پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۷ - Mar 10, 2005
شهردار تهران:
۲ هزار پروژه شهري سال آينده در تهران به اجرا درمي آيد
گروه شهري: شهردار تهران در نشست معاونان، اعضاي شوراي اسلامي شهر، شهرداران مناطق و ساير مديران ارشد مديريت شهري ضمن جمع بندي عملكرد يك ساله، محورهاي عمده برنامه هاي شهرداري در سال آينده را اعلام كرد.
انجام بيش از ۲ هزار پروژه شهري با ۹۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري، طراحي و برنامه ريزي لازم براي خريد لوازم و ماشين آلات براي مقابله با حوادث غيرمترقبه شهري نظير بارش هاي فصلي، تداوم و نهادينه سازي نهضت خدمات رساني به مردم، ماشيني كردن حوزه شهرسازي و آغاز اجراي طرح شهرداري الكترونيك، تحقق مردم سالاري ديني در شهرداري و احياي هويت محله ها، گسترش ارتباط با مراكز علمي، اصلاح ساختار سازماني شهرداري، مبارزه با فساد و بسط تفكر صرفه جويي در اين راستا، اجتناب از بخشي نگري در شهرداري، گسترش حيطه خدمات رساني با كيفيت بيشتر، برنامه ريزي براي ارتقاء سطح زندگي كارمندان شهرداري ازجمله محورهاي برنامه شهرداري در سال ۸۴ است.
همچنين ادامه ابتكارات در بازسازي بافت هاي فرسوده، توسعه طرح مكانيزه كردن خدمات شهري نيز به گفته دكتر احمدي نژاد، ازجمله اين محورهاست.
به گزارش خبرنگار ما در اين نشست، دكتر احمدي نژاد ضمن جمع بندي فعاليت هاي يكساله و تشريح برنامه هاي شهرداري در سال ۸۴ گفت: در سال ۸۲ شهرداري تهران با بيش از ۵۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري ۸۵۰ پروژه عمراني، ترافيكي و خدماتي را در تهران به اجرا گذاشت. اين رقم در سال ۸۳ با ۷۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري به ۱۵۵۰ پروژه افزايش يافت و در سال ۸۴ درنظر است با ۹۰۰ ميليارد تومان سرمايه گذاري، شهرداري بيش از ۲ هزار پروژه شهري را به ثمر برساند.
شهردار تهران با اشاره به وجود برخي نارسايي ها در فعاليت هاي شهرداري گفت: در اين راستا ارزشمندترين كار برطرف كردن نواقص توسط مديران تحت پوشش است. وي با اشاره به واقعه بارش برف سنگين در زمستان سال جاري و قدرداني از خدمات شهرداري كه مانع از انسداد گذرگاه هاي شهري شد، آمادگي شهرداري را براي رويارويي شهر هفتصد ميليون مترمربعي تهران در برابر حوادثي از اين دست اعلام كرد.
دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر ادامه و نهادينه سازي نهضت خدمات رساني به مردم و با اشاره به قدرداني و دعاگويي مردم نسبت به اقدامات خدمتگزاران شان در شهرداري، چنين حمايتي از شهرداري را در يكصد سال اخير بي سابقه دانست.
شهردار تهران با برشمردن اقدامات شهرداري در سال آينده براي ماشيني كردن حوزه شهرسازي و همچنين آغاز اجراي طرح شهرداري الكترونيك، ابراز اميدواري كرد كه امكان برقراري ارتباط هرچه بيشتر مردم با شهرداري از راه دور در سال آينده فراهم گردد تا نيازي به سفرهاي درون شهري نباشد.
وي تحقق مردم سالاري ديني را در رسيدن به نقطه اي دانست كه مردم خود در اداره شهر شركت مستقيم داشته باشند و خود را صاحب اصلي شهر بدانند. شهردار تهران از طرح احياء هويت محله ها را به عنوان آغاز پيوند عميق با مردم ياد كرد و يادآور شد: هويت محله اي به عنوان پايه سازماندهي اجتماعي شكل خواهد گرفت.
وي توسعه ارتباط شهرداري با مراكز علمي در سال آينده را ضرورتي براي ايجاد فرصت هاي مناسب همكاري بدنه كارشناسي علمي كشور با شهرداري برشمرد.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به ادامه اصلاح ساختار شهرداري در سال آينده خاطرنشان كرد كه بايد به سمت نقطه اي حركت كنيم كه شهرداري سالمترين نهاد مردمي باشد. وي بر توسعه نگاه صرفه جويي و نگرش ملي در شهرداري تاكيد ورزيد و يادآور شد كه به شدت بايد از بخشي نگري اجتناب شود.
شهردار افزود: خدمات رساني در حوزه شهرداري، درواقع خدمات رساني به ملت ايران است و ما هماهنگ با سياست هاي كلي نظام حركت مي كنيم.
شهردار تهران تثبيت قيمت خدمات شهري را يك تصميم شجاعانه دانست و اجراي هرچه بيشتر كيفي خدمات را مورد تاكيد قرارداد.
وي توسعه فعاليت هاي شهرداري در حوزه هاي فرهنگي، ورزشي، كتابخانه ها، ورزشگاه ها، توجه به مراكز اصيل فرهنگي كشور نظير مدارس، دانشگاه ها و مساجد را بسيار مهم ارزيابي كرد و حمايت از تشكل هاي مردمي و فرهنگي را جزو سياست هاي قطعي مديريت شهرداري در سال آينده دانست.
دكتر احمدي نژاد، توجه به ارتقاء زندگي كارمندان شهرداري را ازجمله برنامه هاي مهم شهرداري در سال ۸۴ دانست و تصريح كرد: از هر نقطه اي كه صرفه جويي شود، يك بخش آن اختصاص به ارتقاء زندگي كارمندان شهرداري خواهد داشت.

هويت شهر تهران به شدت آسيب ديده است
انتخابات شوراياري ها در ۱۳۰ محله تهران برگزار مي شود
002301.jpg
گروه شهري: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران ابهام در وجاهت قانوني را چالش اصلي فراروي شوراياري ها عنوان كرد و گفت: شوراياري ها به دليل فقدان جايگاه حقوقي چندان مورد اعتنا واقع نشده اند و در دوره دوم شوراها يكي از محورهاي كاري ما آسيب شناسي اين موضوع بوده است.
رسول خادم در نخستين همايش توسعه محله اي، چشم انداز توسعه پايدار شهر تهران با بيان اينكه انتخابات شوراياري ها در سال ۷۹ تنها در ۱۰ محله و به تدريج تا پايان سال ۸۱ در ۸۷ محله از ۱۳ منطقه شهرداري تهران انجام شد، روند شكل گيري شوراي محلات را بسيار كند ارزيابي كرد و افزود: حركت هاي كمي كه در اين زمينه انجام شده نيز عمدتاً در قالب تشكيل انجمن هاي امدادي بوده است كه فاصله زيادي با نقش ها، كاركردها و اهداف شوراياري ها دارد.
وي همچنين از انتخابات قريب الوقوع شوراياري ها در شهر تهران خبر داد و گفت: برگزاري انتخابات شوراياري در دستور كار است و به زودي در ۱۳۰ محله پايتخت انجام خواهد شد.
از سوي ديگر اسفنديار رحيم مشايي معاون فرهنگي _ اجتماعي شهرداري، مدير اصلي فرآيند توسعه محله اي را مردم و آحاد شهروندان دانست و افزود: ما ناگزيريم فرآيند برنامه ريزي براي امور را به گونه اي طراحي و اجرا كنيم كه مديريت حداقل در سطح مسائل مربوط به زندگي اجتماعي توسط خود مردم صورت گيرد و در سطح كلان نيز درگيرشدن مردم در مديريت و تصميم گيري نقطه ايده آل نظام مبتني بر مشاركت مردم است. همچنين مهندس حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران گفت: ابتدا بايد مشخص شود بحث ما فرهنگ توسعه است يا توسعه فرهنگ مد نظر مي باشد. در حال حاضر در كلان شهر تهران اكثر هويت ها از بين رفته است و بايد درصدد احياي هويت تهراني بود.وي گفت: طي دو دهه اخير بسياري تلاش كرده اند هويت را از ما سلب كنند و از طرفي خود ما هم مشاركت هاي مردمي را از بين برديم و آنان را به حاشيه رانديم و اين موضوع سبب چاق تر شدن سيستم عريض و طويل دولت شده است هر چند هر روز شعار لاغرتر شدن را مي دهيم. نظير همين اتفاق هم براي شهرداري روي داده است و سيستم شهرداري روز به روز بزرگتر مي شود و اينها موانع رسمي تحقق مشاركت مردم است.وي ضمن انتقاد از انتخاب نام شهدا و اهل بيت(ع) براي خيابان ها و بزرگراه ها افزود: عوامل از بين برنده هويت و يا فرهنگ ايراني، چندان دور از ذهن نيستند. به طور مثال در بزرگراه نواب، با قطع ارتباط مردم با يكديگر، عملا هويت اين خيابان از بين رفته است.

طرح هاي تغيير ساعت كار بانك ها
و تردد زوج و فرد خودروها
002310.jpg
واحد مركزي خبر: معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  تصريح  كرد: اجراي  طرح  تغيير ساعت  فعاليت  بانك ها و تردد پلاكهاي  زوج  و فرد به  عزم  عمومي  نياز دارد. بهبهاني  در مصاحبه  با بخش  گفتگوي  ويژه  خبري  شبكه  دو سيما گفت:  اجراي  طرح  تغيير ساعت  فعاليت  بانك ها و تردد پلاكهاي  زوج  و فرد فقط با همكاري  دولت ، شهرداري  و مردم  امكان پذير خواهد بود.
وي  افزود: اجراي  طرح  قطار هوايي ، تكميل  خطوط مترو و ترميم  و توسعه  ناوگان  حمل  و نقل  عمومي اتوبوس  و تاكسي  زمان  زيادي  مي برد. بهبهاني  با تأكيد بر لزوم  توجه  به  راهكارهاي  حل  سريع  بحران  ترافيك يادآور شد: با افزايش  زيرساختها تعداد خودروها نيز افزايش  مي يابد.
وي  اضافه  كرد: افزايش  و توسعه  خطوط ويژه  از راهكارهاي  تسريع  حل بحران  ترافيك  است.
  معاون  حمل  و نقل  ترافيك  شهرداري  تهران  گفت:  امكان  ساخت  پاركينگ  در محل  ورود به  طرحهاي  محدوديت  ترافيكي  وجود ندارد.
وي  خاطر نشان  كرد: تعداد تاكسيهاي  تهران  از ۳۰ هزار به  ۴۰ تا ۵۰ هزار خودرو رسيده  است .
بهبهاني  با اشاره  به  اجراي  طرح  پاركبان  افزود: طرح  كنترل  نامحسوس وروديهاي  طرحهاي  محدوديت  ترافيكي  در حال  بررسي  و مطالعه  است .
وي  تصريح  كرد: افزايش  سرعت  در معابر خسارات  ناشي  از حوادث  را افزايش  مي دهد. معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  گفت:  جلوگيري  از قانون گريزي  و تخلف  نياز به  فرهنگ سازي  دارد.
وي  اجراي  طرح  پلاكهاي  زوج  و فرد را موقتي  و آزمايشي  دانست  و خاطرنشان  كرد: اين  طرح  سرعت  تردد را در محدوده  آلودگي  اضطرار افزايش  مي دهد.

نگهداري گلها و ماهيهاي قرمز
002307.jpg
فرهنگسراي طبيعت (اشراق) به مناسبت آغاز سال نو و با هدف ايجاد امكانات مناسب جهت ارائه خدمات به تمامي اقشار مردم اقدام به نگهداري گلها و ماهيهاي قرمز شهروندان تهراني در ايام تعطيل نوروزي مي كند. فرهنگسراي اشراق آمادگي خود را جهت نگهداري از گلها و ماهيهاي قرمز شهروندان تهراني در ايام تعطيلات نوروزي از تاريخ ۲۶ اسفند لغايت ۱۵ فروردين ماه اعلام كرده و از عموم شهرونداني كه قصد انجام مسافرت هاي نوروزي را دارند خواست جهت تحويل گلدانها و ماهيهاي قرمز خود از ۲۶ اسفند ماه به نشاني فلكه دوم تهرانپارس _ انتهاي خيابان جشنواره _ فرهنگسراي طبيعت (اشراق) مراجعه كنند و يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره هاي ۶- ۷۳۲۷۶۸۵ تماس بگيرند.

ميزان تبديل زباله به كمپوست ۱۲ برابر افزايش يافت
002304.jpg
گروه شهري: دبير كميته آموزش و اطلاع رساني خدمات شهري كلان شهرهاي كشور، گفت: ميزان تبديل زباله توليد شده در تهران به كمپوست طي يك سال گذشته ۱۲ برابر افزايش يافته است. حسين گل بخش افزود: در سال ۸۲ تنها روزانه ۵درصد از زباله هاي تهران يعني حدود ۲۵۰ تن آن به كمپوست تبديل مي شد؛ در حالي كه اين رقم در حال حاضر به ۵۰ درصد از زباله تهران يعني سه هزار تن افزايش يافته است. وي عدم تفكيك زباله در كشور را از مشكلات جدي در راه بازيافت زباله ذكر كرد و گفت: بايد از رويكرد دفع زباله به سمت بازيافت آن قدم برداشت تا از خطرات زيست محيطي دفع زباله جلوگيري شود.

آلودگي هوا مانع بارندگي است
002298.jpg
آسمان آبي ايران:بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد ذرات معلق هوا كه قطرات آب در ابرها را مي پوشاند مانع از به هم پيوستن آنها و تشكيل قطرات بزرگتر و سنگين تر براي ريزش برف و باران مي شوند. دانيل روزنفلد از دانشگاه هوبر و همكارانش تصاوير ماهواره اي متعددي را كه از مناطق شهري عمده و ساير منابع آلودگي مثل نيروگاه هاي برق، كوره هاي ذوب سرب و پالايشگاه ها گرفته بودند را به لحاظ ميزان آلودگي بررسي كردند.
«اوون تون» استاد فيزيك هوا-فضا در دانشگاه كلرادو اظهار داشت: «حدود يك ميليون قطره ريز بايد به هم بپيوندند تا يك قطره باران را تشكيل دهند قطرات ريز زياد است، اما قطرات درشت به اندازه كافي وجود ندارد. بنابر اين ذرات معلق به شكلي مؤثر مانع تراكم آب و در نتيجه تشكيل قطرات باران مي شوند.»

ساماندهي معابر
مهر: طرح ساماندهي خيابان شهيد آيت واقع در منطقه ۸ شهرداري تهران اجرا مي شود.معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۸ تهران با اعلام اين مطلب گفت: خيابان آيت به عنوان يكي از خيابانهاي نمونه در اين محدوده به زودي مرمت و ساماندهي مي شود.لكه گيري آسفالت، مرمت پياده روها و معابر، تعبيه سطل هاي زباله جديد، جايگزيني علائم راهنمايي و رانندگي جديد، رنگ آميزي نماهاي شهري و همچنين ايجاد فضاي سبز مناسب از جمله كارهايي است كه در طرح ساماندهي خيابان آيت مورد نظر قرار مي گيرد.نادر آزاده افزود: تعداد ۹ بوستان در مجموع با فضايي بيش از ۱۷ هزارمتر مربع وسعت تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.

شهردار تهران عنوان كرد:
ايران تنها كشور زمينه ساز حكومت حضرت مهدي (عج) است
گروه شهري:شهردار تهران با اشاره به بهره مندي اين سرزمين از بهترين رهبر، ملت، جوانان، دانشمندان و منابع عظيم ديگر، بر ساخت كشوري اسلامي و پيشرفته به عنوان زمينه تشكيل حكومت حضرت مهدي (عج) تاكيد كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم سالروز درگذشت پدر مهندس چمران كه با حضور جمعي از مسئولان شهرداري و شوراي شهر و اهالي منطقه در مسجد سرپولك تهران برگزار شد، طي سخناني با اشاره به رسالت تاريخي ملت ايران گفت: از ابتدا اين ملت براي فراهم سازي مقدمه تشكيل حكومت جهاني حضرت مهدي (عج) از طريق ايجاد جامعه اي پيشرفته و اسلامي تربيت شده است و به خاطر بهره مندي از چنين تربيتي در تمام شاخصه ها از شجاعت تا كمك به يكديگر،  عدالت، آگاهي سياسي و غيره بر ملت هاي ديگر برتري دارد.
وي بر حمايت دست الهي از ملت ايران در طول تاريخ تاكيد كرد و با اشاره به تاريخ ۲۶ ساله انقلاب اسلامي اظهارداشت: در طول اين سالها ملت ايران حوادث متعددي را از سر گذرانده و بارها در اوج نااميدي خداوند پيروزي را نصيب ما كرد، زيرا در مكتب حسيني شكست وجود ندارد و درهرحال اين مكتب پيروز نهايي است.
وي در پايان از آرمان بزرگ ملت ايران ياد كرد و هدف غايي از انقلاب اسلامي را رسيدن به رفاه، پيشرفت و آزادي ندانست، بلكه تشكيل جامعه نمونه و مقتدر به منظور فراهم سازي زمينه ظهور امام عصر(عج) را علت وقوع آن خواند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |