شنبه ۱۲ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۵۹۹
سقاخانه ارغواني خانه هنرمندان
جايي كه راه پله تمام مي شود
به رغم تعدد سقاخانه هاي قديمي در تهران طرح خاصي براي مرمت، احيا و بهسازي اين بناهاي تاريخي، تدوين نشده است.
در حال حاضر بيش از 290سقاخانه در تهران شناسايي شده كه به گفته كارشناسان هم  اكنون تعداد زيادي از آنها در معرض تخريب و نابودي قرار گرفته اند.اگر فكر مي  كنيد نياز است كه قطعا هست، بسم الله.
026880.jpg
از زمان بازسازي خانه هنرمندان تا امروز، سفرا و هنرمندان خارجي بسياري به نشانه دوستي فرهنگ و هنر ايران با كشورشان شمعي را در سقاخانه روشن كرده اند.
عكس:ارشيا كياني
۱ سقاخانه خانه هنرمندان ايران؛ طبقه منهاي يك. پنجره كوچكي در ديوار كنده شده و روي رف شعله شمع ها مي رقصند. فضا ارغواني است؛ يك جاي دنج براي فرود واژه ها.
۲ دوستي كه پيشنهاد نوشتن اين گزارش را داد، از آدم هايي مي گفت كه ديدنشان در سقاخانه باورنكردني است. آنها كه فكر مي كني رنگ رخسارشان خبر مي دهد از سر درون... شايد مثل خيلي هاي ديگر كه سالها از روي ظاهر آدم ها را دسته بندي كردند و از حضور غيرمنتظره همان آدم ها در روزهاي به خصوص مذهبي شرمنده شدند.
۳ سقاخانه اي و شمعي و يك تمثال. دستت را به من بده و بيا...
ما با گام هاي آرام به جايي مي رويم كه ديوارهاي ارغواني دارد، شمع دارد و پر از خداست.
***
بهروز غريب پور مدير خانه هنرمندان ايران سال 77 را به ياد مي آورد؛ وقتي كه اينجا فقط ويرانه اي بود.
او در بازسازي ساختمان خانه هنرمندان ايران از تمامي ظرفيت هاي اين محل استفاده كرد، مثلا شكاف هاي هر اتاق را به بوفه، ستون هاي بلااستفاده را به ويترين تبديل كرد، وقتي نوبت به زيرزمين يا همان سرداب ساختمان مي رسد با يك نمازخانه، حوضخانه و يك فرورفتگي بلااستفاده مواجه مي شود. اين فضا ارزشي نداشت ولي من با ترديد پيشنهاد ايجاد يك سقاخانه را ارايه كردم.
به اين ترتيب آن فضا به عبادتخانه خانه هنرمندان ايران بدل شد، سقاخانه، حوضخانه و نمازخانه كنار هم جمع شد.
غريب پور مي گويد: خيلي وقت ها به راز و نياز احتياج داريد. جايي مثل اتاقكي در آخر دنيا پر از تنهايي و پر از ياد خدا.
غريب پور مي گويد: در تهران قديم در كوچه ها فضايي به عنوان سقاخانه وجود داشت، اين سقاخانه ها كوچه ها را زيبا و صميمي مي كرد، در آن زمان هر كسي كه حاجتي داشت به سقاخانه مي رفت، شمعي روشن مي كرد و كوچه را نوراني.
از زمان بازسازي خانه هنرمندان تا امروز، سفرا و هنرمندان خارجي بسياري به نشانه دوستي فرهنگ و هنر ايران با كشورشان شمعي را در سقاخانه روشن كرده اند.
او به ياد مي آورد كه در فرهنگسراي بهمن نيز چنين فضايي را ايجاد كرده بود. البته در فرهنگسراي بهمن بخشي براي نگهداري از پرندگان ايجاد شده بود و مردم محل هر روز براي آنها دانه مي آوردند: شايد اينگونه احساس محبت بين مردم بازسازي شود. كبوترخانه فرهنگسراي بهمن محل تفريح پيرمردها و نوه هايشان شده بود.
او متاسف است كه چرا در نقاط مختلف شهر كمتر چنين فضاهايي وجود دارد. اميدوارم روزي برسد كه در فضاي خانه هنرمندان نيز كبوترخانه اي ايجاد كند.
غريب پور از نذرهاي مردم مي گويد و از غيرهايي كه براي عبادت اين سقاخانه را انتخاب مي كنند؛ آدم هايي مثل آن دختر زرتشتي كه به نظر غيراند، اما به دنبال خلوتي اند مثل اينجا. غريب پور مي گويد: امنيت روحاني عبادتگاه هنرمندان باعث شده كسبه محل براي برپايي نماز به آنجا بيايند با وجود اينكه تاكنون براي اين فضا تبليغي نشده و ما حتي معرفي كوتاهي راجع به آن نداشته ايم.

كارتون فوتباليست ها
با حضور دايي و دوستان!
026871.jpg
با پخش انيميشن راهنمايي و رانندگي با حضور هوتي و دوستانش و توجه بيش از حد به آن، ظاهرا ساير گروه ها و موسسات به اين سمت حركت كرده اند كه با ارايه پيام هاي خود به صورت انيميشن، هم آن را به شكل جالبي عرضه كنند و هم پيام هاي خود را به نحو موثرتري جا بيندازند...
اما سازمان فرهنگي صبا وابسته به سازمان صدا و سيما حركت ديگري را آغاز كرده است. اين سازمان از چندي پيش با همكاري چند نفر از هنرمندان كشور توليد سلسله انيميشن هايي را شروع كرده كه از اكثر حوزه هاي فعال مي توان نشاني از آن يافت...
شما حتما انيميشن مربوط به انتخابات آمريكا را ديده ايد كه بوش و كري به جان هم مي افتند و ... حالاتازه ترين كار اين سازمان مربوط مي شود به فوتبال!
علاقه مندان پرشمار فوتبال منتظر باشند كه چهره هاي محبوبي نظير دايي، مهدوي كيا، كريم، خداداد و ... در يك انيميشن جذاب و پرهيجان به مصاف يك تيم خيالي كه بيشتر به عرب ها مي خورد، بروند. اين بازي كارتوني با صداي عادل فردوسي پور گزارش مي شود كه اتفاقا چهره كارتوني فردوسي پور را هم مي توانيد در اين انيميشن ببينيد.
بزرگمهر حسين پور، يكي از سازندگان اين انيميشن، به ايرانشهر مي گويد: قصد ما اين است كه قبل از بازي ايران و بحرين اين انيميشن آماده پخش شود. در واقع دو مسابقه فوتبال به صورت انيميشن برگزار مي شود كه در يكي از آنها ايران برنده است و در يكي ديگر بازنده. هر وقت ايران پيروز شود، انيميشني كه تيم ملي برده پخش خواهد شد.
البته ما اميدواريم كه انيميشن مربوط به باخت تيم ملي هيچ وقت پخش نشود!آنچه اين انيميشن را جذاب تر خواهد كرد، حوادث مربوط به يك مسابقه فوتبال است. حتما شما شنيده ايد كه اوباش ها بعد از يك بازي به جان اتوبوس هاي شركت واحد مي افتند و شيشه هاي آن را روي خيابان پخش مي كنند. در اين انيميشن، اوباش هاي كارتون را خواهيد ديد كه از خجالت شيشه هاي اتوبوس در مي آيند.
حسين پور مي گويد: انيميشن هايي درباره سياست، موسيقي و ... نيز در 30 قسمت تهيه خواهند شد. اين كار براي اولين بار در ايران صورت مي گيرد.

وقتي برف باريد
چادر سفيد بر قامت كوير
026877.jpg
سالهاي خشكسالي در شرق كشور به پايان مي رسد. بله. اگر مقدر باشد، كوير هم چادر سفيد مي پوشد.
خانم سرما قصد كرده چهره خود را به همه ايراني ها نشان دهد. از يزد گرفته تا زاهدان. آنجا كه تماشاي برف برايشان روياست. نخستين برف زمستاني پس از 7 سال شهر كويري زاهدان را سفيدپوش كرد. مردم خاش نيز پس از 10 سال انتظار بارش برف را تجربه كردند. بارش برف مردم خوشحال سيستان و بلوچستان را براي اقامه نماز شكرانه به مساجد كشاند. جالب آنكه شدت بارش برف به حدي بود كه مسوولان آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان ناچار شدند مدارس ابتدايي و راهنمايي بيشتر شهرهاي اين استان را تعطيل كنند.
تعطيلي بعد از بارش برف براي كودكان سيستان و بلوچستان تجربه يگانه اي بود كه با برف بازي و درست كردن آدم برفي شيرين تر شد.
با اين همه تمام خبرهاي بارش برف خوشايند نيست. چه وقتي شهري كويري ساليان سال را در خشكسالي گذرانده باشد، آمادگي مقابله با تبعات بارش برف را ندارد. به همين دليل بارندگي در استان سيستان و بلوچستان باعث جاري شدن سيل شد.
اين اتفاق خساراتي در مناطق مختلف شهري و در روستايي نيز به جا گذاشت. از جمله در روستاهاي عوركي و زرآباد از توابع شهرستان چابهار باعث تخريب 750 واحد مسكوني و در روستاي اشار شهرستان سرباز 250 واحد مسكوني شد.
همچنين سيل ناشي از بارندگي تاسيسات آب و فاضلاب روستايي 70 روستا از روستاي اشار تا سد پيشين را تخريب كرد. پل جكيگور در شهرستان چابهار نيز در اثر سيل خراب و در نتيجه ارتباط اين شهرستان تا 48 ساعت قطع شد. علاوه بر اين پل، پل كاجو در شهر نيك شهر نيز بر اثر سيل شكست. سيل همچنين باعث كشته شدن 6 نفر در منطقه بلوچستان، 2 نفر در منطقه سراوان و 4 نفر در شهر ايرانشهر شد.
به هر حال خانم سرما اشك و لبخند را با هم به ارمغان آورد اين عادت ديرينه اوست!

شاتر
026874.jpg
عكس:هادي مختاريان
در اعلا ميه اي از شهروندان خواسته شده از بريدن كاج هاي مناطق سبز تهران خودداري كنند، كاري كه با آغاز سال نوي مسيحي توسط افراد مختلف انجام مي شود.

جعبه
عشق گمشده 
اولين روز هفته باز هم از راه رسيد. معماي بروتاين اولين پيشنهادي است كه براي اين روز اول هفته به شما مي دهيم. تكرار اين سريال را مي توانيد ساعت 13 از شبكه دوم تماشا كنيد. مجموعه عمر خيام را مي توانيد ساعت 40:13 از شبكه سوم تماشا كنيد.
پستچي گمشده عنوان مجموعه اي است كه ديشب از شبكه اول پخش شد. تكرار اين برنامه را مي توانيد امروز ساعت 10:15 از همين شبكه تماشا كنيد.
خانه پدري ساعت 19 از شبكه تهران پخش مي شود. اين سريال تكراري به قسمت هاي آخر خود نزديك مي شود. پس از اين سريال مي توانيد مجموعه طنز پاورچين را تماشا كنيد. حول و حوش ساعت 15:20 زمان پخش اين برنامه است.
عشق گمشده شنبه شب ها توانسته جاي سريال تب سرد را پر كند و علاقه مندان زيادي پيدا كرده است. عشق گمشده را مي توانيد امشب ساعت 15:20 از شبكه سوم تماشا كنيد. اگر تا هفته آينده صبر كنيد، مسابقات ليگ برتر ايتاليا مجددا آغاز خواهد شد. طلاي  هانتر مجموعه طنزي است كه شنبه ها از شبكه۲ پخش مي شود. اين سريال را مي توانيد امشب ساعت 21 تماشا كنيد. آهوي ماه نهم هم ساعت 10:22 از شبكه اول پخش مي شود.
آخرين برنامه امشب هم قهر و آشتي است كه ساعت 23 براي كساني كه سه شنبه نتوانسته اند اين سريال را تماشا كنند مجددا پخش مي شود. شبكه تهران را در ساعت فوق بگيريد.در ضمن امروز اولين روز از سال 2005، مسابقات ليگ انگليس پيگيري خواهد شد و در حساسترين مسابقه، ساعت 15:16 چلسي به مصاف ليورپول خواهد رفت.

صحنه
بازمانده از جشنواره پارسال 
نمايش شب بيست و يكم به كارگرداني مجيد قرباني در كارگاه تجربه خانه هنرمندان روي صحنه مي رود. اين نمايش كه نمايشنامه اش را محمود استاد محمد نوشته از امروز به مدت 15 روز به اجرا مي آيد. در اين نمايش مجيد قرباني، محمدرضا حسيني، محمدرضا نجفي، محمدعلي عربشاهي، مجيد شيباني و نيما اميني بازي مي كنند. اين نمايش راس ساعت 20:18 روي صحنه مي رود. نمايش سوگمهر به كارگرداني حجت سيدعليخاني نيز اين روزها در تالار اصلي تئاتر مولوي اجرا مي شود. اين نمايش نوشته حسن باستاني است و به روايت زندگي عياري مي پردازد كه به جرم شيدايي در دخمه اي زنداني مي شود. اين نمايش هر روز به جز شنبه ها راس ساعت 30:18 در تئاتر مولوي اجرا مي شود. اين نمايش آخرين نمايش از سري نمايش هاي جشنواره تئاتر فجر پارسال است كه تازه فرصت اجرا يافته. اجراي اين نمايش تا پايان دي ماه ادامه دارد.

ستون شما
امروز ميهمانمان كن 
بنده 50 ساله به عنوان يك شهروند، ساعت 45:10 دقيقه روز پنج شنبه 3/10/83 در كيلومتر۱۰ اتوبان تهران كرج به سمت تهران با پديده اي برخورد كردم كه فكر كردم آن را به اطلاع مسوولان برسانم.
در تاريخ و ساعت ذكر شده بنده از كرج محل سكونتم به سمت تهران محل كارم در حركت بودم و در خط سرعت با سرعت بين 110 تا 120 كيلومتر رانندگي مي  كردم.
يك خودرو پليس الگانس به شماره 11765 داراي دو سرنشين همين مسير را طي مي  كرد. بنده حسب وظيفه كه راه را بايد براي خودروهاي ويژه باز كرد، چراغ زدم و به خط كناري رفتم البته بالطبع سرعتم را هم كمتر كردم. خودرو پليس ذكر شده كه داشت از كنارم رد مي  شد به يكباره تصميم گرفت سر به سر من بگذارد. صدا زد پژو آردي كنار نگه دار. بنده هم پشت سر خودرو پليس ايستادم. باز در بلندگو صدا زد: مدارك. بنده كارت ماشين و گواهينامه ام را برداشتم و به سمت راننده خودرو پليس رفتم.
راننده شيشه خودرو را پايين آورد. سلام كرد وگفت: سرعت مي  رفتي. شغلت چيست؟
گفتم: كارمند شركت نفت. گفت: ما شركت نفتي ها را قلبا دوست داريم. 40 تومان جريمه بنويسم؟ بنده سكوت كردم. دوباره گفت: امروز ما را ميهمان مي كني؟ باز سكوت كردم. مداركم را بدون اينكه آنها را نگاه كند، پس داد و گفت: ما را ميهمان كن. بيار توي ماشين. هر چه كرمت است. بنده به سمت ماشين خودم رفتم. توي جيبم 3 عدد اسكناس 2000 توماني داشتم، برداشتم و به سمت آنها رفتم. اينبار طرف سرنشين ديگر رفتم . پول را گرفت.خيلي ممنون ... و گاز داد و از اتوبان خارج شد.
ا.خ 
اين هم داستاني بود كه براي يكي از همشهريان اتفاق افتاده بود و نامه اي براي ما نوشته بودند، ما كه مي  دانيم همه مثل هم نيستند.

پرده
بيمارستان بعد از زندان 
هنوز تا جشنواره زمان زيادي مانده ولي كم كم كارگردانان، مصاحبه هايشان با مطبوعات و خبرگزاري ها را شروع كرده اند و در آن از فيلمشان كه براي شركت در بخش مسابقه سينماي ايران مورد داوري قرار خواهد گرفت، حرف مي زنند. نمونه اين كارگردانان يك فيلمساز زن است كه شوهرش تهيه كننده و دخترش بازيگر است. كارگردان فيلم جنجال ساز زندان زنان به همراه فيلمبردارش به يك بيمارستان رفته و فيلمي تهيه كرده است كه بخشي از آن را بيماران بيمارستان بازي كرده اند. بايد تا اعلام نهايي فهرست فيلم هاي جشنواره منتظر ماند تا مشخص شود منيژه حكمت و فيلمبردارش داريوش عياري در بيمارستان رازي چه راش هايي تهيه كرده اند. من، اتاقم و دوستانم يك تجربه تازه فيلمسازي است كه اگر هيچ حسني نداشته باشد، اين انگيزه را در مخاطبان ايجاد مي كند كه تصاوير مورد علاقه بيماران يك بيمارستان را ببينند.
خبر ديگر اينكه فيلم هاي برگزيده جشنواره زيتون سرخ امروز و فردا در فرهنگسراهاي جوان و دانشجو اكران خواهند شد. 78 فيلم يك دقيقه اي به همراه دو فيلم بلند ساخته شده با موضوع فلسطين به نام هاي هيام ساخته محمدرضا درمنش و قناري ساخته جواد اردكاني در حالي به نمايش در مي آيند كه نمايشگاه عكس با موضوع انتفاضه فلسطين و يهود و همچنين نمايشگاه كتابي با همين موضوع نيز در اين فرهنگسراها داير است. داوري اين جشنواره را مجيد انتظامي، محمدرضا درمنش، جواد شمقدري، بهرام واعظي و مسعود فراشي برعهده داشته اند.

نمايشگاه 2
به زيبايي يك نمايشگاه
اولين خبر اينكه امروز آخرين روز از برپايي نمايشگاه طراحي و نقاشي بكتاش سارنگ جوانبخت در گالري طراحان آزاد است. در اين نمايشگاه 46 اثر در ابعاد 30*30 و 40*40 ديده مي شود كه جوانبخت با استفاده از طرح هاي خطي مانكن هاي لباس در اين نمايشگاه به موضوع عروس و داماد پرداخته است. اگر به چنين موضوعي علاقه داريد تا ساعت 20 امروز وقت داريد كه به خيابان فاطمي، ميدان گل ها، شماره 41 مراجعه كنيد.
خبر دوم اينكه با مشاركت تعدادي از هنرجويان و استادان نمايشگاهي از آثار نقاشي رنگ روغن، معرق و كار با فلز در خانه فرهنگ فدك برگزار مي شود. اين نمايشگاه همه روزه از ساعت 9 الي 17در خانه فرهنگ فدك واقع در ميدان رسالت، خيابان آيت الله مدني، بعد از تقاطع گلبرگ، كوچه پارك فدك برپاست.
آخرين خبر هم اينكه نمايشگاه نقاشي هاي دكتر نينا رهشناس از تاريخ يازدهم دي ماه در گالري گلستان افتتاح خواهد شد. موضوع اين تابلوها مولانا و تفكر عرفاني شعرهاي اين شاعر ايراني است. اين نمايشگاه به مدت يك هفته از ساعت 16 الي 20 در اين نشاني داير خواهد بود: دروس، خيابان شهيد كماسايي، پلاك 42، گالري گلستان.

هوا
چه فرقي مي كند؟
زمستان است. هوا سرد است. باران مي بارد يا برف. شايد هم هيچكدام نيايد و هوا صاف يا آلوده باشد. تا به حال فكر كرده ايد اينكه هوا صفردرجه باشد يا اينكه 10 درجه چه تفاوتي براي شما خواهد داشت.
امروز تصميم گرفته ايم براي اينكه ستون متفاوتي داشته باشيم نه از وضعيت هوا بنويسيم و نه دماي هوا را. شايد اينطور به نظر خانمي كه گفته بود ستون هوا يكنواخت شده است كمي احترام گذاشته باشيم.

ذهن زيبا
تهيدستان را دست دليري بسته است و پنجه شيري شكسته.
سعدي 
تنها يك قدرت است؛ قدرت خدا؛ پس دلسردي هم وجود ندارد.
ارسكال شين 
آموزش، ضرورت زندگي است؛ اگر صدا را يك آموزش ديده ايجاد كند، حاصلش موسيقي است.
پرمودبترا
از ديدگاه خانم ها، شوهر ولخرج مردي است كه بيشتر چيزهايي مي خرد كه به درد همسرش نمي خورد.
اريكايونگ 

فرهنگ
فعاليت در غرب تهران 
خانه فرهنگ وردآورد اقدام به تشكيل كانون بانوان كرده است. اين كانون با هدف ارتباط و تعامل بيشتر ميان بانوان در عرصه هاي فرهنگي، هنري آغاز به كار كرده است.
براي عضويت در اين كانون بايد به كيلومتر 19 جاده مخصوص كرج، بلوار اصلي وردآورد، خانه فرهنگ وردآورد مراجعه كنيد. كانون مشابهي نيز در مرحله نصر فعاليت خود را آغاز كرده است. اين كانون در كوي نصر، خيابان چهارم، خانه فرهنگ نصر واقع شده است. خانه فرهنگ آيه نيز اولين دوره آموزش تغذيه را با هدف گسترش بهداشت فردي و اجتماعي برگزار مي كند. در اين دوره، تغذيه براساس طب چيني و راه هاي پيشگيري از فشار خون بررسي مي شود. نشاني اين خانه فرهنگ را از ياد نبريد: شهرك اكباتان، فازيك، روبه روي مخابرات، خانه فرهنگ آيه، تلفن۴۶۶۷۶۳۳:

نمايشگاه 1
نمايشگاه چند وجهي 
اولين خبر اينكه فرهنگسراي كار با همكاري معاونت اجتماعي، فرهنگي شهرداري منطقه 2 نمايشگاه خود اشتغالي و كارآفريني برگزار مي كند. اين نمايشگاه به منظور حمايت از كارآفرينان و ترويج فرهنگ خود اشتغالي در كتابخانه سعادت و فرهنگسراي قانون برگزار مي شود.نكتهم مهم در مورد برپايي اين نمايشگاه همكاري چند مكان فرهنگي است كه مي تواند جاده صاف كن همكاري هاي بعدي اينچنيني باشد. به هر حال اگر علاقه داريد كه راجع به كارآفرينان و فرهنگ خوداشتغالي نكات جديدي بدانيد به اين آدرس  سري بزنيد:سعادت آباد، بالاتر از ميدان كاج، خيابان شهيد رامين عبقري خيابان دوم، پارك شقايق، كتابخانه سعادت 
شهرك قدس، فازم يك، خيابان ايران زمين شمالي، فرهنگسراي قانون خبري هم براي علاقه مندان به عكس، نگارخانه آريا از تاريخ 14 دي ماه نمايشگاهي از عكس هاي حسن رحماني به نام تنها يكي درختم را برگزار مي كند.
نگارخانه آريا در خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه عباسآباد واقع شده است.براي بازديد عكس ها قبل از ساعت 16 و بعد از ساعت 20 به نگارخانه مراجعه نكنيد.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |