دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۸ - Feb 14, 2005
خاتمي: نمي توان حرف بوش را
از حرف بن لادن تشخيص داد
ايسنا: رئيس جمهور، محرم را ماه عشق و دلدادگي، مردانگي و جوانمردي، عزت و حرمت انسان، ماه پيروزي در سايه مظلوميت، ماه خون خدا، ماه پيروزي خون بر شمشير و داد بر بيداد توصيف كرد و با اشاره به نقش بي بديل و بي نظير عاشورا در تاريخ كشور، خاطرنشان كرد كه با توسل به مكتب اباعبدالله حسين(ع) و راه او مي توانيم به آينده اميدوار باشيم.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي طي سخناني در جمع نخبگان و نمايندگان تشكل هاي مختلف استان كرمانشاه، در پاسخ به سئوالاتي مبني بر اين كه پس از برداشتن گام اول و دوم در دو دوره گذشته گام سوم چيست؟ و اين كه چرا گفته مي شود خاتمي عقب نشيني كرد؟ اظهار داشت: همه گام ها در كشور ما بايد در يك مسير و راه برداشته شود.
اگر آن راه هموار باشد گام هاي اول، دوم و سوم و تا بي نهايت هم مي توان در اين مسير برداشت و اگر خداي ناكرده راه دچار خلل شود هيچ گامي نمي توان برداشت.
راهي كه بايد در آن گام برداشت جمهوري اسلامي است كه خون بهاي اين مردم و حاصل مردمي ترين و آزادانه ترين انقلابي است كه لااقل در يك قرن گذشته و شايد در همه طول تاريخ و قرون مختلف با اين حجم و ابعاد رخ داده است.
وي با بيان اين كه چگونه تعريف كردن جمهوري اسلامي مهم است، خاطرنشان كرد: معتقدم و روي اين اعتقاد خود ايستاده ام و برخلاف نظر بعضي ها، يك سانتي متر و حتي يك ميلي متر از آن عقب نشيني نكرده و نخواهم كرد. تا وقتي هم كه هستم در مسير جمهوري اسلامي ادامه خواهم داد و معتقدم راه نجات مردم ايران در آن است.
اين راه مي تواند الگويي از نحوه سلوك و روش و رفتار را در دنياي پرتنش و آشوب كنوني مشخص كند.
خاتمي  با اشاره به اين كه جمهوري و اسلامي هركدام معني خود را دارند، تأكيد كرد: وقتي مي گوييم جمهوري يعني در مقابل همه سيستم هاي موجود حكومتي، جمهوري را انتخاب كرده ايم كه محتواي آن هم دموكراسي و مردم سالاري است.
مردم سالاري مقدماتي دارد كه اگر آن ها نباشد هر ادعايي هم بكنيم مردم سالاري نيست و اين مقدمات ديني و غيرديني ندارد.
وي افزود: وقتي مي گوييم جمهوري يعني مردم در حكومت اصل هستند، تعارف هم نداريم، يعني حكومت هيچ خاستگاه و جايگاهي جز مردم ندارد.
وي با تأكيد بر اين كه در جمهوري مبنا و منشا قدرت مردمند، افزود: اگر مردم خواستند آن حكومت مشروعيت پيدا مي كند و مي تواند كار خود را انجام دهد و اگر نخواستند ولو اين كه حق به جانب اوست حكومت حق ندارد كه خود را به مردم تحميل كند.
رئيس جمهور پايه دوم دموكراسي در جمهوري اسلامي را پاسخگويي و مسئوليت پذيري حكومت در برابر مردم دانست و خاطرنشان كرد: لازمه اين كار آزادي انديشه و بيان در جامعه است تا بتوان قدرت را مورد سئوال قرار داد.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اين كه ميان ليبراليسم و اسلام تفاوت هاي مهمي  وجود دارد، گفت: دموكراسي يك راه و بستر است كه مي تواند در آن حكومت اسلامي  را پياده كرد، وقتي اين حكومت مستقر شد، بايد احكام و ارزشهاي الهي و اسلامي  بر آن حاكم باشد، نه ارزش هاي ليبرالي، تا آن وقتي كه آن پايه كه خواست مردم است، آن را بخواهند.
اما در مورد اسلام بايد پرسيد، كدام اسلام؟ اسلامي  كه زمان و مكان را درك كرده باشد و بتواند مسائل را حل كند.
وي با اشاره با اين كه امروز يك جريان بسيار خطرناك طالباني و القاعده در دنيا حضور دارد، گفت: مشكل ما، ذات دو صداي خشونت آميز و ظاهرا انعطاف ناپذيري است كه از دنيا بيرون مي آيد. يكي در افغانستان زمان طالبان است و ديگري از كاخ سفيد. گرچه اين دو روبه روي يكديگرند و همديگر را مي كوبند و مي زنند.
همان گونه كه طالبان مي گويد هركه مانند من نمي انديشد كافر، ملحد و مهدور الدم است، مي توان به خاطر كشتن او حتي هزاران انسان بي گناه را پودر كرد و به هوا فرستاد، عين همين صدا از كاخ سفيد مي آيد، مي گويد هر كه با ما نيست، بر ماست و جنگ عليه او، يك جنگ مقدس است.
اگر يك ذره لعاب ها را كنار بزنيم، نمي توان حرف بوش را از حرف بن لادن تشخيص داد.
رئيس جمهور با تأكيد بر آزادي بيان و انديشه اظهار داشت: البته معتقدم هر نظامي ضوابطي دارد و آنها را بايد اجرا كرد.
نمي شود بگوييم يكي بيايد حرف الحادي بزند يا ترويج فساد و زشتي در جامعه كند. اما در عين حال ما بايد همانطور كه امام گفت كه كاري نكنيد در پيچ و خم جهان متمدن امروز، اسلام متهم به ناتواني شود، اسلام نو را در عين وفاداري به چارچوب ها و پايه هاي اصلي با اجتهاد نو كه جوابگوي روزگار ما باشد عرضه كنيم و در اين راه اول بايد تكليف خودمان را روشن كنيم.
خاتمي افزود اگر خواستار دموكراسي هستيم جز از طريق دين، دموكراسي در اين كشور مستقر نخواهد شد، از سويي دموكراسي غيرديني را علاوه بر اين كه مستقر نمي شود، ما نمي خواهيم، اكثريت جامعه ما هم نمي خواهد.
وي با اشاره به ديدگاه حضرت امام كه جمهوري اسلامي بر مبناي آن بنا شد، گفت: اين جمهوري اسلامي است كه معتقدم در چارچوب هاي آن، گام ها را مي شود برداشت. من از اين دفاع مي كنم.
چه رئيس جمهور باشم چه در كتابخانه ملي باشم و چه در رأس يك تشكيلات به نام گفت وگوي تمدن ها در دنيا باشم، چه يك فرد كه در خانه ام نشسته ام و گاهي با افراد سر و كار دارم، اين را گفته ام و اين راه را هم رفته ام.
همين جا بگويم از آزادي، از عدالت و حقوق انسان از اين پايگاه دفاع كرده ام و مي كنم و يك سر سوزن از مواضع خودم عقب ننشسته ام، البته شما حق داريد كه بگوييد چرا در اين شعارهايي كه مطرح كرديد، پيشرفت حاصل نشد.
خيلي شعارها داديم كه تحقق پيدا نكرد، اما اين به معناي عقب نشيني نيست؟! يعني بنده بيايم اعلام جنگ كنم با نظامي كه اصلش را قبول دارم؟ من معتقدم كه اگر اين از بين برود آن طرفش اصلا معلوم نيست كه چه باشد. حال منهاي اعتقاد. حضراتي كه خواستار تغيير قانون اساسي و تغيير نظام هستند چه تضميني مي دهند كه نظام برود يك دموكراسي به معني غربي اش پياده مي شود؟! امكان ندارد يك همچين چيزي.
با كدام مردم و اعتقادات، با كدام پشتوانه، آمريكا سلطه خودش را بر دنيا مي خواهد و الا آمريكا از ارتجاعي ترين حكومت هاي دنيا به عنوان هم پيمان هايش دفاع مي كند. ما ادعا نداريم كه جمهوري اسلامي عيب ندارد. نمي گوييم كه بعضي جاها حقوق بشر پايمال نمي شود. نمي گوييم رفتاري كه با نويسندگان و خبرنگاران مي شود همه اش درست است. ما نمي گوييم كه وضعمان، از نظر اسلامي ايده آل است، اما به صراحت مي گويم كه وضع ما حتي با معيارهاي امروز از همه همسايگانمان بهتر است و در عين حال ملت ما دارد اسلام واقعي را در مقابل اسلام طالباني تجربه مي كند و مي خواهد دموكراسي را پياده كند كه اين نظام مورد هجوم همه جانبه آمريكاست. وي گفت: عقب نشيني يعني اين كه بنده بيايم با فشارهايي كه براي ضربه خوردن جمهوري اسلامي است همصدا شوم.
اگر جمهوري اسلامي از بين رفت، حكومت دموكراتيك در اين مملكت ايجاد نخواهد شد.
سفر خاتمي لغو شد
بهره برداري  از سد مخزني  گاوشان  كامياران  در استان  كردستان  روز گذشته  با پيام  تلفني  آقاي  سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  آغاز شد.
رئيس  جمهور قرار بود، در مراسم  افتتاح  و بهره برداري  از سد گاوشان  حضور يابند ولي  به  دليل  شرايط نامساعد جوي  بالگرد حامل  وي  نتوانست  از كرمانشاه  عازم  كامياران  شود. خاتمي قبل از ظهر ديروز به تهران بازگشت.

حداد عادل :
مردم به آمريكا اعلام كردند كه حامي نظام اسلامي هستند
گروه سياسي _ زهرا محمدزاده: رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز دفاع از استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را پيام مردم در راهپيمايي عظيم ۲۲ بهمن خواند و افزود: عليرغم اوضاع نامساعد جوي مردم امسال هم با شور و شوقي وصف ناپذير در راهپيمايي شركت كردند و با زبان گويا به دشمنان به خصوص آمريكا اعلام كردند كه مردم ايران از انقلاب و نظام اسلامي خود حمايت مي كنند و روح ظلم ستيزي و مبارزه با سلطه بيگانه در آنها زنده است. حداد عادل سپس به ماه محرم اشاره نمود و گفت قيام اباعبدالله براي امر به معروف و نهي از منكر بود.رئيس مجلس با اشاره به مشكلات مردم استان گيلان و شهر رشت خواستار تلاش مسئولان براي رفع اين مشكلات شد.
گزارش كامل دفاعيه وزير ارتباطات، مصوبه مجلس و تصويب يك فوريت لايحه برداشت ۸۰۰ ميليون دلار براي اتمام طرح هاي عمراني در صفحه اقتصادي امروز روزنامه منتشر شده است.
در حاشيه
*صبح ديروز جمعي از كارمندان اداره پست و مخابرات استانهاي مختلف كشور از جمله اصفهان، مازندران و بوشهر با تجمع مقابل مجلس شوراي اسلامي نسبت به بازخريد شدن خود اعتراض كرده و خواستار احقاق حق خود و اشتغال در اداره پست و مخابرات شدند.
* معلمان حق التدريسي سراسر كشور با تجمع در مقابل درب مجلس شوراي اسلامي نسبت به عدم استخدام خود در وزارت آموزش و پرورش اعتراض كردند.
رضا طلايي نيك نماينده بهار و كبودرآهنگ در تذكر آئين نامه اي خود نسبت به شيوه استخدام معلمان حق التدريسي انتقاد كرد و آن را حاوي نگرش سليقه اي دانست.
حداد عادل در پاسخ به تذكر وي گفت: دستگاه ها مكلف هستند مصوبات مجلس را اجرا كنند و در اين مورد اخير هم از كميسيون آموزش و تحقيقات مي خواهم موضوع را پي گيري كنند.
* محمدمهدي مفتح، مخبر كميسيون تلفيق گفت: ظرفيت درآمد دولت از محل فروش ساختمان هاي دولتي ۹۱ ميليارد ريال پيش بيني شده كه اين رقم در كميسيون تلفيق به ۲۰ هزار ميليارد ريال افزايش پيدا كرده است.
*ميرتاج الديني نماينده تبريز در مجلس گفت، مخالف كاهش بودجه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوده است.
وي همچنين افزايش بودجه نهادهاي ديني و مذهبي را امتيازي براي دولت اصلاحات در مقايسه با دولت هاشمي عنوان كرد.
* علي احمدي نماينده ممسني از شور دوم طرح الزام دولت به دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي كه روز سه شنبه هفته جاري در كميسيون امنيت ملي صورت مي گيرد ،خبر داد.

اخبار سياسي
رييس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان:
حمله نظامي آمريكا به ايران عاقلانه نيست
مهر: رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان در گفت وگويي در خصوص برنامه هاي هسته اي ايران خاطرنشان ساخت: كاملاً بديهي و واضح است كه تمام مسايل به چگونگي گفت وگوهاي ايران و اروپا باز مي گردد، اين در حالي است كه حمله نظامي آمريكا به ايران عاقلانه نيست. فولكر روهه رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان در گفت وگو با راديو آلمان در خصوص اظهارات اخير كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا مبني بر عدم حمله نظامي آمريكا در حال حاضر به ايران و همچنين سخنان جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا در مقابل كنگره مبني بر منتفي نبودن حمله نظامي به اين كشور، اظهار داشت: من با بسياري از سناتورهاي آمريكايي و كارشناس در مسايل استراتژيك در اين زمينه گفت وگو كرده ام. رئيس كميسيون سياست خارجي پارلمان آلمان كه در آستانه سفر به ايران قرار دارد، افزود: اين امر كاملاً بديهي و واضح است كه تمام مسايل به چگونگي گفت و گوهاي ايران و اروپا باز مي گردد. مقامات آمريكايي بتازگي اعلام كردند كه آنها نيز خواهان در پيش گرفتن سياستهاي ديپلماتيك در برابر برنامه هاي هسته اي ايران هستند.
وي همچنين تصريح كرد: به عقيده من، در حال حاضر نمي توان به يك نتيجه گيري مشخص در خصوص پرونده هسته اي ايران دست يافت بلكه بايد با صرف زمان و انجام پاره اي ديگر از گفت وگوها به انتظار نشست.
بر اساس لايحه ارائه شده به سنا
۱۰ ميليون دلار كمك به مخالفين جمهوري اسلامي ايران اختصاص مي يابد
ايرنا: يك سناتور آمريكايي طرحي را داير بر تحريم كلي ايران و حمايت از مخالفان جمهوري اسلامي كه به دموكراسي پايبند هستند به مجلس سناي آمريكا ارائه كرد.
سناتور ريك سانتروم رئيس مجمع جمهوري خواهان در سناي آمريكا، هفته گذشته لايحه اي را با عنوان آزادي ايران و حمايت از آن به سنا تسليم كرد.اين لايحه تمام تحريم ها، نظارت ها و قوانيني  را كه در حال حاضر عليه ايران وجود دارد در بر مي گيرد. علاوه بر آن شامل تمام شركت ها، مؤسسات و سازمان هايي است كه با توجه به قانون اعمال تحريم عليه ايران و ليبي مورد تحريم قرار مي گيرد.لايحه پيشنهادي از سوي سناتور سانتروم همچنين ۱۰ ميليون دلار براي كمك به گروه هاي طرفدار دمكراسي كه با رژيم فعلي ايران مخالف هستند در نظر گرفته است.سانتروم گفت ما نمي توانيم در اقدامات لازم براي حمايت از آمريكايي ها در داخل خاك خود و خارج از آن تأخير كنيم.
واشنگتن پست: اشياي ناشناس نوراني بر فراز ايران
هواپيماهاي جاسوسي آمريكا بودند
فارس: يك روزنامه آمريكايي با استناد به اظهارات سه تن از مقامات آمريكايي گزارش داد كه هواپيماهاي شناسايي بدون خلبان اين كشور از يك سال پيش بمنظور يافتن مدارك و شواهد لازم از برنامه تسليحات هسته اي ايران بر فراز آسمان اين كشور به پرواز درآمده اند و در ايران به صورت اشياي نوراني آسماني رويت شدند.
روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود به نقل از اين مقامات كه از اين اقدام مخفيانه آمريكا اطلاع دارند، نوشت: اين هواپيماهاي كوچك بدون خلبان از طريق پايگاه هاي آمريكا در عراق به آسمان ايران نفوذ كرده و از رادار و وسايل عكسبرداري و تصويربرداري و فيلتر هاي هوايي براي جمع آوري نشانه هاي فعاليت هاي هسته اي و جمع آوري اطلاعاتي استفاده كردند كه از طريق ماهواره قابل جمع آوري نيست. به نوشته اين روزنامه، جاسوسي هوايي يكي از استاندارد هاي آماده سازي ارتش براي انجام حملات هوايي يا ايجاد رعب و وحشت بشمار مي رود.
اين روزنامه در عين حال به نقل از مقامات ايراني ، اروپايي و آمريكايي نوشت، دولت جمهوري اسلامي ايران كه ارتباط ديپلماتيك با آمريكا ندارد مراتب اعتراض رسمي خود را از طريق كشور سوئيس ابلاغ كرده  و اين تجاوز را غيرقانوني خوانده است.
بنا بر اين گزارش، يك مقام آمريكايي با تاييد مورد استفاده قرار گرفتن اين هواپيماهاي بدون خلبان گفت، شكايت ايران بر پرواز هواپيماهاي پنتاگون متمركز بود.
به گفته اين مقام، آمريكا نيز در پاسخ به اين اعتراض اعلام كرد هيچگونه هواپيماي داراي خلبان بر فراز ايران به پرواز درنيامده است. به نوشته واشنگتن پست، اين هواپيماها نخستين بار توسط عده اي از مردم ايران رويت شد كه در روزنامه هاي اوايل مهر ماه ايران اين كشور بحث اشياي پرنده ناشناس (يوفو) مطرح شد.
اين روزنامه نوشت، اين پرواز هاي شناسايي همزمان با تشديد لفاظي هاي ضدايراني دولت بوش انجام مي شود و جامعه اطلاعاتي آمريكا به دنبال اطلاعاتي است كه از ارزيابي جرج بوش مبني بر اين كه ايران در حال ساخت سلاح هسته اي است، حمايت كند.

يادداشت سياسي
انتخابات عراق شكست لائيكها و پيروزي اسلام گرايان
دو هفته بعد از برگزاري انتخابات در عراق بالاخره شمارش آراء پايان يافت و نتايج نهايي آن اعلام شد. ائتلاف شيعيان كه به فهرست آيت الله سيستاني معروف است توانست اندكي كمتر از نصف كل آراء را به خود اختصاص دهد و از مجموع ۲۷۵ كرسي مجلس مؤسسان ۱۳۱ كرسي را به دست آورد. اين در حالي است كه ائتلاف كردها با كسب ۷/۲۵ درصد كل آراء ۷۱ كرسي را تصاحب كرد. فهرست علاوي كه مجموعه اي از جريانهاي لائيك اعم از شيعه و سني را در خود جاي داده بود فقط ۳۸ كرسي به دست آورد يعني ۸/۱۳ درصد كل آراء. نتيجه انتخابات عراق از نظر تقسيم بندي طائفه اي تقريبا همان تركيب شوراي حكومت انتقالي را تثبيت كرد و شيعيان در مجموع اندكي بيش از ۵۰ درصد كرسيها را به دست آوردند. اكراد نيز جايگاه خود را اندكي ارتقاء بخشيده و سني ها نيز به دليل مساله تحريم اندكي از سهم خود را از دست دادند. در هر حال تركيب تقريبا همان است كه بود.اما از نظر صف بندي سياسي مي توان گفت نتيجه انتخابات تا حدي وضعيت را تغيير داده و در مجموع با تضعيف شديد لائيك ها به تقويت گرايش اسلامي منجر شد. اگر در زمان شوراي حكومت انتقالي قانون اساسي موقت عراق به گونه اي تنظيم شد كه اسلام را فقط يكي از منابع قانونگذاري به شمار آورد؛ با تركيب كنوني مجلس مؤسسان حتما در قانون اساسي جديد عراق اسلام به عنوان اصلي ترين منبع قانونگذاري گنجانيده خواهد شد.زيرا اين نكته خواست آيت الله سيستاني و همه جريانهاي اسلامي اعم از شيعه و سني بوده است.
مي دانيم كه جريانهاي مختلف عراق به گزينه هاي استراتژيك متعددي باور دارند. گروهي بر اين باورند كه بايد بازسازي كشور در اولويت قرار گيرد و مساله خارج ساختن نيروهاي خارجي اولويت دوم به شمار آيد و در مقابل گروهي ديگر معتقدند كه بايد به آزادسازي كشور از نيروهاي خارجي اولويت داد. اين گروه خود به دو دسته تقسيم مي شوند يك دسته مقاومت مسالمت آميز را توصيه مي كنند و دسته اي ديگر مقاومت مسلحانه را بهترين روش مي دانند.حضور ۵۹ درصدي مردم عراق در انتخابات آن هم در كشوري كه براي ساليان دراز از چنين تجربه اي بي بهره بوده است به خودي خود پيام ويژه اي دارد. اين پيام وقتي مفهوم بيشتري مي يابد كه به نتيجه انتخابات بنگريم و برترين فهرست و ديدگاههاي رهبران آن را مدنظر قرار دهيم. در اين صورت مي توان گفت: مردم عراق ترازوي گزينه هاي استراتژيك را به سود طرفداران مقاومت مسالمت آميز سنگين كرده اند. هم آناني كه آزادسازي كشورشان را اولويت مي دهند، ليكن حداقل در اين مرحله مقاومت مسالمت آميز را پيشه كرده  و ترجيح مي دهند كه با تقويت نهادهاي مدني و شكل گيري مؤسسات ملي، زمينه را براي خارج  كردن بيگانگان از كشور خود فراهم سازند.
با اين حال به نظر مي رسد آمريكا براي حل مشكل خود در مناطقي كه مقاومت مسلحانه در آن جريان دارد، با دشواريهاي اساسي مواجه باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |