دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۸ - Jan 10, 2005
ليگ برتر فوتبال
فولاد تنها در صدر ايستاد
010962.jpg
اين گل زيباي ايمان مبعلي است. ضربه هاي فني و حساب شده اي كه ديگر اتفاق نيست. به چرخش توپ و هنر مبعلي كه در يك لحظه توسط عكاس ما مجتبي جانبخش شكار شده بيشتر توجه كنيد تا هنر مبعلي و اشتباه محمدي را بهتر ارزيابي كنيد. فولاد در تهران به اين مهم دست پيدا كرد تا به تنهايي در صدر ليگ برتر بايستد. در روزي كه سوبل بزرگترين اشتباه را مرتكب شد، فرانچيچ با تدبير خاصي به دو گل زيبا دست پيدا كرد. نشانه هاي فوتبال اصيل خوزستان را روز گذشته در چهره جوان فولاد ديديم.
گروه ورزشي _ جهانگير كوثري: خاصيت فوتبال مي تواند چنين حكم كند كه هر تيمي دچار اشتباه شود در اين قانون برابر شكست خواهد خورد. اين اشتباه مي تواند يك امر عمومي (تاكتيك) باشد يا اشتباه فردي در لحظات حساس. سوبل در مقابل فولاد باخت، اين واقعيت تلخي بود كه تماشاگران پرسپوليس نيز پذيرفتند. چرا (۲-۵-۳) مگر سوبل فوتبال امروز را نمي شناسد، مگر سوبل از آلمان همسو با فوتبال مدرن جهان نمي آيد. آلمانهاي متعصب در شيوه هاي خود نيز اين تحول را در فوتبال پذيرفتند كه شيوه (۲-۵-۳) تمام شده است و به نوعي منسوخ شده و دور ريختني است: با اين مدافعان بلند قامت كه هيچكدام سرعتي نيستند نمي توان با سه دفاع بازي كرد. ناگزير سه مدافعي كه سرعت و بينش پوششي را ندارند. چرا امروز دنيا با چهار مدافع خطي بازي مي كند. براي احتياط بيشتر و داشتن دو مدافع پوششي كه در حوزه محدودتري قادرند كاملاً منطقه تعيين شده خود را پر كنند و كمتر به مهاجمان سريع فضا و زمان بدهند. سوبل در شيوه خاك خورده خود يك اشتباه ديگر را نيز مرتكب شد و از مهره هاي دفاعي و متمركز بهره برد. چرا امامي فر و گل محمدي در خط مياني كه هويت و تعريف منطقي و منطقه اي برايش نشده است. چرا بستن حركت هاي اسدي و محدود كردن او و كريم باقري، مگر سوبل غافل است كه در خانه خود و در حضور چهل هزار تماشاگر بازي مي كند. پس امتياز بازي در خانه كجا معني مي دهد.
برخلاف سوبل كه اشتباه بزرگي را مرتكب شد، ملادن فرانچيچ هوشمندانه حركت هاي مثبت و تهاجمي خود را در طرح مدرن (۲-۴-۴) پياده كرد. ملادن بر عكس سوبل ويژگي هاي بازيكنان خود را مي شناخت و براي هر كدام از آنها شعاع حركت متنوعي ترسيم كرده بود.
010983.jpg
در تيم فولاد طراوت و شادابي موج مي زد. در هيچيك از بازيهاي ليگ ميثم سليماني را اينگونه پرتحرك و جنگنده و مثبت نديده بوديم. به گل دوم فولاد بيشتر توجه كنيد كه ميثم سليماني از كدام منطقه خود را به توپ برخورده به تير دروازه پرسپوليس رساند و حاصل كار مومن زاده را تبديل به دومين گل كرد. مومن زاده نيز در اين بازي مافوق تصور بود، او بارها در عرض دفاع خسته و بي نظم پرسپوليس مانور داد و خود نيز چندين بار مي توانست يكي از گلزنهاي فولاد باشد. ايمان مبعلي چون ديگر روزهايش جزو بهترين بود، حالا ديگر بايد ضربه هاي او را باور كرد، او با فولاد بدجوري جوش خورده است. ضربه كاشته ايمان با وجود اشتباه و جاگيري غلط محمدي استثنايي بود و خط دفاعي فولاد با چهار بازيكن آماده.
حالا به برانكو انصاف و حق مي دهيم كه كاملي مفرد، علوي، بداوي، مبعلي و ميرزاپور را در تيم ملي حفظ كند. به اين جمع رضا مرداني را نيز اضافه كنيد كه در اين ديدار يكي از بهترين ها بود. نوري و شريفي نسب هم در حد بازيكنان بزرگ اين ديدار بودند. پرسپوليس با وجود آرايش بد سوبل چندين موقعيت گل داشت و تير دروازه نيز با ميرزاپور آنها را دوست نداشت.
پژمان جمشيدي عالي بود، همانگونه كه باقري خوب بود، اما انصاريان را چه مي شد، او كه آماده ترين دفاع پرسپوليس بود. شايد خستگي ناشي از تمرينات زياد پرسپوليس او را از پاي انداخت. به هر جهت اين پيروزي فولاد را به فال نيك بگيريد كه حالا نماينده خوزستان كه هشت سال اسير جنگ بود در صدر جدول فوتبال كشور ايستاده است، اين موفقيت به حال فوتبال ما مفيد واقع خواهد شد.
ملوان با بادبانهاي بلند
اين ملوان را ديگر بايد باور كرد. اتفاق ديگر در روند صعودي بچه هاي انزلي نقشي ندارد و نصرت ايراندوست را نيز يك مربي فهيم و با دانش بدانيد. او در مقابل فجر سپاسي در شيراز به يك پيروزي بزرگ دست يافت و از رده نهم به رده ششم پرواز كرد. محمد غلامي در دقيقه ۶۷ گل سه امتيازي ملوان را زد تا شمالي ها با بادبانهاي بلند پيروزي به پيش بروند.
فجر سپاسي صفر _ ملوان يك
گل: محمد غلامي (۶۷)
داور: رحيم رحيمي مقدم به كمك محمدعلي فروغي و محمدرضا ابوالفضلي
پرسپوليس صفر _ فولاد خوزستان ۲
گل ها: ايمان مبعلي (۴۵) و ميثم سليماني (۴۶)
داور: مسعود مرادي به كمك حاتم بك پور و رضا سخندان

خبرهاي فوتبال جهان
يوونتوس با ۴ گل در تورين پيروز شد
010992.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري: يوونتوس با نتيجه ۴ بر دو ليورنو را مغلوب كرد تا همچنان در صدر جدول باقي بماند. در اين بازي كه در استاديوم دل آلپي برگزار شد. دل پيرو (۱۸) كامورانزي (۹۰ و ۲۵) و ابراهيموويچ (۷۵) ۴ گل تيم ميزبان را به ثمر رساندند.
با اين پيروزي پر گل يوونتوس امتيازاتش را به (۴۳) رساند. در سن سيرو يك نتيجه باورنكردني رخ داد كه طي آن سامپد وريا با نتيجه دو بر صفر از اينتر پيش بود. تونتو (۴۴) و كوتوزف (۸۳) براي تيم شهر جنوا گلزني كردند اما در فاصله كمتر از ۲ دقيقه به پايان بازي سه بار دروازه سامپا باز شد. در اين لحظات بحراني براي اينتر مارتينز در دقيقه ،۸۸ ويري (۹۰) و ركوبا ۹۲ شكست اينتر را به پيروزي تبديل كردند.
در ساير بازي ها نيز بولونا سه بر يك كيه وو را مغلوب كرد. لاتزيو در فلورانس سه بر دو فيورنتينا را شكست داد. لچه برابر رجيانا با تساوي يك بر يك متوقف شد. اودنيزه با دو گل كالياري را از پيش رو برداشت. سيه نا با يك گل در خانه برابر پارما مغلوب شد. رم با درخشش مونتلا كه دو گل به ثمر رساند دو بر يك مقابل آتالانتا در المپيك رم به پيروزي رسيد. مسينا نيز دو بر صفر برشيا را شكست داد.
روز گذشته در ورزشگاه هايبوري آرسنال دو بر يك تيم استوك سيتي را شكست داد تا اين تيم به دور بعدي رقابت هاي جام حذفي صعود كند. ديسي (۵۰) و وان پرسي (۷۰) دو گل آرسنال را درون دروازه حريف جاي دادند. در ساير بازي هاي مهم نيز نيوكاسل با دو گل يودينگ را شكست داد.

پروفسور اميرحميدي هم رفت
010989.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان: پروفسور هم رفت. و اين معني زندگي ابدي است، آن هم از نوعي كه داراي جاودانگي و بينش الهي است. استاد امير حميدي همه چيز كشتي ايران بود. همه دوستش داشتند، تا آخرين لحظه هاي عمر پربارش تابع اصول و خدمتگزاري صادق و پرتلاش بود.
براي من كه در آخرين سال هاي عمر استاد اين افتخار را داشتم كه در همسايگي اش زندگي كنم، هميشه اين امتياز وجود داشت كه ديدارهاي بيشتري با او داشته باشم. به من مي گفت: اين نصيحت پدرانه را هيچگاه فراموش نكن. حرفه خبرنگاري، حرفه مقدسي است، پس سعي كن در حرفه ات اصول و شرافت را از دست ندهي.شادروان امير حميدي در طول فعاليت ۶۰ ساله اش تقريبا تمامي مشاغل اجرايي كشتي را تجربه كرده بود، اما مي گفت: در اين سال هاي آخر عمرم كه در انستيتو كشتي فعاليت دارم، احساس مي كنم خدماتم منشا بيشتري براي توسعه كشتي داشته است.اين خدمتگزار صديق ورزش ايران نه تنها در ايران بلكه در بسياري از كشورهاي جهان هم چهره اي شناخته شده است. هندي ها در سرفصل تاريخ ورزش كشتي خود نام پرفسور امير حميدي را هيچگاه فراموش نخواهند كرد.
پروفسور در سن ۸۳ سالگي بر اثر ايست قلبي در بيمارستان شريعتي تهران جان به جان آفرين تسليم كرد تا ورزش ايران يكي از بزرگان خوشنام خود را از دست بدهد.درپي درگذشت استاد امير حميدي پيشكسوت كشتي ايران از سوي مهندس مهيرعليزاده رياست سازمان تربيت بدني، دكتر چانگ كيوكيم رييس كنفدراسيون كشتي آسيا و انجمن نويسندگان، خبرنگاران و عكاسان ورزشي ايران اطلاعيه هاي جداگانه اي انتشار يافته كه در آن ها با اظهار تسليت در گذشت اين استاد فرهيخته و شخصيت ماندگار،فقدان او ضايعه اي بزرگ براي ورزش كشور قلمداد شده است.پيكر مرحوم استاد اميرحميدي ساعت ۳۰/۹ صبح امروز از مقابل درب اصلي ورزشگاه شهيد شيرودي به طرف جايگاه ابدي اش بهشت زهرا تشييع مي شود. خدايش رحمت كند.

ليگ برتر واليبال تهران
دخانيات، برق و هوافضا فاتحين روز نخست
010986.jpg
گروه ورزشي : هفته نخست ليگ برتر واليبال تهران با شكست مدعي بزرگ اين فصل ليگ برتر كشور آغاز شد. به گزارش خبرنگار ما، پيكان كه با همه قوا گام به اين بازيها گذاشته بود هرگز گمان نمي كرد كه در مقابل تيمي جان سخت به نام دخانيات تن به شكست دهد. در يك ماراتن بزرگ پيكان باخت، هرچند كه «پارك كي ون» به خواسته اش كه همانا آزمايش تركيب هاي مختلف بود دست يافت. اين بازي در نهايت سه بر دو به سود دخانيات شد. در ديدار دوم ديروز برق هم همانند آخرين بازي اش برابر سايپا به پيروزي سه بر صفر رسيد. برق با «سوتكوويچ» اين روزها در بهترين شرايط خود به سر مي برد. برق را خيلي ها شگفتي ساز مرحله نهايي ليگ برتر باشگاه هاي ايران مي خوانند. در آخرين بازي ديروز جدال دو تيم هم خانواده هوافضا و صنام به سود برادر كوچك تر شد. صنام با تيمي جوان كه فقط چند بازيكن از تيم اصلي را در تركيب خود داشت، برابر جوانان با انگيزه هوافضا (تيم تازه وارد به ليگ برتر تهران) باخت. اين بازي سه بر صفر به سود شاگردان داود آهنگري شد. چهارمين بازي از هفته اول ليگ برتر واليبال تهران امروز بين دو تيم پرسپوليس و پاس برگزار مي شود. پاس نيز همانند صنام ترجيح داد تا با كمك گرفتن از چند بازيكن اصلي و تيم جوانانش با نادر حصاري برابر قهرمان دسته يك تهران ظاهر شود.

آغاز دور برگشت ليگ برتر هندبال ايران
گروه ورزشي: دور برگشت ليگ برتر هندبال ايران امروز با انجام يك بازي در سبزوار آغاز مي شود.در اين ديدار كابل خودرو ميزبان شهرداري كرمان است.
شهرداري كرمان در نيم فصل پس از فولاد مباركه سپاهان و پرسپوليس در جاي سوم ايستاد. اين تيم براي راهيابي به جام باشگاه هاي آسيا رقابت سختي را با نمايندگان اصفهان دنبال مي كند. كابل خودرو در نيم فصل آن تيم هميشگي سالهاي قبل نبود. ساير بازي هاي اين هفته روز چهارشنبه در شهرهاي مختلف كشورمان به شرح زير پيگيري خواهد شد.
* جام الكتريك قم _ نيروي زميني * هپكو اراك _ دانشگاه آزاد شهركرد
* فولاد مباركه سپاهان _ ثامن مشهد

فوتسال جام رسانه ها
همشهري امروز به ميدان مي رود
گروه ورزشي: رقابتهاي فوتسال رسانه ها روز گذشته در سالن سرپوشيده فدراسيون هندبال دنبال شد و طي آن تيم هاي اقتصاد مردم، راديو(ورزش)، ياس جوان و شبكه يك مقابل رقباي خود به پيروزي رسيدند. همچنين روز گذشته به نام يونس عليشيري عكاس برجسته مطبوعات برگزار شد كه از وي تقدير و قدرداني گرديد.اين رقابتها امروز در همين مكان دنبال مي شود و تيم همشهري در ساعت ۱۰ صبح به مصاف تيم آفتاب يزد مي رود.در ساير بازي ها اطلاعات با خبر، لحظه ها با دنياي اقتصاد و ايلنا با صداي عدالت ديدار مي كنند.
رقابتهاي امروز به نام جهانگير كوثري بازيكن سابق راه آهن و استقلال و دبير بخش ورزشي روزنامه همشهري نامگذاري شده كه از ايشان تقدير و قدرداني به عمل خواهد آمد.
نتايج بازي هاي روز گذشته
استقلال جوان يك _ اقتصاد مردم ۵
راديو ورزش ۸ _ هموطن سلام ۲
پاس جوان ۴ _ فرهيختگان ۳
شبكه يك ۶ _ الوفاق يك

۲۰ كشور در راه تهران
گروه ورزشي :نخستين دوره بازي هاي زنان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي و آسيايي با حضور ۸۵ تيم با بيش از ۲۰ كشور اسلامي و آسيايي در ۱۴ رشته به ميزباني شهرداري تهران برگزار مي شود.به گزارش ستاد خبري نخستين دوره بازي هاي زنان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي و آسيايي، در اين مسابقات ۱۲۶۴ ورزشكار از كشورهاي هند، مالزي، ارمنستان، تركمنستان، قزاقستان، ازبكستان، اردن، ليبي، تركيه، گرجستان، پاكستان، قرقيزستان، قطر، تايلند، آذربايجان، تاجيكستان، سريلانكا، اندونزي، عراق، افغانستان، آلباني، مصر، عمان و ايران دو تيم تهران و شهرداري حضور خواهند داشت.
براساس اين گزارش قضاوت اين دوره از مسابقات را ۲۵۰ داور ايراني و ۵ داور خارجي از كشورهاي پاكستان ۱ نفر، امارات ۱ نفر، مصر ۲ نفر و اردن ۱ نفر برعهده خواهند داشت.افتتاحيه نخستين دوره بازي هاي زنان پايتخت هاي كشورهاي اسلامي و آسيايي بعدازظهر چهارم بهمن در سالن دوازده هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي برگزار مي شود.

مربيان تيم هاي بوكس بزرگسالان و جوانان منصوب شدند
گروه ورزشي: در احكامي جداگانه از سوي رييس فدراسيون بوكس مربيان تيم هاي ملي بزرگسالان و جوانان منصوب شدند.به گزارش روابط عمومي فدراسيون بوكس حكم مربيگري عبدالله قاسمي، اكبر احدي و محمدرضا صمدي در تيم بزرگسالان و اصغر شرفي و ابراهيم عبادي در تيم جوانان با امضاي احمد ناطق نوري صادر و به آنان ابلاغ شد

تغيير تاريخ برگزاري پيكارهاي پاياني ليگ كشتي آزاد
مرحله  پاياني  مسابقه هاي  كشتي  آزاد ليگ  برتر باشگاههاي  ايران  جام «پهلوان  پورياي  ولي» به  جاي  روز چهارشنبه  ۲۱ بهمن ، روز دوشنبه  ۱۹ بهمن در دو نوبت  صبح  و بعدازظهر در تهران  برگزار خواهد شد.
در پي  نشست  مشترك  دبير فدراسيون  كشتي ، رئيس  سازمان  تيم هاي  ملي  كشتي ايران  و رئيس  سازمان  اجرايي  ليگ  كشتي  فدراسيون  كشتي  با نمايندگان  تيم هاي  باشگاههاي  پاس  تهران ، نفت  تهران ، پرسپوليس  تهران  و راه آهن  خراسان  مقررشد رقابتهاي  ضربدري  و فينال  اين  مسابقات  روز ۱۹ بهمن  ماه  آينده  در سالن ورزشي  شهداي  هفتم  تير تهران  برگزار شود. مجيد رجبي  مدير روابط عمومي و سخنگوي  فدراسيون  كشتي  و سازمان  ليگ كشتي  اين  فدراسيون  با اعلام  اين  خبر افزود: وزن كشي  روز پاياني  مسابقه هاي  ليگ  برتر كشتي  آزاد از ساعت  ۱۸ تا ۳۰/ ۱۸   روز يكشنبه  ۱۸ بهمن  ماه  درسالن  تمرين  كشتي  مرحوم  توفيق  جهانبخت  برگزار خواهد شد و تيم ها مي توانند حداكثر تا ۲۰ كشتي گير را وزن  كشي  كنند و براي  هر مسابقه  نيز از بين  اين ۲۰ كشتي گير وزن  كشي  شده  با ارنج  قبلي  استفاده  كنند.

امروز نشست سازمان تيم هاي ملي بسكتبال
نشست  سازمان  تيم هاي  ملي  بسكتبال  ايران  امروز، در محل  فدراسيون بسكتبال  تشكيل  مي شود.
در اين  نشست  در مورد برنامه  آمادگي  تيم هاي  ملي  اميد و بزرگسالان  ايران اعزامي به  مسابقات  جهاني  آرژانتين ، مسابقات  كشورهاي  اسلامي ، جام  ملت هاي آسيا در سال  ۲۰۰۵ و بازي هاي  آسيايي  قطر در سال  ،۲۰۰۶ بحث  و بررسي  خواهدشد.
به  گزارش  روابط عمومي فدراسيون  بسكتبال ، مصوبات  اين  نشست براي  اجرا به  فدراسيون  بسكتبال  ارائه  مي شود و «محمود مشحون» رئيس  اين فدراسيون  ناظر بر حسن  اجراي  اين  مصوبات  است .
مسابقات  بسكتبال  قهرماني  مردان  آسيا در سال  ۲۰۰۵ ميلادي  در ماه  سپتامبردر دوحه  قطر برگزار خواهد شد و تيم هاي  اول  تا سوم  اين  رقابتها جواز حضوردر جام  جهاني  ۲۰۰۶ ژاپن  را كسب  خواهند كرد.
مسابقات  جهاني  براي  نخستين  بار با شركت  ۲۴ تيم  در ژاپن  برگزار خواهدشد.
اروپا ۶ تيم ، آمريكا ۴ تيم ، آفريقا ۳ تيم ، آسيا ۳ تيم ، اقيانوسيه  ۲تيم ، آرژانتين،قهرمان  المپيك  ۲۰۰۴ آتن ، ژاپن  (ميزبان) و ۴ تيمي كه فدراسيون  بين المللي  بسكتبال  معرفي  خواهد كرد در اين  مسابقات  ۱۶ روزه  حضور خواهند داشت .

جذب مربيان خارجي در شرايط استثنايي
نگرش سازمان تربيت بدني تغيير كرد
گروه ورزشي- علي شاكري: معاون سازمان تربيت بدني و رئيس مركز توسعه ورزش قهرماني در بخشنامه اي از تمام فدراسيون ها و باشگاه هاي تحت پوشش آنان خواست تا از مربيان داخلي استفاده كنند.
اين بخشنامه درحالي صادر شد كه تا چندي پيش تفكر غالب در مجموعه سازمان ورزش و كميته ملي المپيك بر استفاده هرچه بيشتر از مربيان خارجي و دانش روز دور مي زد. اين كه چگونه به يكباره نگرش سازمان ورزش دچار تغيير و از فدراسيون ها و حتي باشگاه ها خواسته شد تا نگاه خود را اصلاح كنند، بي خبريم.به نظر مي رسد يكي از دلايل صدور اين بخشنامه به عدم موافقت دولت با پيشنهاد بودجه مورد نظر سازمان تربيت بدني در سال ۸۳ و اجراي طرح نظام جامع ورزش برمي گردد كه اميدواريم با حل اين مشكل سازمان از راه درست قبلي خود دست برندارد. هرچند كه تمامي روزنه هاي استفاده از مربيان تأثيرگذار خارجي در اين بخشنامه به روي فدراسيون ها بسته نشده است ولي به آنان اعلام شد كه در شرايط استثنايي با هماهنگي رئيس مركز توسعه ورزش قهرماني مي توانند اقدام به اين كار كنند. البته بخش آخر اين بخشنامه تأكيد هميشگي ماست كه جدا از جذب مربيان كارآمد خارجي همواره بايد برگزاري كلاس هاي ويژه و ارتقاي سطح مربيان را برحسب نياز ورزش كشور فراموش نكرد و در هر شرايطي به آن بهاي لازم را داد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |