دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۸ - Jan 10, 2005
امام حسين (ع): از كاري كه بايد در مورد آن،  عذرخواهي كني، دوري كن،  چرا كه مؤمن نه بد كند و نه عذرخواهي نمايد، ولي منافق هر روز بد كند و معذرت طلبد.
تحف العقول ص ۲۴۸
امروز با حافظ
صد لطف چشم داشتم و يك نظر نكرد
رو بر رهش نهادم و برمن گذر نكرد
او خود گذر به ما چو نسيم سحر نكرد
مي خواستم كه ميرمش اندر قدم چو شمع
دبير همايش بين المللي صفي الدين ارموي:
هدف ما احياء موسيقي اصيل ايراني است
گروه ادب و هنر: از طريق برگزاري همايش صفي الدين ارموي مي خواهيم موسيقي اصيل ايراني را دوباره احياء كنيم تا از اين طريق جايي براي ارائه موسيقي مبتذل نباشد.
دكتر بهمن نامور مطلق دبير همايش بين المللي صفي الدين ارموي در نشستي كه صبح روز گذشته با حضور وي، ايرج نعيمايي، حسين زارع و محبوبه پلنگي در مركز فرهنگي _ هنري صبا برگزار شد؛ ضمن اعلام اين مطلب گفت: نهادهاي فرهنگي، هنري كشور آن وظيفه اي را كه در هنر موسيقي داشته اند، انجام نداده اند، پس بايد با احياء موسيقي اصيل خود را در موسيقي جهاني بار ديگر بيابيم.
در ادامه اين نشست ايرج نعيمايي گفت: «ما با شخصيتي رو به رو هستيم كه يكي از بزرگ ترين موسيقي دانان و خوش نويسان قرن هفتم هجري است و مباحث و نظرات وي از گذشته تاكنون مورد توجه هنرمندان بوده است. او نه تنها در حوزه نظري موسيقي بلكه هم در حوزه علمي نيز نوع آوري هاي بسيار داشته است» .
وي در ادامه گفت: «صفي الدين در همين خصوص دو كتاب با عنوان «شرفيه» و «الادوار» دارد كه بيشتر انديشمندان اين حوزه شرحي در كتاب«الادوار» وي نوشته اند» .
وي همچنين از چاپ چندين كتاب، همزمان با برگزاري اين همايش خبر داد و گفت: «در استقبال از اين همايش، فصلنامه خيال ويژه صفي الدين ارموي چاپ و در دسترس عموم قرار گرفته است.
علاوه بر اين، چاپ چندين كتاب با عنوان شرح الادوار توسط ايرج و امين نعيمايي، شرحي بر ادوار توسط استاد عباس معارف، موسيقي و آواي فلاسفه در باب زيبايي، سه نسخه از كتاب ادوار به صورت مجازي و همچنين سخنراني ها و مقالات رسيده كه بعد از همايش جمع آوري و مورد استفاده علاقه مندان قرار مي گيرد» .
نامور مطلق در ارتباط با بخش عملي اين همايش گفت: «در اين همايش اجراي موسيقي از كشورهاي مختلفي از جمله تركيه، آذربايجان، لبنان و فرانسه را داريم. همچنين ساخت قطعه اي موسيقايي توسط مجيد كياني كه همزمان با برپايي همايش به گوش علاقه مندان موسيقي خواهد رسيد» .
وي در ادامه خاطرنشان كرد: «اين شخصيت برجسته هنري در حوزه خوشنويسي تأثير بالايي در زمان خود داشت كه در همين خصوص نمايشگاهي همزمان با برگزاري اين همايش در شهر اروميه به مدت يك هفته برگزار مي شود كه شامل آثار وي و شاگردان او در حوزه خوشنويسي است» .
محسن زارع نيز در اين نشست گفت: «همايش بين المللي صفي الدين ارموي در روز ۲۶ دي ماه در تالار وحدت تهران افتتاح و تا ۲۷ در تهران ادامه مي يابد. اما روز ۲۹ دي ماه مهمانان داخلي و خارجي همايش به سمت اروميه (محل زادگاه صفي الدين ارموي) حركت مي كنند تا روز ۳۰ دي ماه مراسم اختتاميه اين همايش را در شهر اروميه برگزار كنند» .

بهارستان
نقل است كه يك روز در طواف خلقي را ديد كه به كارهاي دنيوي مشغول بودند و با يكديگر سخن مي گفتند. برفت پاره اي آتش و هيزم بياورد. از وي سئوال كردند كه «چه خواهي كردن؟» گفت: مي خواهم كه كعبه را بسوزانم تا خلق از كعبه فارغ آيند و به خدا پردازند.
در ذكر ابوالقاسم نصرآبادي - تذكره الاولياي عطار

برگي از تاريخ
جنجال رخنه پزشكان يهودي به كرملين
دهم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۶۲ پيش ازميلاد «پمپي» ژنرال رومي و يكي از اعضاي شوراي ۳ نفري رياست امپراتوري روم اعلام كرد كه سوريه و مناطق اطراف آن جزيي از قلمرو آن دولت هستند و دولت ايران اين ادعا را رد كرد و جنگ «حران» كه در آن كراسوس كشته و ارتش روم توسط سپهبد سورنا منهدم شد به خاطر ادامه همين مناقشه بود. در سال ۱۳۲۴ ميلادي ماركو پولوي ايتاليايي كه ۲۴ سال در چين اقامت كرده و اروپايي ها را با دانش و تكنولوژي چيني ها و ثروت مشرق زميني ها آشنا ساخته و باعث پيشرفت آنان و سلطه بر نقاط ديگر جهان شده بود در زادگاهش، شهر ونيز درگذشت. در سال ۱۸۱۵ آخرين جنگ انگليسي ها با آمريكا كه به جنگ نيوارلئان معروف است به شكست انگليسي ها انجاميد. در سال ۱۹۲۸ استالين «تروتسكي» را به رغم وصيت نامه لنين از شوروي تبعيد كرد. در سال ۱۳۱۴ هجري وثوق الدوله (حسن وثوق) رئيس الوزراء سال هاي ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ كه بعداً اعتراف به گرفتن رشوه از دولت انگلستان كرده بود تا ايران را تحت الحمايه آن دولت قرار دهد و قسمتي از اين پول را هم به صندوق دولت مسترد كرده بود به رياست فرهنگستان ايران منصوب شد. در سال ۱۹۴۲ پيمان ۲۶ كشور محارب با نيروهاي محور (آلمان، ايتاليا و...) قوت اجرايي پيدا كرد و «پيمان ملل متحد» نام گرفت كه به موجب آن مقرر شده بود هيچ يك از امضاءكنندگان پيمان حق نخواهد داشت به تنهايي با كشورهاي محور وارد مذاكره شود و يا آتش بس برقرار كند. در سال ۱۳۲۴ هجري شيخ عبدا… پسر شيخ خزعل با سوءاستفاده از ماجراي پيشه وري در آذربايجان، با گروهي مسلح به خرمشهر حمله برد. در سال ۱۳۵۲ هجري به تصميم دولت وقت خريد و فروش ارز در ميهن ما آزاد شد.
اينك برگ امروز: در سال ۱۹۵۳ در مسكو جنجال رخنه پزشكان يهودي به كرملين بلند شد كه ۱۳ ژانويه (چند روزبعد) منجر به بازداشت ۹ تن از آنان گرديد. «راديو شوروي» ۱۳ ژانويه در اين زمينه چنين گفت: پزشكان تروريست يهودي كه به دستور سازمان هاي صهيونيستي و سازمان هاي اطلاعاتي انگلستان و آمريكا مأمور قتل سران كرملين از طريق تجويز داروي عوضي و يا تزريق بيش از نياز دارو شده بودند دستگير شده اند. اين راديو مرگ يك عضو پوليت بورو (دفتر سياسي حزب كمونيست حاكم) و نيز مدير اداري وزارت دفاع را به اين پزشكان نسبت داد و گفت كه آنان تعمداً تشخيص نادرست مي دادند. در پي پخش اين خبر از راديو شوروي، احساسات ضد يهود روس ها تحريك شد، مخصوصاً كه چند روز پيش از آن در جمهوري چك اسلواكي چهارده تن به اتهام خيانت به كشور و همدستي با غرب دستگير شده بودند كه يازده نفرشان يهودي بودند.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
گردو
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين سئوال يك بيمار قلبي كه علاوه بر برخي از ماهي ها، در كدام مواد غذايي سهل الوصول ديگر ماده بسيار ضروري «امگا ۳» وجود دارد، پاسخ داده است: گردو. وي در پاسخ به پرسش ديگري كه ايجاد سردرد پس از خم شدن و يا سرفه كردن علامت چيست، گفته است كه بايد معاينه دقيق كلينيكي شود تا از تومور مغزي نباشد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اعلاميه سنديكاي تريبيون درباره «ويليامز» :
قلم روزنامه نگار براي فروش نيست
در پي افشاي پرداخت ۲۴۰ هزار دلار از سوي وزارت آموزش و پرورش آمريكا به آرمسترانگ ويليامز روزنامه نگار و مفسر سرشناس به منظور حمايت از يك لايحه آموزش و پرورش دولت جورج بوش و اعتراف او به دريافت اين پول و خودداري از پوزش، سنديكاي گروه تريبيون كه مقالات اين روزنامه نگار را ميان رسانه ها توزيع مي كرد با صدور اعلاميه اي توزيع اين مقاله ها را متوقف ساخت. در اين اعلاميه كه تأكيد مجدد بر استقلال روزنامه نگار و اصول اين حرفه و اخلاق روزنامه نگاري است، چنين آمده است: توضيح آرمسترانگ ويليامز درباره گرفتن پول از يك مؤسسه دولتي دريافت شد ولي قانع كننده و موجه نبود. بنابراين، از اين پس توزيع و انتشار مقالات (تفسير و تحليل) او متوقف مي شود زيرا كه مخاطبان رسانه ها (مردم) ورود روزنامه نگار را كه چشم و گوش آنان و آموزگار جامعه است به اموري كه مبناي اصطكاك منافع دارد تحمل نمي كنند و نمي خواهند كه «مقالات» كه صلاح انديشي و دورنگري و چشم انداز بي طرفانه فرد مورد اعتمادشان يعني شخص روزنامه نگار بايد باشد ديكته و نظر اصحاب منافع و نظر اشخاص ثاني و ثالث باشد. با اسنادي كه به دست آمده و اعترافاتي كه شده است، چنانچه توزيع و انتشار مقالات ويليامز ادامه يابد اين ترديد در مخاطبان رسانه ها به وجود مي آيد كه شايد مقاله اي كه از نويسندگان ديگر هم مي خوانند نظر ديگران اعم از مقام دولتي و اصحاب منافع باشد و اين ترديد بزرگترين ضربه به ژورناليسم خواهد بود و احتمالاً ضربه نهايي. قلم روزنامه نگار براي فروش نيست و روزنامه نگار نبايد خريداري شود و براي جلوگيري از ايجاد چنين ترديدها و تضعيف ژورناليسم به عنوان غمخوار و حامي جامعه، مصلحت در اين است كه انتشار مقالات و نظرات آرمسترانگ ويليامز متوقف شود. در پي صدور اين اعلاميه برخي از روزنامه ها انتشار مقالات ويليامز را كه قبلاً دريافت كرده بودند متوقف كردند. شبكه سي ان ان كه تفسيرهاي ويليامز را پخش مي كند اعلام داشت كه سرگرم بررسي جهت اتخاذ تصميم است. ويليامز در فاصله مهلتي كه به او داده شده بود عذرخواهي نكرد و پول دريافتي را مسترد نداشت كه مانع از اقدامات تنبيهي شود. يك استاد آمريكايي دروس روزنامه نگاري درباره اقدام هايي كه بر ضد ويليامز صورت گرفته گفته است: ويليامز بايد قرباني مي شد تا از سوءظن مردم به روزنامه نگاران جلوگيري به عمل آيد. بايد اتحاديه هاي روزنامه نگاري يك قرباني مي دادند تا اعتماد عمومي از ژورناليسم حرفه اي سلب نشود. بايد درباره ويليامز سختگيري مي شد تا مورد مشابه ديگري در حرفه روزنامه نگاري پيش نيايد. «خبر» از «نظر» جداست، مقاله نگار اشتباه و يا لغزش خبرنگار را با ارائه نظر جبران مي كند و بنابراين خود او بايد عاري از هرگونه لغزش، اشتباه و سازش با صاحبان منافع باشد كه در ژورناليسم مستقل و قوه چهارم دمكراسي ابداً پذيرفتني نيست.
احتمال صحنه سازي براي دريافت ۴ ميليارد دلار
در پي انهدام يك زره پوش ۳۵ تني آمريكايي ويژه حمله از نوع «بردلي» در عراق بر اثر انفجار كه هفته گذشته اتفاق افتاد برخي رسانه ها به افزودن پوشش پولادين بر جيپ هاي «هاموي» ترديد كرده و نوشته اند: در جايي كه چنان تانكي منهدم و هفت سرنشين آن كشته شوند، از پوشش آهني جيپ كاري ساخته نخواهد بود. در جريان ديدار رامسفلد وزير دفاع آمريكا با نظاميان اين كشور در كويت، يك نظامي به او درباره پوشش آهني نداشتن جيپ ها و خودروها اعتراض كرد كه همان روز وسيعاً در رسانه ها منعكس شد و متعاقب آن، ساختن پوشش آهني براي جيپ ها به يك كارخانه در ايالت فلوريدا واگذار و اعلام گرديد كه هزينه اين كار چهار ميليارد و يكصد ميليون دلار خواهد بود. پس از انفجار زره پوش بردلي، به اقدام آن نظامي در كويت كه به خواست يك خبرنگار در حضور جمع به وزير دفاع اعتراض كرده بود از زاويه ديگري نگاه شده و گفته شده است كه آن صحنه احتمالاً «ساخت» همان كارخانه بوده كه چهار ميليارد دلار را نصيب خود گرداند. گفته اند كه خبرنگار مطلب را در دهان آن نظامي گذارده بود تا به وزير دفاع بگويد و زمينه لازم فراهم آيد. شش تن از نظاميان مقتول در انفجار زره پوش «بردلي» از ساكنان شهر «هوما» واقع در ايالت لوئيزيانا بودند كه اين رويداد اين شهر كوچك آمريكا را عزادار كرده است. نفر هفتم از ايالت نيويورك بود.

نامه دو تن از هنرمندان كشور به رئيس فرهنگستان هنر
درخصوص مسائل مربوط به دوسالانه پوستر جهان اسلام
در پي چاپ نامه اي در برخي مطبوعات درخصوص مسائل مربوط به دوسالانه پوستر جهان اسلام كه در آن اتهاماتي متوجه دو تن از هنرمندان تجسمي كشور آقايان وزيريان و شريفي شده بود، نامبردگان نامه اي را براي رئيس فرهنگستان هنر آقاي ميرحسين موسوي ارسال نمودند كه خلاصه آن به شرح زير است:
چندي پيش نامه اي با امضاي يكي از مرتبطين فرهنگستان هنر براي مطبوعات ارسال شد كه گويا جوابيه به نامه ها و اعتراض هايي بود كه طي دو ماه اخير نسبت به عملكرد فرهنگستان هنر درخصوص اولين نمايشگاه دوسالانه پوستر جهان اسلام مطرح شد.
در اولين بند از اين نامه اظهار شده كه دوسالانه پوستر جهان اسلام از نقد اصولي و علمي همواره استقبال كرده و حتي امكان طرح هرگونه بحثي را در چندين ميزگرد فراهم كرده است. آيا به كار بستن عبارتي نظير «استقبال از نقد اصولي» و آزادي اظهار عقيده آن هم درخصوص موضوعي كه غيرت ديني جمعي را برافروخته لطيفه اي براي مزاح نيست؟ آنچه موجب آغاز سيل اعتراض و انتقاد به حضور داوران غيرمسلمان در نمايشگاه دوسالانه فرهنگستان هنر شد پاراگراف كوتاهي در انتهاي درج يك خبر بود كه مجموع آن كمتر از هفتاد كلمه مي شد (در روزنامه جام جم مورخ ۲/۸/۸۳). شما هفتاد كلمه حرف مخالف خود را برنتابيديد ولي شعار استقبال از نقد اصولي مي دهيد ! آياتقاضاي حذف داوران غير مسلمان از حركت فرهنگي منتسب به جهان اسلام غيراصولي بود؟ مگر انقلاب ديگري رخ داده كه ما از آن بي خبريم؟ آيا تقاضاي بركناري انجمن صنفي كه گروهي از اعضاي آن به همراه دبير محترمش بدون حرمت گذاشتن به آرمان ها و اعتقادات يك امت در نمايشگاهي با رياست آقاي تارتاكوور صهيونيست سهيم مي شوند محلي كردن مسئله فلسطين و همسويي با جهت گيري استراتژيك آمريكا و اسرائيل است؟ آيا اگر عده اي از سر غيرت و عزت ديني از شما بخواهند كه در نمايشگاه جهان اسلام داوران غربي غيرمسلمان را حذف كنيد، آنها آشوبگر و جنجال برانگيزند؟
در نامه مذكور كه با سربرگي از سوي فرهنگستان هنر منتشر شده است اظهار شده كه تغيير جهت دو عضو شوراي سياستگذاري و هيأت انتخاب نمايشگاه مبناي شخصي و فردي داشته! جناب آقاي موسوي آيا امضاي نزديك به چهل نفر از هنرمندان متعهد و مذهبي كشورمان كه تعداد كثيري از آنها را اعضاي حوزه هنري تشكيل مي دهند با مبنا و مطامع فردي و شخصي از شما تقاضاي تجديد نظر و تغيير در سياستگذاري نمايشگاه مذكور را كرده اند؟
جناب آقاي موسوي عزيز به عرض مي رسانيم كه درخصوص موارد كذب و تهمت هايي كه از روي عجز و استيصال به ما نسبت داده شده مي گذريم تا از ادامه راه باز نمانيم و انشاءالله رهرو حق باشيم، اما فراموش نكنيم كه اتهاماتي چون همسويي با اسرائيل و آمريكا و ارقام نجومي در ذيل رياست شما نسبت داده مي شود و شما سكوت مي كنيد و هيچ عكس العملي نشان نمي دهيد؛ براي ما كه حساسيت ووسواس شما را در ورود به جزيي ترين موارد نمايشگاه مثل طراحي آرم و بروشور شاهد بوده ايم، سكوت در مقابل رفتاري كه لطمه به شأن فرهنگستان مي زند قدري غريب است. ضرب المثل قديمي مي گويد «سكوت علامت رضايت است» اما ما نمي دانيم سكوت شما در مقابل خطاي صورت گرفته درخصوص انتشار نامه مذكور بر روي سربرگي كه آرم فرهنگستان هنر را بر خود دارد نشانه چيست؟ آيا شما نيز از اين تهمت ها و افتراها راضي و خوشنوديد؟ آيا نسبت به آنچه اظهار گرديده رأي موافق داريد؟
چند روز پيش براساس روايت يكي از دوستان شنيديم كه آقاي صادقي اظهار كرده است كه ما بدون اين كه خود بدانيم زمينه ساز تخريب شخصيت سياسي شما براي انتخابات رياست جمهوري هستيم و افزوده كه ما «عقبه» داريم و متصل به جريان مخالف شما هستيم! جناب آقاي موسوي عقبه ما اتكا و اتكال به حضرت حق تعالي است و جريان ما جريان تحولي است كه با حضرت امام آغاز شد. آنچه را دوستان نقل كرده اند پرت و بي راه مي دانيم، چراكه اولا تا جايي كه به خاطر داريم حضرتعالي انصراف خود را از نامزدي در انتخابات رياست جمهوري اعلام كرديد. ثانيا باور نداريم كه شأن سياسي فردي چون شما آنگونه باشد كه با انتقاد و اعتراض جمعي از هنرمندان درخصوص يك نمايشگاه پوستر آسيب ببيند، اين نوع نگاه دلالت بر همان منظر سياست زده  اي دارد كه پيش از اين درباره آن صحبت شد.
در پايان با تأكيد بر اين نكته كه حتي اگر مدعيان قادر بودند تهمت هاي خود را اثبات كنند، فراموش نكنيم كه باز هم نمايشگاه دوسالانه فرهنگستان هنر با سه پرسش بي پاسخ اين رويداد فرهنگي «جهان اسلام» را به پايان برد. چرا استمداد از داور غربي غيرمسلمان؟ چرا سهيم كردن انجمن صنفي با سابقه اي كه ذكر آن رفت؟ و بالاخره چرا بي اعتنايي به تقاضاي نزديك به چهل تن از هنرمندان متعهد مسلمان كشور؟
سيدحميد شريفي آل هاشم
علي وزيريان

مسابقه كاريكاتور با موضوع عدالت
خانه كاريكاتور به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد غديرخم و ايام مبارك دهه فجر مسابقه بين المللي كاريكاتور با موضوع عدالت، عدالت اجتماعي و عدالت در جهان (موضوع محوري عراق، فلسطين و...) را برگزار مي كند.
علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند آثار خود را در قطع A4 و حداكثر تا ۶ بهمن ماه ۸۳ به خانه كاريكاتور واقع در خيابان شريعتي، تقاطع همت، خ گل نبي غربي، بعد از ميدان كتابي _ شماره ۶۰ تحويل دهند و يا ارسال كنند.

رضا اميرخاني :
تا چند سال ديگر ننوشتن از دفاع مقدس جرأت مي خواهد
مهر: رضا اميرخاني _ رمان نويس، طي سخناني، جايگاه ادبيات دفاع مقدس در كشور را رو به رشد و مترقي خواند.
رضا اميرخاني - خالق آثاري چون «از به» ، «داستان سيستان» و «من او» طي سخناني در دومين نشست تخصصي نقد رمان «شكوه قلم» در شهر مقدس قم، در خصوص وضعيت ادبيات دفاع مقدس در كشور تصريح كرد: بر خلاف نظر عده  اي كه معتقدند امروزه نوشتن درباره ي دفاع مقدس شجاعت مي خواهد، من معتقدم تا چند سال ديگر ننوشتن در اين خصوص جرأت مي خواهد. وي كه كتاب «داستان سيستان» را چندي پيش با موضوع سفر مقام معظم رهبري به سيستان و بلوچستان منتشر كرد، در ادامه با بيان اين كه رمان «ازبه» قالب نامه  نگاري دارد، افزود: من در اين رمان سعي كردم با نگاهي واقعيت  گرايانه به مسئله ي دفاع مقدس نگاه كنم.
در ادامه اين مراسم، ابراهيم زاهدي مطلق، نويسنده نيزبه نقد رمان «ازبه» پرداخت و گفت: نوشتن رماني همچون «ازبه» كه درقالب نامه  نگاري نوشته شده، كاربسيارسختي است كه نشان دهنده مهارت نويسنده در اين  باره است؛ هرچند اين اثر داراي ضعف  هايي نيز هست.

چشم انداز سينماي جمهوري آذربايجان امروز آغاز مي شود
ايرنا: برنامه چشم انداز سينماي جمهوري آذربايجان به منظور گسترش فعاليتهاي فرهنگي  و آشنايي  سينماگران  جوان  با صنعت  فيلم  اين  كشور امروز (دوشنبه ) در موزه  هنرهاي  معاصر تهران  آغاز مي شود.
انجمن  سينماي  جوانان  ايران ، معاونت  امور سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  و موزه  هنرهاي  معاصر باني  اين  رويداد هنري  پنج  روزه  هستند.
به  گزارش  روز يكشنبه  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا، در اين  برنامه  پنج  فيلم  سينمايي ، ۱۲ فيلم  كوتاه  داستاني ، مستند و انيميشن  از سينماي  جمهوري  آذربايجان  به  نمايش  گذاشته  مي شود.
فيلم هاي «خواب» از فكرت  علي  اف ، «افسونگر» ساخته  اقتاي  ميرقاسم ، «كوچه ها يا آب  پاشيده ام» به  كارگرداني  نجات  فيض  ا... اف ، «فرياد» از جيحون  ميرزه اف  و «حرف  مرد» ساخته  جهانگير مهدي اف  از آثار حاضر در اين  رويداد هنري  هستند. در اين  برنامه  فرهنگي ، «جميل  فرج اف» معاون  سينمايي  آذربايجان  به  همراه  دست اندركاران  سينمايي  اين  كشور حضور مي يابند. «هفته  سينماي  نوين  ايران» همچنين  پيشتر در جمهوري  آذربايجان  برگزار شد.

حداد عادل در نشست دهمين سال تأسيس نشر ميراث مكتوب:
در برابر زحمات استاد مينوي چه كرده ايم؟
گروه ادب و هنر: غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و از چهره هاي فرهنگي صاحب نام در ايران در مراسم پاسداشت ۱۰ سال تلاش نشر ميراث مكتوب كه شنبه شب و با حضور احمد مسجدجامعي و جمعي از ادبا تشكيل شد، ضمن تاكيد بر تلاشهاي اين موسسه و كار سترگ آن گفت كه تلاشهاي ما براي حفاظت از ميراث كهن و مكتوب و نسخه هاي كتابهاي اديبان و مورخان ايراني _ اسلامي ناكافي است و ضمن اشاره به تلاشهاي استاد زنده ياد مجتبي مينوي گفت:  ما در برابر زحمات مينوي چه كرده ايم. اين همه ميكروفيلم و عكس كه آن زنده ياد با همتي جانانه از كتابخانه هاي تركيه جمع آوري كرده و به داخل كشور آورد، در چه وضعي قرار دارد و آيا از بين رفته است، سالم مانده و چه تعداد از آنها تصحيح و چاپ شده است. وي همچنين از تلاشهاي استاد علي اكبر غفاري در تصحيح و نشر ميراث مكتوب ياد كرد و گفت: اجر نگهبانان نسخه هاي خطي در جامعه ما هنوز شناخته و حق آنان گذارده نشده است.
سرپرست دانشنامه جهان اسلام ضمن تقدير از تلاشهاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد مسجد جامعي و نيز دفتر نشر ميراث مكتوب و مدير آن (اكبر ايراني) گفت: تا چند سال پيش مشخص نبود كه متولي نشر نسخه هاي خطي و ميراث مكتوب در ايران كيست، اما به همت موسسه ميراث مكتوب و آقاي ايراني و مساعدتهاي وزارت ارشاد، اين موسسه به سمتي حركت كرده است كه توانسته چهره اي نيكو و نامي خوش از خود در اين عرصه به يادگار بگذارد.
دكتر حداد عادل با يادي از استادان جلال الدين همايي، علاء و قزويني و تلاشهاي آنها در كشف و معرفي و شناساندن نسخه هاي خطي و ميراث مكتوب خواستار سرعت بخشي در انتشار نسخه هاي خطي شد و گفت: وقتي مي شنويم كه در يك شهر درجه سه و چهار هندوستان ۳۰ هزار نسخه خطي وجود دارد و يا وقتي در مي يابيم كه كشورهايي چون امارات (دبي) با چه سرعتي در حال گردآوري نسخه هاي خطي هستند، بايد به هوش باشيم و عزم فرهنگي خود را جزم كنيم تا در اين زمينه كارهاي بيشتر و افزونتري صورت گيرد.
وي در خاتمه گفت: بايد به خودمان بقبولانيم كه انتشار ۱۰۰ يا ۱۵۰ نسخه خطي ابتداي كار است و اين گونه نيست كه وظيفه ما در اين زمينه تمام شده باشد.پيش از سخنان حداد عادل، احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و اكبر ايراني، رئيس نشر ميراث مكتوب و جمعي از اهل فضل و فرهنگ ضمن تمجيد از تلاش موسسه نشر ميراث مكتوب، ضرورت توجه افزونتر و اختصاص بودجه بيشتري به اين كار را خواستار شدند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
نجات
از همون شب اول كه از خونه فرار كرد و راهي خيابونها شد، زندگي خيابوني را تجربه كرد، ولي ديگه نتونست راه برگشت را پيدا كنه. دوستاني پيدا كرده بود كه تا به حال طعم يه غذاي خوب و يه جاي گرم را نچشيده بودند، حقارت و ترس تمام مدت باهاش بود، همه به يه چشم ديگه بهش نگاه مي كردند تا اين كه يه شب دو تا ولگرد سر راهش سبز شدند.
از ترش نفسش بالا نمي آمد، بهش حمله كردند و اون با تمام قدرت پا به فرار گذاشت از بس دويده بود ديگه پاهاش حس نداشت نفسش بند اومده و اونا بهش رسيدند، ديگه نفهميد چي شد، وقتي بهوش اومد خودش را توي يه گوني كثيف ديد؛ سعي كرد بفهمه كجاست. صداي مهاجمان را مي شنيد كه مي گفتند: اين با بقيه فرق مي كند. جون شما از يه خارجي خريديمش، يكي از معروف ترين نژادهاي فرانسوي، پودله! بعد از اون روز هر وقت كه از غذا و جاي گرمش لذت مي برد با خودش فكر مي كرد پس چرا هيچكس بقيه دوستان خياباني اش را نمي دزده؟!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
حراج دختر ۸ ساله در آلمان
مونيخ:يك زن و شوهر آلماني دختر ۸ ساله خود را در اينترنت به حراج گذاشتند اما پليس از انجام معامله جلوگيري كرد. اين زن و شوهر كه در ايالت «باواريا» زندگي
مي كنند عكس هايي از دختر ۸ ساله خود در اينترنت ارائه كردند و از علاقه مندان خواستند در مزايده خريد دخترك شركت كنند. بيشترين پيشنهادي كه به دست آنها رسيد ۲۵ هزار يورو بود اما قبل از تحويل كودك به خريدار پليس وارد ماجرا شد و والدين كودك را بازداشت كرد.
زيردريايي در گل
گوام : نيروي دريايي ايالات متحده اعلام كرد يك زيردريايي هسته اي اين كشور در ۵۶۳ كيلومتري جنوب گوام به گل نشسته است. در مورد خسارات احتمالي به راكتور اين زيردريايي كه «يواس اس سان فرانسيسكو» نام دارد گزارشي در دست نيست و تحقيقات در مورد اين حادثه ادامه دارد. در اين حادثه چند تن از خدمه زيردريايي مجروح شده اند.
محاكمه پس از ۴۰ سال
مي سي سي پي : مردي در آمريكا پس از چهل سال از قتل فجيع سه فعال حقوق مدني سياهان در ايالت مي سي سي پي، به اتهام ارتكاب اين جنايت محاكمه مي شود. «ادگار ري كلين» واعظ ۷۹ ساله اي است كه گفته مي شود دو جوان سفيدپوست و يك سياه پوست را كه در سال ۱۹۶۴ براي تشويق سياهان به شركت در انتخابات سفر مي كردند، به قتل رسانده است. ماجراي قتل اين سه تن همان ماجرايي است كه فيلم معروف «مي سي سي پي مي سوزد» در مورد آن ساخته شده و بارها از تلويزيون پخش شده است.
دستگيري ۶ ماه پس از فرار
نيويورك: يك زنداني ۴۵ ساله كه ۶ ماه پيش از زندان گريخته بود، سرانجام توسط پليس دستگير شد.وي ۶ ماه قبل خود را زير يك كاميون در داخل زندان پنهان كرد و با اين وسيله نقليه از زندان خارج شد. در طول اين ۶ ماه او داخل يك فروشگاه لوازم برقي متروكه مي خوابيد و با سرقت غذاي كودكان در خيابان، شكمش را سير مي كرد.
اما چگونه وي به دام پليس افتاد. وي در آخرين روزهاي سال گذشته ميلادي از يك فروشگاه اسباب بازي، يك دستگاه پخش سي دي به سرقت برد و پس از اين كه در دندانپزشكي دندان هايش را ترميم كرد براي فاش نشدن هويتش، دندانپزشكي را به آتش كشيد تا مدارك موجود در اين مكان از بين برود.اين زنداني علاوه بر تحمل دوران حبس قبلي خود بايد مدت بيشتري را نيز پشت ميله هاي زندان سپري بكند.
هواشناس تجربي
ماساچوست: يك هواشناس ۶۵ ساله در آمريكا كه نابينا است به صورت تجربي به پيش بيني وضع هوا مي پردازد. وي از سال ۱۹۶۹ در شبكه هاي راديويي ماساچوست به پيش بيني هواي منطقه مي پرداخت كه چند روز پيش از كار بركنار شد.
اما به محض اين كه شنوندگان راديو خبر بركناري وي را شنيدند با تماس هاي تلفني و نامه هاي الكترونيكي متعدد خود خواهان بازگشت وي شدند.
سرانجام شبكه راديويي منطقه در برابر خواست مردم تسليم شد و او را به كار قبلي اش بازگرداند. به گفته مردم، اغلب پيش بيني هاي اين پيرمرد در مورد وضعيت آب و هوا كاملا صحيح از آب درمي آيد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۳۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۴ دقيقه

گل و گياه
گل حنا
011001.jpg
نام علمي: Impatiens hybrid
خانواده: BALSAMINACEAE
گياه آپارتماني و يكساله است گل هاي آن به رنگ هاي قرمز، نارنجي، صورتي و سفيد ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان پرنور و دور از آفتاب مستقيم در تابستان و اسپري با آب در زمستان نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۳ درجه سانتيگراد مي باشد. در محيط سايه گياه بلندتر و گلدهي كمتر مي شود.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تهيه قلمه ساقه در بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |