پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
از سوي دادگاه عمومي تهران
حكم دادگاه تجديد نظر هموفيلي ها تأييد شد
002283.jpg
فارس:  شعبه ۱۰۶۰ دادگاه عمومي تهران حكم دادگاه تجديدنظر هموفيلي ها  را تأييد كرد و با صدور اجرائيه اين حكم بي سابقه ترين حكم قضايي كشور را عليه دو نهاد دولتي شامل وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون، قطعي كرد.
احمد قويدل وكيل بيماران هموفيلي افزود: اين حكم در پي شكايت ۹۷۴ نفر از بيماران هموفيلي كه بر اثر مصرف فرآورده هاي خوني آلوده؛ به ايدز، هپاتيت و سرطان كبد مبتلا شده اند صادر شده و بر اساس آن دو خوانده پرونده به پرداخت ۷۱۴ ديه كامل معادل ۱۴ ميليارد تومان محكوم شدند.
وي اضافه كرد: اين اجرائيه بي سابقه ترين حكم قضايي عليه دو نهاد دولتي كشور در ۵۰ سال گذشته است و در متن اين حكم، خواندگان پرونده به عذرخواهي رسمي و كتبي از شاكيان و قربانيان فرآورده هاي خوني آلوده محكوم شده اند كه اين امر بدون ترديد بزرگترين دستاورد پيگيريهاي اين پرونده است و تشفي خاطر قربانيان فرآورده هاي خوني را كه هنوز زنده هستند، در پي دارد.
وي گفت: همه اجرائيه هاي صادره ديروز به دايره ابلاغ دادگستري تسليم شده و با مساعدت آن اداره و صدور دستور ويژه طي هفته آينده به خواندگان پرونده (وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون) ابلاغ مي شود.
قويدل افزود: نكته مهمي كه براي اجرايي شدن اين حكم ضروري است، تامين اعتبار لازم آن «در رديف ديه هموفيلي ها» از سوي دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي و گنجاندن آن در بودجه وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون است، در غير اين صورت اجراي اين حكم به رغم قطعيت حكم قضايي آن عملي نمي شود و تاخير اجراي آن نه تنها موجب ظلم به بازماندگان اين پرونده مي شود بلكه از دست رفتن جان تعدادي از قربانياني را كه براي زنده ماندن به دارو و درمانهاي گرانقيمت نيازمندند در پي دارد.
وي اضافه كرد:  تاكنون ۱۳۷ نفر از مجموع ۹۷۴ قرباني فرآورده هاي خوني آلوده جان خود را از دست داده اند و شمارش معكوس پايان زندگي ۵۰ نفر ديگر آنها نيز آغاز شده كه از اين تعداد ۱۶ نفر به سرطان كبد و بقيه به ايدز مبتلا شده اند.
وكيل بيماران هموفيلي افزود:  اجرا شدن اين حكم در صورتي ميسر است كه نمايندگان كميسيون تلفيق مجلس و نيز كميسيونهاي اصل۹۰ و بهداشت و درمان مجلس با تلاش پيگير خود اعتبار لازم براي اجرا شدن اين حكم را در بودجه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و سازمان انتقال خون قرار دهند وگرنه اين دو ارگان دولتي مي توانند با توجيه تامين نشدن بودجه آن، اجراي اين حكم را به سال آينده موكول كنند و قطعا در اين مدت تعداد ديگري از قربانيان خونهاي آلوده جان خود را از دست مي دهند بدون اين كه حيثيت از دست رفته آنها بر اثر اتهامي كه از سوي وزارت بهداشت مبني بر مقصر بودن آنها در ابتلا به ايدز زده شده، اعاده شده باشد.
وي افزود: بر اساس نظر رسمي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، منشأ ابتلا بيماران هموفيلي به ايدز، هپاتيت و سرطان كبد استفاده از فرآورده هاي خوني آلوده اي بوده كه در داخل كشور توليد شده است.

تجليل از آثار علمي برتر در رشته دندانپزشكي
002277.jpg
گروه اجتماعي: پنجمين جشنواره علمي- پژوهشي دندانپزشكي شهيد دكتر احمد هدايت برگزار شد.
در اين جشنواره كه با حضور اساتيد و دانشجويان رشته دندانپزشكي برگزار شد، از مقالات پژوهشگران برتر، پايان نامه هاي دانشجويان دوره تخصصي و دوره دكترا و همچنين مؤلفين و مترجمين برتر در حوزه دندانپزشكي تقدير به عمل آمد.
دكتر كاظم آشفته يزدي، دبير پنجمين جشنواره علمي- پژوهشي دندانپزشكي شهيد دكتراحمد هدايت گفت: اين جشنواره با هدف تشويق و ترغيب پژوهشگران در جهت رشد تحقيقات كشور راه اندازي شده است. جشنواره امسال نسبت به سال هاي قبل از نظر كمي و كيفي رشد بيشتري پيدا كرده است. اين جشنواره در سال اول برگزاري با ۴۰ اثر تحقيقي شروع به كار كرد و استقبال محققان جوان و حمايت اساتيد باعث رشد روزافزون اين جشنواره شد؛ به  طوري كه امسال پژوهشگران برتر از ميان ۶۷۵ نفر انتخاب شدند.
براساس اين گزارش هيأت مركزي داوران ۱۹ نفر، كميته داوران تخصصي ۲۹ نفر از متخصصان رشته دندانپزشكي بودند.
در بخش مقالات پژوهشي برتر ۹ نفر از پژوهشگران در زمينه ارتودانتيكس، اندودانتيكس، بيماري هاي دهان و تشخيصي، پاتولوژي فك و دهان، پروتزهاي دنداني، پريودانتيكس، دندانپزشكي ترميمي، دندانپزشكي كودكان، راديولوژي دهان و فك و صورت انتخاب شدند.
در بخش پايان نامه هاي دوره تخصصي و دوره دكترا در مجموع ۲۰ نفر از دانشجويان و اساتيد راهنماي آنها معرفي و تقدير شدند. همچنين در قسمت ترجمه و تأليف از هشت نفر از نويسندگان و مترجمان كتب تخصصي دندانپزشكي نيز تقدير به عمل آمد.
دكتر علي يزداني رئيس هيأت مديره انجمن دندانپزشكي ايران با خودجوش دانستن برگزاري جشنواره دندانپزشكي گفت: تمام تشكل ها و انجمن هايي كه از اين جشنواره حمايت مادي و معنوي كردند غيردولتي هستند. وزارت بهداشت مي تواند از توان علمي اين افراد استفاده كرده و زمينه گسترش تحقيقات بعدي را در جهت رشد علمي كشور فراهم آورد.
وزير بهداشت در پيامي خطاب به جشنواره دندانپزشكي دكتر هدايت، اعلام كرد: مشاركت بخش  هاي خصوصي و دولتي در كشورهاي مختلف در جهت حمايت از پژوهشگران و محققان، يكي از ضروريات است.
دكتر مسعود پزشكيان، وزير بهداشت، در اين پيام آورده است: مشاركت بخش خصوصي و دولتي باعث رشد و توسعه جوامع بشري است و وزارت بهداشت نيز در اين حركت از هيچ كوششي دريغ نمي  كند.

اختلاف به پايان رسيد، زائران عمره
براي تعيين كاروان مراجعه كنند
002280.jpg
ايلنا: اختلاف حساب بين شركت  هاي عمره ايراني و طرف سعودي، عامل اصلي تاخير در عمره بود كه با رفع اين اختلاف، از شنبه ۲۲ اسفند ماه ،۸۳ زائران ۸۴ مي  توانند براي تعيين كاروان، مراجعه كنند.
علي ليالي، مدير كل سازمان حج و زيارت استان تهران، در خصوص تاخير در تاييد قراردادهاي عمره با وزارت حج عربستان، گفت: دو عامل باعث شده بود كه اين قراردادها به تاييد وزارت حج عربستاني نرسد؛ تغيير وزير حج عربستان و عدم تسويه حساب بين شركت  هاي ايراني كه در سال قبل با طرف سعودي قرارداد عمره داشتند.
وي تصريح كرد:   اين دو عامل باعث شده بود قراردادهاي منعقد شده در ماه شوال، بين «عمره سعادت» و طرف سعودي در ايران، به تاييد وزارت حج عربستاني نرسد.
ليالي، با اشاره به اينكه مذاكراتي كه هيات    هاي ايراني با طرف سعودي داشتند، در سطح مسئولين سازمان حج و زيارت نبود، تصريح كرد: اين مذاكرات در سطح مسئولان «عمره سعادت» انجام شد.وي، با اعلام اينكه در حال حاضر اختلاف حساب  هاي سال گذشته، بين طرف سعودي و ايراني رفع شده و قراردادها به تاييد وزارت حج عربستان رسيده، افزود: به همين دليل ما از شنبه ۲۲ اسفند ۸۳ فراخوان جذب زائران عمره سال ۸۴ را براي تعيين كاروان  ها خواهيم داشت.

اجراي طرح ثبت مواليد در سه استان كشور
گروه اجتماعي: با اجراي طرح «مقابله با ديرثبتي» بيش از چهار هزار نفر از افراد بالاي ۱۵ سال فاقد ورقه ولادت در استان سيستان و بلوچستان شناسايي شدند.
معاون وزير كشور و رئيس ثبت  احوال كشور با اعلام اين مطلب گفت: ثبت مواليد كودكان تا ۱۵ روز پس از تولد بايد انجام شود كه به آن ثبت جاري مي گويند و انجام ثبت پس از ۱۵ روز را «ديرثبتي» اطلاق مي كنند.
به گفته آيت اللهي در استان هايي نظير سيستان و بلوچستان به علت كمبودهاي مربوط به شبكه رسمي سازمان ثبت احوال و همچنين به لحاظ فرهنگي، دير ثبتي بيشتر رواج دارد.براساس بررسي هاي انجام شده ثبت جاري مواليد در اين استان زير ۵۰ درصد است. كودكاني كه مواليد آنان ثبت نمي شود و فاقد شناسنامه اند از ساير خدمات ديگر نيز محروم مي شوند.
مسئول برنامه هاي صندوق كودكان سازمان ملل در ايران، با اشاره به امضاء توافقنامه يونيسف و سازمان ثبت احوال، گفت:  در يك برنامه پنج ساله در سه استان محروم هرمزگان، سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي طرح ثبت مواليد اجرا خواهد شد.
يان پيتر افزود: حقوق كودكان و تأمين نيازهاي بهداشتي و آموزشي كودكان وابسته به ثبت مواليد است و بدون ثبت مواليد هيچ يك از نيازهاي كودكان محقق نخواهد شد.

از سوي ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني اعلام شد:
كمك سران قوه مجريه، مقننه و قضائيه به شور نيكوكاري
گروه  اجتماعي: ستاد احسان و نيكوكاري كميته امداد امام خميني اعلام كرد به منظور كمك به محرومان و نيازمندان آبرومند جامعه اسلامي حجت الاسلام والمسلمين سيد محمدخاتمي رئيس جمهور، حضرت آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه و آقاي دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي با كمك به شور نيكوكاري در اين مراسم معنوي و خداپسندانه شركت كردند.
بر پايه اين گزارش رئيس جمهوري با اختصاص مبلغ ۵۰ ميليون ريال، رئيس قوه قضائيه با اختصاص ۳۰ ميليون ريال و رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز با اختصاص ۲۰ ميليون ريال در شور نيكوكاري مشاركت جستند.
براساس اين گزارش، مسئول ستاد برگزاري جشن نيكوكاري نيز اعلام كرد: خط تلفني براي دريافت كمك هاي مردمي در روز جشن نيكوكاري در نظر گرفته شده است.
ظهيري، مسئول ستاد برگزاري جشن نيكوكاري كميته امداد، درگفت وگو با خبرنگار ايلنا، گفت: خط تلفن «نداي نيكوكاري» ، براي دريافت كمك هاي كساني كه توانايي مراجعه به پايگاه ها را ندارند، در نظر گرفته شده است.
وي افزود: كساني كه توانايي مراجعه حضوري ندارند، با شماره ۷۰۵۰۰۰۸۷ تماس بگيرند و نيروهاي كميته امداد به منازل آنها مراجعه  كنند.
به گفته ظهيري، براي امسال ۶۰ پايگاه ثابت، فرعي و اصلي براي جمع آوري كمك هاي مردمي در نظر گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: يك هفته پس از جمع آوري كمك هاي مردمي، تمامي اجناس به دست افراد نيازمند خواهد رسيد.

سوختگي در رأس علل حوادث كودكان در كشورمان است
بخش هاي سرمايه گذار در راه اندازي
مراكز سوانح و سوختگي حمايت مي شوند
گروه اجتماعي ـ مريم غفاري: رئيس اداره پيشگيري از سوانح وزارت بهداشت اعلام كرد: سوختگي در رأس علل حوادث كودكان در ايران است لذا راه اندازي مراكز سوانح و سوختگي در كشور ضروري است.
رئيس اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با اعلام اين كه بر اساس آخرين آمار، سوختگي در رأس علل حوادث كودكان زير ۱۰ سال ايراني است، گفت: در نيمه نخست سال جاري نسبت به نيمه اول سال گذشته ميزان مرگ با گاز منواكسيد كربن(CO) با ۱۷۵ كشته، رشد ۱۰ درصدي داشته است.
دكتر عليرضا مغيثي با بيان اين مطلب اظهار كرد: بر اساس آخرين آمار كشوري، بيشترين حادثه در كودكان زير ۱۰ سال، سوختگي با شيوع ۴۸/۶ درصد از كل حوادث، سقوط از بلندي و زمين خوردن با شيوع ۱۶/۳ درصد، بريدگي، صدمه و ضربه با شيوع ۲۸/۳ درصد در رده هاي بعدي قرار داشتند.
وي با بيان اين كه از اين ميان «سوختگي» بالاترين ميزان مرگ را داشته است، افزود: مهمترين عامل براي پيشگيري و كاهش حوادث اين چنيني در كودكان، «آموزش و افزايش آگاهي والدين» است؛ متأسفانه سهل انگاري والدين و عدم رعايت موازين ايمني مهمترين عامل بروز حوادث در كودكان است.
مديركل درمان تأمين اجتماعي استان تهران نيز از استقبال و حمايت جدي اين اداره كل براي راه اندازي مراكز تخصصي سوانح و سوختگي در پايتخت خبر داد.
دكتر عبدالله روشن گفت: عليرغم جمعيت بالا، مراكز مختلف اداري و صنعتي در تهران و نيز ارجاع بسياري از بيماران سوختگي شهرستانها به تهران، فقط يك مركز سوانح و سوختگي و با ظرفيت حدود ۱۲۰ تخت در تهران وجود دارد.
او بر گسترش بخش هاي تخصصي- پزشكي سوانح و سوختگي در پايتخت تأكيد اما از فقدان يك اراده جدي از سوي بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در اين عرصه انتقاد كرد.
مدير كل درمان تأمين اجتماعي استان تهران درباره حمايتهاي اين اداره كل براي تشويق بخش هاي سرمايه گذار در راه اندازي مراكز سوانح و سوختگي تصريح كرد عقد قرارداد خارج از نوبت و پرداخت مبالغ تكليفي قراردادي به اين مراكز از جمله تسهيلات است.
اين گزارش حاكي است، دكتر شاه حسيني رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: براي اين كه تخت هاي بيمارستان سوانح سوختگي پاسخگوي حوادثي همچون آتش سوزي باشد به ۳۰۰ تخت نياز است، در صورتي كه اين بيمارستان فقط ۱۲۰ تخت سوختگي دارد و اين تخت ها بايد در بيمارستان هاي عمومي تشكيل شود.
وي اعتقاد دارد: ما نياز به اضافه كردن بخش سوختگي داريم نه بيمارستان سوختگي.
شاه حسيني ادامه مي دهد: اگر بخواهيم مراكز درماني نامبرده را مجهز و مدرن كنيم نيازمند حداقل ۳ تا ۴ ميليارد تومان هزينه هستيم.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي ايران در ادامه مي افزايد: ايجاد بخش هاي سوختگي نيازمند داشتن پرسنل حاذق و دوره ديده، امكانات فيزيكي و تجهيزاتي مناسب است؛ در صورتي كه كشور ما از چنين امكاناتي برخوردار نيست؛ كشور ما با درمان سوختگي مدرن در دنيا فاصله دارد و اين فاصله به امكانات مالي احتياج دارد.
وي مي گويد: در بخش هاي سوختگي ميزان مصرف سرم، آنتي بيوتيك و پانسمان بالاست.
دكتر شاه حسيني خاطر نشان مي كند: براي اين كه بتوانيم درصد مرگ و مير را كاهش دهيم نيازمند امكانات، تجهيزات مالي و پرسنلي هستيم.

درخانه تكاني حركات بي وقفه
موجب دردهاي عضلاني مي شود
ايسنا:براي پيشگيري از بروز دردهاي اسكلتي - عضلاني از انجام حركات تكراري بدون رعايت فواصل زماني پرهيز كنند. دكتر فرزانه تركان متخصص طب فيزيكي و توانبخشي افزود: انجام كار بيش از حد تحمل و توان در قبل از ايام نوروز سبب مي شود افراد به ويژه زنان خانه دار با دردهاي پراكنده عضلاني - اسكلتي مشتريان بيمارستانها و درمانگاه ها گردند كه توصيه مي شود در اين ايام از انجام كارهاي سنگين خارج از توان و كارهاي تكراري بدون رعايت فواصل زماني خودداري شود. وي افزود: افرادي كه از قبل دچار دردهاي پراكنده در ناحيه دست و گردن هستند بايد از انجام كارهاي سنگين پرهيز كنند و زنان مبتلا به كمر درد و درد زانو بايد از انجام حركاتي كه منجر به فشار بر روي ديسك كمر مي شوند نظير بلند كردن اجسام سنگين و يا حركات تكراري بر روي اندام تحتاني خودداري كنند. اين متخصص با اشاره به شيوع سندرم مچ دست در اين ايام خاطرنشان كرد:  استفاده از مچ دست براي پاك كردن شيشه، شستن زمين و يا گرفتن آب لباس سبب گرفتگي عصب در ناحيه مچ دست مي شود كه عموما با علائمي نظير خواب رفتگي انگشتان به ويژه در هنگام شب و موقع خواب مي شود.

جسته ، گريخته
ساماندهي و ارتقاء سلامت جانبازان
گروه اجتماعي: معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به نقش و وظيفه اصلي معاونت بهداشت و درمان، ساماندهي و ارتقاء وضعيت سلامت جانبازان را يكي از اولويت هاي كاري اين حوزه دانست.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، دكتر حسين دهقان در همايش دو روزه معاونت بهداشت و درمان طي سخناني با بيان اين كه نگاه مديران و مسئولان به جانبازان بايد نگاه ارتقاء سلامت آنان باشد، افزود: نبايد هر روز سطح سلامت و امكان حضور جانبازان در جامعه كاهش يابد.
معاون رئيس جمهوري در ادامه با اشاره به عدم توجه مسئولان به امور بانوان جانباز خصوصاً قطع نخاعي و نياز به تأسيس مراكز درماني مختص به اين قشر، توجه هر چه بيشتر مديران و مسئولان به مسايل و مشكلات جانبازان زن را خواستار شد.
يك نماينده ادامه كار وزارت رفاه را غيرقانوني خواند
ايرنا: حسين سيدآبادي عضو فراكسيون اصول گرايان مجلس شوراي اسلامي در تذكري ادامه كار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي را غيرقانوني دانست.
وي كه در جلسه علني ديروز مجلس سخن مي گفت، افزود: تشكيل اين وزارتخانه مشروط به منحل و يا ادغام شدن يك وزارتخانه در وزارتخانه ديگر بود و ادامه كار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در حقيقت تخلفي است كه در دولت صورت مي گيرد.وي تصريح كرد: ادامه كار وزارت رفاه و تأمين اجتماعي غيرقانوني است مگر اين كه سريعاً يكي از وزارتخانه ها را ادغام كنند.
سيد آبادي از نمايندگان مجلس خواست كه بودجه وزارت رفاه در سال آينده را قطع كنند.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذكر گفت كه ادامه كار وزارت رفاه غيرقانوني نيست.
درخواست بودجه بيشتر براي آموزش عالي كشور
گروه اجتماعي: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در شامگاه سه شنبه هجدهم اسفند ماه به رياست حضرت  آيت الله هاشمي شاهرودي تشكيل جلسه داد.
در اين جلسه موضوع بودجه بخش آموزش و تحقيقات كشور به خصوص دانشگاه ها مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش دفتر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، اعضاي اين شورا با توجه به تصريح توسعه مبتني بر دانايي در برنامه چهارم توسعه و سند چشم انداز بيست ساله كشور، ضمن قدرداني از زحمات نمايندگان محترم بر لزوم توجه بيشتر مجلس شوراي اسلامي به بودجه بخش آموزش عالي تأكيد كردند.
تلفن گوياي سازمان زندان ها راه اندازي مي شود
ايلنا: فاز اول تلفن گوياي سازمان زندان ها فروردين ماه ۸۴ راه اندازي خواهد شد.
مدير كل روابط عمومي سازمان زندان ها، گفت: در حال حاضر ۹۰ درصد مراحل راه اندازي تلفن گوياي سازمان انجام شده است و شماره رسمي آن در فروردين ماه اعلام مي شود.
الوندي با اشاره به اين كه تلفن گويا يكي از بهترين راه هاي ارتباطي سازمان ها با مردم است افزود: در فاز اول تلفن گويا، ثبت احوال اطلاعات كلي در خصوص زندان ها در اختيار افراد قرار داده مي شود.
كميسيون بررسي و بازنگري آئين نامه مسابقات قرآني تشكيل  شد
گروه علمي فرهنگي: با تصويب شوراي عالي قرآن كميسيوني مبني بر بازنگري و تجديد نظر در برخي از ضوابط و مقررات مربوط به داوري مسابقات قرآني، طي روزهاي پانزدهم و شانزدهم اسفند در محل سازمان اوقاف و امور خيريه تشكيل شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان اوقاف و امور خيريه؛ در اين كميسيون ۲۵ تن از استادان قرآني و داوران ممتاز و بين المللي حضور داشتند كه پس از بررسي آئين نامه هاي فعلي در پنج كميته تخصصي تجويد، وقف و ابتداء، صوت، لحن و صحت حفظ نتايج بررسي ها و پيشنهادهاي اصلاحي خود را جهت جمع بندي و اجرا ارائه كردند كه آئين نامه جديد از مرحله منطقه اي مسابقات قرآني سال آينده اعمال خواهد شد.
سازمان ملل بيانيه منع شبيه سازي انساني را صادر كرد
ايسنا: مجمع عمومي سازمان ملل بيانيه اي را صادر كرد كه طي آن از دولت ها خواسته شده تا تمام اشكال شبيه سازي انساني را حتي با هدف انجام تحقيقات پزشكي، منع كنند. پايگاه اينترنتي الجزيره اعلام كرد: تمام كشورهاي عضو سازمان ملل توافق كرده اند كه شبيه سازي با هدف توليد نسخه هاي بزرگسال از انسان بايد متوقف شود، اما در مورد ارزش شبيه سازي درماني مخالفت هاي شديدي وجود دارد.
بسياري از دانشمندان مي گويند كه شبيه سازي درماني كه طي آن سلول هاي جنيني براي توليد سلول هاي بنيادين به منظور اهداف تحقيقاتي پزشكي قبل از تخريب جنين شبيه سازي مي شوند، مي تواند به درمان بيماري هايي از جمله آلزايمر و سرطان كمك كند.
تخفيف فوق برنامه به فرزندان شاهد
فارس: هزينه كلاس هاي فوق  برنامه دانش آموزان شاهد، ۲۵ درصد تخفيف داده مي شود.
مرتضي حاجي، ضمن اعلام اين مطلب افزود: آموزش و پرورش هزينه بسيار زيادي براي دانش آموزان شاهد از اعتبارات خود صرف مي كند و به اين ترتيب ۲۵ درصد تخفيف كلاسهاي فوق برنامه كار مهمي نيست.
وي اضافه كرد: هر سال بيش از ۲۰ ميليارد تومان براي به كار گرفتن بهترين نيروها در مدارس شاهد هزينه مي شود كه اين هزينه به غير از بحث كميت، بازسازي و تجهيزات مدارس شاهد است.

هيچ دستوالعملي براي افزايش نرخ هتل ها در سال ۸۴ صادر نشده است
گروه اجتماعي: اخبار اعلام شده از سوي برخي مسئولين مبني بر عدم افزايش يا تثبيت قيمت ها در ارائه كالاها و خدمات در ايام نوروز حكايت از عدم صدور دستورالعمل افزايش قيمت ها دارند.
اين در حالي است كه ارائه دهندگان و دريافت كنندگان خدمات هرساله در ايام نوروز با نرخ هاي گران چون افزايش نرخ هتل ها، كرايه هاي تاكسي، افزايش قيمت  بليت هاي اتوبوس و قطار و ... مواجهند و هيچ گونه نظارتي نيز بر اين كه بر اساس كدام مجوز اعمال مي كنند وجود ندارد.
براساس اين گزارش، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به فارس گفت: هنوز دستورالعملي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي افزايش نرخ هتل ها در سال ۸۴ صادر نشده است.
حسين مرعشي، درخصوص افزايش نرخ هتل ها در ايام نوروز هنوز مقررات و دستورالعمل جديدي براي افزايش نرخ هتل ها و مراكز اقامتي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري صادر نشده و آنها بايد مطابق مقررات قبلي عمل كنند.
وي در مورد اين كه طرح مسأله آزادسازي نرخ هتل ها موجب افزايش قيمت مراكز اقامتي شده است، اظهار داشت: هنوز قانون آزادسازي نرخ هتل ها ابلاغ نشده است و كسي نبايد تحت اين عنوان قيمت هتل خود را افزايش دهد.
معاون رئيس جمهور درباره نظر برخي از افراد كه معتقدند آزادسازي نرخ  هتل ها باعث عدم كنترل قيمت هتل ها مي شود، افزود: آزادسازي نرخ هتل ها، موجب تشويق سرمايه گذاران براي حضور در عرصه صنعت گردشگري مي شود.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: شايد آزادسازي نرخ هتل ها در كوتاه مدت به نفع مصرف كننده نباشد، اما در درازمدت به سود مصرف كننده خواهد بود؛ زيرا با توليد وسيع خدمات در گسترش صنعت، نرخ ها كاهش مي يابد. در حال حاضر در كشورهايي كه نرخ هتل هاي آنان آزاد است، تعادلي در قيمت آنها در بازار ايجاد شده است.
وي به استانداردسازي مراكز اقامتي اشاره كرد و اظهار داشت: يك سري استانداردها مطابق استانداردهاي روز دنيا براي هتل ها و مراكز اقامتي تعريف شده است كه تنها ساختمان و بخش هاي فيزيكي را در بر نمي گيرد، بلكه در آن توجه عمده اي به بحث خدمات شده است.
مرعشي در ادامه خاطرنشان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، براي استانداردسازي هتل ها وام با بهره كم ۱۶ درصد مي دهد كه از اين رقم ۸ درصد نيز از سوي دولت پرداخت مي شود.
اين گزارش مي افزايد: مدير عامل توسعه مهمانخانه هاي كشور از عدم افزايش قيمت هتل هاي تحت پوشش مهمانخانه هاي كشور در نوروز خبر داد.
مهدي جهانگيري به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: هتل هاي زنجيره اي لاله در استان هاي تهران، اردبيل، يزد، كيش و اصفهان تحت پوشش شركت توسعه مهمانخانه  هاي كشور قرار دارد كه اين هتل ها در ايام نوروز حق افزايش قيمت خود را ندارند.
جهانگيري ادامه داد: البته به دليل آن كه گردشگري داخلي در كشور ما فقط مختص ايام خاصي است و در ديگر ايام سال تعداد تقاضاها بسيار كم  مي باشد، به همين دليل هتل ها در اين ايام، قيمت خود را افزايش مي دهند، در صورتي كه گردشگري بايد به صورت يك فرهنگ در بين مردم شود و تورگردانان بتوانند در طول سال مردم را به گردشگري داخلي ببرند. در اين صورت هتل ها هميشه ميهمان خواهند داشت و قيمت ها نيز افزايش نخواهد يافت.
وي در خصوص آزادسازي نرخ هتل ها گفت: آزادسازي نرخ هتل ها به دليل بالابردن كيفيت است اما اگر هتلي بدون ارتقاء كيفيت، قيمت خود را افزايش مي دهد، بايد دفتر نظارت در سازمان آن را كنترل كند.
وي در ادامه از تأسيس۵۰ مجتمع بين راهي خبر داد و گفت: شركت توسعه مجتمع هاي بين راهي در كشور در سال آينده ۵۰ مجتمع بين راهي را تأسيس خواهد كرد. همچنين ۱۰۰ هتل ۳ ستاره به صورت زنجيره اي در تمام استان هاي كشور و حومه شهر تهران ساخته خواهد شد و در حال حاضر نيز تفاهم نامه اي بين شركت توسعه مهمانخانه هاي كشور و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين خصوص به امضا رسيده است.

سرويس دهي كتابخانه ملي از فروردين ماه ۸۴ آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: كتابخانه ملي سرويس دهي به پژوهشگران را از ۱۴ فروردين سال ۱۳۸۴ آغاز مي كند.
به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي، كتابخانه ملي از تاريخ ۲۵/۷/۸۳ به علت جابه جايي كتب و منابع، امكان سرويس دهي به پژوهشگران را نداشت كه با اتمام نقل و انتقالات به ساختمان جديد الاحداث، سرويس دهي به پژوهشگران از چهاردهم فروردين ماه سال ۸۴ آغاز خواهد شد.
ساختمان جديد كتابخانه ملي در بزرگراه شهيد حقاني، به سمت شرق، بعد از ايستگاه مترو ميرداماد، روبه روي ساختمان شيشه اي بانك مركزي واقع شده است.

تقدير از استاد فخر الدين حجازي
گروه اجتماعي: مراسم پاسداشت خدمات و مجاهدت هاي فخرالدين حجازي (محقق، سخنران و نماينده اسبق مردم  در مجلس شوراي اسلامي) در كانون مفتح برگزار مي شود.
زمان برگزاري اين مراسم روي يكشنبه هفته آينده ۲۳ اسفند ماه ساعت ۳۰/۸ اعلام شده است.«موزه عبرت ايران» و «مركز بررسي اسناد تاريخي» كه برگزاركنندگان مراسم بزرگداشت و تجليل از اين استاد و مبارز دوران ستم شاهي هستند، قدرداني از وي را ، نكوداشت همه مرداني دانسته اند كه در دوران خفقان شاهنشاهي فريادي عليه تباهي ها و ظلم ها بودند.
گفتني است در اين مراسم وزراي اطلاعات، آموزش و پرورش، مسكن و چند تن از فرهيختگان سخنراني مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |