دوشنبه ۲۱ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۸ - Jan 10, 2005
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران:
حادثه افسريه ناشي از ناهماهنگي مراكز خدماتي است
آشتياني: كانال كشي براي عبور تاسيسات زيربنايي شهري در شهرك هاي جديدالاحداث بايد در دستور كار مديران شهري قرار گيرد
011004.jpg
گروه شهري: بي توجهي دستگاه هاي خدماتي نسبت به تهيه نقشه واحد تاسيسات شهري و ناهماهنگي و عدم رعايت اصول ايمني از سوي آنها ريسك حفاري در سطح شهر را بالا برده و جان شهروندان را به خطر انداخته است.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: حوادثي نظير آنچه اخيرا در افسريه رخ داد و منجر به كشته شدن شماري از شهروندان و تخريب تعدادي از منازل مسكوني شد، ناشي از ناهماهنگي دستگاه هاي خدماتي در سطح كلان برنامه هاي شهري است و چنين ناهماهنگي هايي نه در تهران بلكه در ساير شهرها نيز وجود دارد.
خزانه دار شوراي شهر عدم تحقق مديريت واحد شهري را در بروز اين گونه حوادث موثر دانست و گفت: نقشه هاي تاسيسات شهري بايد به صورت واحد در اختيار مديريت شهري قرار داشته باشد.
وي گفت: شوراي شهر در گذشته پيش از اين مصوبه اي دارد كه به موجب آن كليه سازمانها و ارگانهايي كه نياز به عمليات حفاري در سطح شهر دارند ابتدا بايد برنامه حفاري خود را به طور زمانبندي شده و با رعايت اصول ايمني و پيش بيني هاي ترافيكي و بهداشتي ارائه دهند و سپس اقدام به حفاري كنند.
وي گفت در حادثه ناگوار افسريه با وجود آگاهي از قرارداشتن لوله گاز در مسير عمليات حفاري بدون رعايت نكات ايمني اقدام به حفاري شده است.
به گفته وي براي جلوگيري از چنين حوادث تاسف باري در سطح شهر بايد نقشه هاي تاسيسات شهري زيرزميني به صورت واحد و يكپارچه از سوي سازمان هاي خدمات رساني كه مجاز به حفاري هستند تهيه و هنگام حفاري به دقت رعايت شود.
وي گفت: از آنجا كه در اكثر شهرهاي كشور تاسيسات شهري از گذشته به شيوه قديمي و زيرخاك اجرا شده است هنگام عمليات حفاري براي جلوگيري از حوادث احتمالي از جمله آتش سوزي و خطر برق گرفتگي رعايت نكات ايمني بسيار ضروري است.
آشتياني در عين حال افزود: كانال كشي براي عبور تاسيسات زيربنايي شهري در شهرك هاي جديدالاحداث بايد در دستور كار مديران شهري قرار گيرد.به گفته وي عبور تاسيسات شهري از كانال اين مزيت را دارد كه در صورت نياز هم قابل بازبيني و بررسي و ترميم به موقع است و حتي هنگام وقوع زلزله قابل انعطاف بوده و خطرات احتمالي آن به مراتب كمتر از عبور و دفن تاسيسات در زير خاك مي باشد.
عكس: ايسنا

نگاه
خط توليد پيكان بعد از چهل سال به آفريقا منتقل شد
داوود كاظمي
011016.jpg

شهردار منطقه ۴ خبر داد:
هشدار به خريداران زمين در شمال شرقي تهران
011010.jpg
شهردار منطقه ۴ گفت: براساس قوانين و مقررات شهرداري ساخت و ساز در اراضي خارج از محدوده و حريم استحفاظي شهر ممنوع بوده و با متخلفين وفق مقررات برخورد خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه چهار، مهندس وحيد زارع افزود: زمين هاي تلو كه از شمال به اراضي لواسانات و جنوب به تلو پايين ، شرق به جنگل غزال و از غرب به دانشگاه امام حسين (ع) منتهي مي شود خارج از محدوده قانوني واقع شده و بر اساس مقررات و ضوابط قانوني هرگونه دخل و تصرف و ساخت و ساز در اراضي مذكور ممنوع مي باشد.
وي تاكيد كرد: لازم است شهروندان براي آنكه گرفتار دام سودجويان نشوند قبل از هرگونه اقدام به خريد زمين و املاك در اين منطقه بخصوص اراضي تلو، از شهرداري استعلام لازم را دريافت كنند تا گرفتار ضرر و زيان و مشكلات عديده در آينده نشوند.
اخيراً سودجويان و زمين خواران با درج آگهي و تبليغات گوناگون اقدام به معامله و فروش زمينهاي خارج از محدوده و حريم استحفاظي شهرداري مي كنند كه بر اساس مقررات و ضوابط قانوني ساخت و ساز در اينگونه اراضي ممنوع است .
ساخت و ساز غيرمجاز در شب
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران ، سيد مهدي هاشمي با اعلام اين مطلب افزود: براي برخورد با اين قبيل تخلفات مي بايست از ابزار كنترل نامحسوس استفاده كرد .معاون امور مناطق شهرداري تهران با تاكيد بر نظارت بيشتر شهرداران نواحي مختلف بر عملكرد متصديان محلات گفت: براي اينكه بتوان در طول ساعات شب نيز نسبت به جلوگيري از تخلفات ساخت و ساز موفق بود، مي بايست متصديان محلات در دو شيفت روز و شب فعال باشند.
هاشمي در عين حال از آموزش نيروهاي جديدي براي حضور در نواحي مختلف مناطق شهرداري تهران خبر داد و افزود: بيش از ۱۵۰ نفر براي پست سرپرست محله آموزش ديده اند و از هفته آينده در نواحي مختلف و مناطقي كه نياز به اين قبيل افراد دارند شروع به كار مي كنند.

برخورد با قاچاق حيوانات در مولوي
011013.jpg
ايلنا:اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران، اعلام كرد: در گشت هاي زيست محيطي در بازار مولوي، تعدادي حيوان كه توسط قاچاقچيان به صورت غيرمجاز زنده گيري و به فروش مي رسيد، كشف و ضبط شد. با تلاش و پيگيري كاركنان اجرايي نظارت و بازرسي اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران، طي گشت  هاي روزانه در بازار مولوي از تاريخ اول تا ۲۰ دي ماه ۸۳ تعدادي حيوان از قاچاقچيان كشف و ضبط شد. حيوانات كشف شده، شامل۳ بهله دليجه، ۲ بهله قرقي، ۳ قطعه كبك، يك بهله عقاب طلايي، يك حلقه مار آتشي و ۴ عدد سنجابك بوده است كه به صورت غيرمجاز زنده  گيري شده و به فروش مي  رسيدند.

شهرداري تهران : مأموران قلابي را معرفي كنيد
011019.jpg
مهر: سازمان بازرسي شهرداري تهران موفق شد شماري افراد سودجو كه با عنوان ماموران شهرداري اقدام به اخاذي از شهروندان مي كردند را شناسايي كند. به گزارش روابط عمومي  شهرداري تهران، عده اي افراد سودجو تحت عنوان مامورين شهرداري تهران با مراجعه به درب منازل مسكوني براي تحويل كيسه زباله و جمع آوري نان خشك و كاغذ باطله اقدام به اخاذي مي كنند. در همين راستا دفتر بازرسي منطقه ۱۵ توانسته كارت شناسايي يكي از اين افراد سودجو را با آرم شركت آينده نگار سبزينه ضبط نمايد. شهروندان مي توانند در صورت اطلاع از حضور چنين افرادي با شماره ۱۳۷ تخلفات مشابه را گزارش دهند.

گرمخانه شبانه براي كارتن خوابها
011007.jpg
ايسنا: قائم مقام وزير رفاه در امور خيريه اعلام كرد: دو گرمخانه در بوستان «بعثت» و «المهدي» حوالي پايانه هاي جنوب و غرب براي اقامت شبانه كارتن خوابها هر يك با ظرفيت ۱۰۰ نفر به بهره برداري رسيد. وي افزود: كارگراني كه جا و مكان دائمي براي استقرار در تهران نداشته و ناچار به گذران شبها در خيابان هستند، مي توانند صرفا به صورت شبانه، از امكانات بهداشتي، گرمايشي و تغذيه گرمخانه ها استفاده كنند. به گفته وي براي حفظ امنيت گرمخانه ها، هماهنگي لازم با نيروي انتظامي صورت گرفته است. وي تصريح كرد : علاوه بر اين دو گرمخانه و دو چادر ديگر با همين ظرفيت در مناطق پر تجمع از سوي شهرداري در حال تجهيز هستند.

شهردار تهران با ساكنان منطقه ۱۸ ملاقات مي كند
گروه شهري: دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران روز پنجشنبه ضمن حضور در منطقه ۱۸ شهر تهران با شهروندان اين منطقه ديدار مي كند.
ساكنان منطقه ۱۸ مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار تهران روزهاي دوشنبه و سه شنبه به روابط عمومي شهرداري منطقه مراجعه كنند.

تلاش براي نوسازي بافت هاي فرسوده تهران
نوسازي محله سيروس در خم مشكلات
گروه شهري- محدثه قيدي: درست چهار ماه بعد از اينكه محله سيروس تهران براساس مصوبه كميسيون ماده ۵ و سازمان عمران و بهسازي شهر تهران به عنوان تنها نقطه فرسوده شهر تهران تعريف و شناخته شد و متعاقب آن مجوزهاي لازم را براي برخورداري از تسهيلات در امر نوسازي دريافت كرد شوراي اسلامي شهر تهران در سي و يكمين جلسه علني خود (۲۵/۹/۸۲) به منظور فعال شدن ساخت و ساز و جلوگيري از خطر ويراني كه بناهاي شهري را تهديد مي كند قضيه اعطاي تراكم تشويقي و بخشودگي از عوارض نوسازي براي قطعات تجميع شده در محله سيروس را بدين شرح به تصويب رساند: تخفيف عوارض در صورت تجميع دو قطعه ۸۰ درصد، سه قطعه ۷۵ درصد، چهار قطعه ۷۰ درصد، ۵ قطعه ۶۵ درصد، شش قطعه ۶۰ درصد و هفت قطعه به بالا ۵۰ درصد خواهد بود، حتي در تبصره اين لايحه مقرر شد در صورتي كه بر اثر تجميع قطعات مساحت كل حاصله پس از اصلاح از ۳۳۰ متر تجاوز كندضريب فوق ۵ درصد ديگر هم كاهش مي يابد. براساس اعلام شوراي اسلامي شهر تهران اين طرح در صورت موفقيت اجرا در محله سيروس، در تمام مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نيز به اجرا در خواهد آمد. تحليل مهندس چمران به عنوان رئيس شوراي اسلامي شهر تهران از تصويب اين طرح اين بود كه چون بافت فرسوده محل سيروس از كمترين امكانات شهري و نيز شرايط ايمني براي زندگي برخوردار نيست لذا ادامه اين بي توجهي نسبت به ضرورت بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده اين محله با عمر حداقل ۷۵ سال، ديري نخواهد پاييد كه محله سيروس را به كانون بحران پايتخت تبديل كند.
اين در حالي است كه مصوبه مرداد ماه سال ۸۲ كميسيون ماده ۵ از آنجايي كه تنها به تعريف و تشخيص فرسوده بودن محله سيروس تهران تأكيد داشت و طرح تفصيلي و اجرايي براي آن پيش بيني نشده بود لذا طرح جامعي براي اجرا قلمداد نشد و علي رغم تسهيلات اعلام شده از طرف شوراي اسلامي شهر تهران همچنان كار نوسازي اين محله تا اوايل سال ۸۳ كه اصلاحات لازم از سوي كارشناسان اين كميسيون اعمال شد به تعويق افتاد. حتي بعد از اعمال اصلاحات و آمادگي شهرداري منطقه ۱۲ براي صدور پروانه ساخت، تاكنون به دليل مخالفت مالكان خرده پا تجميع سازي و تمايل آنها به ساخت عرصه هاي زير ۱۵۰ متر - كه طبق قانون نه تنها فقط از ۱۲۰ درصد تراكم برخوردارند بلكه هيچگونه تسهيلات تشويقي و تخفيف عوارض هم شامل حالشان نمي شود _ اجراي طرح به تعويق افتاده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |