شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۹
خواندن اين گزارش به شما كمك مي كند
خودروي فرسوده را با اتومبيل نو عوض كنيد
ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو به عنوان 3 شركت بزرگ خودروساز ايراني با مشاركت در اين طرح اقدام به جايگزيني خودروهاي فرسوده مردم با خودروهاي توليدي خود كرده و در اين راه هر كدام شرايط خاصي را اعلام كرده اند
ماشين بايد با پاي خودش تا مراكز مجاز اسقاط برود؛ سالم، قابل حركت و كمي هم روپا
026865.jpg
امير موسي كاظمي 
شايد باورش مشكل باشد ولي اين يكي از شرايطي است كه خودروهاي فرسوده براي از رده خارج شدن بايد داشته باشند؛ شرايطي كه با وجود تغييرات صورت گرفته هنوز تا رسيدن به مرز توقع مردم فرسنگ ها فاصله دارد.
مرور دوباره شرايط جايگزيني خودروهاي فرسوده در شركت هاي خودروساز هرچند تكراري به نظر مي رسد اما شايد اين خاصيت را داشته باشد كه صاحبان خودروهاي فرسوده را به حضور در اين طرح و جايگزيني خودروهاي از رده خارج شده خود ترغيب كند.
ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو به عنوان 3 شركت بزرگ خودروساز ايراني با مشاركت در اين طرح اقدام به جايگزيني خودروهاي فرسوده مردم با خودروهاي توليدي خود كرده و در اين راه هر كدام شرايط خاصي را اعلام كرده اند.
ايران خودرو
اگر از بد روزگار صاحب يك دستگاه پيكان مدل 44 تا 48 هستيد، درنگ نكنيد. براي آخرين بار دستي بر سروگوش دوست سي و اندي ساله خود بكشيد و استارت كنيد. اگر شما را تا نزديكترين مركز مجاز اسقاط خودرو رساند كه فبها وگرنه آرامش خود را حفظ و به اولين تعميرگاه سرراهتان مراجعه و با پرداخت مبلغي ناچيز! خودروي خود را به شرايط مورد نظر كارشناس نزديك كنيد. يادتان نرود اگر اتومبيل شما سرحال نباشد، ممكن است كارشناسي نشده و مشمول تخفيف نشود.
خودرو عزيزتر از جانتان را كه تحويل گورستان اتومبيل ها داديد، برگه اي به شما مي دهند كه سند اقساط نام دارد. اين برگه همه آن چيزي است كه از اتومبيل زير پايتان براي شما باقي مانده است. اشك ها را از روي گونه ها پاك و بغض خود را فرو دهيد و از سهم يك، دو ميليونيومي خود در كاهش آلودگي هوا! احساس غرور كنيد.
اهل تهران، مشهد، تبريز، اصفهان، اهواز، اراك يا شيراز كه باشيد فرقي نمي كند چون نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو در اين 7 شهر آماده پذيرايي از شما هستند. البته قبل از عزيمت به اين نمايندگي ها خود را به انواع و اقسام مدارك و ضمانتنامه مجهز كنيد و صدالبته پول نقد راهم فراموش نكنيد.
نوع خريد
اگر دارنده خودرو پلاك سفيد بوده ايد 5/1 ميليون تومان و اگر جزو اقشار محترم پلاك قرمزها تشريف داشته ايد 3 ميليون تومان از قبل به حساب شما واريز شده است. اكنون فقط كافي است نوع خريد خود را مشخص كنيد، نقد يا اقساط.
دست به نقدها كه در خريد مشكلي ندارند و از پيكان سال آخري تا سمند ال ايكس حق انتخاب دارند. اما اقشار كم درآمد جامعه كه حجم بيشتر خريداران را تشكيل مي دهند، براي انتخاب تنها چهارگزينه را پيش رو دارند: پيكان سواري، پيكان وانت، پژو آر.دي و پژو جي.ال.آي.
براي خريد نقدي پيكان قيمتي معادل 4 ميليون و 900 هزار تومان تعيين شده است و براي خريد اقساطي مبلغ 500 هزار تومان پيش پرداخت به همراه 60 قسط 102 هزار توماني در نظر گرفته شده است. عشق وانتي ها مي توانند با پرداخت 400 هزار تومان ناقابل به اضافه 60 قسط 91 هزار و 300 توماني صاحب يك دستگاه پيكان وانت صفر كيلومتر شوند، اما كساني كه از تيپ پژو خوششان مي  آيد براي خريد يك دستگاه آر.دي بايد مبلغ 800 هزار تومان نقد و 60 قسط 129 هزار توماني و براي تصاحب جي.ال.آي يك ميليون تومان پيش و 60 قسط 174 هزار و 500 توماني بپردازند.
البته راه سومي هم وجود دارد و آن فروش خودروهاي فرسوده و صرفنظر از خريدمحصولات ايران خودرو است. اين دسته افراد براي از رده خارج كردن خودروهاي پلاك سفيد 4 سيلندر به بالا 500 هزار تومان و براي پلاك قرمز يك ميليون تومان دريافت مي كنند.
سايپا
شركت سايپا براي مخالفان توليدات ايران خودرو از معادل فارسي كلمه سورپرايز استفاده كرده است. پرايد تنها محصولي در بين شركت خودروسازان ايران است كه در اين طرح در معرض فروش قرار گرفته. 400 هزار تومان پيش پرداخت و 48 قسط 149 هزار توماني همه تعهدي است كه براي داشتن يك خودروي پرايد صفر كيلومتر بايد متقبل شويد، البته اگر دارنده خودروي پلاك قرمز بوده ايد شرايط بهتري در انتظار شماست يعني 400 هزار تومان نقد و 48 قسط 113 هزار توماني. همه اين موارد در حالي است كه اين شركت در طرح قبلي خود به ازاي هر خودروي فرسوده يك خودروي پرايد را در اقساط 45 ماهه بدون بهره با پيش پرداخت 600 هزار تومان به افراد واگذار مي كرد.
درست است كه شركت سايپا برخلاف ايران خودرو طرحي براي خريد خودروي فرسوده بدون فروش محصولات خود ندارد ولي براي مشترياني كه قصد خريد نقدي خودروي پرايد در عوض از رده خارج كردن خودروي فرسوده خود را دارند، قيمت هاي مناسبي ارايه كرده است؛ پلاك سفيدها 5 ميليون و 900 هزار تومان و پلاك قرمزها 5 ميليون تومان. باز هم بگوييد تسهيلات در نظر گرفته شده ناچيز است!
پارس خودرو
شركت پارس خودرو كه توليد كننده ارزان ترين و گران ترين خودروي ساخت داخلي است نيز در اين طرح سهم دارد.
اين شركت كه در اواخر سال گذشته با واگذاري خودروهاي رنوي پي كي كولردار با موتور پرايد به فرهنگيان توانست فروش قابل توجهي را به دست آورد، اين بار مي خواهد خودروي ارزان قيمت و البته به صرفه خود را در اين طرح عرضه كند. اين شركت براي افرادي كه توانايي مالي پايين تري دارند و همچنين براي دارندگان خودروهاي فولكس قورباغه اي، ژيان، ميني ماينر و به طور كلي خودروهاي 2 سيلندر داخلي و 4 سيلندر خارجي شرايط ويژه اي مهيا كرده است؛ 400 هزار تومان پيش پرداخت و 48 قسط 100 هزار توماني ارزان ترين شرايطي است كه در اين طرح به مرحله اجرا درآمده است. خودروهاي پلاك قرمز هم مطابق معمول سهم كمتري مي پردازند: 400 هزار تومان نقد و 48 قسط 63 هزار توماني.
در اين شركت هم براي مشتريان دست به نقد چاره اي انديشيده شده به گونه اي كه يك دستگاه رنو پي كي براي پلاك سفيدها 3 ميليون و 900 هزار تومان و براي پلاك  قرمزها 4 ميليون و 500 هزار تومان آب مي خورد.
آمار چه مي  گويد
محاسبات نشان مي دهد تا پايان برنامه 5 ساله چهارم يعني سال 1388 تعداد خودروهاي سواري چهار سيلندر با سن 30 سال حدود يك ميليون دستگاه، خودروهاي سواري بالاي چهار سيلندر و كمك دار با سن 25 سال 141 هزار دستگاه، وانت بار با سن 20 سال 650 هزار دستگاه و خودروهاي دولتي فرسوده نيز حدود 200 هزار دستگاه خواهد بود. اين آمار بدين معنا است كه تا پايان برنامه بايد حدود 2 ميليون دستگاه و به عبارتي سالانه حدود 400 هزار دستگاه خودروي فرسوده براي تحقق ماده 62 قانون برنامه چهارم از رده خارج شود.
اين در حالي است كه به گفته يوسف حجت، معاون سازمان حفاظت محيط زيست از ابتداي طرح خروج خودروهاي فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهري تاكنون كمتر از 10 هزار دستگاه خودروي سواري فرسوده از رده خارج شده است و بررسي هاي صورت گرفته حاكي از جايگزيني 2 هزار دستگاه خودرو در شركت سايپا، خروج حدود 3 هزار و 500 دستگاه تاكسي فرسوده و 3 هزار و 500 دستگاه اتوبوس و ميني بوس شهري است. با اين شرايط به نظر مي رسد انتظار خروج سالانه 400 هزار دستگاه خودروي فرسوده از چرخه حمل و نقل، انتظاري دور از ذهن و خوش بينانه باشد. اين طور نيست؟

فروشگاه
قيمت نان افزايش يافت 
نرخ جديد انواع نان از سوي وزارت بازرگاني به زيرمجموعه هاي ذي ربط بخشنامه شد كه بر اساس آن قيمت نان در انواع مختلف به صورت رسمي، افزايشي بين 10 تا 16 درصد پيدا كرده است.
مسوولان وزارت بازرگاني پيش از اين ضمن اعلام افزايش قريب الوقوع قيمت نان در كشور بين 10 تا 15 درصد از برخورد با متخلفان سخن گفته بودند.
اگرچه در حال حاضر در اكثر مناطق شهر تهران قيمت نان تا 30 درصد افزايش پيدا كرده بدون آنكه متخلفان با مجازاتي روبه رو باشند.
۱نان بربري با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 650 گرمي قيمت مصوب سال گذشته 350 ريال 400 ريال قيمت پيشنهادي امسال 3/14 درصد افزايش
۲نان بربري با آرد 450 ريالي و با وزن چونه 750 گرمي قيمت 650 ريال مصوب سال گذشته 750 ريال نرخ پيشنهادي امسال۴‎/۱۵ درصد افزايش
۳نان سنگك با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 750 گرمي قيمت 450 ريال مصوب سال گذشته 500 ريال نرخ پيشنهادي امسال۱‎/۱۱ درصد افزايش
۴نان سنگك با آرد 450 ريالي و با وزن چونه 750 گرمي قيمت 700 ريال مصوب سال گذشته 800 ريال نرخ پيشنهادي امسال 3/14 درصد افزايش
۵نان لواش تنوري با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 210 گرمي قيمت 140 ريال مصوب سال گذشته 160 ريال نرخ پيشنهادي امسال۲‎/۱۴ درصد افزايش
۶نان لواش تنوري با آرد 450 ريالي و با وزن چونه 250 گرمي قيمت 220 ريال مصوب سال گذشته 250 ريال نرخ پيشنهادي امسال۶‎/۱۳ درصد افزايش
۷نان لواش ماشيني با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 190 گرمي قيمت 120 ريال مصوب سال گذشته 140 ريال نرخ پيشنهادي امسال۷‎/۱۶ درصد افزايش
۸نان لواش ماشيني با آرد 450 ريالي و با وزن چونه 250 گرمي قيمت 200 ريال مصوب سال گذشته 230 ريال نرخ پيشنهادي۱۵ درصد افزايش
۹نان لواش قزويني ماشيني با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 190 گرمي قيمت 120 ريال مصوب سال گذشته 140 ريال نرخ پيشنهادي امسال 7/16 درصد افزايش
۱۰نان تافتون تنوري با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 225 گرمي قيمت 150 ريال مصوب سال گذشته 170 ريال نرخ پيشنهادي امسال 3/13 درصد افزايش
۱۱نان تافتون تنوري با آرد 450 ريالي و با وزن چونه 500 گرمي قيمت 500 ريال مصوب سال گذشته 550 ريال نرخ پيشنهادي امسال۱۰ درصد افزايش
۱۲نان تافتون ماشيني بدون ناون با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 220 گرمي قيمت 110 ريال مصوب سال گذشته 125 ريال نرخ پيشنهادي امسال۶‎/۱۳ درصد افزايش
۱۳نان تافتون ماشيني با ناون با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 210 گرمي قيمت 120 ريال مصوب سال گذشته 140 ريال نرخ پيشنهادي امسال 7/16 درصد افزايش
۱۴نان تافتون ماشيني با ناون با آرد 450 ريالي و با وزن چونه 250 گرمي قيمت 220 ريال مصوب سال گذشته 250 ريال نرخ پيشنهادي امسال 6/13 درصد افزايش
۱۵نان تافتون خراساني با آرد 75 ريالي و با وزن چونه 500 گرمي قيمت 320 ريال مصوب سال گذشته 350 ريال نرخ پيشنهادي امسال 6/9 درصد افزايش
۱۶نان لواش بربري و سنگك ماشيني با آرد 75 ريالي هر كيلو 520 ريال مصوب سال گذشته قيمت 600 ريال نرخ پيشنهادي امسال۴‎/۱۵ درصد افزايش
بر اساس اين گزارش، وزن چونه در سال 83 نيز مشابه سال هاي 81 و 82 در نظر گرفته شده است.

درددل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
تبليغ امارات 
در ارتباط با نام جعلي به جاي خليج فارس كه كشورهاي عربي آن را به كار مي برند، آيا بهتر نيست كه روزنامه ها در اعتراض به اين موضوع تبليغات مربوط به كشورهاي عربي از جمله دبي را چاپ نكنند؟ اين حداقل كاري است كه يك ايراني مي تواند انجام دهد.
تك ماشيني 
پيشنهاد براي حل معضل ترافيك دارم، مي توان با يك آمارگيري دقيق مشخص كرد هر خانوار چند ماشين دارد و براي هر خانوار فقط يك كارت تردد ماشين صادر كرد تا بيشتر از يك ماشين بيرون نياورند.
تركيدن لوله آب 
در مورخ جمعه 27 آذر ساعت 9 صبح در اول توانير لوله آب تركيد. الان كه تماس مي گيرم ساعت 6 بعدازظهر است و هنوز كسي از سازمان آب و فاضلاب نيامده. آب همه جا را گرفته است آن وقت مي گويند كمبود آب داريم، صرفه جويي كنيد و تيزر تبليغاتي مي سازند.
طرح آقايان 
جديدا مي شنويم عده اي از آقايان كه هم اكنون نيز پست مهمي دارند، مي خواهند كانديداي رياست جمهوري شوند و همه هم مي گويند ما برنامه هاي تازه داريم كه مشكلات را حل مي كند، اگر آن آقايان راه حلي براي رفع مشكلات دارند چرا الان كه پست مهمي دارند كاري نمي كنند يا پيشنهاد خود را به دولت ارايه نمي دهند؟
مشكل عرب ها
در كنار خليج فارس، درياي عمان وجود دارد و نامش هم به خاطر كشور كوچكي است كه در جنوب آن است و ما با آن هيچ مشكلي نداريم و نگفته ايم كه چرا اسمش درياي عمان است ولي عرب ها هميشه با خليج فارس مشكل دارند.
تاكسيراني هوايي 
در خبرها نوشته شده بود هلي تاكسي تاكسي هليكوپتري در تهران راه اندازي مي شود، بهتر نيست ابتدا به وضع تاكسيراني در روي زمين رسيدگي شود آن وقت به آسمان بپردازيد، هلي تاكسي مورد استفاده چه كساني خواهد بود؟
مشكل ترافيكي 
در خيابان شهيد عربعلي نوبخت سابق، انتهاي شمالي خيابان ماشين ها به صورت خلاف از جهت شرق به غرب از خيابان 16 وارد خيابان مي شوند و باز هم به صورت خلاف وارد خيابان 15 مي شوند كه باعث ترافيك و مزاحمت براي خودروهايي شده كه مسير را درست طي مي كنند. از شهرداري خواهشمنديم وضعيت ترافيكي خيابان ها را طوري طراحي كنند كه اين رفت و آمد خلاف، امكان پذير نباشد.
سعيدان 
مشكل ماشين هاي صفركيلومتر سايپا
يك ماشين پرايد صفر كيلومتر در تاريخ 9/9/83 از نمايشگاهي در خيابان باستان، به نام نمايشگاه بوستان كه مدعي بودند ماشين را از كمپاني تحويل گرفته و به من داده اند به مبلغ 7 ميليون و 50 هزار تومان خريدم. اين ماشين علاوه بر ايراد فني كه مخصوصاترمزهاي آن قفل مي كند، چراغ هاي جلوي داشبرد روشن نمي شود و ايراد بدنه اي كه فاصله گلگير با بدنه خيلي زياد است و از همه مهمتر رنگ آن است كه از قرار معلوم رنگ ديگري بوده و به رنگ دلخواه من كه سورمه اي متاليك باشد درآورده اند و برخي ديگر از قسمت هاي ماشين مثل دور شيشه هاي در، داخل كاپوت، پنجره شبكه اي برف پاكن ها و داخل درها هيچكدام رنگ ندارد كه همگي به چشم مي آيد. اين اشكالات به صورتي است كه اگر بخواهم آن را بفروشم، مي گويند چپ كرده اي و دوباره رنگ كاري شده است. با صداي مشتري سايپا تماس گرفته ايم گفته اند كه فني آن را برايتان درست مي كنيم ولي رنگ آن برعهده ما نيست و تا الان حتي كارت ماشين هم براي من نفرستاده اند. در تعزيرات هم پرونده تشكيل داده ام كه هنوز پيگيري نشده است.
بهرام سلطاني نوبخت 
دانشگاه آزاد و مشكل اعضاي هيات علمي 
دانشگاه آزاد گرمسار از اعضاي هيات علمي مبالغي را دريافت كرده است جهت خريد زمين با كاربري مسكوني و حالا پس از مدت طولاني نه تنها قطعات واگذار نشده بلكه مشخص شده زمين مزبور مشكل دار بوده است. اكنون دانشگاه نه تنها اقدام عملي جهت حل مشكل نكرده بلكه پاسخ شفافي نيز ارايه نمي دهد و موضوع را به آينده موكول مي كند.
عضو هيات علمي 
مشكل كاركنان بانك 
طي تبيين جديدي كه از اصل 44 قانون اساسي انجام گرفته، قرار شد كه سهام بسياري از بانك ها، بيمه ها و برخي از موسسات بزرگ به بخش خصوصي اعطا شود كه با توجه به سابقه واگذاري هاي قبلي، امنيت شغلي ده ها هزار نفر پرسنل شاغل اين موسسات به خطر مي افتد و فاجعه اخراج و بيكاري، آنها را تهديد مي كند. از مجمع تشخيص تقاضا دارم هر كاري كه مي كنيد بكنيد، ولي يك لقمه نان را از ما نگيريد.
اسدي
توضيح دخل و خرج: به يقين مديريت بخش خصوصي مايل به تعديل نيروهاي كارآمد نيست و فقط كاركناني بايد از خصوصي سازي ناراحت شوند كه از توانايي و كارآيي متناسب با حقوق دريافتي شان برخوردار نيستند.

تفاوت كوچك
026868.jpg
قلم سبز ايران يك جوان اروپايي با درآمد متوسط 2500دلار در ماه مي تواند در عرض 7 ماه يك خودروي سطح بالا داشته باشد درحالي كه يك جوان ايراني با درآمد متوسط 200 دلار در ماه بعد از گذشت حداقل 40 ماه مي تواند صاحب خودرويي سطح پايين شود.
بررسي هاي اوليه حاكي از آن است كه بين كيفيت خودروهاي ساخت ايران با توليدات سطح جهاني اختلاف عميقي مشاهده مي شود ولي با وجود اين، قيمت خودروهاي ساخت داخل چندبرابر اروپاست.
اين گزارش مي افزايد: قيمت خودروهاي سپند، پيكان، پرايد، نيسان وانت، پژو 405، سمند و ماكسيما به ترتيب حدود 6، 7، 8، 9، 10، 14 تا 5/14، 28 و 50 هزار دلار است درحالي كه پرايد كره اي در زمان توليد تنها با قيمت 3 هزار دلار به فروش مي رسد.
همچنين ساير خودروهاي پيشرفته و جديدتر نيز در بازارهاي جهاني معمولا با قيمت هاي 15 تا 20هزار دلار عرضه مي شوند.
گفتني است، مهمترين دليلي كه باعث اين اختلاف قيمت شده است، انحصاري بودن صنايع خودروسازي در ايران است.

اظهارات ضد و نقيض در وزارت بازرگاني
مسوول گراني نان چه كسي است؟
افزايش قيمت نان در چند روز گذشته، واكنش هاي مختلفي در بين كارشناسان ايجاد كرده است، اما كمتر كسي در وزارت بازرگاني حاضر است مسووليت اين اقدام را برعهده بگيرد. در حالي كه هاشم ساعدي، سخنگوي وزارت بازرگاني، مسووليت تعيين نرخ نان در استان تهران را برعهده وزارت بازرگاني مي داند، اما هيچ يك از زيرمجموعه هاي اين وزارتخانه، مسووليت اين كار را برعهده نمي گيرند. ساعدي كه به نظر مي رسد تمايلي به انعكاس اخبار اين موضوع نداشته باشد، به خبرنگار ما توصيه مي كند گزارشي در اين خصوص تهيه نشود. منصور خاكي، مسوول گروه مواد غذايي و كشاورزي سازمان حمايت از حقوق مصرف كننده در اين خصوص مي گويد: مسووليت هرگونه قيمت گذاري، شكايت، رسيدگي به شكايات و پاسخگويي برعهده تعزيرات حكومتي گندم، آرد و نان استان تهران است. اين در حالي است كه يكي از مسوولان تعزيرات حكومتي ويژه گندم، آرد و نان استان تهران مسووليت تعيين قيمت نان را از وظايف سازمان حمايت از حقوق مصرف كننده مي داند. لازم به ذكر است تغيير قيمت هاي نان مربوط به استان تهران است و در ساير شهرها نرخ نان با توجه به شرايط منطقه اي توسط مراجع ذي ربط و با تاييد فرمانداري و استانداري ها تصويب مي شود. نرخ نان در حالي افزايش يافت كه از ابتداي سال 81 تغييري نكرده بود، اما امسال به بهانه افزايش نرخ آرد و تورم، قيمت ها افزايش يافته است. به گزارش روابط عمومي تعزيرات حكومتي ويژه گندم، آرد و نان استان تهران، تمامي نانوايي هاي استان تهران موظف هستند حداكثر تا هفته آينده جدول قيمت هاي تصويب شده از سوي وزارت بازرگاني را در جلوي مغازه ها و در معرض ديد مردم قرار دهند. همچنين بازرسان تعزيرات استان تهران همه روزه در حال بررسي عملكرد نانوايي ها هستند. نتيجه اين بررسي ها در بين 8 هزار نانوايي سطح شهر، تعطيلي 50 نانوايي متخلف بوده است.
اصطلاح ناون در جدول كنار مخصوص نان تافتون است كه به شيوه پخت آن مربوط مي شود. بدون ناون در اصطلاح شلاقي است كه از دمكني مخصوص پخت نان استفاده نمي شود و چون يك كارگر كمتر دارد قيمت آن كمتر است

صفر ناقابل
اقتصادي بودن اين خبر، از آن جهت است كه وقتي يك صفر بي ارزش پشت شماره تلفن، كلي سود براي هم استاني هاي ما دارد، بشارت مي دهيم كه تلفن بين شهري مناطق لواسان و رودبار قصران حذف مي شود.
در حال حاضر اگر يك لواساني بخواهد با يك رودبار قصراني حرف بزند، بايد بابت هر دقيقه 140 ريال بپردازد كه با حذف كد بين شهري اين مبلغ به 20 تا 30 ريال كاهش مي يابد.

سرما و گراني
قشم قشم گرم با سرما محاصره شده و مردم پالتوهاي نداشته شان را بايد روي دشداشه بپوشند. سردي هوا در قشم 15 درجه سانتيگراد است و روز پنج شنبه باران و رگبار مفصلي باريده. مي  گويند كاسب هاي محلي به راحتي كشيده اند روي قيمت لباس هاي گرم. به هر حال، گاهي اجناس با اين شيوه بورس مي شوند. چه مي شود كرد.

اختراع انقلابي
اشترن يك شركت بزرگ توليدكننده ماشين هاي لباسشويي در آلمان به تازگي محصولي توليد كرده است كه آب حاصل از شست وشوي لباس ها را بازيافت و قابل استفاده مي كند. اين يك تلاش بزرگ است كه به نتيجه اي باور نكردني ختم مي شود.
اين ماشين كه تا 90 درصد آب آلوده حاصل از شست وشوي لباس ها را بازيافت و به كيفيت آب آشاميدني نزديك مي كند، با استقبال كشورهاي كم آب از جمله قبرس روبه رو شده است.
اين ماشين لباسشويي كه با حمايت مالي 2 ميليون و 200هزار يورويي اتحاديه اروپا مواجه شده است، ابتدا آب آلوده را از يك صافي كرك مانند مي گذراند و سپس باكتري ها با جذب اجزاي پودر لباسشويي قابل تجزيه نمك آب را مي گيرند.

هندوانه، ميوه كم فروش يلدا!
026862.jpg
۶۰۰ ميليون تومان، فقط خرج شكم تهراني هايي بوده كه از ميادين سيار و ثابت تره بار خريد كرده اند.
مردم تهران در شب يلدا بيش از 2 ميليون و 200 هزار كيلوگرم ميوه و 50 هزار كيلوگرم آجيل از ميادين ميوه و تره بار شهرداري خريداري كردند.
به گفته مسوولان، استقبال مردم در شب يلدا از ميادين و تره بار طي سالهاي اخير بي سابقه بوده است.
در حال حاضر بيش از 95 بازار سيار و ثابت ميوه و تره بار در تهران وجود دارد كه مردم در شب يلداي گذشته با مراجعه به آنها، مايحتاج خود را خريداري كردند.
صدرالله دولت، قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به حضور فعال بازرسان اين سازمان در سطح ميادين، اين مهم را عاملي براي كنترل و تثبيت قيمت ها در شب يلدا در ميادين دانست. وي استمرار استقبال مردم از ميادين را در جلوگيري از گراني در نرخ محصولات كشاورزي در تهران موثر دانست و گفت: شهرداري تهران قصد دارد با اجراي برنامه هايي، حضور پررنگ مردم در ميادين را حفظ كند. نكته اينجاست كه طبق آمار در شب يلداي امسال، انواع پرتقال به وزن 740 هزار كيلوگرم بيشترين وهندوانه با 47 هزار كيلوگرم كمترين فروش را داشته اند.
قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به فروش حدود 2 ميليارد ريال آجيل در شب يلدا، تصريح كرد: با اعمال سياست هاي شهرداري، اطمينان مردم به بازارهاي ثابت و سيار در حال افزايش است و اميدواريم با فعاليت 500 بازار عرضه ميوه در تهران، 50 درصد شهروندان نياز هاي خود را از ميادين تهيه كنند.

افزايش كم سابقه قيمت صيفي جات
در اين هفته به دليل بارندگي در اكثر مناطق كشور، قيمت صيفي جات به دليل آسيب ديدن بوته ها به وسيله آفت هاي گياهي مثل سن و از بين رفتن محصولات زميني، افزايش يافته است. به گزارش خبرنگار ما، اين افزايش قيمت بيشتر مربوط به محصولات گوجه  فرنگي، بادمجان و كدو بوده است. به طوري كه قيمت گوجه فرنگي بته رس در پايان هفته گذشته در ميدان هاي ميوه و تره بار تهران بين 700 تا 800 تومان براي هر كيلو فروخته مي شد. اين افزايش قيمت حتي روي گوجه فرنگي انباري نيز تاثير گذاشته كه اين تاثير خيلي چشمگير نبود.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |