دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۸ - Feb 14, 2005
پايتخت هخامنشيان به اينترنت مي رود
گروه انفورماتيك: سايت اينترنتي محوطه دو هزارو پانصد ساله پاسارگاد نخستين پايتخت هخامنشيان با هدف معرفي اين محوطه و اقدامات پژوهشي انجام شده در آن از چند روز ديگر راه اندازي مي شود.
به گزارش CHN محوطه باستاني پاسارگاد در استان فارس جاي گرفته و داراي كاخ ها و بخش هاي مختلفي از جمله آرامگاه كوروش است. اين محوطه به دستور كوروش هخامنشي ساخته شده است.
بابك كيال سر پرست محوطه باستاني پاسارگاد در مورد راه اندازي اين سايت اينترنتي گفت: «با توجه به اين كه سايت باستاني پاسارگاد كه سال گذشته در فهرست ميراث جهاني يونسكو به ثبت رسيد يكي از مشهور ترين محوطه هاي باستاني كشور است كه ساليان طولاني كاوش و مطالعات گسترده در آن صورت گرفته، با هدف قرار دادن آخرين اطلاعات و مطالعات سايت اينترنتي اين محوطه باستاني راه اندازي مي شود.»
به گفته كيال اطلاعات و تصاوير اين سايت كه در آدرس www.pasargadae.org قابل دسترسي است، مي تواند در جذب و راهنماي گردشگران بسيار مفيد باشد.

اينتل هم آمد
اولويت اول؛ سرگرمي
گروه انفورماتيك: شركت اينتل تراشه جديد خود را براي افزايش قابليتهاي كامپيوترهاي خانگي معرفي كرد .
شركت هاي بزرگ نرم افزاري و سخت افزاري دنيا در سال ۲۰۰۵ توجه خود را به عرصه سرگرمي هاي خانگي معطوف كرده اند. شركت مايكروسافت با ارائه ابزارهاي سرگرمي جديد خود از جمله Xbox2 وتلويزيون ديجيتال سوني با پلي استيشن مدرن و پيشرفته، نينتندو با كنسول بازي جديد و تيوو با تلويزيونهاي پركيفيت خود از نمونه هاي بسيار بارز اين ادعا هستند. در واقع رقابت در اين زمينه چنان بالا گرفت كه بعضي از شركت  هاي بسيار معتبر با همكاري يكديگر اقدام به توليد وسايل سرگرمي هاي خانگي كردند كه ادغام شركتهاي توشيبا سوني و آي بي ام از اين دسته است. اكنون رقابت در اين بازار چنان جدي شده است كه شركت هاي مطرح ديگري چون اينتل نيز سعي دارند سهم بيشتري به خود اختصاص دهند.
به گزارش رويترز، شركت اينتل كه از بزرگترين توليد كننده  هاي ريزپردازنده در دنيا محسوب مي شود درصدد است تا با تراشه جديد خود تحول عظيمي در عملكرد كامپيوترهاي خانگي ايجاد كند.
بنابه ادعاي مسئولان شركت اينتل ريزپردازنده و نرم افزار جديد اين شركت طوري كار مي كند كه كامپيوترهاي خانگي به صورت وسيله بسيار پيشرفته چند رسانه اي عمل خواهد كرد.
بنابه گفته مسئولان شركت اينتل اين محصول تنها نمونه كوچكي از پروژه هاي در دست اقدام اين شركت براي تسخير بازار ۲۰۰ ميليارد دلاري است. به هر حال مسئله اي كه قبلاً نيز بدان اشاره شد بازار سرگرمي هاي خانگي چنان داغ شده است كه هر شركتي سعي دارد جاي خود را بيش از پيش در اين عرصه باز كند. اين امر كاملاً از قرارداد جديدي كه اينتل با شركت مايكروسافت در زمينه ساخت سرگرمي هاي داخلي به نام (Digital joy) بسته است پيداست.
شركت اينتل تصميم دارد جزئيات مربوط به محصول جديد خود را تا اواخر سال جاري در اختيار علاقه مندان قرار دهد.

ديجيتال
000432.jpg
گروه انفورماتيك: يك شركت كره جنوبي توانسته است نوت بوك جديدي كه قابليت دريافت و پخش ديجيتالي تلويزيون ها را دارد به بازار عرضه كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه: اين كامپيوتر جديد مي تواند سيستم پخش ديجيتالي چند رسانه اي را موسوم به DMB (Digital Multi media Broad Casting) را به راحتي دريافت كند. اين سرويس با مرورگرهاي معروف و معتبر مانند مايكروسافت قابل اجرا است. شركت هاي صنعتي كره جنوبي در حال حاضر بيشترين موفقيت ها را در عرصه كامپيوترهاي تلويزيوني از آن خود كردند و بنا به گفته منابع آگاه دولت اين كشور، از سرمايه گذاران اين حيطه حمايت هاي بسيار بالايي مي كند.

پرتاب مجدد آرين ۵
گروه دانش: پرقدرت ترين موشك فضايي اروپا به نام آرين ۵-ECA به فضا پرتاب شد.
به گزارش بي بي سي، موشك ۵۰ متري آرين روز شنبه از ايستگاه فضايي گونيا(گوينا) فرانسه براي قرار دادن يك ماهواره ۸ تني به فضا پرتاب شد. از واقعه دسامبر ۲۰۰۲ كه موشك اوليه ECA بعد از پرتاب از كنترل خارج و نابود شد اين اولين پرتاب ايستگاه فضايي آرين محسوب مي شود.
موشك آرين براي ايستگاه فضايي خود از نظر اقتصادي نيز منافع زيادي را دارد به طوري كه اكنون ايستگاه Arian spare مي تواند هزينه حمل و نقل ماهواره ها را به فضا ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار براي هر كيلو، ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار كاهش دهد؛ چرا كه موشك جديد قادر است تا وزن ۱۰ تن را تحمل كند و علاوه بر اين قادر است چند ماهواره را با هم به فضا منتقل كند.

سخت افزار
صداي ديجيتال
Archos Gmini XS200 از نظر طراحي دستگاه بسيار كوچكي است ولي به عنوان يك Player ديجيتال ۲۰ گيگا بايتي مي توان روي آن حساب كرد. وزن اين دستگاه در حدود ۴.۳ انس و سايز آن ۳ط۲.۳ط۰.۸ اينچ است. هدف از ساخت دستگاه جابجايي حجم زيادي از موسيقي ولي با وجود پشتيباني ضعيف فرمت هاي فشرده سازي آن _ فقط پشتيباني فرمت هايMP3 , WAV , WMA صورت مي گيرد _ وفقدان هر گونه ويژگي ضبط صدا، با توجه به كاركرد آن مي توان گفت به هدف خود رسيده است.
LCD اين Player با رزولوشن ۱۲۸ ط ۱۲۸ پيكسل و كنتراست بسيار خوب به همراه پنل متحرك آن، به كمك نور پس زمينه، به شما اجازه خواندن متن نوشته شده را در بدترين شرايط نوري، مي دهد. كيفيت صداي آن با كمك گرفتن از پاسخ فركانسي تخت، اعوجاج هارمونيكي حداقل و قابليت تنظيم صدا، بسيار خوب است.
هدفن هاي مورد استفاده در آن، داراي پنل كنترل صدا بر روي خود هستند كه به شما اجازه تنظيم صدا بدون دسترسي به دستگاه را مي دهد.
باطري به كار رفته در آن قابل شارژ است و در صورت شارژ كامل ۶۱۴ دقيقه عملكرد خواهد داشت.
براي پشتيباني نرم افزاري آن مي توانيد به سايت آن مراجعه كرده و نرم افزار مربوط را دانلود كنيد، كار با اين نرم افزار براي ساخت آلبوم ها و مرتب كردن فايلها بسيار ساده تر از ديگر برنامه هاي player ويندوز خواهد بود.

آف لاين
كره اي ها واكسن ژنتيكي سل ساختند
ايرنا: دانشمندان كره جنوبي موفق به ساخت واكسن جديدي براي سل شده اند كه دوره درمان بيماري را كوتاه و از عود مجدد آن پيشگيري مي كند.
محققان دانشگاه علوم و فناوري پوهانگ مي گويند آزمايشهاي انجام شده بر روي موشها كارايي اين واكسن ژنتيكي را به اثبات رسانده است .
سونگ يونگ چول سرپرست اين محققان گفت در روش كنوني درمان سل تا هشت ماه به طول ميانجامد، اما واكسن ژنتيكي دوره درمان را به سه ماه كاهش مي دهد. اين واكسن از عود مجدد اين بيماري مرگبار نيز جلوگيري ميكند. واكسن هاي دي ان آ حاوي رمز ژنتيكي هستند. در روشهاي معمولي تهيه واكسن از نوع كشته شده يا ضعيف شده ميكرب عامل بيماري استفاده مي شود.
واكسن هاي متعارف از بروز بسياري از بيماريها شامل فلج اطفال و آبله جلوگيري كرده اند، اما دانشمندان در تهيه واكسن براي برخي از بيماريها مانند سل به موانعي برخورده اند.
ساخت قايق پرنده در ايران
ايسنا: محققان پژوهشكده هوادريا براي نخستين بار در ايران موفق به طراحي و ساخت «قايق پرنده» شدند.
محمدرضا صادقي زاده، مدير پروژه قايق هاي پرنده با اشاره به اينكه شناورهاي پروازي نسل بعدي  هاوركرافت ها هستند، گفت: قايق پرنده شناوري پروازي از نوع شناورهاي اثرسطحي يا Wing Ground Effect Crafts است. اين وسيله قادر است پس از رسيدن به سرعت مناسب از سطح آب فاصله گرفته و در سرعت بالا و در ارتفاع ۱ تا ۵ متري پرواز كند.
او در زمينه ويژگي هاي اين شناور گفت: اين شناور به علت بهره گيري از اثر مفيد مجاورت پرواز با سطح ،به كاهش مصرف سوخت و در نتيجه افزايش برد پرواز كمك مي كند. با توجه به جدا شدن شناور از سطح آب نيروي مقاوم هيدروديناميكي كاهش يافته و دستيابي به سرعت هاي بالاتر با وجود موتور با توان پايين تر ميسر خواهد بود.
شكل كلي آن مشابه هواپيما با بال ديتاي معكوس است و بدنه آن از طرح قايق هاي تندرو برگرفته شده كه اين طرح در دنيا به طرح «ليپيش» معروف است.

مايكروسافت خدمات وب اينديگو را مرور مي كند
گروه انفورماتيك: مايكروسافت ماه آينده مروري اوليه از تكنولوژي جديد خدمات وب خود خواهد داشت.به گزارش system group،اين تكنولوژي جديد با نام كد Indigo كه براي توليد كنندگان و توسعه دهندگان نرم افزار عرضه مي شود، قسمتي مقدماتي از بتاي كاملي است كه امسال ارايه خواهد شد.
برنامه هاي كاربردي كه با استفاده از Indigo توليد شده اند، قادر به انجام تعاملات و مبادله داده با ساير برنامه هاي كاربردي و مستقل از پلاتفرم عملياتي مذكور هستند.

تصوير چهره افراد در بازي هاي كامپيوتري
شركت بازي  هاي كامپيوتري بايوور در طرحي جديد، قصد دارد، تصاوير چهره افراد را در طراحي چهره كاراكترهاي بازي خود به كارگيرد.
به گزارش ايلنا، اين شركت كانادايي در بيانيه  اي از افراد بالاي ۱۸ سال خواسته عكس خود را براي اين شركت ارسال كنند تا در طراحي بازي از آن استفاده شود.
براساس اين طرح، افرادي كه از چهره آنها در طراحي كاراكتر استفاده مي  شود، مبالغي را به همين خاطر از شركت مذكور دريافت مي  كنند.

نرم افزار
نوار ابزار ياهو
اگر شما نياز به جستجوي هر نوع فايل اطلاعاتيoutlook و يا اطلاعات درايوهايي كه در دسترس نيستند داريد، Yahoo desktop search نمي تواند مفيد باشد ولي براي بسياري از استفاده كننده ها مطلوب است.
مزايا: جستجوي آني فايلهاي مورد نياز شما _ مرور صدها نوع فايل براي پيدا كردن مطلب مورد نظرتان _ فهرست بندي فرمت هاي مختلف آرشيو شما _ توضيح مكان فايل مورد نظر
معايب: فايل هاي اضافه شده يا اي ميل هاي رسيده به طور اتوماتيك به فهرست اضافه نمي شود - قابليت مرتب كردن نتايج جستجو و ربط دادن آنها به يكديگر را ندارد - كند انجام شدن مرور فايل هاي با حجم زياد.
ياهو با كمك X1 (بزرگترين موتور جستجوي دسك تاپ) توانسته يك ابزار جستجوي نسبتا دقيق(YDS) و مهم تر از همه مجاني را در اختيار كاربران ويندوزهاي XP و ۲۰۰۰ بگذارد.
YDS تقريبا تمام مشخصات و ابزارهاي نسخه ۵ موتور جستجوي X1 را در اختيار دارد و البته فاقد ويژگيهاي نسخه اصلي X1 كه قابليت فهرست كردن فايلهاي آفلاين رسيده و درايوهاي مختلف از طريق شبكه را دارد.
YDS كار خود را با فهرست كردن فايل هاي درايوهاي اصلي شروع مي كند و به شما اجازه كنترل بر روي مطالب فهرست شده را مي دهد. يكي از مزاياي جستجو بوسيله اين برنامه قابليت تنظيم نوع جستجو و مشخص كردن نوع فهرست بندي از قبيل نوع فايل، سايز و … است.

آن لاين
بررسي متدولوژي و روش طراحي امنيت در سيستم
گروه انفورماتيك: در ادامه برگزاري مجموعه نشست هاي علمي آموزشي در فرهنگسراي فناوري اطلاعات در نشست هفته جاري «متدولوژي و روش طراحي امنيت در سيستم با تأكيد بر سايت ها» مورد بررسي قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي مركز فناوري اطلاعات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در اين نشست كه ساعت ۱۶و۳۰ روز سه شنبه هفته جاري برگزار مي شود.
در اين جلسه موضوعاتي همچون طراحي سيستم ايمني و امنيت، روش هاي ايجاد امنيت، سازه  و سايتهايي كه بايد امنيت داشته باشند تشريح مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |