دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۸ - Jan 10, 2005
زواره اي: عدم حاكميت قانون يكي از مشكلات كشور است
ايسنا: سيدرضا زواره اي گفت: اين همه رسانه ها درباره  انتخابات سر و صدا مي كنند؛ اما در توده  مردم شور و حرارتي وجود ندارد؛ دليل آن هم اين است كه وعده هايي كه در طولاني مدت به آن ها داده شده عملي نشده است.
اين عضو سابق شوراي نگهبان عدم حاكميت قانون را يكي از مشكلات كشور دانست و گفت: رييس جمهور و ساير مسئولان كشور بايد قانونمند و قانون مدار بوده و به حاكميت قانون معتقد و عامل آن باشند. مسئوليت ها و اختيارات در حاكميت بر اساس قانون تعيين مي شود و افراد بايد بر آن اساس عمل كنند. رييس جمهور بايد توانايي اجراي اصول برجاي مانده  قانون اساسي را داشته باشد. رييس جمهور مسئول اجراي قانون اساسي است، اجراي قانون هم نيازمند ابزار و لوازم است، ابزار و لوازم اولين ضمانت اجراست.

معاون اول قوه قضاييه:
تحقيق و تفحص از دستگاه قضايي
كمبودهاي آن را مشخص خواهد كرد
ايسنا: معاون اول قوه قضائيه، گسترش امنيت در جامعه و اجراي عدالت فراگير را مبناي كاري قوه  قضائيه در دوره جديد دانست و گسترش شوراهاي حل اختلاف، احياي دادسراها در سراسر كشور، بازنگري در قوانين، جرم زدايي و قضا زدايي از قوانين و مقررات، توجه به مقوله تكريم ارباب رجوع و در نظر گرفتن مجازات هاي جايگزين را از اقدامات اين قوه در اين راستا بر شمرد.
رئيسي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا درباره تحقيق و تفحص از قوه  قضائيه گفت: موضع قوه قضائيه توسط رياست قوه و همه مسئولان اعلام شده است؛ دستگاه قضائي در راستاي روشن سازي، اين آمادگي را دارد كه همكاري لازم با هر مقام و مسئولي كه بخواهد در جريان بحث هاي اداري و مالي اين دستگاه قرار گيرد انجام دهد.
وي افزود: ما معتقديم كه اگر مسئولان در بخش هاي مختلف تصميم سازي و تصميم گيري به تنگناها و مشكلات اداري و مالي دستگاه قضائي واقف شوند، پي به مظلوميت اين دستگاه خواهند برد و واقف مي شوند كه دستگاه قضائي با چه مظلوميت و كمبودهايي مواجه بوده است لذا اطلاع پيدا كردن مسئولان در بخش هاي دولتي و قانونگذاري از مشكلات موجود در بخش هاي اداري و مالي دستگاه قضائي امري نيست كه بخواهيم نسبت به آن نكته اي را بيان كنيم.

انتخاب نهم
معين پيشنهاد گروه هاي حامي را براي معرفي معاون اولش دريافت كرد
ايسنا: مصطفي معين، كانديداي مورد حمايت جبهه  مشاركت ايران اسلامي، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و انجمن اسلامي جامعه  پزشكي، طي هفته هاي گذشته پيشنهادهاي گروههاي حامي اش را براي انتخاب معاون اول خود دريافت كرده است.وي در حال حاضر در حال بررسي و رايزني با چهره ها و شخصيت هاي مشابه و همكار خود در مورد تعيين و اعلام معاون اولش است و طي چند روز آينده، وي را معرفي مي كند.
بر اساس اين اطلاع، پيشنهادهاي ارائه شده به معين عبارتند از: محمدرضا خاتمي (دبيركل جبهه  مشاركت)، صفدر حسيني (عضو شوراي مركزي جبهه  مشاركت)، محسن صفايي فراهاني و ستاري فر (رئيس  سابق سازمان مديريت و برنامه ريزي) و بهزاد نبوي (عضو شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي).
اين در حالي است كه برخي از رسانه ها روز يكشنبه نام محسن ميردامادي را نيز در زمره  افراد پيشنهادشده به معين اعلام كرده بودند، ولي اطلاعات موجود، حضور ميردامادي را در فهرست پيشنهادشده به معين تأييد نمي كند.
حضور هاشمي اجتناب ناپذير است
ايسنا: سخنگوي حزب اعتدال و توسعه با بيان اين كه تمام قرائن و شواهد نشان از حضور هاشمي رفسنجاني در عرصه انتخابات نهم رياست جمهوري دارد، گفت: حضور هاشمي در عرصه انتخابات نهم اجتناب ناپذير است؛ زيرا نگاهي به وضعيت داخلي و خارجي كشور نشان مي دهد حضور شخصيتي در مسند رييس جمهوري كه در داخل انسجام ملي و در عرصه بين الملل در تعامل مثبت با جهان از منافع ملي حمايت كند ضروري است و هاشمي رفسنجاني اين ويژگي ها را داراست.
تابع محض شوراي هماهنگي نخواهيم بود
ايلنا: محمد عظيمي دبير كميته سياسي جمعيت وفاداران انقلاب اسلامي گفت: با گروه هاي اصول گرا و شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي همكاري خواهيم كرد، اما تابع محض تصميمات آنها نخواهيم بود، زيرا جمعيت وفاداران يك حزب مستقل است و براي خود حق قائل مي باشد.وي با بيان اين مطلب كه من از اصل ميثاق نامه گروه هاي اصول گرا اطلاعي ندارم، تصريح كرد: به احتمال زياد با كانديداها درخصوص اين كه تابع نظر شورا باشند، صحبت شده است تا آنها به نفع كانديداي واحد اصول گرايان كنار رفته و از او حمايت كنند اما اين مساله الزام آوري نيست.
كميسيون زنان جبهه مشاركت با معين ديدار مي كند
ايلنا: اعضاي كميسيون زنان جبهه مشاركت ايران اسلامي، به منظور ارايه اهم مطالبات زنان در عرصه هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي و بيان انتظارات خود مبني بر حضور زنان در چندين معاونت، وزارتخانه و سطوح عالي ديپلماسي در دولت آينده، روز شنبه ۲۲ دي ماه با مصطفي معين كانديداي اين حزب در انتخابات رياست جمهوري ديدار مي كنند.
گروه هاي دوم خرداد با رايزني به وحدت نظر برسند
ايسنا: مجيد انصاري، عضو مجمع روحانيون مبارز با ابراز اميدواري نسبت به رسيدن جبهه اصلاحات به كانديداي واحد در انتخابات رياست جمهوري، در پاسخ به پرسشي اظهارنظر كروبي مبني بر اينكه به نفع هيچ كانديدايي كنار نمي رود را به معناي بسته شدن راه مذاكره ندانست.
وي با تاكيد بر اينكه «داشتن كانديدا براي احزاب و گروه هاي مختلف يك حق طبيعي است» ، اظهارداشت: توصيه مؤكدم به همه گروه هاي دوم خردادي اين است كه سعي كنند با رايزني به وحدت نظر برسند.
آغاز به كار ستاد انتخاباتي مهرعليزاده
ايسنا: يكي از مسئولان ستاد خبري مهندس مهرعليزاده خبر داد كه از شب گذشته ستاد مركزي انتخاباتي وي به طور رسمي آغاز به كار كرده است.عيسي اسحاقي همچنين از انتخاب يكي از مديران هماهنگي اين ستاد در جلسه شب گذشته خبر داد و افزود: تاكنون بحثي درمورد كناررفتن آقاي عليزاده به نفع كسي مطرح نبوده و وي تا آخر در عرصه انتخابات مي ماند.
به نفع هيچ كس كنار نمي روم
فارس: نامزد اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر گروه هاي دوم خردادي براي معرفي يك كانديدا به اجماع نرسند، به نفع هيچ كانديدايي كنار نخواهم رفت.محسن مهرعليزاده با بيان اين مطلب اظهار داشت: اميدوارم كه گروه هاي اصلاح طلب براي معرفي كانديداي واحد براي حضور در انتخابات رياست جمهوري به اجماع نظر برسند و كانديداي مشترك خود را معرفي نمايند.وي در مورد ستاد انتخاباتي خود گفت: ستاد انتخاباتي بنده با مسئوليت آقاي كربلايي اواخر اين هفته رسما راه اندازي مي شود.
ائتلاف جوانان ايران زمين با محسن رضايي ديدار مي كنند
فارس: اعضاي ائتلاف جوانان ايران زمين فردا با محسن رضايي كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري ديدار و گفتگو مي كنند.وحيد مهابادي دبير كل ائتلاف جوانان ايران با اعلام اين خبر هدف از اين ديدارها را در راستاي ادامه رايزني ها و امكان تلفيق ميان برنامه هاي مورد نظر اين ائتلاف و كانديداي مذكور دانست.
برخي از كانديداتوري كروبي نگران شده اند
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز با تاييد وجود فشارهاي برخي احزاب سياسي براي منصرف كردن كروبي از كانديداتوري گفت: از سوي برخي تلاشهاي مذبوحانه اي در اين زمينه صورت مي گيرد. محمدباقر ذاكري افزود: تلاشهايي همواره بوده و هست، جوسازيهاي كاذب، تهمتها و نسبتهاي ناروادادن به صورت گسترده بود، ولي با اعلام قاطع كروبي به نظر من حجم آن كاهش يافته است. وي افزود: آقاي كروبي وقتي به صورت پخته اي تصميم گرفته اند از تصميمشان برنمي گردند و آن را اعلام نيز كرده اند و در حال حاضر ايشان حرف قاطع خود را زده اند و امكان ندارد كه عقب نشيني كنند.
اعضاي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار، با دكتر ولايتي ديدار مي كنند
ايسنا: دبير سياسي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار با اشاره به جلسه هفتگي حزب متبوعش، گفت: اعضاي جامعه اسلامي نمايندگان ادوار با دكتر ولايتي ديدار خواهند داشت.
محمد عظيمي سخنگوي جامعه در باره فعاليت اين حزب، گفت: در جلسه اين هفته جمعيت وفاداران مهندس بيادي، نايب رئيس شوراي شهر، حضور خواهد يافت و در خصوص عملكرد شوراي شهر و خدمت رساني به مردم صحبت خواهد كرد.

آصفي :بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات نظامي پارچين مطرح نيست
مهر: حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به سئوالي در خصوص بازرسي آژانس از تاسيسات پارچين گفت: بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي از تاسيسات نظامي پارچين مطرح نيست و هيچگونه بازرسي از اين تاسيسات توسط بازرسان اين سازمان انجام نخواهد شد.
وي افزود: آژانس بين المللي انرژي اتمي درخواست كرده تا ازبخشي از فضاي سبز پارچين نمونه برداري كند و جمهوري اسلامي ايران به خاطر اعتمادسازي و كمك به بسته شدن هرچه سريع تر پرونده هسته اي ايران در آژانس، با اين درخواست موافقت كرده است.
سخنگوي وزارت امورخارجه تصريح كرد: موافقت ما با نمونه برداري از فضاي سبز پارچين به خاطر اين است كه آمريكا در چند ماه گذشته تبليغات، هياهو و جنجال هاي زيادي را در اين خصوص به راه انداخته است و ما براي اينكه حسن نيت خود را نشان دهيم و اعلام كنيم كه هيچگونه اقدام غير صلح آميز در ايران صورت نمي گيرد، با اين امر موافقت كرده ايم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درپاسخ به سئوال خبرنگار مهر درخصوص نشست ويژه اعضاي مذاكره كننده پرونده هسته اي ايران با حضور روحاني، خرازي، جهانگيري و آقازاده گفت: هر كدام از كميته ها مسئول پيگيري يك موضوع در مذاكرات است و براي هماهنگي و طراحي و پيش بردن كارها اين نشست ها برگزار مي شود.
آصفي درخصوص اظهارات البرادعي مبني برتعليق چرخه سوخت به مدت پنج سال از سوي كشورها گفت : اين بحث بايد روشن شود و اينكه چه كشورهايي را در بر مي گيرد. اين موضوع در حال بررسي است.
سخنگوي وزارت امورخارجه درپاسخ به سئوالي درخصوص سفر آقاي خاتمي رييس جمهوري به آفريقا گفت : سفر دوره اي رييس جمهوري به چند كشور آفريقايي از اين هفته آغاز مي شود و اطلاع رساني در مورد اين سفر در موعد مقرر صورت مي پذيرد. آصفي درخصوص اظهارات شاه اردن درباره اينكه حرفهاي وي بد تفسير شده است گفت:اظهارات اخير پادشاه اردن نوعي تعديل مواضع بود و انتظار داريم مسئولين كشورهاي مختلف آنگونه كه فكر مي كنند حرف نزنند تا تعبير و تفسير بد نشود.

در موضوع هسته اي، ديپلماسي ما امتياز مي دهد
ايلنا: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: در موضوع هسته  اي ديپلماسي ما امتياز مي  دهد.
وي با انتقاد از ديپلماسي هسته  اي ايران، گفت: با روند فعلي ما نقش نداريم، چون ديپلماسي ما امتياز مي  دهد، ولي امتياز نمي  گيرد و اين به نفع آمريكا و به ضرر ماست، ما امكانات و فرصت  هايي داريم كه اگر منطقي استفاده كنيم، آمريكا مجبور مي  شود ما را قبول كند، اگر آنها امتياز نمي  دهند، ما هم امتياز نمي  دهيم و تسليم نمي  شويم و ماجراجو هم نباشيم.

مجلس به وزير پيشنهادي راه و ترابري رأي اعتماد نداد
گروه سياسي: ۱۲۹ رأي مخالف و ۱۵ رأي ممتنع مانع آن شد كه ۱۰۵ رأي موافقان براي تأييد وزارت وي به عنوان رأيي كافي ثبت و اعلام گردد.
صبح ديروز سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور، بناب را به مجلس معرفي كرد و از نمايندگان خواست تا با تأييد وي از «ايجاد خلاء و ناكارآمدي وزارت راه» جلوگيري كنند.
خاتمي از ملاك هاي انتخابش گفت
خاتمي در قسمتي از سخنانش درباره معرفي وزير پيشنهادي به مجلس گفت: آشنايي در حوزه كار و همكاري صميمانه و انساني تحصيل كرده و داراي تجربه هاي فراوان در اين بخش، از دلايل انتصاب ايشان براي تصدي اين مسئوليت است.
خاتمي به سوابق تحصيلي بناب اشاره كرد و گفت: نقطه اساسي ملاك هاي من در انتخاب بناب از درون وزارتخانه راه و ترابري براي اعمال مديريت كارآمد بود تا در مدت باقي مانده تا پايان كار اين دولت بتواند كارهاي سنگين، معطل مانده و نيمه كاره اين وزارتخانه را تداوم دهد.
خاتمي تأكيد كرد: در دوران سرپرستي ايشان در وزارت راه و ترابري وي مورد تأييد مديران ارشد اين وزارتخانه بود و سبب شد تا در اين مدت باقي مانده از ايشان بخواهم تا اين مسئوليت را بپذيرد.
انصاري: اميدوارم رأي خوبي بياورد
در همين حال معاون پارلماني خاتمي هم در راهروهاي مجلس و در گفت وگو با خبرنگاران اظهار اميدواري كرد «بناب رأي خوبي بياورد» .وي گفت: اميدواريم با توضيحاتي كه رئيس جمهور دادند و خلائي كه در وزارت راه و ترابري وجود دارد نمايندگان به وزير پيشنهادي وزارت راه و ترابري رأي مثبت بدهند.مجيد انصاري افزود: نبود وزير راه و ترابري در وزارتخانه طرح ها و پروژه هاي مربوطه را متوقف كرده است كه اميدواريم نمايندگان با دادن رأي به آقاي بناب در روند تكميل اين طرح ها كمك نمايند.
وي همچنين گفت كه ما تابع رأي مجلس هستيم و اگر مجلس رأي مثبت ندهد با مكانيزم هاي قانوني عمل خواهيم كرد.
اعلام تنفس براي رايزني هاي فشرده
ظهر ديروز غلامعلي حدادعادل اعلام كرد: «عده اي از نمايندگان درخواست كرده اند تا فرصتي به منظور رايزني در اختيارشان قرار گيرد» و پس از گفتن اين جمله تا ساعت ۳۰/۱۳ اعلام تنفس كرد.
در اين تنفس، رايزني هاي فشرده فراكسيون هاي مجلس درباره وزير پيشنهادي راه شدت گرفت. فارس گزارش داد كه نمايندگان فراكسيون اكثريت با حضور در كميسيون تلفيق مجلس در حال نهايي كردن تصميم خود درباره رأي اعتماد يا عدم رأي به صادق بناب هستند.
يك نماينده همان زمان از فراكسيون اقليت خبر داد كه فراكسيون اكثريت شب گذشته در منزل الياس نادران، نماينده تهران جلسه داشته اند و درباره عدم رأي اعتماد وزير پيشنهادي تصميم گيري كرده اند.
نماينده مزبور پيش بيني درباره رأي آوردن بناب را دشوار دانست و گفت: بسياري از معادلات مي تواند اين تصميم فراكسيون اكثريت را تغيير دهد.
مرتضي تمدن عضو فراكسيون اكثريت با تأييد اين خبر گفت: به اعتقاد اكثريت مجلس رأي دادن به آقاي بناب نقض شايسته سالاري است.
وي افزود: سئوال اينجاست كه يك ليسانس بازرگاني چگونه مي تواند وزارتخانه اي فني را اداره كند.
مخالفان چه گفتند؟
اولين مخالف وزير پيشنهادي راه و ترابري گفت: اين دولت و دولت آينده بدانند كه مجلس هفتم كساني را براي همه مسئوليت ها مي پذيرند كه هم تخصص و هم تعهد داشته باشند.
احمد مهدوي ابهري در مخالفت ابراز داشت: آقاي بناب با كدام تخصص در نظام - كه حياتش با ثمره خون شهيدان تضمين شده است - مي خواهند مسئوليت بگيرد؟
ابهري اظهار داشت: در اين برهه و در آخرين روزها و ماه هاي كار دولت آقاي خاتمي انتظار داشتم شايسته سالاري عنايت بيشتري داشته باشند.
«محسن كوهكن» ديگر مخالف نيز گفت: اين كه رئيس جمهور اختيار دارد و مي تواند با مشورت دوستان خود فردي را براي تصدي پستي معرفي كند درست است اما اگر قرار است تعامل كنار گذاشته شود مجلس نيز اين حق را براي خود مسلم مي داند. وي با بيان اين كه «براي دشمن خوب است كه براي يك كشور مسئوليت به دست افرادي بيافتد كه در آن تخصص نداشته باشد» افزود: در كشور ما همه مسئولان پاك هستند. حتي آنها كه به رئيس جمهور پيشنهاد مي دهند قطعا اين طور هستند.
وي افزود: تا آن جا كه اطلاع دارم ۱۲۰ نفر از مديران نامه اي را به رئيس جمهور مي نويسند و افرادي را معرفي مي كنند كه اصلا نام آقاي بناب در آن نبوده است.
رسول صديقي بناب نماينده بناب اولين موافق وزارت وزير پيشنهادي خاتمي و ايرج نديمي نماينده لاهيجان از ديگر موافقين بود.
بناب از كانديداتوري اش دفاع كرد
وزير پيشنهادي سيدمحمد خاتمي در دفاع از كانديداتوري اش براي احراز مقام وزارت راه پس از برشمردن سمت هايي كه تاكنون داشته است، خطاب به نمايندگان مجلس گفت: مجلس هر چه تشخيص داد خواهم پذيرفت و اگر مجلس مسئوليت وزارت را بر عهده اينجانب گذاشت خدمت صادقانه انجام خواهم داد و در غير اين صورت باز نيز در خدمت ملت ايران خواهم بود.
وي با اشاره به سخنان احمد مهدوي كه در مخالفت با وي صحبت كرده بود و با بيان اين كه از وزير چه انتظاري داريم؟ گفت: در وزارت راه و ترابري بيش از ۳ هزار شغل تخصصي وجود دارد و وزير نمي تواند همه تخصصها را دارا باشد.
احمد صادقي بناب قصد داشت تا پنج دقيقه آخر وقت سخنان خود را به يكي از نمايندگان واگذار كند كه غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: از آنجا كه در آئين نامه داخلي مجلس ذكر نشده كه يك وزير پيشنهادي براي تصدي پست وزارتخانه مي تواند همچون وزير در حين استيضاح وقت خود را به نمايندگان واگذار كند از شما مي خواهم كه تمام وقت خود را استفاده كنيد و به نمايندگان واگذار نكنيد تا ما دقيقاً به آئين نامه عمل كرده باشيم.
رئيس مجلس: انتظار فرد كارآمدتري را داشتيم
پس از اين بود كه ۲۴۹ نماينده حاضر به بودن يا نبودن احمد صادق بناب رأي دادند. نتيجه همان شد كه در آغاز خبر خوانديد؛ بناب كه از مهرماه به خاطر عدم رأي اعتماد مجلس به احمد خرم پس از استيضاح سرپرست وزارت راه شده بود، از راهيابي به هيأت وزيران در هيأت يك وزير باز ماند و حداد عادل هم طي نطقي اعلام كرد كه انتظار داشتيم فردي كارآمدتر معرفي شود.
غلامعلي حداد عادل پس از اعلام نتايج آراي نمايندگان در مخالفت با وزارت احمد صادق بناب گفت: ندادن رأي به معناي اعلام بي اعتمادي به آن فرد در مسئوليت هاي ديگر نيست.وي از حمايت سه ماهه بناب در وزارت راه و ترابري تشكر كرد و گفت: اميدواريم هرچه زودتر آقاي خاتمي فردي واجد شرايط به مجلس معرفي كند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |