شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۹
كوتاه تر از گزارش
تكذيب خساست!
كالين پاول به حرف آمد. وزير امور خارجه سابق مي خواست جواب انتقادهايي كه درباره خودداري آمريكا از كمك به بازماندگان قربانيان زمين لرزه شرق آسيا را بدهد. بنابراين سرفه اي كرد و از پشت تريبون شروع به صحبت كرد: آمريكا خسيس نيست و به بازماندگان قربانيان زلزله شرق آسيا كمك بيشتري خواهد كرد.
اين جمله در واكنش به انتقادات يان اگيلند مسوول كمك هاي بشردوستانه سازمان ملل مبني بر اينكه آمريكا و ديگر كشورهاي غربي خسيس هستند بود: ... ايالات متحده خسيس نيست و ما به بازماندگان قربانيان زلزله و سونامي در جنوب شرق آسيا كمك هاي بيشتري خواهيم كرد.
جت لي ، با زلزله مي  جنگد
جت لي، ستاره فيلم هاي اكشن چيني، زماني كه در تلاش بود تا در جريان زلزله هاي اخير، جان دخترش را نجات دهد از ناحيه پا صدمه ديد.
جت لي، بازيگر معروف چيني، در زمان وقوع زلزله و سيل اخير، در مالديو به سر مي  برد. او كه سعي داشت دختر 4 ساله اش را از چنگال موج هاي سهمگين دريا نجات دهد، با اين كه موفق به نجات دخترش شد ولي خودش از ناحيه پا صدمه ديد. به گزارش گزارشگر سينگتائو ديلي، لي در زمان وقوع زلزله با همسر، دختر 4 ساله اش و به همراه برخي از دوستانش در تعطيلات به سر مي برد.
لي اخيرا نيز در فيلم قهرمان به كارگرداني ژانگ ييمو نيز بازي كرده است.
گفته مي شود كه لي در تلاش است تا در اولين فرصت خود و خانواده اش را به هنگ كنگ برساند.

قدرداني از استاد
026856.jpg
عكس : امير خلوصي
مراسم بزرگداشت مرتضي مميز در تالار آيينه فرهنگستان هنر جلال شباهنگي درباره  مرتضي مميز، گرافيست مشهور كه با هيئتي جديد پس از شيمي درماني در سالن نشسته بود با اشاره به 30 سال همكاري خود با مرتضي مميز عنوان كرد: در تمام كارهاي مرتضي مميز رنگ به طور سنتي استفاده مي شود. مميز همكار دانشگاهي من بوده و او را به عنوان يك آرتيست واقعي مي شناسم. درون او پر از مهر و صفاست. او در نهايت آزادي كار مي كند.
سپس دكتر آيت اللهي از مرتضي مميز و سابقه 40 ساله شناختش از او ياد كرد و گفت: مميز هنرمندي نيست كه دانشگاه او را هنرمند كرده باشد. مميز هنرمندي است كه هنرمند زاده شده است. 25 سال پيش يك مجموعه 12 جلدي از هنرمندان در سوئيس منتشر شد كه در يك جلد آن مميز را از خاورنزديك آسياي غربي به عنوان تنها گرافيست شاخص انتخاب كرده بود. آنها به حق انتخاب كرده بودند؛ درست است مميز بداخلاق است، اما بداخلاقي اش براي آن است كه دانشجو را به كار وا دارد.
مميز كسي است كه هميشه براي هنر دل سوزانده. ذات و سرشت او ايراني است. وقتي به او ابلاغ دادند كه مدير مجموعه آزادي باشد، همراه با مستخدمان پله ها را جارو مي كرد تا آنها فكر نكنند كه در اسلام تبعيض مي شود.

در شلوغ بازار كانديداها
محسن مهرعليزاده نامزدي تازه 
رئيس سازمان تربيت بدني در تصميمي عجيب خود را نامزد حضور در انتخابات رياست جمهوري كرده است، فكر مي  كنيد سومين تجربه ورزشي  در انتخابات رياست جمهوري چه فرجامي خواهد داشت؟
026859.jpg
گوي زدن در انتخابات رياست جمهوري براي روساي سازمان تربيت بدني تجربه خوشايندي نيست. آنها كه مصطفي هاشمي طبا، رئيس سابق را به خاطر دارند و ماجراي حضور اودر جمع 10نفره نامزدهاي رياست جمهوري 1380 هرگز خاطره قعرنشيني او را فراموش نمي  كنند. يك نتيجه تلخ براي كسي كه در سازمان زير نظرش بيشترين تعامل را با جواناني دارد كه غالبا مربي تيم ملي شان را با جزئياتي مثل شماره شناسنامه مي شناسند اما نام غالب وزراي كابينه را نمي  دانند.
صبح شنبه، بعد از انتخابات، تيتر اول يك هفته نامه ورزشي چنين بود: هاشمي طبا، بازنده بزرگ انتخابات 1380. در حالي كه نتيجه انتخاباتي كه با راي 20 ميليوني خاتمي خاتمه يافت، روشن نبود و حتي خود هاشمي طبا گمان مي  برد راي بالايي كسب كند. با اين حال ورزشي ها به خوبي مي  دانستند اين عضو پرسابقه حزب كارگزاران در كابينه خاتمي، قادر به جلب آراي چنداني نيست، درست مثل دكتر حسن غفوري فرد، رئيس اسبق سازمان كه در انتخابات 80 حاضر بود و آراي ماخوذه وي براي برنده شدن كافي به نظر نمي  رسيد...
حضور هاشمي طبا در انتخابات 80 به آنجا رسيد كه جاي خود را در كابينه خاتمي به محسن مهرعليزاده بدهد؛ يك مدير صنعتي كه سابقه استانداري خراسان را در كارنامه داشت، هر چند كه تاكنون نه خود وي و نه دوستانش نتوانستند از دوران معاونت بهزاد نبوي و استانداري خراسان وي مورد چشمگيري از يك كار برجسته را بيان كنند. در هر حال او براي جامعه ورزش چندان شناخته شده نبود. مردي بلند قامت، ريش هاي جو گندمي كه صبغه سياسي و اجرايي لازم براي جلوي در صندلي معاون اول رياست جمهوري را داشت، اما ورزشي ها با ترديد و سكوت از او استقبال كردند. چه او به مانند اكثر روساي قبلي ورزش حتي يك عكس يادگاري با شلوار ورزشي نداشت! با اين حال حضور مهرعليزاده در پست جديد و در حالي كه هاشمي طبا به ساختمان كميته المپيك مهاجرت كرده بود، با وقايع سريع و پر سروصداي ورزشي همراه شد تا انزواي اوليه جاي خود را به تيترهاي درشتي بدهد كه براي يك رئيس ورزش كم سابقه بود.
دوران صدارت مهرعليزاده در سازمان ورزش مثل هر مدير ديگري با پيروزي ها و شكست ها همراه بوده است،كه البته مانند بسياري از ارزيابي  هاي شتاب زده كاستي هاي مديريت تربيت بدني در ناكامي هاي ورزشي كمتر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.گرچه مهرعليزاده از مراسم و تشريفات پيروزي ها بهره خوبي برد، در هر حال او به واسطه يك تيم پشتيباني ماهر كمتر زير تيغ انتقادات قرار گرفته. اتفاقي كه بخشي از آن به واسطه حضور جدي عيسي اسحاقي، مدير روابط عمومي سازمان است كه خود روزنامه نگاري با تجربه به شمار مي رود. رئيس سازمان تربيت بدني كه در انتخابات فدراسيون ها سياقي آشنا را برگزيد و سرانجام سنگر بلند كميته ملي المپيك را به نفع خود فتح كرد، در شرايطي كه گفته مي            شد در صورت انتخابات هر فردي به سمت رياست جمهوري، مقبوليت لازم براي ادامه كار در پست فعلي را دارد، در تصميمي عجيب خود را نامزد حضور در انتخابات رياست جمهوري كرده است؛ رقابتي كه مهرعليزاده تصور مي كند از شانس مناسبي براي رقابت در آن برخوردار است.
آيا فكر مي  كنيد سومين تجربه ورزشي  در انتخابات رياست جمهوري براي مهر عليزاده فرجامي بهتر از دو رئيس ورزشي قبلي يعني غفوري فرد و هاشمي طباء خواهد داشت؟

مادر آبادان، مادر ايران
026853.jpg
بهروز عيديتماس تلفني چند باره با منزل مادر ايران، همه نشاني از مشغله هاي اين خانم 55 ساله داشت كه در كنكاش آنها چيزي جز مردم دوستي و علاقه به محيط زيست ديده نمي شود. آن طرف خط تلفن مي گفتند يك نشست زيست محيطي در اهواز تشكيل شده و از او دعوت كرده اند كه در آن شركت كند. ديگران مي گفتند در چند تشكل محيط زيستي فعاليت گسترده دارد؛ در هر اداره آبادان كه كارشان مستقيما به زندگي و امورات مردم ربط داشته باشد، مي توانيد ردي از او پيدا كنيد.
بالاخره تلفن هاي چند باره ما به نتيجه رسيد و خانم عيدي زاده را در خانه اش به مصاحبه كشانديم و از خودش و فعاليت هايش پرسيديم؛ اينكه چرا آقاي خاتمي او را مادر ايران خطاب كرده است. جواب او گرمي و جوشش گيرايي را در خود داشت و لفظ پسرم را بسيار به كار مي برد. او مي گفت زندگي و دغدغه هاي مردم، دغدغه هاي او نيز هست و دلش مي خواهد هر كمكي كه از دستش بر مي آيد براي مردم انجام دهد. او ادعا مي كرد كه همه را به ديد فرزندان خود مي بيند و از اين روست كه لفظ پسرم را زياد به كار مي برد. اين مادر 55 ساله كه خود هم اكنون صاحب دو فرزند دختر و يك پسر است، فعاليت هاي زيست محيطي اش را از سال 1378 آغاز كرده و با به ثبت رساندن يك تشكل، رسما وارد فعاليت حفاظت از محيط طبيعي شده است. به دنبال تلاش هاي شبانه روزي كه او در اين راستا انجام داده بود، طي نشستي آقاي خاتمي عنوان مادري آبادان او را به مادر ايران تغيير مي دهد و در آن جلسه دايما وي را مادر ايران خطاب مي كند.
شوق و انگيزه مادر ايران براي انجام امورات مردم و محيط زيست و سهولت در پيشبرد آنها، نشان از همكاري و همياري مسوولان و مردم با او دارد و وقتي در اين مورد از او سوال كرديم صحبت از فعاليت هاي بسياري را به ميان راند كه تغيير محل دفن زباله هاي شهري، فضاسازي بعضي مناطق دفن ضايعات نفتي، نصب فيلترهاي آبي، زباله سوزي زباله هاي بيمارستاني و تصفيه پساب هاي صنعتي و نهال كاري مسير آبادان خرمشهر از آن جمله بود. تشكر او از سازمان ها و نهادهاي شهري و استاني درمورد ياري او براي رسيدن به اهدافش بر مثبت بودن جواب سوال ما بيشتر صحه مي گذاشت وخود را مديون زحمات همه آنها مي دانست و اعتبار خود فرض مي كرد.
دبير شبكه زيست محيطي استان، رئيس خانه تشكل هاي اجتماعي و زيست محيطي، عضو شوراي اوليا و مربيان آموزش و پرورش شهر، همكاري نزديك با شبكه هاي زيست محيطي منطقه اي سنندج، همدان، كرمانشاه و اردبيل و نيز فعاليت هاي خيرخواهانه ديگري كه معلوم بود چشمداشتي در قبال انجام آنها ندارد، وسعت مشغله هاي او را مي رساند. خانم عيدي زاده فوق ديپلم پرستاري است.

چارچوب
026847.jpg
جكي چان، ستاره فيلم هاي رزمي هاليوود، تلاش هاي زيادي را براي جذب كمك هاي مالي به منظور اهدا به زلزله زدگان جنوب شرق آسيا آغاز كرده است. چان براي گام نخست فعاليت هاي انسان دو ستانه خود، مبلغ 47 هزار يورو را به صندوق كمك مالي كودكان وابسته به يونيسف واريز كرد.
او گفته است: كمك من مبلغ چشمگير و قابل توجهي نيست، اما اميدوارم ديگران را ترغيب به اهداي اين گونه كمك ها بكند.
او ضمن درخواست از مردم دنيا براي اختصاص كمك نقدي و غير نقدي اظهار داشت: هرچند كه كمك 47 هزار يورويي گوشه اي از خرابي ها و درد مردم داغديده را تسكين نمي دهد ولي مطمئنا رودي را به جريان خواهد انداخت.

سرقلم
بازنشستگي رئيس افسانه اي
سيلويو، يك نخست وزير ساده نيست. او پيش از نخست وزيري، رئيس باشگاه ميلان است؛ ميلان باشكوه كه در دوره 18 ساله رياست برلوسكوني 4 ليگ قهرمانان اروپا، 7 قهرماني ايتاليا، يك جام حذفي ايتاليا، 4 سوپرجام ايتاليا، 5 سوپرجام ايتاليا و 2 جام باشگاه هاي جهان را فتح كرده است.
سه شنبه شب، وقتي مجري برنامه تله جورناله با لحن هيجان زده گفت سيلويو برلوسكوني قصد دارد رياست باشگاه ميلان را به پي ير سيلويو بسپارد، تمام ايتاليا، از تورين تا سيسيل لحظه اي ساكت شدند. مجري تله جورناله اين خبر را به نقل از سايت اينترنتي لارپوبليكا اعلام كرد.
ساعتي بعد خبرگزاري رويتر در گزارشي كه سه بار آن را”Update” كرده است، نوشت: نخست وزير ايتاليا، سيلويو برلوسكوني در پي تصويب قانوني كه صاحبان قدرت سياسي را از مسووليت داشتن در مجموعه هايي مرتبط با منافع عمومي بر حذر مي دارد، رياست باشگاه ميلان را به فرزندش واگذار مي كند، جابه جايي پرسروصدايي كه از دوم ژانويه انجام مي گيرد.
برلوسكوني از سال 1986 رئيس ميلان است، تيمي كه در دهه 80 قدرت بزرگي نبود، اما با حضور برلوسكوني تبديل به يكي از بزرگترين تيم هاي دوران فوتبال شد. اتفاقي كه در ايتاليا عقيده دارند بخشي از آن به واسطه دخالت هاي مستقيم نخست وزير در تركيب تيم در سالهاي مختلف شكل گرفته است.
برلوسكوني مصاحبه با لارپو بليكا را با اين جمله آغاز كرده است: البته كه ناراحتم... بسيار ناراحتم. در تمام سال هاي رياستم، بيش از هر كسي ديگر صاحب عنوان شدم. ميلان براي من سمبل موفقيت است، جايي كه نه براي كسب ثروت كه به قصد افتخار وارد آن شدم.
پائولو مالديني كاپيتان ميلان و بازيكني كه ظهور او درست منطبق به عصر برلوسكوني است، مي گويد: او هميشه با ما خواهد بود.

دعا به جان استاد
026832.jpg
محمود شاهرخي، متخلص و مشهور به جذبه گفت : اين روزها به خاطر بيماري، ديگر نوشتن و مطالعه برايم دشوار شده است . استاد شاهرخي ما را به ياد روزهاي دفاع مقدس مي اندازد. اگرچه شايد نسل جوانتر كنوني چندان اشعار حماسي او را در اين باره نشنيده باشند.
اين شاعر معاصر و مصحح متون كهن ادبيات به دليل حاد شدن بيماري گوارشي، دچار مشكلاتي شده تا حدي كه ديگر مانند گذشته نمي تواند به اموري مانند خواندن و نوشتن بپردازد.
بخش قابل توجهي از سرودهاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، از سروده ها و تراوشات ذوقي و فكري شاهرخي است. اين شاعر، همچنين آثارو اشعاري در قالب هاي كلاسيك در حال و هواي ائمه اطهار س و حماسه جاويد عاشوراي حسيني سروده است كه به صورت كتاب، در دسترس علاقه مندان و دوستداران ادبيات و فرهنگ آئيني قرار گرفته است.
از حدود يك سال قبل و پس از زلزله بم بيماري و ناتواني شاهرخي كه در اين حادثه، قريب به اتفاق خويشان، بستگان و دوستان نزديك خود را از دست داد، به اوج رسيد. او اما همواره با رجوع به آيات روحبخش قرآن كريم و اشعار آسماني شاعراني چون حافظ، از تالمات روحي خويش مي كاهد و به تعبير خودش به تقدير اعتقادي راسخ دارد . براي او آرزوي سلامت داريم.

گروه 267 در آكادمي
فهرست حدود 267 فيلم بلند در اين هفته براي اعضاي آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي فرستاده مي شود تا از اين ميان كانديدهاي جايزه اسكار بهترين فيلم بلند سال 2004 انتخاب شوند. رقابت جدي و داغ است.
امسال 267 فيلم در فهرست فيلم هاي بلند سال قرار گرفته اند كه از ميان آنها كانديدهاي جايزه بهترين فيلم بلند 2004 انتخاب خواهند شد.
قرار است برگه هاي راي  گيري مربوط به كانديداتورهاي جايزه اسكار به همراه فهرست 267 فيلم بلند واجد شرايط، اين هفته براي اعضاي آكادمي علوم و هنر تصويرهاي متحرك فرستاده شود.
بر طبق قوانين مربوط به جوايز اسكار براي آنكه يك فيلم بتواند در بخش  فيلم هاي بلند شركت كند بايد بيشتر از 40 دقيقه و بين 35 تا 70 ميليمتر باشد يا از كيفيت فرمت ديجيتالي برخوردار باشد و در 7 روز مداوم بين روزهاي يكم ژانويه 2004 تا نيمه شب سي و يكم دسامبر 2004 در يك سينماي تجاري به نمايش در آمده باشد.
روند معمول انتخاب يك فيلم براي جايزه نهايي اسكار اين  است كه در ابتدا فهرستي از فيلم هاي برگزيده در يكي از بخش هاي مرتبط، براي اعضاي آكادمي فرستاده مي شود و آنها از ميان اين فهرست سه تا پنج فيلم به عنوان كانديدهاي هر بخش انتخاب مي كنند و در مرحله آخر برنده نهايي از ميان اين نامزدها انتخاب مي شود.
امسال نيز نامزدهاي هفتاد و هفتمين جشنواره اسكار در 25 ژانويه 2005 6بهمن اعلام مي شوند و برندگان نهايي جايزه اسكار سال 2004، 27 فوريه 2005 9 اسفند در مراسمي اعلام خواهند شد.

دكه
026850.jpg
پس از گذشت چند روز از زلزله 9/8 ريشتري در آسياي جنوب شرقي، روز چهارشنبه نيز اكثر روزنامه هاي جهان خبر اول خود را به اين حادثه تلخ اختصاص داده بودند. روزنامه اينديپندنت چاپ لندن با چاپ يك عكس از كودكي كه در اثر حادثه آسيب ديده در تيتر اول خود مي  نويسد: نسل گمشده. تا روز چهارشنبه 60 هزار نفر در اين حادثه جان خود را از دست داده بودند.
روزنامه يو. اس. اي تودي هم مي  نويسد: تلاش ها براي رساندن كمك به زلزله زدگان ادامه دارد.
آمار تلفات زلزله به 58 هزار نفر رسيد. اين تيتر اول روز چهارشنبه روزنامه واشنگتن پست است. امدادگران پس از رسيدن به مناطق زلزله زده درصدد كمك رساندن هستند.
آخرين روزنامه امروز را به ليبراسيون چاپ پاريس اختصاص داده ايم. فاجعه بزرگ انساني، 60 هزار نفر كشته و 30 هزار نفر همچنان مفقودند.
اين عناوين روز چهارشنبه اين روزنامه فرانسوي زبان است. اين روزنامه مي  نويسد: احتمالا آمار تلفات بالاتر خواهد بود.
026844.jpg
026841.jpg
026838.jpg
026835.jpg

كارآمدتراز خبرگزاري ها
وبلاگ نويس ها در كشورهاي جنوب و جنوب شرقي آسيا به كمك خبرگزاري ها آمدند تا جزئيات حادثه زلزله  ويرانگر را به اطلاع جهانيان برسانند. وبلاگ نويسان همچنين عكس هايي را كه با دوربين هاي ديجيتال از حادثه مرگبار ضبط كرده اند، در سايت خود مي  گذارند تا امكان چاپ و انتشار آن را براي رسانه ها فراهم آورند. وبلاگ نويسان جنوب آسيا با راه انداختن سايت كامپيوتري Tsunamihelp.blog sopt.com، خوانندگان را با سازمان هايي كه براي ياري رساني به آسيب ديدگان فعاليت مي  كنند آشنا مي  سازند تا هر چه سريعتر اين سازمان ها از كمك هاي مردمي جهت ياري رساندن به قربانيان زلزله بهره مند شوند.

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |