه اين تيم توسط عوامل ناشناسي به ديگر تيم هاي حاضر در مسابقات فروخته مي شود. در همين زمينه چندي پيش اين تيم عليه تيم تويوتا به دادگاهي در آلمان شكايت برده كه پس از چندين مرحله تحقيقات توسط دادگاه تويوتا از اين اتهام تبرئه شده است اما مسئله اي كه هنوز فراري را درگير خود نگه داشته سرقت اسرار است. در چند سال گذشته با تمام حرفه اي شدن مسابقات فرمول يك اسرار تيم ها براي آنها اهميت بسيار زيادي پيدا كرده اند كه تيم ها براي حفظ آنها حاضر به انجام هركاري هستند.

ماشين
ايران
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |