دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۸ - Feb 14, 2005
امام صادق(ع): به بنده چيزي از دنيا جز براي عبرت گرفتن داده نمي شود، و چيزي از او جز براي آزمودن وي دريغ نمي گردد.
اصول كافي ۲ / ۲۶۰
امروز با حافظ
بازار بتان شكست گيرد
يارم چو قدح به دست گيرد
كو محتسبي كه مست گيرد
هر كس كه بديد چشم او را
جشنواره سينماي معناگرا برگزار مي شود
رئيس بنياد سينمايي فارابي گفت: ساخت كاخ جشنواره، در دستور كار معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
عليرضا رضاداد، در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: احداث كاخ جشنواره، به منظور متمركز شدن برگزاري جشنواره در يك مكان بحثي است كه از سالهاي دور در معاونت سينمايي مطرح بوده و حتي چند مكان هم در نظر گرفته شده بود و يكي دو مكان به درصدي از ساخت و ساز هم رسيدند و بعد دوباره كاربري شان براي اين كار از بين رفت كه اطلاعات بيشتر در اين خصوص را دوستانمان در معاونت سينمايي دارند.
وي درباره تغييراتي كه ممكن است در جشنواره  فيلم فجر براي سالهاي آينده اتفاق بيفتد، گفت: مثل پارسال گزارشهاي بخش هاي مختلف را دريافت مي كنيم و پس از بررسي و ارزيابي عملكرد خودمان آرام آرام به سمت اقداماتي مي رويم كه براي جشنواره  سال آينده، بايد اتفاق بيفتد و آن را برنامه ريزي مي كنيم.
وي تصريح كرد: اين جمع بندي ها، ممكن است به تغيير در برنامه ريزي بعضي از بخش ها و شيوه هاي نمايش بعضي از سينماها منجر شود كه در آينده اعلام مي گردد، اما چيزي كه تا حدودي مشخص است بخش معناگراست كه با مستقل شدن دبيرخانه اش، احتمالا به عنوان يك بخش مستقل در طول سال برگزار مي گردد.
رضاداد همچنين با اشاره به بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر گفت: ارزيابي هايمان نشان مي دهد اگر سينماي بين الملل داراي بخش هاي مختلف رقابتي باشد و بازار هم در همين دوران برگزار شود بهتر خواهد بود و احتمالا بخش بين الملل به شكل مستقل برگزار خواهد شد.

موسيقي پاپ «دشت كربلا» با صداي آهنگران در تلويزيون
مركز موسيقي و سرود سازمان صداوسيما هفت اثر موسيقي به مناسبت ايام محرم براي راديو و تلويزيون توليد كرده است.
به گزارش ايسنا، «ميدان عطش» عنوان يكي از آثار سمفونيك توليد شده است كه آهنگساز و تنظيم كننده  آن ماني بلوري و شاعر نصرالله مرداني و خواننده آن محمد عبدالحسيني است.
«كوچ عاشقان» اثر پاپ توليدي به آهنگسازي و تنظيم محمد قليچ خاني و فرهاد برنجان است كه خواننده اين اثر نادر اسماعيل زاده و شاعر آن ايرج قنبري است.
«شور عاشورا» اثر پاپ ديگري از مركز موسيقي و سرود سازمان صدا و سيماست كه آهنگسازي و تنظيم  آن بر عهده علي تفرشي و جمال الدين منبري است، شاعر اين اثر بيژن ارژن و خواننده آن محمد فروزانده فر است.
«دشت كربلا» نيز به مناسبت محرم در قالب پاپ توليد شده است، كه كار آهنگسازي و تنظيم كننده آن صادق آهنگران و محمد ميرزماني است و شاعر حجت الله اباذري و خواننده آن نيز حاج صادق آهنگران است.

فروش فيلم ها در سينماهاي تهران
فيلم هايي كه از چند ماه قبل در سينماهاي تهران به نمايش عمومي درآمدند، اغلب همزمان با جشنواره نيز به اكران خود تاكنون ادامه دادند. براساس همين گزارش تا تاريخ ۱۹ بهمن ماه «دوئل» همچنان عنوان پرفروش ترين فيلم در تهران را دارد و در ۹۰ روز نمايش در ۱۵ سينما ۶۱۳ ميليون تومان فروخته است.
«بله برون» بعد از ۱۹ روز نمايش در ۱۳ سينما فروشي معادل ۳۸۴ ميليون تومان داشت و «خداحافظ رفيق» بهزادپور كه هم اكنون جاي خود را به «صبحانه اي براي دو نفر» داده است، در ۲۷ روز نمايش در ۵ سينما ۱۱ ميليون تومان فروخت.
رسم عاشق كشي خسرو معصومي در ۳۸ روز نمايش در ۱۲ سينما فروشي معادل ۵۴ ميليون تومان داشت و «قدمگاه» محمدمهدي عسگرپور در ۴۷ روز نمايش در ۱۳ سينما ۹۳ ميليون تومان فروخت.
«خوابگاه دختران» نيز در ۸۵ روز نمايش در ۱۷ سينما ۴۲۲ ميليون تومان فروش كرد و «هيام» محمد درمنش در ۳۱ روز نمايش در ۶ سينما فروشي معادل ۱۵ ميليون تومان داشت.

۴ فيلم پروانه ساخت گرفتند
شوراي  صدورپروانه  فيلم سازي  ۳۵ ميليمتري ، مجوز ساخت  فيلم  جديد ابراهيم حاتمي كيا و سه  فيلم  ديگر را صادر كرد.
فيلم هاي  شب  بخير فرمانده  به  كارگرداني  انسيه  شاه حسيني  و تهيه كنندگي  سيدسعيد سيدزاده ، سفر به  شوشتر به  كارگرداني  مجتبي  راعي  و تهيه كنندگي  محمدحسين حقيقي ، بنام  پدر به  كارگرداني  و تهيه كنندگي  ابراهيم  حاتمي كيا و چند مي گيري  گريه  كني  به  كارگرداني  شاهد احمدلو و حسن  توكل  نيا در مقام  تهيه كننده  پروانه  ساخت  دريافت  كردند.
فيلم  «به  رنگ  ارغوان » آخرين  ساخته  ابراهيم  حاتمي كيا برغم  داشتن  پروانه  نمايش  از اكران  در جشنواره  فجر بازماند. «سيدجمال  ساداتيان » تهيه كننده  اين  فيلم  در آستانه  بيست  و سومين  جشنواره  فيلم  فجراين  اثر را از جدول  نمايش  جشنواره  خارج  كرد.

اعتراض انجمن نويسندگان كودك و نوجوان
به برگزارنشدن جشنواره تئاتر كودك
انجمن  نويسندگان  كودك  و نوجوان  در نامه اي  به  «احمد مسجدجامعي » وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  درخصوص  برگزارنشدن  جشنواره  تئاتر كودك  اعتراض  كرد.
به  گفته  دبيرخانه  انجمن  نويسندگان  كودك  و نوجوان ، پيش  از اين  نيز انجمن  در اين  رابطه  اعتراض  كرده  بود كه  با ارجاع  اين  موضوع  از سوي  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي به  محمدحسين  ايماني  خوشخو معاون  امورهنري  وزارت  ارشاد پي گيري  اين  مساله  شكل  اجرايي تري  به  خود گرفته  بود.انجمن  نويسندگان  نيز با ارسال  نامه اي  به  معاونت  امور هنري ، خواستار پي گيري  اين  موضوع  شده  بود.
در اين  نامه  خطاب  به  وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي آمده  است : پيرونامه  انجمن  نويسندگان  كودك  و نوجوان به  جناب  عالي  و دستور شما به  معاونت  هنري  جهت  پيگيري  اين  درخواست ، انتظار مي رفت  كه  اين  مهم  در دستور كار آن  وزارتخانه  قرار گيرد.
در ادامه نامه  آمده است: برغم  گذشت  چندين  ماه  انجمن  هيچ  گونه  پاسخ  قانع كننده  اي از معاونت  هنري  در اين  ارتباط دريافت  نكرده  و پيگيري هاي  انجمن  بدون  پاسخ مانده  است .
مدير روابط عمومي مركز هنرهاي  نمايشي  وزارت  ارشاد نيز در اين باره  به خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : اداره  كل  فرهنگ  و ارشاد استان  همدان  متولي  برگزاري  اين  جشنواره  بوده  و اين  مركز مسئوليتي  در برپايي  آن  ندارد.

برگي از تاريخ
تعرض نظامي چين به ايران به خاطر اسب!
۱۴ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۳۴۹ در استراسبورگ فرانسه گروهي از يهوديان را سوزاندند. يك روزنگار مسيحي شمار مقتولان را دو هزار تن نوشته است. در سال ۱۷۷۹ كاپيتان «جيمز كوك» انگليسي در سفر خود به منطقه اقيانوس آرام، در مجمع الجزاير هاوايي به دست يكي از مردان اين جزيره كشته شد. هاوايي كه «كوك» در خاطراتش آن را جزاير «ساندويچ» نوشته است در آن زمان يك كشور مستقل، متمدن و داراي پادشاه بود. كوك در جريان دريانوردي به هرجا كه مي رسيد، جريان ديدار خود را در دفتر كشتي اش (اصطلاحاً «لاگ» كشتي) مي نوشت و يا يك پرچم در آن سرزمين به زمين فرو مي كرد كه براي بوميان تماشايي بود. انگلستان به استناد همين يادداشت ها بعداً خود را مالك آن مناطق از استراليا و نيوزيلند تا…اعلام كرد. در سال ۱۹۴۱ آلمان براي حمايت از ايتاليائي ها در شمال آفريقا كه مورد حمله نظامي انگليسي ها قرار گرفته بودند در ليبي نيرو پياده كرد. در سال ۱۹۴۲ چتر بازان ژاپني در سوماترا (اندونزي) در نقاط سونامي زده كنوني فرود آمدند و ضمن جنگ با هلندي ها به تصرف اين منطقه پرداختند. در سال ۱۹۵۶ خروشچف رهبر وقت شوروي در كنگره حزب كمونيست اين كشور خشونت هاي استالين را محكوم كرد. در سال ۱۹۵۸ سلاطين ساخت انگلستان اردن و عراق كه موجوديت خود را در برابر گسترش ناصريسم در خطر مي ديدند تصميم به تأسيس فدراسيوني مركب از دو كشور گرفتند كه پنج ماه بعد كودتاي قاسم ژنرال متمايل به كمونيسم به عمر سلطنت در عراق پايان داد. در سال ۱۹۸۹ از سوي آيت الله العظمي امام خميني براي سر سلمان رشدي نويسنده كتاب آيه هاي شيطاني جايزه تعيين شد.
اينك برگ امروز: ۱۴ فوريه سال ۱۰۲ ميلادي «وادي» خاقان وقت چين با استفاده از فرصت درگيري ايران با روميان در غرب، چهل هزارتن از نيروهاي خود را روانه منطقه فرغانه (شمال جيحون) كرد. اين حمله بدون نياز به اعزام افراد پادگان هاي تپورستان (مازندران)، آثرپاتيگان (آذربايجان) و پارس (سراسر جنوب ايران تا اصفهان و ري)، توسط نيروهاي محلي پارت (خراسان)، آريانا (افغانستان غربي امروز) و كهستان در هم شكسته شد و بسياري از چينيان به اسارت درآمدند. اسيران چيني هدف حمله را به دست آوردن اسبان دره فرغانه كه بزرگتر از اسبان چين، نيرومند و پرطاقتند بيان كردند. قضيه به مهستان (سناي ايران) در تيسفون گزارش شد و قرار شد كه اگر خاقان پوزش بخواهد اسيران چيني آزاد و سه هزار اسب نيز به خاقان فروخته شود كه خاقان پذيرفت و بابت بهاي اسبان، به جاي پول به ايران ابريشم تحويل داد. بايد دانست كه واژه «آثرپاتيگان» از نام آثرپاتي (آذربد نگهبان آتشكده) شهربان اين خطه گرفته شده كه هنگام حمله اسكندر در صدر اين ساتراپي (ايالت) ايران بود.
www. iranianshistoryonthisday.com

عكس هاي عاشورا در عكسخانه شهر
منتخبي از عكس هاي مراسم عزاداري ماه محرم در ابيانه، ماسوله، شوش دانيال برگزار مي شود. نمايشگاه فوق شامل ۳۵ قطعه عكس رنگي در اندازه ۳۰*۲۰ از آقاي اميرعلي جواديان است. وي فارغ التحصيل رشته عكاسي از دانشگاه تهران، داراي درجه يك هنري در رشته عكاسي، مدرس دانشكده هاي هنري بوده و تخصص اش در رشته هاي عكاسي جنگ، طبيعت، مستند اجتماعي و تبليغات صنعتي مي باشد.اين نمايشگاه از ۲۷ بهمن تا ۲۷ اسفند ۱۳۸۳ در عكسخانه شهر وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي گردد. همچنين عكس هاي نمايشگاه همزمان در سايت عكسخانه به نمايش گذاشته مي شود.علاقه مندان مي توانند براي بازديد از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ و پنج شنبه ها ساعت ۹ تا ۱۳ به نشاني ميدان هفت تير، خيابان بهار شيراز، موزه عكسخانه شهر مراجعه كنند.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره كيسه صفرا
از دكتر روزنفلد دو سئوال درباره سنگ كيسه صفرا و حذف اين كيسه با عمل جراحي شده و وي گفته است كه سنگ در داخل كيسه صفرا و هنگام انبار شدن صفرا به دليل نامتوازن بودن شرايط شيميايي بدن به وجود مي آيد و در صورت نبودن كيسه صفرا، سنگي هم به وجود نخواهد آمد.
پس از حذف كيسه صفرا، انتقال ماده اختصاصي هضم چربي، از كبد به روده كوچك ادامه خواهد يافت و تنها واسطه اي در كار نخواهد بود.

بهارستان
شعر اگر هجوم نباشد، دفاعي براي مرگ است.
حكايت آشنايي _ احمدرضا احمدي

تازه هاي دنياي رسانه ها
آيا همه رويدادهاي روز به دست مردم مي رسد ؟
از فوايد خواندن تاريخ، مرور كردن روزنگارها (محل ثبت روزانه رويدادها) است تا به مرور زمان از ياد نروند، بررسي و حقيقت يابي شوند، مورد قضاوت قرار گيرند و از آنها پندگيري شود و اين، روزنامه نگار است كه بايد در همان روز وقوع، اين رويدادها را با نهايت دقت و امانتداري جمع آوري كند و به دست «ثبت» دهد كه اگر او كامل و دقيق نباشد (كه در دهه هاي اخير نبوده است) نسل هاي بعدي محكومند كه بي خبر بمانند و اشتباهات گذشته را تكرار كنند. رويدادي كه امروز مي توان آن را به آساني نوشيدن آب به دست ثبت داد، فردا و فرداهاي دور تنها با مشقت و صرف وقت و هزينه مي شود آن را از لابلاي يادداشت هاي اداري، خصوصي و... به دست آورد، نوسازي كرد (به صورت متاع رسانه اي درآورد) و اين بار به عنوان يادآوري و هشدار ارائه كرد. چرا در دهه هاي اخير ثبت همه رويدادها به همان صورتي كه اتفاق مي افتند دشوار است؟ زيرا كه هر مقام داراي مشاور تبليغاتي (روابط عمومي كه گاهي يك خبرگزاري بين المللي است) شده است، كه رويدادها را برحسب منافع و مصالح «مقام» تحريف و مطرح مي سازد و يا اين كه در دهان او مي گذارد تا بيان دارد، يعني نطق مقامات را هم همين ها (نطق نگاران) تهيه مي كنند كه اصطلاحاً «مصنوعي» است.
چرا با اين همه ابزار ارتباطي و اطلاع رساني، مردم امروز از حقايق بي اطلاع مي مانند و به همين صورت آيندگان؟ زيرا كه واقعيت ها و همه رويداد ها به آنان داده نمي شود.
رسانه ها پر از خبر و مطلب است ولي همه اش تشريفات، اطلاعيه و اعلاميه، آمار نادقيق مصلحتي و شرح ديد و بازديد هاي رسمي است. در سابق در وطن خودمان، هر ماه ميزان پول در گردش و متوسط بهاي كالا با تحليل و تفسير انتشار ميافت، در پايان هر سال جزئيات درآمد حاصل از نفت اعلام مي شد، هر هفته شمار پرونده هاي وارده و مختومه دادگستري و نوع آنها به نظر مردم مي رسيد، جزئيات بودجه و دخل و خرج ها با تفسير و تحليل منتشر مي شد و در كتابخانه ها در دسترس بود، همه انتصابات و نقل و انتقال هاي اداري و تغييرات شركت هاي غيردولتي و مسافرت هاي خارجي مقامات به طور روزانه به چاپ مي رسيد و... با وجود اين، همين فيلترها هم نمي توانند مانع رويدادهاي مشهود شوند كه يادآوري آنها به مناسبت روز وقوع، جالب، تأمل برانگيز و پند آموز است، از جمله دو رويدادي كه در زير مي آيد: امروز درست يك سال از روزي مي گذرد كه ولاديمير پوتين رئيس كشور روسيه كار جلب «رأي» براي تجديد انتخاب خود را با بيان اين حقيقت آغاز كرد كه مردم عادي از انحلال شوروي طرفي نبستند و سودي نبردند و برنده اين تراژدي، در هر جمهوري، گروهي كم شمار و نخبگان بودند و... وي انحلال شوروي را يك اشتباه تاريخي بزرگ خواند. در طول يك سال گذشته (پس از تجديد انتخاب) ديديم كه نتوانست و يا نخواست كاري براي رفع آن اشتباه صورت دهد و آن انحلال با اختراع «انقلاب هاي نارنجي» عميق تر شد كه مي رود غير قابل برگشت شود. امروز همچنين درست ۵۰ سال از دو روزي مي گذرد كه شهر «درسدن» آلمان با ۱۱۸۳ بمب افكن انگليسي و آمريكايي ويران و جمعاً ۴۵ هزار تن كشته و۹۰ هزار نفر ديگر مجروح شدند. در اين بمباران در آخرين روزهاي جنگ جهاني دوم، بمب هاي آتشزا بر اين شهر بي دفاع فرو ريخته شد كه گرمايي معادل ششصد درجه ايجاد و تير هاي آهن ساختمان ها را ذوب مي كرد. ۴ سال پيش از اين بمباران (در همين روز)، هيتلر سرمست از پيروزي تصرف لهستان، فرانسه و... به كمك ايتاليا به شمال آفريقا نيرو فرستاده بود و چندي بعد هم شوروي را مورد حمله قرار داده بود و با اين زياده طلبي ها، آلمان را به صورتي درآورده بود كه چند توپ ضدهوايي براي دفاع از «درسدن» نداشت.
تيترها و تفسيرهاي مهم ديروز رسانه هاي آمريكا
برخي از تيترهاي بزرگ و تفسيرهاي ديروز رسانه هاي آمريكا از اين قرار بود:
* برجستگان حزب دمكرات آمريكا در نشست سراسري خود «هوارد دين» را به رياست اين حزب برگزيدند تا شكست هاي اين حزب در انتخابات نوامبر گذشته را جبران كند.
وي يك پزشك چپگراست كه وارد سياست شده و قبلاً فرماندار ايالت ورمانت بود.
شنيده شده كه از او قول گرفته اند كه چپگرايي نكند زيرا كه چپگرايي «جان كري» در انتخابات گذشته سبب ترس ثروتمندان آمريكايي و شكست حزب دمكرات شد. بالا رفتن بهاي مستغلات و كسب و كار بر شمار ثروتمندان آمريكا افزوده است. دين گفته است كه انتقادهاي خود را روي سياست خارجي جورج بوش و حزب جمهوريخواه متمركز خواهد كرد. دكتر دين جوان و پر انرژي و در سخنراني هايش روش تهاجمي دارد.
* در آمريكا گرفتن گواهينامه رانندگي و يا تمديد آن سخت خواهد شد. روزگاري به هركس، صرف نظر از وضعيت اقامت او درآمريكا گواهينامه رانندگي مي دادند زيرا كه جز در چند شهر بسيار بزرگ، اتوبوس شهري و مترو در همه نقاط شهرها وجود ندارد و بدون داشتن اتومبيل، فعاليت محدود است. مجلس نمايندگان آمريكا پريروز با اكثريت ضعيفي لايحه دولت مبني بر سختگيري در دادن گواهينامه رانندگي را تصويب كرد. پس از اجراي اين قانون، متولدين كشورهاي ديگر از جمله دارندگان كارت اقامت دائم بايد مدت ها صبر كنند تا اجازه صدور گواهينامه و يا تمديد آن از سوي وزارت امنيت داده شود و در صورتي كه چنين اجازه اي داده نشود، تنها دادگاه است كه مي تواند حكم به صدور گواهينامه دهد كه تشريفات طولاني و هزينه سنگين دارد.
* در شهرهاي مختلف روسيه، به تحريك كمونيست ها صدها هزار روس بار ديگر به خيابان ها ريختند و برضد ولاديمير پوتين و برنامه محدود كردن مزاياي بازنشستگان از سوي دولت او اعتراض كردند. ادامه اين اعتراض ها موضع پوتين را مخصوصاً در مذاكرات ۲۴ فوريه (هفته آينده) با بوش در براتيسلاوا تضعيف خواهد كرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
پارو
صبح كه برخاستم غم همه عالم ريخت تو دلم، خونه پاي كوه و سن بالا و برف سنگين و من تنها. از دور صداي برف پاروكن ها مي آمد. «خدا كند يكي شون بياد» !
دعام مستجاب شد صدا از تو كوچه مي اومد پنجره رو باز كردم صداش كردم بياد بالا، خواست حرفي بزنه هوا سرد بود، پنجره رو بستم.
در آپارتمان رو كه باز كردم با يك شاخه سبز كاج و لبخند به لب جلوي در بود. از خجالت آب شدم. مي گفت روزاي تعطيل مي آد كوه و تمرين مي كنه...
خواننده محبوب شهر رو به يك استكان چاي دعوت كردم.
عليرضا پوراميد

گشتي در دنياي خبرها
علاقه به مادرزن
لندن: نتايج تازه ترين نظرسنجي حاكي از آن است كه سه چهارم مردان در انگليس، مادر زن خود را دوست دارند. ۷۹درصد از مردان اين كشور به مادرزن و ۷۶درصد از زنان به مادر شوهر خود علاقمند هستند و با آنان مشكلي ندارند. همچنين از هر ۵ مادرزن تنها يك نفر در زندگي فرزند خود دخالت مي كند. جالب اينكه ۶درصد مردم انگليس از مادرزن خود مي ترسند.
شرمندگي بازرس
لندن: مدير يك مدرسه در انگليس، كراوات بازرس آموزش و پرورش را در برابر چشمان ۶۰۰ دانش آموز با قيچي تكه تكه كرد. مدير مدرسه كه درباره راستگويي سخن مي گفت پس از پايان هر جمله از سخنراني اش، تكه اي از كراوات بازرس را قيچي كرد.
البته در پايان سخنراني مدير مدرسه يك كراوات نو در اختيار بازرس قرار داد و از وي عذرخواهي كرد. مدير در توجيه عملكرد خود گفت: من اين كار را انجام دادم تا سخنراني ام براي هميشه در ذهن دانش آموزان باقي بماند.
مربي زير پاي شاگرد
نيويورك: مربي يك آموزشگاه رانندگي توسط يكي از شاگردانش له شد.
وي كه قصد داشت نحوه صحيح حركت با دنده عقب را به شاگرد خود بياموزد، از داخل خودرو خارج شد و به هدايت شاگرد پرداخت، اما ناگهان پاي شاگرد روي پدال گاز لغزيد و با قدرت هرچه تمام تر آن را فشار داد، به همين دليل مربي نگون بخت زير چرخ هاي خودرو له شد. اين مربي ۶۴ ساله كه ۲۰ سال است در آموزشگاه رانندگي فعاليت مي كند به دليل شكستگي از چند ناحيه تحت عمل جراحي قرار گرفت و هم اكنون در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان بستري است.
راننده سرويس خاطي
فيلادلفيا: يكي از شبكه هاي تلويزيوني آمريكا فيلم ويديويي وقايع نادري را كه در محل كار شهروندان رخ مي دهد، خريداري مي كند، به همين دليل راننده سرويس يك دبستان تصميم گرفت يك فيلم ويديويي بسيار مهيج تهيه كرده و به شبكه تلويزيوني مورد نظر بفروشد.
به همين دليل وي در سرويس مدرسه، دانش آموزان را تشويق كرد كه در حين حركت اتوبوس، بالا و پايين بپرند، با هم كتك كاري كرده و به سوي يكديگر ميوه پرتاب كنند. اين راننده در حين ناآرامي دانش آموزان چند دقيقه اي از آنان فيلمبرداري كرد غافل از اينكه دوربين مدار بسته اتوبوس از تمام وقايع فيلمبرداري كرده است. پس از اينكه فيلم دوربين مداربسته به دست پليس رسيد، راننده تحت پيگرد قانوني قرار گرفت.
عاقبت كري خواندن
ناپل: دو گانگستر در ايتاليا به دليل كري خواندن فرزندانشان براي هم، جان خود را از دست دادند.پسران ۱۴ و ۲۰ ساله اين دو گانگستر هر يك مدعي شده بودند كه پدر آنها قوي ترين مرد جهان است. همين كري خواندن آنها باعث شد تا دو پدر به دوئل با هم بپردازند كه در جريان اين دوئل مسلحانه، يكي از گانگسترها زودتر از ديگري شليك كرد و رقيبش را به قتل رساند.اما اين پايان ماجرا نبود، چون فرزند گانگستر مقتول با اسلحه پدر، گانگستر قاتل را از پاي درآورد.
سارق ناشي
تگزاس: چند روز پيش يك جوان ۲۲ ساله وارد يك فروشگاه شد و با پاشيدن پودر فلفل به صورت صندوقدار فروشگاه، مبلغ ۲۰۰ دلار از صندوق وي به سرقت برد. اما سارق كيف پول خود را روي ميز صندوقدار جا گذاشت. پليس نيز پس از چند روز با منزل سارق تماس گرفت و از او خواست با مراجعه به اداره پليس، كيف پول مفقود شده خود را دريافت كند. اين جوان سارق نيز كه تصور مي كرد پليس واقعا از جريان سرقت در فروشگاه بي اطلاع است براي دريافت كيف پول خود به اداره پليس مراجعه كرد كه در همانجا به دام افتاد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۲۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۵۱ دقيقه

گل و گياه
آپور و كاكتوس
000471.jpg
نام علمي:Aporocactus flagelliformis
خانواده:CACTACEAE
اين كاكتوس به ارتفاع ۵/۷ و گستردگي ۳۰ سانتي متر رشد مي كند. داراي ساقه هاي سبز مايل به خاكستري و استوانه اي بوده گلهاي قيفي شكل قرمز _ ارغواني در اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به نور غيرمستقيم و خاك داراي كمپوست كاكتوس و تغذيه ماهيانه با كود تپاسه نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۰-۷ درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر به محض رسيدن در دماي ۲۱ درجه سانتي گراد و تهيه قلمه در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |