دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۸ - Jan 10, 2005
شمار محصلان و دانشجويان زنداني
جرايم مواد مخدر كاهش يافت
ايسنا: ورودي زندانيان «محصل و دانشجو» جرايم مواد مخدر نسبت به كل ورودي زندانيان اين جرم طي سال هاي اخير كاهش يافته است.آمار سازمان زندان هاي كشور در خصوص ورودي هاي زندانيان محصل و دانشجو حاكيست ورودي زندانيان دانشجو و محصل جرائم مواد مخدر در سال ،۷۶ به ترتيب ۵۴۵ و ۱۶۵۹ تن بوده كه اين ميزان در سال ۸۲ به ۲۹۵ و ۶۸۹ نفر رسيده است.بر اساس اين آمار، شمار دانشجويان مجرم مواد مخدر ورودي به زندان نسبت به كل زندانيان مواد مخدر در همين سال، ۴/۰ درصد و محصلين
۱/۱ درصد بود كه در سال ۷۷ با افزايش كمي، اين تعداد در مورد دانشجويان به ۵۸۸ نفر ( ۳/۰درصد كل زندانيان مواد مخدر) و در ميان محصلين به ۱۶۷۷ نفر ( يك درصد كل زندانيان مواد مخدر) رسيد.
درحاليكه اين آمار در سال ۷۸ از كاهش رشد كمي دانشجويان زنداني مواد مخدر به ۵۴۹ نفر (۳/۰ درصد كل) خبر مي دهد، تعداد ورودي مجرمان محصل مواد مخدر در همين مدت با افزايش ۲۰۰ نفري به ۱۸۷۷ رسيده است.
آمارها حاكيست در سال ۷۹ نيز ورودي زندانيان مواد مخدر دانشجو ۶۲۴ ( ۳/۰ درصد) و ورودي زندانيان محصل ۱۹۶۴ (۹/۰درصد)، در سال ۸۰ ورودي زندانيان دانشجو ۶۵۷ (۳/۰ درصد) و ورودي زندانيان محصل ۱۶۳۶ (۹/۰ درصد)، در سال ۸۱ ورودي زندانيان دانشجو ۵۲۶ )۲/۰ درصد) و ورودي زندانيان محصل ۱۳۷۱ نفر (۶/۰ درصد) و در سال ۸۲ نيز ورودي زندانيان دانشجو ۲۹۵ (۲/۰ درصد) و ورودي زندانيان محصل ۶۸۹ (۶/۰ درصد) بوده كه روند نزولي ورودي زندانيان دانشجو و محصل مواد مخدر در اين سالها نشان مي دهد.
آمار اين ورودي ها در عين حال از افزايش فراواني مطلق ورودي هاي محصلين و دانشجويان به زندان خبر مي دهد، افزايشي كه اگرچه ممكن است با سرعت رشد بزهكاري در سطح جامعه همگام نبوده و بسيار كمتر از آن باشد، اما نيازمند توجه است؛ چراكه سرنوشت و آينده جامعه در مدرسه و دانشگاه رقم مي خورد. اين آمارها در حاليست كه به اعتقاد كارشناسان مقابله با اعتياد در قالب برنامه تك بعدي نمي گنجد و بايد شبكه و طيفي از اقدامات مرتبط به هم اجرا و ايجاد شود؛ برنامه اي كه بايد از مرحله اجتماعي شدن كودك و حتي پيش از آن، با آگاه سازي پدران و مادران آغاز و در يك فرآيند منظم، در مدرسه و دانشگاه و سطوح مختلف جامعه پيگيري شود.
همچنين به گزارش خبرگزاري مهر: به طور متوسط ۱۲۰ نفر از ميان حدود ۱۴۰ هزارمعتادي كه در شهر تهران وجود دارند توسط ماموران اداره مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي دستگير مي شوند ، اما به دليل نبود امكانات مراكز بازپروري پس از چند روز آزاد مي شوند.
رييس اداره مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران بزرگ با بيان اين مطلب گفت : حدود ۵ هزار نفر از ۱۴۰هزار معتادي كه براساس آمارهاي موجود و برآوردهاي مسئولان در شهر تهران مشغول به مصرف تفنني و يا حرفه اي مواد مخدر هستند را افراد كارتن خواب و معتادين «تابلو» تشكيل مي دهند.سردار محمودي افزود : اكثريت اين معتادان كارتن خواب افرادي هستند كه بارها توسط ماموران مبارزه با مواد مخدر دستگير شده و پس از مدتي آزاد شده اند.
وي علت اين امر را ظرفيت محدود مركز بازپروري قرچك دانسته و مي گويد : اكثر اين معتادان تابلو را كه افراد تزريقي و رانده شده از خانواده و اجتماع تشكيل مي دهند بيش از ۵ يا ۶ بار دستگير كرده و به مراجع ديگر تحويل داده ايم اما به خاطر ظرفيت محدود تنها مركز بازپروري موجود در قرچك ورامين كه فقط ظرفيت نگهداري ۱۰۰۰نفر را دارد بقيه افراد دوباره آزاد شده و به چرخه معتادان شهر بازمي گردند.

در گفت وگو با همشهري:
شهروندان خواستار دقت نظر پليس
راهنمايي در ثبت تخلفات رانندگي شدند
011031.jpg
گروه اجتماعي: شهروندان تهراني در گفت وگو با خبرنگار همشهري از ثبت پرشمار تخلفات رانندگي در صورت وضعيت خودرو شخصي گلايه كرده و خواستار دقت نظر مأموران راهنمايي و رانندگي در ثبت شماره خودرو و پرهيز از رفتارهاي سليقه اي شدند.
به گزارش خبرنگار ما شمار قابل توجهي از شهروندان تهراني هر روز در اعتراض به ليست تخلف هاي خودرو شخصي به شوراي حل اختلاف مراجعه و تقاضاي كسر و حذف جريمه خود را دارند. قضات مستقر در اين مركز نيز با شنيدن دلايل رانندگان مبني بر اينكه تخلفي را مرتكب نشده اند نسبت به كسر و يا حذف جريمه اقدام مي كنند.
محمود كمالي از مراجعان به اين مركز در حوالي ميدان هفت  تير گفت: در ليست وضعيت تخلف خودرو مواردي ذكر شده است كه هيچ گاه اتفاق نيفتاده است، يكي از برگه هاي جريمه خودرو بنده مربوط به شهر خرم آباد است در حالي كه هيچ گاه به آن شهر سفر نكرده ام.
وي مي افزايد: به نظر مي رسد يا مأمور راهنمايي و رانندگي دقت لازم را در ثبت تخلف خودرو نداشته است يا اينكه با راننده متخلف در زمان وقوع تخلف تباني شده و به اشتباه شماره خودرو بنده ثبت شده است.
لاله فراهاني از بانوان تهراني كه به شوراي حل اختلاف مراجعه كرده است مي گويد: همين كه شورايي تشكيل شده كه بتواند موارد اختلافي ميان راننده و مأموران راهنمايي و رانندگي را حل كند، نشان دهنده آن است كه نيروي انتظامي تخلف سهوي و عمدي برخي از مأموران خود را پذيرفته است. اما از سوي ديگر برخي قضات مستقر در اين مركز، بدون اينكه به استدلال هاي مراجعان توجه كنند نسبت به كسر و حذف كردن جريمه اقدام مي كنند.به عنوان مثال جريمه كنترل نامحسوس مرا از ليست جريمه ها حذف كرده اند ولي تخلف ورود به محدوده طرح ترافيك را بدون آنكه از بنده به عنوان خبرنگار كارت خواسته باشند،  در حين حركت جريمه كرده اند، قاضي بدون شنيدن دلايل بنده كه خبرنگار حق ورود به محدوده طرح ترافيك را دارد با حذف جريمه موافقت نكرده است.
محسن سليماني از ديگر شهروندان تهراني مي گويد: مأموران راهنمايي و رانندگي در گذشته دور از چشم رانندگان در مكاني قرار مي گرفتند و با شكار تخلف راننده او را جريمه مي كردند، اما اكنون گرچه خوشبختانه اين حركت از رفتار پليس راهنمايي و رانندگي حذف شده است، اما مشكلات ديگري بروز كرده است. به عنوان مثال مأمور راهنمايي و رانندگي فرصت توضيح را از راننده مي گيرد، بدون آنكه به حركت راننده در شرايط اضطرار توجه كند اقدام به ثبت جريمه مي كند، حال آنكه به نظر مِي رسد پليس در چنين شرايطي بايد انعطاف به خرج دهد.
سردار محمد باقر قاليباف فرمانده نيروي انتظامي كشور نيز با اعلام خبر تدوين آيين نامه جديد راهنمايي و رانندگي به تازگي گفته است: حذف كمين جاده اي و رسيدگي به جابجا نوشتن كد جرايم اصلي ترين درخواست مردم از پليس كشور است.

يادداشت
ماجراي فرفره ها
011034.jpg
همه ما از دوران كودكي خود خاطراتي را به يادگار در گوشه و كنار ذهنمان حفظ كرده ايم و گاهي با مراجعه به اين صندوقچه و مرور آن لذت دوران كودكي را بار ديگر در ذهن خود تداعي مي كنيم. فرفره و فرفره بازي نيز در بسياري از افراد بخشي از اين خاطرات را به خود اختصاص داده، شايد اگر لحظه اي به گذشته بازگرديم خواهيم ديد كه حصيرهاي يك اندازه و شكننده، كاغذهاي رنگي و سوزن ته گرد محصولي را به وجود مي آورد كه ساعت ها دنياي كودكانه ما را غرق در شادي و شعف مي كرد و با هر حركت باد و تندتر دويدن بچه ها، سرعت چرخش فرفره بيشتر شادي كودكانه را چندين برابر مي كرد. در برخي موارد براي پسر بچه ها وسيله اي مي شد براي كسب درآمد تا در دوره نوجواني احساس كنند در تابستان مشغول كسب و كاري شده اند و با ساخت و فروش اين فرفره ها به بچه هاي كوچك تر، محل درآمدي براي خود مهيا كرده اند.
شايد به نظر عجيب بيايد كه چرا يك دفعه از هياهوي بزرگسالي به دوره كودكي بازگشته ايم. اما اين قصه مقدمه ماجرايي بود كه روز تعطيل گذشته توجه مرا به خود جلب كرد. در گذر از بزرگراه مجاور پارك جنگلي طالقاني با صحنه اي مواجه شدم كه خاطرات كودكي را برايم زنده كرد در محوطه اي بزرگ بر روي چمن كنار بزرگراه تعداد زيادي فرفره با قد و اندازه بزرگ تر از فرفره هاي معمولي با رنگ هاي شاد و متنوع مانند گل هاي زيباي بهاري بر روي چمن كاشته شده بود و كودكان با خوشحالي لابه لاي اين فرفره ها در حال دويدن بودند و در نهايت هر كدام يك فرفره هديه مي گرفتند و از آن محل مي رفتند.
در ابتدا فكر كردم كه شايد صحنه اي براي فيلمبرداري است. اما بعد متوجه شدم كه اثري از دوربين و فيلمبردار و مانور خبري وجود ندارد. بلكه اين حركت تنها براي شادي كودكان و استفاده بهينه از روز تعطيل آنها صورت گرفته است شايد به نظر خيلي با اهميت نرسد. اما آنچه بيش از هر چيز توجه مرا به خود جلب كرد شادي و قهقهه هاي دلنشين كودكان بود كه خود را در ميان انبوهي از فرفره هاي رنگي مي ديدند و براي لحظاتي هم كه شده از هياهو و قيل و قال زندگي شهري به دور بودند. آنچه مهم بود، همين نكته بود و بس نه مانوري، نه خبري، نه همايش و يا كنگره اي بلكه تنها حركتي ساده كه توانسته بود عده زيادي از كودكان را غرق در شادي كند، آيا مهم تر از اين چيزي وجود دارد؟
ليلا خاكسار

برخي پزشكان فقط داروهاي گران قيمت تجويز مي كنند
گروه اجتماعي: متأسفانه برخي پزشكان فقط داروهايي را براي بيمارانشان تجويز مي كنند كه امتياز انحصاري دارند و به همين دليل بسيار گران است.
مدير كل درمان غيرمستقيم سازمان تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب، خبر از تصويب بودجه يك هزار و ۱۸۰ ميليارد توماني براي بخش درمان اين سازمان داد.
به گزارش فارس، علي حسن زاده گفت: از رقم يك هزار و۱۸۰ ميليارد تومان، ۶۵۰ ميليارد تومان در بخش درمان غير مستقيم و مابقي در بخش درمان مستقيم تامين اجتماعي هزينه مي شود. وي در خصوص مشكلات بيماران كليوي در تهيه داروهاي مورد نيازشان افزود: بيماران دياليزي وقتي دياليز مي شوند براي تحريك خونسازي نياز به داروهاي تحريك كننده خونسازي دارند كه نام علمي اين دارو «اريتروپويتين» است و توسط كمپاني هاي مختلفي در جهان توليد مي شود كه شركتي كه امتياز انحصاري اين دارو را داشته باشد قيمت بالاتري دارد وبه آن «پتنت» مي گويند. مدير كل درمان غير مستقيم سازمان تامين اجتماعي افزود:چيزي كه در شوراي عالي بيمه در جهت كنترل نظام دارويي كشور به سازمانهاي بيمه گر تكليف مي شود اين است كه داروهاي مشابهي كه اجازه توزيع در بازار كشور را دارد با كمترين قيمت تجويز گردد اما در بازار دارو شركتهاي دارويي براي فروش محصولاتشان از انواع شگردها كمك مي گيرند. حسن زاده در اين زمينه تصريح كرد: بيماران كليوي داروي با قيمت پايين را استفاده نمي كنند و مي گويند كيفيت پاييني دارد در صورتيكه اين داروها هيچ تفاوتي با هم ندارند. مثلا داروي سوئيسي بيماران دياليزي تنها به اين دليل قيمت گرانتري دارد كه امتياز انحصاري اين دارو در دست يك شركت است . مدير كل درمان غير مستقيم سازمان تامين اجتماعي در خصوص اينكه برخي مسئولان تامين اجتماعي اظهار مي دارند كه از زمان توزيع و اتمام دارو در داروخانه ها مطلع نيستند تا در ارائه دارو به بيماران كليوي وقفه اي ايجاد نشود.

شناسايي شركت هاي كاريابي اغفال كننده دختران
ايسنا: مديركل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا ضمن هشدار به دختران و زنان جوان مراجعه كننده به شركت هاي كاريابي نسبت به احراز اطمينان از قانوني بودن اين مراكز، از شناسايي ۵ شركت در تهران، دو شركت در كردستان و تعدادي در برخي شهرهاي ديگر طي چهار ماه اخير خبر داد كه در پي تبليغات استخدام، اقدام به اغفال دختران كرده بودند.
سرهنگ حسيني انتشار برخي آگهي ها را موجب خدشه دار شدن امنيت اخلاقي جامعه عنوان و به مطبوعات پيشنهاد كرد: پيش از درج آگهي هاي مرتبط با مراكز كاريابي به شرايط قانوني و صلاحيت آنها توجه داشته باشند. وي با بيان اين كه اغلب سوءاستفاده ها و اغفال دختران از سوي شركت هاي كاريابي متخلف، تحت عنوان «استخدام منشي» صورت گرفته است، تأكيد كرد: تمام شركت هاي تبليغي و كاريابي بايد مجوز فعاليت داشته و در چارچوب قانون و ضوابط موجود عمل كنند. مديركل مبارزه با مفاسد اجتماعي ناجا همچنين با اشاره به درج آگهي هايي تحت عنوان «فروش داروهاي جنسي» اعلام كرد: با نشرياتي كه اقدام به درج چنين تبليغاتي كنند، به شدت برخورد مي شود.
به گفته وي ، پس از برخوردهاي شديد با اين آگهي ها در طول ماه هاي گذشته، حجم آنها كاهش يافته است. سرهنگ حسيني بيشترين هشدارها و آگاهي بخشي اداره كل مبارزه با مفاسد اجتماعي را متوجه دو گروه دانش آموز و دانشجو در جامعه دانست و به ايسنا گفت: اطلاع رساني به هيچ وجه موجب كاهش سن بزهكاري در جامعه نخواهد شد، بلكه سطح مقاومتها در برابر ارتكاب جرايم را افزايش مي دهد.
پنجمين جشنواره تئاتر بسيج فردا برگزار مي شود
گروه اجتماعي:پنجمين  جشنواره  سراسري  تئاتر بسيج  از ۲۲ تا ۲۵ دي  در تبريز برگزار مي  شود.مسئول  ستاد برگزاري  پنجمين  جشنواره  سراسري  تئاتر بسيج  گفت : در اين  جشنواره  ۱۲ گروه  تئاتر از شهرهاي  همدان ، آستانه  اشرفيه ، سنندج ، قم ، تبريز ، بيجار ، بناب ، بندرعباس ، رامهرمز و كرج  روي  صحنه  مي  رود.دارايي  هدف  از برگزاري  اين  جشنواره  را ايجاد رقابت  سالم  و سازنده ، تعامل  و تبادل  تجربيات  گروههاي  تئاتر بسيجي  ، تربيت  ، پرورش  ، ساماندهي  و غني  سازي  اوقات  فراغت  هنرمندان  بسيجي  دانست .

ايدز به طور فزاينده اي در سراسر جهان رو به گسترش است
ايسنا: به رغم ميلياردها دلار كه هرساله براي مبارزه با ايدز سرمايه گذاري مي شود، اين بيماري در سال ۲۰۰۴ همچنان گسترش يافته است.
براساس آمار سازمان ملل تنها در سال جاري ۵ ميليون نفر به ايدز مبتلا شده اند و افزايش مبتلايان در قسمتهايي از جهان بي سابقه است.
در چين، اندونزي و ويتنام تعداد اين بيماران ۵۰ درصد و در روسيه، اوكراين و آسياي مركزي ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۲ افزايش يافته است.
بر اين اساس، بحراني ترين منطقه با داشتن ۲۵ ميليون مبتلا به ايدز همچنان آفريقاست.
بيشترين قربانيان اين بيماري در وهله اول زنان و دختران بويژه زناني هستند كه مورد خشونت جنسي قرار گرفته اند. در بسياري از كشورها به صراحت درباره  بيماري ايدز صحبت نمي شود و آمار دقيقي در اين باره در دست نيست.
قربانيان اين بيماري در ميان جوانان نيز رو به افزايش است. جواناني كه در واقع قرباني سهل انگاري و ناآگاهي نسبت به چگونگي ابتلا به ايدز مي شوند.به همين دليل نيز از سوي مطبوعات آلمان تلاش گسترده اي براي آگاه كردن جوانان به خطراتي كه منجر به ابتلا به اين بيماري مي شود و راههاي حفظ خود در برابر آن  آغاز شده است؛ تلاشي كه بايد در حقيقت در همه كشورها صورت گيرد.

دوچرخه سواري در تهران
مهر: مدير كل تربيت بدني شهرداري تهران از اجراي همايش عمومي دوچرخه سواري ويژه دختران و پسران ۸ تا ۱۲ سال در سطح مناطق ۲۲ گانه شهر تهران خبر داد.
مراحل مقدماتي اين مسابقات در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران برگزار مي شود و سپس نفرات برتر هر منطقه با تعيين مسير ويژه اي به منظور انتخاب برنده نهايي با يكديگر به رقابت خواهند پرداخت.

راديو سلامت كودكان و نوجوانان راه اندازي مي شود
ايسنا: مديركل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش از راه اندازي راديو سلامت كودكان و نوجوانان ويژه مقاطع ابتدايي و راهنمايي در بهمن ماه خبر داد.
راديو سلامت با همكاري صداي جمهوري اسلامي ايران و به منظور ارتقاي سلامت جسمي و رواني دانش آموزان راه اندازي مي شود.
اين راديو با ارايه اطلاعاتي در زمينه هاي بهداشت فردي، تغذيه، سلامت دهان و دندان، مخاطرات دوران بلوغ، مسايل مربوط به بهداشت رواني و ... به مدت ۱۰ دقيقه از طريق راديو سراسري همزمان با زنگهاي تفريح در مدارس ابتدايي و راهنمايي سراسر كشور پخش مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |