دوشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۸ - Feb 14, 2005
نتيجه قطعي انتخابات عراق اعلام شد
ائتلاف شيعيان ۱۳۲ ،كردها ۷۱
فهرست علاوي ۳۸ كرسي
000465.jpg
ايرنا: كميسارياي  عالي  انتخابات  عراق  روز يكشنبه  اعلام  كرد فهرست  ائتلاف  يكپارچه  عراق  با كسب  ۴ ميليون  و ۷۵ هزار راي ، ۱/ ۴۸ درصد آراء را از آن خود كرده  است .
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ، كميسارياي  عالي  انتخابات عراق  همچنين  اعلام  كرد ائتلاف  يكپارچه  عراق  با توجه  به  نسبت  آراء كسب  شده ، ۱۳۱ كرسي  را در مجمع  ملي  عراق  به  دست  آورده  است .
فهرست  كردها نيز با كسب  دوميليون  و يكصد وهفتاد وشش  هزار راي  ، ۲۶ درصدآرا را كسب  كرده  است  و ۷۰ كرسي  را دراين  مجمع  به  خود اختصاص  مي دهد.
فهرست  اياد علاوي  نيز با كسب  يك  ميليون  و ۱۶۸ هزار راي ، ۱۳ درصد آراء را از آن خود كرده  و ۳۸ كرسي  را به  دست  آورده  است .
اين  شبكه  همچنين  ميزان  مشاركت  در انتخابات  عراق  را۵۹ درصد اعلام  كرد.
درگيري هاي شديد در موصل
شبه نظاميان عراقي ديروز با سلا ح هاي كوچك و آر.پي. جي از داخل مسجدي در موصل آمريكايي ها را هدف قرار دادند كه در نتيجه يك تانك و يك زره پوش آمريكايي ها منهدم شد. به گفته  نظاميان آمريكايي، اين درگيري  ساعت ها در اطراف مسجد ادامه داشت كه طي آن ۹ تن از شبه نظاميان نيز كشته شدند.
طي اين خمپاره اندازي ها يك زن عراقي در اطراف خانه اش هدف قرار گرفت و كشته شد. فرد ديگري نيز در اثر انفجار يك بمب در بخش ديگري از شهر جان باخت.
همچنين پليس موصل جسد ۱۲ مرد را كه شش تن از آنان لباس گارد ملي عراق را بر تن داشتند و ۶ تن ديگر از محافظان امنيتي كرد بودند، در شهر موصل پيدا كرد.
در يادداشتي كه بر روي جسد اين افراد بود، نوشته شده بود: اين سرنوشت تمامي كساني است كه در محاصره فلوجه دست داشته اند.در اثر انفجار يك بمب كار گذاشته شده در مسير كاروان نظاميان آمريكايي در شهرك يوسفيه نيز يك عابر عراقي كشته شد.
پليس همچنين جسد يك امام مسجد اهل تسنن و پسرش را در بزرگراهي در جنوب شرق بغداد پيدا كرد. انگيزه  اين قتل هنوز معلوم نيست.
از سوي ديگر بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده نزديك ايست بازرسي نيروهاي امنيتي عراق در جاده بين حله و كربلا يك نفر كشته شد. در شرق بغداد نيز ديروز اجساد شكنجه شده سه عراقي كشف شد.
ديروز شبكه العالم خبر از ترور دو تن از اعضاي فهرست انتخاباتي اياد علاوي داد. در اين گزارش به افراد مذكور اشاره اي نشد.
از سوي ديگر يك منبع پليس عراق اعلام كرد كه نيروهاي پليس ديروز، ۵ نفر مظنون به دست داشتن در حمله به سه نانوايي متعلق به شيعيان در بغداد را دستگير كردند. در حمله مذكور ۷ نفر كشته شده بودند.
نشست عمومي سني هاي عراق
مقدمات لازم براي برگزاري نشست عمومي سني هاي عراق با هدف حضور آنان در انتخابات عمومي آينده عراق اواخر ۲۰۰۵ و مشاركت در تدوين قانون اساسي اين كشور در حال انجام است.
به گزارش خبرگزاري آلمان از بغداد راديو سوا آمريكا ديروز از شيخ احمد عبدالغفور السامرائي عضو برجسته هيأت علماي مسلمين عراق نقل كرد در پي فراخوان براي برگزاري نشست عمومي سني ها اقدامات و فعاليتهاي مقدماتي براي تشكيل اين نشست در حال انجام است.وي خاطرنشان كرد هدف اصلي از برگزاري اين نشست مشاركت در انتخابات آينده عراق است.
پس از اين كه مجلس ملي عراق قانون اساسي اين كشور را به تصويب برساند انتخابات ديگري در اواخر سال ۲۰۰۵ در اين كشور برگزار خواهد شد.
آمريكا درخواست خروج نظاميانش را از عراق مي پذيرد
آمريكا اعلام كرد درخواست احتمالي دولت جديد عراق براي خروج نظاميان آمريكايي از اين كشور را خواهد پذيرفت.
به نوشته روزنامه الدستور، سخنگوي سفارت آمريكا در بغداد گفت هرگونه درخواست احتمالي دولت جديد عراق را براي خروج نظاميان آمريكايي از اين كشور بعيد مي دانيم اما در عين حال چنانچه از ما بخواهند اين كشور را ترك كنيم آن را قبول خواهيم كرد.
باب كالاهان خاطرنشان كرد آمريكا با هر حكومت منتخب عراق حتي اگر اصولگرا و راديكال باشد همكاري خواهد كرد.

بزرگداشت قربانيان بمباران درسدن در آلمان
000468.jpg
به مناسبت شصتمين سال يكي از بحث انگيزترين عمليات متفقين در جريان جنگ دوم جهاني يعني بمباران شهر درسدن آلمان كه طي ۱۴ ساعت دست كم ۳۵ هزار كشته بر جاي گذاشت و از اين شهر تاريخي ويرانه اي ساخت، ديروز مراسمي برگزار شد.
به گزارش بي بي سي، محور اصلي اين مراسم، تنش زدايي بود و سفيران چهار كشور اصلي عضو جبهه متفقين (بريتانيا، فرانسه، روسيه و آمريكا) در مراسم بزرگداشت قربانيان حملات هوايي درسدن و ديگر عمليات نظامي مشابه حضور داشتند.
اما اين نگراني وجود داشت كه مراسم، تحت الشعاع تظاهرات فعالان راستگراي افراطي قرار گيرد كه درصدد برآمده بودند بمباران درسدن را با كشتار يهوديان، هولوكاست، مقايسه كنند.
گردهارد شرودر، صدراعظم آلمان ضمن محكوم كردن اين اعتراضات، آن را تلاشي براي بازنويسي تاريخ خواند و گفت: بايد مانع آن شد. شرودر متعهد شد با تمامي تلاش هايي كه جهت تفسير دوباره تاريخ صورت مي گيرد، مقابله كند.
وي در گفتگو با يك روزنامه آلماني گفت: اين تعهدي است كه ما به تمامي قربانيان جنگ و به ويژه به قربانيان ترور نازيسم و همچنين به قربانيان درسدن داريم.
شرودر گفت: آلمان بايد براي قربانيان خود عزاداري كند اما نبايد اين موضوع را ناديده بگيرد كه جنگي كه آلمان آغاز كرد، چه رنجي براي ديگران به ارمغان آورد. وي همچنين خواهان اعمال محدوديت هاي تازه بر فعاليت احزاب راست افراطي در آلمان شد.

در پي مذاكره با محمودعباس اعلام شد
موافقت حماس و جهاد اسلامي با آتش بس
ايسنا: جنبش هاي حماس و جهاد اعلام كردند به آتش بس موجود با اسراييل پايبند هستند اما از اعلام رسمي تعهد به آتش بسي كه محمود عباس و آريل شارون در نشست شرم الشيخ بر آن توافق كردند، خودداري كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، رهبران حماس و جهاد شنبه شب در غزه با محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان ديدار كردند.
محمود زهار، رهبر حماس به آسوشيتدپرس گفت، اين جنبش منتظر اين موضوع خواهد ماند تا شاهد آن باشد كه آيا اسراييل فعاليت هاي نظامي اش و كشتارهاي هدفمند مبارزان فلسطيني را متوقف مي كند يا خير و سپس درباره  امضاي رسمي آتش بس تصميم گيري مي كند. زهار پس از نشست با عباس گفت: حماس به آن چه كه آرامش خوانده مي شود تا زماني كه مشخص شود اسراييل به تعهداتش درخصوص آتش بس عمل مي كند، پايبند است. وي به اين خبرگزاري گفت: تا اين لحظه ما به توافق قبلي با عباس متعهد بوده ايم و منتظر عكس العمل اسراييل هستيم.
به گزارش بي.بي.سي رهبران سازمان جهاد اسلامي نيز پس از مذاكره با محمودعباس اعلام كردند كه آتش بس را به صورت غيررسمي رعايت خواهند كرد.
از سوي ديگر خبرگزاري شينهوا به نقل از روزنامه ي هاآرتص، اعلام كرد، اسراييل به ۵۶ مبارز فلسطيني اخراج شده از اراضي فلسطينيان اجازه  بازگشت به كرانه  باختري مي دهد.
صائب عريقات، مذاكره كننده  ارشد فلسطين اعلام كرد انتظار مي رود تحقق اين توافق ظرف دو هفته انجام شود. يك مقام رسمي رژيم صهيونيستي نيز با تاييد اين توافق اعلام كرد، اين توافق در بخشي از آتش بس اعلام شده از سوي عباس و آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي در اجلاس شرم الشيخ به دست آمده است.
وي افزود: به اين مبارزان اجازه داده مي شود تا با شرط كناره گيري از آشوب و درگيري و تحت نظارت تشكيلات خودگردان به خانه هايشان بازگردند.
از سوي ديگر منابع نزديك به مذاكرات انجام شده ميان مقامات فلسطيني و شائول موفاز اعلام كردند كه رژيم صهيونيستي با انتقال كنترل امنيتي شهر اريحا در كرانه  باختري به تشكيلات خودگردان موافقت كرد.
به گزارش روزنامه هاآرتص، پس از اريحا به نظر مي رسد شهرهاي طولكرم و قلقيليا در مراحل بعدي اين روند باشند.رژيم صهيونيستي عمليات موفقيت آميز تشكيلات خودگردان را در مهار ناآرامي در شهرهاي تحت كنترلش، به عنوان شرطي براي انتقال بيشتر كنترل شهرها به آنها عنوان كرد.
در همين حال روزنامه اسرائيلي يديعوت احرونوت ديروز نوشت خطر ترور شارون به دست صهيونيستهاي تندرو مخالف عقب نشيني از نوار غزه و كرانه باختري رود اردن كاملاً جدي شده است.اين روزنامه به نقل از منابع امنيتي رژيم صهيونيستي نوشت سازمانهاي امنيتي اين رژيم در اين باره كه صهيونيستهاي تندرو براي ترور شارون تلاش مي كنند هيچ شكي ندارند و فقط اين پرسش مطرح است كه چه شيوه اي را براي اين ترور به كار خواهند گرفت.

واشنگتن پست:
انگليسي ها فعلاً در عراق ماندگارند
روزنامه واشنگتن پست ديروز در گزارشي با اشاره به برگزاري انتخابات در عراق و آرامشي كه اكنون در بغداد وجود دارد، از وضعيت كاملاً بي ثبات مناطق ديگر عراق خبر داد و نوشت هنوز تا هنگامي كه نيروهاي خارجي بتوانند اين كشور را ترك كنند زمان زيادي باقي مانده است.
خبرنگار واشنگتن پست از شهر «قرنه» در استان ميسان عراق گزارش داده است كه نيروهاي انگليسي مستقر در اين منطقه به فرماندهي كاپيتان الكساندر اسپري با مشكلات بسياري روبرو هستند. اين نيروها در چارچوب نيروهاي ۱۷۵ هزار نفري از ۲۹ كشور، براي سرنگوني صدام به عراق رفته بودند اما اكنون با مشكلات محلي، اجتماعي و سياسي روبرو هستند كه بايد آن را حل كنند. درگيري ها و رقابت هاي قومي قبيله اي، دزدي و جرم و جنايت، اختلافات حقوقي، اشتغال و خدمات شهري و اجتماعي از جمله اين مشكلات هستند. همزمان اين نيروها بايد عراقي هايي را كه قرار است جايگزين آنها شوند و كار بازسازي عراق را به عهده بگيرند، آموزش دهند.
به همه اين كارها بايد تلاش  براي حفظ آرامش در منطقه را هم اضافه كرد.
سرهنگ بن باتورست فرمانده نيروهاي انگليسي در استان ميسان در اين باره مي گويد، نظاميان انگليسي قرار نيست تا ابد در عراق بمانند اما هيچ كسي نمي داند زمان خروج از عراق كي خواهد بود. با خروج گروه حاضر از سربازان انگليسي مستقر در عراق، يك گروه ديگر جايگزين آنها خواهد شد.
با عقب نشيني نيروهاي هلندي، نظاميان انگليسي كنترل منطقه تحت فرماندهي آنها را هم به دست خواهند گرفت. وضعيت در استان ميسان كه فقيرترين استان از ۱۸ استان عراق است، نشان مي دهد كه خروج نيروهاي آمريكا و هم پيمانانش از عراق بسيار دشوار خواهد بود و اين دشواري ربطي به چگونگي انتخابات و نتايج آن ندارد. در اين استان واقع در جنوب شرق عراق، مدرسه، آب و برق و راه  ارتباطي درستي وجود ندارد و نيروهاي نظامي مستقر در آن مدام جابه جا مي شوند تا از پس مشكلات گسترده آن برآيند. در اين منطقه سنتي عربي، كاپيتان اسپري و نيروهايش كاملاً بيگانه هستند.
خانه هاي اين منطقه از خشت و گل ساخته شده و درهاي خانه ها يا ورقه  اي فلزي است يا تكه اي پارچه. از درگيري خشونت آميز يا انفجار بمب و نارنجك گروههاي مقاومت در اين منطقه خبري نيست. همه سياستمداران محلي منطقه هم معتقدند كه نيروهاي انگليسي بايد بمانند. اما پرسش اينجاست كه با خروج نظاميان انگليسي از اين منطقه كه بالاخره روزي اتفاق مي افتد، چه كسي جايگزين آنها مي شود. دو شركت انگليسي روزانه مشغول آموزش نيروهاي پليس و گارد ملي عراق هستند تا آنها اين كار را به عهده بگيرند. اما هيچ جدول زماني براي اين كار وجود ندارد.
در اين منطقه، آدم ربايي و درخواست باج، سرقت خودرو و قاچاق مواد مخدر، جزء مشاغل رسمي مردم است. اين استان كه ۹۵ درصد آن شيعه هستند، در انتخابات اخير به احزاب ائتلاف شيعيان رأي داد. اما در انتخابات محلي، طرفداران مقتدي صدر موقعيت خوبي به دست آوردند و پارلمان محلي اين استان را در كنترل خواهند گرفت.
در چهار ماه گذشته ۵/۵ ميليون دلار در اين منطقه براي ساخت مدرسه، راه اندازي ژنراتورها و استخدام مقاطعه كاران هزينه شده است. در همين راستا ۸ هزار نفر با حقوق چهار دلار و پنجاه سنت در روز مشغول به كار شده اند. اما انگليسي ها در پي آن هستند تا با تهيه سازو كاري ،مشغوليت اين امور را به دولت محلي بسپارند. كاري كه در آينده نزديك دورنمايي براي آن وجود ندارد.

كوتاه از سياست جهان
كويت، تماس با اسرائيل را تكذيب كرد
ايسنا: يك ديپلمات كويتي انجام مذاكرات با اسرائيل براي گشودن سفارت اين كشور در تل آويورا تكذيب كرد.
به گزارش روزنامه البيان ، چاپ امارات اين مقام كويتي تصريح كرد، هيچ گونه مذاكره و ارتباطي بين مقامات كويت با اسرائيل صورت نگرفته و سياست كويت در قبال اسرائيل همچنان ثابت است.
رقابت ۱۰۰۰ نامزد براي ۲۴۹ كرسي پارلمان افغانستان
ايسنا: رئيس كميسيون انتخابات افغانستان گفت، انتظار مي رود براي احراز ۲۴۹ كرسي پارلمان ملي، ۱۰۰۰ كانديدا به رقابت بپردازند.
به گزارش شبكه اطلاع رساني افغانستان، رئيس كميسيون انتخابات افغانستان با اعلام اين خبر افزود: اين انتخابات بدون تاخير در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار مي شود.وي مهمترين مشكل را در راستاي برگزاري انتخابات پارلماني ، مشخص نشدن دقيق جمعيت كشور و تامين بودجه انتخابات عنوان كرد.
وي يادآور شد، نامزدهاي انتخابات پارلماني بايستي ۷۵ روز قبل از برگزاري انتخابات نامزدي خود را اعلام نمايند.
هشدار عنان درباره افزايش تعداد كشورهاي هسته اي در جهان
ايسنا: كوفي عنان هشدار داد اگر جهان اقدامي در جهت تشديد كنترل هاي موجود انجام ندهد، جهان به زودي با افزايش كشورهايي كه به تسليحات هسته اي دست يافته اند، مواجه مي شود.
به گزارش خبرگزاري رويتر، كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل در سخنراني خود در كنفرانس امنيتي مونيخ از هيچ كشوري نام نبرد اما گفت: براي دهه ها پيمان منع توليد تسليحات هسته اي به جلوگيري از توليد اين تسليحات كمك كرد.
عنان در ادامه هشدار داد: اما اگر اقدامات جديدي هر چه سريعتر صورت نگيرد، احتمالا به زودي با چنين فاجعه اي روبرو مي شويم. وي افزود: تنها راه مواجهه با اين تهديد، اقدام مشترك است. وي از دولت ها خواست پيشنهادات اخير هيات عالي رتبه اي از كارشناسان كه براي بررسي چنين تهديداتي تشكيل شده بود را بررسي و به آن پاسخ دهند. پيشنهاد اين هيات شامل قوانين بازرسي سخت تر، تشويق دولت ها براي صرف نظر از غني سازي اورانيوم در داخل و همكاري نزديك تر ميان شوراي امنيت و آژانس بين المللي انرژي اتمي  مي باشد.
«هوارد دين» رهبر دمكرات هاي آمريكا شد
هوارد دين كه در رقابت هاي انتخابات رياست جمهوري اخير در درون حزب دمكرات آمريكا شكست خورد، ديروز به رهبري حزب دموكرات انتخاب شد.
هوارد دين فرماندار سابق ورمونت، به عنوان رييس كميته  ملي دموكرات ها جانشين تري مك آلوف شد.
بازگشت هوارد دين، منتقد جدي جنگ عراق و دولت بوش به عرصه  سياسي، سه ماه پس از انتخابات رياست جمهوري آمريكا صورت گرفته است. برخي از دموكرات ها معتقدند كه اين حزب نيازمند يك نگرش ميانه روتر براي گسترش اقداماتش در ايالت هاي جنوبي است.وي ضمن مخالفت با اين نگراني ها، به رهبران حزب قول داده كه بر اقدام هاي ايالتي و ايجاد گروهي از اهداكنندگان كوچك نظير حاميان وي در رقابت هاي رياست جمهوري متمركز شود.
سوريه ۵۵ تن از اعضاي اخوان المسلمين را آزاد كرد
ايسنا: يك گروه حقوق بشر اعلام كرد، سوريه ۵۵ تن از اعضاي گروه اخوان المسلمين را كه ۲۰ سال را در زندان به سر برده اند، آزاد كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، انجمن حقوق بشر در سوريه با صدور بيانيه اي از آزادسازي اين زندانيان استقبال كرده و از دولت اين كشور خواست تا تمام زندانيان سياسي و زندانيان ديگر را آزاد و دستگيري خارج از قانون را متوقف كند.
انور الباني، وكيل و يك فعال حقوق بشر سوريه اعلام كرد، در ميان افرادي كه آزاد شده اند، ۴۶ سوري، پنج فلسطيني، دو لبناني، يك عراقي و يك تونسي وجود دارند. وي افزود: تمام اين زندانيان به عضويت در گروه اخوان المسلمين متهم شده بودند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |