دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۸ - Feb 14, 2005
گزارش همشهري از جزئيات طرح اصلاح تشكيلات كلان دولت
ادغام هاي بزرگ براي كوچك سازي دولت
ده وزارتخانه درهم ادغام مي شوند و وزارتخانه هاي انرژي، صنايع و تجارت، كار و تعاون حمل و نقل و ارتباطات، رفاه و سلامت تشكيل مي شود
* تعداد وزارتخانه هاي دولتي به ۱۹ وزارتخانه كاهش مي يابد
000429.jpg
گروه اقتصادي - محمد ابراهيمي: در حالي كه هشتمين دولت بعد از انقلاب به روزهاي پايان كار خود نزديك مي شود، با تصميم سازمان مديريت و برنامه ريزي و شوراي عالي اداري و در جهت كوچك سازي دولت، طي ماه هاي آينده قرار است چندين وزارتخانه يا سازمان دولتي منحل يا ادغام شده و چند وزارتخانه جديد نيز تشكيل شود.
اين ادغامها قرار است تحت لايحه طرح تشكيلات كلان دولت تا پايان اسفند ماه به مجلس ارائه شود.
بنا بر اين گزارش در حال حاضر ۲۱ وزارتخانه و ۲۰ سازمان بزرگ دولتي زير نظر رئيس جمهور وجود دارد كه در طرح جديد وزارتخانه ها به ۱۹ وزارتخانه كاهش يافته و تمام سازمانهاي بزرگ دولتي حذف و در قالب ۱۹ وزارتخانه به فعاليت خود ادامه مي دهند.
اين گزارش مي افزايد از سازمان هايي كه زير نظر رئيس جمهور هستند تنها دو سازمان مديريت و برنامه ريزي و بنياد شهيد و ايثارگران باقي خواهند ماند و دليل اين امر نيز صراحت قانون اساسي در خصوص واگذاري امور مربوط به برنامه و بودجه به رئيس جمهور و اهميت نهاد ايثارگران مي باشد.
گزارش خبرنگار ما در خصوص ادغامهاي بزرگي كه قرار است در آينده صورت بگيرد حاكي از آن است كه براساس تصميم شوراي عالي اداري وزارتخانه هاي كار و امور اجتماعي و تعاون با يكديگر ادغام شده و وزارت كار و تعاون تشكيل مي شود.
از ديگر ادغامهايي كه در اين طرح موردنظر است ادغام وزارت نفت و نيرو مي باشد كه به اين ترتيب وزارت انرژي تشكيل خواهد شد.
از نكات قابل توجه اين است كه در طرح تشكيلات كلان دولت سازمان انرژي اتمي تغيير ساختار داده و وظايف اين سازمان به وزارت انرژي سپرده مي شود.
تشكيل وزارت صنايع و تجارت از ديگر تصميمات شوراي عالي اداري است. به طوري كه اين وزارتخانه از ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع به وجود خواهد آمد.
بنا بر اين گزارش هرچند شاهد كاهش وزارتخانه در اين طرح هستيم اما با تصميم شوراي عالي اداري قرار است چند وزارتخانه جديد نيز تشكيل شود.
نام يكي از اين وزارتخانه ها، وزارتخانه ورزش و جوانان است كه از ادغام سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان با يكديگر تشكيل مي شود.از جمله دلايل اصلي كه قرار است اين دو نهاد با يكديگر ادغام شوند عدم پاسخگو بودن سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت بدني به مجلس است كه با تشكيل وزارت ورزش و جوانان مجلس با تعيين وزير مربوطه نظارت بيشتري به اين امور خواهد داشت.
بنا بر اين گزارش طرح تشكيلات كلان دولت به تصويب شوراي عالي اداري رسيد و قرار است دولت به زودي بررسي اين طرح را آغاز كند.اين گزارش حاكي است كه لايحه مربوط به تشكيلات كلان دولت تا پايان اسفند ماه به مجلس خواهد رفت.
براساس اين گزارش يكي از ادغامهاي بزرگي كه قرار است صورت پذيرد، ادغام وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با يكديگر است به طوري كه بعد از ادغام اين دو وزارتخانه، وزارت سلامت و رفاه اجتماعي تشكيل خواهد شد.بنا بر اين گزارش در سال ۱۳۵۳ وزارت رفاه اجتماعي با وزارت بهداري آن زمان ادغام شده بود كه اكنون بعد از ۳۰ سال گويا قرار است وزارتخانه سلامت و رفاه اجتماعي دوباره تشكيل شود.
بنا بر اين گزارش در طرح جديد تشكيلات كلان دولت پيش بيني شده كه وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت محيط زيست، آب و جنگلها نيز تشكيل شود.
همچنين در اين طرح مدنظر است كه با ادغام وزارت راه و ترابري و ارتباطات وزارت حمل و نقل و ارتباطات شكل گيرد.
اين گزارش حاكي است رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي پيش از اين در خصوص كوچك كردن دولت اعلام كرده بود كه پايان عمر هر دولتي بهترين فرصت براي تجديد ساختار است.
همچنين طهماسب مظاهري وزير سابق امور اقتصادي و دارايي در پايان عمر وزارت خود در نامه اي به رئيس جمهور خواستار تحول در ساختار اداري دولت شده بود كه خاتمي در نامه اي به معاون اول خود دستور داده بود تا اين طرح مورد بررسي قرار گيرد.

نخستين همايش و نمايشگاه بين المللي
بازسازي عراق در خرمشهر برگزار مي شود
گروه اقتصادي- علي ابراهيمي: نخستين همايش و نمايشگاه بين المللي بازسازي عراق از ۱۲ تا ۱۵ اسفند در خرمشهر برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگا ما مشاور وزير بازرگاني گفت: اين نمايشگاه در زميني به وسعت ۵ هزار متر مربع و با حضور بيش از ۱۰۰ شركت ايراني و كشورهاي آلمان، فرانسه و امارات برگزار خواهد شد و كشورهاي اردن و تركيه نيز براي حضور در اين نمايشگاه ابراز تمايل كرده اند.اين همايش و نمايشگاه با پيام رئيس جمهوري و حضور وزير بازرگاني افتتاح خواهد شد. غلامرضا بصيرزاده با اشاره به اين كه كشورمان به دليل ناسازگاري دولت فعلي عراق برخي فرصت ها براي سرمايه گذاري و حضور اقتصادي در اين كشور را از دست داده است گفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه ارتباط بيشتر با مردم عراق و شناساندن منطقه محروم خرمشهر كه نيازمند ارتباط و حمايت بيشتر است و معرفي منطقه آزاد اروند است. اين نمايشگاه در زمينه آب، برق، پتروشيمي، مصالح ساختماني، تجهيزات پزشكي، ماشين آلات كشاورزي و صنايع جانبي، مبلمان، منسوجات و پوشاك با مجوز سازمان توسعه تجارت و همكاري سازمان بازرگاني استان و دفتر پيگيري طرح هاي توسعه خرمشهر و آبادان برپا خواهد شد.
رئيس دفتر پيگيري طرح هاي توسعه خرمشهر و آبادان افزود: به زودي اين منطقه به عنوان منطقه ممتاز تجاري در روابط ايران و عراق معرفي مي شود.

رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران:
صنايع خودرو سال آينده خصوصي مي شود
گروه اقتصادي: رضا ويسه رييس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ديروز در جمع خبرنگاران وعده داد كه صنايع خودروسازي با تكميل طرح نوسازي سال آينده با واگذاري ۴۰ درصد سهام مديريتي اين سازمان به كلي خصوصي مي شوند .ولي تاكيد كرد كه اين صنايع از نظر وي به دليل اينكه ۶۰ درصد سهام آن در اختيار ديگر بخش ها مي باشد خصوصي است.
وي اشاره اي به اين امر كه مديريت در شركت خودروساز اصلي كشور مستقيما از سوي دولت تعيين مي شود نكرد و خصوصي سازي اين صنايع را در واقع به دولت بعدي واگذار كرد.
به گزارش خبرنگار ما وي در پاسخ به اين سئوال كه وعده انقلاب در صنعت خودرو و كاهش قيمت ها كي تحقق مي يابد گفت: در حال حاضر آمار نشان مي دهد كه توليد خودرو نسبت به سال ۸۱ به بيش از دو برابر رسيده و قيمت ها نيز علي رغم تورم افزايش نيافته و اندكي كاهش نيز يافته است. وي همچنين از رشد كيفي توليد خودرو نيز به عنوان دلايل تحقق وعده انقلاب در اين صنعت ياد كرد.
ويسه علاوه بر اين از رده خارج شدن خودروهاي قديمي را از ديگر دلايل تحول در اين صنعت دانست و گفت: پيكان سال جاري، پيكان آردي سال آينده و پرايد سال بعد از آن از خط توليد خارج مي شوند و توليد خودروهاي روز و منطبق با استانداردهاي محيط زيستي و ايمن توسعه مي يابد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه كاهش قيمت ناشي از فقدان رقابت در بازار خودرو و قيمت هاي تحميلي است براي ايجاد رقابت در اين بازار چه كرده ايد گفت: در حال حاضر ۴۳ مجوز خودروسازي صادر شده ولي به دليل هزينه بالايي كه اين صنعت براي توليد اقتصادي نياز دارد رسيدن به شرايط رقابتي به زمان بيشتري نياز دارد.
علاوه بر اين از تصميم دولت براي كاهش تعرفه خودرو به ۱۰۰ درصد در سال آينده و كاهش ۲۰ درصدي آن در هر سال به عنوان عامل ديگري براي رقابت در اين صنعت نام برد.
وي در آغاز اين گفت وگو گزارشي از عملكرد اين سازمان ارايه كرد و از مشاركت با بخش خصوصي براي اجراي ۲۰۰ طرح به ارزش ۴ هزار و ۷۷۰ ميليارد تومان از سال ۸۱ تا حال حاضر خبر داد و گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان از اين توافق ها تاكنون عملياتي شده و در حال اجرا ست.
از كل اين طرح هاي مشاركت صنعتي در بخش هاي گوناگون ۲ هزار و ۳۸۰ ميليارد تومان با بخش خصوصي بوده است.

گفت وگوي امروز
نمايشگاه بهاره در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار نخواهد شد
گروه اقتصادي: برخي از مسئولين برگزاري نمايشگاه فروش بهاره در محل نمايشگاه هاي بين المللي را باتوجه به دستور رييس جمهوري مبني بر جلوگيري از برگزاري نمايشگاه هاي پرازدحام كه موجب ترافيك مي شود در اين محل ممنوع اعلام كرده اما برخي ديگر خبر از برگزاري اين نمايشگاه مي دهند. اخيرا اعمال سيستم فروش فوق العاده به عنوان جايگزين نمايشگاه هاي فصلي نيز مطرح شده است اين درحالي است كه مردم خواستار برگزاري نمايشگاه هاي فروش بهاره هستند.
با سيد حسين فرجي دبير هيات عالي نظارت بر سازمان هاي صنفي كشور پيرامون برگزاري يا عدم برگزاري نمايشگاه فروش بهاره و سيستم فروش فوق العاده گفت وگو كرده ايم.
***
* آيا نمايشگاه فروش بهاره برگزار خواهد شد؟
- اكنون دستگاه هاي ذي ربط در حال بررسي هستند تا اگر محلي كه داراي امكانات مناسب براي برگزاري نمايشگاه باشد فراهم گردد و ايجاد ترافيك و نارضايتي براي مردم را به دنبال نداشته باشد،  نمايشگاه مذكور را در اين مكان برگزار كنند. گروه هايي درحال بررسي هستند تا درصورت پيداكردن مكان مناسب جايگزين نمايشگاه فروش بهاره را به شكل متمركز در اين محل برگزار كنند.
* آيا نمايشگاه مذكور در محل دائمي نمايشگاه ها برگزار خواهد شد؟
- برگزاري نمايشگاه بهاره در محل نمايشگاه هاي بين المللي باتوجه به دستور رييس جمهوري مبني بر آنكه برگزاري نمايشگاه هايي كه داراي مراجعين زياد بوده و براي مردم منطقه برگزاري نمايشگاه موجب ايجاد ترافيك مي شود در محل نمايشگاه بين المللي ممنوع است ، در اين مكان نمايشگاه فروش بهاره برگزار نخواهد شد.
* برگزاري نمايشگاه توسط بنياد بيماري هاي خاص در محل نمايشگاه بين المللي در چه مرحله اي است؟
- برگزاري اين نمايشگاه توسط بنياد بيماري هاي خاص باتوجه به اينكه هيچ گونه مجوزي براي آن صادر نشده نيز منتفي است.
* جايگزيني فروش فوق العاده به جاي نمايشگاه هاي فصلي موردتوجه است اين كار بر چه مبنايي صورت مي گيرد؟
- در قانون جديد نظام صنفي آ يين نامه حراج هاي فصلي و انجام فروش هاي فوق العاده توسط واحدهاي صنفي را تصويب كرده ايم. به موجب اين آيين نامه واحدهاي صنفي با كمك اتحاديه ها مي توانند در فصولي از سال كه مصرف كالايي افزايش مي يابد، اقدام به فروش فوق العاده كالاي مذكور نمايند. مبناي فروش فوق العاده آن است كه هر واحدي قصد انجام اين كار را داشته باشد با اخذ مجوز از اتحاديه مربوطه مي تواند كالاهايي را كه در آن واحد صنفي عرضه مي شود با تخفيفات ويژه اي به مشتري عرضه كند. به عنوان مثال در فصل بازگشايي مدارس مي توان در ارتباط با لوازم التحرير، كيف و كفش مدارس و... چنين فروشي را برگزار كرد. ميزان تخفيف مدنظر براي مشاركت واحدهاي صنفي در طرح فروش فوق العاده ۱۰ الي ۱۵ درصد خواهد بود.
* آيا شيوه مذكور در زمينه نمايشگاه بهاره نيز اجرايي خواهد بود؟
- هيچ ايرادي براي برگزاري نمايشگاه پوشاك بهاره در اين چارچوب وجود ندارد و فروشگاه هايي كه عرضه كننده پوشاك هستند چنانچه قصد مشاركت در طرح فروش فوق العاده را داشته باشند بايد قيمت كالاهاي خود را نسبت به قيمت فعلي كه آن كالا را عرضه مي كنند كاهش دهند.كار قيمت گذاري با نظارت اتحاديه و پايين تر از قيمت فروش كنوني اين كالاها خواهد بود و فروشگاه هاي مذكور مي توانند به دلخواه در اين طرح مشاركت كنند و اجباري براي شركت آنها در فروش فوق العاده وجود ندارد اما با انجام اين كار وقتي واحدهاي صنفي مشاهده كردند كه واحدهايي كه در فروش فوق العاده مشاركت كرده اند از مشتري بيشتري برخوردار هستند اين امر به عنوان عامل مشوقي براي ساير فروشگاه ها براي مشاركت در طرح مذكور خواهد بود و دامنه تعداد واحدهاي صنفي افزايش خواهد يافت.فروش فوق العاده چه نمايشگاه بهاره برگزار بشود يا اينكه برگزار نشود اعمال خواهد شد و براي اين كار برنامه ريزي صورت گرفته و سازمان بازرگاني استان تهران نيز به عنوان نظارت كننده انجام اين كار را پيگيري خواهد كرد. نرخ كالايي كه واحدهاي صنفي در فروش هاي فوق العاده عرضه خواهند كرد بين ۱۰الي ۱۵ درصد از نرخ معمولي آنها بايد كمتر باشد.

معافيت مالياتي فعاليت هاي انتشاراتي،
مطبوعاتي، فرهنگي و هنري
فارس: فهرست فعاليتهاي مشمول معافيت موضوع بند ل ماده ۱۳۹ اصلاحي قانون مالياتهاي مستقيم اعلام شد.
بر اين اساس فعاليتهاي انتشاراتي مجموعه فعاليت هايي است كه در فرآيند آفرينش فكري، توليد فني، حروفچيني، چاپ، پخش و فروش كتاب انجام مي شود تابه صورت مكتوب و يا الكترونيكي عرضه شده و به دست مصرف كننده برسد.
فعاليتهايي چون نويسندگي، ويراستاري، صفحه آرايي و حروفچيني، بازآفريني و خطاطي مشمول معافيتهاي مالياتي است.
همچنين مجموعه فعاليتهايي كه در توليد و نشر خبر، گزارش، آگهي، اطلاع رساني، انتشار و عرضه مطبوعات و نشريات شامل روزنامه، مجله و يا ديگر انواع آن به صورت چاپي، الكترونيكي و يا از طريق رسانه هاي ديگر در دسترس و بهره برداري عموم قرار مي گيرد، فعاليت هاي مطبوعاتي محسوب مي شود كه نويسندگي، گزارشگري، نقد، تفسير خبر، روزنامه نگاري، عكاسي مطبوعاتي، تصويرگري مطبوعاتي، ويراستاري، ترجمه، طراحي، گرافيست و كاريكاتور، طراحي و انتشار آگهي، مديريت تحريريه، سردبيري، دبير سرويس، نشر و فروش نشريات و مطبوعات  فعاليتهايي است كه مشمول معافيتهاي ماده ۱۳۹ اصلاحي قانوني مالياتهاي مستقيم هستند.
اين گزارش حاكي است فعاليتهاي فرهنگي اعم از مسابقات فرهنگي و هنري، جشنواره هاي فرهنگي و هنري، نمايشگاههاي فرهنگي و هنري، مراسم و مجامع فرهنگي و هنري و كتابخانه هاي عمومي و فعاليتهاي مرتبط با آن نيز در فهرست فعاليتهاي مشمول معافيت ماده ۱۳۹ قانون مالياتها خواهند بود.

فعاليت شبكه خدمات تلفن همراه خصوصي
در كشور بزودي آغاز مي شود
گروه اقتصادي _ زهرا محمدزاده: مجلس شوراي اسلامي ديروز كليات لايحه دولت درباره اپراتور دوم تلفن همراه موسوم به ايران سل را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما با تصويب نهايي اين لايحه كه با تفاهم دولت و مجلس در كميسيون ويژه بررسي اين لايحه اصلاح شده است زمينه فعاليت شبكه دوم تلفن همراه در كشور و شكسته شدن انحصار در اين بخش فراهم مي شود. براساس مصوبه ديروز همه موارد امنيتي اين قرارداد بنا به پيشنهاد وزارت اطلاعات به تأييد شوراي امنيت ملي مي رسد. براساس بند ديگر اين مصوبه همه تصميم هاي هيأت مديره و مجامع عمومي و فوق العاده شركت مشروط به موافقت حداقل ۵۰ درصد سهامداران ايراني اين كنسرسيوم مي باشد و سهام شركت هاي ايراني كه صد در صد سهام آن ها به شخصيت هاي ايراني حقيقي و يا حقوقي تعلق دارد هيچگاه نبايد از ۵۱ درصد كمتر باشد و انتقال سهام ميان آنان نبايد منجر به كاهش اين ميزان شود.كليات اين لايحه كه با عنوان «اجازه اجراي موافقتنامه پروانه شبكه و خدمات ارتباط سيار» موسوم به «ايران سل» به مجلس ارائه شده بود با ۱۶۶ رأي مثبت به تصويب نمايندگان رسيد.براساس مصوبه كميسيون مشترك، سهم طرف ايراني در قرارداد ترك سل ۵۱ درصد و طرف خارجي ۴۹ درصد است.اين كميسيون همچنين در مصوبه خود، بهاي حق اشتراك تلفن همراه را از يك ميليون و ۲۰۰ هزار ريال به يك ميليون ريال كاهش داده است.كميسيون  مشترك  مجلس  همچنين  مساله  افزايش  نقش  بهره بردار ايراني  وانتقال  تدريجي  مديريت  فني  سيستم  بهره بردار دوم  شبكه  تلفن  همراه  به  طرف ايراني  را تصويب  كرد.اين  كميسيون  تغييرات  ايجاد در محتواي  قرار داد را «موجب  افزايش  نقش علمي و تكنيكي  طرف  ايراني » دانسته  است .در اين جلسه دكتر سيداحمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در دفاع از اين لايحه تأكيد كرد: عدم راه اندازي شبكه دوم تلفن همراه خسارات زيادي از جمله تأخير ۱۰ تا ۱۵ ساله در به روز شدن خدمات تلفن همراه، از دست رفتن منابع ملي در حدود ۱۸ ميليارد دلار، افزايش قيمت تلفن همراه در بازار آزاد در سال هاي آينده، كسري بودجه دولت تا حدود ۳۰۰ ميليارد تومان و پرداخت خسارت به شركت هاي طرف قرارداد ايراني و خارجي در پي دارد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۳۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۴۰۶

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |