شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۹
اجراي آزمايشي طرح مديريت آموزشگاهي
آقاي مدير نوبت شماست 
026784.jpg
انتخاب مديران مدارس از اين پس مستلزم گذراندن مراحل گزينشي و آزمايشي است.
چرخه انتخاب مدير از ارديبهشت ماه هر سال با اعلام نياز و اطلاع رساني آغاز شده و سپس با ثبت نام از داوطلبان مديريت، تكميل بانك اطلاعاتي و گذراندن آزمون ورودي ادامه خواهد يافت.
مديراني كه بتوانند آزمون ورودي را با موفقيت طي كنند، يك دوره آموزشي توجيهي را مي  گذرانند و سپس به شكل آزمايشي منتصب مي  شوند. ارزيابي مثبت پايان دوره  آزمايشي آخرين مرحله اي است كه براي انتخاب در سمت مدير مدرسه الزامي است.
به مديراني كه بر اساس اين شرايط انتخاب شده اند، نزديك به 21 اختيار تفويض مي  شود.
طرح مديريت آموزشگاهي قرار است به صورت آزمايشي در مدارس سه استان كشور، اجرا شود. به گفته علي اصغر فاني، مجري اين طرح و معاون آموزش و پرورش نظري مهارتي پس از پايان اجراي طرح آزمايشي و بررسي نتايج آن امكان اجراي سراسري آن فراهم مي  شود. وي مي  گويد: اجراي آزمايشي طرح مديريت آموزشگاهي از وسط طرح يعني آموزش مديران آغاز مي  شود و پس از دو سال به پايان مي  رسد.
بر اساس اين طرح، پس از آموزش مديران و انتصاب آنان وظايفي از قبيل طراحي و برنامه ريزي فعاليت هاي آموزشي، تدوين تقويم آموزشي، تصميم گيري در مورد مرخصي كاركنان، انتخاب حداقل 10 و حداكثر 40 درصد كاركنان آموزشي، تشويق كاركنان، شناسايي نيازهاي حرفه اي معلمان، اجراي دوره هاي ضمن خدمت، جلب مشاركت نهادهاي محلي، علمي، فرهنگي و صنفي، فروش يا امحاي وسايل اسقاطي مدرسه، تصميم گيري در مورد هزينه هاي باقي مانده از محل، صرفه جويي، كاهش فوق العاده شغل كاركنان و انتصاب و به كارگيري عوامل خدماتي مورد نياز مدرسه با رعايت مقررات را بر عهده مي  گيرند.
پيشينه
گرچه در سال 1369 آئين نامه انتصاب مديران مورد بازنگري قرار گرفت و به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيد و در سال 75 نيز در آن اصلاحاتي انجام شد، با اين حال عدم نظارت بر اجراي اين آئين نامه و كاستي ها و نارسايي هاي آن، نتوانست نظام انتصابات را سامان بخشد تا آنجا كه در شرايط فعلي انتصاب افراد براي پست مديريت تا حد زيادي تابع ديدگاه ها و نگرش هاي مسوولان ادارات است. به اعتقاد بسياري از كارشناسان، مديريت ايستا، غيرعلمي و در مواردي مادام العمري كه در برخي مدارس به وجود آمده، زاييده شيوه سليقه محور در انتصاب مديران است.
به اعتقاد فاني در حال حاضر بهترين هاي ما در آموزش و پرورش مدير نيستند يا اگر هستند انگيزه كافي براي كار مديريت ندارند.
تاريخ آموزش و پرورش نشان مي  دهد تاكنون نظام جامعي براي مديريت واحدهاي آموزشي از مرحله انتخاب و انتصاب تا ارزشيابي طراحي نشده است.
تنها در دهه 30 و سال 1330 يك دوره يكساله مديريت براي تامين مديران واجد شرايط در دبيرستان هاي كشور طراحي شده كه عده اي به عنوان مدير يا ناظم براي دبيرستان ها فرستاده  شوند، اما اين دوره بيش از دو بار ادامه نيافت و متوقف شد.
پس از انقلاب نيز تصويب  آئين نامه اي، گذراندن دوره كار آموزي قبل از انتصاب به مديريت را الزامي كرد، اما در عمل اين دوره به جلسات يك روزه و حتي چند ساعته تقليل يافت.
با اين حال در سال 1369 تسهيلاتي براي ادامه تحصيل در رشته مديريت آموزشي فراهم شد ودر سال 76 ستادي باعنوان دفتر بهبود مديريت در معاونت برنامه ريزي نيروي انساني ايجاد و پس از يك سال منحل شد. بعد ازآن نيز دوره هاي 180 ساعته براي ايجاد مهارت فني و انساني در مديران طراحي شد كه اين طرح نيز در عمل موفقيت آميز نبود. با اين سوابق، طراحان اين طرح معتقدند اين طرح در اجرا مي  تواند، مديريت كمي را به مديريت كيفي ارتقا داده و زمينه را براي اجراي سياست هاي مدرسه محوري فراهم آورد.
چون تفويض اختيار، مشاركت پذيري و انعطاف پذيري از اصول اين شيوه است، واحدهاي آموزشي بايد داراي قدرت تصميم گيري، برنامه ريزي و استقلال نسبي باشند و تعامل مدرسه، خانه، جامعه، مربي و معلم بيش از گذشته باشد. در اين شيوه همچنين بايد امكان انعطاف پذيري در برابر تغييرات و تحولات متناسب با شرايط و امكانات فراهم شود.

نظارت فرهنگي بر تورهاي خارجي
026787.jpg
شايد يكي از عوارض استقبال عمومي از يك پديده، اعمال نظارت بيشتر بر آن پديده باشد. مسافرت هاي داخلي و خارجي از جمله همان موارد است كه در چند ساله اخير شاهد رشد روزافزون آن بوده ايم، به خصوص سفر به كشورهاي همجوار...
اين رشد روزافزون مسلما در كنار خوبي هايش، ناهنجاري هايي را هم در پي دارد و منجر شد تا يك نماينده مجلس از نظارت فرهنگي تورهاي خارج از كشور صحبت به ميان آورد.اما چگونگي اجراي نظارت شايد از لزوم يا عدم لزوم نظارت هم مهم تر باشد.
محمدرضا ميرساجديني، نماينده مردم تبريز با اشاره به گزارش هاي مردم در مورد رعايت نشدن بعضي از مسايل اخلاقي در تعدادي از تورهاي گردشگري گفت: نظارت فرهنگي بايد بر تمامي تورهايي كه به خارج از كشور سفر مي كنند، وجود داشته باشد. اما اين به معني آن نيست كه براي هر گروه دو نفر ناظر همراه تور مسافرت كنند بلكه نظارت در انتخاب مديران است.
يكي از مديران تورهاي گردشگري خارجي هم ضمن اظهار بي اطلاعي از اجراي چنين نظارتي گفت: البته بعضا مشاهده شده است كه در بعضي از تورهاي خارجي بعضي از مسايل رعايت نمي شود.
وي گفت: اصولا اين موضوع در تورهاي كشورهايي مثل هند، امارات و چين و امثالهم به وجود نمي آيد. آن هم به خاطر فرهنگ حاكم بر آن كشورهاست، اما گاهي در تورهاي تركيه اين مشكل وجود دارد.
اين مدير آژانس مسافرتي با اشاره به اينكه حتي براي تبليغات در بعضي از روزنامه ها مجاز به استفاده از نام آنتاليا نيستيم. گفت: دليل اصلي اين موضوع هم مسايلي است كه گاها به وجود آمده است.
اين مدير آژانس هم چگونگي اعمال نظارت را مهم دانست و ادامه داد: اگر با كار كارشناسي و علمي و نه احساسي و از روي تعصب نظارت شود، خب خيلي هم خوب است چرا كه ايراني هاي توريست در خارج به عنوان سفيران كشور ما هستند.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس مي گويد: از آنجايي كه در تورهاي مسافرتي مسووليت يك مجموعه بر عهده يك فرد گذاشته مي شود اين فرد به عنوان مدير تور بايد از شرايط لازم برخوردار باشد و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگر ي بر عملكرد مدير نظارت كند. البته گفتني است كه اين نظارت و احراز صلاحيت مدير آژانس در هنگام صدور مجوز براي فعاليت از طرف سازمان مربوط صورت مي گيرد.
مدير يكي از آژانس هاي مسافرتي خارجي گفت: مثلا كشور امارات پس از اعمال غيراخلاقي كه تعداد اندكي از هموطنان اردبيلي انجام دادند ديگر براي توريست هاي اهل اين شهر ويزاي سفر به دبي صادر نمي كند مگر اينكه ضامن معتبري وجود داشته باشد خب، اين اصلا خوب نيست.
البته اعمال نظارت از شمار توريست هاي ايراني كم خواهد كرد، ولي نظارت روشمند و اصولي و نه بر پايه غرض شايد از ناهنجاري ها كم كند.

گفت و گو با عفت شريعتي پيرامون طرح تسهيلا ت ازدواج و موضوع مهريه
به هيچ وجه سقف تعيين نكرده ايم 
026790.jpg
سهيلابيگلرخاني ا ز سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه، خواب راحت به چشم بخشي از جامعه نسوان نيامد . مي  پرسيد چرا؟ خيلي عجيب است . حتما يا از شما گذشته يا هنوز به سن ازدواج نرسيده ايد ... ماجرا ، ماجراي تصويب يك فوريت طرح تسهيلات ازدواج است و بخشي كه به مساله مهريه مي     پردازد . از آن جا كه در بخش هايي از اين طرح راهكارهايي براي كاهش مهريه توصيه شده بود ، سوژه خوبي براي بحث روز خانم ها ايجاد شد .
عفت شريعتي ، نماينده مردم مشهد و مخبر كمسيون فرهنگي است و رئيس فراكسيون زنان . خيلي ها از ما خواستند از ايشان بپرسيم به چه دليل موافق اين طرح است ؛ به هر حال خانم ها از خانم ها توقع دارند!
ضوابط طبقه بندي مهريه براساس محل زندگي چيست؟
ماجرا اصلا به اين شكل نبود كه جرايد به آن دامن زدند. اين طرح مهريه را طبقه بندي نمي    كند، بلكه جنبه توصيه اي دارد. چون مهريه هاي بالا سد و مانعي براي ازدواج است، طرح براي خانواده يك توصيه اي اخلاقي وعاطفي به حساب مي آيد، تا از ميزان مهريه هاي نجومي بكاهد.
اين توصيه اخلاقي و عاطفي ضمانت اجرايي هم دارد؟
براساس طرح هرچه ميزان مهريه كمتر باشد. تسهيلات بيشتري به زوج تعلق مي گيرد. در واقع مهريه متعارف، اولويتي براي گرفتن تسهيلات به حساب مي   آيد. ما مي خواهيم مردم خودشان سطح مهريه را پايين بياورند.
اگر اين طرح تصويب شود، ثبت ازدواج دختران با مهريه بالا با مشكلي مواجه نمي شود؟
به لحاظ ثبت قانوني ازدواج مشكلي نيست.اما شايد سردفتران توجيه شوند كه با توصيه هاي اخلاقي زوج را براي انتخاب مهريه متعادل ترغيب كنند.
ماجراي سقفي كه قرار است براي مهريه تعيين شود چيست؟
به هيچ وجه سقف تعيين نكرديم.
پس كميته مستقر در فرمانداري چه وظيفه اي به عهده دارد؟
اين كميته، كميته ساماندهي ازدواج است و در مواردي مانند اعطاي وام و تسهيلات در اختيار گذاردن خوابگاه يا مشكلات خدمت سربازي مرد وارد عمل مي شود.
كميته سقفي براي مهريه تعيين نمي كند؟
نخير. توجه داشته باشيد ما يك فورتي طرح را تصويب كرديم. به اين ترتيب طرح براي بررسي بيشتر به كميسيون مي رود و اگر ايراداتي داشته باشد تا مرحله تصويب نهايي مرتفع خواهد شد. به هر حال ما مهريه را طبقه بندي نكرديم و سقفي هم براي آن تعيين نكرديم. فقط موضوع استفاده از تسهيلات است. مهريه در اختيار دختر است و الزامي از اين بابت در كار نيست. تنها منظور تشويق اخلاقي مردم براي بالا رفتن فرهنگ عمومي جامعه است. شايد اولويت هايي به عنوان تشويق در اختيار زوج ها قرار گيرد.
شايد ِيا حتما ؟
انشاالله حتما. اجازه بدهيد به كميسيون بيايد .
آيا اين تسهيلات در حدي هست كه انگيزه براي كاهش مهريه ايجاد كند؟
تمام موارد 16 گانه اين طرح براي كساني كه قصد تشكيل خانواده داشته باشند ، ايجاد انگيزه مي   كند.
وام 200 هزار توماني كه جاذبه ندارد؟
نه قرار است سقف تسهيلات اعطايي به يك ميليون تومان برسد . حتي در صورت آماده بودن شرايط مي   تواند تا 50 درصد هم افزايش پيدا كند. متاسقانه بعضي از افراد و جرايد براي انجام كارهاي مفيد مانع ايجاد مي كنند .آيا وضع نابسامان افزايش سن ازدواج نبايد ساماندهي شود؟
آيا مفاد اين طرح جوانان را به ازدواج ترغيب خواهد داد و در كاهش سن ازدواج كار ساز خواهد بود؟
آگر كاملا تصويب شود ضمانت هايي در آن تعبيه شده كه در رفع مشكل ازدواج كار سازخواهد بود.
مگر آن دسته از جوانان كه نخواهند ازدواج كنند.
آن دسته از جوانان كه نمي خواهد ازدواج كنند چه؟ آيا تشويقي براي آنها قايل شده ايد؟
گام به گام تمام اين طرح تشويقي است .

زنان تحصيلكرده، بيشتر بيكارند
آگهي استخدام دولتي نيم تاي پايين صفحه روزنامه را پر كرده، مهندس الكترونيك آقا: 3 نفر، خانم: ، كارشناس روابط عمومي، آقا: 2 نفر، خانم: ، كارشناس زبان، آقا: 2نفر، خانم: يك نفر... اگر شما هم خانمي تحصيلكرده باشيد حتما مشابه اين آگهي را بارها ديده ايد.
دكتر جواد صالحي اصفهاني، استاد دانشگاه در دومين كنفرانس بين المللي مديريت كه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، عنوان كرد: 84 درصد زنان تحصيلكرده ما بيكار هستند در حالي كه در ميان مردان اين بيكاري كمتر از 42 درصد است.
البته ميزان تحصيلات زنان همواره يكي از شاخصه هاي توسعه محسوب مي  شد اما در جهاني كه اين شاخصه در اكثر كشورها در حال رشد است شايد براي نشان دادن توسعه يافتگي خيلي نبايد به اين موضوع اكتفا كنيم.
از ميان گروه سني 20 تا 24 ساله، 42 درصد از زنان و 22 درصد مردان بيكار هستند اين در حالي است كه شمار زنان تحصيلكرده در اين رده سني بيشتر از مردان تحصيلكرده است.
بر اساس نتايج تحقيق و پژوهش شوراي زنان از وضعيت آموزش عالي در 10 سال گذشته و گزارش نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در جلسات شوراي زنان كه بر 3 محور وضعيت فعلي دانشجويان دختر، وضعيت اعضاي هيات علمي زن در دانشگاه ها و مراكز پژوهشي و مديريت ارايه شد، رويكرد دختران به تحصيل به دليل بالا رفتن حس اعتماد به نفس آنان و اعتماد خانواده ها به فضاي دانشگاه ها، تغيير نگرش ها در راستاي تحولات فرهنگي پس از انقلاب، سرمايه گذاري بيشتر خانواده  ها براي دختران، موجب حضور بيشتر دختران طي سال هاي 8079 در دانشگاه ها شده به طوري كه سير صعودي حضور دختران در رشته هاي علوم انساني 53 درصد، علوم پايه 61 درصد، كشاورزي و دامپزشكي 43 درصد، فني و مهندسي 13 درصد، پزشكي 74 درصد و در رشته هاي هنر 75 درصد بوده است.كميتي كه چندان كيفي به نظر نمي رسد.
گرايش كم سازمان ها به استخدام زنان در مشاغل مختلف خصوصا در رده مديريت و از سويي گرايش فراوان زنان به مشاغل دولتي و سازماني به دليل بي  دردسربودن و دايم بودن را شايد بتوان از عوامل مهم افزايش شمار بيكاري در زنان عنوان كرد. اين در حالي است كه البته مردان در ايجاد شغل ابتكار بيشتري به خرج مي  دهند.
اما جالب آنكه، به رغم افزايش تعداد دانشجويان دختر در رشته هاي دانشگاهي، شمار زنان عضو هيات علمي دانشگاه ها افزايش چنداني نداشته و طبق آمار تنها 16 درصد اعضاي هيات علمي كل دانشگاه هاي كشور را زنان تشكيل مي دهند. از سوي ديگر در بحث مديريت نيز تنها 179 مدير زن در حوزه ستادي و دانشگاه ها حضور دارند.

در شهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |