دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۸ - Feb 14, 2005
در دومين كنگره بين المللي جياموس
متخصصان و جراحان ارتوپدي ايران و آلمان
به تبادل اطلاعات مي پردازند
گروه اجتماعي: دومين كنگره بين المللي جراحي بسته مفاصل ايران و آلمان (جياموس)- تكنولوژي جديد در ارتوپدي و طب ورزشي- با هدف تبادل اطلاعات علمي و تكنولوژيكي و دستيابي به جديد ترين فناوريهاي جراحيهاي بسته مفاصل فروردين ماه ۱۳۸۴ در شهر بن آلمان با شعار «برشهاي كوچك، جراحان بزرگ» آغاز به كار خواهد كرد.
دكتر فرهاد فريد رئيس انجمن جراحي جياموس و رئيس بخش جراحي مفاصل بسته در شهر بن آلمان در جريان نشست خبري با اعلام مطلب فوق افزود: در اين كنگره كه به همت انجمن جراحي مفاصل ايران و آلمان (جياموس) و با همكاري دانشگاه هاي پزشكي آلمان برگزار مي شود، جديد ترين تكنيكهاي جراحي بسته مفاصل، جراحي ليزري جهت ترميم غضروف مفاصل زانو، آرنج، شانه و ستون فقرات و ترميم ليزري ديسك بين مهره اي طي دو روز مورد بحث و تبادل نظر متخصصان و جراحان ارتوپدي از ايران و آلمان و چند كشور ديگر گذاشته خواهد شد.
وي گفت: هدف اين كنگره كه به صورت يك سال درميان در ايران و آلمان برگزار مي شود علاوه بر تبادل اطلاعات علمي و انتقال تكنولوژي جديد بين دو كشور، انجام اعمال ارتوپدي بسته مفاصل با جديد ترين روشها در بيمارستانهاي ايران جهت ارتقاي سطح سلامت و بهداشت جامعه مي باشد كه تاكنون بيمارستان تخصصي چمران با خريداري دستگاه هاي پيشرفته در اين زمينه پيشقدم بوده و از سال آينده شاهد انجام اعمال پيشرفته بسته مفاصل در اين مركز درماني خواهيم بود.
دكتر فريد افزود: در اين كنگره كه در ۸ بخش مختلف ارائه مي شود بيش از ۴۰ سخنراني توسط اساتيد دانشگاهها، جراحان و متخصصان ارتوپدي اجرا خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا جهت انجام اعمال جراحي ليزري بر روي مفاصل كه شامل هزينه هاي سنگين مي باشد خدماتي نيز وجود دارد يا خير گفت: تاكنون اين گونه اعمال پيشرفته ليزري كه جهت ترميم غضروف مفاصل زانو، مچ دست، شانه و حتي اعمال جراحي ديسكهاي بين مهره اي همچنين در طب ورزشي كاربرد دارند در ليست تعرفه شركتهاي بيمه دولتي و حتي خصوصي قرار نگرفته و اظهار اميدواري كرد با مساعدت بخشهاي دولتي و خصوصي بتوان در آينده نزديك سرويس هاي بيشتر و ارزانتري در اختيار بيماران در داخل كشور قرار گيرد.
در ادامه جلسه دكتر قياسي عضو هيأت علمي انجمن جراحان مفاصل آلمان و انجمن جراحي جياموس گفت: اعمال جراحي بسته مفاصل و خصوصاً جراحي ليزري به شكل كامل در كشور جايگاه خود را پيدا نكرده است و اظهار اميدواري كرد با كمك و مساعدت دولت و مراكز علمي و دانشگاهي و كليه رسانه هاي گروهي گامي در جهت پيشرفت و ارتقاي سطح سلامت و بهداشت جامعه برداشته شود.

هشدار يك عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران به متقاضيان جراحي هاي زيبايي
ضرورت جراحي هاي پلاستيك از دست
پزشكان خارج شده است
000444.jpg
گروه اجتماعي: تقاضاي روبه تزايد به جراحي هاي پلاستيك و زيبايي ضمن تحميل هزينه هاي سنگين به سبد درآمدهاي خانواده ها، در بسياري از موارد موجب بازخوردهاي عصبي و استرس به افراد مي شود كه اقدام به عمل جراحي كرده اند.
آسيب هاي ناشي از اعمال جراحي ناموفق يا جراحي هاي با عوارض غيرقابل جبران، بسيار خسارت بارتر از ضررهاي مالي است. هر چند ضرورت برخي از اين جراحي ها براي افرادي معدود (مصدوم يا داراي مشكلات مادرزادي) انكارناپذير است، اما متأسفانه موارد غيرضروري- بخصوص در جامعه ايراني- بسيار فراوان تر از موارد ضروري پزشكي است.
اين گونه اعمال جراحي كه در ابتدا براي ترميم زيبايي هاي آسيب ديده از جنگ يا حوادث طبيعي به كار گرفته شد، رفته رفته به عملي لوكس و تجملي براي گروهي از ثروتمندان و افراد با مكنت بالا تبديل گرديد.
هر چند بايد اين گونه جراحي ها را به عنوان عملي رايج پذيرفت، اما گوشزد كردن خطرات و پيامدهاي ضدسلامتي آن را هم بايد متذكر شد. چرا كه بسياري از علاقه مندان و اقدام كنندگان اين نوع جراحي ها، با گذشت مدتي كوتاه، ضمن پشيماني از اقدام خود، بخشي از سلامت قبلي و توانايي هاي پيش از جراحي را- بخصوص در جراحي هاي بيني- از دست داده اند.
خبرگزاري ايسنا در مصاحبه با يكي از اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و فوق تخصص جراحي هاي ترميمي و پوست به اين موارد پرداخته است.
به گزارش اين خبرگزاري يك فوق تخصص پوست، مو و زيبايي هشدار داد: تمامي اعمال جراحي كه به منظور «زيبايي» روي پوست انجام مي گيرد، چنانچه غير ضروري بوده و توسط افراد ناآگاه و غير متخصص صورت گيرد نه تنها نتيجه عكس در بر داشته، بلكه عوارض زيانباري را براي پوست و ظاهر فرد به دنبال خواهد داشت.
دكتر پروين منصوري با اشاره به عوارض متعدد انواع خالكوبي ها، ابتلا به بيماري هاي عفوني را ساده ترين و در عين حال مهمترين عارضه اين خالكوبي ها دانست و توضيح داد: به دنبال ابتلا به بيماري هاي عفوني،  احتمال انتقال اين بيماري ها همچون ايدز،  هپاتيت، سل و ... افزايش مي يابد.
همچنين، حساسيت به مواد رنگي هم از جمله عوارضي است، كه در اثر خالكوبي بر روي پوست ايجاد مي شود.
وي در باره از بين بردن موهاي زايد گفت: اگرچه استفاده از ليزر براي از بين بردن موهاي زائد بدن، روش مناسبي است ولي در عين حال، بايد توجه داشت كه فرد مورد معالجه را براي اين منظور بايد انتخاب كرد، تا با تشخيص رنگ پوست وي بتوان نوع دستگاه خاصي را كه كاربرد مناسب دارد بر حسب نوع پوشش جداگانه و با انرژي مناسب مورد استفاده قرار داد. در غير اين صورت ممكن است عوارضي همچون ايجاد زخم و لكه را به دنبال داشته باشد.
اين فوق  تخصص پوست تاكيد كرد: چنانچه اعمال جراحي زيبايي يا ترميمي مانند ليفتينگ، ترميم پلك ها، رينوپلاسي ، جراحي بيني و ... بجا، به موقع و دقيق انجام نشود، نتيجه معكوسي را در بر خواهد داشت.
وي توضيح داد: براي نمونه چنانچه ليفتينگ باعث كشيده شدن زيادي پوست شود، در محل هاي كشش يا بخيه ممكن است ايجاد نكروز و يا پارگي پوست كند و جوشگا ه هايي را به جا گذارد. از سوي ديگر چنانچه پوست به طور نامناسب،  زياد كشيده شود، ظاهري سفت، كشيده شده و غير طبيعي را بوجود خواهد آورد كه مورد نظر فرد نبوده است.
همچنين، جراحي هايي نظير جراحي بيني اگر درست و با دقت انجام نشود، ممكن است انسداد وخيم در سوراخ هاي بيني را در پي داشته باشد كه همين امر يا تنفس فرد را دچار مشكل مي كند و يا روي پوست كنار بيني،  جوشگاه هايي را ايجاد مي كند كه استفاده از ليزر براي ترميم آن الزامي است. وي گفت: همين مشكلات در مورد جراحي هاي جوان سازي هم مصداق دارد.
دكتر منصوري تاكيد كرد: در صورت انجام ندادن هر يك از اين اعمال جراحي كه بيشتر جنبه زيبايي دارند، حيات فرد تحت تاثير قرار نمي گيرد. بنابراين جز در برخي موارد معدود درباره بيماري هاي مادرزادي يا ارثي كه به واقع ضايعات و اشكالاتي در بيني، پلك ها و يا پوست صورت فرد وجود دارد و ممكن است مشكلاتي را در زندگي خصوصي و اجتماعي وي ايجاد كند، ضرورت ندارد.
وي ادامه داد: اين در حاليست كه امروزه به دليل تبليغات وسيعي كه در دنيا انجام مي شود بويژه تبليغاتي كه به منظور جوانسازي پوست در ماهواره،  اينترنت و يا مجلات صورت مي گيرد همگان را ترغيب كرده كه چنانچه راهي براي داشتن ظاهري جوانتر و زيباتر وجود دارد، حتماً آن را تجربه كنند. از اين رو در فضاي كنوني، تقاضا براي اعمال زيبايي و جراحي هاي ترميمي و پوست بيش از گذشته افزايش يافته و امروزه ضرورت انجام اين اعمال را متقاضيان تعيين مي كنند.
همچنين به گفته دكتر منصوري برخي جراحي هاي غيرضروري براي خارج كردن چربي هاي داخل شكم (ساكشن) و يا كوچك يا بزرگ كردن سينه ممكن است در معدود مواردي فرد را دچار آمبولي كرده و در نهايت منجر به مرگ وي شود.

وزير بهداشت:
فرآورده هاي  پالايشگاه  خون  ايران به  بازار عرضه  مي شود
000438.jpg
واحد مركزي خبر: پالايشگاه  خون  ايران  تا چند ماه  آينده  راه  اندازي  و فرآورده هاي آن به بازار عرضه خواهد شد.
دكتر مسعود پزشكيان  وزير بهداشت و درمان گفت : اين  پالايشگاه  به  همت  متخصصان  داخلي  و با مشاركت  يك  شركت  خارجي  فرآورده هاي  خود را مرحله  به  مرحله  در ماههاي  آينده  به  بازار عرضه  مي كند.
وي  افزود: محصولات  اين  پالايشگاه  با مطمئن  ترين  تجهيزات  ويروس  زدايي  و دقت  بالا توليد و با ايمني  كامل  در اختيار بيماران  قرار مي  گيرد.
وي افزود: برخي  از تجهيزات  مورد نياز پالايشگاه  خون  در دست  كشورهاي  پيشرفته  جهان  است  و آنها تمايل  به  دادن  اين  فناوري ها به  كشورهاي  ديگر ندارند.
وي خاطر نشان كرد: سالانه  بيش  از ۴۰ ميليون  دلار فرآورده  هاي  خوني  وارد كشور مي شود.
اين  فرآورده  ها نياز بيماران  هموفيلي  ، تالاسمي  و دياليزي  و ديگر بيماران  را برطرف  مي  كند.
با افتتاح  پالايشگاه  خون  چهار فرآورده  خوني  فاكتور ۸ و ۹ ، اي  بي  اي  جي  و البومين  در آن  توليد مي  شود.
فاكتور هشت  براي  بيماران  هموفيلي  نوع  اي، فاكتور نه  براي  بيماران  هموفيلي  نوع  بي . اي  بي  اي  جي  براي  بيماران  داراي  نقص  ايمني  و البومين  براي  بيماري هاي  مختلف  ازجمله  سوختگي  ها استفاده  مي  شود.

مدارس تهران امروز تعطيل ، فردا باز است
مديران و معاونان مدارس امروز بايد به مدرسه ها بروند
000435.jpg
ايسنا: به دنبال تعطيلي روز دوشنبه مدارس استان تهران، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از كليه مديران و معاونين مدارس خواست امروز دوشنبه در مراكز آموزشي حضور يابند.
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران اعلام كرد: مديران و معاونين ضمن حضور در مدارس، با كنترل وسايل گرمايشي به ويژه وسايل گازسوز، از وضعيت لوله هاي آب، سرويسهاي بهداشتي، پاك بودن پشت بامها و حياط مدرسه از يخ و برف اطمينان حاصل و تمهيدات لازم را براي ادامه فعاليت مدرسه در روز سه شنبه فراهم كنند.
ايسنا: ستاد طرح امداد و نجات استان تهران از تعطيلي كليه مدارس تهران در روز دوشنبه خبر داد و اعلام كرد فعاليت ادارات نيز فردا با يك ساعت تاخير آغاز خواهد شد.
جلسه صبح يكشنبه ستاد طرح امداد و نجات استان تهران كه به رياست استاندار تهران تشكيل شد، مقرر داشت مدارس و آموزشگاه هاي سطوح ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي به دليل يخ زدگي معابر در خيابانهاي شهر و شهرستان هاي تابعه استان تهران در روز دوشنبه (امروز) تعطيل شوند.
بر اساس مصوبه ديگر اين ستاد، ساعت شروع كار ادارات شهر و شهرستانهاي تابعه استان تهران نيز در همين روز ۹ صبح خواهد بود.
همچنين به منظور استفاده بهينه از منابع انرژي از جمله گاز، كليه دستگاهها و سازمانهاي اداري و مدارس استان تهران ملزم شدند پس از ساعات كاري و اداري تاسيسات حرارتي خود را در حالت شمعك قرار دهند و شيرهاي انتقال حرارت را ببندند كه در صورت عدم رعايت اين امر، شركت گاز نسبت به قطع انشعاب اقدام خواهد كرد.
ستاد طرح امداد و نجات استان تهران در پايان از تمام خانواده هاي شهر و شهرستانهاي تابعه استان تهران خواست تا جهت استفاده بهينه از گاز، صرفه جويي را ملاك عمل قرار داده تا شهروندان ديگر نيز از گاز شهري بهره مند باشند.
000441.jpg
گفتني است برخي از صاحب نظران افت فشار گاز و كمبود سوخت را عامل مهم ديگري براي تعطيل كردن مدارس مي دانند. به همين منظور ضرورت صرفه جويي در مصرف مواد سوختي را بيش از پيش تاكيد مي كنند.
همچنين گزارش ديگري از ايسنا و به نقل از معاون انتظامي راهنمايي و رانندگي تهران اعلام كرد: با اشاره به تعطيلي كليه مدارس و تأخير يك ساعته در آغاز به كار ادارات در تهران، شهر تهران از ساعت ۷ تا ۹ صبح ديروز نسبت به روز گذشته شاهد كاهش كلي ۱۵ درصدي بار ترافيكي بود.
سرهنگ حاتم محمدي افزود: بار ترافيكي صبحگاهي در اين شرايط از ساعت ۷ صبح به ساعت ۸ و نيم صبح تغيير يافت.
سرهنگ محمدي با اشاره به اين كه پس از ساعت ۹ صبح نيز ترافيك سبك تر بود، به ايسنا گفت: توزيع در وضعيت رفت و آمد امروز بهتر از روزهاي گذشته بوده است.
معاون انتظامي راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با بيان اين مطلب كه چنانچه ساعت كاري كارمندان با يك ساعت تاخير آغاز شود در بار ترافيكي تاثير مثبتي خواهد داشت، گفت: بايد بر روي تغيير ساعت كار صنوف نيز كار شود.

پرداخت سه ميليون تومان وام اشتغال به زندانيان آزاد شده
مهر: معاون دادستان در امور زندان ها گفت : مددجويان در صورت فراگيري حرف و مشاغل مختلف در محيط زندان پس از گذران دوران محكوميت جهت اشتغال تا سقف سه ميليون تومان وام دريافت مي كنند.
محمود سالاركيا با بيان اين مطلب افزود : واحد نظارت پس از خروج وضعيت زندانيان را مورد بررسي قرار مي دهد و در صورتي كه مددجويان حرفه اي را در محيط زندان آموخته باشند جهت اشتغال در خارج از زندان و پس از دوران محكوميت تسهيلاتي همچون وام را به آنان ارائه مي كند.
وي افزود : اكثر مددجويان پس از گذران دوران محكوميت و خروج از زندان با مشكل اشتغال مواجه هستند و ارائه تسهيلات به خصوص در اختيار گذاشتن وام مي تواند در اشتغال درصد بسياري از آنان مؤثر واقع شود.
سالاركيا در ادامه گفت : با توجه به اينكه بيكاري مي تواند زندانيان را مجدداً به اعمال خلاف روي آورد و حتي منجر به بازگشت فرد به محيط زندان شود، بنابراين بايد بيش از گذشته به امر حرفه آموزي در محيط زندان توجه نمود.معاون دادستان در امور زندان ها خاطر نشان كرد : سازمان زندان ها در نظر دارد با ارائه تسهيلات بيشتر به زندانيان زمينه اشتغال درصد بالايي از زندانيان را پس از خروج از محيط زندان فراهم كند تا زمينه پيشگيري از جرم را در جامعه گسترش دهد .

عملكرد سازمان زندانها ارزيابي تخصصي مي شود
فارس: عملكرد سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور در چهار بخش مجزا مورد ارزيابي شوراي عالي اداري قرار مي گيرد.
شوراي عالي اداري كشور در مصوبه اي در اين باره بررسي عملكرد در شاخص هاي كلي «اقدامات تاميني» ، «اقدامات فرهنگي و تربيتي» ، «اقدامات اصلاحي و تربيتي» و «فعاليتهاي عمراني» را براي ارزيابي عملكرد سازمان زندانها تهيه كرده است.
براساس اين مصوبه در بخش اقدامات تاميني درصد كاهش بازگشت مجدد زندانيان (نسبت تعداد زندانيان ورودي سابقه دار به تعداد كل زندانيان)، درصد تفكيك متهمين از محكومان، سرانه فضاي زندانها، تعداد زندانيان راي باز به كل زندانيان، درصد خانواده زندانيان تحت حمايت به كل زندانيان، ميزان مرگ و مير زندانيان و تعداد سازمان هاي غير دولتي (NGO) در زمينه كاريابي و ساير مسايل زندانيان شاخص هاي ارزيابي عملكرد سازمان زندانها را تشكيل دهد.
بررسي نسبت تعداد زندانيان باسواد شده به تعداد كل زندانيان بي سواد، ميزان درصد افزايش آموزش هاي رسمي، درصد دربرگيري آموزش هاي فرهنگي و تربيتي و درصد بهينه سازي اوقات فراغت زندانيان چهار شاخص بررسي اقدامات فرهنگي و تربيتي را شامل مي گردد.
در بخش اقدامات اصلاحي و تربيتي افزايش اشتغال زندانيان و حرفه آموزي و ميزان موفقيت در اجراي طرح هاي عمراني از نظر كيفيت، سرعت و هزينه در بخش عمراني شاخص هاي بخش چهارم ارزيابي اختصاص عملكرد سازمان زندانها را در بر مي گيرد.
كليه اطلاعات و مستندات لازم براي اين گزارش بايستي در قالب CD تهيه و براي بررسي شوراي عالي اداري بررسي گردد.

جسته ، گريخته
انسان ها در معرض ابتلا به آنفلوانزاي مرغي
مهر: معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت و درمان گفت: متأسفانه در صورت تغيير نوع ويروس بيماري آنفلوانزاي مرغي، اين بيماري به راحتي مي تواند از انساني به انسان ديگر سرايت كند.
دكتر محسن زهرايي افزود: بيماري آنفلوانزاي پرندگان مهمترين بيماري است كه مردم دنيا از جمله مردم ايران را مي تواند تهديد كند چون ممكن است بر اثر تغييرات آنتي ژني ويروس، آنفلوانزاي جديدي ايجاد شود كه بتواند قابليت انتقال انسان به انسان را داشته باشد.وي ادامه داد: متأسفانه در صورت ايجاد اين نوع آنفلوانزاي پرندگان، تمامي دنيا دچار بيماري زايي شديدي خواهد شد، چرا كه بر اثر آن تعداد زيادي از مردم دنيا به اين بيماري مبتلا مي شوند.
وي ادامه داد: هم اكنون دانشمندان و پژوهشگران دنيا در حال تحقيق بر روي ويروس آنفلوانزاي پرندگان هستند چرا كه اين بيماري بسيار خطرناك است بنابراين در زمينه احتمال قابليت اين بيماري ميان انسان ها به دنيا اعلام خطر كرده اند.
نخوردن صبحانه
موجب چاقي و حمله هاي قلبي مي شود
واحد مركزي خبر: محققان  علوم  پزشكي  اعلام  كردند خوردن  صبحانه  سبب 
مي  شود كالري  و انرژي  موجود در بدن  مصرف  شود و خطر حملات  قلبي  كاهش  يابد.
به  گزارش  پايگاه  خبري  وب  ام  دي  در اينترنت ، كساني  كه  صبحانه  نمي خورند بيشتر در معرض  چاق  شدن  و حملات  قلبي  قرار دارند.دانشمندان  در بررسي  هاي  جديد خود دريافتند زناني  كه  به  مدت  دو هفته  از صبحانه  خوردن  طفره  مي رفتند در طول  روز، ميزان  غذاي  زيادتري  مي  خوردند كه  اين  امر سبب  افزايش  ميزان  كلسترول  بد يا ال  دي  ال  آنان  مي شد و از سويي  حساسيت  آنها در برابر انسولين  كاهش  مي  يافت .
محصولات غذايي كم اثر شده اند
ايسنا: نتايج يك مطالعه در مورد مواد غذايي، ميوه ها و سبزيجات امروزي نسبت به ۵۰ سال قبل نشان مي دهد اين مواد پروتئين، كلسيم و ويتامين C كمتري دارند.دكتر دونالد ديويس از دانشگاه تگزاس و سرپرست اين مطالعه، نتايج حاصله را يك دليل براي لزوم مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات در عصر حاضر مي داند.
وي معتقد است تمايل كشاورزان براي توليد بيشتر محصولات از نظر كمي سبب شده تا همان مقدار ثابت انرژي كه گياهان دارند براي محصولات بيشتري مصرف شده و سرانه مواد مغذي در آنها كاهش يابد.
بنا بر نتايج اين تحقيق، كرفس، فلفل سبز، گوجه فرنگي بيشترين ميزان پروتئين و بادمجان و گوجه فرنگي بيشترين ميزان ويتامين C را از دست داده اند.
آزمايش داروي جديد ايدز روي ۳ هزار زن آفريقايي
واحد مركزي خبر: محققان  علوم  پزشكي  بررسي  هاي  جهاني  خود را روي  دو عامل  ميكروب  كش  را كه  مانع  از ابتلاي  افراد به  بيماري  مهلك  ايدز مي  شود روي  داوطلبان  آغاز كردند.
به  گزارش  پايگاه  خبري  يورك  الرت  در اينترنت  ، اين  مطالعه  بخشي  از تلاش هاي  مركز ملي  سلامت  آمريكا براي  مقابله  با اين  بيماري  است .
اين  داروها كه  براي  جلوگيري  از انتقال  ويروس  ايدز از راه  مقاربت  به  كار برده  مي  شوند براي  نخستين  بار در منطقه  دوربان  آفريقاي  جنوبي  و در دانشگاه  پنسيلوانيا در فيلادلفياي  آمريكا آزمايش  مي شوند. سپس  اين  داروها در كشورهاي  تانزانيا ، مالاوي  ، زيمبابوه  و زامبيا روي  بيش  از سه  هزار و دويست  و بيست  زن  آزمايش  خواهد شد.
چرا گلادياتورها نان جو مي خوردند
ايسنا: جو ماده غذايي شفابخش و در مبارزه با سرطان، تنظيم كلسترول و درمان يبوست مؤثراست.
هزاران سال غذاي اصلي بسياري از مردم جهان بوده است. گلادياتورهاي رومي جو را به دليل انرژي زايي زياد مصرف مي كردند. جو داراي تركيبات شيميايي و مهاركننده آنزيم و  تجزيه كننده پروتئين است. اين تركيب عوامل توليد سرطان در روده را متوقف كرده و از ايجاد تومورها جلوگيري مي كند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |